Τρέχων Άρθρο
Eνημέρωση (briefing) πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπo 22 Ιανουαρίου 2018

Eνημέρωση (briefing) πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπo 22 Ιανουαρίου 2018

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου, από τον υπουργό Επικρατείας και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Δημήτρη Τζανακόπουλο

Κυρίες και Κύριοι,
Συνεδριάζει σήμερα στις 4 ώρα Ελλάδας το Eurogroup, το οποίο αναμένεται να δώσει το πράσινο φως για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης, ώστε να περάσουμε και τυπικά στην τελική ευθεία των διαπραγματεύσεων για την έξοδο από το πρόγραμμα και τη μνημονιακή επιτροπεία.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την εισήγηση του  EWG το ύψος της δόσης πρόκειται να ανέλθει στα 6,7 δισ. ευρώ.
Από αυτά, τα 5,7 δισ. θα δοθούν με την ολοκλήρωση των τεχνικών προαπαιτούμενων και χωρίς νέα συνεδρίαση του Eurogroup μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου.
Συγκεκριμένα:
Τα 3,3 δισ. καλύπτουν τις δανειακές υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου μέχρι το τέλος Ιουνίου.
Τα 1,9 δισ. προορίζονται για την ενίσχυση του ταμειακού αποθέματος.
Το δε υπόλοιπο 0,5 δισ. αποτελεί την πρώτη από τις δύο δόσεις για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Επιπλέον, το 1 δισ. ευρώ που απομένει θα εκταμιευθεί στα μέσα Απριλίου με βάση την πορεία εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και μόνον αυτή. Ως εκ τούτου, ο μοναδικός όρος που έχει συμφωνηθεί για την εκταμίευση της δεύτερης υποδόσης του ενός δισ. ευρώ είναι η εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου ύψους ενός δισ. ευρώ έως τα μέσα Απριλίου.
Για τις λεπτομέρειες της σχετικής απόφασης του σημερινού Eurogroup θα ενημερώσει εξάλλου ο υπουργός Οικονομικών, μετά τη λήξη της συνεδρίασης.
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της διαπραγμάτευσης για το όνομα της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, η ελληνική κυβέρνηση αταλάντευτα επιμένει στην αναγκαιότητα εξεύρεσης μιας κοινά αποδεκτής λύσης.
Η θέση μας παραμένει σταθερή: η λύση πρέπει να βρεθεί στη βάση μιας σύνθετης ονομασίας, με γεωγραφικό ή χρονικό προσδιορισμό, η οποία θα ισχύει έναντι όλων, έτσι ώστε να είναι απολύτως σαφές ότι κανείς δεν θα διεκδικεί τα εδάφη ή την ιστορία άλλων λαών και έτσι θα αποκλείεται κάθε αλυτρωτική προοπτική.
Η στάση αυτή είναι η μοναδική υπεύθυνη στάση που εμπεδώνει τη θέση της Ελλάδας ως δύναμης που εγγυάται τη σταθερότητα και τη συνεργασία μεταξύ των λαών της ευρύτερης περιοχής μας. Μιας περιοχής αποσταθεροποιημένης που πρέπει επιτέλους να αφήσει πίσω της τις διαμάχες του παρελθόντος και να περάσει σε μια περίοδο συνανάπτυξης και ευημερίας.
Όλες οι πολιτικές δυνάμεις πρέπει να κατανοήσουν ότι δεν είναι η λύση, αλλά η μη λύση που υπονομεύει το εθνικό συμφέρον.
Η εθνικιστική και ακροδεξιά ρητορεία έχει τραυματίσει ανεπανόρθωτα τη χώρα και το εθνικό συμφέρον στο παρελθόν. Και το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων, ειδικά η Ν.Δ., έχουν καθήκον και εθνική ευθύνη να σταματήσουν να κρύβονται πίσω από τις κινητοποιήσεις για να αποσιωπήσουν τις δικές τους αντιφάσεις και τα τεράστια πολιτικά αδιέξοδα.
Και είναι πραγματικά κρίμα για τον κο Μητσοτάκη, ο οποίος λίγες μέρες πριν, συγκεκριμένα στις 9 Ιανουαρίου, μιλούσε για λύση σύνθετης ονομασίας, να σύρεται σήμερα πίσω από την ακροδεξιά πτέρυγα του κόμματός του.
Με σαφήνεια, λοιπόν, θέλω να θέσω στον κο Μητσοτάκη το ερώτημα:
Θα αποδεχτεί μια λύση σύνθετης ονομασίας την οποία το κόμμα του, είτε ως κυβέρνηση είτε ως αντιπολίτευση, είχε υιοθετήσει ή θα συνεχίσει τα ήξεις αφήξεις;
Έχει το σθένος ο κος Μητσοτάκης να πει με παρρησία την πολιτική του θέση ή θα συνεχίσει την τακτική της άτακτης υποχώρησης μπροστά στις ακροδεξιές πιέσεις που του ασκεί μια μερίδα του κόμματός του;
Θα λειτουργήσει επιτέλους με υπευθυνότητα σεβόμενος τον θεσμικό του ρόλο, αλλά και τη θέση της κυβέρνησης Καραμανλή το 2007 – 2008 ή θα συνεχίσει τη μικροκομματική, κοντόφθαλμη και εθνικά επιζήμια γραμμή της υπονόμευσης της προσπάθειας για την εξεύρεση λύσης την οποία θέλει να του επιβάλλει ο κος Σαμαράς;
Δεν είναι μόνο όμως ευθύνη του κου Μητσοτάκη να πάρει θέση.
Κανείς δεν μπορεί να παραχαράξει την ιστορία και να αποκρύψει το γεγονός ότι η Ελλάδα διά στόματος της πολιτικής της ηγεσίας έχει τουλάχιστον εδώ και μια δεκαπενταετία αποδεχτεί με τον πιο κατηγορηματικό και επίσημο τρόπο τη λύση της σύνθετης ονομασίας, η οποία θα ισχύει έναντι όλων.
Από τη δική μας πλευρά, θα συνεχίσουμε να επιμένουμε ότι η πατριδοκαπηλία, η εθνικιστική εξαλλοσύνη, η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός κάνουν μόνο ζημιά και οδηγούν σε εθνικά αδιέξοδα.
Ο Πρωθυπουργός, ο οποίος αναχωρεί αύριο για το Νταβός, θα έχει συνάντηση στις 24 Ιανουαρίου με τον Πρωθυπουργό της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, στην οποία αναμένουμε να συντελεστεί πρόοδος στην κατεύθυνση εξεύρεσης μίας κοινά αποδεκτής λύσης.
Επίσης, θα έχει συναντήσεις με τον Πρωθυπουργό της Αλβανίας, τον Πρωθυπουργό της Κροατίας, τον Αναπληρωτή Πρωθυπουργό της Ρωσικής Ομοσπονδίας, τον Ευρωπαίο Επίτροπο Οικονομικών Υποθέσεων κύριο Μοσκοβισί, τον Ευρωπαίο Επίτροπο Διεύρυνσης κύριο Γιοχάνες Χαν, αλλά και τη Γενική Διευθύντρια  του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου κυρία Κριστίν Λαγκάρντ, καθώς και με επιχειρηματίες για την προώθηση των επενδύσεων στη χώρα.

ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ποια είναι η δική σας πολιτική αποτίμηση του χθεσινού συλλαλητηρίου; Βοηθά την διαπραγμάτευση, την υπονομεύει, πήραν μέρος σε αυτό μόνο εθνικιστικά στοιχεία; Και το γεγονός, ότι πήρε μέρος εναργέστατα και το κόμμα του κ. Καμμένου που είναι κυβερνητικός εταίρος, τι αποτίμηση σας προκαλεί;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε να δείτε, γνωρίζαμε πάρα πολύ καλά ότι υπάρχουν πολίτες οι οποίοι έχουν μία ειδική ευαισθησία σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα. Αυτό το οποίο, όμως, οφείλουμε να πούμε με τη μεγαλύτερη δυνατή καθαρότητα και σαφήνεια, είναι ότι αυτή η ευαισθησία δεν πρέπει να γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης από ακροδεξιές και υπερεθνικιστικές δυνάμεις που μόνο κακό κάνουν στην προσπάθεια εξεύρεσης λύσης, σε ένα πρόβλημα το οποίο ταλαιπωρεί τη χώρα 25 χρόνια. Πρέπει να αναρωτηθούμε: Όλη αυτή η εθνικιστική έξαρση, τότε το 1992, βοήθησε ή υπονόμευσε την προσπάθεια για να εξυπηρετηθεί το εθνικό συμφέρον; Η γνώμη της σημερινής κυβέρνησης είναι, ότι η προσπάθεια μέσα από αυτή τη διαδικασία των κινητοποιήσεων, υπονομεύθηκε. Πάρα πολλοί, έκτισαν πολιτικές καριέρες πάνω σε αυτό το ζήτημα. Για μας, το κύριο αιτούμενο αυτή τη στιγμή είναι, με όρους νηφαλιότητας, ψυχραιμίας και εξυπηρέτησης του εθνικού συμφέροντος να καταφέρουμε να βρούμε μία κοινά αποδεκτή λύση με τους γείτονές μας, η οποία θα ανοίξει το δρόμο για τη συνανάπτυξη και τη συνεργασία στα Βαλκάνια. Αυτή είναι η κεντρική πολιτική τοποθέτηση της κυβέρνησης, τόσο σήμερα, όσο και χθες, όσο και στο μέλλον.

ΜΑΝΗ: Για το ονοματολογικό, η ερώτηση. Υπάρχει κυριακάτικο δημοσίευμα στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ, που αποδίδει στον Κώστα Καραμανλή τη φράση, σε εισαγωγικά: «Ποιος σας είπε, ότι έχω δεσμευθεί να υπάρχει ο όρος «Μακεδονία» στην ονομασία της γείτονος»; Υπάρχουν, ταυτόχρονα, πληθώρα δηλώσεων, συνεντεύξεων, αναρτήσεων στην επίσημη σελίδα του υπουργείου Εξωτερικών και προσφάτως από την κα Μπακογιάννη που τότε ήταν υπουργός Εξωτερικών, παρατίθενται όλες μαζί, σήμερα, στην Εφημερίδα των Συντακτών, που αναφέρουν ευθέως – μεταξύ αυτών και του πρεσβευτή των Ηνωμένων Πολιτειών τότε στην Ελλάδα – που αναφέρουν ευθέως, ότι η θέση της κυβέρνησης Καραμανλή το 2008 ήταν σύνθετη ονομασία, erga omnes. Η σημερινή κυβέρνηση, γνωρίζει ποια ήταν η θέση της κυβέρνησης Καραμανλή το 2008, δεδομένου ότι όταν ξεκίνησε η ιστορία του ονοματολογικού τον Δεκέμβριο είχατε πει, ότι κινούμαστε στη θέση της κυβέρνησης του 2008. Γνωρίζετε ποια είναι αυτή η θέση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κυρία Μάνη, εγώ δεν πρόκειται να σχολιάσω διαρροές ή υποτιθέμενες δηλώσεις, ούτε του κ. Καραμανλή, ούτε κανενός άλλου. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι, ότι εδώ και μία δεκαπενταετία, το είπα και εισαγωγικά, με πολύ μεγάλη σαφήνεια, εθνική θέση είναι η θέση της επιδίωξης μίας λύσης με σύνθετη ονομασία που θα ισχύει erga omnes. Αναφέρατε και εσείς το ρεπορτάζ της Εφημερίδας των Συντακτών, που σήμερα είναι εξόχως αποκαλυπτικό, για το τι συνέβη την περίοδο του 2007, 2008. Θα σας πω, ότι η κα Μπακογιάννη στις προγραμματικές δηλώσεις τότε, με σαφήνεια είχε τοποθετηθεί υπέρ της επιδίωξης μίας λύσης με σύνθετη ονομασία που θα ισχύει erga omnes, ενώ σύμφωνα με το ρεπορτάζ και σύμφωνα και με τα πρακτικά της Βουλής – τα οποία ο καθένας μπορεί να αναζητήσει – ο κ. Καραμανλής σε σχετική ερώτηση που του είχε κάνει τότε ο κ. Καρατζαφέρης, ο οποίος μάλιστα ειρήσθω εν παρόδω τον κατηγορούσε και για κρυφή διπλωματία, είχε επίσης με σαφήνεια τοποθετηθεί εντός του ελληνικού Κοινοβουλίου, λέγοντας ότι επιδιώκει μία λύση σύνθετης ονομασίας, που θα εμπεριέχει φυσικά τον όρο «Μακεδονία» και η οποία θα ισχύει erga omnes. Επομένως, δεν χρειάζεται να σας πω κάτι περισσότερο σε σχέση με το ποια ήταν η θέση της τότε κυβέρνησης. Τα ίδια τα πρακτικά του ελληνικού Κοινοβουλίου, οι ίδιες οι δημόσιες τοποθετήσεις των μελών της τότε κυβέρνησης, αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.

ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν γνωρίζουμε τελικά, αν πρόκειται για μυθοπλασία όλα αυτά τα χρόνια, ότι υπήρχε αυτή η θέση. Αυτό θα το λύσει η ιστορία, προφανώς…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Λέτε μυθοπλασία, το τι είπε ο κ. Καραμανλής ενώπιον του ελληνικού Κοινοβουλίου; Τα πρακτικά της Βουλής νομίζω, ότι μπορούν να δώσουν τις απαραίτητες απαντήσεις στο σχετικό ερώτημα.
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Όχι, το λέω ως σχόλιο και σε αυτό που είπε η συνάδελφος, γιατί τα τελευταία 24ωρα βλέπουμε όλο και περισσότερα δημοσιεύματα, που λένε ότι δεν υπήρξε απόφαση, υπήρξε πρόταση από την πλευρά Καραμανλή. Εν πάση περιπτώσει. Εγώ, όμως, θέλω να ρωτήσω το εξής: Η κυβέρνηση εμφανίζεται όμως να αλλάζει στάση. Γιατί στην απόφαση ή πρόταση Καραμανλή δεν υπήρχε χρονικός προσδιορισμός, όπως εσείς είπατε σήμερα, υπήρχε μόνο γεωγραφικός προσδιορισμός.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στη σχετική θέση του κ. Καραμανλή, έτσι όπως έχει εκφρασθεί δημοσίως, δεν υπήρχε ούτε γεωγραφικός, ούτε χρονικός προσδιορισμός. Υπήρχε σκέτη η φράση «σύνθετη ονομασία, η οποία θα ισχύει erga omnes». Αυτό το οποίο σας λέω σήμερα, είναι αυτό το οποίο δήλωσε και ο πρωθυπουργός στη χθεσινή του συνέντευξη στο ΕΘΝΟΣ, ότι εμείς δουλεύουμε στην κατεύθυνση εξεύρεσης μίας λύσης, η οποία είναι λύση σύνθετης ονομασίας είτε με γεωγραφικό, είτε με χρονικό προσδιορισμό και η οποία θα ισχύει erga omnes.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Κύριε Υπουργέ, διάβασα πολύ προσεκτικά το ρεπορτάζ της Εφημερίδας των Συντακτών και η εφημερίδα μου, την Κυριακή, το Documento με στοιχεία συγκεκριμένα, όπως τα πρακτικά της Συνόδου του ΝΑΤΟ το 2008, που ο κύριος Καραμανλής παραδέχεται την ύπαρξη τριών Μακεδονιών, μέσα από τα επίσημα πρακτικά. Είναι δεδομένο, λοιπόν, ότι στη ΝΔ παρατηρείται, τις τελευταίες ημέρες, μία στροφή από την απόφαση του Βουκουρεστίου και τα όσα έγιναν εκεί στη γνωστή απόφαση του 1992, του τότε Συμβουλίου των πολιτικών αρχηγών. Το πρώτο ερώτημα, που θέλω να σας κάνω, είναι πού κατά τη γνώμη σας οφείλεται αυτή η στροφή και αν υποκρύπτει κάποια πολιτικά παιχνίδια από πίσω. Και ένα δεύτερο ερώτημα, αν επιτρέπετε, είναι εάν στο ραντεβού με τον κύριο Ζάεφ, μεθαύριο Τετάρτη, έχει υπάρξει κάποια εξέλιξη που επιτρέπει τη συγκεκριμένη συνάντηση ή θα είναι μία εφ’ όλης της ύλης συνάντηση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά το πρώτο ερώτημά σας, κύριε Χατζηνικόλα, νομίζω ότι είναι κάτι περισσότερο από προφανές. Ο κύριος Μητσοτάκης αυτή τη στιγμή έχει να αντιμετωπίσει ένα τεράστιο πολιτικό αδιέξοδο στο εσωτερικό του κόμματός του. Τη θέση του ίδιου δεν τη γνωρίζουμε. Αυτό το οποίο γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά είναι ότι υπάρχει μια εθνικιστική ακροδεξιά πτέρυγα στο εσωτερικό της ΝΔ, η οποία φαίνεται να μην επιτρέπει στον κύριο Μητσοτάκη να ακολουθήσει τη γραμμή που ακολούθησε η κυβέρνηση Καραμανλή από την περίοδο 2007-2008. Την ίδια στιγμή, ο κύριος Μητσοτάκης φαίνεται πως, για άλλη μια φορά, λειτουργεί με λαϊκιστικό ανεύθυνο και δημαγωγικό τρόπο, καθώς θέλει να μετατρέψει ένα πολύ ευαίσθητο εθνικό ζήτημα σε ζήτημα μικροπολιτικής εκμετάλλευσης, που θα λειτουργήσει για την, κατά τη γνώμη του, αναδιαμόρφωση των κοινωνικών συσχετισμών στην Ελλάδα. Η γνώμη μου είναι ότι αυτό δεν είναι στάση σοβαρού και υπεύθυνου πολιτικού. Είναι μια στάση τυχοδιωκτική. Είναι μια στάση που αποδεικνύει ότι ο κύριος Μητσοτάκης είναι ένας πραγματικά αναξιόπιστος αρχηγός αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Τώρα, σε ό,τι αφορά το ραντεβού του Πρωθυπουργού με τον κύριο Ζάεφ, ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι όλο το προηγούμενο διάστημα έχουν υπάρξει δηλώσεις και τοποθετήσεις εκατέρωθεν και από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά και από τη μεριά της κυβέρνησης της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, που ανασκευάζουν -ειδικά ως προς τους δεύτερους- αλυτρωτικές τοποθετήσεις του παρελθόντος, δείχνουν μία εξαιρετικά έντονη και ειλικρινή -κατά τη γνώμη μας- βούληση για να βρεθεί μία αμοιβαία αποδεκτή λύση. Και είναι ακριβώς αυτό το πλαίσιο που θα γίνει και η συνάντηση με τον κύριο Ζάεφ στις 24 Ιανουαρίου στο Νταβός. Ελπίζουμε ότι κατά τη διάρκεια αυτής της συνάντησης θα επιτευχθεί πραγματική πρόοδος ως προς το ζήτημα εξεύρεσης λύσης.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, εφόσον η κυβέρνηση ζητάει συναίνεση και ομοψυχία και απευθύνει και κάλεσμα σχετικό και στα κόμματα της αντιπολίτευσης στο συγκεκριμένο ζήτημα, δεν θα ήταν πιο σωστό ο Πρωθυπουργός, πριν συναντηθεί με τον κύριο Ζάεφ, να έχει μια συνάντηση είτε με τους πολιτικούς αρχηγούς, να ζητήσει τη γνώμη τους, να τους ενημερώσει ή ενδεχομένως σχεδιάζεται κάτι τέτοιο αμέσως μετά από αυτό το ραντεβού;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η κατάσταση έχει ως εξής: Αυτή τη στιγμή, στο επίπεδο των τεχνικών διαπραγματεύσεων, δεν υπάρχει κάποια νέα εξέλιξη. Αυτό το οποίο έχουμε επανειλημμένως πει, είναι ότι εμείς συνεχίζουμε στην εθνική γραμμή έτσι όπως αυτή αποτυπώθηκε, τουλάχιστον, με απόλυτη επισημότητα την περίοδο 2007-2008. Είχε γίνει αποδεκτή και νωρίτερα, αλλά ας πάρουμε ως ορόσημο αυτή ακριβώς την ημερομηνία, την ημερομηνία 2007-2008, όταν και ψηφίστηκε στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης Καραμανλή η πλατφόρμα εξεύρεσης λύσης με σύνθετη ονομασία. Συνεχίζουμε λοιπόν, στο πλαίσιο αυτής της εθνικής γραμμής, να διαπραγματευόμαστε με τους γείτονές μας έτσι ώστε να βρεθεί η πολυπόθητη λύση. Από εκεί και πέρα, εφόσον στη συνάντηση με τον κύριο Ζάεφ προκύψουν νέα δεδομένα, προκύψουν ζητήματα τα οποία θα προωθούν την όλη κατάσταση στην κατεύθυνση εξεύρεσης λύσης, θα πάρουμε και τις ανάλογες πρωτοβουλίες, έτσι ώστε να ενημερωθούν αρμοδίως όλοι οι πολιτικοί αρχηγοί. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία δεν ξέρω ακριβώς ποια θα είναι, δεν έχει αποφασιστεί. Παρ’ όλα αυτά, σας λέω ότι η κυβέρνηση προφανέστατα, εφόσον υπάρξει μία οποιαδήποτε εξέλιξη, θα πάρει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες για τη δημιουργία της ευρύτερης δυνατής συναίνεσης για την εξεύρεση λύσης.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Θα ήθελα να ρωτήσω, κύριε Εκπρόσωπε, αν εξετάζετε το ενδεχόμενο οι εκπρόσωποι των Σκοπίων να προσκληθούν στην επόμενη Σύνοδο του ΝΑΤΟ και από εκεί και πέρα εάν στη βάση της αιρεσιμότητας, με το σκεπτικό ότι θα δεσμευτούν να εγκαταλείψουν και εκείνοι όλα αυτά τα αλυτρωτικά στοιχεία, σε μεταγενέστερη, όμως, φάση. Εάν το εξετάζετε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουμε πει ότι προϋπόθεση για την ένταξη της ΠΓΔΜ σε οποιονδήποτε διεθνή Οργανισμό, είναι η εξεύρεση μιας αμοιβαία αποδεκτής λύσης, μιας λύσης σύνθετης ονομασίας, η οποία θα ισχύει erga omnes. Αυτό είναι και το όριο -αν θέλετε- της ελληνικής διαπραγματευτικής θέσης. Επομένως, εφόσον δεν υπάρξει τέτοια λύση, δεν θα υπάρξει και οποιαδήποτε εξέλιξη σε σχέση με το ζήτημα το οποίο θέσατε.

ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σήμερα ο στρατηγός εν αποστρατεία Φραγκούλης Φράγκος και βασικός ομιλητής στο χθεσινό συλλαλητήριο, επιβεβαίωσε το χθεσινό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Νέα Σελίδα», δηλαδή ότι προετοιμάζεται από κάποιους κύκλους κόμμα τύπου «Λέγκας του Βορρά» στα δεξιά της Ν.Δ., λέγοντας ότι αν του ζητηθεί, δεν θα γίνει ρίψασπις. Θα ήθελα ένα σχόλιο.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εμείς γνωρίζαμε τον κ. Φραγκούλη ως εν αποστρατεία στρατηγό. Σήμερα, εμφανίζεται και ως επίδοξος πολιτικός ηγέτης. Αν ο ίδιος, πράγματι, εννοεί αυτά που λέει, τότε εμείς θα του πούμε ότι ο τελικός κριτής σε κάθε πολιτική τοποθέτηση, δεν είναι ούτε οι δημοσιογραφικοί διθύραμβοι, ούτε η έντονη κάλυψη της παρουσίας ή των τοποθετήσεων από τα ΜΜΕ. Ο τελικός κριτής οποιασδήποτε τέτοιας πρωτοβουλίας, θα είναι ο ελληνικός λαός. Αν, λοιπόν, ο κ. Φραγκούλης θεωρεί ότι μπορεί να παίξει έναν τέτοιο πολιτικό ρόλο, του το επιτρέπει το Σύνταγμα και από εκεί και πέρα, θα μετρήσει ο καθένας τις δυνάμεις του στην κάλπη. Η γνώμη μου είναι ότι ο κ. Φραγκούλης είναι προφανές ότι θέλει να στήσει μια πολιτική σταδιοδρομία στο ζήτημα του ονόματος, όπως πολλές φορές και πολλοί άλλοι πολιτικοί έχουν κάνει στο παρελθόν. Δεν είναι μυστικό ότι ο ίδιος ο κ. Σαμαράς έστησε το σύνολο της πολιτικής του σταδιοδρομίας πάνω στο ζήτημα της ονομασίας της ΠΓΔΜ, ιδρύοντας πριν από περίπου 25 χρόνια την Πολιτική Άνοιξη. Επομένως, εάν ο κ. Φραγκούλης θέλει να ακολουθήσει αυτή την πορεία, δεν θα είναι και ο πρώτος.

ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, στο πρώτο ερώτημα σε σχέση με το συλλαλητήριο: Το γεγονός ότι ήταν ένα συλλαλητήριο μεγαλύτερο από το αναμενόμενο και από πολλά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, έτσι όπως το εκτιμούσαν, αποτέλεσε ένα μήνυμα για την κυβέρνηση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ξαναλέω γνωρίζαμε ως ελληνική κυβέρνηση ότι υπάρχουν αρκετοί πολίτες, οι οποίοι έχουν μια ιδιαίτερη ευαισθησία στο συγκεκριμένο ζήτημα. Από εκεί και πέρα, όμως, οφείλω να σας πω ότι ο τόνος που δόθηκε στο συγκεκριμένο συλλαλητήριο, η πολιτική κατεύθυνση την οποία πήρε, που είναι μια ακροδεξιά και υπερεθνικιστική κατεύθυνση, δεν θεωρούμε ότι εκφράζει τη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών. Με αυτή την έννοια, βεβαίως παρακολουθούμε τις εξελίξεις. Ωστόσο, από τη δική μας μεριά υπάρχει ανησυχία για το γεγονός ότι εθνικιστικές πρακτικές και μισαλλόδοξες ρητορείες βρίσκουν απήχηση σε ένα τμήμα του πληθυσμού. Ωστόσο, επιμένω ότι αυτό δεν είναι σε καμία περίπτωση πλειοψηφικό. Οι Έλληνες πολίτες είναι δημοκρατικοί, οι Έλληνες πολίτες δεν έχουν καμία σχέση με τον εθνικιστικό φανατισμό στη μεγάλη τους πλειοψηφία, αλλά αντιθέτως επιθυμούν την αλληλεγγύη, τη συνεργασία και τη συνανάπτυξη με όλες τις γειτονικές χώρες.

ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Επειδή επισήμως ούτε έχουν επιβεβαιωθεί, ούτε έχουν διαψευστεί τα πέντε ονόματα, τα οποία προτείνει ο Μάθιου Νίμιτς, θέλω να σας ρωτήσω, αν καλύπτει κάποιο από αυτά ή και όλα τις προϋποθέσεις, τη θέση δηλαδή της ελληνικής πλευράς ή αν υπάρχει κάποιο άλλο όνομα, το οποίο συζητείται παρασκηνιακά, είτε πολιτικά, είτε διπλωματικά.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχω πει, πολλές φορές, ότι δεν πρόκειται κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων να προχωρήσω σε τεχνικές λεπτομέρειες. Όταν οι δύο πλευρές καταλήξουν σε μια κοινά αποδεκτή λύση, αυτή θα παρουσιαστεί με τον πιο επίσημο και με τον πιο καθαρό τρόπο. Επομένως, δεν πρόκειται να σχολιάσω, ούτε να μπω σε μια ονοματολογία αυτή τη στιγμή.

ΦΑΣΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Αθήνα λαμβάνει υπόψη της όλη αυτή τη διαπραγμάτευση τους εσωτερικούς πολιτικούς συσχετισμούς στα Σκόπια, δεδομένου ότι ο κ. Ζάεφ έχει μόνο μια έδρα, αν δεν κάνω λάθος, ή δύο πλειοψηφίας στη Βουλή; Και από την άλλη, υπάρχουν δηλώσεις από τον Πρόεδρο των Σκοπίων, οι οποίες φαίνεται ότι δεν είναι στο ίδιο μήκος κύματος με τον Πρωθυπουργό. Δηλαδή, αν υπάρξει μια συμφωνία -υπόθεση εργασίας κάνουμε- και έρθει αυτή η συμφωνία στο ελληνικό Κοινοβούλιο, πώς είναι βέβαιο ότι θα περάσει από το σκοπιανό Κοινοβούλιο, τη στιγμή που οι συσχετισμοί είναι αυτοί που γνωρίζουμε έως αυτή την ώρα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εφόσον η συμφωνία δεν εγκριθεί και από τα δύο μέρη, τότε δεν υπάρχει συμφωνία. Νομίζω ότι η απάντηση στο ερώτημά σας είναι προφανής. Και προφανής είναι και η διαρκής μέριμνα της κυβέρνησης να παρακολουθεί τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις στη γείτονα.

ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω, εάν το χθεσινό συλλαλητήριο, η μαζική συμμετοχή σε αυτό, θέτει νέα πολιτικά δεδομένα στη διαπραγμάτευση και αν εκτιμάτε πως η κυβερνητική διχογνωμία ανάμεσα σε ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ δυσχεραίνει τους χειρισμούς του κ. Κοτζιά.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν το πιστεύω ότι τίθενται νέα δεδομένα. Η γνώμη μου είναι και η γνώμη της κυβέρνησης είναι ότι η εξωτερική πολιτική δεν μπορεί να επηρεάζεται από συλλαλητήρια. Αυτό είναι θέση, η οποία νομίζω ότι έχει γίνει κατανοητή στις πολιτικές δυνάμεις, μετά τις διαρκείς αποτυχίες της διαπραγμάτευσης αυτής από το 1992 μέχρι σήμερα. Η γνώμη μου είναι ότι η κυβέρνηση με νηφαλιότητα, με ψυχραιμία, με σταθερότητα και παραμένοντας αταλάντευτη στις θέσεις της, έχει τη δυνατότητα να επιλύσει ένα πρόβλημα, που ταλαιπωρεί την ευρύτερη περιοχή εδώ και 25 χρόνια.

ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω, εάν στο ραντεβού του Πρωθυπουργού με τον κ. Ζάεφ θα ζητηθεί μια κίνηση καλής θέλησης από την πλευρά τη δική μας. Δηλαδή, για παράδειγμα, κάποια αλλαγή στο Σύνταγμα, όλοι αυτοί οι αλυτρωτικοί όροι και χαρακτηρισμοί που εμπεριέχονται σε αυτό.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όλα αυτά τα ζητήματα, κ. Τσακίρη, αποτελούν τον πυρήνα της διαπραγμάτευσης. Σας ξαναείπα ότι συζητάμε για σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό ή χρονικό προσδιορισμό erga omnes. Το erga omnes, πρέπει να σας πω ότι συμπεριλαμβάνει και την ίδια τη γειτονική χώρα, διαφορετικά δεν θα ήταν έναντι όλων, θα ήταν έναντι κάποιων. Και φυσικά, στον πυρήνα των διαπραγματευτικών θέσεων της χώρας μας, περιλαμβάνεται και η υποχώρηση, αν θέλετε, από κάθε είδους αλυτρωτική προοπτική. Και σε σχέση με τη συνάντηση του Πρωθυπουργού και του κ. Ζάεφ, πρέπει να σας πω ότι όλα αυτά τα ζητήματα προφανώς θα συζητηθούν για να δούμε πού μπορεί να υπάρξει πρόοδος και αν έχουμε τη δυνατότητα να συνεχίσουμε στην κατεύθυνση για την εξεύρεση μιας αμοιβαία αποδεκτής λύσης.

ΚΕΧΑΓΙΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε στην εισαγωγή σας ότι το 1,9 δις από τα 5,7 που θα δοθούν αρχικώς ως τμήμα μεγάλο της δόσης, θα πάει για την ενίσχυση των ταμειακών αποθεμάτων. Διευκρινιστικά, αναφέρεστε σε αυτό το λεγόμενο «μαξιλάρι»;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, ακριβώς αυτό. Είναι ακριβώς αυτό.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Και τότε, να σας ρωτήσω, πόσα δις πρέπει να έχει αυτό το «μαξιλάρι» χοντρικά, για να νιώσει η χώρα μια ασφάλεια, ότι μπορεί να βγει χωρίς κίνδυνο στις αγορές για χρηματοδότηση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κυρία Κεχαγιά, ξέρετε ότι στην απόφαση του Eurogroup της 15ης Ιουνίου του 2017, αυτό το οποίο αποφασίστηκε ήταν ότι από την τρίτη αξιολόγηση και μετά θα υπάρξει μέριμνα εκ μέρους τoυ ESM, του ευρωπαϊκού μηχανισμού σταθερότητας, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα ικανό «μαξιλάρι» αποθεματικών, το οποίο θα αποτελεί και την εγγύηση για τη δυνατότητα της χώρας, αυτοδύναμα, να αποκτήσει πρόσβαση στις διεθνείς αγορές μετά τον Αύγουστο του 2018, όταν και τελειώνουν οι δανειακές συμβάσεις, η στήριξη δηλαδή της αναχρηματοδότησης του ελληνικού χρέους από τον επίσημο τομέα. Δεν θέλω να μπω σε λεπτομέρειες, αυτά είναι ζητήματα τεχνικά που θα αποφασιστούν στην τελική πορεία των διαπραγματεύσεων. Αυτό το οποίο μπορώ, όμως, να σας πω με μεγάλη βεβαιότητα, αυτή τη στιγμή, είναι ότι η πορεία των ελληνικών ομολόγων, όλες τις τελευταίες εβδομάδες, αποδεικνύει ότι ξεπερνάμε και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, καθώς βρισκόμαστε στο δεκαετές ομόλογο, ακόμα και σε επίπεδα κάτω του 4%, δηλαδή σε επίπεδα δανεισμού που η χώρα είχε την περίοδο 2005-2006. Με αυτή την έννοια, είμαι βέβαιος ότι εξερχόμενοι από το μνημονιακό πρόγραμμα και έχοντας και μια περαιτέρω συγκεκριμενοποίηση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, τα οποία θα εφαρμοστούν μετά τον Αύγουστο του 2018, η χώρα θα είναι πλήρως έτοιμη για να ανακτήσει την οριστική της πρόσβαση στις αγορές χρήματος.

ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Θέλω δύο πράγματα: Ο κύριος Καμμένος μίλησε για δημοψήφισμα, εξέφρασε την άποψη για δημοψήφισμα. Θα ήθελα το σχόλιό σας. Και θα ήθελα, επίσης, το σχόλιό σας για τη θέση που πήρε πριν από μερικές ημέρες η κυρία Σπυράκη ότι είναι πολύ αργά για ενημέρωση. Αν ο κ. Μητσοτάκης τελικά τον καλέσετε και δεν προσέλθει σε αυτή την ενημέρωση, τι σημαίνει για εσάς;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η δήλωση της κυρίας Σπυράκη, για να ξεκινήσω από το τελευταίο, αποδεικνύει ακριβώς αυτό που σας έλεγα προηγουμένως, δηλαδή την απολύτως τυχοδιωκτική τοποθέτηση της Ν.Δ.. Η Ν.Δ. επιδιώκει ένα εθνικό θέμα να το μετατρέψει σε θέμα της εσωτερικής πολιτικής ατζέντας και κατά τη γνώμη μου πράττει με τρόπο απαράδεκτο και επιζήμιο για το εθνικό συμφέρον. Σας επισημαίνω, λοιπόν, ότι όλο το προηγούμενο διάστημα δεν είχαμε κάποια περαιτέρω εξέλιξη στις διαπραγματεύσεις με τη γείτονα. Εφόσον υπάρξουν νέα δεδομένα, βεβαίως και θα καλέσουμε τους πολιτικούς αρχηγούς για ενημέρωση. Τώρα, εάν ο κ. Μητσοτάκης θέλει να συνεχίσει την τυχοδιωκτική, κοντόφθαλμη και εθνικά επιζήμια πολιτική του, αυτό θα κριθεί τελικά και από τον ελληνικό λαό. Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος της ερώτησή σας, δεν υπάρχει σκέψη για δημοψήφισμα, αυτή τη στιγμή, στην ελληνική κυβέρνηση.

ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, δεδομένων των θετικών προβλέψεων για το σημερινό Eurogroup, υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα για τη συνέχεια της συζήτησης στο θέμα του χρέους και τη μεταμνημονιακή εποχή;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι προφανές ότι το επόμενο εξάμηνο είναι εξαιρετικά κρίσιμο σε ό,τι αφορά την εξεύρεση λύσεων και απαντήσεων στα ερωτήματα που έχουμε μπροστά μας. Δηλαδή, το μεταμνημονιακό καθεστώς εποπτείας της ελληνικής οικονομίας, αλλά και την περαιτέρω συγκεκριμενοποίηση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος. Σε κάθε περίπτωση, μέχρι το καλοκαίρι του 2018 πρέπει να έχουμε καταλήξει με τους δανειστές μας σε όλα αυτά τα ζητήματα.

ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Καταλαβαίνω από αυτό που είπατε ότι δεν αποκλείετε το να υπάρξει δημοψήφισμα, γιατί είπατε «αυτή τη στιγμή δεν είναι στη σκέψη της κυβέρνησης».
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αν θέλετε, ανακαλώ το «αυτή τη στιγμή». Δεν υπάρχει σκέψη στην ελληνική κυβέρνηση για δημοψήφισμα. Ήταν εν τη ρύμη του λόγου.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή τις τελευταίες ώρες έχουν ακουστεί πάρα πολλά πράγματα σε σχέση με το συλλαλητήριο στη Θεσσαλονίκη, πώς απαντά η κυβέρνηση στους ισχυρισμούς κάποιων ότι υπήρξε κυβερνητική εντολή να δοθεί μικρότερος αριθμός από την Αστυνομία σε ό,τι αφορά τους συμμετέχοντες σε αυτό και ότι υπήρξε, επίσης, πάλι παρασκηνιακή εντολή από την κυβέρνηση να μην μεταδίδεται σε απευθείας σύνδεση το συλλαλητήριο από την ΕΡΤ και από τα μεγάλα κανάλια.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε σχέση με το δεύτερο, έχω να σας πω ότι δεν θυμάμαι ποτέ η ΕΡΤ να μεταδίδει σε απευθείας σύνδεση συλλαλητήρια. Επομένως, δεν το κατανοώ ακριβώς το ερώτημα. Σε σχέση με το πρώτο θέμα που θέσατε, πρόκειται περί γελοιότητος.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Copyright © 2023-2024 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr