Τρέχων Άρθρο
Eνημέρωση (briefing) πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπo 22 Μαρτίου 2017

Eνημέρωση (briefing) πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπo 22 Μαρτίου 2017

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον υπουργό Επικρατείας και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Δημήτρη Τζανακόπουλο

Κυρίες και Κύριοι,

Στο Eurogroup  της Δευτέρας αναγνωρίστηκε η πρόοδος που έχει συντελεστεί στις διαπραγματεύσεις για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης.
Καταγράφηκαν, ωστόσο, και οι γνωστές διαφορές κυρίως μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στα ζητήματα των εργασιακών και του συνταξιοδοτικού.
Καθώς οι διαφορές αυτές δεν είναι τεχνικού αλλά πολιτικού χαρακτήρα, μετά από πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης που έγινε αποδεκτή, αποφασίστηκε να αντιστραφεί η φορά των πραγμάτων και να συνεχιστούν οι διαβουλεύσεις σε πολιτικό επίπεδο στις Βρυξέλλες.
Έτσι, από προχθές βρίσκονται σε εξέλιξη εντατικές συζητήσεις στις Βρυξέλλες μεταξύ των επικεφαλής των θεσμών και της ελληνικής κυβέρνησης με αντικείμενο κυρίως τα εργασιακά, το συνταξιοδοτικό, αλλά και από σήμερα τα ενεργειακά, καθώς ήδη μετέβη εκεί και ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κύριος Γιώργος Σταθάκης.
Στόχος είναι να γεφυρωθούν οι διαφορές με τη λήψη αποφάσεων, ώστε στη συνέχεια τα τεχνικά κλιμάκια να δουλέψουν εντός ενός σαφώς καθορισμένου πλαισίου και με ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Ευελπιστούμε ότι αυτή η πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης, της οποίας η βούληση και η προσήλωση στην επίτευξη συμφωνίας αναγνωρίστηκε με σαφήνεια στη συνεδρίαση των Υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης τη Δευτέρα, θα επιταχύνει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και θα τερματίσει την πρακτική της άσκοπης κωλυσιεργίας.
Μετά την επίτευξη τεχνικής συμφωνίας για τις μεταρρυθμίσεις μέχρι τον Αύγουστο του 2018 και την αλλαγή του δημοσιονομικού μείγματος για το 2019, θα ανοίξει ο δρόμος για τη συζήτηση σχετικά με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος καθώς και τους μεσοπρόθεσμους στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων, ώστε να φτάσουμε σε μια συνολική συμφωνία όσο το δυνατόν συντομότερα, και ει δυνατόν και εντός Απριλίου.
Η ευθύνη για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων σε κάθε περίπτωση πάντως, δεν ανήκει μόνο στην ελληνική κυβέρνηση που κάνει ό,τι είναι δυνατόν για την επίτευξη μιας βιώσιμης συνολικής συμφωνίας, αλλά και στους δανειστές που οφείλουν να σεβαστούν τη συμφωνία που έχουν υπογράψει με την Ελληνική Δημοκρατία και η οποία διέπεται αυτονόητα από το ευρωπαϊκό κοινοτικό δίκαιο.
Όλα αυτά βεβαίως τα γνωρίζει πολύ καλά και η Νέα Δημοκρατία, η οποία όμως αντί να στηρίζει την μεγάλη διαπραγματευτική προσπάθεια για την έξοδο από την κρίση, επιλέγει να επιρρίπτει την αποκλειστική ευθύνη για τις καθυστερήσεις στην ελληνική κυβέρνηση υπονομεύοντας έτσι την πορεία της διαπραγμάτευσης.
Ο στόχος της καθ’ όλη τη διάρκεια των συζητήσεων με τους δανειστές ήταν -και εξακολουθεί να είναι- η μη επίτευξη συμφωνίας ώστε να δικαιωθούν τα κινδυνολογικά και καταστροφολογικά σενάρια που αποτελούν και το μοναδικό αντιπολιτευτικό της ρεπερτόριο.
Τούτο βέβαια, μόνο  όταν δεν ζητάει “τόσα και άλλα τόσα μέτρα για να κλείσει η αξιολόγηση” φροντίζοντας ανά χρονικά διαστήματα να υπενθυμίζει στους ακραίους κύκλους των δανειστών ότι είναι πρόθυμη για όλα.
Οι αντιφάσεις της βεβαίως, είναι γνωστές και γίνονται πιο εκρηκτικές όταν δηλώνει με απύθμενο θράσος ότι δεν θα στηρίξει την συμφωνία, επιδιδόμενη σε μια εκ του ασφαλούς κριτική ή κατά το κοινώς λεγόμενο σε “τζάμπα μαγκιά”.
Για να ξεκαθαρίσουμε επομένως μια και καλή το συγκεκριμένο θέμα που χτες επανήλθε στην επικαιρότητα, επαναλαμβάνουμε στην Νέα Δημοκρατία ότι η κυβέρνηση διαθέτει την  από το Σύνταγμα απαιτούμενη πλειοψηφία για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Και επί του ελληνικού Συντάγματος δεν δικαιούνται να έχουν λόγο οι δανειστές.
Τώρα να περάσουμε σε πιο σημαντικά ζητήματα από τη στάση της Νέας Δημοκρατίας:
Ο Πρωθυπουργός, γνωρίζετε ότι μετά την επιστροφή του από την Ιερουσαλήμ, θα συναντήσει σήμερα τον Γερμανό Αντικαγκελάριο και Υπουργό Εξωτερικών κύριο Ζίγκμαρ Γκάμπριελ με τον οποίο θα έχει την ευκαιρία να συζητήσει το σύνολο των διμερών και ευρωπαϊκών θεμάτων ενόψει και της Συνόδου Κορυφής που θα πραγματοποιηθεί το ερχόμενο Σάββατο, 25 Μαρτίου στη Ρώμη.
Ο Πρωθυπουργός θα αναχωρήσει αύριο το απόγευμα για την ιταλική πρωτεύουσα. Πριν από τη Σύνοδο Κορυφής, το απόγευμα της Παρασκευής, θα συμμετέχει σε ακρόαση των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τον Πάπα Φραγκίσκο στο Βατικανό, ενώ θα μιλήσει αύριο το βράδυ σε ανοιχτή εκδήλωση που διοργανώνει  το Δίκτυο Transform Europe στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης.
Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας:

ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, αναφερθήκατε στη συζήτηση που άνοιξε χθες, σχετικά με την ψήφιση των μέτρων, μετά από συγκεκριμένες αναφορές του κ. Σαπέν, με τη διάψευση κύκλων του ΔΝΤ και μετά τη σκυτάλη την πήρε ο κ. Σόιμπλε. Η ελληνική κυβέρνηση έχει γίνει δέκτης εισηγήσεων για υπερψήφιση των μέτρων με ευρεία ή ευρύτατη πλειοψηφία των 180; Ποια είναι η απάντησή της σε σχέση με αυτό;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αν έχει γίνει δέκτης εισηγήσεων, είπατε, από το εσωτερικό της ή από το εξωτερικό; Δεν έχει υπάρξει τέτοιο θέμα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και δεν θα μπορούσε, κατά τη γνώμη μου, να υπάρξει. Αν το ΔΝΤ ή οποιοσδήποτε άλλος θεωρεί ότι πρέπει να υπάρξει πολιτική δέσμευση της αντιπολίτευσης σε ό,τι αφορά τα μέτρα που θα ψηφιστούν για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, δεν έχει παρά να το πει ευθέως.

ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ: Είναι αλήθεια ή όχι ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στις πληρωμές του Δημοσίου και σκέψεις για αύξηση των ρέπος με τους δημόσιους φορείς, ώστε η κυβέρνηση να μπορέσει να καλύψει τις βαριές πληρωμές χρέους του Ιουλίου, σε περίπτωση που δεν είναι εφικτή μέχρι τότε η εκταμίευση της δόσης;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχει κανένα τέτοιο σενάριο. Η αξιολόγηση θα ολοκληρωθεί μετά και την ολοκλήρωση των συζητήσεων στις Βρυξέλλες. Δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να έχουμε το οποιοδήποτε επεισόδιο σε ό,τι αφορά τις κανονικές πληρωμές εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου. Τα σενάρια που έχουν δει το φως της δημοσιότητας είναι πλήρως ψευδή, αναληθή και το μόνο το οποίο εξυπηρετούν είναι μια καταστροφολογική ρητορεία, η οποία έχει κατακλύσει τη χώρα τους τελευταίους πέντε- έξι μήνες. Θα σας συμβούλευα να μην δίνετε βάση σε τέτοιου τύπου σεναριολογία.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, με αφορμή την υπόθεση του Βατοπεδίου, θα ήθελα να ρωτήσω, εάν η κυβέρνηση συντάσσεται με τις δηλώσεις του κ. Παπαγγελόπουλου, ο οποίος είπε σήμερα ότι ο κ. Καραμανλής είναι απρόσβλητος στους ιούς της διαπλοκής ή αν συντάσσεστε με την άποψη του ΣΥΡΙΖΑ που μεταξύ άλλων λέει ότι δεν παραγράφονται οι πολιτικές ευθύνες.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η θέση της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά μια δικαστική απόφαση είναι ότι, ανεξαρτήτως της ορθότητάς της, δεν μπορεί παρά να είναι δεσμευτική.

ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω σε σχέση με τη Ρώμη, εάν τελικά στο τελικό κείμενο δεν υπάρχει αναφορά σχετικά με τα εργασιακά, πόσο μακριά είναι διατεθειμένος να το τραβήξει ο Πρωθυπουργός;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ξέρετε ότι πριν από κάθε Σύνοδο Κορυφής υπάρχουν προκαταρκτικές συζητήσεις για τη διαμόρφωση του κοινού ανακοινωθέντος ή στην περίπτωση αυτή, της Διακήρυξης για τα 60 χρόνια από την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Την ίδρυση που έγινε το 1957 στη Ρώμη της Ένωσης Άνθρακα-Χάλυβα και της Ένωσης Ατομικής Ενέργειας. Θεωρούμε ότι αυτή η Διακήρυξη έχει έναν εξαιρετικά σημαντικό και συμβολικό χαρακτήρα για το μέλλον της Ευρώπης. Και με αυτή την έννοια, στο πλαίσιο των προπαρασκευαστικών συζητήσεων, προτείναμε κάποιες διορθώσεις στο κείμενο, οι οποίες θα τονίζουν περισσότερο την ανάγκη για την προστασία των εργαζομένων. Στο πλαίσιο, λοιπόν, αυτών των συζητήσεων θεωρούμε ότι θα διαμορφωθεί ένα κείμενο το οποίο θα μπορεί να έχει το τελικό consensus εκ μέρους όλων των κρατών-μελών.

ΚΑΡΑΛΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, πέραν του συμβολικού χαρακτήρα της Διακήρυξης, η Διακήρυξη αυτή καθ` εαυτή έχει κάποιο δεσμευτικό ίσως στοιχείο όσον αφορά, δηλαδή, την πορεία της Ε.Ε. στη συνέχεια; Ή απλά θα περιορίζεται στο πλαίσιο ενός κοινού ανακοινωθέντος και πέραν τούτου ουδέν;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, η δεσμευτικότητα των κοινών ανακοινωθέντων ή των διακηρύξεων των Συνόδων Κορυφής δεν είναι δεσμευτικότητα τυπικού νόμου. Είναι πολιτικές αποφάσεις οι οποίες συγκροτούν το γενικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο οφείλει να κινείται η Ε.Ε. Δεσμευτικά για την Ε.Ε. είναι τα κείμενα των Συνθηκών και οι αποφάσεις των ευρωπαϊκών δικαστηρίων. Από εκεί και πέρα, όμως, έχει πολύ μεγάλη σημασία η πολιτική βούληση των κρατών-μελών να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο αρχών και αξιών, προφανώς πολιτικού χαρακτήρα – ξαναλέω- το οποίο πλαίσιο θα καλύπτει το σύνολο των κρατών-μελών της Ένωσης.
Με αυτή την έννοια θεωρούμε ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό και αποτελεί έναν από τους στόχους της ελληνικής κυβέρνησης, να τονιστεί η ανάγκη για την προστασία των εργαζομένων στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, πράγμα το οποίο τα τελευταία τουλάχιστον χρόνια σε ό,τι αφορά την Ε.Ε. δεν αποτελεί και την ύψιστη προτεραιότητα, όπως γνωρίζετε.

ΣΒΕΡΚΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο πρόεδρος του Eurogroup προσφάτως προχώρησε σε κάποιες δηλώσεις, παρομοιάζοντας τις χώρες του Νότου με άτομα τα οποία σπαταλούν σε διάφορα μέσα τα χρήματά τους και είπε, μάλιστα, ότι δεν αξίζουν της βοήθειας, ουσιαστικά. Θεωρείτε ότι μετά από αυτές τις δηλώσεις, ο Γερούν Ντάισελμπλουμ -η κυβέρνηση θεωρεί- ότι μπορεί να παραμένει στη θέση του προέδρου του Eurogroup; Και πρόκειται να κάνει και κάποιο διάβημα, να τον θέσει υπό αμφισβήτηση;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η εκτίμηση της ελληνικής κυβέρνηση -εφόσον, βεβαίως, αληθεύουν και έχουν ειπωθεί όλα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας χθες και προχθές, σε σχέση με τον κύριο Ντάισελμπλουμ – είναι ότι η δήλωση προφανώς είναι πλήρως άστοχη. Υιοθετεί στερεότυπα τα οποία διευρύνουν το χάσμα μεταξύ Βορρά και Νότου και στην πραγματικότητα στρώνουν το χαλί -θα έλεγε κανείς- για εξτρεμιστικές απόψεις. Για να μην αναφερθούμε δε και στη σεξιστική χροιά του συγκεκριμένου σχολίου. Αυτό το οποίο νομίζω, είναι ότι σε μία φάση που η Ευρώπη βρίσκεται σε μία έντονη πολιτική αναζήτηση για τα επόμενα βήματά της, δηλώσεις οι οποίες διευρύνουν τα χάσματα Βορρά και Νότου δεν βοηθούν κανέναν.

ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε ότι δεν έχει τεθεί επισήμως στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων το θέμα της ευρύτερης συναίνεσης για την υιοθέτηση των μέτρων. Ωστόσο, επειδή το έχουμε ζήσει στο παρελθόν, έχει ξανατεθεί δηλαδή πριν από χρόνια η ευρύτερη συναίνεση ως αναγκαίος όρος για μία συμφωνία, θα ήθελα μια πιο ξεκάθαρη -ας το πούμε έτσι- τοποθέτηση της ελληνικής κυβέρνησης. Τι θα πράξει εάν τεθεί ως προϋπόθεση ή εάν ανησυχεί η κυβέρνηση ότι μπορεί να τεθεί ως προϋπόθεση για μια συμφωνία μια τέτοια συναίνεση; Και εάν τεθεί, όντως θα αναζητήσει στη συνέχεια κάποιες συναινέσεις, από τη στιγμή που η αντιπολίτευση ζητά μια γρήγορη συμφωνία;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν κατανοώ ειλικρινά πώς θα μπορούσε να τεθεί ως προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της συμφωνίας κάτι περισσότερο από αυτό το οποίο προβλέπεται στο ελληνικό Σύνταγμα. Σας είπα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση ότι η ελληνική κυβέρνηση διαθέτει την αναγκαία πλειοψηφία, έτσι ώστε να ολοκληρώσει τη δεύτερη αξιολόγηση και από εκεί και πέρα τέτοιου τύπου, πολιτικού χαρακτήρα, δεσμεύσεις δεν έχουν κανένα απολύτως νόημα. Το πρόβλημα, σε κάθε περίπτωση, εφόσον το ΔΝΤ θέλει να κάνει μία τέτοιου είδους έγκληση ή πρόκληση στη ΝΔ, το έχει η ΝΔ. Δεν μπορεί, όμως, σε καμία περίπτωση, να τεθεί ως προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση της συμφωνίας.

ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να ρωτήσω σε συνέχεια προηγούμενης ερώτησης για την υπόθεση του Βατοπεδίου. Να υποθέσουμε, από την απάντησή σας, πως ο ΣΥΡΙΖΑ και ο κύριος Παπαδημούλης δεν σέβονται τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης; Γιατί ο κύριος Παπαδημούλης έχει μιλήσει για ομολογημένες ευθύνες που δεν ξεπλένονται. Και θέλω να ρωτήσω, επίσης, εάν η κυβέρνηση και ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρούν τελικώς ότι η υπόθεση αυτή ήταν σκάνδαλο ή όχι.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ βρίσκομαι εδώ ως εκπρόσωπος της ελληνικής κυβέρνησης και γνωρίζετε ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν μπορεί να πει τίποτα περισσότερο σε ό,τι αφορά μια δικαστική απόφαση, πέρα από το γεγονός ότι είναι δεσμευτική. Και αυτό δεν έχει να κάνει με τη νομική μου εκτίμηση εάν ήταν σωστή ή λανθασμένη.

ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σήμερα το πρωί είχαμε ένα περιστατικό στο Διδυμότειχο. Φαντάζομαι έχετε ενημερωθεί. Πόσο σας ανησυχεί το γεγονός ότι αυτό μπορεί να τύχει εκμετάλλευσης από τη γειτονική χώρα, η οποία βρίσκεται σε μια έξαρση δηλώσεων και σε ένα παραλήρημα πολλών εκτροπών από όλα αυτά που συμβαίνουν ή δηλώνουν και λοιπά, οι αξιωματούχοι;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το γεγονός αυτό καθ΄ αυτό, είναι θλιβερό, διότι οδήγησε στην καταστροφή ενός θρησκευτικού, αλλά και πολιτιστικού μνημείου. Η ελληνική κυβέρνηση κάνει αυτό το οποίο οφείλει και έχουμε δεσμευθεί ότι θα προχωρήσουμε άμεσα στην ανακατασκευή του τεμένους, το οποίο καταστράφηκε. Από εκεί και πέρα, δεν νομίζω ότι ένα τέτοιο περιστατικό θα μπορούσε ή θα έπρεπε να τύχει πολιτικής αξιοποίησης από τον οποιονδήποτε, είτε αυτός είναι η Τουρκία, είτε οποιοσδήποτε άλλος. Αυτό το οποίο θέλω να δηλώσω, κλείνοντας την απάντηση στο συγκεκριμένο, είναι ότι η Πυροσβεστική και οι αρμόδιες Αρχές κάνουν αυτό που οφείλουν, έτσι ώστε να διευκρινιστούν απολύτως τα αίτια του συγκεκριμένου γεγονότος.

ΜΑΝΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, το ξέρω ότι δεν σχολιάζετε τεχνικές λεπτομέρειες της διαπραγμάτευσης, όσο είναι σε εξέλιξη. Αλλά ο Γερούν Ντάισελμπλουμ, χθες, πριν πει όσα είπε για τους Νότιους, απαντώντας σε άλλη ερώτηση, μίλησε για βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές στο θέμα των εργασιακών και συγκεκριμένα για την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Αυτό, κατά τη γνώμη της κυβέρνησης, δίνει θετικό σήμα ότι πάει καλά το θέμα των συλλογικών διαπραγματεύσεων ή ότι ήταν μια προσωπική άποψη του επικεφαλής του Eurogroup που δεν έχει συνέχεια; Και επίσης, πώς σχολιάζετε τη δήλωση του κ. Σόιμπλε ότι χωρίς συμμετοχή του ΔΝΤ δεν μπορεί να εκταμιευθεί η δόση;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε σχέση με τον κ. Ντάισελμπλουμ: Όπως ξέρετε, ο επικεφαλής του Eurogroup δεν κάνει προσωπικές δηλώσεις. Κάνει δηλώσεις που θεωρεί ότι θα πρέπει να δεσμεύουν στη διαδικασία των διαπραγματεύσεων για το ελληνικό πρόγραμμα ή για οποιοδήποτε πρόγραμμα είναι κάθε φορά στην ημερήσια διάταξη. Νομίζω, λοιπόν, ότι είναι εξαιρετικά θετικό το γεγονός ότι από τον κ. Ντάισελμπλουμ αναγνωρίστηκε η ανάγκη για την αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και το σταμάτημα, εν πάση περιπτώσει, της κατάστασης εξαίρεσης, στην οποία βρίσκεται η ελληνική αγορά εργασίας. Από εκεί και πέρα, γνωρίζετε ότι το ΔΝΤ έχει διαφορετικές απόψεις για τον τρόπο με τον οποίο οφείλει να ρυθμιστεί ή να απορυθμιστεί, θα έλεγε κανείς, η αγορά εργασίας στην Ελλάδα. Ωστόσο, στο πλαίσιο των συζητήσεων που εξελίσσονται αυτή τη στιγμή στις Βρυξέλλες, προσπαθούμε να γεφυρώσουμε τις διαφορές, έτσι ώστε να βρεθεί ένα κοινό πεδίο, προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες της δεύτερης αξιολόγησης. Σας έχουμε πει και εδώ στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, αλλά πολύ περισσότερο και ο Πρωθυπουργός και ο υπουργός Οικονομικών έχουν δηλώσει, ότι είναι μια από τις βασικές επιδιώξεις της ελληνικής κυβέρνησης, από τους βασικούς στόχους της ελληνικής κυβέρνησης στη διαδικασία για τη δεύτερη αξιολόγηση, η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Και αυτό συνεχίζουμε να πιστεύουμε και αυτό συνεχίζουμε να επιδιώκουμε.
Σε ό,τι αφορά τον κ. Σόιμπλε, δεν νομίζω ότι χρειάζεται το οποιοδήποτε σχόλιο. Η θέση της Γερμανίας είναι σαφής από την αρχή του προγράμματος, ότι θεωρεί ως προαπαιτούμενο για τη συνέχισή του τη συμμετοχή του ΔΝΤ. Επομένως, δεν θεωρώ ότι ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών μας είπε κάτι καινούριο, χθες. Επανέλαβε μια θέση, η οποία διατυπώνεται διαρκώς εκ μέρους των γερμανικών Αρχών.

ΜΗΤΣΟΠΟΥΛΟΥ: Επειδή ο κ. Τσακαλώτος, αν δεν κάνω λάθος, έθεσε ως ένα ακόμα ορόσημο την εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ, αν περιμένετε ότι σε εκείνη τη Σύνοδο θα άρει το Ταμείο όποιες επιφυλάξεις ή πιέσεις σε σχέση με τα εργασιακά και το Ασφαλιστικό και θα υπάρξει κάποια λύση ως προς τα μεσοπρόθεσμα για το χρέος και αν αισιοδοξείτε ότι θα υπάρξει μια θετική εξέλιξη για την ένταξη στην ποσοτική χαλάρωση.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το χρονοδιάγραμμα που θα μπορούσε κανείς να θέσει είναι το εξής: Πρέπει πριν από την εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ, είναι αναγκαίο πριν από την εαρινή Σύνοδο να υπάρξει τεχνική συμφωνία και συμφωνία για το δημοσιονομικό μίγμα του 2019 και από εκεί και πέρα, να ανοίξει η συζήτηση για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος και τα πρωτογενή πλεονάσματα, που πλέον θα φέρει, όπως καταλαβαίνετε, και τη Γερμανία προ των δικών της ευθυνών. Στη συνέχεια, στην εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ, με δεδομένες αυτές τις εξελίξεις, και το Ταμείο οφείλει να πάρει τις τελικές του αποφάσεις για τον τρόπο συμμετοχής του στο ελληνικό πρόγραμμα. Δεν υπάρχει η δυνατότητα, κατά τη γνώμη μας, για περαιτέρω καθυστερήσεις και το ΔΝΤ πρέπει να το κατανοήσει αυτό. Εκείνοι μπορεί να έχουν σκοπό να περιμένουν περισσότερο, όμως, ούτε η Ευρώπη, ούτε η Ελλάδα μπορεί να περιμένει διαρκώς τις τελικές αποφάσεις του Ταμείου. Υπάρχει ένα παράθυρο ευκαιρίας αυτή τη στιγμή και νομίζω ότι αυτό το παράθυρο ευκαιρίας πρέπει να το αξιοποιήσουμε με πολύ μεγάλη σωφροσύνη, έτσι ώστε να καταλήξουμε σε μια τελική συμφωνία ει δυνατόν και εντός του Απριλίου.

ΛΑΣΚΑΡΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η συμφωνία Ε.Ε.-Τουρκίας για το Προσφυγικό είναι έτοιμη να καταρρεύσει, όπως είπε ο κ. Τσελίκ στο Bloomberg;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είδα και το προηγούμενο διάστημα, τις προηγούμενες ημέρες υπήρξαν και κάποια δημοσιεύματα στον ελληνικό Τύπο που λένε ότι οι ροές αυξάνονται, ότι η Τουρκία έχει ανοίξει τη στρόφιγγα. Πρόκειται περί αναληθών δημοσιευμάτων. Ο μέσος όρος των εισερχομένων στην Ελλάδα δεν έχει αυξηθεί τις τελευταίες ημέρες. Αντιθέτως, βρίσκεται στα κανονικά επίπεδα που ήταν το τελευταίο 6μηνο-7μηνο τουλάχιστον. Επομένως, ως προς αυτό θα πρέπει να αμβλυνθούν, θα έλεγε κανείς, οι ανησυχίες. Ωστόσο, είναι εξαιρετικά σημαντικό να μη συνεχιστεί η κλιμάκωση μεταξύ της Τουρκίας και κάποιων κρατών, ιδιαιτέρως του ευρωπαϊκού Βορρά, διότι αυτό θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο την πολιτική σταθερότητα της περιοχής, αλλά και την ίδια τη Συμφωνία Ε.Ε.-Τουρκίας, που αποτελεί και το θεμέλιο λίθο για τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης. Νομίζω ότι πρέπει να την προστατεύσουμε αυτή τη Συμφωνία ως κόρη οφθαλμού και προς αυτή την κατεύθυνση δουλεύει η ελληνική κυβέρνηση.

ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Έχοντας υπόψη αυτό που είπατε, που αποκλείετε τα σενάρια ψήφισης των μέτρων από αυξημένη πλειοψηφία και με δεδομένο, επίσης, αυτό που λέτε ότι η Ν.Δ. θα έχει το πρόβλημα σε αυτή την περίπτωση, θα αντιμετωπίζατε διαφορετικά το ενδεχόμενο να ζητηθεί απλώς μια γραπτή δέσμευση της αντιπολίτευσης, όπως είχε γίνει επί κυβέρνησης Παπαδήμου για τα μέτρα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ξαναλέω ότι εγώ δεν αποκλείω κανένα απολύτως ενδεχόμενο. Επιτρέψτε μου, όμως, για άλλη μια φορά, να κάνω την εκτίμηση ότι η Ν.Δ. κατά τον ίδιο τρόπο που αυτοκαταστρεφόμενη δεν ψήφισε την ενίσχυση των χαμηλοσυνταξιούχων με 617 εκατομμύρια ευρώ τα Χριστούγεννα του 2016, κατά τον ίδιο τρόπο και σήμερα δεν θα ψηφίσει τη συμφωνία. Τοποθετήθηκα επ΄ αυτού και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση. Από εκεί και πέρα, το τι θα ζητήσει το ΔΝΤ από τη Ν.Δ. είναι ζήτημα του ΔΝΤ και της Ν.Δ. και δεν έχει απολύτως καμία νομική συνέπεια.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να ρωτήσω για ένα θέμα εσωτερικής επικαιρότητας: Η εφημερίδα μου «ΤΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ» την Κυριακή ανέδειξε ένα θέμα, μεγάλο θέμα κατά τη γνώμη μας: Από την Αρχή Δημοσίων Εσόδων να μειώνει κατά εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ πρόστιμα, τα οποία έχουν επιβληθεί από τις δημόσιες υπηρεσίες σε επώνυμους και μάλιστα για υποθέσεις φοροδιαφυγής, βεβαιωμένες υποθέσεις φοροδιαφυγής. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, η κυβέρνηση μπορεί να παρέμβει σε αυτό το θέμα; Και πώς είναι δυνατόν να συμβαίνουν αυτά τα πράγματα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων δεν είναι πλέον Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Είναι Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Ακολουθεί τις νομικές διαδικασίες, οι οποίες προβλέπονται που είναι, όπως γνωρίζετε, ο καταλογισμός του προστίμου από τις Υπηρεσίες σε πρώτο βαθμό και από εκεί και πέρα, ο φορολογούμενος, με βάση τις αρχές του Διοικητικού Δικαίου, έχει τη δυνατότητα να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή. Αν κατά την ενδικοφανή προσφυγή και στο δεύτερο βαθμό, οι Υπηρεσίες κρίνουν ότι έχουν γίνει τεχνικά ή άλλα λάθη στον καταλογισμό του φόρου, έχουν τη δυνατότητα να αναθεωρήσουν την απόφαση, έτσι ώστε να μην καταλήγουμε κάθε φορά στα Διοικητικά Δικαστήρια και να ψάχνουμε τι τελικά ισχύει. Η γνώμη μου είναι ότι θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όταν βγάζουμε συμπεράσματα στη βάση κάποιων –θα έλεγε κανείς- μη τεκμηριωμένων διαισθήσεων που μπορεί να έχουμε. Τώρα, αν υπάρχει πραγματικό θέμα, ο κύριος αρμόδιος για να το αποφασίσει, σε περίπτωση που κληθεί να το αποφασίσει, είναι ο εκάστοτε εισαγγελέας που θα έχει μπροστά του συγκεκριμένη υπόθεση με συγκεκριμένες καταγγελίες.

ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Πού οφείλεται το γεγονός ότι δεν έχει αποφασίσει η κυβέρνηση ακόμα ποιος θα πάει στη Νέα Υόρκη και στον Λευκό Οίκο την Παρασκευή και την Κυριακή στην παρέλαση; Είναι η πρώτη φορά, δεν το έχω ξανασυναντήσει. Συνήθως τα ονόματα βγαίνουν και γρήγορα, ειδικά από τη Βουλή και από την κυβέρνηση.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μην ανησυχείτε, μην ανησυχείτε.

ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν ανησυχώ. Ερώτηση κάνω.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εντός των επομένων ωρών θα υπάρξουν και οι σχετικές ανακοινώσεις.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Copyright © 2023-2024 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr