Ενημέρωση (briefing) πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο
Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υπουργό Επικρατείας και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Δημήτρη Τζανακόπουλο
Κυρίες και Κύριοι,
Την προηγούμενη εβδομάδα ο Πρωθυπουργός παρουσίασε, εγκαινιάζοντας την 83η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, το στρατηγικό του σχέδιο για τη χώρα μετά την καθαρή έξοδο από τα Μνημόνια.
Με δεδομένη τη σταθερή ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, η οποία αναπτύσσεται για το 2018 με ρυθμούς πάνω από 2%, αλλά και με τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους, η επόμενη μέρα πρέπει να είναι ολοκληρωτικά αφιερωμένη στην επιδίωξη της δίκαιης ανάπτυξης.
Στον πυρήνα αυτού του στρατηγικού σχεδίου βρίσκεται η ανάκτηση της εργασίας.
Τόνωση των επενδύσεων, διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, σεβασμός και διεύρυνση των εργατικών δικαιωμάτων οριοθετούν την πορεία, ώστε μέσα στην επόμενη πενταετία να έχουμε καταφέρει να μειώσουμε την ανεργία στο 10%.
Αυτός είναι ένας φιλόδοξος, αλλά και ρεαλιστικός στόχος, αν σκεφτεί κανείς ότι όταν ανέλαβε η σημερινή κυβέρνηση, η ανεργία βρισκόταν στο 27% και σήμερα βρίσκεται στο 19%, με τη δημιουργία 330.000 περισσότερων θέσεων εργασίας.
Το σχέδιο της δίκαιης ανάπτυξης συμπληρώνεται με την οικοδόμηση ενός νέου κοινωνικού κράτους, αλλά και τη συνέχιση των δημοκρατικών τομών στο πολιτικό σύστημα και τη διεύρυνση ατομικών δικαιωμάτων και δημοκρατικών ελευθεριών.
Ειδικά, ως προς τη δημοσιονομική και οικονομική πολιτική, ο Πρωθυπουργός ανέλαβε συγκεκριμένες δεσμεύσεις τόσο για το 2018 όσο και για το 2019, αλλά και για τα επόμενα χρόνια.
Όπως ανακοίνωσε, ήδη, το υπουργείο Εργασίας, εντός των επόμενων ημερών, κατατίθεται τροπολογία για την άμεση εκκίνηση της διαδικασίας αύξησης του κατώτατου μισθού, που θα σημάνει την ίδια στιγμή και την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού.
Επίσης, εντός των επόμενων εβδομάδων κατατίθεται νομοθετική ρύθμιση, ώστε εντός του 2018 να εξοφληθούν τα αναδρομικά σε δικαστικούς, ένστολους και πανεπιστημιακούς, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του ΣτΕ.
Ενώ, σε ό,τι αφορά τους γιατρούς του ΕΣΥ και παρά το γεγονός ότι δεν καλύπτονται από τη σχετική απόφαση του ΣτΕ, πραγματοποιήθηκε ήδη σύσκεψη με τους υπουργούς Υγείας υπό τον Πρωθυπουργό και συμφωνήθηκε η αποκατάσταση της αδικίας του 2ου Μνημονίου. Άρα, λοιπόν, και οι γιατροί του ΕΣΥ θα συμπεριληφθούν στην εν λόγω ρύθμιση για την καταβολή των αναδρομικών.
Επίσης, ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε ήδη και πρόκειται να νομοθετηθούν άμεσα συγκεκριμένα μέτρα ελάφρυνσης και στήριξης της κοινωνικής πλειοψηφίας.
Μείωση του ΕΝΦΙΑ το 2019 10% μεσοσταθμικά και έως 30% για τις χαμηλές περιουσίες και το 2020 20% μεσοσταθμικά και έως 50% για τις μικρές και μεσαίες περιουσίες.
Επίσης, μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για επιστήμονες και ελεύθερους επαγγελματίες με εισόδημα πάνω από 7.000 στο 13,3% από το 20% που ισχύει σήμερα, με αποτέλεσμα οι μηνιαίες επιβαρύνσεις να δουν μειώσεις μέχρι και 35%. Την ίδια στιγμή για δικηγόρους, γιατρούς και μηχανικούς μειώνουμε τις εισφορές για επικούρηση και εφάπαξ στο ελάχιστο που ισχύει σήμερα, δηλαδή στα 64,5 ευρώ τον μήνα.
Άλλη μία εξαγγελία είναι η μείωση του φόρου επιχειρήσεων κατά 1% για το 2019, με στόχο να φτάσει στο 25% εντός τετραετίας.
Νομοθετείται, επίσης, και η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για συνεταιρισμούς και συνεταιρισμένους αγρότες, καθώς και τις Κοιν.Σ.Επ. και τις ανενεργές επιχειρήσεις.
Τέλος, το υπουργείο Εργασίας επεξεργάζεται ήδη τη ρύθμιση για την επιδότηση ενοικίου από 70 έως 200 ευρώ τον μήνα, που θα αφορά τουλάχιστον 300.000 οικογένειες.
Άμεσα εκκινούν, επίσης, οι διαδικασίες για την πρόσληψη συνολικά 7.500 μόνιμου προσωπικού για την κάλυψη των αναγκών της Ειδικής Αγωγής και των προγραμμάτων Βοήθειας στο Σπίτι.
Πέρα από αυτά τα μέτρα, που όπως είπα νομοθετούνται άμεσα για το 2019, ο Πρωθυπουργός έχει εξαγγείλει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ελαφρύνσεων για την τετραετία, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τη μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 22% και από το 13% στο 12%, αλλά και την ενίσχυση των προϋπολογισμών του Κοινωνικού Κράτους στην Υγεία, την Πρόνοια και την Παιδεία.
Η συνεκτική αυτή δέσμη μέτρων που διατηρεί τη δημοσιονομική ισορροπία και την ίδια στιγμή ενισχύει τη μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία που σήκωσε δυσανάλογο βάρος κατά την περίοδο της κρίσης έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το πρόγραμμα έμπνευσης ΔΝΤ που εξήγγειλε προχθές στη ΔΕΘ ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ένα πρόγραμμα που αφορά σχεδόν αποκλειστικά την οικονομική ελίτ, τους φίλους δηλαδή και συνδαιτυμόνες του κ. Μητσοτάκη.
Χωρίς καν να πιεστεί ο Πρόεδρος της Ν.Δ. ομολόγησε από μόνος του ότι η εφαρμογή του προγράμματός του συνεπάγεται και νέα προσφυγή στο ΔΝΤ.
Επέμεινε στη θέση του για το ασφαλιστικό Πινοσέτ που διαλύει τη δημόσια κοινωνική ασφάλιση, κάνει δώρο στις ασφαλιστικές εταιρείες τις εισφορές των εργαζομένων και αφήνει στον αέρα 1,5 εκατομμύριο συνταξιούχους.
Αποκάλυψε ότι σκοπεύει να εφαρμόσει τη μείωση του αφορολόγητου για το 2020.
Παρουσίασε μια πρόταση «φρανκεστάιν» για τον ΕΝΦΙΑ, που πέραν του γεγονότος ότι είναι απολύτως και αναμφισβήτητα αντισυνταγματική, αν μπορούσε να εφαρμοστεί θα οδηγούσε βραχυπρόθεσμα σε αύξηση τελικά του ΕΝΦΙΑ, καθώς θα περιόριζε άμεσα τους πόρους στη μεγάλη πλειονότητα των δήμων της χώρας και θα δημιουργούσε δήμους δύο και τριών ταχυτήτων.
Πέρα από αυτό όμως, ακριβώς επειδή είναι μία οριζόντια πρόταση αυτή που κατέθεσε ο κ. Μητσοτάκης για τον ΕΝΦΙΑ ευνοεί τις μεγάλες περιουσίες και αυξάνει τελικά τις κοινωνικές ανισότητες.
Επίσης, ο κ. Μητσοτάκης από τη ΔΕΘ μας διαμήνυσε ότι συμφωνεί με τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, αρκεί αυτές να μην εφαρμόζονται. Γιατί στο δικό του σύμπαν η εργατική νομοθεσία είναι προαιρετική και η προστασία του εργαζόμενου επαφίεται στην καλή θέληση του εργοδότη.
Θα μπορούσε κανείς να πει και άλλα για τη λογική που διαπερνά τις εξαγγελίες του κ. Μητσοτάκη, μια λογική ακραία νεοφιλελεύθερη που δεν έχει όμοιο της σε καμία απολύτως χώρα της Ευρώπης.
Πολλοί λένε ότι αυτή η πολιτική προσομοιάζει στην πολιτική που εφάρμοσε η Θάτσερ στη Μεγάλη Βρετανία στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και τις αρχές του ’80.
Και αυτή, όμως, η εκτίμηση είναι μάλλον επιεικής για τον κ. Μητσοτάκη. Αν κάποιος έψαχνε αντίστοιχες πολιτικές εξαγγελίες θα τις έβρισκε μόνο στους ακραίους ρεπουμπλικανικούς κύκλους του Tea Party, αλλά και στο πρόγραμμα του κ. Μάκρι στην Αργεντινή, το πρόγραμμα του οποίου αντέγραψε ο κ. Μητσοτάκης.
Σας θυμίζω ότι η υπόσχεση του κ. Μάκρι ήταν να τονώσει την ανάπτυξη με ένα σοκ μείωσης φόρων στις μεγάλες επιχειρήσεις στην Αργεντινή. Αυτό που κατάφερε ήταν να καταλήξει οικειοθελώς πίσω στην αγκαλιά του ΔΝΤ, αυτό δηλαδή που από την αρχή επιθυμούσε. Αυτή ακριβώς είναι και η κεντρική επιδίωξη του κ. Μητσοτάκη, όπως αποδείχθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο. Η συγκυβέρνηση με το ΔΝΤ.
Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.
ΚΛΑΔΙΑΝΟΣ: Αναφερθήκατε στις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού για μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών. Ωστόσο, οριζόντια ελάφρυνση των εισφορών εξήγγειλε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Τι να υποθέσουμε από αυτή την ταύτιση των δύο κομμάτων στον τομέα αυτό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχει καμία ταύτιση και θα σας εξηγήσω γιατί. Ξεκινώντας από τις ρυθμίσεις που ισχύουν με βάση το νέο Ασφαλιστικό, που ψηφίστηκε το 2016, πρέπει να σας πω ότι οι εισφορές για το 88% των ελεύθερων επαγγελματιών, αλλά και των επιστημόνων, είναι ήδη μειωμένες. Επομένως, η πρόταση του Πρωθυπουργού, μια δημοσιονομικά λελογισμένη πρόταση, αυτό στο οποίο σκοπεύει είναι στην ελάφρυνση συγκεκριμένων κατηγοριών, που από την πρώτη στιγμή είχαμε πει ότι έχουν μια δυσανάλογη επιβάρυνση, καθώς ισχύει το 20% επί του πραγματικού εισοδήματος για την κύρια ασφάλιση. Και σε ό,τι αφορά τους επιστήμονες, δηλαδή γιατρούς, μηχανικούς και δικηγόρους, υπάρχει και η πρόσθετη επιβάρυνση για το εφάπαξ και την επικούρηση.
Ακριβώς, λοιπόν, επειδή υπάρχει μια δυσανάλογη επιβάρυνση σε συγκεκριμένη κοινωνική κατηγορία, στα μεσαία εισοδήματα θα έλεγε κανείς, η δική μας πρόταση στοχεύει ακριβώς στο να μειώσει την επιβάρυνση σε αυτά τα μεσαία εισοδήματα.
Η πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη για οριζόντια μείωση των ασφαλιστικών εισφορών στο 15%, αυτό το οποίο κάνει είναι στην πραγματικότητα ότι, πέραν του γεγονότος ότι δημιουργεί μία τρύπα ύψους 2 δις στον κρατικό προϋπολογισμό, την ίδια στιγμή κατά κύριο λόγο ευνοεί τις μεγάλες επιχειρήσεις και τους μεγάλους εργοδότες. Διότι, όπως θα ξέρετε, σήμερα οι εισφορές τις οποίες καλούνται να πληρώσουν οι εργοδότες είναι στο 13,3% και 6,5% είναι περίπου η επιβάρυνση του κάθε εργαζόμενου, σε σχέση με το μισθό του. Ο κύριος Μητσοτάκης, λοιπόν, μας είπε ότι θα μειώσει αυτές τις ασφαλιστικές εισφορές από το 20%, το συνολικό που ισχύει σήμερα, στο 15%. Αυτό που δεν μας είπε είναι πώς θα κατανεμηθεί αυτή η μείωση. Δηλαδή, θα αφορά μείωση 5 μονάδων αποκλειστικά και μόνο για τους εργοδότες; Θα αφορά μείωση 4 μονάδων για τους εργοδότες και μίας μονάδας για τους εργαζόμενους; Θα γίνει αναλογικά η μείωση; Δεν έχει εξηγήσει τίποτα από όλα αυτά, αλλά οποιοδήποτε σενάριο και αν ισχύει, τελικά η πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη απευθύνεται ακριβώς σε αυτούς τους οποίους σας έλεγα στην αρχή, τους μεγάλους εργοδότες και τις μεγάλες επιχειρήσεις. Άρα, λοιπόν, εδώ υπάρχει μια πραγματική ασυμμετρία μεταξύ των δύο προτάσεων. Από τη μία μεριά, η πρόταση της σημερινής κυβέρνησης στοχεύει στα μεσαία εισοδήματα ελεύθερων επαγγελματιών και επιστημόνων και από την άλλη μεριά, η πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη στοχεύει στην ελάφρυνση της μεγάλης εργοδοσίας.
ΡΑΠΑΝΑΚΗΣ: Αναφερθήκατε στην πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη για τον ΕΝΦΙΑ. Την χαρακτηρίσατε την πρόταση «Φράνκενσταϊν». Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, στη Θεσσαλονίκη, σας κατηγόρησε για αντιγραφή αυτής της πρότασης. Μιλάτε και εσείς για ελάφρυνση σε δύο χρόνια, μιλά ο κύριος Μητσοτάκης για ελάφρυνση μέσα σε δύο χρόνια. Άρα, το πρώτο μου ερώτημα είναι, ποια η διαφορά ανάμεσα στις δύο προτάσεις; Ο Πρωθυπουργός είπε ότι στην ουσία θα ελαφρύνει τη χαμηλή και μεσαία κατοικία. Εσείς είπατε ότι θα αυξήσει τις γενικές ανισότητες και ευνοεί τη μεγάλη κατοικία. Και επίσης να μας πείτε, τι σημαίνει για τους δήμους, για τους φτωχότερους και τους πλουσιότερους δήμους, η πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη για την είσπραξη του ΕΝΦΙΑ από αυτούς.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και εδώ η ταύτιση είναι απολύτως φαινομενική, κύριε Ραπανάκη. Όπως σας είπα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση, η δική μας πρόθεση είναι να νομοθετήσουμε μία μείωση του ΕΝΦΙΑ, η οποία θα είναι μεσοσταθμικά 10% για το 2019 και ένα πρόσθετο 20% για το 2020, που θα είναι όμως μια προοδευτική ελάφρυνση. Θα αφορά κατά κύριο λόγο τις μικρές περιουσίες. Για να καταλάβετε, για το 2019 η ελάφρυνση θα αφορά περίπου 3,5 εκατομμύρια φορολογούμενους και για το 2020 αυτό το νούμερο αυξάνεται περίπου στα 5 εκατομμύρια φορολογούμενους. Η προοδευτική αυτή μείωση, σας είπα ότι σημαίνει για το 2019 έως και 30% μείωση για τις μικρές περιουσίες και για το 2020 έως και 50% μείωση για τις μικρές και μεσαίες πια περιουσίες.
Η πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη είναι μια πρόταση «Φράνκενσταϊν» για τον εξής λόγο, για αρκετούς μάλλον λόγους, θα έλεγε κανείς. Καταρχήν, όπως μας είπε, σκοπεύει να αντικαταστήσει τις κεντρικές επιδοτήσεις που γίνονται από τον προϋπολογισμό προς τους δήμους με τον ΕΝΦΙΑ. Δηλαδή, να καταργήσει τη ροή χρημάτων από τον Προϋπολογισμό προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι δήμοι, πλέον, να χρηματοδοτούνται από τον ΕΝΦΙΑ. Ξέρετε τι θα σημάνει αυτό; Πέραν του γεγονότος, σας λέω, ότι είναι πλήρως αντισυνταγματική πρόταση, αλλά ας το αφήσουμε αυτό στην άκρη. Αν υποτεθεί ότι εφαρμοζόταν αυτή η πρόταση, τότε θα είχαμε το εξής: θα είχαμε μία τεράστια αύξηση των περιφερειακών ανισοτήτων. Διότι, η Αθήνα για παράδειγμα ή δήμοι όπως η Κηφισιά, το Ψυχικό, το Χαλάνδρι, θα είχαν μια τεράστια εισροή χρήματος. Από την άλλη μεριά, δήμοι που βρίσκονται σε χαμηλότερες ζώνες και έχουν χαμηλότερης αξίας ακίνητα, θα είχαν πολύ λιγότερα έσοδα από ό,τι έχουν σήμερα. Και τελικά θα καταλήγαμε αυτοί οι δήμοι να αναγκαστούν για να αντικαταστήσουν τις επιδοτήσεις που παίρνουν, μάλλον την εισροή χρήματος που έχουν από το κεντρικό κράτος, να αυξήσουν βραχυπρόθεσμα μάλιστα τον ΕΝΦΙΑ, για να μπορέσουν να καλύψουν τις οικονομικές τους ανάγκες. Αυτό είναι το πρώτο. Το δεύτερο που θα είχε κανείς να σημειώσει, σε σχέση με την πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη για τον ΕΝΦΙΑ, είναι ότι αυξάνει και τις κοινωνικές ανισότητες. Και θέλετε να σας πω γιατί; Κάποιος ο οποίος έχει μεγάλη περιουσία, σε απόλυτο αριθμό, σε χρήματα δηλαδή, θα ευνοούνταν πολύ περισσότερο από κάποιον ο οποίος έχει μια μικρή περιουσία, καθώς η μείωση είναι οριζόντια. Αν υποτεθεί ότι κάποιος σήμερα πληρώνει 100 για τον ΕΝΦΙΑ, θα κερδίσει, ας το πούμε, 30, με βάση την πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη. Αν υποτεθεί, όμως, ότι πληρώνει 100.000 για τον ΕΝΦΙΑ –δεν υπάρχει αυτό το παράδειγμα, απλά σας λέω τα νούμερα για να καταλάβετε τη λογική της πρότασης του κυρίου Μητσοτάκη- θα ευνοηθεί κατά 30.000. Άρα, λοιπόν, τι συμβαίνει; Σε απόλυτο νούμερο έχουμε μία αναδιανομή εισοδήματος υπέρ των πλουσιότερων, μέσω της οριζόντιας μείωσης, την οποία προτείνει ο κύριος Μητσοτάκης. Άρα, λοιπόν, εδώ μιλάμε για δύο προτάσεις που είναι εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους. Από τη μία μεριά, μια προοδευτική πρόταση, η οποία τείνει να ευνοεί τις χαμηλές και τις μεσαίες περιουσίες και από την άλλη μεριά, μια πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη, η οποία καταρχήν καταστρέφει τον τρόπο που χρηματοδοτείται η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οδηγεί σε βραχυπρόθεσμη αύξηση του ΕΝΦΙΑ και τελικά ευνοεί ακόμη περισσότερο τις μεγάλες περιουσίες, καθώς αυξάνει την κοινωνική ανισότητα.
ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω, κύριε Εκπρόσωπε: είχαμε χθες δηλώσεις από τον Πάνο Καμμένο, ο οποίος είπε ουσιαστικά ότι θα ρίξει την κυβέρνηση, όταν φέρει τη Συμφωνία στη Βουλή. Και βλέπουμε από εκείνη τη στιγμή βουλευτές των ΑΝΕΛ να εκφράζουν την αντίθεσή τους, όπως ο κύριος Ζουράρις, ο κύριος Παπαχριστόπουλος. Σας ανησυχεί αυτή η κατάσταση; Σας ικανοποιεί μήπως το ότι βρίσκετε και άλλους που στηρίζουν από τους ΑΝΕΛ; Ή μήπως δημιουργηθεί πρόβλημα νωρίτερα από ό,τι περιμένετε στη συγκυβέρνηση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κανένα πρόβλημα δεν πρόκειται να δημιουργηθεί στη συγκυβέρνηση. Οι απόψεις του κυρίου Καμμένου είναι σεβαστές. Η συμφωνία που έχουμε με τον κύριο Καμμένο είναι μία έντιμη, ειλικρινής συμφωνία. Ο κύριος Καμμένος δεν έχει κρύψει την άποψη του, εδώ και περισσότερους από οκτώ μήνες, όπου έχει ανοίξει η συζήτηση και προχώρησε η Συμφωνία για την ονομασία της γειτονικής μας χώρας. Από εκεί και πέρα, εγώ πρέπει να σας πω ότι η δήλωση του Πρωθυπουργού είναι, εφόσον ολοκληρωθούν τα βήματα που προβλέπονται, δηλαδή η θετική έκβαση του δημοψηφίσματος και η ολοκλήρωση της συνταγματικής αναθεώρησης στη βουλή της γειτονικής χώρας, να καταθέσει τη Συμφωνία και να την υπερψηφίσει. Αν δείτε δε τους πολιτικούς συσχετισμούς στο ελληνικό Κοινοβούλιο, προκύπτει ότι η κυβέρνηση δεν διατρέχει κανέναν απολύτως κίνδυνο. Η Συμφωνία και θα κατατεθεί και θα κυρωθεί.
ΚΑΡΑΜΑΓΚΑΛΗ: Σε συνέχεια του ερωτήματος του συναδέλφου. Υπάρχει το σενάριο της κυβέρνησης μειοψηφίας ή τουλάχιστον μιας κυβέρνησης υπό την ανοχή άλλων βουλευτών. Νομίζετε ότι, υπό αυτούς τους όρους, θα μπορέσει να εξαντλήσει η κυβέρνηση την τετραετία; Και επίσης θα ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει και άλλο σημείο τριβής, πέρα από τη Συμφωνία των Πρεσπών, με τους ΑΝΕΛ; Όπως, για παράδειγμα, η συνταγματική αναθεώρηση ή ο διαχωρισμός Εκκλησίας – Κράτους.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχουν σημεία τριβής. Υπάρχουν διαφορετικές οπτικές γωνίες, όπως συμβαίνει σε όλες τις κυβερνήσεις οι οποίες είναι συμμαχικές. Προφανώς, οι ΑΝΕΛ είναι ένα άλλο κόμμα από τον ΣΥΡΙΖΑ. Όλα αυτά συζητούνται στο πλαίσιο του Υπουργικού Συμβουλίου και των οργάνων, των υπολοίπων οργάνων της κυβέρνησης, και η κυβέρνηση καταλήγει, εν πάση περιπτώσει, κάθε φορά στο να καταθέσει τις συγκεκριμένες προτάσεις.
Ως προς τη σεναριολογία, το μόνο σενάριο το οποίο βλέπω εγώ είναι η ολοκλήρωση της τετραετίας από τη σημερινή κυβέρνηση. Δεν υπάρχει κανένα άλλο σενάριο το οποίο να εξετάζουμε ή για το οποίο να ανησυχούμε.
ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Ένα σχόλιο σας θα ήθελα για το κόκκινα δάνεια. Υπάρχει το μήνυμα Ντράγκι, σε σχέση με τις χώρες της Ευρωζώνης. Υπάρχει δημοσίευμα της Handelsblatt, που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τέσσερις συστημικές τράπεζες, ότι το ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων στην Ελλάδα συνιστά σοβαρότατη απειλή για τη βιωσιμότητά τους.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Οι ελληνικές τράπεζες, κύριε Αντζολέτο, πέρασαν πριν από μερικούς μήνες τα stress tests με επιτυχία. Δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα. Θυμάστε ότι όλη την προηγούμενη χρονιά γινόταν συζήτηση περί ανακεφαλαιοποίησης, περί πιθανών συγχωνεύσεων τραπεζών, ο καθένας έβγαινε και έλεγε ό,τι μπορεί να άκουγε ή να διάβαζε. Δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα, λοιπόν, με τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος στη χώρα. Αυτό δε σημαίνει ότι τα κόκκινα δάνεια αποτελούν ένα πρόβλημα, το οποίο η ελληνική κυβέρνηση, σε συνεργασία φυσικά με τις ελληνικές τράπεζες, προσπαθεί να διαχειριστεί με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο. Ξέρετε ότι έχουμε ένα σχέδιο για τη μείωση των κόκκινων δανείων. Σχέδιο το οποίο παρακολουθείται και από την ΕΚΤ, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ευρώπης και το οποίο σταδιακά θα μειώσει το πρόβλημα, μέχρι και την πλήρη εξαφάνισή του. Αυτή τη στιγμή η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε φάση όχι απλής σταθεροποίησης, αλλά και ανάκαμψης, πράγμα το οποίο μας επιτρέπει να είμαστε εξαιρετικά αισιόδοξοι, αρκεί και εμείς να λειτουργήσουμε με την απαραίτητη σοβαρότητα και να δείξουμε την απαραίτητη μέριμνα για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος.
ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Θα ήθελα να μας διευκρινίσετε κάτι σε σχέση με το Μακεδονικό: είπατε πριν ότι το ελληνικό Κοινοβούλιο θα επικυρώσει τη συμφωνία των Πρεσπών όταν ολοκληρωθεί η συνταγματική αναθεώρηση. Η ολοκλήρωση της συνταγματικής αναθεώρησης μπορεί να κρατήσει παραπάνω από όσο, ενδεχομένως, περιμένουμε στα Σκόπια. Έτσι δεν είναι;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό δεν μπορώ να το γνωρίζω εγώ. Αυτή είναι η κοινοβουλευτική διαδικασία στη γειτονική χώρα.
ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Αυτό λέω. Υπήρχε η αίσθηση ότι όλα θα γίνουν μέχρι τώρα, την Άνοιξη. Άρα, επιμένετε στην ολοκλήρωση της συνταγματικής αναθεώρησης από τα Σκόπια ή στην απόφαση για έναρξη…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με συγχωρείτε, είναι σαφές αυτό που λέω, κύριε Κατσίγιαννη. Προσοχή! Η συμφωνία τι λέει; Ότι η Ελλάδα, η Ελληνική Δημοκρατία υποχρεούται να φέρει προς κύρωση τη συμφωνία των Πρεσπών στο ελληνικό Κοινοβούλιο μόνο μετά την ολοκλήρωση της συνταγματικής αναθεώρησης στη γειτονική χώρα. Ακριβώς αυτήν, λοιπόν, τη ρύθμιση της συμφωνίας, τη διάταξη της συμφωνίας θα τηρήσει και η Ελληνική Δημοκρατία. Θα πάμε, δηλαδή, σύμφωνα με το γράμμα και το πνεύμα της συμφωνίας. Όλα τα υπόλοιπα δεν υπάρχουν στον ορίζοντα.
ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Να συμπληρώσω κάτι, αν θέλετε. Άρα, μπορεί να πάμε μέχρι και το τέλος του 2019 και να έχουν γίνει εκλογές εδώ. Αυτό θέλω να πω.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν το πιστεύω αυτό. Τουλάχιστον από ό,τι φαίνεται, η όλη διαδικασία στην ΠΓΔΜ θα τελειώσει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το οποίο έχει ανακοινώσει ο κ. Ζάεφ.
ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Είπατε πριν, κύριε Εκπρόσωπε, ότι θα περάσει η συμφωνία και στη συνέχεια λέτε και εσείς, και ο Πρωθυπουργός το είχε πει, ότι θα περάσει. Έχετε μετρήσει τις ψήφους; Βγαίνουν 151 ή παραπάνω για τη συμφωνία;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε εγώ δε θα κάνω εδώ κοινοβουλευτικά μαθηματικά. Νομίζω ότι είναι πολύ εύκολο να δει κανείς τις δηλώσεις που έχουν γίνει κατά καιρούς και να κατανοήσει ότι υπάρχει μια άνετη κοινοβουλευτική πλειοψηφία για την κύρωση της συμφωνίας των Πρεσπών.
ΦΑΣΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Ν.Δ. πριν από λίγο ανακοίνωσε ότι κάνει εμπάργκο στην ΕΡΤ, αποσύρει τα στελέχη της από όλες τις συχνότητες και από τα πάνελ της Δημόσιας Τηλεόρασης. Θα ήθελα ένα πρώτο σχόλιο από εσάς.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Φασούλα, η Ν.Δ. έχει κάνει χειρότερα στο παρελθόν σε σχέση με την ΕΡΤ. Αν θυμάστε, την έκλεισε μέσα σε ένα βράδυ. Επομένως, το εμπάργκο δεν είναι και η απόλυτη κλιμάκωση, την οποία θα μπορούσε να κάνει η Ν.Δ.. Νομίζω ότι δείχνει τη συνολική της αντίληψη για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να μεταχειρίζεται κανείς τη Δημόσια Τηλεόραση. Δεν έχω κανένα άλλο σχόλιο να κάνω.
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Στο θέμα των συντάξεων: Συζητά η κυβέρνηση, ενδεχομένως, εναλλακτικά σενάρια, όπως να ισχύσει η περικοπή της προσωπικής διαφοράς σε βάθος χρόνου ή να μπει ένας κόφτης στα 700 ευρώ, για παράδειγμα, το πρώτο. Και το δεύτερο, αν τελικώς, επειδή εκφράζετε μια αισιοδοξία τις τελευταίες εβδομάδες για την έκβαση αυτής της διαπραγμάτευσης, αν τελικώς τα πράγματα δεν πάνε έτσι όπως τα σκέφτεστε, ισχύει το σενάριο μονομερούς ενέργειας, όπως δήλωσε χθες ο κ. Καμμένος ή να περιμένουμε και ευρύτερες πολιτικές εξελίξεις;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: «Ευρύτερες πολιτικές εξελίξεις», τι εννοείτε;
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Προκήρυξη εκλογών.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούω για εκλογές από τον πρώτο μήνα που ο κ. Μητσοτάκης εξελέγη Πρόεδρος της Ν.Δ.. Μας είπε ότι θα γίνουν εκλογές πριν το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης, μετά μας είπε ότι θα γίνουν εκλογές όταν θα κληθεί η κυβέρνηση να εφαρμόσει τον «κόφτη» για το 2016, την άνοιξη του 2017. Μετά μας είπε για εκλογές, πάλι ενόψει της ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης. Έπειτα μας είπε για εκλογές όταν η ελληνική κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να ολοκληρώσει την τρίτη αξιολόγηση, την τέταρτη αξιολόγηση, τη ρύθμιση του χρέους, την έξοδο από τα μνημόνια. Δηλαδή, κάθε ενάμιση μήνα ο κ. Μητσοτάκης βρίσκει και άλλον ένα λόγο για να προβλέπει εκλογές. Έχει καταντήσει ολίγον τι γραφικό, ξέρετε, όλο αυτό. Μου θυμίζει διάφορους ιεροκήρυκες στις ΗΠΑ, που προβλέπουν το τέλος του κόσμου κάθε τρεις μήνες ή κάθε τέσσερις μήνες και όταν τελικά δεν συμβαίνει αυτό, καλούν τις σέχτες τους να προβούν σε απονενοημένα διαβήματα.
Εν πάση περιπτώσει, εγώ να σας πω για τις συντάξεις ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει εξηγήσει στους θεσμούς -διότι εδώ δεν μιλάμε για μια διαπραγμάτευση που προσομοιάζει στις διαπραγματεύσεις που γίνονταν κατά την περίοδο των αξιολογήσεων- έχει εξηγήσει, λοιπόν, η κυβέρνηση στους ευρωπαϊκούς θεσμούς ότι δεν πρόκειται για ένα μέτρο διαρθρωτικού, αλλά δημοσιονομικού χαρακτήρα και εξ αυτού του λόγου προκύπτει ότι δεν είναι αναγκαίο να εφαρμοστεί, καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα και για το 2019 και για το 2020 θα υπερβεί τον στόχο του 3,5%. Σε αυτό το πλαίσιο βρισκόμαστε, σε αυτή τη συζήτηση βρισκόμαστε, αυτή την ενημέρωση κάνουμε, αυτά τα επιχειρήματα εξηγούμε στους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Και από εκεί και πέρα, θα γίνει ο έλεγχος του ελληνικού Προϋπολογισμού από την Κομισιόν, όπως και σε όλες τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, και θα ληφθούν και οι απαραίτητες αποφάσεις.
Αν θέλετε την πρόβλεψή μου, αυτή είναι ότι είμαστε πολύ κοντά στη μη εφαρμογή του μέτρου για την περικοπή των συντάξεων.
ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: Επ΄ αυτού: Δηλαδή, να περιμένουμε, κύριε Εκπρόσωπε, ότι θα έχουμε κάποια νεότερα στο Eurogroup του Νοεμβρίου ή θα πάμε τον Μάρτιο, όταν θα βγουν και τα επίσημα στοιχεία της Eurostat…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πώς είναι δυνατόν να γίνει κάτι τον Μάρτιο, όταν…
ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: Με μια μικρή αναστολή της εφαρμογής του μέτρου.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν υπάρχουν τέτοια σενάρια.
ΜΗΤΣΟΠΟΥΛΟΥ: Σε σχέση με το άλλο μέτρο που έχει απαιτήσει το ΔΝΤ, το ζήτημα της μείωσης του αφορολόγητου και εφόσον πρόκειται για μέτρο που αφορά τον Προϋπολογισμό του 2020, η κυβέρνηση το θέτει από τώρα στους θεσμούς, θα το θέσει εφόσον ολοκληρωθεί η συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2019;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν ρωτήθηκε ο Πρωθυπουργός τη σχετική αυτή ερώτηση, την Κυριακή (09/09) στη ΔΕΘ, απάντησε «κάθε πράγμα στον καιρό του και ο κολιός τον Αύγουστο». Άρα, λοιπόν, αυτό που μπορώ να πω εγώ αυτή τη στιγμή, είναι ότι τα ίδια επιχειρήματα που ισχύουν για το μέτρο της περικοπής των συντάξεων, ισχύουν και για το αφορολόγητο. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να εφαρμοστεί το συγκεκριμένο μέτρο, καθώς δεν είναι αναγκαίο για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% για το 2020. Ωστόσο, τα στοιχεία θα βγουν και η πορεία των πραγμάτων, νομίζω ότι, τουλάχιστον σε αυτή τη φάση, θα μπορούσε να προδιαγραφεί με αρκετά μεγάλη σαφήνεια. Το μέτρο δεν είναι αναγκαίο.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επανέρχομαι λίγο στο Ασφαλιστικό και το Συνταξιοδοτικό, που αφορά εκατομμύρια συνταξιούχους, αλλά και εργαζομένους. Ο κ. Μητσοτάκης είπε ευθέως την Κυριακή στη ΔΕΘ ότι θα καταργήσει τον νόμο Κατρούγκαλου. Και εσείς πριν από λίγο, μιλήσατε, αναφερθήκατε στην πρόταση του κ. Μητσοτάκη, λέγοντας ότι είναι μια πρόταση Πινοσέτ. Θα ήθελα να σας ρωτήσω: Μπορείτε να μας εξηγήσετε με απλά λόγια, γιατί ένας συνταξιούχος ή ένας εργαζόμενος πρέπει να εμπιστευτεί, για παράδειγμα, τον σημερινό νόμο του Ασφαλιστικού και να μην επιλέξει την πρόταση του κ. Μητσοτάκη ή το αντίθετο;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το Ασφαλιστικό του κ. Μητσοτάκη, κύριε Χατζηνικόλα, το Ασφαλιστικό Πινοσέτ, είναι ένα πραγματικά επικίνδυνο ασφαλιστικό σύστημα για όλους. Για τους σημερινούς συνταξιούχους, για τους σημερινούς ασφαλισμένους, αλλά και για τους νέους ασφαλισμένους, για τους οποίους υποτίθεται ότι θα ισχύσει.
Σε ό,τι αφορά τους σημερινούς συνταξιούχους: Ξέρετε ότι οι συντάξεις των σημερινών συνταξιούχων πληρώνονται μέσω των εισφορών των σημερινών ασφαλισμένων. Έτσι λειτουργεί το ισοζύγιο στα επικουρικά Ταμεία, στο επικουρικό Ταμείο, στον ΕΦΚΑ. Αν λοιπόν έχουμε διακοπή της ροής εισφορών από τους νέους ασφαλισμένους προς τα επικουρικά Ταμεία, αυτό το οποίο θα γίνει, κύριε Χατζηνικόλα, είναι ότι ξαφνικά περίπου ενάμιση εκατομμύριο συνταξιούχοι θα βρεθούν στον αέρα, καθώς τα ασφαλιστικά Ταμεία δεν θα έχουν τους πόρους για να τους πληρώνουν τις σημερινές συντάξεις. Αυτό αφορά τους σημερινούς συνταξιούχους, τους σημερινούς ανθρώπους, οι οποίοι παίρνουν επικουρική ασφάλιση. Θα κοπεί η ροή των πόρων προς τα ασφαλιστικά Ταμεία, άρα τα ασφαλιστικά Ταμεία δεν θα μπορούν να πληρώσουν τους σημερινούς συνταξιούχους. Στον αέρα λοιπόν αυτοί.
Σε ό,τι αφορά τώρα τους σημερινούς ασφαλισμένους: Αυτοί, κάποια στιγμή, θα κληθούν να πάρουν σύνταξη. Θα συμπληρώσουν τα έτη που απαιτούνται για να πάρουν σύνταξη και τότε τι θα συμβεί με τα ασφαλιστικά Ταμεία, που δεν θα έχουν πια ροή χρήματος από τους νέους ασφαλισμένους, οι οποίοι θα έχουν τον λεγόμενο «κουμπαρά» που προτείνει ο κ. Μητσοτάκης; Επίσης στον αέρα. Ούτε αυτοί θα πάρουν επικουρική σύνταξη.
Πάμε, τώρα, στους νέους ασφαλισμένους: Τι μας λέει ο κ. Μητσοτάκης; Ότι θα εφαρμόσει ένα σύστημα εντός του οποίου ο κάθε ασφαλισμένος θα εισφέρει στον ατομικό του «κουμπαρά» και κάποια στιγμή στο μέλλον, όταν θα έρθει η ώρα για να πάρει σύνταξη, θα έχει τον ατομικό του «κουμπαρά». Και μάλιστα, έδωσαν και διάφορα παραδείγματα από τη Ν.Δ.. Ο κ. Χατζηδάκης μας είπε, για παράδειγμα, ότι ένας μισθωτός που ξεκινά σήμερα με 800 ευρώ και με δεδομένο ότι μετά από 32 έτη ασφάλισης θα φτάσει τα 2.000 ευρώ, αν πληρώνει 3% το μήνα, θα καταλήξει στο τέλος του εργασιακού του βίου, όταν έρθει η ώρα πια να πάρει σύνταξη, να έχει έναν «κουμπαρά» 125.000 ευρώ. Αυτό ήταν το παράδειγμα. Ξέρετε τι απόδοση χρειάζεται για να βγουν αυτά τα μαθηματικά, κύριε Χατζηνικόλα, στα χρήματα που θα εισφέρει στο σύστημα αυτός ο νέος ασφαλισμένος; 7,5%. Ξέρετε ποια ασφαλιστική εταιρεία στην Ελλάδα έδινε τέτοιες εγγυημένες αποδόσεις; Η ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ. Ξέρετε πού βρίσκεται σήμερα η ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ; Δεν υπάρχει, έχει καταρρεύσει. Εκατόν είκοσι τέσσερις (124) περιπτώσεις έχουμε τέτοιου τύπου κατάρρευσης ασφαλιστικών και επενδυτικών Ταμείων, που υποτίθεται ότι έδιναν εγγυημένες αποδόσεις του 5%, του 6% και του 7%.
Ο κ. Μητσοτάκης, για να κάνει δώρο στις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, θέτει σε κίνδυνο και τους σημερινούς συνταξιούχους και τους σημερινούς ασφαλισμένους, αλλά και τους νέους ασφαλισμένους, οι οποίοι υποτίθεται ότι θα εισφέρουν στον ατομικό τους «κουμπαρά».
Υπάρχει ένα παράδειγμα, το παράδειγμα της ΑIG, στις ΗΠΑ, που «φέσωσε» το αμερικανικό Δημόσιο με 80 δις ευρώ, ακριβώς επειδή έδινε –υποτίθεται- υψηλές αποδόσεις στους συνταξιούχους και τελικά κατέρρευσε. Αυτά ευαγγελίζεται ο κ. Μητσοτάκης. Αυτά ονειρεύεται.
Επίσης, ο κ. Μητσοτάκης μας είπε και κάτι άλλο: Ότι δήθεν αυτού του τύπου τα συστήματα ισχύουν σε όλη την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη. Τέτοιου τύπου σύστημα δεν ισχύει πουθενά, εκτός από κάποιες χώρες που προσπάθησαν να το υλοποιήσουν (η Ουγγαρία, η Ρουμανία, η Λιθουανία, η Εσθονία). Η τελευταία από αυτές επέστρεψε στην υποχρεωτική δημόσια κοινωνική επικουρική ασφάλιση το 2008, μετά δηλαδή το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης.
Αυτά που προτείνει ο κ. Μητσοτάκης είναι επικίνδυνα για το κοινωνικό σύνολο, για την αναδιανεμητική λογική ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού κράτους. Είναι επικίνδυνα και για τους σημερινούς ασφαλισμένους και για τους σημερινούς συνταξιούχους, αλλά και για τους αυριανούς ασφαλισμένους. Και αυτό πρέπει να το καταλάβουν πάρα πολύ καλά οι πολίτες, διότι η Ν.Δ. προσπαθεί να παραπλανήσει τον κόσμο, μόνο και μόνο για να δημιουργήσει έδαφος για την κερδοσκοπία ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών.
ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να ρωτήσω, εάν στην επιχείρηση αυτή πειθούς των θεσμών εντάσσεται και το ταξίδι του κ. Τσακαλώτου στο Βερολίνο, πέρα από την επίσημη ανακοίνωση ότι θα συμμετέχει ως παρατηρητής σε μια εκδήλωση των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Τσακαλώτος έχει διαρκή επαφή με όλους τους ομολόγους του στην Ευρώπη. Επομένως, δεν νομίζω ότι θα μπορούσατε να το συσχετίσετε.
ΚΑΡΑΜΑΓΚΑΛΗ: Ήθελα να ρωτήσω, κύριε Εκπρόσωπε, εάν προβληματίζει την κυβέρνηση το άνοιγμα του κ. Μητσοτάκη στην Κεντροαριστερά, δεδομένου ότι η δεξαμενή των ψηφοφόρων του Κέντρου και της Κεντροαριστεράς δεν είναι ανεξάντλητη.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν ξέρω τι ακριβώς εννοεί ο κ. Μητσοτάκης «Κεντροαριστερά». Αν ο ίδιος θεωρεί τον εαυτό του Κεντροδεξιό, παρά το γεγονός ότι ρέπει τα τελευταία δυόμιση χρόνια διαρκώς προς μια ακροδεξιά πολιτική ατζέντα, τότε πράγματι εννοούμε διαφορετικά πράγματα με τον όρο «Κεντροαριστερά». Ο κ. Μητσοτάκης, προφανώς, κάνει ανοίγματα στο Κίνημα Αλλαγής. Από εκεί και πέρα, επαφίεται στο Κίνημα Αλλαγής να μας πει αν θα συνεχίσει να πορεύεται με βάση τη γραμμή που υιοθέτησε από το 2011 και μετά για συγκυβέρνηση με τη Ν.Δ. και ταύτιση με τις επιλογές του κ. Σαμαρά ή θα ακούσει τις καμπάνες που ηχούν ήδη στην Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, με τα περισσότερα σοσιαλδημοκρατικά κόμματα να προχωρούν σε άλλοτε δειλή, άλλοτε πιο γενναία αυτοκριτική σε σχέση με τις πολιτικές που υλοποίησαν καθ΄ όλη την περίοδο των δεκαετιών του 1990 και του 2000 και σήμερα βλέπουν ότι ο μοναδικός τρόπος για να μπορέσουμε να αποτρέψουμε την άνοδο της ακροδεξιάς και τη δημιουργία μιας διάχυτης λαϊκής δυσαρέσκειας που υπάρχει, είναι η συμμαχία με την Αριστερά.
ΦΑΣΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ενώ ήταν ο Πρόεδρος Αναστασιάδης στην Αθήνα, δήλωσε ότι αντί να μειώσει, θα αυξήσει τον αριθμό των κατοχικών δυνάμεων στην Κύπρο. Θα ήθελα κατ΄ αρχήν ένα σχόλιο επ΄ αυτού και να μου κάνετε μια δική σας εκτίμηση, την εκτίμηση της Αθήνας, αν βλέπετε επανέναρξη των συνομιλιών στο Κυπριακό.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Ερντογάν δεν νομίζω ότι προσφέρει καλές υπηρεσίες με το να κλιμακώνει διαρκώς την αντιπαράθεση με την Κυπριακή Δημοκρατία. Νομίζω ότι ο μοναδικός τρόπος για να μπορέσει να σταθεροποιηθεί η ευρύτερη περιοχή, είναι να μειωθούν αυτές οι ρητορικές εξάρσεις, να μην λαμβάνονται προκλητικές πρωτοβουλίες και να ακολουθήσουμε όλοι τον δρόμο του διπλωματικού διαλόγου, της συζήτησης και της προσπάθειας εξεύρεσης μιας λύσης σε αυτό το πρόβλημα, που ταλαιπωρεί τον κυπριακό λαό εδώ και πάνω από πενήντα χρόνια.
Τώρα σε ό,τι αφορά την εκτίμησή μου για την πορεία των διαπραγματεύσεων για το Κυπριακό, η ελληνική πλευρά έχει δηλώσει –και αυτό συζητήθηκε και χθες μεταξύ του Πρωθυπουργού και του κ. Αναστασιάδη- ότι στηρίζει την επανεκκίνηση των διαπραγματεύσεων και των συζητήσεων από εκεί που σταμάτησαν μετά την πρόταση Γκουτιέρες. Και σε αυτό το πλαίσιο, εμείς θέλουμε να συνεχίσουμε με έναν εποικοδομητικό διάλογο και με μια εποικοδομητική διαπραγμάτευση. Αυτή τη στιγμή, η «μπάλα» βρίσκεται στην πλευρά του κ. Ερντογάν, στην τουρκική πλευρά.
ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: Και η κυβέρνηση έχει παραδεχθεί ότι η κατάσταση στη Μόρια και σε άλλους προσφυγικούς καταυλισμός και προσφυγικά κέντρα, δεν είναι η καλύτερη δυνατή. Ο κ. Μητσοτάκης από τη Θεσσαλονίκη πρότεινε κάποιες λύσεις όσον αφορά κυρίως την παροχή ασύλου για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Συμμερίζεστε αυτή την ανησυχία για την παροχή για τις διαδικασίες αυτές τις χρονοβόρες στην παροχή ασύλου και θα μπορούσαν, ενδεχομένως κάποιες από τις προτάσεις Μητσοτάκη να εφαρμοστούν;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατ` αρχήν, πρέπει να σας πω ότι η κατάσταση στη Μόρια είναι πράγματι δύσκολη, είναι πράγματι οριακή. Αυτή τη στιγμή έχουμε περίπου 9.000 ανθρώπους εκεί. Ωστόσο, γίνεται μια διαρκής προσπάθεια να αποσυμφορηθεί το νησί. Καθ` όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού καταφέραμε να μεταφέρουμε περίπου 3.000 πρόσφυγες και μετανάστες από την Λέσβο στην ενδοχώρα. Την προηγούμενη εβδομάδα μόνο καταφέραμε να μεταφέρουμε περίπου 700 ακόμα και μέχρι το τέλος του Σεπτέμβρη σκοπεύουμε να έχουμε μεταφέρει περίπου 2.000 ακόμα ανθρώπους, πρόσφυγες και μετανάστες προς την ενδοχώρα για να εξεταστούν οι αιτήσεις ασύλου τους, με βάση όλα όσα ισχύουν στο εθνικό και διεθνές νομικό περιβάλλον. Τώρα, σε ό,τι αφορά τον κ. Μητσοτάκη και τις προτάσεις τις οποίες έκανε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου στη ΔΕΘ: Πρέπει να σας πω ότι ο κ. Μητσοτάκης-δεν θέλω να πω ότι είπε ψέματα- έκανε ένα λάθος το οποίο δεν μπορεί να εξηγηθεί διαφορετικά, παρά δια της υπόθεσης ότι κάποιος σύμβουλός του δεν του εξήγησε ακριβώς ποια είναι η διαδικασία παροχής ασύλου στη χώρα. Μίλησε για τέσσερις βαθμούς στη διαδικασία παροχής ασύλου. Δεν υπάρχουν τέσσερις βαθμοί στην Ελλάδα. Υπάρχει η πρωτοβάθμια επιτροπή προσφυγών, υπάρχει η δευτεροβάθμια επιτροπή προσφυγών, η οποία λειτουργεί ως οιωνοί δικαιοδοτικό όργανο και η οποία εκδίδει τελεσίδικες αποφάσεις και από εκεί και πέρα, υπάρχει δυνατότητα αίτησης ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Σε κάθε περίπτωση, όπως ισχύει με όλες τις διοικητικές πράξεις, σε κάθε λοιπόν περίπτωση, οι διαδικασίες οι οποίες προβλέπονται από τον ελληνικό νόμο είναι είτε δύο είτε τρεις, ανάλογα από τη σκοπιά που το βλέπει κανείς. Σίγουρα δεν είναι τέσσερις. Πρώτο αυτό. Σε ό,τι αφορά την πρόταση του κ. Μητσοτάκη για δύο διαδικασίες, για δύο βαθμούς, πρέπει να σας πω ότι αυτή δεν είναι μια καινούργια πρόταση. Έχει εφαρμοστεί και το 2009 έγινε αυτό, αλλά νομίζω και λίγο αργότερο το 2012. Το 2009 αυτό που καταργήθηκε ήταν η δευτεροβάθμια επιτροπή προσφυγών και τότε είχαμε δύο βαθμούς μόνο, είχαμε, δηλαδή, την πρωτοβάθμια επιτροπή προσφυγών και μετά τη δυνατότητα άσκησης αίτησης ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Ξέρετε τι έγινε τότε; Βούλιαξε το ΣτΕ. Και δεν μπορούσε πλέον να διαχειριστεί τις υποθέσεις. Στη συνέχεια καταργήθηκε αυτή η διαδικασία και πέρασε ο δεύτερος βαθμός στα διοικητικά δικαστήρια. Ξέρετε τι έγινε τότε; Βούλιαξαν τα διοικητικά δικαστήρια. Άρα, λοιπόν, ο κ. Μητσοτάκης δεν προτείνει κάτι νέο. Προτείνει πράγματα τα οποία έχουν γίνει στο παρελθόν και έχουν αποτύχει. Από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης, αυτό το οποίο προσπαθούμε να κάνουμε, είναι να μειώσουμε τους χρόνους για την έκδοση απόφασης για την παροχή ή μη παροχή ασύλου στις πρωτοβάθμιες και δευτεροβάθμιες επιτροπές και αυτό το έχουμε καταφέρει με προβλέψεις για συγκεκριμένες προθεσμίες. Ωστόσο, από εκεί και πέρα, υπάρχει πάντοτε και η πραγματικότητα. Ξέρετε, η κάθε κρίση για το άσυλο είναι μια ad hoc κρίση, είναι μια εξατομικευμένη κρίση. Έχει εξαιρετικά μεγάλες δυσκολίες. Επομένως, εμείς αυτό το οποίο πρέπει να κάνουμε και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε, είναι να βρίσκουμε πάντοτε την ισορροπία μεταξύ του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του σεβασμού της Συνθήκης της Γενεύης, που προστατεύει τους πρόσφυγες και προβλέπει τον τρόπο με τον οποίο απονέμεται το καθεστώς προσφυγικής προστασίας. Και από την άλλη μεριά να προσπαθούμε να αποσυμφορούμε όσο το δυνατόν περισσότερο γίνεται τα νησιά μας, τα οποία πράγματι έχουν επιβαρυνθεί. Ωστόσο, πρέπει να καταλάβουμε όλοι το εξής: Ο μοναδικός τρόπος για μια συνολική επίλυση του προβλήματος της προσφυγικής κρίσης είναι η ίση κατανομή, η αναλογική κατανομή των προσφύγων σε ολόκληρη την Ευρώπη. Και όσο οι χώρες του Βίζενγκραντ επιμένουν σε αυτή την αντιευρωπαϊκή, αντιανθρωπιστική και παράνομη κατά τη γνώμη μου συμπεριφορά απέναντι στις ευρωπαϊκές αποφάσεις, το πρόβλημα θα συνεχίζεται. Εμείς από τη δική μας πλευρά προσπαθούμε και πολιτικά και διαπραγματευτικά να κάνουμε το καλύτερο δυνατόν.
ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Ήθελα να επανέλθω στο θέμα της ΕΡΤ. Καλό θα είναι κανένα κόμμα να μην κάνει εμπάργκο σε κανένα κανάλι, κατά τη γνώμη μου. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, εγώ θέλω να ρωτήσω το εξής: Αν κατανοείτε τους λόγους που προχώρησε σε αυτή την ενέργεια η ΝΔ. Και εδώ να σας θυμίσω ότι ένας τηλεοπτικός σταθμός, ο ΣΚΑΪ, στον οποίο ως κυβέρνηση και ως κόμμα έχετε κάνει εμπάργκο, στο παρελθόν όταν κάποιος παρουσιαστής της εκπομπής είχε κάνει κάποιες αναφορές, συνδέοντας αυτούς που είχαν επιτεθεί στον κύριο Παπαδήμο με τον κύριο Τσίπρα, τον είχε διώξει από τη θέση του, είχε τελειώσει η συνεργασία μαζί του. Εγώ θέλω να σας ρωτήσω, εάν κατανοείτε όντως ότι αυτά που ειπώθηκαν από την ΕΡΤ εναντίον του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, δεν θα έπρεπε να ειπωθούν κατ’ αυτόν τον τρόπο.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ δεν θα έκανα μια παρόμοια δήλωση. Από εκεί και πέρα δεν θα λογοκρίνουμε τους δημοσιογράφους. Ο λόγος για τον οποίο γίνεται το εμπάργκο στον ΣΚΑΪ, από την μεριά της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά πολύ περισσότερο και του ΣΥΡΙΖΑ, έχει να κάνει με μια εξακολουθητική τάση του συγκεκριμένου καναλιού να διαστρεβλώνει την πραγματικότητα. Δεν νομίζω ότι αυτό μπορεί να το ισχυριστεί κανένας για την ΕΡΤ.
ΡΑΠΑΝΑΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σήμερα συμπληρώνονται πέντε χρόνια από τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα από τον χρυσαυγίτη Ρουπακιά. Πέντε χρόνια μετά, η δίκη είναι ακόμη σε εξέλιξη. Υπάρχουν καταγγελίες ότι καθυστερεί πάρα πολύ και ταυτόχρονα οι φασιστικές συμμορίες και στις ίδιες γειτονιές συνεχίζουν σχεδόν ανενόχλητες. Είχαμε και τη δολοφονική επίθεση στον Βαγγέλη Παπαμιχαήλ, μέλος της Νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ, πριν μερικές ημέρες στο Πέραμα. Θα ήθελα, λοιπόν, να μου πείτε, εάν η κυβέρνηση εκτιμά ότι η δίκη καθυστερεί και εάν υπάρχει κάποιος λόγος που γίνεται αυτό; Και ο Πρωθυπουργός βγήκε στην Ευρώπη και είπε ότι η μεγάλη απειλή αυτή τη στιγμή είναι η άνοδος της ακροδεξιάς το επόμενο διάστημα. Μια αριστερή κυβέρνηση πώς αντιμετωπίζει το φαινόμενο αυτό του φασισμού, που ακόμα και σήμερα ανενόχλητος λυμαίνεται τις λαϊκές γειτονιές;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καταρχήν, θέλω να εκφράσω τη στήριξη της κυβέρνησης και την απόλυτη συμπαράστασή μας στο θύμα αυτής της φασιστικής επίθεσης, στον Βαγγέλη Παπαμιχαήλ. Σε ό,τι αφορά τώρα το ερώτημά σας, πράγματι νομίζω ότι υπάρχει μία υπέρμετρη καθυστέρηση της δίκης της Χρυσής Αυγής. Ωστόσο, πρέπει να καταλάβετε ότι το υλικό που πρέπει να αξιολογηθεί από το δικαστήριο, οι μάρτυρες οι οποίοι πρέπει να καταθέσουν είναι πάρα πολλοί, το υλικό είναι τεράστιο, άρα, λοιπόν, πρόκειται για μία δική-μαμούθ. Από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης, δεν μπορούν να γίνουν συστάσεις προς τη δικαστική εξουσία, για τον τρόπο με τον οποίο προχωρά τη συγκεκριμένη δίκη. Αυτό το οποίο μπορούμε να κάνουμε εμείς, είναι να προσφέρουμε όσα είναι απαραίτητα σε διοικητικό, τεχνικό εξοπλισμό, αλλά και σε υποδομές, ώστε η δίκη να προχωρήσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα και να έχουμε επιτέλους μια απόφαση για όλα όσα κατηγορείται ότι έχει κάνει η Χρυσή Αυγή, που πλέον, νομίζω ότι στη συνείδηση των πολιτών έχει καταγραφεί ως μία φασιστική συμμορία που δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει βία εναντίον των αδυνάμων. Οι αδύναμοι μπορεί να είναι ακτιβιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μπορεί να είναι αριστεροί αγωνιστές, μπορεί να είναι ομοφυλόφιλοι, μπορεί να είναι μετανάστες, μπορεί να είναι πρόσφυγες. Δεν έχει σημασία. Η Χρυσή Αυγή έχει την τάση να επιτίθεται και να επιλέγει την άσκηση βίας ακριβώς απέναντι στους αδύναμους και γι’ αυτό τον λόγο πρέπει να κριθεί όχι μόνο στο δικαστικό, αλλά και στο πολιτικό και στο ιδεολογικό επίπεδο.
ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Θέλω να σας ρωτήσω, αν τα όσα έγιναν χθες με την επίθεση του Ρουβίκωνα στην Ιρανική Πρεσβεία, σας προβληματίζουν; Αν σκέφτεστε να αλλάξετε κάποιο τρόπο αντιμετώπισης αυτής της ακτιβιστικής, όπως έχετε χαρακτηρίσει, ομάδας. Και αν σας ικανοποιούν οι εικόνες με τον αστυνομικό, όλα αυτά που είδαμε χθες ότι έγιναν εκεί.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ δεν θα κάνω σχόλια για τον τρόπο με τον οποίο ο συγκεκριμένος αστυνομικός έκανε τη δουλειά του. Αυτή τη στιγμή, όπως ξέρετε, στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης, στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη έχει διαταχθεί ΕΔΕ και από την ΕΔΕ θα προκύψουν και οι συγκεκριμένες λεπτομέρειες της υπόθεσης αυτής. Από εκεί και πέρα, η Ελληνική Αστυνομία, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη κάνει ό,τι πρέπει για να διασφαλίζει την ασφάλεια των πολιτών, για να διασφαλίζει την ασφάλεια των ξένων διπλωματικών αποστολών. Και δεν πιστεύω ότι η ασφάλεια οποιουδήποτε τέθηκε σε διακινδύνευση καθ΄ όλη τη διάρκεια της θητείας αυτής της κυβέρνησης. Εγώ αυτό που θέλω να πω είναι ότι δεν πρέπει να μπαίνουμε σε λογικές τρομο-υστερίας, δεν πρέπει να μπαίνουμε σε λογικές γενικευμένης καταστολής, διότι, αν θέλετε, η διαρκής εστίαση σε τέτοιου τύπου περιστατικά, σε αυτό τελικά αποσκοπεί: να αναδείξει την ατζέντα του κ. Μητσοτάκη για ένα αστυνομοκρατούμενο κράτος.
ΚΑΡΑΜΑΓΚΑΛΗ: Ήθελα να ρωτήσω, κύριε Εκπρόσωπε, εάν είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο συνάντησης Τσίπρα-Ερντογάν στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη και αν θα πραγματοποιηθεί εντός του 2018 η επίσκεψη του κ. Τσίπρα στη Μόσχα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά το ταξίδι του Πρωθυπουργού στη Νέα Υόρκη επ΄ ευκαιρία της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, θα ανακοινώσουμε το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού, μόλις αυτό κλείσει.
Σε ό,τι αφορά την επίσκεψη στη Μόσχα, ο Πρωθυπουργός απάντησε στη ΔΕΘ. Από εκεί και πέρα, οι συζητήσεις συνεχίζονται. Δεν μπορώ να το αποκλείσω, δεν μπορώ, όμως, και να το προεξοφλήσω.
ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή βρισκόμαστε λιγότερο από δύο εβδομάδες πριν από το δημοψήφισμα στη γειτονική σας χώρα, τι περιμένει η Αθήνα; Με το γεγονός ότι τελευταία έχουν περάσει ηγέτες στα Σκόπια που παρέχουν στήριξη στη συμφωνία, η Αθήνα –φαντάζομαι- περιμένει ένα θετικό αποτέλεσμα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Περιμένουμε και ελπίζουμε σε ένα θετικό αποτέλεσμα, καθώς θεωρούμε ότι αυτό θα είναι το πρώτο και αποφασιστικό βήμα για να μπει τελικά η συμφωνία των Πρεσπών σε ισχύ. Ευχόμαστε καλή επιτυχία στον κ. Ζάεφ και αναμένουμε το αποτέλεσμα.
Σας ευχαριστώ πολύ.