Συνέντευξη του ΓΓΕΕ, Λευτέρη Κρέτσου στην «Νέα Σελίδα»

«Διαμορφώνουμε ένα σύγχρονο πλαίσιο για τα media»

Τις κυβερνητικές παρεμβάσεις για την προσέλκυση παραγωγής ταινιών και τηλεοπτικών σειρών περιγράφει στη «Νέα Σελίδα» ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνία,ς Λευτέρης Κρέτσος, επισημαίνοντας ότι οι επενδύσεις στον τομέα αυτό θα έχουν πολλαπλασιαστική επίδραση σε πολλούς τομείς της οικονομίας και ιδιαίτερα στον τουρισμό. Παράλληλα, ο κ. Κρέτσος διαμηνύει την επιμονή της κυβέρνησης στη «διαμόρφωση ενός σύγχρονου πλαισίου στον χώρο των media», ξεκαθαρίζοντας ότι πλέον έχουν τεθεί «κανόνες για μια υγιή αγορά».

Η χώρα μας θεωρείται ιδανικός τόπος για την παραγωγή ταινιών και διαφημίσεων. Ποιες οι παρεμβάσεις σας σε αυτή την κατεύθυνση;

Τον Αύγουστο του 2017 ψηφίσαμε τον νόμο 4487/2017, στο 4ο κεφάλαιο του οποίου θεσπίσθηκε για πρώτη φορά θεσμικό πλαίσιο για την ενίσχυση της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα μέσω της παροχής του επενδυτικού κινήτρου της επιχορήγησης. Με τον νέο νόμο επιδιώκεται, μέσω απλών, διαφανών και αντικειμενικών διαδικασιών, η προσέλκυση άμεσων επενδύσεων -και ιδίως ξένων- στην παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών και τηλεοπτικών σειρών στην Ελλάδα. Κάτι τέτοιο, σύμφωνα και με τη διεθνή πρακτική, θα έχει αποδεδειγμένα πολλαπλασιαστική επίδραση σε πολλούς άλλους τομείς της οικονομίας της χώρας μας, με τον τουρισμό να είναι ο πιο προφανής από αυτούς, αλλά και τον πολιτισμό, το εμπόριο, τις χρηματοοικονομικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες, τις υπηρεσίες παροχής καταλύματος και εστίασης, τις μεταφορές, τις κατασκευές, τις καλλιτεχνικές, ψυχαγωγικές και τεχνικές δραστηριότητες και άλλες δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών.
Επιπλέον, η επιτυχής εφαρμογή του νόμου δημιουργεί ένα ισχυρό κίνητρο. Καταρχάς, για την ανάσχεση της διαρροής επενδυτικών κεφαλαίων και παραγωγών της χώρας σε άλλες χώρες με χαμηλότερο κόστος – φορολογικό, εργασίας. Κατά δεύτερον, για την οικονομική διαφάνεια και κατ’ επέκταση για τη μείωση της μαύρης εργασίας στον κλάδο, καθώς αναγνωρίζονται μόνο οι τιμολογημένες δαπάνες και υπηρεσίες.
Μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται να εκδοθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα προκηρύσσει το συγκεκριμένο καθεστώς ενίσχυσης για την παραγωγή οπτικοακουστικών έργων, ενώ ήδη έχει εγκριθεί η χρηματοδότησή του μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Με την ΚΥΑ εξειδικεύονται πλήρως τα θέματα και οι διαδικασίες του νόμου ώστε να είναι απολύτως σαφή στους υποψήφιους επενδυτές το πλαίσιο του συγκεκριμένου επενδυτικού κινήτρου, τα δικαιολογητικά που θα πρέπει να προσκομίσουν, οι διαδικασίες που θα ακολουθηθούν αλλά και οι χρόνοι που θα απαιτηθούν για την ολοκλήρωση των διαδικασιών αυτών. Είναι, ωστόσο, σαφές ότι το συγκεκριμένο εγχείρημα πρέπει να συνδυαστεί και με περαιτέρω ενέργειες, ιδιαιτέρως αρμοδιότητας του υπουργείου Πολιτισμού, όπως είναι η απλοποίηση των χρονοβόρων και γραφειοκρατικών διαδικασιών αδειοδότησης για κινηματογραφικές λήψεις.

Σε τι φάση βρίσκονται οι διαδικασίες για τον διαγωνισμό για τις άδειες του ψηφιακού ραδιοφώνου;

Με τον νόμο 4512/2018, που ψηφίσαμε, διαμορφώθηκε το νομοθετικό πλαίσιο για την αδειοδότηση των ψηφιακών ραδιοφώνων. Εν συνεχεία εκδόθηκε ο Χάρτης Συχνοτήτων Επίγειας Ψηφιακής Ραδιοφωνικής Ευρυεκπομπής και εκχωρήθηκε φάσμα επίγειας ψηφιακής ραδιοφωνικής ευρυεκπομπής στην ΕΡΤ Α.Ε. Τον περασμένο Ιανουάριο η ΕΕΤΤ μπόρεσε έτσι να δημοσιεύσει την προκήρυξη για τη χορήγηση Δικαιωμάτων Χρήσης Ραδιοσυχνοτήτων Επίγειας Ψηφιακής Ραδιοφωνικής Ευρυεκπομπής Ελεύθερης Λήψης. Η διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη και περιμένουμε να ολοκληρωθεί εντός των επόμενων μηνών. Από κει και πέρα αναλαμβάνει το ΕΣΡ, που θα προβεί στις σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες.

Παρουσιάζονται νέες καθυστερήσεις στον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες. Πότε προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία;

Είναι αλήθεια ότι έχει καθυστερήσει η διαγωνιστική διαδικασία από το ΕΣΡ. Είναι όμως απαραίτητο να διασφαλιστεί νομικά κάθε βήμα του διαγωνισμού, ανεξαρτήτως του χρόνου που θα χρειαστεί γι’ αυτό. Ελπίζω κι εγώ ότι το κεφάλαιο αυτό θα κλείσει πολύ σύντομα.

Παρατηρούμε ότι ο χώρος της ενημέρωσης παραμένει σε μεγάλη κρίση, με αρκετές απολύσεις σε πολλά Μέσα και σε αναντιστοιχία με το κλίμα σταθεροποίησης στην οικονομία ευρύτερα. Πώς θα αλλάξει αυτό;

Ολες οι ενέργειες και οι προσπάθειές μας στοχεύουν στη διαμόρφωση ενός σύγχρονου πλαισίου στον χώρο των media, υπό συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού. Μόνο έτσι τα media θα μετατραπούν σε αναπτυξιακό εργαλείο και σε κλάδο με κερδοφορία, χωρίς τις στρεβλώσεις του παρελθόντος. Η κυβέρνησή μας έθεσε τους κανόνες για μια υγιή αγορά τόσο στην τηλεόραση όσο και στο ραδιόφωνο, επιδιώκοντας τη διασφάλιση επιχειρηματικών δράσεων που θα έχουν τα εχέγγυα και τις προϋποθέσεις για ορθή και μακροχρόνια λειτουργία και ανάπτυξη. Ολα αυτά, ακριβώς για να αποφευχθούν φαινόμενα αποσταθεροποίησης και ανασφάλειας στον κλάδο.
Παράλληλα, με τον νέο αναπτυξιακό νόμο για την ενίσχυση της οπτικοακουστικής παραγωγής διαμορφώνεται για πρώτη φορά θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας της χώρας μας. Η Ελλάδα μπαίνει δυναμικά στον χάρτη των χωρών που, αξιοποιώντας τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα, βελτιώνουν την οικονομία τους και το εργασιακό περιβάλλον των πολιτών τους. Είναι ξεκάθαρο ότι η επιτυχής εφαρμογή του κινήτρου θα ενισχύσει την επιχειρηματικότητα, θα αυξήσει την απασχόληση και θα διαμορφώσει μια νέαν εξωστρεφή εθνική ταυτότητα, το λεγόμενο branding.

Η αναμόρφωση του τοπίου στα ΜΜΕ έχει προσλάβει εμβληματικό χαρακτήρα στην πολιτική αντιπαράθεση. Τι πιστεύετε ότι θα διαμορφώσει την τελική εικόνα;

Το γεγονός ότι κοιτάμε μπροστά. Οτι δεν επαναπαυόμαστε και επιδιώκουμε μέσω των νέων τεχνολογιών τη διαμόρφωση νέων συνθηκών στα ΜΜΕ και την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στους πολίτες, αντίστοιχων των υπηρεσιών που προσφέρονται στο εξωτερικό. Ηδη δημιουργήσαμε το Μητρώο online media, διαμορφώσαμε το πλαίσιο για τη μετάβαση στο ψηφιακό ραδιόφωνο, καθιερώσαμε την τηλεόραση υψηλής ευκρίνειας, πρώτη η ΕΡΤ εγκαινίασε την εποχή της υβριδικής τηλεόρασης, καθιερώσαμε γραμμικό κώδικα (barcode) στα έντυπα ημερήσιου και περιοδικού Τύπου, επιδιώκοντας τη διαφάνεια στις μετρήσεις κυκλοφορίας των εντύπων. Και έπεται συνέχεια…