Γ.Οικονόμου: Προτεραιότητες η ενίσχυση εισοδήματος και η σωστή λειτουργία της αγοράς (12/1/2022)

Γ. Οικονόμου: Η ενίσχυση του εισοδήματος και η σωστή λειτουργία της αγοράς και όχι η μείωση του Φ.Π.Α. σε καταναλωτικά αγαθά στις προτεραιότητες της Κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας

Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Γιάννη Οικονόμου, στον «Real Fm» και τον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου

Για την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ

H Αξιωματική Αντιπολίτευση συστηματικά έχει επιλέξει να κάνει αντιπολίτευση με την πανδημία -είναι ο μοναδικός πολιτικός χώρος στην Ευρώπη- και ταυτόχρονα, έχει επιλέξει να παράγει και να διακινεί μια σειρά από μύθους, αξιοποιώντας την κούραση του κόσμου, τη σύγχυση που υπάρχει,  για να αποκομίσει πολιτικά οφέλη. Επιλογή της. Εμείς είμαστε απολύτως προσηλωμένοι στη διαχείριση της κατάστασης όλο το προηγούμενο διάστημα, που μας οδήγησε στο να κάνουμε επιλογές πρώτοι σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με αποτέλεσμα να πετυχαίνουμε μια λεπτή ισορροπία: Την προστασία της δημόσιας υγείας και, ταυτόχρονα, τη λειτουργία της χώρας, της οικονομίας, της εκπαίδευσης και της κοινωνίας. Με προβλήματα, δυστυχώς, με απώλειες συμπολιτών μας.  Διαχειριζόμενοι πράγματα που άλλαζαν τα δεδομένα αρκετές φορές, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο. Προς αυτή την κατεύθυνση καθημερινά συνεχίζουμε την προσπάθεια για να αυξήσουμε την εμβολιαστική κάλυψη, να στηρίζουμε συνεχώς το Ε.Σ.Υ. και να παίρνουμε όλες εκείνες τις πολιτικές που δεν θα ξανακάνουν την κοινωνία περίκλειστη και μια σειρά από δραστηριότητες κρίσιμες να λειτουργούν προσαρμοζόμενες πάντοτε στις απαιτήσεις που δημιουργούν τα νέα δεδομένα της πανδημίας.

Η τηλεργασία εφαρμόστηκε και εξακολουθεί να εφαρμόζεται. Υπάρχουν συγκεκριμένες ρυθμίσεις, για το ποσοστό και τον τρόπο, ανάλογα με τις συνθήκες. Ταυτόχρονα, υπάρχει ενίσχυση βασικών δομών λειτουργίας δημοσίων δραστηριοτήτων. Στις συγκοινωνίες, έγινε μια κολοσσιαία προσπάθεια. Στην εκπαίδευση προσελήφθησαν τόσοι εκπαιδευτικοί, όσοι δεν είχαν προσληφθεί την τελευταία δεκαετία στη χώρα. Μόλις την Δευτέρα, ανακοινώθηκαν και άλλες 4.000 προσλήψεις, οι οποίες έρχονται να προστεθούν σε αυτές που έχουν γίνει το προηγούμενο διάστημα.  Στην εκπαίδευση, είδαμε όλοι τη μεγάλη προσπάθεια για να προμηθευτεί η συντριπτική πλειοψηφία -το 90%- τα self test έγκαιρα. Και το αποτέλεσμα του διαγνωστικού ελέγχου είναι γνωστό με τα πολλαπλά οφέλη και για τον περιορισμό της διασποράς, αλλά και για τη γνώση της εικόνας.

Η Αντιπολίτευση έρχεται απλώς να προσθέσει απαιτήσεις σε πράγματα που, ήδη, κάνει η Κυβέρνηση: «Προσλάβατε κόσμο, γιατί δεν προσλάβατε παραπάνω; Βάλατε λεωφορεία, γιατί δεν βάζετε παραπάνω; Ανοίγετε τα σχολεία, όπως τα κλείσατε». Αγνοεί τα τεστ, αγνοεί τον τρόπο εφαρμογής των πρωτοκόλλων, αγνοεί την κανονικότητα που, εν πάση περιπτώσει, προσπαθούμε μέσα σε ένα πολύ δυσμενές περιβάλλον να επαναφέρουμε. Δεν είναι πια Αντιπολίτευση που την λες καλοπροαίρετη ή που, εν πάση περιπτώσει, μπορείς να την δικαιολογήσεις ότι είναι σε μια καλή επαφή με την πραγματικότητα και έχει μια αντικειμενική αποτύπωση της κατάστασης.

Για τους εμβολιασμούς

Το γεγονός ότι δεν πετύχαμε την εμβολιαστική κάλυψη που θέλαμε, που σχεδιάσαμε έγκαιρα, γρήγορα, είναι η βασική αιτία για την οποία, δυστυχώς, είχαμε αυτές τις απώλειες συμπολιτών μας. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Δεν είναι μια πραγματικότητα με πολιτικό υπόβαθρο. Δεν είναι μια πραγματικότητα με πολιτική οπτική. Είναι αυτό που απορρέει από τα στοιχεία που έχουμε από τις Μ.Ε.Θ., από αυτά που μας λένε οι ειδικοί. Είναι οι μελέτες και οι απόψεις που έχουν κατατεθεί στο δημόσιο διάλογο, για τις χιλιάδες ζωές που γλιτώσαν εξαιτίας του ότι έκαναν έγκαιρα το εμβόλιο.

Από την πρώτη στιγμή σχεδιάστηκε ένα εμβολιαστικό πρόγραμμα, που έδινε τη δυνατότητα στον οποιονδήποτε, χωρίς ταλαιπωρία, χωρίς ουρές, χωρίς να χάνει ραντεβού, να εμβολιαστεί όπου ήθελε και όποτε ήθελε. Επικοινωνιακά αξιοποιήθηκαν και εξακολουθούν να αξιοποιούνται μια σειρά από μέθοδοι και εργαλεία για να πειστεί ο κόσμος. Δημιουργήθηκαν συνεργεία για να εμβολιαστούν οι συμπολίτες μας σε δυσπρόσιτες περιοχές, σε απομακρυσμένα σημεία, με  κατ’ οίκον εμβολιασμούς, με συνεργεία σε πόλεις, σε χωριά, σε πλατείες, έξω από κεντρικά σημεία για να εμβολιάζεται κόσμος.  Για τη  διευκόλυνση και την πειθώ έγινε μια πολύ σοβαρή προσπάθεια από την Κυβέρνηση, από τους υγειονομικούς, από κόσμο που βοήθησε, ιδιώτες, δημόσιους λειτουργούς. Αυτή η προσπάθεια είχε αποτελέσματα. Σήμερα έχουμε φτάσει στο να έχει εμβολιαστεί το 75% του γενικού πληθυσμού και πάνω από το 83% των ενηλίκων. Είμαστε  πολύ κοντά -αν όχι και ακριβώς- στους ευρωπαϊκούς μέσους όρους.

Για τα τεστ 

Ο μέσος όρος τιμών των PCR τεστ στην Ευρώπη είναι από 35 έως 108 ευρώ. Ο μέσος όρος τιμών των rapid test στην Ευρώπη είναι από 15 μέχρι 30 ευρώ. Υπάρχουν αποκλίσεις και προς τα πάνω, υπάρχουν αποκλίσεις και προς τα κάτω. Η ελληνική Κυβέρνηση, όλο το προηγούμενο διάστημα, έχει διαθέσει πάνω από 320 εκατ. ευρώ για δωρεάν διανομή και διενέργεια τεστ, self test, rapid test, μοριακών τεστ, σε δομές του ΕΟΔΥ, σε δομές του Ε.Σ.Υ.. Καθημερινά σε όλη τη χώρα πάνω από 150, 160 -έχουν φτάσει μέχρι και 190- συνεργεία του ΕΟΔΥ κάνουν ελέγχους στους πολίτες εντελώς δωρεάν. Ελάχιστες χώρες έχουν κάνει τόσα πολλά σε ό,τι αφορά το τεστ σε όλες τις διαστάσεις, διαθεσιμότητας, δωρεάν διανομής.

Αυτή τη στιγμή, ο πληθυσμός μπορεί να κάνει δωρεάν μοριακό τεστ σε δομές, είτε του ΕΟΔΥ, είτε του Ε.Σ.Υ., χωρίς συνταγογράφηση. Δεν υπάρχει δωρεάν συνταγογράφηση μαζικά στον πληθυσμό σε καμία χώρα της Ευρώπης. Πουθενά δεν υπάρχει. Οποιοσδήποτε θέλει μπορεί να πάει και να κάνει αυτό το PCR.

Για τις ανατιμήσεις 

Σε ό,τι αφορά στην ενέργεια, όντως είμαστε αντιμέτωποι με τρομακτικές, με τεράστιες αυξήσεις στις τιμές παγκόσμια, που έχουν την αποτύπωσή τους και στην τσέπη των νοικοκυριών. Από το Σεπτέμβριο κιόλας ο Πρωθυπουργός, έχοντας επισημάνει το ζήτημα που θα έχουν τα νοικοκυριά με την ενέργεια, εξήγγειλε σειρά δράσεων έμπρακτης οικονομικής στήριξης που μέχρι τώρα φτάνουν στα 1,3 δισ. ευρώ. Για τον Ιανουάριο, αποφασίστηκαν μέτρα 400 εκατ., για την κάλυψη πολύ σημαντικού μέρους της αύξησης στους λογαριασμούς. Σε ό,τι αφορά στα νοικοκυριά 70%, στα ευάλωτα νοικοκυριά με το κοινωνικό τιμολόγιο 90% και για πρώτη φορά, σε όλες τις επιχειρήσεις 50% της αύξησης. Αυτή η πολιτική στήριξης, εφόσον είναι δυναμικό το φαινόμενο των αυξήσεων, θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά.

Η στήριξη και προς τις επιχειρήσεις, σε ό,τι αφορά στην ενέργεια, έχει σκοπό να περιορίσει την ενδεχόμενη αύξηση του κόστους και τη μετακύλισή της στο τελικό προϊόν, το οποίο θα το χρεωθεί, δυστυχώς, ο καταναλωτής. Από εκεί και πέρα έχουμε ένα πλαίσιο πολιτικών σε δύο διαφορετικές κατευθύνσεις. Πρώτα απ’ όλα, την ενίσχυση του εισοδήματος. Επιμένουμε σταθερά σε μια πολιτική που μπορεί να ενισχύει το εισόδημα των καταναλωτών, όχι μόνο με την πρώτη αύξηση του κατώτατου μισθού, η οποία ήδη έχει γίνει, αλλά και με μια σειρά από άλλα μέτρα, τα οποία έχουν αυξήσει το διαθέσιμο εισόδημα όλο το προηγούμενο διάστημα στον καταναλωτή και που συνεχίζονται και το 2022.

Το γεγονός για παράδειγμα ότι δεν θα πληρώνουν Εισφορά Αλληλεγγύης και το 2022 συμπολίτες μας, είναι και αυτό κάτι που ενισχύει το εισόδημά τους. Το γεγονός ότι μια σειρά από είδη εξακολουθούν να παραμένουν στο χαμηλό Φ.Π.Α. και για το 2022, είναι και αυτό προς αυτή την κατεύθυνση. Και βεβαίως, η επικείμενη δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού μέσα στο 2022, για την οποία έχει μιλήσει ο Πρωθυπουργός, που και αυτή εισοδηματικά θα βελτιώσει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, συν όλους τους υπόλοιπους φόρους που σταθερά μειώνονται ή παραμένουν μειωμένοι σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο. Σε ό,τι αφορά αυτά καθ΄ αυτά τα αγαθά, θέλω να είμαι, όπως και η Κυβέρνησή μας, απολύτως ξεκάθαροι και ειλικρινείς. Για να έχει αυτή η πολιτική στήριξης και ανάπτυξης συνέχεια, πρέπει να είναι μια πολιτική που, το ένα που θα πας να κάνεις, δεν θα ακυρώσει τα υπόλοιπα.

Τα έσοδα που προέρχονται από τους φόρους, είναι μια πολύ βασική πηγή εσόδων του ελληνικού Κράτους για να μπορεί να κάνει όλα αυτά που έκανε και το προηγούμενο διάστημα και να κάνει, αν χρειαστεί, και το επόμενο διάστημα, όσο συνεχίζεται η πανδημία. Γι’ αυτό και δεν πρέπει κανείς να είναι βιαστικός ή, εν πάση περιπτώσει, εύκολα να λέει «ανεβαίνει η τιμή σε ένα είδος», «να μειώσω τον φόρο εκεί ή τον Φ.Π.Α. ή τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης», δεδομένου ότι η ζημιά που μπορείς να κάνεις θα είναι πολύ μεγαλύτερη από το όφελος που προσδοκάς. Υπάρχουν τρόποι και για την εποπτεία της αγοράς και για τη σωστή λειτουργία της και για το να έχει ο καταναλωτής επιλογή σε διάφορα επίπεδα τιμών. Είναι ώρα όλοι, με πρώτη την Πολιτεία, να διαδραματίσουν τον ρόλο τους προς την κατεύθυνση αυτή.

Οι προτεραιότητές μας για την αντιμετώπιση του θέματος των ανατιμήσεων δεν είναι στην κατεύθυνση αυτή (της μείωσης των φόρων στα καύσιμα ή του Φ.Π.Α. στα βασικά είδη πρώτης ανάγκης). Είναι στην κατεύθυνση ενίσχυσης του εισοδήματος και λειτουργίας της αγοράς.

Για την στήριξη της νέας γενιάς και της απασχόλησης

Οι πολιτικές για τη νέα γενιά, είναι προτεραιότητα της Κυβέρνησης με μια σειρά από μέτρα που στοχεύουν και σε διευκόλυνση της πρόσβασής της σε δραστηριότητες με λιγότερο κόστος, αλλά και στην οικονομική της ενίσχυση. Πολλοί από τους νέους  που έφυγαν επαναπατρίζονται το τελευταίο διάστημα, με τη δημιουργία επενδύσεων που φέρνουν θέσεις εργασίας που απαιτούν ιδιαίτερες δεξιότητες και καλά μυαλά. Έχει ξεκινήσει αυτό. Γίνονται βήματα. Και προφανώς έχουμε και πολλή δουλειά μπροστά μας. Αλλά το γεγονός ότι η χώρα προσελκύει το επενδυτικό ενδιαφέρον εταιρειών, κεφαλαίων που δημιουργούν  δουλειές, ελκυστικές για ανθρώπους με προσόντα είναι χωρίς αμφιβολία ένα ελπιδοφόρο μήνυμα .

Στον καιρό της πανδημίας η έμφαση των πολιτικών ήταν στο να διατηρηθούν οι υπάρχουσες θέσεις εργασίας. Κοιτάξαμε με τις πολιτικές στήριξης στις επιχειρήσεις, στους εργαζόμενους, να μην αυξηθεί η ανεργία, εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας. Αυτό ήταν η βασική  μας προτεραιότητα. Δίπλα σε αυτή την προτεραιότητα, διαμορφώσαμε τις προϋποθέσεις, και είχαμε και τα αποτελέσματα, δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.

Ήδη από την 1η Ιανουαρίου ισχύει και η πολιτική για το «Πρώτο Ένσημο», που διευκολύνει την πρόσβαση στην εργασία ανθρώπων χωρίς προηγούμενη εμπειρία, που επιδοτεί και για τον νέο, αλλά και τον επιχειρηματία που θα τον προσλάβει.  Επιπλέον έχουμε τα προγράμματα  του ΟΑΕΔ, με τις δυνατότητες επανακατάρτισης και επιδότησης, στην ουσία, θέσεων εργασίας σε δομές του δημοσίου, αλλά και του ιδιωτικού τομέα. Είναι ένα ζήτημα το οποίο το προσεγγίζουμε απ’ όλες του τις πλευρές, προσπαθώντας κάθε φορά, σε ένα περιβάλλον που δεν είναι εύκολο, να πετύχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.