Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου (13-10-2022)
Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου
Καλό μεσημέρι.
Για τις αυξήσεις στις συντάξεις
Η Κυβέρνησή μας, τηρώντας στο ακέραιο τις προεκλογικές δεσμεύσεις, συνεχίζει -παρά τις αλλεπάλληλες εξωγενείς τεράστιες κρίσεις- τη στήριξη της κοινωνίας, όλων των κοινωνικών ομάδων και των συνταξιούχων. Οι κρίσεις μας υποχρεώνουν να προχωρούμε πιο γρήγορα, τάχιστα, στην εφαρμογή των πολιτικών μας, ώστε να απαλύνουμε το αποτύπωμα της ακρίβειας στους πολίτες, αλλά και στις επιχειρήσεις.
Συγκεκριμένα για τους συνταξιούχους, μετά το νόμο Βρούτση, που έφερε τις πρώτες βελτιώσεις στις αποδοχές πολλών συνταξιούχων, η Κυβέρνηση προχωρά τώρα σε νέες παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν ακόμη το εισόδημα τους. Μάλιστα, 1 στους 2 συνταξιούχους θα λάβει τουλάχιστον μία επιπλέον σύνταξη, συνολικά από τη στήριξη, ενώ αρκετοί θα πάρουν και μεγαλύτερα ποσά. Οι αυξήσεις αυτές προκύπτουν από τις ακόλουθες παρεμβάσεις:
-Πρώτον: Από το «ξεπάγωμα» των τακτικών αυξήσεων από τις αρχές του 2023, που εκτιμάται στο 7%.
-Δεύτερον: Από την κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για όλους.
-Τρίτον: Από την καταβολή της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης των 250 ευρώ στα τέλη του χρόνου.
-Τέταρτον: Από την καταβολή της 4ης ετήσιας δόσης, που προβλέπεται στο νόμο Βρούτση, για συνταξιούχους που υπέβαλαν την αίτησή τους πριν από το Μάιο του 2016 με περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης.
Με βάση τα στοιχεία των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ:
Αύξηση της τάξεως του 7% θα δουν 1.682.116 συνταξιούχοι. Από αυτούς, το 80%-85% θα δει ακέραια την αύξηση της τάξεως του 7%, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των υπολοίπων θα δει αυξήσεις που θα ξεπερνούν το 6,5%.
-Συνολικά 1.194.806 συνταξιούχοι θα λάβουν το έκτακτο βοήθημα των 250 ευρώ.
-Συνολικά 222.570 συνταξιούχοι θα λάβουν την 4η ετήσια αύξηση του νόμου Βρούτση.
-Συνολικά 841.717 συνταξιούχοι θα δουν κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τη μικρή αύξηση των αποδοχών τους.
Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν ότι η Κυβέρνηση αξιοποιεί και εξαντλεί τις δυνατότητες του Προϋπολογισμού για να στηρίξουμε και αυτή την κοινωνική ομάδα, και τους συνταξιούχους. Δυνατότητες που η ίδια η Κυβέρνησή μας με την πρόοδο της ελληνικής οικονομίας, βάσει του σχεδίου που εφαρμόζουμε, έχει δημιουργήσει. Αξίζει τον κόπο πάντα να θυμόμαστε ότι σε αντίθεση με αυτά που εμείς πετυχαίνουμε μέσα σε συνθήκες πρωτοφανούς πίεσης, μέσα σε συνθήκες εξωγενών κρίσεων, στο παρελθόν ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε μόνο περικοπές μέσω του νόμου Κατρούγκαλου, αλλά και άλλων αρνητικών παρεμβάσεων, ενώ σήμερα η Κυβέρνηση καμία περικοπή και μόνο αυξήσεις, μικρότερες ή μεγαλύτερες. Και όλα αυτά μαζί επιτρέπουν στον πολίτη να έχει μία σαφή, πολύ καθαρή εικόνα. Από τη μια για εκείνους που τηρούν τις δεσμεύσεις τους, αλλά και για εκείνους που λένε ψέματα, εκείνους που παραπλανούν, εκείνους που άλλα υπόσχονται και στο τέλος άλλα πράττουν. Μπορούν οι πολίτες να έχουν μια καθαρή εικόνα για εκείνους που μιλούν με έργα και για εκείνους που καταφεύγουν στην πολιτική υποκρισία και τις δημαγωγικές υποσχέσεις. Στο τέλος της ημέρας, όμως, οι πολίτες ενδιαφέρονται για έργα και οι πολιτικοί κρίνονται από το αποτέλεσμα.
Δράσεις απέναντι σε αθέμιτες πρακτικές
Η Κυβέρνησή μας διακρίνοντας έγκαιρα το πρόβλημα των διεθνών ενεργειακών ανατιμήσεων έχει αναπτύξει σειρά δράσεων για την ελάφρυνση των καταναλωτών και τη στήριξη των πιο αδύναμων. Συνολικά οι δράσεις αυτές για το 2022 φτάνουν τα 13 δισ. ευρώ. Οι αυξήσεις είναι δυσανάλογα μεγάλες, σε όλο το φάσμα της αγοράς ενέργειας και προκαλούν δυσχέρεια και προβλήματα στους πολίτες σε κάθε σχεδόν τομέα της αγοράς, σε όλες τις πτυχές του οικονομικού τους βίου. Έχουμε πλήρη γνώση και συναίσθηση του τι συμβαίνει, του πόσο δύσκολη είναι η κατάσταση, αλλά και η ανταπόκριση στις εξωγενείς αυτές πιέσεις. Για αυτό και αξιοποιούμε κάθε οικονομική δυνατότητα που υπάρχει προκειμένου να στηρίξουμε την κοινωνία, για αυτό και συνεχίζουμε την προσπάθεια.
Παράλληλα με τη χρηματοδότηση, για την οποία έχουμε συζητήσει πάρα πολλές φορές -και συνολικά και τμηματικά- η Κυβέρνηση αναπτύσσει πρωτοβουλίες για την καταπολέμηση και της κερδοσκοπίας, στο βαθμό που αυτή παρατηρείται και που επιδεινώνει το πρόβλημα της ακρίβειας, προκειμένου να στηρίξουμε την κοινωνία και να περιορίσουμε το αποτύπωμα της ακρίβειας στη ζωή των ανθρώπων. Για να έχει αποτέλεσμα η καταπολέμηση αυτή χρειάζονται έλεγχοι και μέσα.
Έλεγχοι πραγματοποιούνται συστηματικά από τη ΔΙΜΕΑ σε τακτική βάση, αντιμετωπίζονται οι απόπειρες αισχροκέρδειας που παρατηρούνται, τους τελευταίους 7 μήνες (μόνο από τη ΔΙΜΕΑ) έχουμε γύρω στους 1.900 ελέγχους, οι οποίοι κατέληξαν και σε βεβαιώσεις προστίμων συνολικού ύψους 2.330.000 ευρώ.
Για να καταστήσουμε τους ελέγχους αυτούς αποτελεσματικούς, αλλά και για να ενισχύσουμε την προσπάθεια μετριασμού των ανατιμήσεων στα αγαθά, η Κυβέρνηση όλο το προηγούμενο διάστημα έχει προχωρήσει σε μια σειρά από παρεμβάσεις:
–Πρώτον: Πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση, την ασφάλεια των πολιτών, των καταναλωτών, καθώς και από την πώληση γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, ιδίως πρώτων υλών για την παραγωγή λιπασμάτων, ζωοτροφών, ωμών δημητριακών και άλλων.
–Δεύτερον: Πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους από την πώληση ηλεκτρικών συσκευών στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή».
–Τρίτον: Πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους από την πώληση καυσόξυλων, πέλλετ, μπρικετών και προσανάμματος. Το ανώτατο επιτρεπτό περιθώριο μικτού κέρδους για κάθε επιχείρηση είναι το αντίστοιχο περιθώριο του κέρδους με το οποίο η επιχείρηση λειτουργούσε κατά το χρονικό διάστημα πριν από την 1.11.2021.
–Τέταρτον: Παρακολούθηση των αποθεμάτων των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα παραγωγής, εισαγωγής, εμπορίας, πώλησης, μεσιτείας, διακίνησης, διανομής και αποθήκευσης καυσόξυλων, πέλλετ, μπρικετών και προσανάμματος.
–Πέμπτον: Επέβαλε -πρώτη σε όλη την Ε.Ε. και μόνη σε αυτό το ύψος- έκτακτη εισφορά 90% στα υπερέσοδα των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας για την περίοδο από την 1η Οκτωβρίου 2021 έως και την 30ή Ιουνίου 2022.
–Έκτον: Έθεσε σε εφαρμογή μηχανισμό ανάκτησης των υπερεσόδων από τις επιχειρήσεις ηλεκτρικής ενέργειας και διάθεσής τους για τη στήριξη των καταναλωτών, ο οποίος ήδη έχει υιοθετηθεί από πολλές άλλες ευρωπαϊκές Κυβερνήσεις.
–Έβδομον: Πλαφόν στα πάγια τέλη ηλεκτρικού ρεύματος και δυνατότητα του καταναλωτή να αλλάζει πάροχο χωρίς κανένα πέναλτι.
– Όγδοον: Δημιουργία ενός νέου εργαλείου «καλάθι του νοικοκυρίου» με στόχο να υπάρξει μέσα από πολιτικές αυτοδέσμευσης των επιχειρήσεων της αγοράς προσπάθεια συγκράτησης των ανατιμήσεων σε ορισμένα βασικά και απαραίτητα αγαθά.
Συνολικά 525 εκατ. ευρώ για νέους αγρότες.
Κλείνοντας, θέλω να σημειώσω ότι πιστώθηκε στους λογαριασμούς 10.561 δικαιούχων η πρώτη δόση του Προγράμματος των Νέων Αγροτών, συνολικού ύψους 278.540.500 ευρώ. Σημειώνεται ότι η δημόσια οικονομική ενίσχυση που θα λάβει κάθε δικαιούχος της 3ης πρόσκλησης του Μέτρου κυμαίνεται μεταξύ 35-40 χιλιάδες ευρώ, είναι η μεγαλύτερη από τότε που άρχισε να εφαρμόζεται το Πρόγραμμα των Νέων Αγροτών. Η ενίσχυση θα καταβληθεί σε δύο δόσεις: Η πρώτη δόση πιστώθηκε και αφορά το 70% του συνολικού ποσού ενίσχυσης, ενώ η δεύτερη δόση θα πληρωθεί με την ολοκλήρωση του επιχειρηματικού σχεδίου.
Παράλληλα, ολοκληρώνεται η εξέταση των ενστάσεων όσων Νέων Γεωργών είχαν κριθεί μη επιλέξιμοι και η αξιολόγηση των συμπληρωματικών δικαιολογητικών όσων Νέων Γεωργών είχαν κριθεί ως «εν δυνάμει δικαιούχοι», ώστε άμεσα να ενταχθούν ακόμα 3.400 δικαιούχοι στους οποίους θα καταβληθεί ως πρώτη δόση το συνολικό ποσό των 89 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, προκειμένου να ενταχθεί όσο το δυνατόν περισσότεροι στο Πρόγραμμα αυτό, το αρχικό ποσό των 420 εκατ. ευρώ της πρόσκλησης αυξήθηκε κατά 105 εκατ. ευρώ, φτάνοντας συνολικά τα 525 εκατ. ευρώ για να μπορούν να ενταχθούν, επαναλαμβάνω, όλο και περισσότεροι, όσοι περισσότεροι από τους νέους ανθρώπους που θέλουν να ασχοληθούν με τον πρωτογενή τομέα.
Η ενίσχυση και η προσέλκυση νέων αγροτών είναι κομβική για το παρόν και το μέλλον του πρωτογενούς τομέα στη Πατρίδα μας για μια σειρά από λόγους. Στη δεδομένη συγκυρία, δε, για ένα λόγο παραπάνω διότι η αύξηση της εγχώριας παραγωγής, η παραγωγή εγχώριων αγαθών μας καθιστά λιγότερο ευαίσθητους σε εξωγενείς πιέσεις.
Ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ – ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ποια είναι η εκτίμηση της Κυβέρνησης για το γεγονός πως δεν συμπεριελήφθη στο νομοσχέδιο επί του αμυντικού Προϋπολογισμού των Η.Π.Α. η τροπολογία Menendez; Η Αντιπολίτευση κάνει λόγο για ήττα. Τι απαντάτε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μόνον η Αντιπολίτευση και τα τουρκικά πρακτορεία ειδήσεων έχουν αυτή τη διαπίστωση. Πρόκειται για μια διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη. Πρόκειται για μια διαδικασία που θα πάρει πάρα πολύ χρόνο, για να δούμε πώς θα καταλήξει. Υπάρχουν, είναι σε γνώση σας, δηλώσεις που ήδη έγιναν χθες από Γερουσιαστές. Αυτό είναι μια διαδικασία η οποία θα κρατήσει αρκετά. Η Κυβέρνηση το παρατηρεί. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που εμείς λέμε είναι ότι όλο το προηγούμενο διάστημα έχουμε αξιοποιήσει πάρα πολύ σωστά το χρόνο και για να ενημερώσουμε τις Η.Π.Α. για τους όρους και τις προϋποθέσεις κάτω από τους οποίους θα πρέπει να σκεφτούν την ενδεχόμενη προμήθεια της Τουρκίας με εξοπλιστικό υλικό. Κυρίως, όμως, όλο αυτό το διάστημα, η Κυβέρνηση έχει αξιοποιήσει το χρόνο για να αλλάξει καταλυτικά την ισορροπία ισχύος στο πεδίο υπέρ της χώρας μας, κάτι το οποίο είναι φοβερά σημαντικό, όπως ο καθένας αντιλαμβάνεται.
ΒΑΓ. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω αν έχει κάποιο σχόλιο η Κυβέρνηση σε όλη αυτή την αντιπαράθεση που γίνεται με αφορμή αυτά τα αποτρόπαια που συμβαίνουν στον Κολωνό, σχετικά με τον βιασμό και όλο αυτό που αναδεικνύεται σε καθημερινή βάση.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η ελληνική κοινωνία, όλοι μας, παρακολουθούμε σοκαρισμένοι αυτά τα φρικτά και αποτρόπαια εγκλήματα. Η Ελληνική Αστυνομία κάνει το καθήκον της με υποδειγματικό τρόπο. Η ελληνική Δικαιοσύνη σίγουρα θα κάνει το καθήκον της, έχοντας πλέον στη διάθεσή της και νομοθετικά εργαλεία και αυστηρότερες ποινές που η Κυβέρνησή μας θέσπισε. Η ελληνική Πολιτεία πρέπει, ταυτόχρονα, να μεριμνήσει για την τύχη, για τη ζωή από εδώ και πέρα του ανήλικου κοριτσιού, αλλά και των υπόλοιπων παιδιών. Και ο ΣΥΡΙΖΑ περιφέρει την πολιτική του απόγνωση με όχημα την αθλιότητα και τους χυδαίους υπαινιγμούς πάνω σε αυτή την τραγωδία προκειμένου να αποκομίσει εκλογικά και πολιτικά οφέλη. Αν μια λέξη μπορεί να αποδώσει πολύ σωστά τον προσδιορισμό και τον χαρακτηρισμό της στάσης αυτής, νομίζω ότι είναι η λέξη κατάντια.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, δύο ερωτήσεις. Ενόψει της Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπάρχουν πληροφορίες ότι συνεχίζεται να υπάρχει ρήγμα μεταξύ των εταίρων όσον αφορά στο ζήτημα της εφαρμογής πλαφόν στη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου. Και, αντίθετα, φαίνεται -οι πληροφορίες λένε- ότι υπάρχει μία στροφή προς το λεγόμενο «Ιβηρικό μοντέλο». Η Κυβέρνηση τι προσδοκά εν τέλει από τη Σύνοδο Κορυφής;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εμείς θα επιμείνουμε στην ανάγκη λήψης αποφάσεων. Αξιολογήσαμε ως ένα πολύ θετικό βήμα την επιστολή που έστειλε η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι θέσεις μας είναι γνωστές εδώ και πάρα πολύ καιρό κι έχουμε δημιουργήσει ένα ισχυρό κύμα υποστήριξης προς αυτές. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε προς την κατεύθυνση αυτή. Δεν πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος. Οι προτάσεις μας οφείλουν να αξιολογηθούν και να υιοθετηθούν. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να στηρίξει ουσιαστικά τις εθνικές Κυβερνήσεις στη μάχη κατά της ενεργειακής ακρίβειας τον Χειμώνα που έρχεται.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Χθες ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ο κ. Ανδρουλάκης, επισκέφθηκε την Επιτροπή Ανταγωνισμού και αφού έκανε μια παραδοχή, ότι η Κυβέρνησή σας ακολουθεί μία επεκτατική δημοσιονομική πολιτική, άσκησε κριτική σε σχέση με αυτό ότι κατευθύνονται πολλά στους λίγους και λίγα στους πολλούς. Πρότεινε, δε, συγκεκριμένα, τη μείωση του Φ.Π.Α. σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, ούτως ώστε να αντιμετωπιστεί το κύμα ακρίβειας που υπάρχει. Είναι στις σκέψεις της Κυβέρνησης να προχωρήσει σε μια τέτοια κίνηση-πρωτοβουλία;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα, δεν έχω καταλάβει αν μας κατηγορεί ο κ. Ανδρουλάκης που στηρίξαμε την ελληνική κοινωνία και τις επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας, που φροντίζαμε να πληρώνουμε τα ενοίκια των επιχειρήσεων, που φροντίζαμε το Κράτος να πληρώνει τους μισθούς, τις ασφαλιστικές εισφορές, που δώσαμε κεφάλαια κίνησης, που κρατήσαμε όρθια με 44 δισεκατομμύρια την ελληνική κοινωνία και την ελληνική επιχειρηματικότητα. Αντιλαμβάνομαι ότι διαφωνεί ο κ. Ανδρουλάκης μ’ αυτό, αλλά, όπως και σε άλλα, διστάζει να το πει καθαρά. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά στην αξιοποίηση των φορολογικών εργαλείων, έχουμε τοποθετηθεί πάρα πολλές φορές για τους λόγους για τους οποίους η Κυβέρνηση αξιολογεί ότι η μείωση του Φ.Π.Α. ή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης δεν θα προσέφερε σημαντικά οφέλη στην αντιμετώπιση της ακρίβειας και του πληθωρισμού. Αντίθετα, θα δημιουργούσε πρόσθετα προβλήματα στη δυνατότητα της ελληνικής οικονομίας, στη δυνατότητα του ελληνικού Κράτους να στηρίζει, να χρηματοδοτεί και να υποστηρίζει την ελληνική κοινωνία και οριζόντια, αλλά και ιδιαίτερα, πιο στοχευμένα, αυτούς που έχουν περισσότερη και μεγαλύτερη ανάγκη.
Μ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Καλησπέρα, κύριε Εκπρόσωπε. Έχετε αναφέρει επανειλημμένως ότι ειδικά τον Σεπτέμβριο η χώρα μας είχε το δεύτερο πιο φθηνό ρεύμα στην Ευρώπη. Στον αντίποδα, ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι έχουμε την τρίτη ακριβότερη τιμή στην Ελλάδα. Τι ακριβώς ισχύει; Και είδαμε σήμερα μια επιστολή να έρχεται στη δημοσιότητα από τη Ρ.Α.Ε. προς το αρμόδιο Υπουργείο σχετικά με το νέο σύστημα τιμολόγησης και αν έχετε κάποιο σχόλιο επ’ αυτού.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η χώρα μας το Σεπτέμβριο είχε τη δεύτερη φθηνότερη ηλεκτρική ενέργεια στους καταναλωτές από τις 15 χώρες της Ε.Ε. με κυμαινόμενα τιμολόγια, σύμφωνα με έρευνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας. Αυτό επιβεβαιώνεται και από όλα τα στοιχεία. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Νομίζω ότι ο καθένας και η καθεμιά που παίρνει τους λογαριασμούς της ηλεκτρικής ενέργειας στο σπίτι του, ξέρει καλύτερα, και από τον ΣΥΡΙΖΑ και από εμάς και από τον οποιοδήποτε, πόσο πλήρωνε πέρσι τέτοιον καιρό, πόσο πληρώνει τώρα, πόσο σημαντική είναι η ενίσχυση και η επιδότηση που πηγαίνει απευθείας στον ίδιο τον καταναλωτή, για να μπορεί να αντέξει σε αυτό το κύμα των αυξήσεων που οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά στην επιστολή που είδε σήμερα το φως της δημοσιότητας, στην ουσία της, έχει ήδη απαντήσει εδώ και πάρα πολύ καιρό το Υπουργείο Ενέργειας και ο Υπουργός, αναφέροντας και αναλύοντας τον τρόπο με τον οποίο ανακτούνται υπερέσοδα και τις κινήσεις που θα γίνουν και στο τέλος του έτους, προκειμένου να δούμε αν υπάρχουν κι άλλα έσοδα, τα οποία μπορούν να ανακτηθούν. Και αυτά, βεβαίως, όπως και ο φόρος του 90% να έρθουν να προστεθούν στην πολιτική στήριξης της ελληνικής κοινωνίας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να μας πείτε πώς αντιμετωπίζει η Κυβέρνηση ενδεχόμενο σήμερα τετ α τετ του κ. Παναγιωτόπουλου με τον κ. Αkar, στο περιθώριο της Συνόδου των Υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ, στις Βρυξέλλες. Και αν εκτιμάτε πως μια τέτοια κίνηση εφόσον, βεβαίως, γίνει θα μπορούσε να είναι η απαρχή μιας διαδικασίας αποκλιμάκωσης της έντασης στο Αιγαίο.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κάθε συνάντηση, κάθε βήμα διαλόγου είναι και ένα βήμα εκτόνωσης της έντασης και μία νομίζω έμπρακτη απόδειξη ότι συνειδητοποιούν οι γείτονες το αδιέξοδο αυτής της προκλητικής τακτικής, της προκλητικής στρατηγικής, που ακολουθούν εδώ και πάρα πολύ καιρό.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, τη Δευτέρα είχατε συνάντηση με τον επικεφαλής των «Ρεπόρτερ χωρίς Σύνορα», στη χώρα μας. Πώς πήγε η συνάντηση; Εκθέσατε τις ενστάσεις σας για τη μεθοδολογία; Τι απαντήσεις πήρατε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πράγματι, είχαμε μια συνάντηση αρκετή ώρα, στην οποία είχα τη δυνατότητα, από τη δική μας πλευρά, να ενημερώσω για μια σειρά από πράγματα που αφορούν στη λειτουργία του Τύπου στη χώρα μας. Συνειδητοποίησα ότι υπήρχε τεράστιο έλλειμμα ενημέρωσης. Νομίζω ότι είχαμε μια ειλικρινή συζήτηση, κατ’ αρχάς. Υπήρχε ένα τεράστιο έλλειμμα ενημέρωσης. Δεν μου φάνηκε να γνωρίζουν ότι, ας πούμε, αρθρογραφεί ο αρχιδολοφόνος της 17 Νοέμβρη σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Ανάμεσα στα θύματά του ήταν και εκδότες και δημοσιογράφοι, τον πληροφόρησα. Δεν ήξερε για τα Προγράμματα χρηματοδότησης και στήριξης οριζόντια του Τύπου. Δεν ήξερε για τον τρόπο με τον οποίο η Ελληνική Δικαιοσύνη και η Ελληνική Αστυνομία εξακολουθούν και διαχειρίζονται το θέμα της δολοφονίας Καραϊβάζ. Δεν γνώριζε πόσους άνδρες και γυναίκες διαθέτει η Ελληνική Αστυνομία για τη φύλαξη δημοσιογράφων και δημοσιογραφικών επιχειρήσεων. Δεν ήξερε για τη συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Δεν ήξερε για τις δράσεις υποστήριξης συνολικά, σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των δημοσιογράφων. Του καταθέσαμε τις απόψεις μας, του επαναλάβαμε τις απόψεις μας, σε ό,τι αφορά τα παράνομα λογισμικά. Επαναλάβαμε τους σχεδιασμούς και τις προθέσεις της Κυβέρνησης, που είχαμε πει και στην κυρία Jourová, για την πρόθεσή μας να νομοθετήσουμε ώστε να είναι απολύτως παράνομη η χρήση των κακόβουλων αυτών λογισμικών εδώ στη χώρα. Για την πρόοδο των εργασιών σε ό,τι αφορά τις νόμιμες παρακολουθήσεις και τις θεσμικές παρεμβάσεις που κάνουμε, σε ό,τι αφορά το κομμάτι των νόμιμων επισυνδέσεων από την Ε.Υ.Π.. Δεν μου φάνηκε να τα ήξερε όλα αυτά. Ελπίζω, γιατί είμαι καλόπιστος άνθρωπος και καλοπροαίρετος, ότι τα συγκράτησε. Τον κάλεσα να τα τσεκάρει, να δει αν είναι όπως πραγματικά τα λέμε.
Από την άλλη, οφείλω να πω ότι εμείς επιβεβαιώσαμε, μέσα από τη συζήτηση που είχαμε, τις ενστάσεις και τις επιφυλάξεις μας για τη μεθοδολογία με την οποία λειτουργεί η Οργάνωση αυτή και βαθμολογεί τις διάφορες χώρες. Να πω μόνο ένα παράδειγμα, γιατί η συζήτηση δεν ήταν δημόσια. Τον ρώτησα το αυτονόητο, αυτό που έχω μοιραστεί και μαζί σας πολλές φορές: Πώς είναι δυνατόν σε αυτή την περιβόητη λίστα με τη θέση 108 να είναι τέσσερις-πέντε δικτατορίες πάνω από την Ελλάδα; Και η απάντηση ήταν ότι μπορεί σε κάποια από αυτές τις δικτατορίες, τον χρόνο που γινόταν η έρευνα, να μην είχε παρατηρηθεί θάνατος κάποιου δημοσιογράφου. Δηλαδή, η Οργάνωση αυτή ψάχνει να βρει στις δικτατορίες πόση ελευθερία του Τύπου υπάρχει, ενώ εγώ νόμιζα ότι στις δικτατορίες δεν υπάρχει ελευθερία του Τύπου.
ΣΩΤ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Είναι κατανοητό ότι στην επόμενη Σύνοδο Κορυφής το κύριο μενού θα είναι τα ενεργειακά. Ωστόσο, στο πεδίο της αντιπαράθεσης, το οποίο το έχει θέσει επιτακτικά και ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι το θέμα των κυρώσεων, που σας εγκαλεί γιατί δεν προτείνετε στην επερχόμενη Σύνοδο Κορυφής, οι Ευρωπαίοι να επιβάλουν κυρώσεις στην Τουρκία, αφού, ούτως ή άλλως, υπάρχει μια αυξανόμενη τουρκική προκλητικότητα. Τι απαντά η Ελληνική Κυβέρνηση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως έχουμε πει, πάρα πολλές φορές, το πλαίσιο των κυρώσεων είναι ήδη διαμορφωμένο, με απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και μπορεί ανά πάσα στιγμή να ενεργοποιηθεί. Οι κυρώσεις έχουν ένα διπλό χαρακτήρα. Έχουν το χαρακτήρα των συνεπειών, όταν κάποιος κάνει πράξεις που στρέφονται ενάντια στο Διεθνές Δίκαιο και ενάντια στα μέλη του ΝΑΤΟ, της Ε.Ε., σε κυρίαρχα κράτη. Και έχουν και ένα πολύ ισχυρό αποτρεπτικό ρόλο, να ξέρει ότι είναι εκεί οι κυρώσεις με τις οποίες θα βρεθεί αντιμέτωπος. Από την άλλη, η χώρα μας έχει αποδείξει ότι πολύ αποτελεσματικά έχει καταφέρει να αυξήσει την επιρροή των ελληνικών θέσεων και να εξασφαλίσει την καθολική αποδοκιμασία της προκλητικής στρατηγικής της Τουρκίας σε όλα τα επίπεδα και σε όλα τα fora.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Σας ανησυχεί το ενδεχόμενο η Τουρκία να πραγματοποιήσει τις απειλές του κ. Bahçeli και να κόψει τη ροή του ρωσικού φυσικού αερίου προς τη χώρα μας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η χώρα μας είναι θωρακισμένη απέναντι σε όλα τα επίπεδα. Στο ενεργειακό, έτσι κι αλλιώς, έχουμε επεξεργαστεί μια σειρά από σενάρια, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και το πιο ακραίο, δηλαδή ακόμα και της διακοπής του φυσικού αερίου. Αλλά σε ό,τι αφορά στις απειλές της Τουρκίας σε όλα τα επίπεδα, γνωρίζετε ότι η Ελλάδα είναι πάντοτε πολύ κατάλληλα προετοιμασμένη, έτσι ώστε αποφασιστικά, ψύχραιμα και πολύ αποτελεσματικά να απαντά στην οποιαδήποτε πρόκληση.
ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Επανέρχομαι στην υπόθεση του Κολωνού. Η Αξιωματική Αντιπολίτευση υποστήριξε ότι κάθε καθυστέρηση ως προς τη δημοσιοποίηση των στοιχείων των 213 προσώπων που εμπλέκονται στην υπόθεση, ισοδυναμεί με συγκάλυψη. Θα δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία; Πρέπει να δημοσιοποιηθούν; Ποιο είναι το σχόλιό σας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Επαναλαμβάνω ότι αυτό που κάνει η Αξιωματική Αντιπολίτευση στο συγκεκριμένο θέμα είναι κατάντια. Από εκεί και πέρα, είναι αυτονόητο ότι η Ελληνική Αστυνομία θα κάνει τη δουλειά της και η Ελληνική Δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της, όπως πρέπει. Είναι κατάντια, στην πολιτική, στην Ελλάδα σήμερα, παρά τις διαφορές που έχουμε, να υπονοεί η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι μπορεί η Κυβέρνηση να παρακινήσει τον οποιονδήποτε λειτουργό να συγκαλύψει το όνομα ενός παιδεραστή. Αρνούμαι να μπω σε αυτή την κουβέντα. Κατάντια.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μιλήσατε για περί αυτοδέσμευσης των επιχειρήσεων, κυρίως των σουπερμάρκετ. Μιλάμε για το «καλάθι του νοικοκυριού». Εάν αυτή η αυτοδέσμευση δεν τηρηθεί, τι θα κάνετε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είπα ότι είναι ένα ακόμα εργαλείο, το οποίο μπορεί κάπως να βοηθήσει στη συγκράτηση των αυξήσεων των τιμών, σε μια σειρά από πολύ χρήσιμα αγαθά. Η Κυβέρνηση δεν επενδύει μόνο σε αυτό το εργαλείο. Με μια σειρά από μέσα, που έχουν να κάνουν με τις ενισχύσεις, αλλού οριζόντιες, αλλού στοχευμένες, με μια οικονομική πολιτική που έβγαλε από τα βάρη των ανθρώπων φόρους και ασφαλιστικές εισφορές και που έμμεσα έχει μεγαλώσει το εισόδημά τους όλο το προηγούμενο διάστημα. Με μια πολιτική συνεχών παρεμβάσεων, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα που έχουμε, προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας, έτσι ώστε να μειώσουμε και να μετριάσουμε το αποτύπωμα των αυξήσεων στη ζωή των ανθρώπων.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Τελικά, για την αύξηση των ποινών για τους παιδοβιαστές, τι ισχύει; Ότι την ψήφισε μόνη της η Νέας Δημοκρατία, όπως λέει ο κ. Κουμουτσάκος ή ότι θεσπίστηκε με αυξημένη πλειοψηφία, όπως λέει ο κ. Βορίδης; Επίσης, ως προς τα του 53χρονου, έχουν προκύψει κάποιες δεκάδες συμβάσεις, τα προηγούμενα χρόνια, του ίδιου με το Δημόσιο, ακόμα και σε περιόδους που δεν είχε το κατάστημά του την απαραίτητη άδεια. Αν έχετε προχωρήσει σε κάποιους ελέγχους, αν έχετε κάποια εικόνα και τι εμποδίζει τη Νέα Δημοκρατίας από τη διαγραφή του, πια, μετά και τη χθεσινή του ομολογία;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχει διαγραφεί οριστικά από τη Νέα Δημοκρατία, μόλις ο Εισαγγελέας δημοσιοποίησε το πρόσωπο και τα στοιχεία του. Επί της ουσίας, είχε ανασταλεί η ιδιότητά του από την πρώτη στιγμή. Αυτά είναι αυτονόητα πράγματα. Δεύτερον, η Κυβέρνησή μας, με την αναμόρφωση του Ποινικού Κώδικα, έχει διαμορφώσει προϋποθέσεις, έτσι ώστε τα αδικήματα αυτά να τιμωρούνται μέχρι και ισόβια. Έχει αυστηροποιήσει πάρα πολύ όλο το πλαίσιο της ποινικής αντιμετώπισης, σε ό,τι αφορά στη σεξουαλική κακοποίηση, τη μαστροπεία, την κακοποίηση ανηλίκων, τα γενετήσια αυτά κακουργήματα και αδικήματα. Η πραγματικότητα είναι ότι και ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε το συγκεκριμένο άρθρο, καταψήφισε το νομοσχέδιο επί της αρχής. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά στο σκέλος των συμβάσεων ή οτιδήποτε είπατε, έχω ακούσει και εγώ ότι ο συγκεκριμένος είχε κάποιες συμβάσεις μέχρι το 2016, κάλυπτε δηλαδή περιόδους διαφόρων Κυβερνήσεων. Η νομιμότητά τους ή αν κάτι άλλο παράνομο είχε γίνει, μένει να αξιολογηθεί.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Θα ήθελα να σας ξαναπάω στα ελληνοτουρκικά. Είπατε λίγο πριν ότι οι γείτονες συνειδητοποιούν το αδιέξοδο, σιγά-σιγά. Έχετε κάποια σημάδια, τα οποία μπορούν να μας οδηγήσουν σε μια αποκλιμάκωση αυτής της έντασης, έστω και μερική;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αναφέρομαι στο γεγονός ότι όσο κι αν προσπαθεί η Τουρκία, δεν μπορεί να βρει ευήκοα ώτα, ούτε στην Ε.Ε., ούτε στο ΝΑΤΟ, ούτε σε μεγάλες δυνάμεις, σε ό,τι αφορά στις παράλογες, ανυπόστατες και παράνομες διεκδικήσεις της.
ΜΑΡ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Σχετικά με τη σημερινή συνάντηση Putin-Erdoğan, θα ήθελα να ρωτήσω, εάν σας ανησυχεί ότι η Τουρκία προσπαθεί, δηλαδή, να μπει και στο ενεργειακό παιχνίδι του Putin. Και στο θέμα των κυρώσεων, αν θα θέσετε το θέμα αυτό, δηλαδή να ζητήσετε μια πιο σαφή στάση από την Ε.Ε., ίσως και πιο αυστηρή και το γεγονός ότι συνεχίζει, κατά κάποιο τρόπο, να πατά σε δύο βάρκες, αυτή τη στιγμή η Άγκυρα.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ανησυχεί το σύνολο της Ε.Ε. και των συμμάχων μας στο ΝΑΤΟ, το γεγονός ότι η Τουρκία δεν συμπεριφέρεται με τρόπο που να είναι ευθυγραμμισμένη σε ό,τι αφορά στις κυρώσεις στη Ρωσία. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά στις ενεργειακές συνέπειες που μπορεί να έχει για τη χώρα η οποιαδήποτε κίνηση της Τουρκίας με τη Ρωσία, είπα και προηγουμένως ότι η χώρα μας έχει επεξεργαστεί, εδώ και πάρα πολύ καιρό, όλα τα σενάρια και έχει εγκαίρως λάβει και γι’ αυτό το κομμάτι τα μέτρα της.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Είδαμε πληροφορίες στον Τύπο, σύμφωνα με τις οποίες η εταιρεία που συνδέεται με τη χρήση του παράνομου λογισμικού στη χώρα, έφυγε από την Ελλάδα. Μετά την ολοκλήρωση της Εξεταστικής και αναμένουμε και της Ολομέλειας, θεωρείτε ότι το θέμα των υποκλοπών τελείωσε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι σε εξέλιξη οι έρευνες -γιατί αναφέρεστε για τα παράνομα λογισμικά, φαντάζομαι- στην ελληνική Δικαιοσύνη. Και οι έρευνες αυτές θα φτάσουν, όπως όλοι επιθυμούμε και όλοι θα συνδράμουμε, ο καθένας κατά το πλαίσιο των δυνατοτήτων του, στα αποτελέσματα που θα δώσουν σε όλους μας τις απαντήσεις που θέλουμε. Απαντήσεις που θα επιβεβαιώσουν αυτό που από την πρώτη στιγμή έχουμε υποστηρίξει και συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε, ότι η ελληνική Πολιτεία, το ελληνικό Kράτος δεν έχει καμία συνδιαλλαγή προμήθειας για το συγκεκριμένο κακόβουλο λογισμικό, καμία κρατική Αρχή Ασφάλειας στη χώρα δεν τα χρησιμοποιεί. Το είπαμε από την πρώτη στιγμή, δεν έχει αμφισβητηθεί από κάπου ή δεν έχει τεκμηριωθεί κάποιος ισχυρισμός για το αντίθετο, παρά τις κατά καιρούς πολύ «φιλότιμες» και «φιλόδοξες» επικοινωνιακές προσπάθειες ορισμένων. Εμείς επιμένουμε σε αυτή τη θέση. Η έρευνα της Δικαιοσύνης και όποιου άλλου θέλει να προσφύγει οπουδήποτε, δεν θα έχουν να αναδείξουν τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο από αυτό.
Σας ευχαριστώ.