Σημεία συνέντευξης στον τ/σ «ΣΚΑΪ» (5-7-2022)

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ Γ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ

Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Γιάννη Οικονόμου στον τηλεοπτικό σταθμό «ΣΚΑΪ» και τον δημοσιογράφο Δημήτρη Οικονόμου

Για τις φωτιές

Το βασικό και η προτεραιότητα είναι, την ώρα που ξεσπάει η πυρκαγιά, να γίνει ό,τι είναι δυνατόν για να περιοριστούν οι ζημιές και να τεθεί σε έλεγχο το ταχύτερο. Δείχνει ο σχεδιασμός μας να αποδίδει. Ένας σχεδιασμός, ο οποίος έχει να κάνει και με τη σωστή προμήθεια των κατάλληλων μέσων και με την ενίσχυση των δυνάμεων και με την καλύτερη διάταξή τους και με το να βρίσκονται διασκορπισμένες στο πεδίο, για να έχουμε πιο έγκαιρη κατάσβεση. Αλλά και με όλα αυτά που αφορούν την πρόληψη, δηλαδή τους καθαρισμούς χώρων, την καλύτερη λειτουργία των συντονιστικών.

Έχουμε μπροστά μας δύσκολο καλοκαίρι. Το τελευταίο διήμερο είχαμε 52 πυρκαγιές και σε συνθήκες εξαιρετικά αντίξοες. Οι άνδρες και γυναίκες της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, όλος ο κόσμος που είναι επιφορτισμένος να αντιμετωπίζει αυτού του είδους τις φυσικές καταστροφές, έκανε σωστά τη δουλειά του και εξακολουθεί να βρίσκεται στο πεδίο. Αξιοποιώντας όλη τη δουλειά και προετοιμασία που έχει γίνει σε όλα τα επίπεδα το προηγούμενο διάστημα, έχουμε μπροστά μας πολύ δρόμο ακόμα για να περιορίσουμε τα χειρότερα.

Έχει ενισχυθεί η Πυροσβεστική και με μόνιμες προσλήψεις και με εθελοντές και με τους δασοκομάντος. Ένα από τα βασικότερα είναι ότι πολύ γρήγορα προμηθευτήκαμε περισσότερα και καταλληλότερα εναέρια μέσα, απ’ ό,τι πέρυσι. Έγινε μια εκτεταμένη προσπάθεια καθαρισμού και δημιουργίας αντιπυρικών ζωνών.

Με βάση τους επιτελείς κι εκείνους που γνωρίζουν και οργάνωσαν και υλοποίησαν τον σχεδιασμό, η χώρα έχει προμηθευτεί ό,τι της είναι απαραίτητο και κυρίως αυτά που είναι πιο άμεσης και γρήγορης επέμβασης και μπορούν και κατά τη διάρκεια της περιπολίας τους να είναι και έμφορτα με νερό, για να κάνουν άμεσες και γρήγορες ρίψεις.

Είναι πολύ πιο ξεκάθαροι οι ρόλοι του καθενός, της Αστυνομίας, του Στρατού,  της Αυτοδιοίκησης, της Πολιτικής Προστασίας, της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, είναι πολύ πιο ουσιαστική η λειτουργία των συντονιστικών οργάνων. Ξέρει καλύτερα ο καθένας τι κάνει. Δεν σπαταλάμε δυνάμεις, που να αλληλοεμπλέκονται οι αρμοδιότητές τους στο πεδίο και αυτό μέχρι στιγμής έχει βοηθήσει. Τα δύσκολα είναι μπροστά μας. Δυστυχώς, αρκεί μία καταστροφή, που μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες και σε διάφορες παραμέτρους (αντίξοες συνθήκες, υψηλές θερμοκρασίες, άνεμοι κ.τ.λ.) που να σβήσει την όποια καλή προσπάθεια ή καλή διαδρομή είχες μέχρι τότε. Δεν είναι να πανηγυρίζουμε και να υπερηφανευόμαστε, Τα αποτελέσματα, μέχρι στιγμής, είναι καλά σε ό,τι αφορά, κατ’ αρχήν, την ανθρώπινη ζωή, αλλά και σ’ εκτεταμένες ζημιές.

Σε ό,τι αφορά στη συζήτηση για εκλογές

Όλοι οι τομείς του κυβερνητικού έργου, εξακολουθούν να υλοποιούνται και μάλιστα με τη συνέπεια και την ταχύτητα που απαιτούν και οι εξελίξεις. Αυτό γίνεται σε ό,τι αφορά στα ενεργειακά, αυτό γίνεται σε ό,τι αφορά στην υλοποίηση του κυβερνητικού έργου, αυτό γίνεται σε ό,τι αφορά στην Υγεία, αυτό γίνεται σε ό,τι αφορά στην εκπροσώπηση της χώρας στο εξωτερικό, αυτό γίνεται σε ό,τι αφορά στην πολιτική μας για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών. Βρισκόμαστε σ’ ένα κλίμα που ό,τι ήταν να ειπωθεί για τις εθνικές εκλογές, έχει ειπωθεί. Δεν έχω να προσθέσω ούτε κόμμα, ούτε τελεία.

Σε λίγο κλείνουμε το τρίτο έτος της διακυβέρνησης και μπαίνουμε στο τέταρτο. Έτσι κι αλλιώς, αυτό σηματοδοτεί μια αύξηση της κινητικότητας σε ό,τι αφορά στις εκλογές. Ο Πρωθυπουργός έχει θέσει το θέμα σε όλες τις διαστάσεις με απόλυτη ειλικρίνεια και σαφήνεια. Η Κυβέρνηση συνεχίζει την αντιμετώπιση των προκλήσεων και των πολλών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η κοινωνία, γιατί τα βασικά ζητούμενα του κόσμου αυτά είναι. Είναι η αγωνία του για την ενέργεια, για τα καύσιμα, για το πώς θα προετοιμαστεί για να βγάλει το χειμώνα. Για όλες αυτές τις δυσκολίες και τις παρενέργειες που οι εισαγόμενες κρίσεις  έχουν φέρει στη ζωή μας. Και βεβαίως, ταυτόχρονα, και την αντιμετώπιση της προκλητικότητας της Τουρκίας. Ο Πρωθυπουργός ό,τι είχε να πει για τις εκλογές, το είπε με πολύ μεγάλη σαφήνεια.

Ο τόνος της προσέγγισής μας γύρω από την πολιτική πραγματικότητα δίνεται μέσα από την υλοποίηση της πολιτικής μας. Δίνεται, για παράδειγμα, μέσα από την ενεργοποίηση της ψηφιακής κάρτας εργασίας, που είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για να αποτιμάται και να αμείβεται σωστά ο χρόνος του εργαζομένου, να καταπολεμάται η αδήλωτη εργασία. Δίνεται μέσα από την κατάθεση του Νομοσχεδίου για την Παιδεία, χθες το βράδυ και θα συζητηθεί το επόμενο διάστημα. Δίνεται μέσα από τον προσωπικό γιατρό, μια μεγάλη μεταρρύθμιση στην Υγεία, που  ολοκληρώθηκε η νομοθέτησή της στη Βουλή το προηγούμενο διάστημα και θα προχωρήσει η υλοποίησή της.

Για την παραπομπή Παπαγγελόπουλου

Στην αντίληψη της Νέας Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης, η Δικαιοσύνη είναι αυτό που θα πρέπει να είναι σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό Κράτος. Είναι ανεξάρτητη. Και με τους δικούς της κανόνες και το δικό της πλαίσιο αποφασίζει και διαμορφώνει τις εξελίξεις γύρω από τα ζητήματα που την αφορούν. Εκεί τελειώνουν οι απόψεις ή οι αντιλήψεις ή οι κρίσεις του οποιουδήποτε και οφείλεις να σέβεσαι και να περιμένεις την τελική εξέλιξη των πραγμάτων.

Ο ΣΥΡΙΖΑ πανηγυρίζει γιατί έχει μπερδευτεί και νομίζει ότι προτείνεται για κάποιο είδους βραβείο ο κ. Παπαγγελόπουλος. Δεν  προτείνεται για κάποιο είδους βραβείο. Παραπέμπεται ο Αναπληρωτής Υπουργός Δικαιοσύνης και υπεύθυνος για θέματα Θεσμών και Διαφάνειας για παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη και για απόπειρα στησίματος παραδικαστικού.

