Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου
Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη
Καλό μεσημέρι,
Στην 75η Σύνοδο του ΝΑΤΟ συμμετέχει ο Πρωθυπουργός.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο Κυπριακό, τονίζοντας ότι, 50 χρόνια μετά την τραγωδία του 1974, δεν μπορεί η Κύπρος, κράτος-μέλος της Ε.Ε., να παραμένει διαιρεμένη και επανέλαβε την ανάγκη επανέναρξης των συνομιλιών για την επίλυση του Κυπριακού.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στο ζήτημα της τήρησης της Συμφωνίας των Πρεσπών, τονίζοντας ότι η πλήρης εφαρμογή της είναι απαραίτητη για την Συμμαχία του ΝΑΤΟ και τα Δυτικά Βαλκάνια. Προειδοποίησε δε, πως η παραβίασή της ή η επιλεκτική τήρησή της, όχι μόνο υποβαθμίζει την αξιοπιστία όλων των προσπαθειών για διευθέτηση των εκκρεμών ζητημάτων στα Δυτικά Βαλκάνια, αλλά θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή.
«Pacta sunt servanda – Οι Συμφωνίες πρέπει να τηρούνται. Αυτό πρέπει να το θυμόμαστε όλοι», είπε ο Πρωθυπουργός.
Ως γνωστόν, η Νέα Δημοκρατία δεν υπερψήφισε την εν λόγω Συμφωνία, καθώς εμπεριείχε κενά στις δικλείδες ασφαλείας και στις πρόνοιες. Μια θέση η οποία, εκ των πραγμάτων, δικαιώνεται σήμερα. Γι’ αυτό εξάλλου δεν έχουμε κυρώσει τα πρωτόκολλα που απορρέουν από την Συμφωνία, ούτε θα το πράξουμε, εάν η γείτονα χώρα δεν συμμορφωθεί προς τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει. Ωστόσο, είναι προφανές ότι η πρόοδος, η ασφάλεια και η ευημερία βασίζονται στον σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου και των Διεθνών Συμφωνιών. Και όσο αυτό δεν το αντιλαμβάνονται οι γείτονές μας, η ευρωπαϊκή προοπτική τους θα παραμείνει κλειστή.
Κατά την άφιξή του στη σύνοδο του ΝΑΤΟ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε: «Συναντιόμαστε σε μια εποχή που θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε την Ουκρανία για όσο χρειαστεί, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι η Ρωσία δεν θα κερδίσει αυτόν τον πόλεμο απρόκλητης επιθετικότητας.
Είναι η στιγμή που η Συμμαχία πρέπει να αντιμετωπίσει μια σειρά περίπλοκων παγκόσμιων προκλήσεων. Είναι, επίσης, η στιγμή που πρέπει να επαναβεβαιώσουμε την ακλόνητη δέσμευσή μας να διαθέτουμε τουλάχιστον το 2% του ΑΕΠ μας για αμυντικές δαπάνες. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις ευρωπαϊκές χώρες, όχι μόνο όσον αφορά στην επίτευξη αυτού του στόχου, αλλά και για τον εξορθολογισμό των αμυντικών μας δαπανών, προκειμένου να ενισχυθεί περαιτέρω η Συμμαχία». «Δεν χρειάζεται να δαπανούμε περισσότερα, πρέπει να δαπανούμε εξυπνότερα» τόνισε.
Επεκτείνεται η Ειδική Άδεια και Παροχή Προστασίας της μητρότητας σε νέες κατηγορίες εργαζόμενων μητέρων με στόχο την περαιτέρω στήριξή τους.
Υπενθυμίζεται πως από το 2022 η Κυβέρνηση επέκτεινε την άδεια μητρότητας από έξι σε εννέα μήνες και το 2023 καθιερώθηκε για πρώτη φορά η 9μηνη άδεια μητρότητας και για ελεύθερες επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενες και αγρότισσες.
Με την νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση η άδεια μητρότητας επεκτείνεται πλέον και σε εργαζόμενες σε τράπεζες, ΔΕΚΟ και ΜΜΕ.
Δικαιούχοι της παροχής είναι όσες μητέρες γέννησαν από 25/11/2022 και εφεξής. Όλες αυτές οι μητέρες έχουν το δικαίωμα να αιτηθούν την χορήγηση της ειδικής άδειας και να βγουν σε άδεια παρότι ο τοκετός έχει συμβεί από 25/11/2022 και έπειτα. Ο εργοδότης δεν έχει το δικαίωμα να αρνηθεί τη χορήγηση της παροχής. Δεν τίθενται εισοδηματικά κριτήρια.
Οι μητέρες λαμβάνουν και τα επιδόματα που συμπαρασύρονται από την άδεια μητρότητας. Για παράδειγμα μια μισθωτή που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό θα λάβει 3.320 ευρώ για άδεια λοχείας και κύησης, 2.400 ευρώ επίδομα γέννησης και 7.470 ευρώ για την άδεια μητρότητας. Συνολικά θα λάβει δηλαδή, λίγο περισσότερα από 13.000 ευρώ.
Η Κυβέρνηση στηρίζει την ελληνική οικογένεια με κάθε τρόπο, όσο επιτρέπουν τα δημόσια οικονομικά και πάντοτε με σεβασμό στα χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων, με πολιτικές που έχουν ουσιαστικό αποτύπωμα στην καθημερινότητά τους.
Υπενθυμίζουμε πως έχουν ήδη υλοποιηθεί μια σειρά από πολιτικές για την ενίσχυση της οικογένειας όπως οι μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές κατά 50% στον κλάδο κύριας σύνταξης για το 12μηνο απασχόλησης που ακολουθεί τον μήνα του τοκετού, την θέσπιση πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στο βρεφικό γάλα, μέτρο το οποίο παρατάθηκε μέχρι το τέλος του 2024, θέσπιση κοινωνικού τιμολογίου ρεύματος πολυτέκνων, την προσαύξηση των εισοδηματικών ορίων επιδόματος θέρμανσης 2023-2024 και την αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά κατά 1000 ευρώ.
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο «Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας και των θυγατρικών της», το οποίο εκσυγχρονίζει τη λειτουργία του Υπερταμείου. Με το νομοσχέδιο αυτό, ο ρόλος του Υπερταμείου, αλλάζει σημαντικά και γίνεται περισσότερο αναπτυξιακός. Ο τρόπος λειτουργίας των θυγατρικών του γίνεται πιο ευέλικτος κατά το πρότυπο της ΔΕΗ. Ενώ, παράλληλα, δημιουργείται Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο για την ενίσχυση των επενδύσεων.
Οι θυγατρικές εταιρείες του Υπερταμείου θα γίνουν πιο ευέλικτες και αποτελεσματικές. Η ίδρυση του νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου θα έχει, χωρίς αμφιβολία, αρκετά σημαντική συμβολή στη στήριξη της επενδυτικής προσπάθειας της Ελλάδας. Και το νέο μοντέλο διακυβέρνησης του Υπερταμείου που υιοθετείται είναι απόδειξη της προόδου που έχει σημειωθεί στην ελληνική οικονομία τα τελευταία χρόνια και της μετάβασης σε μία νέα εποχή.
Τη νέα ψηφιακή εφαρμογή «Digispect» για την ψηφιοποίηση της διαδικασίας αυτοψιών και καταγραφής των κτιρίων που πλήττονται από μία φυσική καταστροφή, ανακοίνωσαν ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο Υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Τριαντόπουλος.
Με την εφαρμογή «Digispect» οι αρμόδιοι μηχανικοί θα πραγματοποιούν πλέον τις αυτοψίες μετά από φυσική καταστροφή ταχύτερα, με ασφάλεια, με διαφάνεια και χωρίς περιττή γραφειοκρατία. Επιπλέον, θα διεκπεραιώνουν μεγαλύτερο αριθμό αυτοψιών σε μικρότερο χρονικό διάστημα.
Με διάταξη που προτείνεται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, αλλάζει ο τρόπος επιλογής των ηγεσιών των ανώτατων δικαστηρίων με την συμμετοχή του δικαστικού σώματος στις αποφάσεις αυτές. Η παροχή αυτής της δυνατότητας, αποτελεί σταθμό για την περαιτέρω βελτίωση και ενίσχυση του κράτους δικαίου στη χώρα μας.
Η συγκεκριμένη δυνατότητα δίνεται ως έκφραση γνώμης των ανωτάτων δικαστηρίων, στο πλαίσιο των ορίων που θέτει το Σύνταγμά μας, μέσω ψηφοφορίας που θα διενεργείται στις ολομέλειές τους.
Αποφασιστικό όργανο για την επιλογή των δικαστικών ηγεσιών με βάση το Σύνταγμα ήταν και παραμένει το Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο όμως θα πρέπει να αξιολογεί και να λαμβάνει υπόψη τη γνώμη και των ίδιων των δικαστικών σωμάτων. Πρόκειται για πρόβλεψη που εφαρμόζεται ήδη με διάφορες παραλλαγές, πλήρως ή μερικώς αναλόγως του Συντάγματος κάθε χώρας, σε Γερμανία, Βέλγιο, Δανία, Σουηδία, Ολλανδία, Γαλλία και Αυστρία.
Κλείνουμε με αυτό τον τρόπο άλλη μια εκκρεμότητα, εφαρμόζοντας τη δέσμευσή μας για σταθερή σύγκλιση με την Ευρώπη σε όλα τα κρίσιμα πεδία της οικονομικής, κοινωνικής και θεσμικής ζωής.
Σύμβαση για την υλοποίηση του κρίσιμου έργου της αποκατάστασης του Λιμένα Βόλου μετά τις κακοκαιρίες “Daniel” και “Elias”, υπέγραψε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης και ο Εντεταλμένος Σύμβουλος και Επικεφαλής της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ Παναγιώτης Σταμπουλίδης.
Σκοπός του έργου, το οποίο έχει προϋπολογισμό περίπου 10 εκ. ευρώ είναι να καταστεί ο Λιμένας Βόλου πλήρως λειτουργικός και να επανέλθει η εξέχουσας σημασίας δραστηριοποίησή του στην ευρύτερη περιοχή, ώστε να αναδειχθεί εκ νέου ως μια πολύ σημαντική λιμενική υποδομή της χώρας.
Αναρτήθηκαν τα ονόματα των κληρωθέντων δικαιούχων και οι κατάλογοι των συμβεβλημένων επιχειρήσεων – παρόχων για τα προγράμματα προϋπολογισμού 15 εκ. ευρώ της Αγροτικής Εστίας.
Για πρώτη φορά στο πρόγραμμα Κοινωνικού και Ιαματικού Τουρισμού εντάσσονται το σύνολο των δικαιούχων, δηλαδή εκτός από τους συνταξιούχους μπήκαν και οι ασφαλισμένοι αγρότες – αγρότισσες. Ειδική μέριμνα λήφθηκε, για τον Έβρο, αυξάνοντας τις μέρες των διακοπών και επιδοτώντας το πλήρες κόστος της διαμονής με μηδενική συμμετοχή όπως έγινε πέρυσι για τα νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου.
Στεκόμαστε ουσιαστικά στο πλευρό της αγροτικής οικογένειας, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει αλλά και την προσφορά της στο να μείνει ζωντανή και ακμάζουσα η ελληνική περιφέρεια. Τα προγράμματα Κοινωνικού και Ιαματικού τουρισμού, Εκδρομικού τουρισμού και δωρεάν παροχής βιβλίων και εισιτηρίων θεάτρου που υλοποιούνται μέσω του ΟΠΕΚΑ καλύπτουν χιλιάδες αγρότες, αγρότισσες και μέλη των οικογενειών τους. Η κατανομή έγινε αναλογικά σε όλους τους νομούς, με προτεραιότητα σε αυτούς που δεν έχουν κληρωθεί τα τρία τελευταία χρόνια.
Με Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκου Παπαθανάση, εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το έργο: «Εντοπισμός αυθαίρετης δόμησης με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα».
Η συμβολή του εν λόγω έργου είναι καθοριστική για την υλοποίηση της μεταρρύθμισης -ευθύνης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας – που αφορά στο σύστημα παρακολούθησης του δομημένου περιβάλλοντος, του εντοπισμού και της κατεδάφισης των αυθαίρετων κατασκευών.
Ειδικότερα, στόχος είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος, το οποίο με τη χρήση νέων τεχνολογιών, σε συνδυασμό με λήψεις αεροφωτογραφιών υψηλής ανάλυσης, θα αυξάνει τη δυνατότητα των υπηρεσιών του κράτους να εντοπίζουν με τεκμηριωμένο τρόπο και να ελέγχουν περιπτώσεις αυθαίρετης δόμησης.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Καλησπέρα κ. Εκπρόσωπε, θα πάει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην Κύπρο το άλλο Σάββατο, 20 Ιουλίου;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι. Ο προγραμματισμός είναι να πάει. Θα ανακοινωθεί επίσημα όταν έχουμε το σχετικό, πλήρες πρόγραμμα της επίσκεψης αυτής.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε εκπρόσωπε, ο Πρωθυπουργός, μεταξύ άλλων, κατά το ταξίδι του στο ΝΑΤΟ αναφέρθηκε στην ενίσχυση της Ουκρανίας και είπε ότι πρέπει να εξετάσουμε τα κενά που έχει δημιουργήσει στις δικές μας αμυντικές ικανότητες. Τι σημαίνει αυτό; Τι κενά έχει δημιουργήσει η ενίσχυση της Ουκρανίας στις δικές μας αμυντικές ικανότητες; Και, επίσης, τι σημαίνει το 3% του ΑΕΠ που έθεσε ως πήχη, ως πρόταση για α πάει η χρηματοδότηση των χωρών στο ΝΑΤΟ, δεδομένου ότι η χώρα μας είναι από εκείνες με τις μεγαλύτερες δαπάνες για την ενίσχυσή του.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, διάβασα με λύπη μια ανακοίνωση του τομεάρχη Εθνικής Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ. Και το λέω με λύπη γιατί είχαμε άλλη μία φτηνή αντιπολιτευτική πολιτική από τον ΣΥΡΙΖΑ, που είτε δεν κατάλαβε το κόμμα της Αξιωματικής αντιπολίτευσης, είτε έκανε ότι δεν κατάλαβε τι είπε ο Πρωθυπουργός. Ο Πρωθυπουργός, αν δει κανείς όλη του τη δήλωση, αναφερόταν στην Ευρώπη, όχι στην Ελλάδα. Αναφερόταν συνολικά στο πως πρέπει να κινηθεί η Ευρώπη. Αν δει κανείς και την προηγούμενη και την επόμενη παράγραφο της δήλωσής του, -έκατσα και το είδα με προσεκτικό τρόπο για να σας απαντήσω, γιατί φανταζόμουν ότι μετά την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ θα γινόταν αυτή, ή μια αντίστοιχη ερώτηση-. Άρα, δεν υπάρχει κανένα κενό στην ελληνική άμυνα. Δεν αναφερόταν στην άμυνα της Ελλάδας. Αναφερόταν σε μια συνολική στρατηγική που ακολουθεί και θα πρέπει να ακολουθήσει η Ευρώπη. Κι αυτό το οποίο έχει πει ο Έλληνας Πρωθυπουργός, πρώτος, μαζί με τον Πολωνό ομόλογό του, είναι ότι πρέπει να υπάρχει μια νέα πολιτική της Ευρώπης, η οποία θα θωρακίζει και τις χώρες, όπως η Ελλάδα, που έχουν αυξημένες αμυντικές δαπάνες. Μια συνολική πολιτική της Ευρώπης. Δεν υπάρχει λοιπόν καμία κρυφή ατζέντα, καμία συμφωνία που δεν έχει ανακοινωθεί για την Ουκρανία από την Ελλάδα, το ξεκαθαρίζω για ακόμη μια φορά, ούτε θα αποσταλεί κάτι παραπάνω από αυτά που έχουμε πει, ούτε κάποια στήριξη η οποία δεν είναι γνωστή. Το έχω διαψεύσει δεκάδες φορές, τόσο εγώ, όσο και το υπουργείο Άμυνας και το υπουργείο Εξωτερικών, το αναφέρω για ακόμη μία φορά. Και η απάντηση στην ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ είναι να διαβάζουν πιο προσεκτικά τις δηλώσεις των πολιτικών τους αντιπάλων, είτε αυτές είναι του Έλληνα Πρωθυπουργού, και να μην κάνουν κάποια ιδιότυπη κοπτοραπτική για να δημιουργήσουν εντυπώσεις, ειδικά σε ζητήματα που άπτονται της άμυνας της χώρας.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Για το 3% θα μας απαντήσετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας είπα. Υπάρχει μια ξεκάθαρη πρόταση από τον Έλληνα Πρωθυπουργό μαζί με τον Ντόναλντ Τουσκ. Αυτοί ήταν οι δύο πρώτοι που έκαναν μια συνολική πρόταση για την ευρωπαϊκή πολιτική στην Άμυνα. Αν θυμάστε ήταν μία πρόταση που κατατέθηκε πριν τις ευρωεκλογές, όπως και η αντίστοιχη πρόταση του Πρωθυπουργού για τις τιμές των πολυεθνικών. Θέλει ο Κυριάκος Μητσοτάκης να ανοίξει μια συζήτηση ούτως ώστε να υπάρχει μια πολύ πιο δίκαιη κατανομή και αντιμετώπιση των χωρών που έχουν αυξημένες αμυντικές δαπάνες. Κι αυτή η πρόταση έχει δύο στόχους. Και την βοήθεια, την κάλυψη των χωρών με αμυντικές δαπάνες, άρα, εξοικονόμηση πόρων. Άρα, να μην υπολογίζονται οι δαπάνες αυτές στο έλλειμμα, άρα να μπορούν τα κράτη, όπως η Ελλάδα, να ασκούν μια ακόμη πιο αναπτυξιακή και προς όφελος των πολιτών, οικονομική πολιτική. Κι ο δεύτερος στόχος, ειπώθηκε στις δηλώσεις του, δεν είναι περισσότερες δαπάνες για την άμυνα αλλά εξυπνότερος τρόπος κατανομής για την άμυνα. Αυτή είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση, που ξεκινάει με πρωτοβουλία της ελληνικής πλευράς κι ελπίζουμε να έχει την καλύτερή δυνατή έκβαση το συντομότερο δυνατό, πάντοτε συνυπολογίζοντας τους χρόνους της Ευρώπης.
Α. ΚΟΤΖΑΙ: Κύριε Εκπρόσωπε, με τροποποίηση η κυβέρνηση επέκτεινε την απαγόρευση της μετάδοσης δικών και στο internet. Με την εν λόγω απόφαση μπλοκάρονται Παρατηρητήρια, όπως αυτό που μετέδιδε και μεταδίδει την δίκη της Χρυσής Αυγής, καθώς επίσης και την εκδίκαση της υπόθεση του Ζ. Κωστόπουλου. Πέραν από την απάντηση σας για την στάση των κομμάτων, γιατί προχώρησε σε μια τέτοια τροποποίηση η κυβέρνηση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επειδή είδα την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Αριστεράς, που μάλιστα το εντυπωσιακό είναι, την τροποποίηση αυτή, που θα εξηγήσουμε ποια είναι αυτή η τροποποίηση, αν και έχω βγάλει σχετική ανακοίνωση, αλλά και στη συνέχεια μια συκοφαντική ανάρτηση, παραπλανητική ανάρτηση, του reportersunitedgr, είναι έτσι και ίσως και μια απάντηση γιατί η Ελλάδα βγαίνει κάτω σε κατατάξεις από χώρες οι οποίες έχουν απολυταρχικά καθεστώτα, γιατί πολύ απλά οι έρευνες αυτές γίνονται είτε στο πόδι, είτε με στόχο να συκοφαντηθεί η κυβέρνηση της χώρας, άρα και η χώρα, όχι μόνο η κυβέρνηση. Έχω εδώ μπροστά μου την διάταξη του 2002, η οποία αναφέρεται σε νόμο του 1993. Αυτό που σας διαβάζω δηλαδή, προϋπήρχε αυτής της νομοθετικής παρέμβασης που έκανε η κυβέρνηση. Τι ίσχυε λοιπόν από το 1993 με επικαιροποίηση το 2002; «Η ολική ή μερική μετάδοση από την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο, καθώς και η κινηματογράφηση και μαγνητοσκόπηση της δίκης ενώπιων ποινικού, πολιτικού ή διοικητικού Δικαστηρίου, απαγορεύεται. Κατ΄ εξαίρεση το Δικαστήριο μπορεί να επιτρέψει τις ενέργειες αυτές, εφόσον συναινούν ο Εισαγγελέας και οι διάδικοι και συντρέχει ουσιώδες και δημόσιο συμφέρον». Και λέει λοιπόν η διάταξη του 2024, «το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 8, δηλαδή αυτό που σας διάβασα, αντικαθίσταται και η παράγραφος 1 διαμορφώνεται ως εξής: «Απαγορεύεται η ολική ή μερική μετάδοση με οποιονδήποτε τρόπο ιδίως μέσω της τηλεόρασης, ραδιοφώνου, διαδικτύου – προστίθεται δηλαδή το διαδίκτυο- και γενικά οποιοδήποτε τεχνολογικό μέσο, καθώς και η κινηματογράφηση και μαγνητοσκόπηση, ηχογράφηση και αποτύπωση της δίκης σε γραπτό κείμενο μέσω ειδικού λογισμικού που μετατρέπει τον προφορικό σε γραπτό, ενώπιων ποινικού, αστικού ή διοικητικού Δικαστηρίου». Δηλαδή μπαίνουν νέα μέσα τα οποία το 1993 και το 2002 δεν υπήρχαν. Κατ΄ εξαίρεση το Δικαστήριο, όπως λέει και η προηγούμενη μορφή της διάταξης, «μπορεί να επιτρέψει τις ενέργειες αυτές, εφόσον συναινούν ο Εισαγγελέας και οι διάδικοι και συντρέχει ουσιώδες και δημόσιο συμφέρον». Αν δε, βάλει λοιπόν κανείς δίπλα τις δύο διατάξεις που έρευνες ή αναφορές, όπως οι περιβόητοι reportersunitedgr, που όπως έχω υποχρέωση τους έστειλα και σχετική ενημέρωση και πάλι την εμφάνισαν όπως τους συμφέρει – αν βάλει κανείς τις δύο