Τρέχων Άρθρο
Συνέντευξη του Γ.Γ. Ενημέρωσης & Επικοινωνίας Λ. Κρέτσου στη Griechenland Zeitung

Συνέντευξη του Γ.Γ. Ενημέρωσης & Επικοινωνίας Λ. Κρέτσου στη Griechenland Zeitung

Συνέντευξη του Γενικού Γραμματέα Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Ελευθέριου Κρέτσου στην Griechenland Zeitung και στη δημοσιογράφο Elisa Hübel

Η Ελλάδα από την αρχή του έτους έχει για πρώτη φορά μία αριστερή Κυβέρνηση, που έχει σχηματιστεί από τη Συμμαχία Ριζοσπαστικής Αριστεράς (ΣΥΡΙΖΑ) και το μικρό κυβερνητικό εταίρο, τη λαϊκιστική δεξιά ΑΝΕΛ. Ταυτόχρονα, είναι η μόνη αριστερή Κυβέρνηση στην Ευρώπη.  Ποιοι είναι οι στόχοι της και τι μπορεί πραγματικά να επιτευχθεί μέσα στη δίνη της χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης;  Προς απάντηση αυτών των ερωτημάτων, η Griechenland Zeitung/GZ (Εφημερίδα της Ελλάδας) πραγματοποίησε την ακόλουθη συνέντευξη με τον Γενικό Γραμματέα Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Ελευθέριο Κρέτσο.

  •  Επιδιώκετε να αλλάξετε την εικόνα της Ελλάδας μέσω ενός «εθνικού σήματος» (nation brand name).  Τι σημαίνει αυτό;

Η Ελλάδα ταυτίστηκε τα τελευταία πέντε-έξι χρόνια με την κρίση και τις επιπτώσεις της.  Αλλά Ελλάδα δεν σημαίνει μόνο κρίση. Εδώ υπάρχουν ακόμα πολλοί άνθρωποι που αγωνίζονται, χαμογελούν, θέλουν να δημιουργήσουν κάτι, επενδύουν, εργάζονται• υπάρχουν άνθρωποι που βγαίνουν έξω να διασκεδάσουν με τους φίλους τους και θέλουν να ζήσουν.  Αυτή την Ελλάδα θέλουμε να προβάλουμε.  Το σύνθημά μας είναι «Η Ελλάδα είναι πάλι εδώ» („Greece is back“) και «Η Ελλάδα είναι το επόμενο σημαντικό γεγονός» („Greece is the Next Big Thing”).  Αυτή η προβολή θα ωφελήσει τον τουρισμό και τις επενδύσεις.  Ας μην ξεχνάμε ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζει και μία επενδυτική κρίση.

  • Ένας από τους στόχους της Κυβέρνησης είναι να επεκτείνει την τουριστική περίοδο.  Πώς επιδιώκετε να εκπληρώσετε αυτό τον στόχο;

Ο στόχος μας είναι μία πιο ανθεκτική, υποδειγματική και πολυπρισματική τουριστική αγορά, όπως ο προσκυνηματικός, ιατρικός, πολιτιστικός και γαστρονομικός κλάδος του ταξιδιωτικού τομέα.  Επιθυμούμε να επισκεφθούν και να αγαπήσουν τη χώρα μας νέοι άνθρωποι.  Επίσης, θέλουμε να αναδείξουμε ιδιαίτερα την ομορφιά και τις παραδόσεις κάθε περιφέρειας και κάθε τόπου.  Η Ελλάδα βιώνει σε πολλές τουριστικές περιοχές ένα λαμπρό καλοκαίρι και στη συνέχεια ένα μοναχικό χειμώνα.  Γι’ αυτό το λόγο, θα θέλαμε να καταστήσουμε την αγορά μας πιο διεθνή.  Για παράδειγμα, στη Σαντορίνη διαθέτουμε ένα από τα καλύτερα στούντιο ηχογράφησης στην Ευρώπη.  Ο ιδιοκτήτης είναι προφανώς ένας άνθρωπος που λατρεύει τη ζωή και το τοπίο του νησιού, ενώ ταυτόχρονα έχει δημιουργήσει με την επιχείρησή του δύο με τρεις θέσεις εργασίας.  Αυτό αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι μέσα από παρόμοια εγχειρήματα μπορούμε να προσελκύσουμε περισσότερους νέους ανθρώπους να επιλέξουν τα νησιά μας για μόνιμο τόπο κατοικίας και για να αναπτύξουν επιχειρηματική δράση. Για να το επιτύχουμε όμως αυτό, χρειάζεται πρώτα να βελτιώσουμε άλλους σημαντικούς τομείς, γενικά την παροχή των δημοσίων υπηρεσιών προς τους πολίτες, όπως την τοπική συγκοινωνία, ευρύτερα το σύστημα συγκοινωνιών στη χώρα, καθώς βέβαια και την παροχή υπηρεσιών στον τομέα της υγείας.  Σε αυτούς τους τομείς παρατηρούνται ακόμη σημαντικές ελλείψεις.  Αλλά, υπάρχουν πολλές ιδέες και προτάσεις, για τις οποίες τρέφω την αισιοδοξία πως θα τις υλοποιήσουμε.

  • Ποια μορφή τουρισμού θα μπορούσε κυρίως να αναπτυχθεί στην Ελλάδα;

Ενδιαφερόμαστε για μία ανθεκτική τουριστική αγορά, η οποία θα μπορεί να λειτουργεί στη διάρκεια όλου του έτους.  Χρειάζεται να συνεργαστούν στενά όλοι οι συμμετέχοντες και παράγοντες για να επιτευχθεί αυτό.  Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να επανέλθω στη Σαντορίνη: Στο νησί παράγονται κρασί, ντομάτες, όσπρια και πολλά άλλα αγροτικά προϊόντα, τα οποία διαθέτουν πιστοποιητικά ποιότητας και προσφέρονται στους τουρίστες μέσα από τα ξενοδοχεία.  Αυτό αποτελεί ένα καλό παράδειγμα, καθώς επιδιώκουμε να συνδυάσουμε τα αγαθά της γεωργίας με τον τουρισμό.  Γενικά, για να επιτύχουμε αυτή τη σύνδεση απαιτούνται σύμφωνα συνεργασίας μεταξύ των τοπικών παραγωγικών φορέων και έξυπνο μάρκετιγκ και σε αυτό θα εστιάσουμε στο μέλλον σε συνεργασία με αρμόδιους φορείς και Υπουργεία.

  • Είστε Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.  Ποιες αλλαγές σχεδιάζετε στον τομέα των ΜΜΕ στην Ελλάδα;

Στην Ελλάδα παρατηρείται το φαινόμενο πως οι ιδιωτικοί σταθμοί χρησιμοποιούν ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές συχνότητες με ένα ιδιότυπο καθεστώς προσωρινής άδειας.  Αυτό εξηγείται από την πολύχρονη αδιαφορία των προηγούμενων κυβερνήσεων που άφησαν αυτές τις συχνότητες σε συγκεκριμένα συγκροτήματα, εταιρείες και μεμονωμένα πρόσωπα, χωρίς προηγουμένως να έχουν συμμετάσχει στους απαραίτητους πλειοδοτικούς διαγωνισμούς.  Το αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής είναι πως υπάρχουν ιδιωτικοί σταθμοί που στην ουσία έχουν προσωρινή άδεια λειτουργίας.  Με το νέο νόμο προβλέπεται πως οι συχνότητες παρέχονται μέσω πλειοδοτικής διαδικασίας.  Ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς θα καθορίσει τον αριθμό αυτών των αδειών.  Το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο (ΕΣΡ) θα αναλάβει τη διαδικασία των προσφορών.  Με αυτό τον τρόπο θα σταματήσουν φαινόμενα όπως η διαφθορά και η διαπλοκή συμφερόντων.

  • Προφανώς, πρόκειται για σοβαρά προβλήματα…

… Για να συνειδητοποιήσουμε την αναγκαιότητα των αλλαγών στο τοπίο των ΜΜΕ, θα πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε τους ακρογωνιαίους λίθους της διαφθοράς στην Ελλάδα.  Υπάρχουν τρεις κύριοι πυλώνες. Πρώτον, επιχειρήσεις που έχουν αποκτήσει μεγάλα χρηματικά ποσά μέσω αδιαφανών διαδικασιών και διαγωνισμών για σύναψη συμβολαίων με το Δημόσιο.  Δεύτερον, τράπεζες που χορηγούσαν δάνεια αδιαφανή κριτήρια σε επιχειρηματίες που προτιμούσαν έναντι άλλων.  Τρίτον, μερικά ΜΜΕ που κάλυπταν συστηματικά αυτό το σύστημα διαπλοκής συμφερόντων.

  •  Πολλοί Έλληνες κατηγορούνται ότι δεν πληρώνουν τους φόρους τους.  Πώς αξιολογείτε την κατάσταση;

Η διαφθορά και η διαπλοκή συμφερόντων ήταν μέχρι σήμερα στην Ελλάδα ένα σοβαρό πρόβλημα, όπως αποδεικνύουν πολυάριθμες μελέτες.  Είμαστε αντιμέτωποι με ένα υψηλό ποσοστό αδήλωτων εργαζομένων και παρατηρείται το φαινόμενο της παραοικονομίας.  Το αποτέλεσμα είναι πως πράγματι υπάρχουν άνθρωποι που δεν πληρώνουν κανένα φόρο.  Αυτό ήταν και το έναυσμα για τους θιασώτες νεοφιλελεύθερων απόψεων και ακροδεξιών κύκλων να κατηγορήσουν συνολικά τον ελληνικό λαό πως δεν θέλει να πληρώνει κανένα φόρο.
Στην πράξη, οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα πριν την κρίση φορολογούνταν σχεδόν τόσο όσο και οι συνάδελφοί τους στην υπόλοιπη Ευρώπη.  Αυτό βέβαια δεν ίσχυε για όλους τους εργαζόμενους.  Λόγου χάρη, στον τομέα των ΜΜΕ που μόλις προαναφέραμε.  Αυτό το φαινόμενο λήγει τώρα.  Κάθε ιδιοκτήτης ενός τηλεοπτικού σταθμού είναι υποχρεωμένος στο μέλλον να αποδεικνύει πως διαθέτει τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους για να διατηρεί μία βιώσιμη επιχείρηση και πως δεν αναμιγνύεται σε ύποπτες συναλλαγές. Αυτό σημαίνει πως καταβάλλει τους φόρους του και πληρώνει τους υπαλλήλους του σύμφωνα με τις προβλέψεις της νομοθεσίας.  Είναι επίσης αυτονόητο πως δεν επιτρέπεται να υποκρύπτει σε καμία περίπτωση υπεράκτιες εταιρείες και άλλα ξένα κεφάλαια.  Με αυτό τον τρόπο επιδιώκουμε να εξασφαλίσουμε έναν υγιή ανταγωνισμό στο ελληνικό σύστημα ΜΜΕ. Στήνουμε επίσης ψηφιακές πλατφόρμες και ενισχύουμε την ηλεκτρονική διασύνδεση των δημόσιων υπηρεσιών και των ασφαλιστικών ταμείων.

  • Ο επιφανής νομπελίστας οικονομολόγος Joseph Stiglitz δήλωσε πως το νέο πακέτο μέτρων λιτότητας και μεταρρυθμίσεων που ψηφίστηκε στην Ελλάδα «δεν βγάζει κανένα νόημα».  Τι πιστεύετε για αυτή την εκτίμηση;

Ο κ. Stiglitz είναι πανεπιστημιακός, έχει το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης γνώμης και είναι υποχρεωμένος να γράφει στη βάση των επιστημονικών θεωριών και μεθόδων που ενστερνίζεται.  Θεωρώ πως μέχρι ενός μεγάλου σημείου έχει απόλυτο δίκιο.  Δεν μπορεί με τίποτα να δικαιολογηθεί ότι βιώνουμε ήδη πέντε χρόνια ύφεσης.  Παράλληλα, βέβαια, είναι αποδεδειγμένο ότι η ύφεση συνδέεται με σοβαρές ζημίες, όπως την απώλεια θέσεων εργασίας και την παραγωγικότητα, με μία επενδυτική κρίση, με μία πτώση του ΑΕΠ της τάξης περίπου του 25% κοκ.  Δεν μπορεί να κατανοηθεί γιατί οι ευρωπαίοι εταίροι εμμένουν σε αυτή την υφεσιακή πορεία και λογική.  Από την πλευρά της Κυβέρνησης τώρα, δεν μπορεί κανείς να αξιολογήσει την κατάσταση μόνο σε πανεπιστημιακό/θεωρητικό επίπεδο, αλλά σε πραγματικούς όρους.  Εν τέλει, από τις δικές μας αποφάσεις κρίνεται το μέλλον εκατομμυρίων ανθρώπων.  Είναι γεγονός πως στην πολιτική η κατάσταση είναι κάπως διαφορετική: Απαιτείται η εξεύρεση συμβιβασμών και η αναζήτηση της καλύτερης δυνατής λύσης.

  • Πριν από δύο χρόνια επεξεργαστήκατε μία λεπτομερή έκθεση για λογαριασμό του σημερινού Πρωθυπουργού και τότε αρχηγού της Αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα, σχετικά με τις αρνητικές επιπτώσεις των προγραμμάτων λιτότητας και μεταρρυθμίσεων (Μνημόνια) σε βάρος της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.  Σε ποιους τομείς διαφέρουν τα μέτρα που συμφωνήθηκαν τώρα με τους διεθνείς δανειστές από τα προηγούμενα;

Υπάρχουν διαφορές σε πολλούς τομείς.  Από τη μία, η Κυβέρνησή μας οφείλει να υλοποιήσει μέτρα ύψους 8 δις ευρώ εντός μίας χρονικής περιόδου που εκτείνεται σε 3 χρόνια.  Όμως, από την άλλη, προς αυτό το σκοπό θα μας διατεθούν τελικά από τους δανειστές και πιστωτές μας 85 δις ευρώ.  Επιπλέον, αποκτήσαμε τη δυνατότητα να διευθετήσουμε τα χρέη μας και κερδίσαμε ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα ύψους 35 δις ευρώ.  Αυτοί οι πόροι θα ωφελήσουν την οικονομία, την αγορά και την απασχόληση.  Η φιλοσοφία αυτής της πολιτικής λιτότητας μπορεί να μην άλλαξε, αλλά για πρώτη φορά έχουμε μία αναπτυξιακή προοπτική και ανοίξαμε μια συζήτηση για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους και πώς το ελληνικό χρέος θα καταστεί βιώσιμο.  Οι προηγούμενες Κυβερνήσεις λάμβαναν για κάθε μέτρο χρηματοδότηση ύψους 4 δις ευρώ, ενώ εμείς θα λαμβάνουμε για κάθε μέτρο που προωθείται 8 δις ευρώ. Επομένως δεν μιλάμε για ένα ακόμη μονοσήμαντο πακέτο λιτότητας.

  • Ας έρθουμε στο ζήτημα της φοροδιαφυγής.  Οι προηγούμενες Κυβερνήσεις δεν κατόρθωσαν να αυξήσουν τα δημόσια έσοδα από τη φορολογία.  Πώς μπορεί η σημερινή Κυβέρνηση να καταφέρει να καταπολεμήσει τη φοροδιαφυγή;

Έχουμε υποσχεθεί στον ελληνικό λαό πως θα καταπολεμήσουμε τις κοινωνικές ανισότητες και πως θα αποκαταστήσουμε την κοινωνική δικαιοσύνη.  Ο ΣΥΡΙΖΑ έχασε με το νέο Μνημόνιο μία μάχη, αλλά όχι τον πόλεμο.  Θα κερδίσουμε τον αγώνα κατά της διαφθοράς και της διαπλοκής, έχουμε μεγάλη πίστη σε αυτό τον τομέα.  Για εμάς πρόκειται για ισότιμη μεταχείριση: Δεν επιτρέπεται να πληρώνει τους φόρους ένα μέρος του πληθυσμού και το υπόλοιπο όχι.  Την τελευταία δεκαετία, το 67% των φορολογικών εσόδων προέρχονταν αποκλειστικά από μισθωτούς και συνταξιούχους.  Δηλαδή, τα φορολογικά βάρη είχαν κατανεμηθεί άνισα και αυτή η κατάσταση κορυφώθηκε την περίοδο της κρίσης, επειδή η φοροδιαφυγή δεν καταπολεμήθηκε στη ρίζα της και λειτούργησαν μέτρα εσωτερικής υποτίμησης και συρρίκνωσης του εργατικού εισοδήματος.  Ο ελληνικός λαός δεν θα αποδεχθεί καμία Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, εάν δεν επιτευχθεί αποτελεσματικό έργο στο πεδίο καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς.

  • Ο Πρωθυπουργός Τσίπρας έχει αναφερθεί επανειλημμένα στον στόχο προσέλκυσης περισσότερων επενδύσεων στην Ελλάδα.  Μπορείτε να μας δώσετε ένα παράδειγμα για το πώς μπορεί να επιτευχθεί αυτό;

Μπορώ να σας αποκαλύψω τι κάνουμε στη δική μας Υπηρεσία. Προσπαθούμε να αναπτύξουμε τον οπτικοακουστικό τομέα, που αποτελεί έναν από τους πέντε τομείς με την ταχύτερη ανάπτυξη στην Ευρώπη.  Σκεφθείτε, για παράδειγμα, την κινηματογραφική βιομηχανία.  Διαθέτουμε καλό κλίμα, χάρη στο οποίο είναι δυνατά τα γυρίσματα στη διάρκεια όλου του έτους στην Ελλάδα, μοναδικό φως, όμορφα τοπία και γενικά πολλές δυνατότητες, τις οποίες όμως δεν αξιοποιούμε.  Λ.χ. η Κροατία, όπου γυρίζεται η γνωστή τηλεοπτική σειρά “Game of Thrones” έχει να επιδείξει καλύτερες επιδόσεις στον τομέα αυτό.  Το ίδιο ισχύει για τη Βουλγαρία και τη Μάλτα.  Συνεπώς, χρειάζεται να συνεργαστούμε με άλλα υπουργεία, χρειάζεται να προσφέρουμε φορολογικά κίνητρα σε δυνητικούς επενδυτές και χρειάζεται να ελαχιστοποιήσουμε τη γραφειοκρατία, ώστε να μετατρέψουμε την Ελλάδα σε ένα μαγνήτη, ένα σημείο προσέλκυσης πολλών ξένων κινηματογραφικών παραγωγών• κι αυτό είναι μόνο μία από τις πάρα πολλές δυνατότητες που διαθέτουμε.

Copyright © 2023-2024 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr