Τρέχων Άρθρο
Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση Πολιτικών Συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,

Ψηφίζεται την Πέμπτη το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με το οποίο ολοκληρώνεται η μεταρρύθμιση της επαγγελματικής κατάρτισης στη χώρα μας.

Με το νομοσχέδιο, τα ΙΕΚ αναβαθμίζονται και μετονομάζονται σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης. Επιδιώκεται οι ΣΑΕΚ, πλέον, να αποκτήσουν έναν εξαιρετικά διευρυμένο ρόλο σε ό,τι αφορά στην διασύνδεση των καταρτιζόμενων και των αποφοίτων τους με την αγορά εργασίας σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο.

Στις σχολές ενσωματώνονται 130 νέοι Οδηγοί Κατάρτισης, δηλαδή, νέα προγράμματα σπουδών.  Το νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση 60 Κ.Ε.Ε.Κ.- campuses θεματικά στοχευμένων, όπως είναι στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος το οποίο επισκέφτηκε πριν λίγο καιρό ο Πρωθυπουργός μαζί με τον Υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη.

Τα ΚΕΕΚ θα συμβάλουν στην ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ όλων των δομών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και τη σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας και την τοπική οικονομία. Σε κάθε Κ.Ε.Ε.Κ. θα συνυπάρχουν και θα αλληλεπιδρούν, Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης, Επαγγελματικά Λύκεια και ΣΑΕΚ.

Προχωράει η εφαρμογή του νέου νόμου επιλογής διοικήσεων με την δημοσίευση της προκήρυξης για τους διοικητές των Νοσοκομείων, μετά την δημοσίευση της προκήρυξης για τους Διοικητές των Υγειονομικών Περιφερειών. Η προκήρυξη αφορά συνολικά στην κάλυψη 152 θέσεων Διοικητών και αναπληρωτών Διοικητών σε 95 νοσοκομεία, στο σύνολο των επτά υγειονομικών περιφερειών της χώρας.

Με την δημοσίευση των δύο προκηρύξεων τίθενται οι βάσεις για να πραγματοποιηθούν οι αναγκαίες παρεμβάσεις πνοής στον χώρο της υγείας, οι οποίες αποτέλεσαν βασική προεκλογική δέσμευση της Κυβέρνησης και προσωπική επιδίωξη του Πρωθυπουργού.

Πιστοί στις δεσμεύσεις μας, ξεκινάμε από τον ευαίσθητο χώρο της υγείας μια εμβληματική μεταρρύθμιση, η οποία θα επεκταθεί σταδιακά σε όλους τους φορείς του Δημοσίου, εφαρμόζοντας οριζοντίως τα αξιοκρατικά κριτήρια που θεσπίσαμε.

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών με το οποίο καθιερώνεται για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας μας η επιστολική ψήφος ως μέσο διευκόλυνσης της άσκησης του εκλογικού δικαιώματος για τις Ευρωεκλογές και τα δημοψηφίσματα.

Με το νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, λαμβάνονται μέτρα για τη διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των ατόμων με αναπηρία και τη διευκόλυνση πρόσβασής τους στον προεκλογικό διάλογο.

Κυρίως, καθιερώνεται για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας η δυνατότητα επιστολικής ψήφου για όλους τους Έλληνες πολίτες που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους.

Υπενθυμίζεται ότι οι εκλογείς που βρίσκονται εκτός επικρατείας θα ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα αποκλειστικά με επιστολική ψήφο στις προσεχείς Ευρωεκλογές.

Οι προωθούμενες διατάξεις παρέμειναν στη διαβούλευση για δύο εβδομάδες και τα σχόλια που διατυπώθηκαν ελήφθησαν υπόψη για την τελική διαμόρφωση του νομοσχεδίου. Ενδεικτικά, ενσωματώθηκε πρόβλεψη για τη μετάδοση των προεκλογικών μηνυμάτων και με υπότιτλους, κατόπιν πρότασης της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία.

Η καθιέρωση της επιστολικής ψήφου αποτελεί μία ιστορική τομή, μία ουσιαστικά προοδευτική μεταρρύθμιση, με στόχο την ενδυνάμωση της Δημοκρατίας και της συμμετοχής των πολιτών στις εκλογές.

Από σήμερα έως τις 19 Ιανουαρίου, θα καταβληθούν περίπου 79,5 εκατομμύρια ευρώ σε 91.159 δικαιούχους, στο πλαίσιο των προγραμματισμένων καταβολών του e- ΕΦΚΑ και της ΔΥΠΑ.

  1. Από τον e-ΕΦΚΑ θα καταβληθούν, στο πλαίσιο των τακτικών πληρωμών του Φορέα:
  • 15.600.000 ευρώ σε 730 δικαιούχους σε συνέχεια έκδοσης αποφάσεων για εφάπαξ.
  • Σήμερα καταβάλλονται 133.130 ευρώ σε 120 δικαιούχους για παροχές του τέως ΟΑΕΕ.
  • Στις 19 Ιανουαρίου θα καταβληθούν 14.263.475 ευρώ σε 33.109 δικαιούχους επιδομάτων.
  1. Από τη ΔΥΠΑ θα γίνουν οι εξής καταβολές:
  • 25 εκατ. ευρώ σε 42.000 δικαιούχους για καταβολή επιδομάτων ανεργίας και λοιπών επιδομάτων.
  • 9 εκατ. ευρώ σε 10.000 δικαιούχους στο πλαίσιο επιδοτούμενων προγραμμάτων απασχόλησης.
  • 2 εκατ. ευρώ σε 3.000 δικαιούχους στο πλαίσιο επιδοτούμενων προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα.
  • 12 εκατ. ευρώ σε 200 δικαιούχους του προγράμματος «Σπίτι μου».
  • 1,5 εκατ. ευρώ σε 2.000 μητέρες για επιδοτούμενη άδεια μητρότητας.

Εντάσσονται στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2023», ως καταρχήν επιλέξιμες, όλες οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν.

Πρόκειται για 31.549 αιτήσεις. Λόγω αυτού του υψηλού ενδιαφέροντος από πλευράς νοικοκυριών, αυξάνεται ο αρχικός προϋπολογισμός του προγράμματος σε σχεδόν 422,2 εκατομμύρια ευρώ (από 300 εκατομμύρια ευρώ που ήταν αρχικά). Ποσό, που καλύπτει το σύνολο των αιτήσεων που υποβλήθηκαν και εντάσσονται, αρχικά, σ’ αυτό.

Αξίζει να επισημανθεί πως στο πλαίσιο του «Εξοικονομώ 2023» λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα για τη στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών, τόσο με τη μορφή αυξημένου ποσοστού επιχορηγήσεων, όσο και με την πρόβλεψη προϋπολογισμού αποκλειστικά γι’ αυτά.

Την Τετάρτη 17 Ιανουαρίου ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στο Νταβός της Ελβετίας για να συμμετάσχει στις εργασίες του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ του Νταβός.

Την Πέμπτη και την Παρασκευή ο Πρωθυπουργός θα έχει συναντήσεις με κορυφαίους επιχειρηματικούς παράγοντες, όπου θα έχει την ευκαιρία να παρουσιάσει τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας μετά και την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα συμμετάσχει ακόμα σε δημόσιες συζητήσεις για την θέση της Ελλάδας στην Ευρώπη και στον κόσμο και τον ρόλο της ως πυλώνα σταθερότητας και ασφάλειας σε μια συγκυρία αβεβαιότητας και ανακατατάξεων στην ευρύτερη περιοχή.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Καλημέρα, κ. Εκπρόσωπε. Ήθελα να ρωτήσω ποιες είναι οι απόψεις της Κυβέρνησης για τις απόψεις του κ. Σαμαρά, ο οποίος επικρίνει την οδό της αποχής των βουλευτών για το νομοσχέδιο και την αποχή που έχει προτείνει και εμμέσως ο Πρωθυπουργός. Και τι θα γίνει με τους Υπουργούς οι οποίοι ακόμη και τώρα φαίνονται να είναι αντίθετοι απέναντι στο νομοσχέδιο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι. Δεν έχω κάτι περισσότερο να σας πω σε συνέχεια όσων είπε ο Πρωθυπουργός στην πρόσφατη συνέντευξή του. Ο πρώην Πρωθυπουργός διατύπωσε απόψεις που έχει διατυπώσει ξανά, γνωστές απόψεις. Τώρα, ως προς την αποχή, επειδή έγινε μία συζήτηση την τελευταία εβδομάδα, νομίζω ήταν ξεκάθαρο αυτό το οποίο είπε ο Πρωθυπουργός. Ο Πρωθυπουργός, καταρχάς, είναι εκείνος ο οποίος ως Πρωθυπουργός, εκπροσωπώντας την εκτελεστική εξουσία, εισηγείται αυτή τη νομοθετική παρέμβαση. Προφανώς, λοιπόν, όπως και το έκανε σαφές και ως εκείνος που εισηγείται αυτή τη νομοθετική παρέμβαση, ζητάει αρχικά από τους βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας της Ν.Δ., ως Πρόεδρος της Ν.Δ. να υπερψηφίσουν το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Και, βέβαια, απευθύνει ένα κάλεσμα συνολικά στα υπόλοιπα κόμματα και στους υπόλοιπους βουλευτές. Από εκεί και πέρα, αυτό το οποίο είπε και νομίζω είναι πολύ εύκολο να γίνει αντιληπτό γιατί είναι λογικό, απευθυνόμενος σε εκείνους που σκέφτονται να καταψηφίσουν το νομοσχέδιο, ότι είναι προτιμότερο να απέχουν. Ούτως ή άλλως η αποχή είναι μία στάση κοινοβουλευτική. Ο κ. Σαμαράς το γνωρίζει, πέραν από πρώην Πρωθυπουργός, ως έμπειρος κοινοβουλευτικός, ο ίδιος στην ψηφοφορία για το Σύμφωνο Συμβίωσης, ούτως ή άλλως, είχε επιλέξει την αποχή. Το κάνουν κατά καιρούς βουλευτές αυτό, αλλά επιμένουμε ότι εμείς εισηγούμαστε ένα νομοσχέδιο και προφανώς θέλουμε να υπερψηφιστεί το νομοσχέδιο αυτό.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα, καλή βδομάδα. Αναφερθήκατε στην υπερψήφιση του Συμφώνου Συμβίωσης το 2015. Σας διαβάζω μια δήλωση: Οφείλω να πω ότι σε αυτές τις δύσκολες περιπτώσεις, δεν μπορεί κανείς να κρύβεται. Ο καθένας πρέπει να έχει το θάρρος της γνώμης του. Η δήλωση ανήκει στον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη ως βουλευτή τον Δεκέμβριο του 2015 για τους βουλευτές της Ν.Δ. που απείχαν τότε από την ψήφιση. Τι μεσολάβησε και ως Πρωθυπουργός συστήνει την αποχή ως αξιοπρεπή στάση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μεσολάβησαν κάποια χρόνια τα οποία, συνεπής σε αυτό που ψήφισε το 2015 κι ως μειοψηφία τότε στην κοινοβουλευτική ομάδα της Ν.Δ., μετά από λίγο εξελέγη Πρόεδρος της Ν.Δ., εφάρμοσε μία πολιτική για όλους τους πολίτες, κοινωνική πολιτική, στήριξης των πιο αδυνάμων και μια εθνική στρατηγική για τους ΛΟΑΤΚΙ συμπολίτες μας, με βάση τα αιτήματα που υπάρχουν. Και την προηγούμενη τετραετία υλοποιήθηκαν πολλά εξ αυτών, όπως για παράδειγμα, αυτός ο αναχρονιστικός αποκλεισμός από αιμοδοσίες, ο οποίος καταργήθηκε επί ημερών του Κυριάκου Μητσοτάκη και πολλά άλλα. Κι όπως είχε υποσχεθεί προεκλογικά στο πρόγραμμά μας και στην υλοποίηση αυτής της εθνικής στρατηγικής, που την τρέχει εκ μέρους του Πρωθυπουργού, ο Υπουργός Επικρατείας, ο κ. Σκέρτσος, συνεπής σε αυτό, ως Πρωθυπουργός, εισηγήθηκε και εισηγείται τώρα το νομοσχέδιο αυτό. Ως προς αυτό το οποίο λέτε για τη δήλωση που μου διαβάζετε, προφανώς, επαναλαμβάνω, το είπε και στη συνέντευξή του, ο Πρωθυπουργός ζητάει την υπερψήφιση. Αυτή είναι η στάση που ζητάει και ως Πρωθυπουργός, συνολικά, και ως Πρόεδρος της Ν.Δ., απευθυνόμενος στους βουλευτές της Ν.Δ.. Αλλά, προφανώς, δεν τον είχαν ρωτήσει για αυτούς που καταψήφισαν. Από την καταψήφιση είναι προτιμότερη η αποχή. Δεν νομίζω ότι είναι δύσκολο αυτό να το καταλάβουμε ότι ζητάμε την υπερψήφιση, αλλά από το να καταψηφίσει κάποιος είναι καλύτερα να απέχει. Όταν θες να περάσει ένα νομοσχέδιο, θες να υπερψηφιστεί, θες να λυθεί μια άδικη εκκρεμότητα για κάποιους συμπολίτες σου εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Όταν το θες, λοιπόν, αυτό βάζεις σε μία σειρά το πώς θα συμπεριφερθεί ένας βουλευτής που έχει το αναφαίρετο δικαίωμα να το κάνει και από εκεί και πέρα και το 2015 και τώρα, που ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι Πρωθυπουργός, τηρείται μία παράδοση στον χώρο της Ν.Δ. μη επιβολής κομματικής πειθαρχίας για ζητήματα δικαιωμάτων. Εγώ, λοιπόν, δεν βλέπω κάποια αντίφαση μεταξύ του τι συνέβη τότε και τι συμβαίνει τώρα. Αντιθέτως, βλέπω μια συνέπεια λόγων και έργων του Πρωθυπουργού και μία συνέπεια κυρίως προς το σύνολο των πολιτών.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Βορίδης, πάντως, άφησε εκ νέου ανοιχτό το ενδεχόμενο να παραιτηθεί. Ποιο είναι το σχόλιό σας; Περιμένει η Κυβέρνηση την παραίτηση των Υπουργών που δεν θα ψηφίσουν τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών; Και συμφωνείτε ότι δεν θα χάσει η Βενετιά βελόνι;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, ο Υπουργός Επικρατείας, ο κ. Βορίδης, νομίζω από την πρώτη στιγμή έχει εκφράσει κάποιες απόψεις ως προς το συγκεκριμένο νομοσχέδιο με τα επιχειρήματα, τα οποία εκείνος θεωρεί ότι είναι σωστά. Δεν διατύπωσε κάποια καινούρια άποψη. Επανέλαβε τις απόψεις του, όπως έχει, νομίζω, κάθε δικαίωμα να κάνει, εφόσον ερωτάται. Και όλο αυτό το χρονικό διάστημα νομίζω ότι έχει επαναλάβει τις ίδιες απόψεις και θέσεις πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Αυτό δεν αποτελεί κάποια είδηση, κάποιο νέο. Ο Πρωθυπουργός ρωτήθηκε στη συνέντευξη στην οποία μίλησε για το θέμα της ισότητας του γάμου κι αυτή την επικείμενη νομοθέτηση. Απάντησε ως προς τις συλλογικές αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, στο οποίο συμμετέχουν οι Υπουργοί. Επίκειται μια σειρά από συνεδριάσεις Υπουργικών Συμβουλίων. Δεν γνωρίζω σε ποιο Υπουργικό Συμβούλιο θα εισαχθεί προς συζήτηση το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Προφανώς, στο πλαίσιο αυτής της συζήτησης θα τεθούν κι όλα τα επιμέρους ζητήματα. Δεν έχω κάτι επιμέρους να σας πω για αυτό. Ισχύουν στο ακέραιο, προφανώς, όσα έχουν ειπωθεί από τον Πρωθυπουργό.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το έχω ξαναθέσει το ερώτημα και δεν πήρα απάντηση και βλέπω το ερώτημα γυρνάει γύρω – γύρω αυτές τις μέρες. Αφού αφορά ελάχιστες περιπτώσεις, γιατί τίθεται τώρα τέτοιο ζήτημα με τα ομόφυλα ζευγάρια, πρώτον, και πώς ο κ. Σκέρτσος, που είναι υπεύθυνος για το νομοσχέδιο θα πείσει τους γιατρούς, τους βουλευτές της Ν.Δ., τους εκπαιδευτικούς, τους πανεπιστημιακούς για την ορθότητα των επιλογών της Κυβέρνησης; Ιδίως για τις υιοθεσίες από ομόφυλα ζευγάρια. Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έρχεται τώρα το νομοσχέδιο, γιατί έτσι είχαμε πει προεκλογικά, γιατί υπάρχει -θεωρούμε- μία αδικία, η οποία πρέπει να διορθωθεί και ως προς το θέμα της ισότητας στον πολιτικό γάμο και ως προς το θέμα της ρύθμισης μιας κατάστασης με κάποια παιδιά, τα οποία υπάρχουν αυτή την στιγμή. Έχουν υιοθετηθεί είτε από έναν άνδρα μόνο είτε από μία γυναίκα μόνο και κινδυνεύουν από τη μία μέρα στην άλλη είτε να πάνε σε ένα ίδρυμα, είτε αν εισαχθούν ο μη γένοιτο στο νοσοκομείο, να μην μπορούν να τα περιθάλψουν και οι δύο άνθρωποι οι οποίοι τα μεγαλώνουν. Ως προς αυτό που είπατε για τον κ. Σκέρτσο, καταρχάς θα είναι ο εισηγητής του νομοσχεδίου, επειδή είναι ο υπεύθυνος συνολικά για την εθνική στρατηγική, για τα ζητήματα αυτά. Αντιστοίχως, είναι ο Υπουργός Επικρατείας, Σταύρος Παπασταύρου, για την εθνική στρατηγική για τα άτομα με αναπηρία. Προβλέπεται. Αυτό συνέβη και την προηγούμενη τετραετία. Αυτό δεν σημαίνει, προφανώς, ότι και οι συναρμόδιοι Υπουργοί δεν θα συνδράμουν στη συγκεκριμένη νομοθέτηση και από εκεί και πέρα, ως προς τον διάλογο που λέτε με την κοινωνία, τους εκπαιδευτικούς, τις απόψεις των οποίων, όλης της κοινωνίας, ακούμε με πολύ μεγάλο σεβασμό και προσοχή, εδώ μιλάμε για ένα θέμα, ως προς το ζήτημα της υιοθεσίας ή τεκνοθεσίας, η ίδια ακριβώς έννοια είναι, που όπως είπα και στην προηγούμενή μου ενημέρωση πολιτικών συντακτών, υπάρχει αυτή τη στιγμή που μιλάμε.

Δηλαδή, ένα παιδί από το 1946 μπορεί να υιοθετηθεί, πέραν από ένα ετερόφυλο ζευγάρι που έχει συνάψει γάμο, μπορεί να υιοθετηθεί και από έναν άνδρα ή μία γυναίκα κατά μόνας. Αυτό ισχύει από το 1946. Αυτό το οποίο κάποιοι λένε δεν θέλω οι άνθρωποι αυτοί να μεγαλώνουν παιδιά – που δεν καταλαβαίνω γιατί a priori  οι άνθρωποι αυτοί είναι ακατάλληλοι ή a priori οποιοσδήποτε ή  ένα οποιοδήποτε ετερόφυλο ζευγάρι είναι κατάλληλο. Άπαντες κρινόμαστε στην πράξη για την καταλληλόλητα. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, αυτό το οποίο κάποιοι λένε δεν θέλω συμβαίνει, γίνεται. Ένας άνδρας ή μία γυναίκα υιοθετεί ένα παιδί, συνάπτει Σύμφωνο Συμβίωσης με έναν άλλο άνδρα ή με μία άλλη γυναίκα και μεγαλώνουν ένα παιδί. Το θέμα είναι ότι αυτά τα παιδιά δεν έχουν τη δυνατότητα να έχουν και τους δύο ως γονείς. Και εμείς ούτε θα εισάγουμε γονέας 1, γονέας 2, για να μην παρεξηγηθώ. Θα παραμείνουν όπως έχουν οι πολύ ιερές έννοιες του πατέρα και της μητέρας. Το παιδί αυτό, λοιπόν, δεν μπορεί να έχει τα δικαιώματα που έχουν τα άλλα παιδιά σε μια κατάσταση που υφίσταται και θα πω και κάτι. Το έχω πει ξανά και είναι θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό. Έχουμε μία συγκεκριμένη νομοθεσία, που διέπει την υιοθεσία. Ισχύει για όλους όσοι έχουν δικαίωμα, δηλαδή, είτε ένα ετερόφυλο ζευγάρι, είτε για έναν άνδρα, είτε για μία γυναίκα και με βάση αυτή τη νομοθεσία κρίνονται όσοι αιτούνται να υιοθετήσουν ένα παιδί με βάση τα κριτήρια αυτά. Μέχρι τώρα, κρίνονται το ζευγάρι το ετερόφυλο και ο άνδρας ή η γυναίκα κατά μόνας που θέλουν να υιοθετήσουν. Με τη νομοθετική ρύθμιση αυτή θα κρίνονται, θα αξιολογούνται από τον νόμο και οι δύο. Δεν αντιλαμβάνομαι, λοιπόν, γιατί μπορεί κάποιος να μην αντιλαμβάνεται ότι αυτό – γιατί κι εγώ, να σας πω την αλήθεια, μέχρι να καταλάβω τις πτυχές δεν είχα πλήρη γνώση της πρωτοβουλίας αυτής – είναι μία πρωτοβουλία που ρυθμίζει μια κατάσταση. Ρυθμίζει μια αδικία. Αποκαθιστά το γεγονός ότι υπήρχαν παιδιά δύο ταχυτήτων, δύο κατηγοριών. Ρυθμίζει κάτι που υπάρχει αυτή τη στιγμή στη χώρα μας. Και το κυριότερο δεν αφαιρεί τίποτα από κανέναν άλλο συμπολίτη μας. Δεν είναι ότι παίρνει κάτι, ένα δικαίωμα ή οτιδήποτε, ούτε θα μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό, από κάποιον και το πηγαίνει σε κάποιον άλλον. Όλα αυτά θα εξηγηθούν, θα συζητηθούν, αρχής γενομένης από την Κ.Ο. μας, κάτι που το κάνουμε σε όλα ούτως ή άλλως τα νομοσχέδια και προφανώς στη συνέχεια με τον διάλογο τον δημόσιο στην κοινωνία.

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να σχολιάσετε κάτι που είπε σήμερα ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, ο κ. Πλεύρης. Υποστήριξε, λοιπόν, μιλώντας στη δημόσια τηλεόραση, ότι, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, η ισότητα στον γάμο δεν εμπίπτει στα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά κάθε κράτος είναι κυρίαρχο να θεσπίσει τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών χωρίς να υπάρχει υποχρέωση ως προς τα ανθρώπινα δικαιώματα. Θα ήθελα και ως Εκπρόσωπος της Κυβέρνησης, αλλά και ως νομικός, να μου σχολιάσετε τη δήλωση αυτή.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Καταρχάς, όπως έχουμε πει, το ζήτημα της ισότητας στον πολιτικό γάμο, τη νομοθέτηση αυτή την έχουν κάνει πάνω από 36 χώρες και τη ρύθμιση περί υιοθεσίας περισσότερες, αν δεν κάνω λάθος, είναι 39 και 22 στην Ευρώπη.  Άρα, μιλάμε για πολλά κράτη τα οποία  έχουν εναρμονιστεί με τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία και πολλές άλλες χώρες εκτός Ευρώπης. Θεωρούμε ότι είναι μία άδικη εκκρεμότητα που και νομικά, αλλά και κοινωνικά έπρεπε να λυθεί. Και με συνέπεια το είχαμε πει και το κάνουμε πράξη. Ο κ. Πλεύρης είναι έγκριτος νομικός, έχει δικαίωμα της δικής του ερμηνείας και της δικής του άποψης και ως μέλος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας και πρώην Υπουργός και Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος. Εμείς επιδιώκουμε τη συζήτηση με επιχειρήματα. Θεωρούμε ότι και νομικά και κοινωνικά και ηθικά είναι μία εκκρεμότητα που πρέπει να λυθεί με τον σωστό τρόπο, όπως προτείνει η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός και αισιοδοξούμε ότι θα υπερψηφιστεί.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Είπατε ότι η αποχή είναι προτιμότερη από το «όχι», η καλύτερη λύση. Υπάρχει ίσως κάποιος αριθμός βουλευτών που θα πάνε στην αποχή ή αριθμός, πολύ περισσότερο, που θα πάνε στο «όχι», που θα δημιουργήσει πολιτικό πρόβλημα στην Κυβέρνηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχω μεγάλο σεβασμό στην Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας και προφανώς και των υπολοίπων κομμάτων, αλλά ως πρώην Γραμματέας του κόμματος είχα την ευκαιρία και την τιμή να συνεργαστώ με τους βουλευτές μας σε όλη την Ελλάδα και στο πλαίσιο της προεκλογικής περιόδου, αλλά και πολύ νωρίτερα. Δεν θα μπορούσα ποτέ, αλίμονο αν προδίκαζα τη στάση που θα έχει ο κάθε βουλευτής στην άσκηση ενός ατομικού δικαιώματος, που είναι το κορυφαίο δικαίωμα, που είναι η τοποθέτησή του σε μια ψηφοφορία ενός νομοσχεδίου. Ας το δούμε αυτό στην πράξη. Εμείς είμαστε αισιόδοξοι ότι δημιουργείται μία ευρεία πλειοψηφία για την υπερψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, αλλά είναι κάτι το οποίο μένει να φανεί όταν έρθει η ώρα της ψηφοφορίας.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο βουλευτής Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Δουδωνής, είπε ότι είναι άνευ προηγουμένου ότι δεν έχει ζητηθεί από τη Νέα Δημοκρατία κομματική πειθαρχία και ιδίως για το θέμα των υπουργών. Μάλιστα, τόνισε, μεταξύ άλλων,  ότι δεν είναι δυνατόν – όπως αναφέρει – τη στιγμή που δεν υπάρχει υπουργική πειθαρχία,  να αξιώνει ένας  Πρωθυπουργός ή ένα κόμμα από ένα άλλο κόμμα να θέσει κομματική πειθαρχία. Πώς σχολιάζετε αυτό και την εν γένει θέση του ΠΑΣΟΚ για το θέμα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, να πούμε ότι αυτό το οποίο λέει ο κ. Δουδωνής ότι έχει πει ο Πρωθυπουργός, δεν το έχει πει ο Πρωθυπουργός. Ουδέποτε ο Πρωθυπουργός ζήτησε από ένα άλλο κόμμα, από τον Πρόεδρο ενός άλλου κόμματος, να επιβάλει κομματική πειθαρχία στους βουλευτές του δικού του κόμματος, του άλλου κόμματος. Θα ήταν και παράλογο. Και νομίζω ότι συμφωνούμε όλοι, μπορείτε να δείτε και την αποδελτίωση και τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού, ότι είναι  κάτι που είναι από το μυαλό του κ. Δουδωνή. Δεν υπάρχει, δεν προκύπτει.

Ο Πρωθυπουργός τι είπε; Ότι «εγώ φέρνω το νομοσχέδιο αυτό, ζητάω από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του κόμματός μου  να το υπερψηφίσει, με ό,τι είπαμε πριν για την αποχή, που είναι προτιμότερη από την καταψήφιση και καλώ τα υπόλοιπα κόμματα και τους βουλευτές τους να το στηρίξουν». Αυτό ακριβώς είπε και νομίζω είναι πολύ καθαρό. Το αν θα επιλέξει ο πρόεδρος του κάθε κόμματος, καταρχάς, πρώτα αφού τοποθετηθεί, αν συμφωνεί ή όχι με αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία ή αν προτείνει κάτι άλλο. Έχουμε, για παράδειγμα, τον κ. Κασσελάκη, ο οποίος πρότεινε μια άλλη πρόταση νόμου. Είπε ότι θα στηρίξει, στην αρχή έβαλε κομματική πειθαρχία, μετά την έβγαλε, την ξανάβαλε, την ξανάβγαλε, εν πάση περιπτώσει, τοποθετήθηκε -με τα μπρος-πίσω τα οποία έγιναν στο συγκεκριμένο θέμα, λέω ένα παράδειγμα. Έχουμε άλλα κόμματα τα οποία είναι κατά. Στη συνέχεια το πώς θα επιλέξει να αντιμετωπίσει την ψηφοφορία αυτή, ως προς το αν θα βάλει ή όχι κομματική πειθαρχία, είναι, προφανώς, δικαίωμα του προέδρου του κάθε κόμματος. Αλλά, πέραν του ότι αυτό το οποίο μας κατηγορεί το ΠΑΣΟΚ διά του βουλευτή του  δεν υφίσταται, δεν ισχύει και δεν θα μπορούσε να ισχύει, ας δούμε λίγο και τη μεγάλη εικόνα. Εδώ υπάρχει στα περισσότερα, σε όλα τα υπόλοιπα κόμματα, νομίζω,  μία πολυφωνία και σε ένα κόμμα, στο ΠΑΣΟΚ, έχουμε αφωνία. Γιατί συζητάμε μία για το αν θα δέσουν τα «κορδόνια» ή όχι του Πρωθυπουργού, για κάτι το οποίο δεν είπε ο Πρωθυπουργός, αλλά περιμένουμε -νομίζω, πλέον, κοντεύουμε πέντε προς έξι ημέρες- τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ να πει το σημαντικό, το βασικό: Θα το στηρίξει το νομοσχέδιο αυτό, είναι υπέρ; Καθαρά, ξεκάθαρα, ασχέτως αν θα βάλει ή όχι κομματική πειθαρχία, δικαίωμά του είναι αυτό. Εγώ δεν έχω δει κάποια τέτοια δήλωση, κάποια τέτοια τοποθέτηση. Έχουμε δει ποιοι είναι υπέρ, έχουμε δει ποιοι είναι κατά, πλην του ΠΑΣΟΚ. Αντί, λοιπόν, να κατηγορεί τον Πρωθυπουργό ή την Κυβέρνηση ή τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, και μάλιστα για πράγματα που δεν έχουν ειπωθεί και δεν έχουν και καμία λογική, ας απαντήσει το ΠΑΣΟΚ. Θέλει να περάσει το νομοσχέδιο αυτό; Θα προσπαθήσει να πείσει ο κ. Ανδρουλάκης τους βουλευτές του να υπερψηφίσουν; Ασχέτως αν θα βάλει ή όχι κομματική πειθαρχία, που, προφανώς, δεν θα μπορούσαμε να  αξιώσουμε να μπει. Εμείς θεωρούμε ότι σε αυτά τα ζητήματα πρέπει να υπάρχει ελεύθερη ψηφοφορία. Ας απαντήσει, λοιπόν, πρώτα ο κ. Ανδρουλάκης σε αυτό και μετά συζητάμε για τα υπόλοιπα.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες το «Documento» αποκάλυψε τη σκανδαλώδη και παράνομη διανομή εκατομμυρίων ευρώ της «λίστας Πέτσα» σε εκατοντάδες ηλεκτρονικά μέσα  μαζικής ενημέρωσης από την εταιρία Initiative Media. Όπως αποδεικνύει το σχετικό πόρισμα των ελεγκτών του ΣΔΟΕ, πρόκειται για 270 ηλεκτρονικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, τα οποία έλαβαν κρατική διαφήμιση 3 εκατομμυρίων ευρώ, ζημιώνοντας το ελληνικό δημόσιο, καθώς δεν ήταν εγγεγραμμένα στο μητρώο επιχειρήσεων ηλεκτρονικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, όπως ορίζει η σχετική νομοθεσία για την καταχώρηση διαφημιστικών μηνυμάτων του δημοσίου. Θεωρείτε ότι υπάρχουν πολιτικές ευθύνες για αυτές τις εξελίξεις;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εξέδωσε ανακοίνωση ο πρώην Υπουργός και βουλευτής Ανατολικής Αττικής της Νέας Δημοκρατίας, ο κ. Στέλιος Πέτσας, σε απάντηση του δημοσιεύματος της εφημερίδας «Documento» και ως προς τη νομιμότητα και ως προς την αναγκαιότητα τότε της συγκεκριμένης ενημερωτικής καμπάνιας κατά του κορωνοϊού. Αναφερόμαστε στην ανακοίνωση αυτή. Θεωρώ ότι καλύπτει πλήρως και ως προς το νομικό σκέλος και ως προς το ουσιαστικό σκέλος τις πτυχές του συγκεκριμένου θέματος. Και μάλιστα αναφέρεται συγκεκριμένα και ως προς το σκέλος των ηλεκτρονικών μέσων, στο οποίο αναφέρεται το δημοσίευμα., παραθέτοντας και διατάξεις οι οποίες ακολουθήθηκαν και όλη τη διαδικασία η οποία ακολουθήθηκε. Και δεν έχω κάτι να προσθέσω, πέραν της ανακοίνωσης.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ο μέσος πολίτης έχει κατανοήσει τα τελευταία χρόνια ότι ο βουλευτής σε κάθε περίοδο που ξεκινάει ορκίζεται στο Σύνταγμα της χώρας. Αυτή τη στιγμή έρχεται ο ίδιος να πει αν η άποψη του βουλευτή είναι πάνω από το Σύνταγμα ή ορκίζεται στην προσωπική του άποψη να υποστηρίξει. Και η πιο σκληρή άποψη μέσα στους πολίτες που υπάρχει είναι ότι τις εκλογές του Μαΐου και του Ιουνίου τις κέρδισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και όχι κάποιος άλλος βουλευτής και έχει την υποχρέωση από το Σύνταγμα να υλοποιήσει το πρόγραμμά του.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το ερώτημα δεν καταλαβαίνω ποιο είναι;

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Το ερώτημα είναι ότι ο πολίτης γνωρίζει ότι οι βουλευτές ορκίζονται στο Σύνταγμα και όχι στις προσωπικές τους απόψεις. Εδώ είναι δυσδιάκριτοι οι ρόλοι. Τι προηγείται;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι βουλευτές ορκίζονται στο Σύνταγμα, όπως και οι Υπουργοί και πρώτος ο Πρωθυπουργός, μετά τις εκλογές, ορκίζεται στο Σύνταγμα. Από εκεί και πέρα, υπάρχει το αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε βουλευτή να έχει τη δική του άποψη, βούληση και στις ψηφοφορίες. Αυτό δεν αμφισβητείται. Από την άλλη, όμως, και αυτό όλο που λέμε περιγράφει με όλες τις υπόλοιπες αρμοδιότητες τη Νομοθετική Εξουσία, αλλά υπάρχει και η Εκτελεστική Εξουσία η οποία εφόσον θέλει να είναι υπεύθυνη και αυτό θέλουμε να κάνουμε, να είμαστε συνεπείς και υπεύθυνοι, εφαρμόζει το Πρόγραμμά της. Ο Πρωθυπουργός, οι Υπουργοί, συνολικά η Κυβέρνηση αυτό προσπαθεί να κάνει. Αυτό είναι κάτι το οποίο, προφανώς, είναι μία από τις περιπτώσεις ενός νομοσχεδίου που θέλουμε να φέρουμε. Από εκεί και πέρα, μένει να ψηφιστεί από τους βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αναφερθήκατε και νωρίτερα στο κομμάτι των ενημερωτικών συναντήσεων που θα ξεκινήσουν σήμερα στα κεντρικά γραφεία της Νέας Δημοκρατίας. Υπάρχουν, ωστόσο, βουλευτές που εντάσσονται στην «πτέρυγα των διαφωνούντων» με τη ρύθμιση για τα ομόφυλα, όπως ο κ. Νικήτας Κακλαμάνης, ο οποίος σε διαδοχικές δηλώσεις του εκφράζει την αντίρρησή του και για τη διαδικασία και ζητά τη σύγκληση της Κ.Ο. της Ν.Δ., γιατί, όπως λέει στις δηλώσεις του, αυτή είναι η πάγια διαδικασία. Πώς το σχολιάζετε αυτό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, αν δεν κάνω λάθος, ο κ. Κακλαμάνης είπε ότι θα υπερψηφίσει. Αλλά μην λέω κάτι εξ’ ονόματος κάποιου άλλου για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Εγώ θα σας πω, μιλώντας τώρα ως Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, αλλά έχοντας και την εμπειρία δύο χρόνια ως Γραμματέας της Ν.Δ., κάτι το οποίο συνεχίστηκε και μετά τις εκλογές. Αυτή είναι η διαδικασία που ακολουθείται σε κάθε νομοσχέδιο. Δηλαδή, ο εισηγητής Υπουργός κάθε νομοσχεδίου ενημερώνει τους βουλευτές, είτε στα κεντρικά γραφεία της Ν.Δ. είτε μέσω τηλεδιάσκεψης, για τις πτυχές ενός νομοσχεδίου, το τι θέλουμε να φέρουμε με ένα νομοσχέδιο, ποια είναι τα αιτήματα των φορέων, συζήτηση με τους βουλευτές οι οποίοι προφανώς θέτουν τις δικές τους απόψεις. Είναι κάτι που θυμάμαι, όσο ήμουν στην Πειραιώς,  Γραμματέας της Ν.Δ. συνέβαινε σε εβδομαδιαία βάση και μάλιστα όταν υπήρχαν και περισσότερα νομοσχέδια, το κάναμε και ως διαδικασία δύο φορές την εβδομάδα. Αυτό συνεχίζεται να γίνεται και τώρα. Και μάλιστα αυτό το οποίο είναι και διαφορετικό στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι ότι προηγείται, επειδή υπάρχει και το ζήτημα της μη κομματικής πειθαρχίας, η ενημέρωση στους βουλευτές προηγείται της ενημέρωσης, της συζήτησης και της επικύρωσης του Υπουργικού Συμβουλίου. Συνήθως, πρώτα ξεκινάμε από το Υπουργικό Συμβούλιο που εγκρίνεται μια μορφή ενός νομοσχεδίου και στη συνέχεια γίνεται η ενημέρωση, η συζήτηση με τους βουλευτές για να μπει σε δημόσια διαβούλευση. Προφανώς, ο Υπουργός ο οποίος θα ενημερώσει μεταξύ άλλων και θα ενημερωθεί και θα ανταλλάξει απόψεις με τους βουλευτές, είναι ο Υπουργός ο οποίος θα είναι εισηγητής του νομοσχεδίου. Οπότε, δεν βλέπω κάτι διαφορετικό σε αυτή τη διαδικασία. Είναι μία διαδικασία, είναι ένα από αυτά τα οποία ξεχωρίζουν και την προηγούμενη και αυτή την τετραετία την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Μια συμπαγής Κ.Ο. η οποία μαζί με την Κυβέρνηση υλοποιούν μεγάλες αλλαγές. Εισφέρονται έτσι απόψεις από τους πολίτες όλης της Ελλάδας, γιατί ο κάθε βουλευτής εκπροσωπεί τον Νομό του, την εκλογική του Περιφέρεια, τους προβληματισμούς των πολιτών. Αυτό θα κάνουμε και τώρα, αυτό θα κάνουμε και στα επόμενα νομοσχέδια. Η αλήθεια είναι ότι δεν αντιλαμβάνομαι και την ξεχωριστή διαχείριση αυτού του θέματος, ίσως επειδή έχει πάρει κάποια μεγαλύτερη επικοινωνιακή διάσταση. Αυτό κάναμε, πάντως, αυτό κάνουμε και αυτό θα κάνουμε συνολικά σε όλα τα νομοσχέδια.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να σταθώ λίγο στο θέμα της εγκληματικότητας. Δεν σας απασχολεί το γεγονός ότι εδώ και δέκα ημέρες έχει αλλάξει ο Πρωθυπουργός την ηγεσία του Υπουργείου Πολιτικής Προστασίας και εξακολουθούν να λαμβάνουν χώρα ειδεχθείς εγκληματικές ενέργειες, με αποκορύφωμα το Σάββατο το ξημέρωμα σε βάρος εγκληματία σε κεντρικό σημείο της πόλης; Πότε θα γίνουν αυτές οι αλλαγές που λέει από την προηγούμενη εβδομάδα ο Πρωθυπουργός; Πότε θα αλλάξει το μοντέλο της Αστυνομίας, ούτως ώστε, τουλάχιστον, να σταματήσουν όλα αυτά και μετά να έχουμε μία αναστροφή του κλίματος;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι τελευταίοι από τους οποίους θα ακούσετε ότι με μαγικές λύσεις ή με το πάτημα ενός κουμπιού θα εξαφανίσουν διαχρονικά προβλήματα, όπως είναι το ζήτημα της εγκληματικότητας και αναφερθήκατε και σε βαριά εγκληματικότητα, είμαστε εμείς, είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Κυβέρνηση της Ν.Δ.. Είναι προφανές ότι αυτά τα πολύ άσχημα, τα τραγικά εγκληματικά φαινόμενα, δεν αντιμετωπίζονται από τη μια μέρα στην άλλη. Όχι ότι δεν είναι υποχρέωση των Αρχών κάθε φορά που τελείται μία παράνομη πράξη να επιχειρούν όπως προβλέπει ο νόμος. Αλλά νομίζω ότι είναι άδικο να πει κανείς ότι έχουμε μία πολιτική ηγεσία, μια Αστυνομία που είναι με σταυρωμένα χέρια. Γίνονται ενέργειες σε όλα τα επίπεδα για την αντιμετώπιση και της βαριάς και της μεσαίας και της χαμηλής εγκληματικότητας.

Σήμερα, για παράδειγμα, είχαμε μία προσπάθεια κατάληψης της πρυτανείας του Ε.Μ.Π. από κάποιους που θεωρούν ότι τους ανήκει η πρυτανεία, το πανεπιστήμιο. Δεν ανήκει σε κανέναν τους. Ανήκει στους φοιτητές, στους καθηγητές. Ήταν άμεση η επέμβαση της Αστυνομίας με τις δέουσες προσαγωγές -δεν ξέρω αν θα μετατραπούν σε συλλήψεις- η οποία Αστυνομία μετά και από σχετικές ενέργειες του πρύτανη έκανε το αυτονόητο, επέβαλε τον νόμο. Έχει γίνει και σε πάρα πολλές άλλες καταλήψεις, θα συνεχίσει να γίνεται. Και η επιβολή του νόμου είναι και σε επίπεδο αντιμετώπισης της εγκληματικότητας, είτε αυτό αφορά τα γήπεδα είτε αυτό αφορά τις πρωτοβουλίες που έχουμε πάρει, τους δρόμους, τις καταλήψεις, όπου, τέλος πάντων, πρέπει να εφαρμοστεί ο νόμος. Αλλά είναι και μια σειρά από άλλες πρωτοβουλίες που λαμβάνει η Κυβέρνηση. Ο νόμος για τη ρύθμιση του καθεστώτος στους αιγιαλούς από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, όπως ανακοινώθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο. Τα νέα που έρχονται από την Επιθεώρηση Εργασίας, που έχουμε ρεκόρ ελέγχων, 73.579 έλεγχοι και 44,5 εκατομμύρια πρόστιμα. Γιατί και εκεί το να παραβιάζονται τα δικαιώματα των εργαζομένων είναι στο πλαίσιο μη εφαρμογής του νόμου και υποχρεούται το Κράτος να έρθει και να αντιμετωπίσει αυτή την κατάσταση. Ο έλεγχος στις τιμές στα τρόφιμα και όλα αυτά τα πρόστιμα που έχουν μπει από τη ΔΙ.Μ.Ε.Α., είναι μία υποχρέωση καθημερινή της Πολιτείας, στις πρώτες προτεραιότητες της Κυβέρνησης. Θέλουμε, προφανώς, να έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερα αποτελέσματα και συνεχίζουμε να εργαζόμαστε στην κατεύθυνση αυτή.

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να επιστρέψω πάλι στο επικείμενο νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο. Στην περίπτωση, ελπίζω πραγματικά ότι δεν θα συμβεί, αλλά στην περίπτωση που έρθει έτσι η συγκυρία και το νομοσχέδιο δεν περάσει, τι σκοπεύει να κάνει η Κυβέρνηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εμείς αυτή τη στιγμή είμαστε σε μία διαδικασία συζήτηση και γι’ αυτό και για τα υπόλοιπα νομοσχέδια. Ήρθαν πολύ σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο. Υποχρέωση της Κυβέρνησης είναι να κάνει ό,τι μπορεί σε επίπεδο επιχειρηματολογίας, πειθούς, ούτως ώστε τα νομοσχέδια να περνάνε με τη μεγαλύτερη δυνατή πλειοψηφία. Αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε. Αυτό θα κάνουμε για τα υπόλοιπα νομοσχέδια. Αυτό θα κάνουμε και γι΄ αυτό το νομοσχέδιο. Εδώ επειδή υπάρχει μάλιστα και ζήτημα μη κομματικής πειθαρχίας, εδώ είναι καθαρά θέμα πειθούς και επιχειρηματολογίας και στους βουλευτές της δικής μας Κ.Ο. της Ν.Δ. και συνολικά στα υπόλοιπα κόμματα και τους βουλευτές τους. Αυτό είναι η επιδίωξή μας. Είμαστε αισιόδοξοι ότι θα περάσει το νομοσχέδιο αυτό και θα συνεχίσουμε σε αυτή την κατεύθυνση.

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή είπατε ότι βλέπετε να δημιουργείται μια ευρεία συμφωνία για το νομοσχέδιο αυτό. Στις δημοσκοπήσεις που έχουμε δει ως τώρα η πλειοψηφία των πολιτών μοιάζει να διαφωνεί μαζί σας.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αναφέρθηκα στην αισιοδοξία μου ως προς την ευρεία πλειοψηφία στη Βουλή, η οποία ακόμα δεν μπορεί να είναι βεβαιότητα γιατί δεν έχει τοποθετηθεί και κυρίως τη μέρα της ψηφοφορίας θα γίνει αυτό, το σύνολο των βουλευτών μας. Δεν αναφέρθηκα στις δημοσκοπήσεις. Στις δημοσκοπήσεις υπάρχουν κάποια ευρήματα. Περισσότερο κατά, σε κάποιες δημοσκοπήσεις, της υιοθεσίας. Εγώ αυτό που θεωρώ είναι ότι δεν υπάρχει πλήρης εικόνα για το τι θέλουμε να κάνουμε, γι’ αυτό έχουμε υποχρέωση να το εξηγήσουμε να καταλάβουν οι πολίτες. Θεωρώ ότι υπάρχει μια σύγχυση πολλές φορές μεταξύ της παρένθετης μητέρας και της διαδικασίας τεχνητής γονιμοποίησης και της υιοθεσίας του τι συνέβαινε στη χώρα μας μέχρι σήμερα. Είναι ένα θέμα το οποίο θέλει εξήγηση. Και εν πάση περιπτώσει, νομίζω ότι το έχει αποδείξει αυτό ο Κυριάκος Μητσοτάκης που είναι ο πρώτος Πρωθυπουργός που ακούει τις απόψεις των πολιτών, ακούει την κοινωνία. Πολλά νομοσχέδια έχουν αλλάξει, έχουν βελτιωθεί, έχουν τροποποιηθεί προς το καλύτερο με βάση τα αιτήματα της κοινωνίας. Τα ζητήματα δικαιωμάτων δεν νομίζω ότι μπορείς να τα βάλεις σε ένα ζύγι. Δεν είναι νομίζω τόσο πολύ θέμα δημοσκοπήσεων και μετρήσεων. Εφόσον θεωρείς ότι παραβιάζονται τα δικαιώματα κάποιων ανθρώπων πρέπει να επέλθει ισότητα, προχωράς, εξηγείς χωρίς να διχάζεις ενώνοντας και προχωράς να τα νομοθετήσεις.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Αφήνετε ανοιχτό το ενδεχόμενο, η Κυβέρνηση δηλαδή, ανάλογα με τις παρατηρήσεις που ενδεχομένως κάνουν οι βουλευτές σήμερα και αύριο στις συναντήσεις υπό τον κ. Σκέρτσο, να γίνουν κάποιες αλλαγές ως προς το πλαίσιο που έχει εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός; Και τι απαντάτε ειδικότερα σε όσους από τους διαφωνούντες αφενός λένε για αλλοίωση του θεσμού της οικογένειας και αφετέρου υποστηρίζουν, ούτως ή άλλως, τα ζητήματα τα οποία επικαλείστε σε σχέση με τα δικαιώματα των παιδιών που ήδη μεγαλώνουν με ομόφυλα ζευγάρια, μπορούν να καλυφθούν μέσω του Συμφώνου Συμβίωσης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πρώτον, ως προς το θέμα της συζήτησης και του δημοσίου διαλόγου, όπως σε κάθε νομοσχέδιο, εμείς δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία και στον διάλογο, με την Κ.Ο. που είναι η πρώτη διαδικασία, στον διάλογο στο Υπουργικό Συμβούλιο και στη συνέχεια στη δημόσια διαβούλευση, με στόχο τυχόν βελτιώσεις, τροποποιήσεις. Δεν θα αποκλίνουμε από τη φιλοσοφία και την κεντρική νομοθέτηση στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, γιατί, ούτως ή άλλως, δεν είναι ένα πολυσύνθετο νομοσχέδιο με πάρα πολλά άρθρα. Έχει συγκεκριμένες διατάξεις, την ισότητα στον πολιτικό γάμο επί της ουσίας και τη ρύθμιση των δικαιωμάτων των παιδιών. Αυτό είναι το βασικό, με κάποια τέλος πάντων παρεπόμενα τα οποία ρυθμίζει η συγκεκριμένη νομοθέτηση. Ως προς το θέμα του αν κινδυνεύει η οικογένεια, πιστεύουμε πολύ στον θεσμό της οικογένειας, πιστεύουμε στις ιερές έννοιες, όπως προείπα, που είναι ο πατέρας, η μητέρα. Πιστεύουμε ότι αυτό πρέπει να ενισχυθεί και ενισχύεται και ειδικά με δεδομένο και το δημογραφικό πρόβλημα. Και δεν είναι μόνο η κεντρική πολιτική με το νεοσύστατο Υπουργείο Οικογένειας με Υπουργό τη Σοφία Ζαχαράκη και όλη την πολιτική ηγεσία. Είναι η στήριξη στους νέους γονείς, τα 2.000 ευρώ σε κάθε γέννα. Το γεγονός ότι οι νέες μητέρες ελεύθερες επαγγελματίες και αγρότισσες λαμβάνουν πλέον για εννέα μήνες τον κατώτατο μισθό ως επίδομα. Έχουμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα που διπλασιάστηκε ο προϋπολογισμός του για την εύρεση νέου σπιτιού για νέους ανθρώπους, το Πρόγραμμα «Σπίτι μου». Έχουμε την αύξηση των επιδομάτων για τους δημοσίους υπαλλήλους που έχουν παιδιά και για ένα και για δύο και για τρία παιδιά, το οποίο φτάνει σωρευτικά τον χρόνο από 500 μέχρι 600 ευρώ παραπάνω. Έχουμε την αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά. Μια σειρά από πρωτοβουλίες, όπως είναι η στήριξη των νέων γονέων για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς για να μην μείνει κανένα παιδί εκτός βρεφονηπιακών σταθμών. Εμείς πιστεύουμε στον πυρήνα της οικογένειας, πιστεύουμε στην οικογένεια, είναι στον πυρήνα της πολιτικής μας η στήριξη της οικογένειας με πράξεις, όχι με λόγια. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν, όμως, και πάρα πολλά παιδιά τα οποία μεγαλώνουν είτε με έναν πατέρα ή με μία μητέρα για πάρα πολλούς λόγους που έτσι τα έφερε η ζωή και οι άνθρωποι αυτοί τα μεγαλώνουν με αξιοθαύμαστο τρόπο. Και τα παιδιά αυτά θέλουν να συνεχίσουν να μένουν σε αυτές τις οικογένειες, σε αυτά τα σπίτια και να μην πάνε σε ένα ίδρυμα. Υπάρχουν και παιδιά που μεγαλώνουν σε ίδρυμα. Δεν θεωρώ, λοιπόν, ότι απειλείται η οικογένεια με το να προστατεύσουμε τα παιδιά. Ίσα-ίσα ενδυναμώνεται η οικογένεια με το να ξέρουν τα παιδιά αυτά ότι δεν υπάρχει αόρατος γονέας. Δεν υπάρχει ένας αόρατος άνθρωπος που τα μεγαλώνει με έναν ορατό. Όπως και τα υπόλοιπα παιδιά έχουν δύο ανθρώπους ορατούς, ξεκάθαρους, οι οποίοι έχουν και υποχρεώσεις απέναντί τους. Δεν κινδυνεύουν να βρεθούν στον δρόμο, δεν κινδυνεύουν να βρεθούν σε ένα ίδρυμα. Εμείς πιστεύουμε, λοιπόν, πολύ στην οικογένεια και νομίζω ότι αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία την ενδυναμώνει την οικογένεια. Αν σκεφτεί κανείς ότι ρυθμίζει, όπως είπα και πριν, μια κατάσταση που υπάρχει εν μέρει από το 1946 και μαζί με το Σύμφωνο Συμβίωσης δεν έχει αυτή τη στιγμή ρυθμιστεί και αυτό θα κάνουμε.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, δεδομένων των αντιδράσεων των εκπεφρασμένων από μητροπολίτες και στο δημόσιο λόγο, επίκειται συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω κάτι αυτή τη στιγμή ανακοινώσιμο. Εφόσον υπάρχει κάτι, θα ανακοινωθεί.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Μπορείτε να μας εξηγήσετε με δύο λόγια τι θα γίνει με ενδεχόμενα μέλη της Κυβέρνησης που διαφωνούν με το νομοσχέδιο; Θα παραμείνουν στην Κυβέρνηση; Ναι ή όχι;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω να προσθέσω κάτι, πέραν όσων είπε ο Πρωθυπουργός περί των συλλογικών αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου και των μελών που συμμετέχουν σε αυτό. Δεν έχω να πω κάτι παραπάνω.

Γ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς σχολιάζετε τις πληροφορίες που θέλουν τον ΣΥΡΙΖΑ, με εντολή του προέδρου του, να ετοιμάζεται να καταθέσει την πρόταση νόμου, που είχε ετοιμαστεί από την Κυβέρνηση Τσίπρα το 2018 για τον διαχωρισμό Εκκλησίας και Κράτους;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όσον αφορά την κυβερνητική πλειοψηφία, ενόψει της επικείμενης συνταγματικής αναθεώρησης, σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να είναι στα προς αναθεώρηση άρθρα αυτά που αφορούν την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για τον διαχωρισμό Κράτους – Εκκλησίας. Είμαστε αντίθετοι στη συγκεκριμένη πρόταση και δεν θα μπούμε εμείς, όσον αφορά τη δική μας πλειοψηφία σε αναθεώρηση αυτών των άρθρων. Είμαστε αντίθετοι στη συγκεκριμένη πρόταση.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή αναφερθήκατε και στην επιστολική ψήφο, το Υπουργείο το αρμόδιο θα κάνει διαγωνισμό, αναζητώντας εταιρείες, για ν’ αναλάβουν αυτό το έργο; Και αν απασχολεί την Κυβέρνηση ότι οι υποδομές δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε αιτήματα που τυχόν ξεπεράσουν το ένα εκατομμύριο. Υπάρχει περίπτωση να μπει ένα όριο σε πρώτη φάση, πόσα αιτήματα μπορούν να ικανοποιηθούν;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα ανακοινωθούν όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες, όλα τα logistics, και όλα τα λειτουργικά επί μέρους δεδομένα από το αρμόδιο Υπουργείο και την υπουργό την κυρία Κεραμέως και τον αναπληρωτή υπουργό, τον κύριο Λιβάνιο. Είναι δεδομένο ότι θα ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία και σε όλο το επίπεδο της λειτουργίας της εφαρμογής του συγκεκριμένου νόμου, δεν πρέπει να υπάρχει καμία ανησυχία στους πολίτες, είναι κάτι το οποίο για να έρθει έγινε πάρα πολύ μεγάλη συζήτηση, μελέτη, σύγκριση με το τι γίνεται σε άλλες χώρες, είναι απολύτως ασφαλές, εξασφαλίζεται απολύτως και όλη η μυστικότητα της συγκεκριμένης διαδικασίας, με βάση το τι προβλέπει η Ευρώπη για κάθε άλλη χώρα που εφαρμόζεται και προφανώς και η φερεγγυότητα και η αποτελεσματικότητα της διαδικασίας. Θα ανακοινωθούν, προφανώς, εν καιρώ και οι λεπτομέρειες από το αρμόδιο Υπουργείο, το υπουργείο Εσωτερικών.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σκέφτεστε μήπως να χρηματοδοτήσετε κάποια καμπάνια στα media, ούτως ώστε ν’ απαντηθούν κάποια ζητήματα, κάποια ερωτήματα, κάποια παραπληροφόρηση, για το ζήτημα της άρσης των περιορισμών για το γάμο όλων των ατόμων;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, αυτήν τη στιγμή είναι μια διαδικασία ενημέρωσης εν εξελίξει, δεν έχω υπόψη μου κάποια καμπάνια για το συγκεκριμένο θέμα, ούτε γνωρίζω κάτι, ούτε υπάρχει κάτι προς ανακοίνωση. Θεωρώ ότι είναι κάτι το οποίο είναι στο χέρι του εκάστοτε υπουργού που θέλει να στηρίξει, βουλευτή, οποιουδήποτε έχει ένα δημόσιο αξίωμα, δεν μιλάμε για ένα ζήτημα αυτήν τη στιγμή ενημέρωσης άμεσα των πολιτών, όπως είναι, για παράδειγμα, το ζήτημα της αντιμετώπισης του κορωνοϊού, που έχει κάποιο θέμα άμεσου κινδύνου για τη δημόσια υγεία, ένα ζήτημα όπως είναι η ενημέρωση για τα τροχαία ατυχήματα. Νομίζω είναι ένα ζήτημα δικαιωμάτων, που είναι πάρα πολύ σημαντικό, και έχουμε καθήκον και υποχρέωση να ενημερώσουμε τους πολίτες, για το τί θέλουμε να κάνουμε. Είναι ένα νομοσχέδιο, όπως όλα τα υπόλοιπα νομοσχέδια και αυτό είναι σημαντικό και τα υπόλοιπα είναι πάρα πολύ σημαντικά, που η ενημέρωση γίνεται κατά κανόνα σε επίπεδο δημόσιου λόγου, διαλόγου, διαβούλευσης, εισροής προτάσεων, επεξεργασίας προτάσεων και επιχειρηματολογίας και αυτό θα κάνουμε.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να ρωτήσω κάτι συμπληρωματικό για τους εκπροσώπους; Είπατε ότι οι βουλευτές έχουν το ελεύθερο της γνώμης τους, να τοποθετηθούν στη Βουλή και οι υπουργοί επίσης στο Υπουργικό Συμβούλιο, που θα «κατέβει» το νομοσχέδιο. Ωστόσο, ο κύριος Πλεύρης είναι Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος, ο κύριος Βορίδης ξέρουμε ότι ο ρόλος του είναι να εκπροσωπεί τον Πρωθυπουργό στη Βουλή. Μέχρι πότε θα μπορεί να πάει αυτό το σχήμα, την ώρα που εσείς λέτε είναι ένα αυτονόητο δικαίωμα το οποίο θέλετε να δοθεί στους πολίτες; Μπορεί να ακούμε τον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο να εκφράζει απόψεις τις οποίες εσείς θα καλείσθε να απαντάτε από το βήμα του Εκπροσώπου και τούμπαλιν;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν νομίζω ότι απαντάω στον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας, έχει πολύ σημαντικό ρόλο, όπως και ο υπουργός Επικρατείας στον οποίο αναφερθήκατε, ο κύριος Βορίδης και συμπληρωματικό συνολικά ρόλο για τη λειτουργία της Κυβέρνησης. Εδώ μιλάμε για ένα θέμα που αφορά δικαιώματα, δεν υπάρχει κομματική πειθαρχία, ο Πρωθυπουργός έχει τοποθετηθεί και για τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, ως πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, και για τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου κι εγώ δεν έχω να προσθέσω κάτι επ’ αυτού.

Ευχαριστώ.

Copyright © 2023 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr