Τρέχων Άρθρο
Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση Πολιτικών Συντακτών και Ανταποκριτών Ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Καλό μεσημέρι,

Αυτή τη στιγμή ο Πρωθυπουργός προεδρεύει σε συνάντηση εργασίας με τους 13  Περιφερειάρχες της χώρας.

«Συναντιόμαστε σήμερα λίγες εβδομάδες μετά την επίσημη ανάληψη των καθηκόντων σας, ακολουθώντας με συνέπεια όσα είχα πει το βράδυ των αυτοδιοικητικών εκλογών.

Ότι, δηλαδή, κεντρική κυβέρνηση και αυτοδιοίκηση έχουν μια υποχρέωση και μόνο, χωρίς δογματισμούς και αστερίσκους: Την όσο το δυνατόν καλύτερη συνεργασία μας για τη βελτίωση της ζωής των συμπολιτών μας και την επιδίωξη μιας ποιοτικής περιφερειακής οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Την ενδυνάμωση της σχέσης των πολιτικών που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε, τη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων. Αλλά και τη δημιουργία μιας διακριτής αναπτυξιακής στρατηγικής και ταυτότητας για κάθε περιφέρεια.

Επίσης, την αποτελεσματικότερη διαχείριση των προκλήσεων από μείζονες εξωγενείς κρίσεις, όπως η κλιματική αλλαγή ή το προσφυγικό ζήτημα. Και βέβαια, την αποκέντρωση που αποτελεί βασική συνθήκη ισόρροπης ανάπτυξης και ευημερίας κάθε πολίτη, ακόμη κι αν ζει στο πιο απομακρυσμένο σημείο της πατρίδας μας. Το έχουμε πει πολλές φορές για εμάς δεν υπάρχουν Έλληνες διαφορετικών ταχυτήτων», δήλωσε ο Πρωθυπουργός.

Τόνισε μάλιστα ότι πέρσι η κυβέρνηση σε συνεργασία με τις Περιφέρειες, πραγματοποίησε μια αναλυτική αποτύπωση των έργων και των συνεκτικών δράσεων που σχεδιάζονται και υλοποιούνται από όλους τους αρμόδιους φορείς, με στόχο να αναδειχθούν οι προτεραιότητες, η ανάγκη ορθολογικής κατανομής πόρων, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα αλλά και τα πεδία που απαιτούν μεγαλύτερη στήριξη, ενίσχυση και κοινό σχεδιασμό.

Ο Υπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης παρουσίασε το νέο σχέδιο νόμου για την ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου και το Πλαίσιο δημιουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων Πανεπιστημίων.

Η ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου αποτελεί κυβερνητική προτεραιότητα και αυτό αποδεικνύεται από τις επιμέρους παραμέτρους που παρουσίασε ο αρμόδιος Υπουργός.

Η χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων έχει αυξηθεί κατά 41% από το 2018 μέχρι το 2023, ενώ αν συνυπολογιστούν όλες οι πηγές χρηματοδότησης το δημόσιο Πανεπιστήμιο θα ωφεληθεί με πάνω από 1 δις. Ευρώ.

Αναλυτική αναφορά γίνεται σε έργα υποδομής που προχωρούν, αναβάθμιση περιφερειακών τμημάτων και ενίσχυση της διεθνοποίησης των Δημόσιων Πανεπιστημίων μέσα από κοινά προγράμματα των ελληνικών δημόσιων Πανεπιστημίων και τμημάτων του εξωτερικού, την δημιουργία ειδικού σκοπού εταιρειών για την προώθηση της διεθνοποίησής τους, την δυνατότητα εγγραφής αλλοδαπών φοιτητών στα ελληνόγλωσσα προγράμματα κλπ.

Ακόμα, ενισχύεται το θεσμικό πλαίσιο των Πανεπιστημίων μέσω απλούστευσης της διαδικασίας τροποποίησης του προϋπολογισμού τους, την απλούστευση και ψηφιοποίηση των εξωτερικών και εσωτερικών διαδικασιών, την υποχρεωτική απογραφή της ακίνητης περιουσίας των ΑΕΙ, την απλούστευση του θεσμικού πλαισίου των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας και την περαιτέρω υποστήριξη του ανθρώπινου δυναμικού των ιδρυμάτων.

Ο Υπουργός παρουσίασε ακόμα τον ορισμό, τον τρόπο εισαγωγής, τα κριτήρια για την έγκριση εγκατάστασης και λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων Πανεπιστημίων στην Ελλάδα, τις προϋποθέσεις του διδακτικού προσωπικού αλλά για και την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών.

Η ίδρυση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων Πανεπιστημίων του εξωτερικού στην Ελλάδα, θα συνδράμει στον περιορισμό της φυγής Ελλήνων φοιτητών για σπουδές στο εξωτερικό, θα προσελκύσει αλλοδαπούς φοιτητές, θα περιορίσει την ακαδημαϊκή διασπορά, θα προσελκύσει καθηγητές υψηλού κύρους από το εξωτερικό, θα αυξήσει τις ευκαιρίες για ακαδημαϊκή καριέρα και θα δημιουργήσει ένα δυναμικό περιφερειακό εκπαιδευτικό κέντρο προσελκύοντας ακόμα περισσότερες επενδύσεις.

Με το σχέδιο νόμου λύνουμε μια εκκρεμότητα πολλών χρόνων. Εκσυγχρονίζουμε την τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε επίπεδο δημοσίων πανεπιστημίων αλλά και με την ίδρυση παραρτημάτων ξένων Πανεπιστημίων.

Παρουσιάστηκαν από τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου και τον Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων με αρμοδιότητα τον Αθλητισμό Γιάννη Βρούτση τα μέτρα για την επανέναρξη παρουσίας θεατών και διάθεσης εισιτηρίων σε αγώνες ποδοσφαίρου, αλλά και τη λήψη μέτρων για την αποτροπή και αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών στο πλαίσιο αθλητικών συναντήσεων.

Πετύχαμε μια ευρεία συναίνεση για την ψήφιση του νόμου ο οποίος θωρακίζει τα γήπεδα. Από την πλευρά της Κυβέρνησης έγινε μια σειρά από συναντήσεις με τις ΠΑΕ, την ΕΠΟ, τη Σούπερ Λίγκ και την Μπάσκετ Λίγκ με μόνο στόχο να προστατέψουμε αποτελεσματικά τον επαγγελματικό αθλητισμό και τους φιλάθλους.

Στις 13 Φεβρουαρίου τα γήπεδα ανοίγουν ξανά αλλά με αυστηρές προϋποθέσεις. Η Διαρκής Επιτροπή Αντιμετώπισης της Βίας έχει πλέον δέσμια αρμοδιότητα να επιβάλλει κυρώσεις, με βασική αυτή της ποινής των κεκλεισμένων θυρών. Αν τυχόν, λοιπόν, πέσει αντικείμενο εντός αγωνιστικού χώρου, ο επόμενος εντός έδρας αγώνας της ομάδας θα γίνεται χωρίς θεατές.

Στις 6 Μαρτίου ξεκινά η λειτουργία των καμερών. Οι κάμερες οφείλουν να έχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές. Αν από τις 6 Μαρτίου αυτές δεν πληρούνται ή αν δεν έχουν καν εγκατασταθεί κάμερες το γήπεδο δεν θα ανοίγει για τους φιλάθλους.

Στις 9 Απριλίου έρχεται η τρίτη μεγάλη αλλαγή που αφορά στην ταυτοπροσωπία. Το τεχνικό σκέλος αναλύθηκε χθες από τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η διαδικασία θα γίνεται μέσω του Gov.gr Wallet, από συστήματα που ήδη υποστηρίζουν τα τουρνικέ των γηπέδων.

Σεβόμαστε απολύτως το αυτοδιοίκητο του ποδοσφαίρου, αλλά αναγνωρίζουμε ως υπέρτατο δικαίωμα την ασφάλεια των πολιτών μέσα και έξω από τα γήπεδα. Αν διαπιστωθεί ότι το περιβάλλον των γηπέδων δεν είναι ασφαλές θα εφαρμόζεται απαρέγκλιτα ο νόμος προκειμένου να μην γίνουμε ξανά μάρτυρες τραγικών περιστατικών και δολοφονιών όπως του Γιώργου Λυγγερίδη, του Μιχάλη Κατσουρή και του Άλκη Καμπανού.

