Λευτέρης Κρέτσος: «Δημιουργούμε την εικόνα της ισχυρής Ελλάδας»

Ο Λευτέρης Κρέτσος είναι ένας πολύ νέος και ευγενής άνθρωπος με αμεσότητα στην επικοινωνία του με τους άλλους. Ίσως  λοιπόν δεν είναι τυχαίο που από το 2015 όταν διορίστηκε από τη σημερινή κυβέρνηση Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας παραμένει σταθερός και αμετακίνητος στη νευραλγική αυτή θέση. Πριν τον ορισμός του, ήταν επίκουρος  καθηγητής  Εργασιακών Σχέσεων και Διαχείρισης Ανθρωπίνων Πόρων στο Πανεπιστήμιο του Γκρίνουιτς. Ως τεχνοκράτης, λοιπόν επεδίωξε να αναβαθμίσει τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας χρησιμοποιώντας επιλεγμένους στόχους, σύγχρονη τεχνολογία και εφαρμογές δοκιμασμένες στο εξωτερικό. Ο ίδιος στη συνέντευξη που μας παραχώρησε δίνει το στίγμα της δουλειάς του με τον άμεσο και ευθύ τρόπο που τον διακρίνει…

  • Το τριετές στρατηγικό σχέδιο για την Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική έχει ήδη ανακοινωθεί. Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες και πώς μπορεί να συμβάλει στην οικοδόμηση ενός διαφορετικού προφίλ της χώρας;

Το όραμα μας, για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική προσβλέπει στην αποκατάσταση της εικόνας της χώρας που έχει πληγεί από την οικονομική και προσφυγική κρίση και στην οικοδόμηση μιας ισχυρής εικόνας της σύγχρονης Ελλάδας στη μεταμνημονιακή εποχή. Μιας εικόνας ρεαλιστικής μακριά από αναχρονιστικά στερεότυπα και επικοινωνιακά τρικ. Η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και η προβολή των μεταρρυθμίσεων, των αλλαγών και της προόδου της χώρας είναι το κλειδί για την αλλαγή της εικόνας της. Στο πλαίσιο αυτό το στρατηγικό σχέδιο έρχεται να «κουμπώσει» πάνω στο ευρύτερο κυβερνητικό σχεδιασμό με βασικούς άξονες τον τουρισμό. τον πολιτισμό, τις επενδύσεις, τα εξαγώγιμα προϊόντα και υπηρεσίες, τις πολιτικές πρακτικές και αποφάσεις σε επίπεδο κυβέρνησης και το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας στο σύνολο του.

  • Σε ό,τι αφορά τα ΜΜΕ περιμένουμε τις διαδικασίες για τη μετάβαση στο ψηφιακό ραδιόφωνο. Ποιοι είναι οι ευρύτεροι σχεδιασμοί και πώς οραματίζεστε τον χώρο;

Πράγματι, με τη ψήφιση του νόμου για το ψηφιακό ραδιόφωνο, την έκδοση χάρτη ψηφιακών συχνοτήτων έγινε ένα σημαντικό βήμα. Ακόμη και αν ο πρόσφατος διαγωνισμός για τον πάροχο δικτύου βγήκε άγονος υπάρχει πλέον ένα σαφές και σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο και ένας οδικός άξονας που ορίζει πως πρέπει να γίνουν οι απαιτούμενες ενέργειες. Όλοι γνωρίζουν δηλαδή και η αγορά και το ΕΣΡ και οι εργαζόμενοι ότι μετά τις τηλεοπτικές άδειες έρχεται και η σειρά του ραδιοφώνου. Το άναρχο τοπίο και το εν πολλοίς παράνομο καθεστώς  λειτουργίας του, δεν μπορεί να διαιωνίζεται. Τα οφέλη από την εισαγωγή του ψηφιακού ραδιοφώνου θα είναι πολλά, ποιότητα εκπομπής, μείωση της ακτινοβολίας , προστασία του περιβάλλοντος και άλλα. Ήδη έχουμε αρχίσει την ενημέρωση των αρμοδίων φορέων που εμπλέκονται στην όλη προσπάθεια, είμαστε σε διάλογο και συνεργασία με τις ενώσεις όλων  των ραδιοφώνων που σήμερα εκπέμπουν αναλογικά. Ο δρόμος για το ψηφιακό ραδιόφωνο είναι ασφαλής , θέλει προσπάθεια, νέες ιδέες, ικανοποιητικό χρόνο προσαρμογής και καθαρό μυαλό για να προχωρήσει. Η ΕΡΤ έχει αρχίσει την εκπομπή ψηφιακού ραδιοφώνου σε πιλοτική βάση και κάτι αντίστοιχο κάνουν μετά από έγκριση της ΕΕΤΤ και δύο ιδιωτικοί πάροχοι ραδιοφώνου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ πλέον στα καταστήματα τοποθετούνται και ραδιοφωνικές συσκευές που εκπέμπουν ψηφιακό ραδιόφωνο. Αυτές είναι πολύ θετικές ενδείξεις ότι έχει σταδιακά αρχίσει η μετάβαση στο ψηφιακό ραδιόφωνο.

  • Μία από τις πρωτοβουλίες που ανέλαβε η κυβέρνηση ήταν αυτή της δημιουργίας μητρώου διαδικτυακών ΜΜΕ, που λειτουργεί σχεδόν ένα χρόνο. Τι έχει προσφέρει κατά τη γνώμη σας;

Το Μητρώο αυτή τη στιγμή διαθέτει πάνω από 623 εγγεγραμμένες επιχειρήσεις και περισσότερες από 1100 ιστοσελίδες. Το Μητρώο συνέβαλε με τον τρόπο του σε πολλές θετικές κατα τη γνώμη μου εξελίξεις, όπως η ενίσχυση της διαφάνειας στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των ενημερωτικών επιχειρήσεων του διαδικτύου, η ένταξη των δημοσιογράφων του διαδικτύου στις ενώσεις δημοσιογράφων, η αύξηση της διαφήμισης σε ενημερωτικές ιστοσελίδες, όπου απασχολούνται δημοσιογράφοι και έχουν έδρα την Ελλάδα κ.λπ..

Στο πλαίσιο του Μητρώου Online Media παρέχεται δωρεάν η υπηρεσία καταγραφής και εντοπισμού περιπτώσεων λογοκλοπής προς τα μέλη του. Αυτό προέκυψε μετά από τη σύναψη συμφωνίας της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας με τον ΟΣΔΕΛ. Στόχος της συγκεκριμένης υπηρεσίας είναι η αντιμετώπιση της ιδιοποίησης μέρους ή συνόλου του έργου άλλων δημιουργών. Ασφαλώς το πρόβλημα λογοκλοπής στο διαδίκτυο, αποτελεί σύνθετο πρόβλημα και απαιτούνται πολλές προσπάθειες και συνέργειες προκειμένου να εξαλειφθεί.

  • Παρακολουθείτε στενά το τοπίο της ενημέρωσης και τις τεχνολογικές εξελίξεις που το επηρεάζουν. Ποια είναι η κρίση σας για τα media στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης;

Με την έκδοση των τηλεοπτικών αδειών και την «τακτοποίηση» του θέματος τηλεόραση, η Ελλάδα μπαίνει σε άλλη ταχύτητα σε σχέση με τα μέσα ενημέρωσης. Με σταθερή βάση, η τηλεόραση ενσωματώνοντας και τις νέες τεχνολογίες  μπορεί ν’ αναπτυχθεί. Ο νόμος για τα κίνητρα της οπτικοακουστικής παραγωγής θα βοηθήσει. Ήδη το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών μέσων έχει αιτήσεις που αφορούν και τηλεοπτικές παραγωγές. Με την ΕΡΤ υβριδική βάλαμε την χώρα μας στο χάρτη της υβριδικής τηλεόρασης στον κόσμο. Η τηλεόραση μπορεί εύκολα να καλύψει την απόσταση που την χωρίζει από το εξωτερικό. Το ψηφιακό ραδιόφωνο που θ’ ακολουθήσει δεν θα είναι μακριά από αντίστοιχες προσπάθειες στο εξωτερικό. Στο διαδίκτυο ξεχωρίζει ήδη η ήρα από το σιτάρι μέσω του μητρώου OnlineMedia. Θα ακολουθήσουν και πρωτοβουλίες για τον Τύπο.

  • Υπάρχει μέλλον για τον κλάδο της έντυπης ενημέρωσης;

Βρισκόμαστε σήμερα σε μια κρίσιμη καμπή της ψηφιακής κουλτούρας. Οι καταναλωτές είναι πιο απαιτητικοί και έχουν πρόσβαση σε μια μεγάλη ποικιλία περιεχομένου, καθώς το περιεχόμενο μπορεί να αναπαράγεται και να διανέμεται από την ταχεία άνοδο της χρήσης των διασυνδεδεμένων, φορητών συσκευών. Το έχω ξαναπεί και επιμένω ότι η έντυπη δημοσιογραφία δεν πρέπει να αφεθεί να σβήσει σαν ιστορικό γεγονός που ολοκληρώθηκε. Η έντυπη ενημέρωση αποτελεί ισχυρό όπλο στη μάχη που οφείλουμε να δώσουμε ενάντια στα fake news και την πραγματικότητα της μετα-αλήθειας, όπου η οπαδική άποψη θριαμβεύει επί του λογικού επιχειρήματος και τα αυθαίρετα δεδομένα επί των εμπειρικών και ορισμένες φορές εντελώς αυθαίρετων.Η έντυπη δημοσιογραφία ενισχύει την κριτική σκέψη των πολιτών και αυτό είναι το ζητούμενο για να έχουμε ενημερωμένους πολίτες και έναν πλούσιο και γόνιμο δημόσιο διάλογο.

  • Γνωρίζετε ότι ο περιφερειακός τύπος ανέκαθεν είναι αδικημένος από την ελληνική πολιτεία όσον αφορά την κατανομή της διαφήμισης. Πρόσφατα δημοσιεύθηκε ότι η κυβέρνηση θα πάρει συγκεκριμένα μέτρα για άρση αυτής της αδικίας. Μπορείτε να μας πείτε ποια θα είναι αυτά

Σίγουρα ο περιφερειακός τύπος αδικήθηκε στην κατανομή της διαφήμισης. Ήταν, με ορισμένες ηχηρές εξαιρέσεις, ο φτωχός συγγενής για τους κρατούντες, γι΄ αυτό  και δεν τηρήθηκε ποτέ το ποσοστό 70-30 στην κατανομή, αν και υπήρχε στο νόμο από το 1995. Και όχι μόνο αυτό, η πελατειακή σχέση με την εκάστοτε κυβέρνηση ήταν το κριτήριο αν κάποιος έπαιρνε κρατική διαφήμιση. Με τη μελλοντική δημιουργία του μητρώου του περιφερειακού τύπου, αλλά και την αυστηρή εφαρμογή της ΠΥΣ που καθιστά την ΓΓ Επικοινωνίας αρμόδια για την εποπτεία των επικοινωνιακών και διαφημιστικών προγραμμάτων του δημοσίου μπαίνουν σε μια τάξη τα πράγματα. Με το νέο νόμο μάλιστα, μπαίνουν κυρώσεις και πρόστιμα στο φορέα που δεν θα εφαρμόζει το 70-30 στην κρατική διαφήμιση. Παράλληλα η εφαρμογή του μητρώου του περιφερειακού τύπου ουσιαστικά θέτει τέρμα στην παρέμβαση του εκάστοτε υπουργού στη διαμόρφωση της απόφασης για την δυνατότητα δημοσίευσης των προκηρύξεων και των διακηρύξεων του δημοσίου. Όλα θα γίνονται ηλεκτρονικά χωρίς διαμεσολάβηση με απόλυτη διαφάνεια κα έλεγχο. Ήδη με συνεχείς εγκυκλίους επισημαίνονται στους φορείς οι υποχρεώσεις τους εκ του νόμου για την κατανομή αλλά και οι κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Είμαστε σε καλό δρόμο και ελπίζω ότι θα αποκατασταθεί η ισονομία.

  • Γιατί θεωρείτε την ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας τόσο σημαντική για την ελληνική οικονομία;

Η προσέλκυση στη χώρα ξένων και εγχώριων άμεσων επενδύσεων σε οπτικοακουστικές παραγωγές είναι κρίσιμης σημασίας για το μέλλον της χώρας. Οι επενδύσεις σε κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές θα φέρουν πολλαπλασιαστικά οφέλη στην οικονομία, αλλά και την εικόνα της χώρας. Και η εικόνα της χώρας δεν είναι μια αφηρημένη έννοια, επηρεάζει το πως σε βλέπουν οι άλλοι, επηρεάζει τον αριθμό των τουριστών και επισκεπτών, επηρεάζει τις αποφάσεις των επενδυτών, αλλά και των επιτελικών αρχών άλλων χωρών. Η Ελλάδα χρειάζεται μια νέα εξωστρεφή εθνική ταυτότητα (branding) και πρέπει να αξιοποιήσει τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα ανατρέποντας τη φυγή επιστημόνων από τη χώρα μας και ιδιαίτερα των νέων επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στον δημιουργικό κλάδο (creative industries).

  • Έχει ξεκινήσει η εφαρμογή του μέτρου της επιδότησης οπτοκοακουστικών παραγωγών;

Το ηλεκτρονικό σύστημα των αιτήσεων βρίσκεται εδώ και 1,5 περίπου μήνες στον αέρα και έχουμε αιτήσεις γυρισμάτων υψηλότερες των 10 εκατομμυρίων τόσο από έλληνες όσο και από ξένους παραγωγούς. Παράλληλα βρισκόμαστε σε επαφή με τη διεθνή κοινότητα της οπτικοακουστικής βιομηχανίας και πιστεύω ότι πολύ σύντομα η Ελλάδα θα μπεί στο δικό τους σχεδιασμό ως ιδανικός τόπος γυρισμάτων και εγκατάστασης των επενδυτικών τους σχεδίων. Αυτό αποκόμισα τόσο στην Αμερική και στην Κίνα όσο και σε άλλες χώρες, όπου πραγματοποίησα επισκέψεις το τελευταίο χρονικό διάστημα.

Η Ελλάδα έχει πλέον κίνητρα να προσφέρει και αυτό επηρεάζει πολύ την αντίληψη των μεγάλων στούντιο και παραγωγών ως προορισμό επενδύσεων. Πρέπει όμως σύντομα να λύσουμε το θέμα της γραφειοκρατίας στο ζήτημα της αδειοδότησης κινηματογράφησης σε αρχαιολογικούς χώρους. Η πρόσφατη υπόθεση με το BBC στο Σούνιο δεν πρέπει να επαναληφθεί. Ακόμη και αν στη συγκεκριμένη περίπτωση τελικά είχαμε θετική έκβαση, όπως ανέφεραν πρόσφατα και δημοσίως οι συντελεστές της παραγωγής, η Ελλάδα δεν έχει ανάγκη αρνητικής δημοσιότητας.

  • Θα υπάρχουν άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ενίσχυση της οπτικοακουστικής παραγωγής στο μέλλον;

Θα υπάρξουν γιατί πρέπει. Απαιτείται η δημιουργία στο άμεσο χρονικό διάστημα φορολογικών κινήτρων και ενός νέου παράλληλου χρηματοοικονομικού οικοσυστήματος για την οπτικοακουστική βιομηχανία. Όπως έχει δείξει η διεθνής εμπειρία, η παροχή επιδότησης δεν επαρκεί από μόνη της για να καλύψει τις πολλαπλές ανάγκες οικονομικής ρευστότητας και χρηματοδότησης μιας μεγάλης κινηματογραφικής ταινίας ή μιας τηλεοπτικής σειράς. Επί του παρόντος εργαζόμαστε σκληρά, ώστε τον Σεπτέμβριο να παρουσιάσουμε μια νέα δέσμη υποστηρικτικών μέτρων της οπτικοακουστικής παραγωγής.

  • Πιστεύετε ότι ως τις εκλογές θα μπορέσει να αναστρέψει το αρνητικό κλίμα που αποτυπώνεται στις δημοσκοπήσεις;

Αφήνω το ζήτημα του αν όλες οι δημοσκοπήσεις πέφτουν μέσα στις προβλέψεις τους και αν υπηρετούν συγκεκριμένες πολιτικές σκοπιμότητες και σας απαντάω ευθέως. Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ένα κλίμα σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Όσο πιο μακριά είμαστε από τις εκλογές τόσο πιο «αδιάφορες» πολιτικά είναι. Και πράγματι σήμερα βρισκόμαστε τόσο μακριά από τις επόμενες εκλογές, ο πολιτικός χρόνος που μεσολαβεί θα είναι τόσο πυκνός που σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε σήμερα να τις εκλάβουμε ως ένδειξη του εκλογικού αποτελέσματος. Κάθε κυβέρνηση έχει φθορά όταν ασκεί την εξουσία και ειδικά όταν παίρνει δύσκολες αποφάσεις. Είμαι σίγουρος ότι μέχρι το 2019, όταν θα γίνουν οι επόμενες εκλογές πολλά θα έχουν αλλάξει προς το καλύτερο, καθώς ήδη η Ελλάδα έχει αποκαταστήσει το όνομα της διεθνώς, και δεν αποτελεί πρόβλημα αλλά παράγοντας λύσης και σταθεροποίησης. Η Ελλάδα έχει βελτιώσει αισθητά όλες τις μακροοικονομικές της επιδόσεις και πρέπει να παραμείνει σε τροχιά ανάπτυξης κοιτώντας μπροστά. Ο Σύριζα έχει ισχυρά ερείσματα στην ελληνική κοινωνία και στους προοδευτικούς πολίτες σε αντίθεση με την αξιωματική αντιπολίτευση, η οποία αναπαράγει μια στείρα και μίζερη αντιπολιτευτική γραμμή παλαιοκομματικής κοπής υιοθετώντας μια ακροδεξιά ρητορική και μια νεοφιλελεύθερη δημαγωγία, που δεν πείθει. Οι προοδευτικοί πολίτες και αναγνωρίζουν τις προσπάθειες μας σε δύσκολες και πιεστικές δημοσιονομικές συνθήκες, αλλά και δεν ξεχνούν ποιος μας έστειλε στην αγκαλιά του ΔΝΤ και των δανειστών.

Πηγή: www.patrisnews.com