Οι υποθέσεις είναι στο Ειδικό Δικαστήριο, να αφήσουμε τη Δικαιοσύνη να ολοκληρώσει την έρευνά της και τις διαδικασίες που έχει να κάνει και εκεί θα τοποθετηθούμε. Τι ξέρουμε μέχρι τώρα; Ξέρουμε ότι ένα κεφάλαιο αφορά στην απαλλαγή, στην ουσία, εννέα μέχρι στιγμής από τα δέκα πρόσωπα, που είχαν στοχοποιηθεί με μια συγκεκριμένη εργαλειοθήκη εκείνης της περιόδου. Ξέρουμε ότι η Δικαιοσύνη  που απάλλαξε, αρχειοθέτησε τις υποθέσεις των εννέα από τα δέκα πρόσωπα, ήρθε και παρέπεμψε, όσους παρέπεμψε, μην υιοθετώντας  στο σύνολό της την πρόταση του εισαγγελικού λειτουργού. Αυτό έγινε, διότι έτσι έκρινε η Δικαιοσύνη. Έγινε, επίσης, διότι σε αυτή την Κυβέρνηση δεν υπήρχε κάποιος που θα διανοούταν ποτέ να σηκώσει το τηλέφωνο και να  πει στον οποιοδήποτε δικαστικό λειτουργό: «Πρόσεξε τι θα κάνεις. Κι αν δεν υπάρχουν στοιχεία, κατασκεύασέ τα». Η λειτουργία της Δικαιοσύνης είναι απολύτως σεβαστή. Περιμένουμε να δούμε στο τέλος της ημέρας, μόλις καταλήξει η δίκη στο Ειδικό Δικαστήριο, ποια θα είναι τα τελικά συμπεράσματα  όλης αυτής της υπόθεσης.

Η Κυβέρνηση αυτή δεν αμφισβητεί και δεν σχολιάζει τις αποφάσεις της ανεξάρτητης Δικαιοσύνης. Ο καθένας μπορεί να έχει την άποψη και την κρίση του για το πώς ανέμενε ότι μπορούν κάποια πράγματα να εξελιχθούν, να αναδεικνύει κάποια πράγματα τα οποία δεν κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση. Όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να σεβόμαστε απόλυτα τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης και αυτό είναι μια παράμετρος πολύ βασική λειτουργίας μιας ευνομούμενης Πολιτείας, αυτή είναι που κυρίως κλονίστηκε στο παρελθόν, αυτή είναι για την οποία πολιτικά εγκαλούμε την προηγούμενη διακυβέρνηση. Μην ξεχνάμε ότι έχουμε δύο Υπουργούς του ΣΥΡΙΖΑ και του κ. Τσίπρα, οι οποίοι έχουν παραπεμφθεί στο Ειδικό Δικαστήριο. Δεν μπορεί να το ξεπερνάμε αυτό. Και πέραν της πολιτικής διαφοροποίησης που δίνει σε εμάς το δικαίωμα και τη δυνατότητα να αναδεικνύουμε τις μεθοδεύσεις και τις σκοπιμότητες εκείνης της περιόδου, αυτό δεν είναι ευχάριστο για τη Δημοκρατία μας. Δεν είναι ευχάριστο για τη συντεταγμένη Πολιτεία. Δεν είναι ευχάριστο πολιτικά πρόσωπα να παραπέμπονται για παρεμβάσεις και για διάθεση αλλοίωσης βασικών δημοκρατικών λειτουργιών στη Δικαιοσύνη.

Αυτή είναι μια Ελλάδα που πασχίζουμε να αφήσουμε πίσω μας. Δεν είναι ευχάριστο πρώην Υπουργοί να παραπέμπονται για παρεμβάσεις χειραγώγησης βασικών Θεσμών του Πολιτεύματος. Και αυτή είναι μία εποχή που η Νέα Δημοκρατία και ως Αντιπολίτευση πάλεψε πολύ να μην συμβούν τα όσα επιχείρησαν κάποιοι να συμβούν, αλλά και ως Κυβέρνηση υπερασπίζεται την ανεξαρτησία και τη σωστή λειτουργία των Θεσμών.

Η Δικαιοσύνη παρέπεμψε αυτούς που έκρινε ότι έπρεπε να παραπέμψει. Από εκεί και πέρα, εκτός από το ποινικό σκέλος της υπόθεσης, υπάρχει και το πολιτικό σκέλος. Υπάρχει και το γεγονός που δεν μπορούμε να το προσπεράσουμε ότι η ίδια η Δικαιοσύνη, παρά τη συγκεκριμένη εργαλειοθήκη που επιχείρησαν κάποιοι να αξιοποιήσουν για να στοχοποιήσουν και να ενοχοποιήσουν πολιτικά πρόσωπα, αποφάσισε ότι αυτές οι κατηγορίες για εννέα μέχρι στιγμής από τα δέκα από αυτά τα πολιτικά πρόσωπα δεν ευσταθούσαν. Ο καθένας, λοιπόν, μέσα σε αυτό το πλαίσιο βγάζει τα συμπεράσματά του και περιμένει να δει και τις τελικές αποφάσεις της Δικαιοσύνης.

Για το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου 2015

Με εκείνη την επιλογή της πιο επιπόλαιας και ανεύθυνης κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας που γνώρισε ποτέ ο τόπος στη Μεταπολίτευση, κινδυνέψαμε να βρεθούμε εκτός Ευρώπης και να παίξουμε το μέλλον της χώρας στα ζάρια. αξίζει λίγο να θυμόμαστε τι μας οδήγησε στο δημοψήφισμα, τι διακινδυνευόταν με το δημοψήφισμα και ποια ήταν και η διαχείριση του δημοψηφίσματος από τους ίδιους τους εμπνευστές του. Κόστισε τεράστια ποσά,  κόστισε ένα τρίτο αχρείαστο μνημόνιο, έκλεισαν οι τράπεζες, διασύρθηκε η χώρα.

Δεν μπορεί να μην θυμίσουμε τι τραβήξαμε και τι έγινε. Τον κίνδυνο να βρεθεί η χώρα μας εκτός Ευρώπης. Με βάση την απλή αναλογική που ήταν ένα ακόμα εργαλείο ενταγμένο στη λογική εκείνης της περιόδου, βλέπουμε ότι προσπαθούν να ανασυγκροτήσουν ξανά εκείνο το μέτωπο. Η εναλλακτική του ΣΥΡΙΖΑ στην ελληνική κοινωνία το 2022 είναι η ανασυγκρότηση του μετώπου που κόντεψε να ρίξει τη χώρα εντελώς στα βράχια και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2015.

Για την τουρκική προκλητικότητα

Στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ, μπροστά δηλαδή στους ομολόγους του, εκεί που δεν είναι το ακροατήριο ούτε του κόμματος του κ. Erdoğan, ούτε ένα εσωτερικό ακροατήριο της Τουρκίας, δεν διανοήθηκε ότι θα μπορούσε να διατυπώσει αυτούς τους ανυπόστατους και έωλους ισχυρισμούς, που δεν στέκουν πουθενά. Ούτε για «γαλάζιες πατρίδες», ούτε για αποστρατιωτικοποίηση των νησιών, ούτε για αμφισβητούμενες ζώνες στο Αιγαίο. Τίποτα. Διότι ήταν σαφές από τις επαφές, από τις επικοινωνίες που είχε, ότι όλη η δουλειά που έχει γίνει από την ελληνική εξωτερική πολιτική και τον Έλληνα Πρωθυπουργό, όλο το προηγούμενο διάστημα, έχει καταστήσει σαφές σε όλους πόσο αβάσιμοι, έωλοι και ανιστόρητοι είναι οι ισχυρισμοί της Τουρκίας. Το δεύτερο -που δεν μπορεί να περνά απαρατήρητο- είναι ότι μόλις γύρισε πίσω ο κ. Erdoğan, το πρώτο πράγμα που θέλησε να κάνει είναι να πει ότι ευελπιστεί πως οι Έλληνες θα «μαυρίσουν» τον Μητσοτάκη. Προφανώς, διότι δεν είναι ευχαριστημένος με μια Κυβέρνηση που δεν του επιτρέπει να διατυπώσει αυτούς τους ισχυρισμούς σε κανένα σοβαρό διεθνές πεδίο στο εξωτερικό. Γιατί είναι δυσαρεστημένος με μια Κυβέρνηση που έχει αναδείξει ότι η άμυνα της χώρας είναι ο υπέρτατος, ο απόλυτος, αυτοσκοπός. Με μια Κυβέρνηση η οποία έχει καταστήσει την Ελλάδα έναν πολύ σοβαρό παράγοντα σταθερότητας, όχι μόνο στο Αιγαίο, αλλά και στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.