διατάξεις δίπλα, προστίθεται ουσιαστικά το internet και κάποια σύγχρονα μέσα λογισμικών τα οποία ο νομοθέτης το ’93 και το 2002 δεν μπορούσε να προβλέψει. Άρα ποια είναι η νέα απαγόρευση που έκανε η κυβέρνηση, το υπουργείο Δικαιοσύνης; Μπορεί κάποιος να μας απαντήσει από αυτούς οι οποίοι δημιουργούν εντυπώσεις; Τι δηλαδή επιτρεπόταν το 2002 μέχρι το 2024 και σταμάτησε να επιτρέπεται από το δήθεν κακό υπουργείο Δικαιοσύνης και αυτή την κακιά κυβέρνηση που απαγορεύει την μετάδοση των δικών; Τίποτα, απλά ασκούν κάποιοι πολιτική μέσω δημοσιευμάτων, ανακοινώσεων μόνο και μόνο για να δημιουργήσουν εντυπώσεις. Και είναι σε τέτοια σύγχυση η Αξιωματική Αντιπολίτευση που αυτή ακριβώς την τροποποίηση που σας διαβάζω, που είναι μια λογική τροποποίηση, που επικαιροποιεί μια παλιά διάταξη στις νέες συνθήκες την ψήφισε. Ψήφισε δηλαδή κάτι, το κατήγγειλε και στη συνέχεια είπε και ψέματα για αυτό και το πήραν οι διάφοροι αναμεταδότες που συκοφαντούν τη Ελλάδα στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο και έκαναν ένα θέμα το οποίο είναι ανύπαρκτο. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κάτι συμπληρωματικό σε αυτό. Έκανε μια ανάρτηση ο κύριος Κοντιάδης, λέγοντας ότι σύμφωνα με το άρθρο 93 του Συντάγματος, οι συνεδριάσεις κάθε δικαστηρίου είναι δημόσιες, εκτός αν το δικαστήριο κρίνει με απόφασή του ότι η δημοσιότητα πρόκειται να είναι επιβλαβής για τα χρηστά ήθη ή ότι συντρέχουν ειδικοί λόγοι προστασίας της ιδιωτικής ή οικογενειακής ζωής των διαδίκων. Άρα, ο κύριος Κοντιάδης ουσιαστικά λέει ότι επί της αρχής θα έπρεπε να είναι δημόσιες οι δίκες, άρα να μην υπάρχει τροποποίηση για απαγόρευση. Δηλαδή, λέει το αντίθετο από αυτό που λέτε εσείς.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μπλέκετε δύο άσχετα ζητήματα μεταξύ τους. Το ότι είναι δημόσιες οι δίκες, παραμένουν δημόσιες. Εκτός, εάν αποφασίσει διαφορετικά το δικαστήριο. Δηλαδή, να γίνουν «κεκλεισμένων των θυρών», σε περιπτώσεις κάποιων ειδεχθών αδικημάτων και κάποιες ευαίσθητου περιεχομένου καταθέσεις, που με ειδική αιτιολογία, κατόπιν πρότασης του Εισαγγελέα, αποφασίζει το δικαστήριο να είναι «κεκλεισμένων των θυρών». Εμείς, δεν μιλάμε για το αν θα είναι δημόσιες οι συνεδριάσεις, που παραμένουν δημόσιες οι συνεδριάσεις των ποινικών και των αστικών δικαστηρίων, εμείς μιλάμε για την τηλεοπτική ή ραδιοφωνική ή, πλέον, μέσω διαδικτύου, είναι το μόνο που άλλαξε, αναμετάδοσή τους. Είναι δύο άσχετα πράγματα μεταξύ τους. Οι δίκες παραμένουν δημόσιες, όπως προβλέπει το Σύνταγμα, εκτός εάν αποφασίσει διαφορετικά το δικαστήριο, και ό,τι ίσχυε με την απαγόρευση ή με ειδική αιτιολογία δυνατότητα κάλυψής τους, ίσχυε και θα ισχύει και σήμερα. Δεν έχει αλλάξει τίποτε και στα δύο. Προστέθηκαν μόνο κάποιες διατυπώσεις στην ίδια ακριβώς διάταξη, χωρίς καμία αλλαγή.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Γιατί, όμως, η δημοσιότητα να περιορίζεται μόνο στο επίπεδο του Δικαστηρίου και να μην έχει το δικαίωμα …
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό, τώρα, είναι μία συζήτηση, η οποία έχει να κάνει με τα δικαιώματα των κατηγορουμένων, είναι μία συζήτηση η οποία ξεκινάει από το 1993 ―εγώ προσωπικά ήμουν πέντε χρονών― τότε έκρινε το Κράτος, μετά τις εκλογές κιόλας του ΄93, για να μη θεωρηθεί ότι έγινε επί Νέας Δημοκρατίας, ορθώς θεωρώ εγώ ότι έγινε αυτή η διάταξη, ορθώς επικαιροποιείται και ορθώς δίνεται η δυνατότητα στο Δικαστήριο, εφόσον συναινούν οι διάδικοι, αυτό να επιτρέπεται, αλλά με συγκεκριμένη αιτιολογία. Άρα, είναι μια νομική συζήτηση που δεν είναι απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη, είναι κάτι που ισχύει 31 χρόνια, τώρα.
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας ρωτήσω για τη συνάντηση Μητσοτάκη – Μιτσόσκι, που τελικά δεν έγινε στην Ουάσιγκτον. Απ’ ό,τι ξέρουμε, δηλαδή, επίσημα δεν έγινε. Γιατί δεν έγινε; Δεν υπήρχε αίτημα από τη μία ή την άλλη πλευρά; Ήταν γεμάτα τα προγράμματα, οι ατζέντες των πρωθυπουργών;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ αυτό που γνωρίζω είναι ότι δεν έλαβε χώρα. Δεν γνωρίζω κάτι περισσότερο να σας πω.
Γ. ΣΚΙΝΤΖΗ: Επ’ αυτού, γιατί είναι σχετικό, όσον αφορά τις διαρκείς προκλήσεις από τον πρωθυπουργό της Βόρειας Μακεδονίας, ο ΣΥΡΙΖΑ καταλογίζει στην κυβέρνηση, στην ανακοίνωσή του, διπλωματικό λήθαργο. Τι απαντάτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μιλάμε για το κόμμα που πριν από κάποιες εβδομάδες ζητούσε την κύρωση των μνημονίων που απορρέουν από τη Συμφωνία των Πρεσπών. Μεταξύ αυτών, κι εκείνο που αναφέρεται στην Ευρωπαϊκή Ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας. Και το ίδιο κόμμα, ο ΣΥΡΙΖΑ, έβγαλε σήμερα ανακοίνωση, ζητώντας από την κυβέρνηση, να εμποδίσει την ευρωπαϊκή ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας. Μιλάμε για παράνοια. Αυτά δεν έχουν ξαναγίνει. Δεν μιλάμε για αλλαγή στάσης, επειδή εξελέγη, ας πούμε, ένας νέος πρόεδρος, ότι ο νέος ΣΥΡΙΖΑ καταργεί τον παλιό ΣΥΡΙΖΑ, ο ΣΥΡΙΖΑ του σήμερα καταργεί τον εαυτό του! Οι ίδιοι άνθρωποι που λέγανε τρέξτε πιο γρήγορα, ψηφίστε τα πάντα και τους λέγαμε ότι πρέπει να περιμένουμε, γιατί η συμπεριφορά των γειτόνων μας δεν είναι αυτή η οποία προβλέπει η Συμφωνία των Πρεσπών, που εκείνοι ψήφισαν, τώρα λένε από την κυβέρνηση «να τρέχεις πιο γρήγορα προς την αντίθετη κατεύθυνση!» Η απάντηση και προς τις δύο θεωρήσεις του ΣΥΡΙΖΑ, του ΣΥΡΙΖΑ Α΄, του ΣΥΡΙΖΑ Β΄, όπως είχαμε κάποτε το ΣΥΡΙΖΑ εξωτερικού και το ΣΥΡΙΖΑ εσωτερικού, είναι ότι η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ακολουθούν υπεύθυνη εξωτερική πολιτική και χωρίς περιστροφές και χωρίς πολλές διατυπώσεις, λένε ―λέμε, δηλαδή― ότι η ευρωπαϊκή πορεία της Βόρειας Μακεδονίας περνά από την Ελλάδα και προφανώς αν δεν αλλάξει δραστικά ο τρόπος που αντιμετωπίζουν τα διεθνώς συμφωνηθέντα, δεν πρόκειται να προχωρήσει. Νομίζω το έκανα κι εγώ σαφές στην αρχική μου τοποθέτηση, το έκανε απολύτως σαφές ο Πρωθυπουργός στις χθεσινές του δηλώσεις και δεν χωρεί πολλές παρερμηνείες. Ας είμαστε, έστω και τώρα, σε αυτά τα θέματα, όλοι ενωμένοι στη χώρα και ας μη βγάζουμε ανακοινώσεις, οι οποίες αναιρούν αυτές τις ανακοινώσεις που είχαμε βγάλει στο παρελθόν, αναφέρομαι στον ΣΥΡΙΖΑ, μόνο και μόνο για να δημιουργήσουμε εντυπώσεις.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Επ’ αυτού, κύριε Εκπρόσωπε, αναφέρατε στην αρχή ότι η συμμόρφωση εκ μέρους της Βόρειας Μακεδονίας, εκ μέρους των Σκοπίων, αποτελεί προϋπόθεση για την υπογραφή και κύρωση των πρωτοκόλλων της Συμφωνίας των Πρεσπών. Εάν, όμως, ο κύριος Μιτσόσκι και η κυβέρνησή του και άλλοι θεσμικοί παράγοντες, όπως η Πρόεδρος της γείτονος, συνεχίσουν να αναφέρονται, και μάλιστα και επίσημα φόρα, με το όνομα σκέτο «Μακεδονία», υπάρχει σκέψη για κλιμάκωση, υπάρχει για παράδειγμα το ενδεχόμενο καταγγελίας αυτής της ίδιας της Συμφωνίας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτή τη στιγμή δεν είμαστε εκεί, αλλά δεν υπάρχει καμία περίπτωση να υποχωρήσουμε, ως προς τις αυτονόητες διεκδικήσεις, που διασφαλίζουν τα συμφέροντα της χώρας. Δεν πρόκειται να υποχωρήσει ούτε μισή σπιθαμή η Ελλάδα, η ελληνική κυβέρνηση που εκπροσωπεί το σύνολο των Ελλήνων πολιτών και τα συμφέροντα της χώρας. Δεν πρόκειται ν’ ακολουθήσει την οποιαδήποτε πολιτική βλάπτει τα εθνικά συμφέροντα με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Περιμένουμε από τη Βόρεια Μακεδονία να συμμορφωθεί.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να σας γυρίσω λίγο πίσω στο θέμα της αναμετάδοσης των δικών. Επειδή κάνατε μία ερώτηση, κανονικά εμείς οι δημοσιογράφοι θέτουμε τις ερωτήσεις, αλλά, ρωτήσατε τι απαγορεύεται σήμερα, πού δεν απαγορευόταν χθες. Τρεις ημέρες μετά την τροπολογία στη Λέσβο, το δικαστήριο στη δίκη Σαπφούς για το ρατσιστικό πογκρόμ του ΄18, απαγόρευσε στους δημοσιογράφους του Παρατηρητηρίου εκεί, να καταγράφουν με πρόφαση τη νέα διάταξη. Και χθες στη δίκη για τη δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου, παραλίγο, επίσης, ν’ απαγορεύσει στους δημοσιογράφους του Παρατηρητηρίου. Δεν νομίζετε ότι αλλάζει κάτι άμεσα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επειδή έχουν μπερδευτεί. Εγώ σας διάβασα δύο διατάξεις. Και, πλέον, να σας τις δώσω κιόλας, άμα θέλετε, αλλά καταγράφονται και στα πρακτικά της Ενημέρωσης Πολιτικών Συντακτών. Ένα πράγμα είναι οι συνεδριάσεις, οι οποίες είναι δημόσιες, ένα άλλο πράγμα είναι η αναμετάδοση μιας δίκης, ένα άλλο πράγμα είναι η παρουσία δημοσιογράφων, είτε δικαστικών, είτε άλλης ειδίκευσης ρεπόρτερς, οι οποίοι καλύπτουν μία δίκη. Δεν έχουν σχέση αυτά μεταξύ τους, ως προς τις διατάξεις. Η διάταξη αυτή αναφέρεται στην αναμετάδοση μίας δίκης. Αυτό είναι που λέει η διάταξη αυτή. Η διάταξη η παλιά είναι ίδια με τη νέα διάταξη, απλά έχει εκσυγχρονιστεί στην εποχή, δεν έχει αλλάξει κάτι. Ας διαβάσουν αυτοί οι οποίοι μας κατηγορούν τις διατάξεις και ας βάλουν και την παλιά διάταξη, όταν κάνουν μακέτες κι ενημερώνουν τον κόσμο, αν θέλουν να είναι αντικειμενικοί, γιατί εδώ πέρα έχουμε φθάσει στο σημείο, όχι της παραποίησης της πραγματικότητας, της εμφάνισης μιας άλλης πραγματικότητας. Νομίζω το έχω εξαντλήσει το θέμα, έχω απαντήσει, είναι στη διάθεσή σας όλα όσα έχουν νομοθετηθεί, για να μην υπάρχουν και απορίες περισσότερες.
ANT. KOTZAΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Κυρανάκης είπε ότι η Νέα Δημοκρατία προτιμάει τον κ. Ανδρουλάκη σαν Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ. Πως κρίνετε τη συγκεκριμένη δήλωση, που το ΠΑΣΟΚ χαρακτήρισε προβοκατόρικη; Συμφωνείτε με τον κ. Κυρανάκη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ούτε η Κυβέρνηση, ούτε η Νέα Δημοκρατία έχει κανένα λόγο ή καμία δουλειά να εμπλέκεται στα εσωκομματικά οπουδήποτε άλλου κόμματος. Έχουμε δώσει αυτήν την απάντηση πάρα πολλές φορές είτε αναφερόμασταν στο ΠΑΣΟΚ, είτε σε κάποιο άλλο κόμμα από την αντιπολίτευση. Αυτό ισχύει, προφανώς, για κάθε εσωκομματική διαδικασία. Δεν είναι δικό μας ζήτημα. Είναι μια απόφαση που θα λάβουν τα μέλη, εν προκειμένω του ΠΑΣΟΚ και έχουμε απόλυτο σεβασμό στη δική τους ετυμηγορία.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Σ’ ένα άλλο θέμα οικονομικού ενδιαφέροντος. Τις τελευταίες μέρες η Αξιωματική Αντιπολίτευση εξαπολύει επίθεση εναντίον της Κυβέρνησης για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ATTICA BANK. Μιλούν, μάλιστα, κ. Εκπρόσωπε για δεδομένη και πασιφανή – όπως λένε – ζημιά για το ελληνικό δημόσιο. Πως απαντάτε,
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι ήταν καιρός να βγει από τον κ. Κασσελάκη, ο Βαρουφάκης που κρύβει μέσα του. Και το πιο εντυπωσιακό είναι ότι μιλάει για μια συμφωνία η οποία ακόμα δεν έχει κλείσει και δεν έχει ανακοινωθεί. Και έχει βγάλει – δεν ξέρω και εγώ πόσες – ανακοινώσεις για κάτι το οποίο ακόμα δεν το έχει δει. Αυτό από μόνο του είναι άξιο αναφοράς. Και αξίζει – νομίζω – να σταθούμε σ’ αυτό. Από εκεί και πέρα η τελευταία φορά που ασχολήθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ με τις τράπεζες ήταν όταν έκλεισαν οι τράπεζες. Μια εποχή που επειδή τους έπιασε ο πόνος για τα χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων, φόρτωσαν κάπου στα 200 δισ. στον Έλληνα φορολογούμενο με τις ενέργειες τους. Και πολλά ακόμα τα οποία είναι γνωστά πλέον στην ιστορία και έχουν αποτυπωθεί. Αλλά, επειδή θέλει ο ΣΥΡΙΖΑ να μιλήσουμε για την ATTICA BANK, να θυμίσουμε ότι κάποτε ήταν ΣΥΡΙΖΑ BANK. Και να θυμίσουμε ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος, η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των 80 εκ. από τις ζημιές της Τράπεζας Αττικής, προέρχονται από τους δικούς τους χειρισμούς. Τα περιβόητα δάνεια, που βγήκαν στην συνέχεια πολλά στοιχεία για το που δόθηκαν. Εμείς δε θέλουμε να κάνουμε παρελθοντολογικές συζητήσεις. Αλλά, όταν βλέπουμε τον ίδιο τον αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να βγάζει ανακοινώσεις για μια συμφωνία η οποία ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί, αναγκαζόμαστε να τα θυμηθούμε πρώτα και στη συνέχεια να τα θυμίσουμε όλα αυτά. Αλλά, σε κάθε περίπτωση να μην ανησυχεί ο κ. Κασσελάκης. Εμείς δε θέλουμε επί των ημερών μας να ακούσουμε εκφράσεις «αγάπη μου, έκλεισα τις τράπεζες». Δυστυχώς αυτό είχε ακουστεί τότε. Δεν θέλουμε να ξαναδούμε καταθέτες, ανθρώπους οι οποίοι έχουν τις οικονομίες τους να αγωνιούν, να ασφυκτιούν ή να βρίσκονται από τη μια μέρα στην άλλη στο δρόμο. Δεν θα το επιτρέψουμε αυτό. Και σίγουρα δεν πρόκειται να επιτρέψουμε την οποιαδήποτε συμφωνία βλάπτει το δημόσιο συμφέρον. Αυτή η συμφωνία η οποία θα ανακοινωθεί, λοιπόν, θα είναι προς το συμφέρον του δημοσίου, θα είναι προς το συμφέρον των καταθετών, θα είναι προς το συμφέρον του τραπεζικού συστήματος και την ενίσχυσή του με όρους διαφάνειας. Θεωρώ ότι αν δει κανείς τη συμφωνία, από τα πρώτα στοιχεία – χωρίς να γνωρίζω τα τελικά δεδομένα – θα καταλάβει, αν την συγκρίνει με προηγούμενες ότι προφανώς δεν υπήρξε ποτέ περίπτωση, επί των ημερών αυτής της Κυβέρνησης να υπογραφεί κάτι το οποίο δεν θα είναι προς το συμφέρον των πολιτών, των φορολογούμενων, του δημοσίου συμφέροντος. Και -εν πάση περιπτώσει- δεν καταλαβαίνω και ποια είναι η αντιπρόταση. Η αντιπρόταση είναι να «σκάσουν» – για να το πούμε έτσι απλά – δύο τράπεζες; Να φορτωθεί πολλά δισεκατομμύρια το Κράτος, άρα ο Έλληνας φορολογούμενος; Υπάρχει κάποια αντιπρόταση; Δεν υπάρχει προφανώς. Υπάρχει ένας φτηνός λαϊκισμός, που όπως είπα και στην αρχή της τοποθέτησής μου, παραπέμπει σε μια από τις πιο ισχυρές παρουσίες του ΣΥΡΙΖΑ, που μας έφτασαν στο χείλος του γκρεμού, τον κ. Βαρουφάκη. Τώρα, το Βαρουφάκης έγινε Κασσελάκης.
ANT. KOTZAΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, η λειψυδρία έχει κάνει την εμφάνισή της έντονα στα νησιά του Αιγαίου. Δύο νησιά βρίσκονται σε κατάσταση έκτακτής ανάγκης, λόγω της έλλειψης νερού. Οι δήμαρχοι έχουν κάνει συνεχείς εκκλήσεις προς την Κυβέρνηση και ακόμα αναμένουν απάντηση σχετικά με την τροπολογία, που από την αρχή του έτους έχει εξαγγείλει πως θα φέρει ο κ. Σκυλακάκης, εντός του Καλοκαιριού. Πρόκειται για νομοθετική ρύθμιση για τα χρέη των ΔΕΥΑ, που αφορούν το ρεύμα από την έναρξη της ενεργειακής κρίσης. Τι γίνεται σχετικά με την τροπολογία;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Γνωρίζω ότι είναι μια από τις πρώτες προτεραιότητες του Υπουργείου. Θα ενημερωθώ για τον ακριβή χρόνο αυτής της παρέμβασης, αλλά δεν ισχύει ότι το έχει βγάλει στην άκρη το Υπουργείο. Το αντίθετο. Είναι ένα από τα θέματα, που είναι πολύ σοβαρά και προσπαθεί το Υπουργείο να έχει την καλύτερη δυνατή αντιμετώπισή του.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο βουλευτής σας ο κ. Μπουκώρος, έκανε δηλώσεις και είπε μεταξύ άλλων, αναφορικά με τους πλημμυροπαθείς, τις αποζημιώσεις και κάποια πολιτικά γραφεία – θα μας πείτε εσείς – είπε «είναι απαράδεκτο να παίρνουν τηλέφωνο πολιτικά γραφεία και να λένε ότι “αύριο πληρώνεστε”. Τα λεφτά του πατέρα τους μοιράζουν;. Επειδή δεν μιλάμε, δεν σημαίνει ότι δεν τα μαθαίνουμε». Και πως από πολιτικό γραφείο τηλεφώνησαν σε αγρότη των Λεχωνίων και του είπαν «έλα από εδώ να σου πούμε πως θα πληρωθείς». Ο τοπικός Τύπος λέει πως φωτογραφίζει τον κ. Τριαντόπουλο. Έχετε να μας πείτε αν έχει προχωρήσει ο κ. Μπουκώρος σε κάποια καταγγελία στο Μέγαρο Μαξίμου;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω κάποια καταγγελία. Αυτό που γνωρίζω είναι ότι οι αποζημιώσεις δίνονται οριζόντια σε όσους τις δικαιούνται, χωρίς να μπορεί να υπάρξει οποιαδήποτε παρέμβαση αλλαγής του ποσού ή κρίσης εάν κάποιος την δικαιούται ή όχι από τον οποιονδήποτε έχει ένα πολιτικό αξίωμα. Είναι αντικειμενικά τα κριτήρια, εισοδηματικά, σε κάποιες περιπτώσεις είναι χωρικά, αναλόγως την περίπτωση αν είναι κάποια φυσική καταστροφή. Άρα, οι αποζημιώσεις που δίνονται, δίνονται στους δικαιούχους με το ποσό το οποίο προβλέπεται με τις διατάξεις οι οποίες βγαίνουν στον ίδιο ακριβώς χρόνο. Δηλαδή, δεν υπάρχει μια αποζημίωση που θα την πάρει ο α’ ή ο β’ νωρίτερα επειδή θα το επιλέξει κάποιος. Δεν το γνωρίζω αυτό να γίνεται. Είναι μια διαδικασία η οποία είναι ξεκάθαρη και αυτοματοποιημένη. Αυτό μπορώ να σας πω εγώ και νομίζω ότι δεν υπάρχει αμφισβήτηση γι’ αυτή τη διαδικασία.
ANT. KOTZAΪ: Και επειδή η Κυβέρνηση θέλει να στραφεί στην ατζέντα της καθημερινότητας, άλλη μια ερώτηση που αφορά πολλούς συμπολίτες μας. Συμπληρώνονται, πλέον, δύο χρόνια από την αύξηση των κομίστρων ταξί κατά 30%, που έχει άμεση επίπτωση στα οδοιπορικά των νεφροπαθών. Παρά τις δεσμεύσεις και τις θετικές εισηγήσεις τεσσάρων Υπουργών της Κυβέρνησης, το Υπουργείο Οικονομικών έχει μπλοκάρει το θέμα και δεν δίνει καμία απάντηση στο αίτημα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Νεφροπαθών για την αναπροσαρμογή των οδοιπορικών τους. Το ζήτημα παραπέμπεται από τον Υπουργό τον κ. Χατζηδάκη στον Υφυπουργό κ. Πετραλιά εδώ και μήνες. Γιατί συνεχίζεται αυτός ο εμπαιγμός της Κυβέρνησης στους νεφροπαθείς;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με όλο τον σεβασμό, θα ενημερωθώ για το θέμα, δεν έχω εικόνα και θα επανέλθω στην επόμενη ενημέρωση, ίσως και νωρίτερα.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Υπάρχει μια έκθεση της ΓΕΣΕΒΕ όπου, μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι 9 στις 10 μικρομεσαίες επιχειρήσεις βλέπουν ολιγοπώλια πίσω από την αύξηση των τιμών. Έχει ιδιαίτερα ενδιαφέροντα στοιχεία, μεταξύ αυτών και το ότι 25,5% των πωλήσεων των πολύ μικρών επιχειρήσεων αντιμετωπίζει σοβαρά ζητήματα ρευστότητας. Θα ήθελα, παρακαλώ, την ανάγνωση της Κυβέρνησης επί των στοιχείων αυτών.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, πάντοτε ακούμε με σεβασμό τα αιτήματα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Είναι προφανές ότι ακόμα δεν είμαστε στο επιθυμητό σημείο, συνολικά για την οικονομία. Όμως, είμαστε σε ένα πολύ καλύτερο σημείο από αυτό που ήμασταν πριν από πέντε χρόνια που αναλάβαμε τη διακυβέρνηση του τόπου. Και μάλιστα η πολιτική μας δίνει έμφαση στη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ήρθαν τα καλά νέα πριν από λίγες ημέρες, όταν ανακοινώθηκε ότι το πρώτο εξάμηνο είχαμε ρεκόρ ενάρξεων έναντι λύσεων μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Οι ενάρξεις επιχειρήσεων ανήλθαν σε 35.842 με 10.000 λύσεις. Αυτό το ισοζύγιο των 25.505 νέων επιχειρήσεων είναι ένας αριθμός ρεκόρ. Οι νέες επιχειρήσεις αυξήθηκαν κατά 9,5% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023, ενώ ο αριθμός των επιχειρήσεων που έκλεισαν υποχώρησε κατά 3,4%. Αυτό το λέω για να καταλάβουν οι πολίτες που μας ακούν ότι σε μια χώρα που υποτίθεται πως έχει μια οικονομία με ασφυκτικές συνθήκες, δεν θα ήταν δυνατόν να έχουμε ρεκόρ ενάρξεων και σημαντική υποχώρηση λύσεων επιχειρήσεων. Υπάρχουν προβλήματα, γι΄ αυτό και προσπαθούμε να κινηθούμε σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις: Η πρώτη είναι, συνεχείς μειώσεις φόρων, ειδικά την πρώτη τετραετία και συνεχίζουμε και τη δεύτερη, που έχουν να κάνουν και με τις επιχειρήσεις, έχουν να κάνουν συνολικά και με τους πολίτες, όπως, ας πούμε, η αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά που είναι ένας οριζόντιος φόρος. Τα χρηματοδοτικά εργαλεία -να πούμε ότι στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, τα 475 επενδυτικά σχέδια σε σύνολο 769, έχουν υποβληθεί, προέρχονται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ενισχύονται και μέσω των μεγάλων δημόσιων και ιδιωτικών έργων που χρηματοδοτούνται στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως τα προγράμματα, όλα αυτά, το «Εξοικονομώ», επωφελούνται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και όχι οι πολυεθνικές εταιρείες. Στο ΕΣΠΑ έχουμε πρόβλεψη 26 δις ευρώ για μικρομεσαίες επιχειρήσεις ή από το νέο Ταμείο Επιχειρηματικότητας, από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα από πάνω από 45.000 δάνεια άνω των 9 δις ευρώ, που έχει δώσει από το 2019 μέχρι σήμερα, το 75% κατευθύνεται σε επιχειρήσεις με προσωπικό έως 10 άτομα, άρα δεν είναι μεγάλες επιχειρήσεις. Και βέβαια και μια σειρά από μεταρρυθμίσεις του κράτους, όπως η ψηφιακή μεταρρύθμιση των τελευταίων ετών, ενισχύει το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας και πολύ περισσότερο, βέβαια, και το επιχειρείν και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Είναι μια προσπάθεια που έχει ακόμα πολύ δρόμο, αλλά δεν είναι ότι δεν έχει ξεκινήσει, έχει ξεκινήσει και έχει ήδη ορατά αποτελέσματα.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Η Κυβέρνησή σας κατά καιρούς αντιμετωπίζει, δέχεται μια κριτική ότι το επιτελικό κράτος είναι απομονωμένο από την καθημερινότητα, δεν αντιλαμβάνεται τα προβλήματα του πολίτη, δεν έχει επικοινωνία με τους πολίτες. Θα έλεγε κανείς ότι μια πολιτική απάντηση-αντιδιαστολή, ένα υπόδειγμα αντιδιαστολής πολιτικής είναι αυτό που προσπαθεί να κάνει σήμερα ο κ. Κασσελάκης, το οποίο δεν έχουμε ξαναδεί από άλλον πολιτικό αρχηγό, στο πλαίσιο της αδιαμεσολάβητης σχέσης, να συναντά απευθείας πολίτες, αυτό που γίνεται αυτή την ώρα. Το σχόλιό σας επ΄ αυτού.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο κ. Κασσελάκης έχει δικαίωμα να κάνει ό,τι εκείνος επιθυμεί. Δεν σχολιάζουμε τις επιλογές του, τις πολιτικές που επιλέγει να προβάλλει σχολιάζουμε, και τα πάρα πολλά ψέματα που διακινεί το κόμμα του μέσω ανακοινώσεων και τα ακοστολόγητα προγράμματα. Από εκεί και πέρα, η τακτική που ακολουθεί, για την επικοινωνία με τα μέλη του, τους πολίτες, είναι δική του υπόθεση και δεν έχουμε λόγο εμείς να τη σχολιάσουμε. Από εκεί και πέρα, αυτό το οποίο λέτε καταρρίπτεται, όχι με μια επικοινωνιακή στρατηγική, αλλά με την ουσία. Δηλαδή, με το να αυξάνεις το εισόδημα των πολιτών, όπως έχουμε ξεκινήσει να κάνουμε. Με το να μειώνεις ουσιαστικά τις ανισότητες με πολιτικές, όπως η στήριξη της μητρότητας, της πατρότητας, με καλύτερα σχολεία, πανεπιστήμια, αυξάνοντας δηλαδή τον προϋπολογισμό στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με ενίσχυση του Ε.Σ.Υ., παραπάνω χρήματα δηλαδή για τη δημόσια Υγεία, προσπάθεια να κλείσουμε τα πολλά κενά που έχει το Ε.Σ.Υ., με καλύτερα και περισσότερα λεωφορεία, όπως έχουμε ήδη ξεκινήσει να κάνουμε και στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και πλήρη αντικατάσταση του στόλου των λεωφορείων, με ασφάλεια στις γειτονιές, νομιμότητα παντού, εξιχνίαση πολύ μεγάλων υποθέσεων που απασχολούν την ελληνική κοινωνία, αλλά και πολύ περισσότερη παρουσία της Αστυνομίας, της Τροχαίας στους δρόμους. Αυτή είναι η πολιτική που ακολουθούμε, η οποία έχει ακόμα πάρα πολλά επεισόδια, έχει δρόμο μπροστά της για να βελτιώσει πολύ περισσότερο την καθημερινότητα των πολιτών, που έχει πολύ λίγη έως καθόλου επικοινωνία, πέραν της προβολής των πεπραγμένων, που είναι αναγκαία και πολύ περισσότερη ουσία. Και σε αυτή τη λογική θα συνεχίσουμε να κινούμαστε.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Σε σχέση με το χθεσινό τετ-α-τετ μεταξύ του Πρωθυπουργού και του Προέδρου της Τουρκίας είχαμε μια ενημέρωση. Όμως, θέλω το σχόλιό σας για το πώς τελικά πήγε η συνάντηση αυτή, δεδομένου ότι έχει κλειστεί και μια νέα τον Σεπτέμβριο και αν υπήρξε κάποια απάντηση από πλευράς του κ. Ερντογάν σε σχέση με το Κυπριακό που έθεσε ο Πρωθυπουργός.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω κάτι περισσότερο να σας πω από όσα ανακοινώθηκαν. Είναι ξεκάθαρα ότι τέθηκαν αυτά τα οποία ανακοινώσαμε. Ήταν μια συνάντηση σχετικά πιο σύντομη από άλλες, επίκειται η επόμενη, όπως πολύ σωστά είπατε. Υπάρχει μια διαδικασία εν εξελίξει, μια διαδικασία σε αυτό το κλίμα διαλόγου, με ξεκάθαρες τις διαφωνίες και μία διαφορά μεταξύ των δύο κρατών, τον καθορισμό ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας και πολλά ζητήματα στα οποία έχουμε πολύ διαφορετική αντίληψη. Εμείς συνεχίζουμε. Πιστεύουμε στον διάλογο, χωρίς την παραμικρή διάθεση υποχώρησης στα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Για την υπόθεση του κυκλώματος εκβιαστών, διαβάζουμε ότι υπάλληλοι του Δήμου Αθηναίων, της Περιφέρειας Αττικής και του Υπουργείου Πολιτισμού, πρώτα απ΄ όλα στελέχη του κόμματός σας και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στο Υπουργείο, είναι στην ηγεσία. Έχετε κάποια απάντηση σε ό,τι αφορά αυτό; Και δεύτερον, κατηγορείται ειδικά η κυρία Μενδώνη ότι κάνει πλάτες σε αυτούς τους ανθρώπους πως έδειξε αμηχανία, άργησε να πάρει θέση και δεν έχει πάρει περαιτέρω μέτρα. Τι απαντάτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μάλλον σε λάθος κόμμα απευθύνεστε. Στελέχη άλλου κόμματος φαίνεται ότι είναι στα πρωταγωνιστικά μέλη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι φταίει συνολικά ένα κόμμα ή θα κάνουμε αυτό το οποίο θα έκαναν, σε αντίστοιχη περίπτωση, οι πολιτικοί μας αντίπαλοι, να ταυτίζαμε συνολικά ένα κόμμα, επειδή κάποια μέλη του ή μέλη του οργανογράμματός του εμπλέκονται σε μια σοβαρή υπόθεση, που η Δικαιοσύνη θα πάρει τις δικές της αποφάσεις. Ως προς την κυρία Μενδώνη, είχε άμεσα αντανακλαστικά. Έχω μπροστά μου εδώ την ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία οι υπάλληλοι, κάποιοι στους οποίους αναφέρεστε, ετέθησαν αμέσως σε αναστολή καθηκόντων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων και ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία με ουδεμία διάθεση ανοχής. Άμεση ήταν η αντίδραση. Δεν μπορεί να κάνει κάτι, ούτε μπορούμε να πούμε ότι η Υπουργός Πολιτισμού ή ο επικεφαλής μιας άλλης Υπηρεσίας ενός Υπουργείου έχει συνολική ευθύνη για κάτι, το οποίο μπορεί να κάνουν οι υπάλληλοι, πέραν των καθηκόντων τους ή πέραν από την άσκηση των καθηκόντων τους. Αυτό το οποίο πρέπει να γίνεται είναι να ερευνώνται όλες αυτές οι συμπεριφορές. Και η μεγάλη αλήθεια ποια είναι; Η μεγάλη αλήθεια είναι ότι το «νομιμότητα παντού» δεν είναι σύνθημα, που μπορεί να έχει ακουστεί από άλλα κόμματα, είναι στην Κυβέρνηση Μητσοτάκη η πραγματικότητα. Γιατί δεν νομίζω ότι μπορεί να ξεκίνησαν τη δράση τους αυτοί στη Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας, τώρα, αλλά τώρα με μια οργανωμένη δουλειά αποκαλύφθηκαν αντίστοιχα οι υπάλληλοι αυτοί στους οποίους αναφέρεστε, το κύκλωμα αυτό, που φαίνεται ότι έκανε πολύ σοβαρά ποινικά αδικήματα. Η Δικαιοσύνη θα πάρει τις δικές της αποφάσεις. Στις φυλακές, σε Κατάστημα Κράτησης Ιωαννίνων, αν δεν κάνω λάθος, που είδαμε να αποκαλύπτεται μια υπόθεση, 50, 60, 70 συλλήψεις την ημέρα για αδικήματα ενδοοικογενειακής βίας, μια σειρά δηλαδή από υποθέσεις, είτε έχουν να κάνουν με το ποδόσφαιρο, είτε έχουν να κάνουν με άλλες δραστηριότητες που φαίνεται ότι υπάρχει σχέδιο, υπάρχει οργανωμένη δράση των Αρχών, της Ελληνικής Αστυνομίας και αποτέλεσμα. Σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε. Είναι μια αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας απέναντι στην κοινωνία.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Το Εμπορικό Επιμελητήριο Αθηνών καταγγέλλει ότι ζητούνται πίσω ενισχύσεις ηλεκτρικού ρεύματος σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Δεν ξέρω αν έχετε τα στοιχεία, να μας δώσετε μια απάντηση.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν ισχύει, είδα και εγώ τους αριθμούς. Καταρχάς, αναφερόμαστε σε μια υποπερίπτωση των ενισχύσεων για το ρεύμα σε επιχειρήσεις που έχουν αυξημένη κατανάλωση, μεγάλη κατανάλωση, δηλαδή μια κατηγορία επιχειρήσεων. Συνολικά το ποσό που είχε δοθεί είναι 800 εκατομμύρια. Μιλάμε για λιγότερο από το μισό τοις εκατό αυτού του ποσού, δηλαδή ούτε το 1% και, σύμφωνα με τους συμψηφισμούς που θα γίνουν, φαίνεται ότι το κράτος θα δώσει περισσότερα από αυτά που θα πρέπει να αναζητήσει. Δηλαδή, με βάση τον συμψηφισμό, θα δώσουμε και δύο εκατομμύρια παραπάνω, τα οποία, αν τα βάλετε τα δύο εκατομμύρια στα 800 εκατομμύρια, αφορά έναν μικρό αριθμό επιχειρήσεων, ενδεχομένως και λιγότερες από 4.000 σε σχέση με τον αριθμό που ειπώθηκε. Πολύ μικρά ποσά σε σχέση με τα ποσά τα οποία έλαβαν και σε πάρα πολλές περιπτώσεις -γι΄ αυτό και πρέπει να το δούμε- θα γίνει και ένας συμψηφισμός, μπορεί να έχουμε και πιστωτικό στις επιχειρήσεις αυτές. Θα βγάλει αναλυτική ανακοίνωση το απόγευμα το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το θέμα.
Σας ευχαριστώ πολύ.