Ο Πρωθυπουργός έχει δεσμευτεί ότι στο τέλος της τετραετίας ο κατώτατος μισθός θα ανέλθει στα 950 ευρώ, ενώ ο μέσος μισθός θα φτάσει στα 1500.

Η δέσμευση του Πρωθυπουργού δεν είναι απλώς ευχολόγιο. Είναι μια δέσμευση που στηρίζεται στις θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, στην αύξηση της απασχόλησης και στις αυξήσεις μισθών και ημερομισθίων που καταγράφηκαν μέσα στο 2023.

Οι µέσες µηνιαίες µικτές αποδοχές στον ιδιωτικό τομέα αυξήθηκαν το 2023 κατά 6,37% στα 1.251 ευρώ έναντι 1.176 ευρώ που ήταν το 2022 και ο μέσος όρος των μικτών μηνιαίων αποδοχών αυξήθηκε κατά 8,75%.

Την ίδια περίοδο το ποσοστό των εργαζομένων που πληρώνεται πάνω από 800 ευρώ αυξήθηκε στο 69,1% από 62,69% το 2022. Δηλαδή κοντά 7 στους 10 εργαζόμενους στην Ελλάδα έχουν αποδοχές πάνω από τον βασικό μισθό.

Το ποσοστό των εργαζομένων που έλαβαν πέρυσι μεικτό μισθό έως 800 ευρώ μειώθηκε στο 30,9% από 37,31% που ήταν το 2022.

Τα στοιχεία του 2023 επιβεβαιώνουν την αυξητική τάση του μέσου μισθού τα τελευταία χρόνια όπως επιβεβαιώνουν και την ενίσχυση της αυξητικής τάσης αυτής: Η αύξηση του μέσου μισθού το 2022 σε σχέση με το 2021 ήταν της τάξης του 4%, ενώ από το 2022 στο 2023 ήταν 6,3%.

Στοχευμένες αστυνομικές δράσεις πραγματοποιήθηκαν σε όλη την επικράτεια το προηγούμενο πενθήμερο με στόχο την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας και την βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των πολιτών. Στο πλαίσιο αυτό δραστηριοποιήθηκαν κλιμάκια δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα σε περιοχές όπου παρατηρούνται αυξημένα περιστατικά παραβατικότητας.

Από τις 2 έως τις 6 Φεβρουαρίου ελέγχθηκαν συνολικά πάνω από 78.000 άτομα και πάνω από 58.000 οχήματα, ενώ συνελήφθησαν 1.200 άτομα και προσήχθησαν 3.000.

Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν με αμείωτη ένταση.

Άνοιξε την Τρίτη η πλατφόρμα για τον δεύτερο κύκλο της πρώτης αρωγής για τους αγρότες που επλήγησαν από τις καταστροφικές πλημμύρες του Σεπτεμβρίου. Οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους μέχρι την Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου για να λάβουν επιπλέον από 5.000 έως 10.000 ευρώ.

Με ευρεία πλειοψηφία έγινε δεκτό επί της αρχής το νομοσχέδιο για την ισότητα στον πολιτικό γάμο των ομόφυλων ζευγαριών το οποίο συζητείται στις επιτροπές της Βουλής.

Υπέρ επί της αρχής ψήφισαν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, Νέα Αριστερά και Πλεύση Ελευθερίας.

Το νομοσχέδιο εισάγει την ισότητα στον πολιτικό γάμο για όλους τους Έλληνες πολίτες, χωρίς διακρίσεις, και ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού και προστατεύει τα συμφέροντα των παιδιών, ρυθμίζοντας ζητήματα οικογενειακού δικαίου σε οικογένειες ομόφυλων ζευγαριών.

Υπογράφηκε η Υπουργική Απόφαση με την οποία αυξάνεται ο αριθμός και οι ειδικότητες του σώματος γιατρών του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας, των ΚΕΠΑ.

Ο αριθμός των γιατρών αναμένεται να ξεπεράσει τους 1.200 από 500 που είναι σήμερα, ενώ στις επιτροπές θα ενταχθούν παιδίατροι, αναπτυξιολόγοι και παιδοψυχίατροι.

Αξίζει να σημειωθεί πως το σώμα των γιατρών του ΚΕΠΑ δεν είχε ανανεωθεί ποτέ. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να εξασφαλίσουμε μια αξιοπρεπή καθημερινότητα στους συμπολίτες μας με αναπηρία. Σε μια σύγχρονη κοινωνία δεν μπορεί κανένας συμπολίτης μας να μένει πίσω.

Σε ισχύ τέθηκε η βελτιωμένη πλατφόρμα του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών. Μέσω του Μηχανισμού οι οφειλέτες έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίζουν το σύνολο των χρεών τους εξασφαλίζοντας μία αυτοματοποιημένη λύση και αποφεύγοντας δικαστικές διαδικασίες.

Στόχος των νέων ρυθμίσεων είναι η προστασία των πραγματικά ευάλωτων οφειλετών και η βελτίωση της λειτουργίας του Μηχανισμού προς όφελος των οφειλετών εν γένει.  Στην πλατφόρμα έχουν ενσωματωθεί οι εξής αλλαγές:

  • Επιπλέον έως 28% «κούρεμα» της οφειλής σε  δάνεια με εμπράγματη εξασφάλιση.
  • Η πρόταση αναδιάρθρωσης του χρέους των ευάλωτων οφειλετών γίνεται καταρχήν υποχρεωτικά αποδεκτή από τις Τράπεζες, τους servicers και το Δημόσιο.
  • Το επιτόκιο για όλες τις ρυθμίσεις οφειλών προς Δημόσιο, Τράπεζες και εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων ορίζεται σε 3% σταθερό για 3 έτη.
  • Δίνεται η δυνατότητα ένταξηςστον εξωδικαστικό μηχανισμό σε πρόσωπα που «κληρονόμησαν» οφειλές προς το Δημόσιο και Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, από επιχειρήσεις που έχουν τεθεί σε λύση ή εκκαθάριση.
  • Ενσωματώθηκε η πρόβλεψη για τη χορήγηση πρότασης στην οποία δύναται να περιέχεται προκαταβολή ποσού έως 10% επί της οφειλής όπως αυτή αναδιαρθρώθηκε από τον αλγόριθμο, εφόσον έχει κοινοποιηθεί στον οφειλέτη πρόγραμμα πλειστηριασμού. Η ρύθμιση αυτή δεν αφορά στους ευάλωτους οφειλέτες.

Παρουσιάστηκαν από την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη τέσσερις μελέτες αποκατάστασης του πρώην βασιλικού κτήματος Τατοΐου.

Τα έργα ανάπλασης, που υλοποιούνται συστηματικά και εντός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος τα τελευταία χρόνια στο Τατόι, εντάσσονται στο πλαίσιο ολοκληρωμένου σχεδίου για τη μετατροπή του έως πρότινος εγκαταλελειμμένου κτήματος – που περιλαμβάνει δασική έκταση 42.000 στρεμμάτων αποτελούμενη από ιστορικό πυρήνα 1600 στρεμμάτων και περίπου 1200 στρέμματα καλλιεργειών – σε ενιαίο και πολυθεματικό περιαστικό χώρο Πρασίνου και πόλο πολλαπλών δραστηριοτήτων ψυχαγωγίας, αναψυχής, ιστορικής μνήμης, πολιτισμού, εκπαίδευσης, περιβαλλοντικής αγωγής και γνώσης.

Σήμερα το απόγευμα ο Πρωθυπουργός θα έχει συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και επικεφαλής της κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΕΛΚ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Μάνφρεντ Βέμπερ.

Αύριο, Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου ο Πρωθυπουργός στις 10:30 στην Ολομέλεια της Βουλής θα απαντήσει σε επίκαιρη ερώτηση του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Νίκου Ανδρουλάκη για την στεγαστική κρίση.

Στις 12:30 ο Πρωθυπουργός θα πραγματοποιήσει ομιλία στην εκδήλωση του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος για το Ταμείο Ανάκαμψης στην Ελλάδα, ενώ το απόγευμα θα πραγματοποιήσει διμερή συνάντηση με τον Πρωθυπουργό της Κροατίας Αντρέι Πλένκοβιτς.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ποιο είναι το σχόλιο της Κυβέρνησης για την επιστολή των αγροτών προς τον Πρωθυπουργό, με τα αιτήματα των αγροτικών μπλόκων;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ελήφθη πράγματι η επιστολή από εκπροσώπους των μπλόκων, η συγκεκριμένη επιστολή που αναφέρεστε. Ο Πρωθυπουργός, προφανώς, όπως έχουμε πει πάρα πολλές φορές, είναι διατεθειμένος να τους συναντήσει τη Δευτέρα. Από εκεί και πέρα, βέβαια, περιμένουμε να ενημερωθούμε ποιους θα συναντήσει και ποιους εκπροσωπούν αυτοί που θα συναντήσει, ποιοι θα είναι, δηλαδή, οι εκπρόσωποι και ποιους θα εκπροσωπούν αυτοί, συγκεκριμένα.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, στο Ευρωκοινοβούλιο εχτές υιοθετήθηκε ένα ψήφισμα κατά της χώρας μας, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ειδικές αναφορές, υποκλοπές, τα Τέμπη, την αστυνομική βία, την αντιμετώπιση των μεταναστών, την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης και την ελευθερία του Τύπου. Ένα τόσο βαρύ ψήφισμα βλέπουμε για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλές δεκαετίες. Πού το αποδίδετε; Τι έχει να πει η Κυβέρνηση για αυτό; Είναι 330 ευρωβουλευτές, που το ψήφισαν, εχθροί της χώρας και της Κυβέρνησης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι ξεκάθαρα ένα ακόμα πολιτικό παιχνίδι σε επίπεδο Ευρωκοινοβουλίου. Τα κόμματα της Αριστεράς και της Κεντροαριστεράς στην Ευρώπη προχώρησαν στο συγκεκριμένο ψήφισμα, στο πλαίσιο της προεκλογικής περιόδου, που φαίνεται ότι ξεκίνησε για εκείνους. Ένα πολιτικό παιχνίδι κατά του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος -είναι ξεκάθαρο- και του πιο δυνατού, του πιο ισχυρού κόμματος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, που είναι η Ν.Δ.. Ο στόχος ποιος είναι; Ο στόχος είναι να μειωθεί το κύρος της επιτυχίας, η έκταση της επιτυχίας της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια. Μια Ελλάδα η οποία ήταν παρίας στην Ευρώπη, μια Ελλάδα που ήταν αρνητική είδηση σε όλες τις μεγάλες στήλες του εξωτερικού, σε όλα τα μεγάλα sites του εξωτερικού. Ήταν αντικείμενο συζήτησης για το χρέος της, για τα ελλείμματά της. Και μέσα από μια προσπάθεια των Ελλήνων πολιτών, της Κυβέρνησης, του Πρωθυπουργού, σε περίοδο κρίσεων, έχει καταφέρει πάρα πολλά. Και σε αμυντικό και σε διπλωματικό επίπεδο και σε οικονομικό επίπεδο. Είναι η χώρα της χρονιάς, με βάση τον Economist. Είναι η χώρα που εξέλεξε -και αναφέρομαι στον Θόδωρο Ρουσόπουλο- Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης, ομόφωνα. Αυτή είναι, λοιπόν, η Ελλάδα και το Κράτος Δικαίου στην Ελλάδα αξιολογείται, όπως και σε όλα τα κράτη της Ευρώπης, από την ετήσια έκθεση για το Κράτος Δικαίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ανέφερα, μάλιστα, σε μία από τις προηγούμενες ενημερώσεις πολιτικών συντακτών μια σειρά από πρωτοβουλίες που έλαβε η χώρα μας τα τελευταία χρόνια και σε επίπεδο Κράτους Δικαίου και σε επίπεδο ελευθερίας του Τύπου, νομοθετικές πρωτοβουλίες, συγκεκριμένες, οι οποίες αξιολογήθηκαν θετικά από την τελευταία ετήσια έκθεση για το Κράτος Δικαίου. Δεν είναι η πρώτη φορά που παίζεται αυτό το πολιτικό παιχνίδι. Είτε με κάποιο ψήφισμα είτε με συκοφαντίες κατά της Ελλάδας. Να θυμηθούμε τη δήθεν «νεκρή Μαρία», να θυμηθούμε την προσπάθεια για μπλοκάρισμα της χρηματοδότησης από ευρωπαϊκούς πόρους του φράχτη στον Έβρο. Είναι πολλές, πάρα πολλές αυτές οι περιπτώσεις. Και θα σας πω και κάτι. Για τους ευρωβουλευτές άλλων χωρών δεν έχω να κάνω κάποιο παραπάνω σχόλιο. Ανήκουν σε κάποιους συγκεκριμένους σχηματισμούς και ακολουθούν μία πολιτική και στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής συκοφαντούν την Ελλάδα. Εμείς μπορούμε να αποδεικνύουμε με τις πολιτικές μας γιατί αυτά όλα δεν ισχύουν. Αλλά το πιο λυπηρό είναι ότι μέσα σε αυτούς που υπερψήφισαν το συγκεκριμένο ψήφισμα είναι και Έλληνες ευρωβουλευτές, οι οποίοι -και δυστυχώς δεν ήταν η πρώτη φορά- έβαλαν το πολιτικό, μικροκομματικό τους συμφέρον πάνω από την χώρα. Γιατί μέσα σε αυτό το ψήφισμα υπάρχει συγκεκριμένο άρθρο, το Άρθρο 22, που μιλάει για περιορισμό ή αναστολή της χρηματοδότησης της χώρας μας, των πόρων που θα λάβει η χώρα μας. Δηλαδή, για να καταλάβουν οι Έλληνες πολίτες, Έλληνες ευρωβουλευτές και του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ ψήφισαν το μπλοκάρισμα, τον περιορισμό, την αναστολή χρηματοδότησης στη χώρα μας. Και ξέρετε ποιο είναι το πιο υποκριτικό; Όλοι αυτοί ενοχλήθηκαν από όλα αυτά τα οποία συκοφαντικά περιγράφει το ψήφισμα και έχουμε αναφερθεί σημείο – σημείο τι έχουμε κάνει και νομοθετικά και σε επίπεδο πρωτοβουλιών σε αυτά, αλλά δεν τους πείραξε. Ο κ. Πολάκης που, όπως λέει δημοσίευμα της Απογευματινής, επαναφέρει τη ρητορική περί φυλάκισης πολιτικών αντιπάλων και ελέγχου της Δικαιοσύνης δεν τους πείραξε, ο 13-0 καταδικασθείς κ. Παππάς με όλα όσα καταλογίστηκαν κι αποφάσισε αμετάκλητα η Δικαιοσύνη. Δεν τους πείραξε το δήθεν «μεγαλύτερο σκάνδαλο από συστάσεως ελληνικού Κράτους», η προαναγγελία, δηλαδή, ενός σκανδάλου που κατερρίφθη στη Δικαιοσύνη. Δεν τους πείραξε η στοχοποίηση δημοσιογράφων, οι προγραφές δημοσιογράφων. Ενοχλήθηκαν από την επιτυχία της Ελλάδας. Αυτό είναι το πιο υποκριτικό. Και έφτασαν στο σημείο να υπερψηφίσουν μια πρόταση για τον περιορισμό της χρηματοδότησης της Ελλάδας. Με λίγα λόγια, είναι οι ίδιοι που ψηφίζουν χωρίς κανέναν περιορισμό όλα αυτά τα πολύ αρνητικά για τους αγρότες, που δεν θέλουν μια ήπια μετάβαση, που -με λίγα λόγια- το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να ρίχνουν λάσπη στη χώρα μας. Το ξαναλέω: Εμείς αξιολογούμαστε, όπως όλες οι χώρες, κάθε χρόνο. Προσπαθούμε να βελτιώνουμε χρόνο με το χρόνο την εικόνα της χώρας μας με πολιτικές συγκεκριμένες, με καλή νομοθέτηση. Έχουμε μία σειρά από ανακοινώσεις και στο Υπουργικό Συμβούλιο ότι πλέον η χώρα μας δεν νομοθετεί με εκπρόθεσμες τροπολογίες. Νομοθετεί με βάση ό,τι προβλέπει το Σύνταγμα και οι νόμοι. Έχουμε καταφέρει και έχουμε περάσει νομοσχέδια για τον οριζόντιο, για τον εσωτερικό έλεγχο σε όλο το δημόσιο, την αξιολόγηση. Έχουμε σταματήσει να έχουμε στη χώρα μας δομές ντροπής, όπως είχαμε τα προηγούμενα χρόνια. Έχουμε καταφέρει και έχουμε τα περισσότερα Μέσα στη χώρα μας από ποτέ, και εφημερίδες και sites οργανωμένα, με μητρώα ηλεκτρονικού – έντυπου Τύπου. Τα γνωρίζετε αυτά. Κυκλοφορούν στη χώρα μας πρωτοσέλιδα που μπορεί να μην κυκλοφορούν σε άλλες χώρες κι αυτό συμβαίνει στην Ελλάδα. Υπάρχει πλήρης ελευθερία του Τύπου και πάρα πολλά ακόμη που έχουν να κάνουν με την Εθνική Σχολή Δικαστών, με τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, με νέα νομοθεσία που ψηφίσαμε για το ζήτημα των επισυνδέσεων, για την δια νόμου απαγόρευση εμπορίας οποιουδήποτε παράνομου λογισμικού. Όλα αυτά νομοθετήθηκαν στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και πάρα πολλά άλλα σημαντικά βήματα, τα οποία τα έχουμε αναφέρει αναλυτικά. Εμείς, λοιπόν, θα συνεχίσουμε σε αυτή την κατεύθυνση, αλλά είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι Έλληνες πολίτες ποιοι ενοχλούνται τόσο πολύ από την επιτυχία της Ελλάδας και ποιοι ψηφίζουν κατά και της ίδιας τους της χώρας.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μια συμπληρωματική ερώτηση. Απουσίαζε ο κ. Μεϊμαράκης που είναι επικεφαλής της ευρωομάδας σας και ο κ. Βέμπερ. Έχετε κάποιο σχόλιο επ΄ αυτού;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προφανώς και μάλιστα ενόψει και των συζητήσεων των επόμενων ημερών που υπάρχει συνδιοργάνωση μεταξύ της Ν.Δ. και του Ε.Λ.Κ., θα εξηγηθούν και οι τεχνικοί λόγοι, εννοώ οι λόγοι ανειλημμένων υποχρεώσεων. Είναι προφανής η δήλωση του κ. Βέμπερ. Την έκανε τη δήλωση αυτή για την Ελλάδα. Και νομίζω ότι δημοσιεύθηκε και σε πάρα πολλά Μέσα και στη χώρα μας και στο εξωτερικό. Είναι ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και ο κ. Μεϊμαράκης είναι ο Αντιπρόεδρος του Ε.Λ.Κ. και το Ε.Λ.Κ., επί της αρχής και με τους παρόντες, σχεδόν όλους τους ευρωβουλευτές, καταψήφισε το συγκεκριμένο ψήφισμα. Και μάλιστα, έκανε και μια πρόταση διαφορετική. Δεν υπάρχει κανένα απολύτως θέμα. Όλα αυτά θα συζητηθούν για το τι έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια και πόση πρόοδο έχει κάνει, αναλυτικά και στην πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση, στην οποία θα μιλήσει και ο Πρωθυπουργός.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Να επιστρέψω στις αγροτικές κινητοποιήσεις. Να ρωτήσω, εάν ο Πρωθυπουργός προτίθεται να συναντηθεί με αγρότες τη Δευτέρα, ακόμα και στην περίπτωση που στο μεσοδιάστημα θα έχουν κλείσει βασικές εθνικές οδικές αρτηρίες. Ρωτώ, δηλαδή, εάν παραμένει προϋποτιθέμενη συνθήκη ενός τέτοιου ραντεβού να μείνουν ανοιχτοί οι δρόμοι.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, επαναλαμβάνω ότι έχει ληφθεί ένα αίτημα. Προτίθεται ο Πρωθυπουργός, όπως έχουμε πει πάρα πολλές φορές, να συναντήσει τους αγρότες τη Δευτέρα. Από εκεί και πέρα, να μάθουμε ποιοι θα είναι αυτοί και ποιους θα εκπροσωπούν, για να είμαστε σαφείς. Γιατί δεν μπορεί, προφανώς, να γίνει μια συνάντηση, χωρίς να γνωρίζουμε ποιοι θα είναι αυτοί τους οποίους θα συναντήσουμε. Αλλά, το είπε ο Πρωθυπουργός ξεκάθαρα και στο Χαϊδάρι, σε συνάντησή του με πολίτες: Ανοιχτοί δρόμοι, σημαίνει συνέχιση του διαλόγου. Δεν θέλουμε, σε καμία περίπτωση, να φτάσουμε σε ένα σημείο να εμποδίζονται οι πολίτες από την ελεύθερη διέλευσή τους. Νομίζω ότι υπάρχει όλο το καλό κλίμα, όλη η καλή διάθεση, η οποία προκύπτει από πράξεις από την πλευρά της Κυβέρνησης και όλα αυτά τα οποία ανακοινώθηκαν στη Βουλή τις τελευταίες ημέρες. Να ακούσουμε τους αγρότες. Έχουμε μιλήσει ξεκάθαρα για τα δημοσιονομικά περιθώρια, τα οποία εξαντλήθηκαν σε αυτό το επίπεδο. Όμως, υπάρχουν πολύ σοβαρά άλλα αιτήματα, τα οποία έχουν υποβληθεί κατά καιρούς, όπως οι παράνομες ελληνοποιήσεις για τις οποίες κάνουμε πολύ μεγάλη προσπάθεια για να αντιμετωπίσουμε αυτό το φαινόμενο, ο τρόπος καταβολής για τρίτη χρονιά της επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το πετρέλαιο και πολλά άλλα σοβαρά αιτήματα, που έχουν να κάνουν με την Κ.Α.Π.. Το ξαναλέω -το είπα και την προηγούμενη φορά- ανήκουμε σε μια παράταξη τη Ν.Δ. που ανήκει στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, που είναι το πρώτο που θέτει ζήτημα ήπιας προσαρμογής στην πράσινη μετάβαση, κάτι το οποίο όλοι αυτοί που συκοφαντούν την Ελλάδα δεν το υποστηρίζουν. Άρα, αυτές είναι ουσιαστικά μια σειρά από κινήσεις που έχουμε κάνει. Είμαστε εδώ για να ακούσουμε, αλλά, όπως σας περιέγραψα προηγουμένως.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Ο Κοσμήτορας του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης δήλωσε ότι η έφοδος της Αστυνομίας στο υπό κατάληψη πανεπιστημιακό Ίδρυμα δεν ήταν απόφαση, όπως είπε, ούτε του ιδίου, ούτε του Πρύτανη, αλλά υπήρξε παρέμβαση από πρώην απόφοιτο του πανεπιστημιακού Ιδρύματος, νυν Υπουργό. Τι ακριβώς συνέβη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να ξεκινήσουμε από κάτι, το οποίο το είδαμε με τα μάτια μας, υπάρχει σε βίντεο, όταν έγινε αυτή η σημαντική και αυτονόητη επιχείρηση. Μακάρι να μην χρειάζονται αυτές οι επιχειρήσεις, για να δοθεί το Πανεπιστήμιο στους φοιτητές και τους καθηγητές και όχι σε αυτούς που παράνομα το είχαν καταλάβει και για να μην ακυρώσουν ξανά εισιτήρια παιδιά, που μπορεί να σπουδάζουν από τη μία άκρη της χώρας στην άλλη και να μην πληρώνουν οι γονείς τους από το υστέρημα των κόπων τους, για να κάνουν κάποιοι άλλοι κατάληψη. Αφού έγινε, λοιπόν, αυτή η επιχείρηση, οι ίδιοι οι αστυνομικοί που μπήκαν -υπάρχει αυτό σε βίντεο- είπαν ότι ήρθαμε μετά από μηνυτήρια αναφορά του Κοσμήτορα, τον ονομάτισαν. Και έκανε νομίζω αυτό που προβλέπει ο νόμος. Αυτό το λέω για καλό. Η συνέχεια, όμως, η αλήθεια είναι ότι μας δημιουργεί πάρα πολλές απορίες. Γιατί, όχι απλά, ενώ έκανε το καθήκον του και μάλιστα προκύπτει, αν δείτε, και από το επίσημο δελτίο της Ελληνικής Αστυνομίας ότι έγινε συγκεκριμένη παρέμβαση μετά από αίτημα των Πρυτανικών Αρχών. Το φοβερό είναι, λοιπόν, ότι φοβούμενος τις μειοψηφίες αυτές, μη έχοντας το σθένος να υποστηρίξει την επιλογή του, που μακάρι να είχε γίνει και στα δικά μας χρόνια, αλλά δεν υπήρχε το νομοθετικό πλαίσιο, γιατί στη συγκεκριμένη επιχείρηση έγινε επειδή καταργήθηκε το άσυλο ανομίας, έριξε το μπαλάκι στους φοιτητές, σε φοιτητές του. Μιλάμε για έναν καθηγητή Νομικής. Στοχοποίησε ουσιαστικά, δηλαδή, τον φοιτητικό Σύλλογο και τα παιδιά αυτά, όπως αντιλαμβάνεστε, αυτή τη στιγμή είναι και στόχοι κάποιων μειοψηφιών και εδώ πάντοτε έχουμε εμπιστοσύνη στις Αρχές και στη Δικαιοσύνη. Και αφού έκανε τη συγκεκριμένη κίνηση, ενώ είναι δεδομένη η δική του κλήση στις Αρχές, προέβη και σε συγκεκριμένη δήλωση. Και επειδή εγώ δεν κρύβω τα λόγια μου, δεν είμαστε πολλοί απόφοιτοι της Νομικής Θράκης που είμαστε στο Υπουργικό Συμβούλιο, δεν είμαι ο μοναδικός, αλλά είμαι και εγώ ένας εξ αυτών, να πω ότι ουδέποτε έγινε οποιαδήποτε παρέμβαση και μιλώ εξ ονόματός μου, αλλά είναι δεδομένο ότι δεν θα γινόταν αυτή η παρέμβαση. Σπεύδω εδώ να δηλώσω ότι επικροτώ κάθε εφαρμογή του νόμου για να μην πάρω αποστάσεις από αυτή την αυτονόητη παρέμβαση. Μακάρι να είχαμε και εμείς ως φοιτητές ένα νομοθετικό πλαίσιο που να μας προστατεύει και να μην χάνουμε εξάμηνα, εξεταστικές και να μην δίνουν οι γονείς μας τα λεφτά τους για να κάνουν κάποιοι καταλήψεις. Ο κ. Χρυσομάλλης, όμως, τι έκανε; Επειδή ξέρει ότι πέταξε λάσπη στον ανεμιστήρα, δεν ονομάτισε ποιο είναι αυτό το πρόσωπο. Τον καλώ, λοιπόν, είτε να ανακαλέσει, είτε να ονοματίσει, για να μπορεί στη συνέχεια να έχει και τις έννομες συνέπειες. Ξέρει, είναι έμπειρος νομικός, μέχρι πού το φτάνει. Είτε, λοιπόν, θα ανακαλέσει, είτε θα ονοματίσει. Και από εκεί και πέρα, αυτόν τον οποίο θα ονοματίσει, γιατί ξέρει ο κ. Χρυσομάλλης ότι ψεύδεται, θα έχει ο κ. Χρυσομάλλης και τις έννομες συνέπειες, όπως προβλέπει ο νόμος. Και είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι έχουμε και αντίστοιχη δήλωση του Πρύτανη του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης που διαψεύδει αυτόν τον ισχυρισμό του Κοσμήτορα της Νομικής Θράκης. Και η αλήθεια είναι ότι επίκειται μια τόσο σημαντική νομοθέτηση και χρειάζεται όλοι να είμαστε σε μια σελίδα και να έχουμε το σθένος, το θάρρος, όλοι μας και όσοι έχουμε ένα δημόσιο αξίωμα και οι καθηγητές, οι ακαδημαϊκοί, που το δείχνουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία, να υποστηρίζουν αυτή τη νομοθέτηση και να μην βάζουν πλάτη σε μειοψηφίες, οι οποίες παρανομούν.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχει εκτίμηση από την Κυβέρνηση ποιο είναι το κόστος των αιτημάτων των αγροτών; Και υποερώτηση: Ανακοινώσατε πρόσφατα ότι τα τιμολόγια ρεύματος θα μειωθούν 10% στο επτάμηνο από τον Μάρτιο μέχρι τον Σεπτέμβριο. Δεν κατάλαβα εγώ και ίσως και κάποιοι άλλοι από την αγορά ενέργειας, αν αυτό το κόστος της μείωσης θα το αναλάβει η Κυβέρνηση ή θα το αναλάβει ο πάροχος, ο οποίος, και αυτός με τη σειρά του, μπορεί να το ρίξει στα νοικοκυριά.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τι εννοείτε; Να το επωμιστούν το κόστος τα νοικοκυριά; Δηλαδή, να μειωθεί για τους αγρότες και  να πάει στα νοικοκυριά;

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Σωστά. Γιατί το κόστος, το -10%, πρέπει να αποτιμηθεί. Ποιος θα το πληρώσει;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σε καμία περίπτωση. Θα το αναλάβει ο πάροχος και δεν θα το επωμιστούν τα νοικοκυριά. Δεν θα μειωθεί το κόστος για τους αγρότες και θα αυξηθεί για κάποιους άλλους. Θα μειωθεί για τους αγρότες. Τελεία. Δεν θα έχουν αυξημένο κόστος οι πολίτες ή τα νοικοκυριά, σε καμία περίπτωση.

Τώρα, ως προς τα αιτήματα των αγροτών, αναφέρεστε, φαντάζομαι, σε ένα κείμενο αιτημάτων ενός μπλόκου, σωστά;

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Σωστά.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, πολλά από αυτά τα οποία περιγράφονται στο συγκεκριμένο κείμενο, έχουν ήδη υλοποιηθεί, είτε εν μέρει είτε συνολικά. Δηλαδή, είναι πραγματικά ένα μεγάλο ζήτημα το ζήτημα κόστους, αλλά έχουμε μειώσει το ΦΠΑ και στα λιπάσματα και στις ζωοτροφές. Είναι πολύ σημαντικό το ζήτημα του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο. Εξετάζουμε τον τρόπο που θα δοθεί. Αντιλαμβανόμαστε ότι οι αγρότες θέλουν να γίνει με έναν τρόπο όχι στο τέλος της περιόδου.  Αυτό είναι κάτι το οποίο θα το δει και το αρμόδιο Υπουργείο, δεν μπορώ να σας πω περισσότερο, αλλά επιστρέφεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, με σημαντικό δημοσιονομικό κόστος για κάθε χρονιά, άνω των 80 εκατομμυρίων ευρώ, 82 εκατομμύρια είναι τον χρόνο. Ως προς την κοινή αγροτική πολιτική, αυτό το οποίο περιγράφεται, να μην εφαρμοστεί, φαντάζομαι αυτό το οποίο θέλουν να πούνε, γιατί αν δεν εφαρμοστεί, θα χάσουν  περίπου 2, 8 δισεκατομμύρια ευρώ οι αγρότες. Φαντάζομαι εννοούν να γίνει επαναδιαπραγμάτευση. Είμαστε μία από τις Κυβερνήσεις της Ευρώπης που προσπαθούμε να κάνουμε αυτή την επαναδιαπραγμάτευση. Έχουμε εξηγήσει τους λόγους. Έχουμε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, άλλαξαν οι συνθήκες, πρέπει να υπάρξει μια ήπια προσαρμογή και ήδη υπάρχουν σημαντικά αποτελέσματα. Άρα, είναι δικαιολογημένα πολλά εκ των αιτημάτων, τα αντιλαμβανόμαστε πλήρως. Προκύπτουν κυρίως λόγω των έκτακτων συνθηκών. Πολλά από αυτά τα έχουμε υλοποιήσει ή τα υλοποιούμε χρόνο με τον χρόνο και γι’ αυτό και θέλουμε να συνεχιστεί ο διάλογος.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, σχετικά με τη «φάμπρικα» παράτυπων εισιτηρίων και τις πολλές καταγγελίες που έγιναν από αρχαιοφύλακες για την Ακρόπολη, η κυρία Μενδώνη μίλησε στη Βουλή  και υπέπεσε σε ψευδείς ισχυρισμούς, καθώς υποστήριξε ότι η έκδοση και η ακύρωση των εισιτηρίων δεν είναι στα καθήκοντα των αρχαιοφυλάκων. Η αλήθεια είναι ότι το 2017 μπήκε επισήμως στο καθηκοντολόγιο των αρχαιοφυλάκων η έκδοση και η ακύρωση των εισιτηρίων. Μάλιστα, το 2022 με Προεδρικό Διάταγμα, επί υπουργίας Βορίδη, οι αρχαιοφύλακες αναγνωρίζονται ως διακριτός κλάδος που επιτελεί τη συγκεκριμένη υπηρεσία. Γιατί η κυρία Μενδώνη  λέει ψέματα, σχετικά με τους αρχαιοφύλακες; Και, επίσης, μία υποερώτηση: Ξέρετε τον αριθμό των καταγγελιών που έχει σταλεί στην Εισαγγελία, που είπαμε για μεμονωμένες την προηγούμενη φορά;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι δική μου αρμοδιότητα να γνωρίζω ή να κοινοποιώ, ούτως ή άλλως δεν γνωρίζω, τον αριθμό καταγγελιών ή κάθε ποινική υπόθεση. Αντιλαμβάνεστε ότι υπόκειται σε συγκεκριμένο καθεστώς προσωπικών δεδομένων. Αυτό το οποίο γνωρίζω, γιατί έτσι ενημερωθήκαμε από το αρμόδιο Υπουργείο, και έτσι είναι, ότι κάθε υπόθεση έχει διαβιβαστεί στη Δικαιοσύνη και παίρνει τον δρόμο της. Η Δικαιοσύνη είναι ανεξάρτητη και κάνει αυτά τα οποία προβλέπει ο νόμος και, από εκεί και πέρα, προχωρούν οι συγκεκριμένες υποθέσεις.

Δεν υπήρξε κάποιο ζήτημα για την Υπουργό Πολιτισμού ότι διατύπωσε κάποιο ψεύδος κατά την απάντησή της. Έδωσε μία πλήρη και ολοκληρωμένη απάντηση, σε συνέχεια όσων σας απάντησα κι εγώ τη Δευτέρα. Δεν έχω κάτι να προσθέσω. Νομίζω εκτέθηκαν αναλυτικά όλα τα δεδομένα και ως προς τις εισπράξεις των εισιτηρίων και ως προς τη διαδικασία που ακολουθείται από το 2018 μέχρι σήμερα. Τα είπε πολύ πιο αναλυτικά η Υπουργός, η κυρία Μενδώνη, δεν έχω κάτι να προσθέσω.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Τις τελευταίες ημέρες αγγλόφωνοι ιστότοποι, μεταξύ των οποίων ο πιο γνωστός το έγκυρο Euronews, ανέφεραν κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον, ότι δηλαδή η Αλβανία και η Αίγυπτος πρόκειται να διασυνδεθούν με υποθαλάσσιο καλώδιο, κάτι που θα μετατρέψει την Αλβανία – όπως λένε οι γείτονες, εν πάση περιπτώσει – σε  σημαντικό διεθνές κέντρο μεταφοράς ενέργειας.  Προκύπτουν, κ. Εκπρόσωπε, κάποια ερωτήματα. Δηλαδή, τι σημαίνει αυτή η εξέλιξη για τη γεωπολιτική θέση της χώρας αυτή καθαυτή, τι μπορεί να σημαίνει για τον εξαγγελθέντα East med υπό το φως και της κριτικής για καθυστερήσεις στο συγκεκριμένο project. Και ακόμη  τι μπορεί να σημαίνει αυτό το ενδεχόμενο για μία πιθανή αναγνώριση – de facto – από Αλβανία και Αίγυπτο του παράνομου τουρκολυβικού μνημονίου. Κατανοεί κανείς με μια ματιά στον χάρτη, βλέπω εκεί περνάει. Αντιλαμβάνομαι ότι είναι σύνθετα τα ερωτήματα, άπτονται ευαίσθητων εθνικών θεμάτων, αλλά μία ενημέρωση θα την θέλαμε.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, τα ερωτήματά σας έχουν μια σειρά από υποθέσεις και ζητούμενα τα οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε εμείς μετά βεβαιότητας να απαντήσουμε.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Η ανακοίνωση υπάρχει.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, αλλά μέχρι την ολοκλήρωση της ερώτησής σας έχετε προβεί σε μία σειρά από υποθέσεις. Δεύτερον, έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι η χώρα μας εφαρμόζει και την εξωτερική πολιτική της και την ενεργειακή πολιτική της, εντός και εκτός συνόρων, χωρίς να ετεροπροσδιορίζεται. Και σε καμία περίπτωση δεν δέχεται την οποιαδήποτε έκπτωση στα κυριαρχικά της δικαιώματα. Αυτό είναι κάτι το οποίο ισχύει σε κάθε περίπτωση. Προχωράει ό,τι έχει υποσχεθεί ότι θα προχωρήσει σε όλα τα επίπεδα. Δεν είναι δική μου δουλειά να σχολιάσω ενέργειες άλλων χωρών όταν δεν σχετίζονται άμεσα με τη χώρα μας. Και σε κάθε περίπτωση το ξαναλέω ότι εμείς θα υλοποιήσουμε όσα έχουμε πει ότι θα υλοποιήσουμε και σε ενεργειακό και σε αμυντικό και σε όλα τα επίπεδα και ποτέ δεν πρόκειται να δεχθούμε την οποιαδήποτε έκπτωση στα κυριαρχικά μας δικαιώματα ή να αλλάξουμε τις διαχρονικές μας θέσεις σε όλες τις επιμέρους πολύ σημαντικές αυτές συζητήσεις.

Π. ΑΒΡΑΜΙΔΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες η ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ αποκάλυψε μία τοποθέτηση του Παύλου Πολάκη περί αλλαγών στη Δικαιοσύνη που θα οδηγήσουν σε φυλακίσεις, επαναφέροντας το δόγμα του ’18, «αν βάλουμε και κάποιους φυλακή θα κερδίσουμε». Ποιο είναι το σχόλιό σας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αναφέρθηκα και στην προηγούμενη απάντησή μου. Νομίζω ότι, αν ήταν η πρώτη φορά, θα μπορούσαμε να δικαιολογήσουμε κάποια αμηχανία για το ότι δεν υπάρχει καμία θέση, καμία απάντηση. Έχουν περάσει πάρα πολλές ώρες από τη συγκεκριμένη αποκάλυψη, από το βίντεο. Ήταν άλλη μια φορά που ένας βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Πολάκης, εκφράζει τέτοιες απόψεις, το είχε πει και στο παρελθόν. Είχαμε πολλές φορές επιθέσεις κατά δημοσιογράφων, κατά δικαστών, αναρτήσεις φωτογραφιών, προγραφές, απειλές κλπ. Προφανώς, αφού δεν υπάρχει καμία αντίδραση, αυτή είναι και η κυρίαρχη ιδεολογία του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν είναι κάποιο νέο. Είναι όντως πολύ δυσάρεστο για τη χώρα μας ότι δεν αναφερόμαστε για ένα κόμμα – αν και έχουμε σημαντική μείωση των ποσοστών του ΣΥΡΙΖΑ – αυτό που λέμε του περιθωρίου, ένα μικρό κόμμα που ό,τι και να ήταν, θα ήταν πολύ δυσάρεστο για τη Δημοκρατία μας. Μιλάμε για το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Έχει έναν βουλευτή ο οποίος εκφράζει αυτές τις απόψεις. Τις εξέφραζε και όταν το κόμμα αυτό ήταν στην Κυβέρνηση. Τις εκφράζει και όταν είναι στην Αντιπολίτευση, δεν έχει καμία επίπτωση. Άρα, δυστυχώς, φαίνεται ότι αυτή είναι και η κυρίαρχη ιδεολογία του ΣΥΡΙΖΑ.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε ότι αύριο ο Πρωθυπουργός θα δώσει απαντήσεις σε μια επίκαιρη ερώτηση του κ. Ανδρουλάκη για το στεγαστικό πρόβλημα. Το ερώτημα είναι: Υπάρχει σκέψη στην Κυβέρνηση ή κάποια πρόθεση να ορίσει πλαφόν στα μισθώματα; Είναι μια πρακτική που την ακολουθούν ακόμη και Πολιτείες στις ΗΠΑ. Και το δεύτερο ερώτημα είναι: Κάνατε αναφορά για τους ευάλωτους, για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης. Πρόκειται για μια κατηγορία που είναι σε φθίνουσα πορεία, διότι αυξάνονται τα εισοδήματά τους και το όριο που έχουν βάλει οι Κυβερνήσεις  τα τελευταία χρόνια είναι το όριο των 7.000 ευρώ το χρόνο. Πλέον, αυτό το όριο έχει ξεπεραστεί από πολλούς και ο ευάλωτος μπορεί να είναι ένας ή δύο. Υπάρχει περίπτωση να αυξηθεί το όριο για να χαρακτηριστεί κάποιος ευάλωτος, οικονομικά ως εισόδημα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για το δεύτερο ερώτημά σας, αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να σας το απαντήσω αυτό, γιατί αυτό είναι μια απάντηση που δίνει κάθε φορά το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο -το Υπουργείο Οικονομικών- που έχει κάνει μια σειρά από ενέργειες για τη βελτίωση του εξωδικαστικού μηχανισμού με σημαντικά αποτελέσματα. Όπως, για παράδειγμα, τη μείωση των «κόκκινων» δανείων, σημαντική μείωση των ληξιπρόθεσμων δανείων το 2018 έως το 2023 από 107 δισ. πήγαν 84 δισ. τα «κόκκινα» δάνεια. 23 δισ., δηλαδή, λιγότερα. Αύξηση των ενήμερων – «πράσινων» δηλαδή – δανείων κατά 40 δισ.. Από 111 στα 141 δισ.. Το ληξιπρόθεσμο ιδιωτικό χρέος ως ποσοστό του συνολικού ιδιωτικού χρέους έχει παρουσιάσει σημαντική μείωση κατά 9,5 ποσοστιαίες μονάδες από το 2019 έως τον Σεπτέμβριο του 2023. Είναι 32 δισ. ευρώ οι ρυθμίσεις από servicers και 1,3 δισ. μέσω εξωδικαστικού μηχανισμού και η χώρα μας είναι 17η στην Ευρώπη ως προς το ποσοστό του ιδιωτικού χρέους έναντι του ΑΕΠ. Είναι 101%, 133% είναι στην Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι η πολιτική αυτή φαίνεται ότι αποδίδει. Προφανώς, πρέπει να συνεχίσουμε σ’ αυτή την κατεύθυνση, γιατί υπάρχουν πολλοί, ακόμα, συμπολίτες μας που έχουν πρόβλημα. Ακούμε και όλες τις προτάσεις οι οποίες τίθενται. Αυτό ως προς το δεύτερο ερώτημά σας. Θυμίστε μου το πρώτο ερώτημα;

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Το πρώτο είναι αν υπάρχει πρόθεση ή σκέψη στην Κυβέρνηση – επειδή έχουμε τα ενοίκια – να βάλει πλαφόν;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουμε αύριο μια πολύ σημαντική συζήτηση στη Βουλή μετά από ερώτηση του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ, του κ. Ανδρουλάκη. Είναι πράγματι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, που αντιμετωπίζουν, ειδικά οι νεότεροι, αλλά και πολλοί άλλοι συμπολίτες μας. Είναι ένα πρόβλημα το οποίο η Κυβέρνηση δεν ξεκινάει τώρα να απαντάει. Προσπαθεί να απαντήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο από το 2019. Είναι το πρόγραμμα «Σπίτι μου», το πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Νοικιάζω». Μια σειρά από πρωτοβουλίες ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών, ειδικά των νεότερων, των νέων γονέων, για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στα αυξημένα κόστη. Υπάρχουν θέματα τα οποία θα συζητηθούν αύριο και σχετικά με όλα τα αιτήματα τα οποία έχουν υποβληθεί. Νομίζω είναι καλύτερο να ακούσουμε την ομιλία του Πρωθυπουργού, να ακούσουμε την παράθεση όλων των πολιτικών και πως αυτές έχουν αποδώσει και συνολικά τον προγραμματισμό μας για τους επόμενους μήνες.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε – πολιτική ερώτηση- το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ανακοίνωσε χθες ότι βάζει περιορισμούς στην έκδοση βίζας από άτομα που σχετίζονται με το παράνομο λογισμικό και ειδικότερα με το Predator. Το ερώτημα που κάνω εγώ προς την Ελληνική Κυβέρνηση είναι: Για εμάς αυτά τα παράνομα λογισμικά είναι νόμιμα; Το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ, δηλαδή, ξέρει ποιοι ασχολούνται, όπως τα χαρακτηρίζει αυτοί παράνομα; Έχει ζητήσει συνδρομή το Υπουργείο Εξωτερικών από το αντίστοιχο Υπουργείο Εξωτερικών το δικό μας, ποιοι είναι αυτοί που ασχολούνται με τα παράνομα λογισμικά;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν καταλαβαίνω το λόγο της συνδρομής και φαντάζεστε ότι δεν είμαι εγώ αυτός ο οποίος θα μιλήσει εξ ονόματος του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ ή να ερμηνεύσει μια απόφαση ή να τη σχολιάσει. Εγώ θα σας πω ότι για τα του οίκου μας, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη νομοθέτησε την πλήρη απαγόρευση εμπορίας, χρήσης των συγκεκριμένων λογισμικών. Αυτό νομοθετήθηκε από την τελευταία Κυβέρνηση. Αυτό μπορώ να σας απαντήσω εγώ. Τώρα, από εκεί και πέρα, ελήφθη μια απόφαση, καλώς ελήφθη. Δεν είμαι εγώ αυτός, που θα τη σχολιάσει. Ούτε είναι αρμοδιότητα της Κυβέρνησης να σχολιάσει μια απόφαση του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, αυτήν την ώρα στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της χώρας πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο, κατά της ίδρυσης των μη κρατικών πανεπιστημίων. Βλέπουμε τον περισσότερο κόσμο που συμμετέχει τις τελευταίες εβδομάδες, είδαμε την απεργία των καθηγητών, καθηγητές στο πλευρό τους, μαθητές και άλλους εργαζόμενους. Πώς βλέπετε το διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα για τη ρύθμιση των μη κρατικών πανεπιστημίων;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, βλέπουμε ότι επίκειται μία ιστορική νομοθέτηση, μια ιστορική μεταρρύθμιση, η οποία αφορά, κατά κανόνα, τα δημόσια πανεπιστήμια, θα τους φέρει περίπου ένα δισεκατομμύριο ευρώ χρηματοδότηση, σημαντικές ελευθερίες και δυνατότητες που τις ζητάνε χρόνια, συμπράξεις με μεγάλα ξένα πανεπιστήμια του εξωτερικού, όλα αυτά για τα δημόσια πανεπιστήμια και ίδρυση μη κρατικών παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ στη χώρα μας, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Και επειδή χθες, με μια αναλυτική συνέντευξη Τύπου, ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ο Κυριάκος Πιερρακάκης, απάντησε σε όλες, νομίζω, τις ερωτήσεις και έχουμε ένα αναλυτικό ερωτηματολόγιο με απαντήσεις, το οποίο μπορούμε να σας διαθέσουμε, καταρρίφθηκαν και οι τελευταίοι μύθοι, ένας εκ των οποίων ήταν ότι πριν από λίγα χρόνια η Ν. Κεραμέως, ως Υπουργός Παιδείας, έβαλε την κατώτερη βάση εισαγωγής, για να ιδρύσουμε τα μη κρατικά πανεπιστήμια και ουσιαστικά να δώσουμε «πελατεία», όπως έλεγε η αντιπολίτευση και κυρίως ο ΣΥΡΙΖΑ, στα μη κρατικά πανεπιστήμια. Ανακοίνωσε ο Υπουργός Παιδείας θα είναι προϋπόθεση η ελάχιστη βάση εισαγωγής και γι’ αυτούς οι οποίοι θέλουν να περάσουν στα μη κρατικά, τελείωσε και αυτός ο μύθος, τελείωσε ο μύθος των μη αυστηρών προϋποθέσεων. Όπως φαίνεται, οι προϋποθέσεις σύμφωνα με τις οποίες θα κρίνει η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, είναι οι πιο αυστηρές στην Ευρώπη. Ο μύθος ότι θα έχουμε πανεπιστήμια ενός ορόφου και αυτός καταρρίφθηκε, διότι υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις κτηριακές, χρηματοδοτικές, ελάχιστου αριθμού καθηγητών, όλα αυτά που, τέλος πάντων, περιγράφονται, άρα είναι μια ιστορική μεταρρύθμιση, αναγκαία μεταρρύθμιση και μία εκκρεμότητα που λύνεται μετά από δεκαετίες. Και επειδή αναφερθήκατε σε πολλούς φοιτητές οι οποίοι βγήκαν, και κάθε δικαίωμα έχουν, να διαμαρτυρηθούν, αρκεί να μην εμποδίζουν τους συμφοιτητές τους να σπουδάσουν και να δώσουν μαθήματα, έμαθα ότι υπήρχε και μία διαφωνία για το ποιος θα είναι ο επικεφαλής της πορείας, ελπίζω να λύθηκε, γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών έχει άλλες αγωνίες, όχι ποιος θα κρατάει ένα πανό, αλλά πώς θα πάρουν το πτυχίο τους, πώς θα βρουν την καλύτερη δυνατή δουλειά, πώς θα σπουδάσουν σε καλύτερα πανεπιστήμια και αυτές τις εκκρεμότητες προσπαθεί να λύσει η κυβέρνηση και με αυτό το νομοσχέδιο, αλλά εν πάση περιπτώσει. Να σας πω ότι είναι 40.000 οι Έλληνες φοιτητές που σπουδάζουν στο εξωτερικό, επειδή μιλήσατε για αριθμούς, είναι περισσότεροι απ’ ό,τι σε απόλυτο αριθμό είναι της Ισπανίας ή του Ηνωμένου Βασιλείου. Κάτι λέει αυτός ο αριθμός. Και δεν μπορώ να καταλάβω από τη στιγμή που μπορεί ένα παιδί το οποίο δεν πέρασε, δεν θέλει να περάσει, δεν πέρασε στη σχολή που ήθελε σ’ ένα δημόσιο πανεπιστήμιο, μπορεί να πάει σε οποιαδήποτε άλλη χώρα και στην Κύπρο που είναι τόσο κοντά μας και μας έχει δείξει το δρόμο, γιατί να μην μπορεί να το κάνει αυτό με αυστηρές προϋποθέσεις στη χώρας μας; Γιατί η πραγματική συζήτηση, αφού είδαμε και τις προϋποθέσεις, είδαμε και τα κριτήρια, είδαμε και τον τρόπο εισαγωγής, είναι αυτή. Γιατί κάποιος που θέλει και μπορεί να το κάνει σε οποιαδήποτε άλλη χώρα να πρέπει αναγκαστικά ―μπορεί να θέλει να πάει στο εξωτερικό, θα συνεχίσει να μπορεί να το κάνει― γιατί να μην μπορεί να το κάνει και στην Ελλάδα. Δεν μπορώ, νομίζω, να βρω μία λογική απάντηση απ’ όλους αυτούς οι οποίοι διαμαρτύρονται. Δηλαδή, όλοι αυτοί διαμαρτύρονται, γιατί δεν θέλουν κάποιοι συνομήλικοί τους, αν θέλουν να σπουδάσουν σ’ ένα μη κρατικό πανεπιστήμιο, να το κάνουν. Νομίζω ότι δεν έχει δοθεί, όλες αυτές τις δεκαετίες, καμία πειστική απάντηση και γι’ αυτό, και επειδή είναι κάτι το οποίο πραγματικά ήταν διαχρονικά μια πρόταση, θα γίνει νόμος του κράτους.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κάτι επιμέρους. Ακούσαμε χθες τον κύριο Πλεύρη, με αφορμή ένα κατάπτυστο σύνθημα που ακούστηκε από κάποιους στο ΑΠΘ, να μιλάει για καθίκια που έβρισαν νεκρό αστυνομικό, για να προκαλέσουν, ελπίζω να μην είναι φοιτητές, να είναι απλώς κατακάθια, προφανώς αυτοί πρέπει να φάνε κλωτσιές από το ΑΠΘ και από τα πανεπιστήμια. Με αυτό το είδος λόγου εκφράζει, ως Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος τη Νέα Δημοκρατία, ο κύριος Πλεύρης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ θα σας πω ότι όταν ακούς νέους ανθρώπους ή οποιονδήποτε άνθρωπο να προβαίνει σε τόσο αισχρά σχόλια, συνθήματα, κατά ενός νεκρού, αποτέλεσμα μιας τραγικής δολοφονίας που μας συγκλόνισε όλους, το μόνο που έχεις να πεις είναι ότι πρέπει αυτοί οι άνθρωποι να απομονωθούν. Με όποιον τρόπο προβλέπει, τέλος, πάντων ο νόμος, αν υπάρχει κάποιο παράπτωμα, όπου υπάρχει παράπτωμα, είναι πολύ μεγάλο ζήτημα αυτό και είναι και πολύπλοκο ζήτημα. Τώρα, ως προς τον τρόπο έκφρασης, εγώ θεωρώ ότι δεν πρέπει να μείνουμε στον τρόπο έκφρασης, πρέπει να μείνουμε στην ουσία. Άνθρωποι οι οποίοι μολύνουν τα πανεπιστήμια περιβαλλοντικά, τα κλείνουν, εμποδίζουν τους φοιτητές να σπουδάζουν, έχουν αυτή τη ρητορική μίσους, επιβάλουν ένα δικό τους φασισμό, επειδή δεν συμφωνούν όλοι με τις δικές τους απόψεις, θεωρώ ότι κάνουν μόνο κακό στα πανεπιστήμια και νομίζω ότι η μεγάλη συζήτηση είναι να μπορούμε να κοιτάξουμε στα μάτια, όσο περισσότερο μπορούμε, τους συγγενείς όλων αυτών των θυμάτων, όπως του συγκεκριμένου αστυνομικού και να μην παίζουμε με τις λέξεις. Εγώ αυτό έχω να απαντήσω, ο καθένας χρησιμοποιεί τη ρητορική που χρησιμοποιεί, χρησιμοποιώ μια διαφορετική ρητορική, όσο μπορώ να κρατήσω κι εγώ την ψυχραιμία μου πολλές φορές, γιατί η αλήθεια είναι ότι υπάρχει και ο ανθρώπινος παράγοντας, όταν ακούς τόσο συγκλονιστικά πράγματα, όταν ακούς νέα παιδιά να φθάνουν και σε αυτό το σημείο και νομίζω ότι αυτή είναι η ουσία και αυτή είναι η μεγάλη εικόνα.

Ευχαριστώ πολύ.

Copyright © 2023 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr