Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα (3-12-2019)
Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου τύπου
από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα
Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους.
Α. Διάσκεψη Μαδρίτης, πολιτικές για την κλιματική αλλαγή
Όπως γνωρίζετε, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μετείχε χθες στη Διάσκεψη του Ο.Η.Ε. για την κλιματική αλλαγή που έγινε στη Μαδρίτη. Υπογράμμισε, ότι η χώρα μας υιοθετεί πλήρως τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά την επίτευξη ουδέτερου ισοζυγίου άνθρακα ως το 2050. Έχουμε οριστικοποιήσει το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα και κλείνουμε τις λιγνιτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής το αργότερο έως το 2028.
Την ίδια στιγμή αναπτύσσουμε σχέδιο με στόχο να τονώσουμε τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών έως το 60% εντός της επόμενης δεκαετίας. Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι αναμένουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υποστηρίξει τη μετάβαση των περιοχών μας όπου γίνεται εξόρυξη λιγνίτη, παρέχοντας επαρκή χρηματοδότηση στις χώρες που ανταποκρίνονται στις προκλήσεις. Εξέφρασε, μάλιστα, την πεποίθηση ότι η χώρα μας μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για το πώς η ενεργειακή μετάβαση και η δράση για το κλίμα μπορούν να εμφυσήσουν ελπίδα στη νέα γενιά, δημιουργώντας «πράσινες» θέσεις εργασίας και βιώσιμη ανάπτυξη. Αναφέρθηκε, επίσης, στην πρόθεσή μας να συγκαλέσουμε Διάσκεψη υψηλού επιπέδου στην Αθήνα τον επόμενο χρόνο, έτσι ώστε, κάτω από τη σκιά της Ακρόπολης, να διασφαλίσουμε πως τα μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς που άντεξαν μέχρι τώρα τη δοκιμασία του χρόνου, δεν θα καταστραφούν.
Νωρίτερα σε συνάντηση των Ευρωπαίων ηγετών που μετείχαν στη Διάσκεψη, ο κ. Μητσοτάκης ζήτησε την αύξηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων για την ενίσχυση των πολιτικών που αφορούν στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, τονίζοντας ότι μια ευρωπαϊκή κλιματική πολιτική «μπορεί να επιτευχθεί μόνο με αυξημένα κοινοτικά χρηματοδοτικά εργαλεία και μέσα».
Β. Σύνοδος ΝΑΤΟ, ελληνοτουρκικά
Σήμερα, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης βρίσκεται στο Λονδίνο για τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ. Όπως ο ίδιος προανήγγειλε, θα αναφερθεί στις τουρκικές προκλήσεις και θα ζητήσει από τη Συμμαχία να πάρει θέση. «Δεν μπορεί μια συμμαχία να στέκεται αδιάφορη όταν ένα μέλος της παραβιάζει ανοιχτά το Διεθνές Δίκαιο και στρέφεται έτσι κατά άλλου μέλους της. Η τακτική των ίσων αποστάσεων αδικεί κατάφωρα την Πατρίδα μας που ουδέποτε επιδίωκε την ένταση στην περιοχή μας». Ο Πρωθυπουργός έχει, ήδη, διαμηνύσει ότι η Ελλάδα «ξέρει να υπερασπίζεται τα δικαιώματά της με αυτοπεποίθηση, ψυχραιμία και αποτελεσματικότητα».
Στο πλαίσιο αυτό, κατόπιν αιτήματος της τουρκικής πλευράς, αύριο 4 Δεκεμβρίου 2019 (14:30 μ.μ. ώρα Λονδίνου), θα πραγματοποιηθεί συνάντηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ. Ο Πρωθυπουργός θα θέσει στον Πρόεδρο Ερντογάν όλα τα θέματα της τουρκικής προκλητικότητας. Και όπως τονίζει ο Πρωθυπουργός «θα μιλήσουμε με ανοιχτά χαρτιά. Και είναι προς το συμφέρον και της Τουρκίας να αναδιπλωθεί από προκλητικές ενέργειες». Η στάση της Τουρκίας οδηγεί στη διπλωματική της απομόνωση.
Σε ό,τι αφορά στην ουσία του ζητήματος οι θέσεις μας είναι ξεκάθαρες: Η απόπειρα της Τουρκίας να καταργήσει θαλάσσιες ζώνες νησιών -όπως η Κρήτη, η Ρόδος, η Κάρπαθος, το Καστελόριζο- με τεχνάσματα όπως άκυρα διμερή μνημόνια, δεν παράγει διεθνώς έννομα αποτελέσματα. Δεν μπορεί δηλαδή να θίξει κυριαρχικά δικαιώματα των νησιών μας, που είναι εδραιωμένα στο Διεθνές Δίκαιο και, ειδικότερα, στο Δίκαιο της Θάλασσας.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συντονίζει ήδη μια σειρά δράσεων που απαντούν έμπρακτα στις τουρκικές προκλήσεις. Έθεσε το ζήτημα στον Ιταλό Πρωθυπουργό, Τζουζέπε Κόντε, κατά τη συνάντησή τους στη Ρώμη στις 26/11, και στον Γάλλο Πρόεδρο, Εμανουέλ Μακρόν, κατά την τηλεφωνική τους συνομιλία, από τον οποίο ζήτησε τη στήριξη της Γαλλίας.
Επίσης, στη συνάντηση των Ευρωπαίων ηγετών που συμμετείχαν στη διάσκεψη για το κλίμα, στη Μαδρίτη, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε χθες στις έρευνες που γίνονται στην Ανατολική Μεσόγειο, κατήγγειλε τις ενέργειες της Τουρκίας και ζήτησε τη στήριξη της Ε.Ε.. υπογραμμίζοντας ότι οι τουρκικές κινήσεις υπονομεύουν τις πολιτικές αξιοποίησης νέων κοιτασμάτων φυσικού αερίου από την ευρύτερη περιοχή.
Παράλληλα, ο Υπουργός Εξωτερικών επισκέφθηκε την Αίγυπτο (1/11) και συμφώνησε με τον Αιγύπτιο ομόλογό του να επιταχυνθούν οι συζητήσεις μεταξύ των τεχνικών κλιμακίων για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών των δύο χωρών. Υπενθυμίζεται ότι αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση της συμφωνίας Τουρκίας-Λιβύης ο Υπουργός Εξωτερικών κάλεσε τον Τούρκο Πρέσβη στην Αθήνα στο Υπουργείο Εξωτερικών (28/11) προκειμένου να ζητήσει εξηγήσεις. Στο ΥΠΕΞ κλήθηκε (29/11) και ο Πρέσβης της Λιβύης από τον οποίο ζητήθηκε να γνωστοποιήσει άμεσα, το περιεχόμενο του μνημονίου ειδάλλως θα ληφθεί απόφαση απέλασής του.
Ταυτόχρονα, η Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδος στην Ε.Ε. ενημέρωσε την Ύπατη Εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας κυρία Φεντερίκα Μογκερίνι για την εξέλιξη της κατάστασης, ενώ ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Ελλάδας έθεσε το θέμα στο πλαίσιο του Coreper. Τέλος, ο Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας ενημέρωσε για τις πρόσφατες εξελίξεις τους εκπροσώπους των πολιτικών κομμάτων.
Γ. Πολιτική Προστασία
Δημοσιοποιήθηκαν χθες από την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, το σχέδιο «Δάρδανος», για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών από την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων, και το σχέδιο «Ιόλαος», για την αντιμετώπιση δασικών πυρκαγιών. Με τα δύο αυτά σχέδια, επιδιώκεται η άμεση και συντονισμένη απόκριση των εμπλεκόμενων φορέων σε Κεντρικό, Περιφερειακό και Τοπικό επίπεδο για την υλοποίηση προπαρασκευαστικών μέτρων και δράσεων πολιτικής προστασίας, τα οποία θα συμβάλουν στην ετοιμότητα του ανθρώπινου δυναμικού και των μέσων για την αποτελεσματική αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών.
Τα σχέδια περιλαμβάνουν αναλυτικά κάθε ενέργεια όλων των εμπλεκόμενων φορέων ξεχωριστά, σε περίπτωση εκδήλωσης φυσικών καταστροφών. Πρόκειται για δράσεις που στοχεύουν στην προστασία της ζωής και της υγείας των πολιτών που αποτελεί το πρώτο μέλημα του κράτους, αλλά και της περιουσίας τους, καθώς και στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, των πλουτοπαραγωγικών πηγών και των υποδομών της χώρας. Τις επόμενες ημέρες θα δοθεί για δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την πολιτική προστασία, ενώ μέχρι τέλος Φεβρουαρίου, σύμφωνα και με τις εντολές του Πρωθυπουργού, θα έχουν ολοκληρωθεί και όλα τα υπόλοιπα σχέδια για τις φυσικές καταστροφές.
Δ. Σε ό,τι αφορά τις οικονομικές εξελίξεις
Σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας που καταρτίζει το ΙΟΒΕ, ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος ανήλθε τον μήνα Νοέμβριο στις 107 μονάδες, με την ανοδική τάση να προέρχεται κυρίως από τη βελτίωση στον κλάδο των υπηρεσιών και στην καταναλωτική εμπιστοσύνη. Σημειώνεται ότι, ο δείκτης οικονομικού κλίματος βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008, ενώ ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαεννέα ετών. Μάλιστα, η βελτίωση των προσδοκιών για την πορεία της ελληνικής οικονομίας συμβαίνει σε μια περίοδο που οι προσδοκίες στην υπόλοιπη Ευρώπη παρουσιάζουν, κατά μέσο όρο, κάμψη.
Υπενθυμίζεται ότι το κλίμα στις αγορές παραμένει θετικό, καθώς ο γενικός δείκτης του Χρηματιστηρίου έκλεισε την περασμένη εβδομάδα πάνω από το επίπεδο των 900 μονάδων, ενώ η χώρα δανείζεται με ιστορικά χαμηλά επιτόκια. Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν την εμπιστοσύνη που υπάρχει πλέον στις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και είναι μια σαφής ψήφος εμπιστοσύνης στην πολιτική της Κυβέρνησης. Τα στοιχεία αυτά συμβάλλουν, επίσης, στην επιδίωξή μας για μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων που βρίσκεται στον πυρήνα της στρατηγικής μας, για την οικονομία.
Στο αυριανό Eurogroup αναμένεται η θετική ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης της ενισχυμένης εποπτείας. Αναμένουμε επίσης να δοθεί το πράσινο φως για την εκταμίευση των κερδών των κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα (ANFA’s και SMP’s). Όπως γνωρίζετε, η ελληνική Κυβέρνηση έχει ήδη θέσει το θέμα αλλαγής χρήσης των χρημάτων αυτών. Με στόχο να αξιοποιηθούν ενισχύοντας περαιτέρω την ανάπτυξη, γεγονός που είναι προς το συμφέρον και της Ελλάδας και των δανειστών.
Ε. Νομοθετικό έργο
1ον. Όπως γνωρίζετε, βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση, η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας «Ρυθμίσεις θεμάτων Υπουργείου Εθνικής Άμυνας». Αφορά στον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών F-16, την υποστήριξη των MIRAGE-2000/5, ενώ κυρώνεται ,επίσης, το σχέδιο Συμφωνίας Διευθέτησης Διαφοράς μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών ThyssenKrupp Marine Systems και «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε.» που αφορά στα επιπλέον υλικά (Excess Materials) των υποβρυχίων. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται, επίσης, ρυθμίσεις που αφορούν:
– Στη χορήγηση αποδεικτικών φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας στα «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Α.Β.Ε.Ε.».
– Στην εξόφληση δαπανών στρατιωτικών νοσοκομείων και ΝΙΜΤΣ.
– Σε θέματα σταδιοδρομικής φύσης των εθελοντών μακράς θητείας και επαγγελματιών οπλιτών.
– Στις μετατάξεις του πολιτικού προσωπικού του Υπουργείου.
– Και στη χορήγηση μερισμάτων από το Μετοχικό Ταμείο Στρατού.
Να σημειωθεί ότι ποσοστό περίπου 80% των 279 εκατ. ευρώ που αφορούν την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16, θα αναληφθεί από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (Ε.Α.Β.), γεγονός που θα ενισχύσει την αμυντική βιομηχανία της χώρας μας.
2ον. Κατατέθηκε χθες στη Βουλή, το νομοσχέδιο που παρέχει στους Έλληνες εκλογείς που διαμένουν στο εξωτερικό, τη δυνατότητα να ψηφίζουν από τον τόπο της μόνιμης διαμονής τους. Βασίζεται στη συμφωνία που επιτεύχθηκε στις διαβουλεύσεις που έγιναν στο Υπουργείο Εσωτερικών με εκπροσώπους των κομμάτων, μετά την πρωτοβουλία των συναντήσεων με τους Πολιτικούς Αρχηγούς που είχε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Είχαμε εξαρχής δηλώσει ότι η βούληση της Νέας Δημοκρατίας ήταν η σύνθεση των απόψεων, ώστε να καταστεί δυνατή και η ψήφιση του νομοσχεδίου από την αυξημένη πλειοψηφία των 200 βουλευτών που απαιτεί το Σύνταγμα.
Προφανώς, δεν προβλέπει όσα ακριβώς θέλαμε. Κάναμε όμως ό,τι χρειαζόταν για να πετύχουμε την αναγκαία συναίνεση που μας φέρνει επιτέλους κοντά σε μία μεγάλη θεσμική τομή, ώστε οι Έλληνες εκλογείς εκτός Επικρατείας, να ψηφίζουν από τον τόπο διαμονής τους, έστω και αφού χρειάστηκε να περάσει μισός περίπου αιώνας από τότε που το προέβλεψε το Σύνταγμά μας.
3ον. Σήμερα, αυτήν την ώρα, η Υπουργός Παιδείας παρουσιάζει τους άξονες του νομοσχεδίου που προβλέπει βήματα για την αναβάθμιση του δημόσιου Πανεπιστημίου, καθώς και την ίδρυση μιας ενισχυμένης Αρχής -της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ)- η οποία θα έχει ευρύτερες, ουσιαστικές, αρμοδιότητες και θα αντικαταστήσει την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ). Ειδικότερα θα προβλέπεται:
·Ενίσχυση με νέες αρμοδιότητες όπως η αξιολόγηση των Πανεπιστημίων, η σύνδεση της αξιολόγησης με την χρηματοδότηση και ο στρατηγικός σχεδιασμός.
·Διεύρυνση των υφιστάμενων αρμοδιοτήτων πιστοποίησης.
·Προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία των μελών της Αρχής με την πρόβλεψη περαιτέρω εγγυήσεων κατά τη διαδικασία ορισμού των μελών της.
ΣΤ. Για την Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ
Σήμερα, 3 Δεκεμβρίου, είναι η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία. Τη Στρατηγική της Κυβέρνησης ανέπτυξε σε Ημερίδα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, ο Υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος έχει οριστεί από τον Πρωθυπουργό συντονιστής της στρατηγικής για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των ΑμεΑ. Όπως ήδη έχουμε πει, η στρατηγική αυτή αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα της Κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού. Ήδη, συγκροτήθηκε η τεχνική επιτροπή με τη συμμετοχή εκπροσώπων των συναρμόδιων Υπουργείων και της συνομοσπονδίας για την επεξεργασία συγκεκριμένων προτάσεων που θα οδηγήσουν στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης.
Ζ. Πρόγραμμα Πρωθυπουργού
Την Πέμπτη, 5 Δεκεμβρίου, ο Πρωθυπουργός θα παραστεί στα εγκαίνια της πρώτης μονάδας παραγωγής μηχανημάτων ανταποδοτικής ανακύκλωσης.
Την Παρασκευή θα απευθύνει χαιρετισμό στο Διεθνές Συνέδριο για το Έγκλημα της Γενοκτονίας που διοργανώνεται από την Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος.
Τη Δευτέρα, 9 Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα κατά της Διαφθοράς, θα απευθύνει ομιλία στην Ημερίδα με θέμα: «Τεχνολογία για τη Διαφάνεια» που διοργανώνει η Εθνική Αρχή Διαφάνειας και στη συνέχεια θα παραστεί στην εκδήλωση έναρξης των εργασιών της νέας μεταμοσχευτικής μονάδας του Ωνάσειου Εθνικού Μεταμοσχευτικού Κέντρου (ΩΕΜΕΚ).
Τέλος την Τρίτη, θα απευθύνει την εναρκτήρια ομιλία στο συνέδριο του Εθνικού Συμβούλιου Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας (ΕΣΕΤΕΚ).
Σας ευχαριστώ. Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΓΑΒΡ. ΣΕΡΕΤΗΣ: Πώς σχολιάζει, κύριε Εκπρόσωπε, η Κυβέρνηση τη δήλωση του Γενικού Γραμματέα του ΝΑΤΟ, του κ. Στολτεμπέργκ, που καταγράφεται σήμερα στην «ΚΑΘΗΝΕΡΙΝΗ», σύμφωνα με την οποία το ΝΑΤΟ δεν αποτελεί μέρος της διαδικασίας αντιμετώπισης αυτών των θεμάτων, αναφερθείς βεβαίως στην ελληνοτουρκική κρίση. Με βάση τόσο τη δική σας σημερινή δήλωση, όσο κυρίως αυτή του κ. Πρωθυπουργού από το βήμα του 13ου Συνεδρίου, την οποία προφανέστατα ο Γραμματέας την είχε ακούσει.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν ήταν η πρώτη, ούτε η δεύτερη φορά, που άκουσε ο κύριος Γενικός Γραμματέας αυτό που είπατε. Θυμίζω ότι κατά την εδώ επίσκεψη του Γενικού Γραμματέα του ΝΑΤΟ, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, στις κοινές δηλώσεις, είχε τονίσει ότι δεν είναι ώρα για ίσες αποστάσεις. Αυτό τι δείχνει; Ότι όλο αυτό το χρονικό διάστημα η νέα διακυβέρνηση προσπαθεί να δώσει διέξοδο σε όλα αυτά τα προβλήματα, που έρχονται στην επιφάνεια από την τουρκική προκλητικότητα. Εκθέτει την τουρκική προκλητικότητα στις συνομιλίες που έχει με όλους τους ηγέτες, είτε είναι ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ, είτε είναι ηγέτες άλλων χωρών με τους οποίους έχει διμερείς συναντήσεις, είτε είναι σε πολυμερείς συναντήσεις, όπως στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Ελπίζουμε ότι στην αυριανή συνάντηση θα μπορέσει να δρομολογηθεί επιτέλους, μία νέα μορφή σεβασμού στη διεθνή νομιμότητα και στην καλή γειτονία των δύο χωρών.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αν ο κ. Ερντογάν αύριο, κατά τη συνάντησή του επιμείνει σε αυτές τις απόψεις -τα είπε και σήμερα- δηλαδή, για τη συμφωνία, όπως την ονομάζει, με την Λιβύη και συνεχίσει στους ίδιους τόνους, ο Έλληνας Πρωθυπουργός πώς θα αντιδράσει;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Επαναλαμβάνω ότι εμείς διεθνοποιούμε το ζήτημα, ζητούμε από τους εταίρους μας και στην Ευρώπη και στο ΝΑΤΟ την στήριξη, στη λογική που σας ανέφερα κατά την εισαγωγική μου τοποθέτηση. Ότι δεν είναι ώρα για ίσες αποστάσεις, όταν ένα μέλος της συμμαχίας παραβιάζει κατάφωρα το Διεθνές Δίκαιο και τους κανόνες καλής γειτονίας. Αυτό θα συνεχίσουμε να το κάνουμε. Και ενδεχομένως το γεγονός ότι υπάρχει αυτό το νέο στοιχείο της αυριανής συνάντησης, κατόπιν του αιτήματος της τουρκικής πλευράς, να δρομολογήσει κάτι καλύτερο.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δύο ερωτήσεις, κ. Εκπρόσωπε. Τη συνάντηση την ήθελε και η ελληνική πλευρά ή προκλήθηκε μόνο από την τουρκική; Κατά πρώτον. Κατά δεύτερον, μετά τη συνάντηση θα υπάρχει και ενημέρωση των πολιτικών αρχηγών, όπως ζητούν ο κ. Τσίπρας και η κ. Γεννηματά; Θα γίνει κάποια σύσκεψη; Γιατί βλέπω, εδώ που μας ανακοινώσατε το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού, ότι το Σαββατοκύριακο είναι κενό. Θα γίνει μέσα στο Σαββατοκύριακο η σύσκεψη, η συνάντηση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το πρώτο, ήταν σαφές και από την τοποθέτησή μου, ότι ήταν ένα αίτημα της τουρκικής πλευράς, για μια συνάντηση στην οποία θα συμμετέχουν, επίσης, και ο Υπουργός Εξωτερικών, κ. Δένδιας, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, κ. Παναγιωτόπουλος και η Διπλωματική Σύμβουλος του Πρωθυπουργού, κυρία Παπαδοπούλου. Σε ό,τι αφορά την ενημέρωση των άλλων πολιτικών κομμάτων: Όπως ξέρετε, ο κ. Δένδιας ενημέρωσε χθες τα πολιτικά κόμματα και η Κυβέρνηση κάθε φορά θα εξετάζει ποιο είναι το αρμόδιο επίπεδο, που θα χρειάζεται, ώστε να υπάρχει πάντα πλήρης ενημέρωση των άλλων πολιτικών κομμάτων, γιατί εδώ η στόχευση είναι εθνική και χρειάζεται όλα τα κόμματα να έχουν πλήρη γνώση των εξελίξεων.
Γ. ΧΡΗΣΤΑΚΟΣ: Δεδομένων των εξελίξεων, κ. Εκπρόσωπε, που έχουμε με την Τουρκία, μετά και τη συμφωνία με τη Λιβύη, και δεδομένης βέβαια και της πρόσκλησης που έχει ο Πρωθυπουργός από τον Αμερικανό Πρόεδρο για επίσκεψη στις Η.Π.Α., θα ήθελα να μου σχολιάσετε τη στάση των Η.Π.Α. απέναντι σε αυτό το ζήτημα. Διότι προσφάτως ο κ. Ερντογάν πήγε εκεί, συζήτησε με τον Αμερικανό Πρόεδρο. Φάνηκε ότι υπάρχει ένα θετικό κλίμα και θα ήθελα να σας ρωτήσω αν ανησυχείτε ότι και οι Η.Π.Α. και το ΝΑΤΟ και η Ε.Ε. τηρούν αυτή τη στάση «Πόντιου Πιλάτου», που λέμε συνήθως: Η Αθήνα έχει άλλες κινήσεις που σκέφτεται να κάνει σε αυτό το επίπεδο, ενδεχομένως με το Ισραήλ, την Αίγυπτο ή με άλλες δυνάμεις, σύμμαχες; Και ομιλώ κυρίως για το θέμα της Κύπρου και της Α.Ο.Ζ., που είναι και τα πιο βασικά.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά τις διπλωματικές πρωτοβουλίες, πέραν όσων αναφέρθηκαν πριν, δεν θα συμφωνήσω με την τοποθέτηση για στάση «Πόντιου Πιλάτου» της Ε.Ε.. Η τοποθέτηση του Εκπροσώπου Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής χθες, ήταν ξεκάθαρη και απόλυτα υποστηρικτική των δικών μας θέσεων. Που είναι πάντα ο σεβασμός του Διεθνούς Δικαίου και των κανόνων της καλής γειτονίας. Όσον αφορά τις άλλες επαφές, αναφέρθηκα και σε επαφές με την Αίγυπτο και σε επαφές, οι οποίες θα γίνουν και με όλες τις άλλες χώρες της περιοχής και με την Κύπρο και με το Ισραήλ. Όλα αυτά γίνονται κατά το τελευταίο διάστημα, κατά τους μήνες της νέας διακυβέρνησης και θα συνεχίσουν. Το ζήτημα του ΝΑΤΟ και των Η.Π.Α. θα συζητηθεί αυτές τις ημέρες, κατόπιν της πρωτοβουλίας του Πρωθυπουργού να το θέσει. Και αναμένουμε μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης με τον Πρόεδρο Τραμπ να έχουμε κάτι νεότερο να σας πούμε.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Αν μου επιτρέπετε, δύο ερωτήσεις: Το πρώτο σε σχέση με το θέμα που συζητάμε, αν από την πλευρά της Τουρκίας ισχύει ακόμα και το ενδεχόμενο συνεκμετάλλευσης. Ποια είναι η απάντηση της ελληνικής πλευράς; Η δεύτερη ερώτηση, αφορά τα οικονομικά. Δίνετε ψίχουλα με το κοινωνικό μέρισμα, που λέει η Αντιπολίτευση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Για το πρώτο ζήτημα, είμαστε σε μια φάση που η Τουρκία κάνει προκλητικές ενέργειες, όπως αυτές στην Ανατολική Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένου του ζητήματος του μνημονίου -του λεγόμενου- με τη Λιβύη, αλλά και συνεχίζοντας να χρησιμοποιεί το μεταναστευτικό με έναν προκλητικό τρόπο για να επιδιώξει γεωπολιτικούς σκοπούς. Επομένως, πρέπει να υπάρξουν σαφή δείγματα γραφής από την Τουρκία ότι σταματά τις προκλήσεις για να συζητήσουμε όλα τ΄ άλλα θέματα. Και φυσικά μέσα σε αυτά τα θέματα, δεν είναι θέματα που έχουν να κάνουν με δίκαιο μερίδιο, όπως θα έλεγε η προηγούμενη Κυβέρνηση, αλλά σεβασμός του Διεθνούς Δικαίου και της διεθνούς νομιμότητας.
Όσον αφορά τα «ψίχουλα», που αναφέρετε για το κοινωνικό μέρισμα, θέλω να πω δύο πράγματα: Το πρώτο είναι ότι, πριν τις ευρωεκλογές, ο κ. Τσίπρας φρόντισε προεκλογικά -για να μπορέσει να υφαρπάξει κάποιες ψήφους- να μοιράσει προκαταβολικά ό,τι υπήρχε διαθέσιμο από τον δημοσιονομικό χώρο του 2019. Και θα ήθελα να σας παραπέμψω σε δήλωση του κ. Τσακαλώτου, που έχω εδώ, στις 14/5, ο οποίος έλεγε ότι δεν υπάρχει ούτε για τα ροφήματα δημοσιονομικό περιθώριο. Δεν είχε, δηλαδή, να σας κεράσει ούτε ένα καφέ, αν πηγαίνατε, στο Υπουργείο Οικονομικών. Όμως, εμείς, παρ’ όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι είχαν δοθεί αυτά τα χρήματα προκαταβολικά, καταφέραμε να δημιουργήσουμε δημοσιονομικό χώρο, να καλύψουμε το δημοσιονομικό κενό που είχε καταγραφεί στις προηγούμενες εκθέσεις των δανειστών, να προχωρήσουμε σε μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 22% ήδη από φέτος. Να μπορέσουμε να δώσουμε προκαταβολικά και ενισχυμένο το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης. Να τακτοποιήσουμε υποχρεώσεις προς τη ΔΕΗ και σε λίγο προς τα ΕΛΤΑ, ώστε να σταθούν αυτές οι πολύ σημαντικές δημόσιες επιχειρήσεις στα πόδια τους. Και επιπλέον αυτών, περίπου 200.000 νοικοκυριά να λάβουν ένα έκτακτο βοήθημα πριν το τέλος της χρονιάς. Και εδώ είμαστε, εάν υπάρχει περιθώριο, όπως έχει πει ο Πρωθυπουργός, να ανακοινώνουμε σταδιακά καλά νέα στους πολίτες, προκειμένου να τους ανακουφίσουμε από την πολιτική της υπερφορολόγησης, που όλο το προηγούμενο διάστημα εφάρμοζε η προηγούμενη Κυβέρνηση.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά τις χθεσινές διευκρινήσεις του κ. Διαματάρη για το μεταπτυχιακό στο Κολούμπια, έχει κλείσει το θέμα για την Κυβέρνηση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ο κ. Διαματάρης εξέφρασε τη λύπη του για την παρερμηνεία και την παρανόηση που συνέβη με τον όρο «σπούδασε», τον οποίο χρησιμοποιούσε στο βιογραφικό του, και το θέμα έχει λήξει για την Κυβέρνηση.
Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ζητήσω το σχόλιό σας, σχετικά με τις τελευταίες δηλώσεις του κ. Σαμαρά, τόσο όσον αφορά το αίτημα του κ. Σαμαρά για αποδέσμευση από τη Συμφωνία των Πρεσπών, όσο και για τις θέσεις του περί λαθροεποικισμού όσον αφορά το Προσφυγικό.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Οι θέσεις του πρώην Πρωθυπουργού και πρώην Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας είναι γνωστές και πάγιες. Η Νέα Δημοκρατία σε αυτή τη συγκυρία, όπως ξέρετε, έχει εκφράσει, όσον αφορά το πρώτο σκέλος, από την πρώτη στιγμή την αντίθεσή της στη Συμφωνία των Πρεσπών. Έκανε ό,τι μπορούσε για να μην υπογραφεί, συμπεριλαμβανομένης της πρότασης δυσπιστίας. Έκανε ό,τι μπορούσε για να μην κυρωθεί. Και πάντα προειδοποιούσε ότι από τη στιγμή που θα κυρωθεί αυτή η Συμφωνία παράγει αποτελέσματα, από τα οποία δεν μπορεί να απεμπλακεί η Ελλάδα, η οποία είναι μια χώρα -όπως είπα και με αφορμή προηγούμενες ερωτήσεις συναδέλφων σας, με αφορμή τα θέματα των Ελληνοτουρκικών- που πάντα είχε ως γνώμονα και πυξίδα στην εξωτερική της πολιτική τον σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου. Επομένως, μια διεθνής συμφωνία, όπως η Συμφωνία των Πρεσπών -παρά το γεγονός ότι επαναβεβαιώσαμε ότι είναι μια επιζήμια Συμφωνία- κυρώθηκε και παράγει αποτελέσματα.
Όσον αφορά το δεύτερο ζήτημα που έχει να κάνει με το μεταναστευτικό, ξέρετε ότι εμείς έχουμε την πάγια άποψη, την οποία έχουμε εκφράσει στους διάφορους πυλώνες της πολιτικής μας, ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα και όχι να το ενθαρρύνουμε. Γι’ αυτό λέμε για φύλαξη συνόρων. Γι’ αυτό λέμε για επιτάχυνση ασύλου. Γι’ αυτό λέμε για κλειστά κέντρα. Γι’ αυτό λέμε ότι χρειάζεται να υπάρξει αποσυμφόρηση των νησιών, η οποία συνεχώς το τελευταίο διάστημα υλοποιείται. Είναι χρέος μας να μπορέσουμε να περιορίσουμε αυτές τις αυξημένες ροές, χρησιμοποιώντας και τα διπλωματικά εργαλεία, όπως είπαμε και πριν, που θα έχουν σαν στόχο να πείσουν την Τουρκία ότι πρέπει επιτέλους να σεβαστεί την Κοινή Δήλωση Ε.Ε.-Τουρκίας και να ελέγξει τα δίκτυα διακινητών στον χώρο ευθύνης της και να μην χρησιμοποιεί ως γεωπολιτικό όπλο τους μετανάστες και πρόσφυγες.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Είπατε νωρίτερα ότι η συνάντηση με τον κ. Ερντογάν γίνεται κατόπιν αιτήματος της τουρκικής πλευράς. Διατύπωσε η τουρκική πλευρά και από τη δική της θέση τα θέματα τα οποία θα ήθελε να συζητηθούν σε αυτή τη συνάντηση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Στην προηγούμενη συνάντηση που είχε γίνει στη Νέα Υόρκη τρία ήταν τα βασικά θέματα, που μας απασχόλησαν. Ήταν το θέμα του Κυπριακού και της επανέναρξης των συζητήσεων των δύο κοινοτήτων, ήταν το μεταναστευτικό και ήταν, επίσης, οι ευρύτερες προκλήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο. Σε αυτά τα τρία θέματα προφανώς θα υπάρξει μία συζήτηση. Δεν υπάρχει κάποιο άλλο θέμα συγκεκριμένο, που να έχει ζητηθεί να συμπεριληφθεί στην ατζέντα. Αυτό που αντιλαμβανόμαστε όλοι, όσον αφορά το πρώτο θέμα που ανέφερα, ευτυχώς είχαμε την τριμερή διάσκεψη υπό την αιγίδα του Γ.Γ. του ΟΗΕ, που δείχνει ότι πράγματι αν υπάρχει καλή διάθεση μπορούν να προχωρήσουν οι συνομιλίες μεταξύ των δύο κοινοτήτων, τουρκοκυπριακής και ελληνοκυπριακής, στο νησί, με κατεύθυνση να δοθεί λύση στο πρόβλημα. Για τα άλλα δύο δεν έχουμε δει κάποια απτά δείγματα, αλλά αντίθετα είδαμε συνεχώς να κορυφώνονται οι προκλήσεις. Περιμένουμε, λοιπόν, να εστιαστεί η συζήτηση σε αυτά τα δύο.
ΓΑΒΡ. ΣΕΡΕΤΗΣ: Αλλάζει για την ελληνική Κυβέρνηση η ενεργειακή πολιτική, κυρίως νοτίως της Κρήτης μετά τις τελευταίες εξελίξεις και αυτό το μνημόνιο- που μπορεί να είναι και συμφωνία, όπως λένε οι Τούρκοι- ανάμεσα στην Άγκυρα και τη Λιβύη; Και δευτερευόντως υπάρχει πλάνο ανακήρυξης ΑΟΖ στις περιοχές όπου δεν έχει γίνει αυτό; Και κυρίως οριοθέτησης της ελληνικής ΑΟΖ σε σχέση με την Κυπριακή, σε δεύτερο χρόνο;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Για το πρώτο που αναφέρετε, αναδεικνύεται με την ερώτησή σας το βασικό ζήτημα, το οποίο δεν είχε φροντίσει να αντιμετωπίσει η προηγούμενη Κυβέρνηση. Είχαμε τις τέσσερις συμβάσεις τις οποίες είχε υπογράψει η προηγούμενη Κυβέρνηση και τις οποίες δεν έφερε ποτέ στη Βουλή για να κυρώσει. Εμείς τις φέραμε όσο πιο γρήγορα μπορούσαμε και τις κυρώσαμε, ενώ η προηγούμενη Κυβέρνηση, που τις είχε υπογράψει, τις καταψήφισε. Αυτό είναι ένα καλό παράδειγμα για όλους τους Έλληνες πολίτες που μας ακούνε, να καταλαβαίνουν ότι αυτά τα ζητήματα έχουν πάρα πολύ μεγάλη σημασία, που μπορεί να μην είναι βραχυπρόθεσμα μικροπολιτικά οφέλη, αλλά είναι σίγουρα μακροπρόθεσμα εθνικά συμφέροντα. Για το άλλο ζήτημα που μου λέτε, πάντα υπάρχουν συζητήσεις για τις θαλάσσιες ζώνες και όχι μόνο με την Κύπρο, αλλά και με τις άλλες χώρες της περιοχής μας. Και θα αποφασίσει η ελληνική Κυβέρνηση όταν θεωρεί ότι είναι ώριμες οι συνθήκες για να προχωρήσει.
Σας ευχαριστώ.