Τρέχων Άρθρο
Eνημέρωση (briefing) πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπo 08 Νοεμβρίου 2016

Eνημέρωση (briefing) πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπo 08 Νοεμβρίου 2016

Ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου τύπου από τον Υπουργό Επικρατείας και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Δημήτρη Τζανακόπουλο

Θέλω να σας καλωσορίσω στο πρώτο briefing μετά τον ανασχηματισμό το οποίο είναι και briefing γνωριμίας, παρότι ξέρω ότι θα με εξαντλήσετε στις ερωτήσεις.

Ο πρόσφατος ανασχηματισμός έχει τα χαρακτηριστικά ανανέωσης αλλά και συνέχειας του κυβερνητικού έργου. Τόσο οι νέοι όσο και οι παλιότεροι υπουργοί, υπηρετούν το συλλογικό σχέδιο της κυβέρνησης για την ταχύτερη έξοδο από την κρίση με την κοινωνία όρθια, αλλά και το πέρασμα σε μια νέα εποχή ανάπτυξης, ισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης για την ελληνική κοινωνία.

O Πρωθυπουργός στην ομιλία του στο προχθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο έβαλε τους συγκεκριμένους άξονες δράσης για την κυβέρνηση το επόμενο διάστημα:

Πρώτον: Η τάχιστη ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης. Χωρίς υποχωρήσεις αρχών, αλλά και χωρίς αδικαιολόγητες κωλυσιεργίες. Ήδη, χθες,  επιβεβαιώθηκε στις Βρυξέλλες ότι η χώρα βρίσκεται εντός του χρονοδιαγράμματος που έχει ήδη καθοριστεί.

Δεύτερον: Η έναρξη της συζήτησης για τον προσδιορισμό των συγκεκριμένων μέτρων για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους. Όπως ακριβώς έχει προσδιοριστεί από το Eurogroup του περασμένου Μαΐου, δηλαδή σε βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο επίπεδο. Ήδη, όπως θα γνωρίζετε, στο χθεσινό Eurogroup επισημάνθηκε ότι στην επόμενη συνεδρίαση της 5ης Δεκεμβρίου, θα υπάρξει καθορισμός των βραχυπρόθεσμων μέτρων. Κι αυτό για να ακολουθήσει η έκθεση βιωσιμότητας (DSA) του ελληνικού χρέους από το ΔΝΤ, αλλά και από την ΕΚΤ, προκειμένου να προχωρήσει η ένταξη της χώρας μας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, το QE.

Τρίτον: Η ενίσχυση της επενδυτικής δραστηριότητας στην ελληνική οικονομία. Αυτή η προτεραιότητα αποτελεί υψίστης σημασίας θέμα για την κυβέρνηση, τώρα που αλλάζει το κλίμα στην οικονομία με την προσέλκυση νέων επενδύσεων, ειδικά στους τομείς που ενισχύουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας.

Τέταρτον: Η διαρκής ενασχόληση και ο προσανατολισμός στα ζητήματα της καθημερινότητας των πολιτών για τα οποία δημιουργούμε ήδη ειδικό χαρτοφυλάκιο. Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι η βελτίωση των συνθηκών ζωής των συμπολιτών μας στο εδώ και στο τώρα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την έκβαση της συνολικής μάχης που δίνουμε υπηρετώντας τα συμφέροντα της κοινωνικής πλειοψηφίας.

Η χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup μας δίνει ακόμα ένα λόγο να είμαστε αισιόδοξοι. Είναι πλέον κοινός τόπος ότι η ουσιαστική διευθέτηση του ζητήματος του χρέους αποτελεί προτεραιότητα για την Ευρωζώνη, αλλά και για τη διεθνή κοινότητα. Το αποδεικνύει άλλωστε και η δέσμευση του ESM που δια στόματος του επικεφαλής κ. Ρέγκλινγκ, ανακοίνωσε ότι θα παρουσιάσει τα προτεινόμενα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος, στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου. Στο ίδιο μήκος κύματος, εξάλλου, κινήθηκε και η δήλωση του κ. Ντάισελμπλουμ, αποδεικνύοντας ότι η Ευρώπη είναι έτοιμη για αποφάσεις, όπως άλλωστε ορίζουν και οι κοινές μας δεσμεύσεις.

Παράλληλα, η κυβέρνηση συνεχίζει να εργάζεται με μεγαλύτερη ένταση στην κατεύθυνση της αποκατάστασης της νομιμότητας, απέναντι στη γενικευμένη ανομία που προωθούν οι κύκλοι της διαπλοκής. Σ’ αυτή την κατεύθυνση, η προσπάθειά μας για να μπει τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο, είναι διαρκής. Πάντοτε δεσμευόμενοι από τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης αλλά και με διαρκή μέριμνα για συναινέσεις, τις ευρύτερες δυνατές συναινέσεις. Παρόλα αυτά, δεν υπάρχει καμία διάθεση για υποχωρήσεις ως προς τον κεντρικό στόχο μας, δηλαδή την αποκατάσταση της συνταγματικής τάξης στο χώρο των ΜΜΕ, ειδικά των τηλεοπτικών σταθμών που είναι άλλωστε και απαίτηση της κοινωνίας, αλλά και εντολή που έδωσε ο ελληνικός λαός στην κυβέρνησή μας, το Σεπτέμβρη του 2015.

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση συνεχίζει στον επιτυχημένο δρόμο της πολυδιάστατης και φιλειρηνικής εξωτερικής πολιτικής. Η Ελλάδα έχει πάψει πλέον να είναι παρίας και πλέον συνιστά έναν από τους κεντρικούς παίχτες στην ευρύτερη γεωπολιτική σκακιέρα. Η επικείμενη επίσκεψη του Προέδρου Ομπάμα είναι ακόμα ένα σημαντικό μήνυμα στήριξης στην προσπάθεια της χώρας, αφενός να βγει από την ατραπό της κρίσης και αφετέρου να συνεχίσει να παίζει έναν σημαντικό σταθεροποιητικό ρόλο σε μια ευρύτερα αποσταθεροποιημένη περιοχή.

Η προσπάθεια της κυβέρνησης, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό, δεν πρόκειται να σταματήσει όσο και αν το επιδιώκει με κραυγές και καταστροφολογία η ΝΔ. Το σχέδιο της ΝΔ είναι άκρως επικίνδυνο όχι για την κυβέρνηση, αλλά κυρίως για τη ίδια τη χώρα.

Η αξιωματική αντιπολίτευση δεν ενδιαφέρεται για την έξοδο της χώρας μας από την κρίση. Ενδιαφέρεται -και μάλιστα το διατρανώνει διαρκώς- μονάχα για την παλινόρθωση του συστήματος της πολιτικής και οικονομικής εξουσίας που υποστηρίζει. Επιδιώκει να δημιουργήσει συνθήκες αποσταθεροποίησης, ζητώντας διαρκώς εκλογές. Θέλει η χώρα να σέρνεται, ώστε να δικαιωθεί η ίδια η ΝΔ. Και να βρει ταυτόχρονα δικαιολογία για να εφαρμόσει ένα σκληρό πρόγραμμα λιτότητας και περικοπών, το οποίο ο ίδιος ο κύριος Μητσοτάκης δεν χάνει την ευκαιρία να εξαγγέλλει.

Το πρόγραμμά της περιλαμβάνει:

  • Οριζόντιες περικοπές στις συντάξεις,
  • Ομαδικές απολύσεις στον ιδιωτικό τομέα,
  • Απολύσεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα,
  • Ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και
  • Διαιώνιση της ανοχής απέναντι στο σύστημα διαπλοκής.

Αυτό που η ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας θέλει είναι να ανταλλάξει σκληρές μεταρρυθμίσεις διάλυσης της κοινωνίας με τη ρύθμιση του χρέους που μέχρι πριν λίγο καιρό να θυμίσουμε ότι θεωρούσε βιώσιμο. Αυτή είναι η στρατηγική της. Όμως, αποδεικνύεται και από τις χθεσινές εξελίξεις ότι η ρύθμιση του χρέους είναι ένας εφικτός στόχος, χωρίς να δοθεί σε αντάλλαγμα η κοινωνική συντριβή που θέλει ο κύριος Μητσοτάκης. Άλλωστε ο ίδιος στη ΔΕΘ τόνισε ότι όχι μόνο θα υλοποιήσει πλήρως και εγκαίρως το συμφωνηθέν από τη χώρα πρόγραμμα, αλλά θα το συμπληρώσει με επιπρόσθετες μεταρρυθμίσεις και νομίζω ότι όλοι καταλαβαίνουμε τι ακριβώς σημαίνουν οι επιπρόσθετες μεταρρυθμίσεις του κυρίου Μητσοτάκη.

Ευτυχώς για τη χώρα αυτή η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην υλοποίηση του σχεδίου της για την έξοδο από την κρίση με την κοινωνία όρθια, θα βγάλει τη χώρα από τη μέγγενη της επιτροπείας και το 2019 ο ελληνικός λαός θα έχει τη δυνατότητα να συγκρίνει τα πεπραγμένα της με την καταστροφική πενταετία 2010-2014, την καταστροφική πενταετία της διακυβέρνησης των κομμάτων του παλιού και χρεοκοπημένου πολιτικού συστήματος.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Καλή επιτυχία στα νέα σας καθήκοντα. Μας περιγράψατε μια εικόνα, μας είπατε ότι η κυβέρνηση περνάει σε μια νέα φάση. Ασκήσατε και κριτική στη Ν.Δ., ωστόσο φαίνεται ότι τα πράγματα με τις δημοσκοπήσεις δεν πάνε και τόσο καλά για εσάς. Φαίνεται, τουλάχιστον από τις τελευταίες μετρήσεις ότι υπάρχει και μια δημοσκοπική κατάρρευση του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά ακόμη και του ίδιου του Πρωθυπουργού, που είναι το μεγάλο κεφάλαιο του ΣΥΡΙΖΑ. Θα ήθελα το σχόλιό σας πάνω σε αυτό.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το τελευταίο διάστημα έχουν δει το φως της δημοσιότητας αρκετές δημοσκοπήσεις, οι οποίες πολλές φορές έχουν και αντιφατικά, αλλά ακόμη και παράδοξα αποτελέσματα. Η κυβέρνηση τα λαμβάνει υπόψη, αλλά δεν χαράζει στρατηγική, ούτε παίρνει αποφάσεις με βάση τις δημοσκοπήσεις. Έχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο, το οποίο και υπηρετεί: Να ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση, να ανοίξει η συζήτηση για το χρέος, να μπούμε στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, να ενισχύσουμε την κοινωνική προστασία και να συνεχίσουμε τη μάχη κατά της διαπλοκής και της διαφθοράς. Το σχέδιο αυτό αποδίδει ήδη και νομίζω ότι το 2019 ο ελληνικός λαός θα έχει τη δυνατότητα να κρίνει τα πεπραγμένα αυτής της κυβέρνησης και να τα συγκρίνει με τα αποτελέσματα της καταστροφικής πενταετίας.

ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Αφού σας ευχηθώ «σιδεροκέφαλος», θεωρεί η κυβέρνησή σας και το έχει αναγάγει και σε ένα από τα σημαντικότερα θέματα, το ζήτημα της ρύθμισης του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου. Έχετε πει για τη νομιμότητα που πρέπει να υπάρξει, για τη συνεννόηση που πρέπει να επιδειχθεί, όπως μας είπατε προηγουμένως. Στην περίπτωση που εξακολουθήσει η ΝΔ -που ουσιαστικά από αυτήν εξαρτάται αν θα έχουμε ΕΣΡ ή όχι- η κυβέρνηση θα επιμείνει, κατά πολλούς, να σπαταλά πολιτικές δυνάμεις σε αυτή τη μάχη ή θα προχωρήσει σε μια νέα ρύθμιση, όπως έχετε αφήσει να φανεί το τελευταίο διάστημα; Για να γίνω πιο σαφής ακόμη. Εάν η ΝΔ δεν συναινέσει ούτε στη μεθαυριανή, ούτε σε μια επόμενη Διάσκεψη των Προέδρων στη συγκρότηση του ΕΣΡ, εσείς θα φέρετε τον ενδιάμεσο νόμο ή το νόμο γέφυρα για τη ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τον Γενάρη αλλά και τον Σεπτέμβριο του 2015, πήραμε σαφή εντολή από τον ελληνικό λαό να τελειώνουμε με το σύστημα της διαπλοκής. Αυτή είναι η δέσμευση της κυβέρνησης αυτής, τόσο στον εαυτό της, όσο και στον ελληνικό λαό. Με αυτή την έννοια εμείς δεν πρόκειται να υποχωρήσουμε, παρά τις αντιξοότητες -τις πρόσκαιρες αντιξοότητες- σε αυτόν τον κεντρικό αγώνα και σε αυτόν τον κεντρικό στόχο. Η ΝΔ από την αρχή υπονόμευσε κάθε προσπάθεια ρύθμισης του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου. Υπονόμευσε την προσπάθεια συγκρότησης του ΕΣΡ και παρέβη τη συνταγματική της υποχρέωση να συναινέσει για τη συγκρότηση του ΕΣΡ. Αυτή τη στιγμή έχει αρχίσει να δημιουργείται μια ατμόσφαιρα συναίνεσης στο δημόσιο βίο και μεταξύ των πολιτικών κομμάτων, που φάνηκε και στην προηγούμενη συνεδρίαση της Διάσκεψης των Προέδρων. Βασικός μας στόχος αυτή τη στιγμή είναι: Αυτή η ατμόσφαιρα συναίνεσης να οδηγήσει στη συγκρότηση του ΕΣΡ, έτσι ώστε να εφαρμοστεί ο νόμος για τη ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου. Από εκεί και πέρα, σε περίπτωση που η ΝΔ επιμείνει, έχουμε δηλώσει σε όλους τους τόνους ότι εμείς δεν πρόκειται να αποδεχθούμε την επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς απόλυτης ανομίας και ασυδοσίας. Θα συζητήσουμε και θα πάρουμε συλλογικά την απόφαση για το πώς θα προχωρήσουμε, σε περίπτωση που η ΝΔ αρνηθεί, συνεχίσει να υπονομεύει τη συγκρότηση του ΕΣΡ.  Όλα τα ενδεχόμενα είναι ακόμη ανοιχτά.

ΒΙΤΑΛΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή αναφερθήκατε προηγουμένως στο θέμα του χρέους και υπήρχαν και πολύ εκτεταμένες αναφορές του κ. Πρωθυπουργού στην ομιλία του στο Υπουργικό Συμβούλιο, θυμίζω ότι ο κ. Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στο βραχυπρόθεσμο, το μεσοπρόθεσμο και το μακροπρόθεσμο και θέλει, λέει, θετικές απαντήσεις στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου. Χθες, όμως, είδαμε ότι όλοι οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι τοποθετήθηκαν ως προς το ένα σκέλος, δηλαδή το βραχυπρόθεσμο. Τα υπόλοιπα φαίνεται να τα παραπέμπουν μετά το 2018 και ο κ.  Σόιμπλε, είδατε, δεν λέει κουβέντα. Πείτε μου, υπάρχουν βήματα, υπάρχει προοπτική να συνεννοηθούν αυτοί όλοι οι παράγοντες, ώστε η 5η Δεκέμβρη να δώσει το έναυσμα για συνολική συζήτηση για το θέμα του χρέους και όχι για ένα επιμέρους θέμα που είναι το βραχυπρόθεσμο;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά τη χθεσινή συζήτηση, να σημειώσουμε ότι ο κ. Σόιμπλε για πρώτη φορά αποδέχθηκε ότι θα πρέπει να ανοίξει ήδη η συζήτηση στις 5 του Δεκέμβρη, με θέμα τα βραχυπρόθεσμα μέτρα του ελληνικού χρέους. Η συζήτηση για το χρέος δεν είναι μια συζήτηση η οποία μπορεί να λήξει μέσα σε μια μέρα. Είναι μια συζήτηση η οποία θα είναι διαρκής. Ο βασικός μας στόχος είναι να ολοκληρώσουμε τη δεύτερη αξιολόγηση, να εκκινήσει η συζήτηση για το χρέος, να πάρουμε όσο το δυνατόν περισσότερα στο Eurogroup της 5ης του Δεκέμβρη και αυτό να οδηγήσει τη χώρα στην ένταξη, στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ. Μια τέτοια προοπτική ανοίγει έναν καθαρό διάδρομο δεκαετίας και σταθεροποιεί πλήρως την ελληνική οικονομία. Θεωρούμε ότι σε αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούν οι εξελίξεις του επόμενου μήνα και νομίζω ότι θα έχουμε πάρα πολύ θετικά νέα στο επόμενο διάστημα.

ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να μου κάνετε ένα σχόλιο, σχετικά με τον κ. Φίλη και όσα είπε χθες και τις βολές που εξαπέλυσε κατά του Πρωθυπουργού για την επιλογή που έγινε να μη συμμετέχει στο νέο κυβερνητικό σχήμα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο πρόσφατος ανασχηματισμός δεν έχει μεταβάλει σε τίποτα απολύτως την κυβερνητική πολιτική. Η κυβερνητική πολιτική αποφασίζεται συλλογικά από το Υπουργικό Συμβούλιο και τα αρμόδια κυβερνητικά όργανα. Ο Πρωθυπουργός έχει τόσο το δικαίωμα, αλλά και κυρίως την υποχρέωση να αποφασίζει κάθε φορά τα καταλληλότερα πρόσωπα για την αποτελεσματικότερη υλοποίηση της κυβερνητικής πολιτικής. Να κρίνει ποιος υπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο και με αποτελεσματικότερο τρόπο τις συλλογικές μας αποφάσεις. Εξάλλου, το πότε, ποιος και με ποια στρατηγική θα ανοίξει και θα διαχειριστεί μέτωπα και ρήξεις, είναι επίσης προϊόν συλλογικής απόφασης.

ΣΒΕΡΚΟΣ: Συνεχίζοντας, λοιπόν, την ερώτηση του συναδέλφου, με ποια, λοιπόν κριτήρια κρίθηκε ότι ο πρώην υπουργός Παιδείας, ο κ. Φίλης, δεν έπρεπε να παραμείνει στη θέση του; Ευχαριστώ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας απάντησα ότι τα κριτήρια αφορούν την αποτελεσματικότερη διαχείριση ρήξεων, μετώπων αλλά και πολιτικής η οποία είναι συλλογική και δεν αλλάζει ούτε κατά κεραία μετά τον πρόσφατο ανασχηματισμό.

ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε Τζανακόπουλε καλή επιτυχία και από εμένα. Δεν απαντήσατε ωστόσο, πώς μεταβλήθηκε –αυτό που είπε και ο κ. Φίλης- το «20» με το οποίο βαθμολογήθηκε ο υπουργός Παιδείας πριν δύο μήνες από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, σε μη προβιβάσιμο βαθμό σε αυτόν τον ανασχηματισμό;  Και σας ρωτώ ευθέως: Ελήφθη υπόψη η αξίωση, απαίτηση, παραίνεση, ενόχληση, όπως θέλετε πείτε το, του Αρχιεπισκόπου προς την κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό, ίσως, για αλλαγή του υπουργού Παιδείας; Και αν αυτό, επίσης -ένα κλίμα δηλαδή πιέσεων, να το διευρύνω, να το πάω και παραπέρα, χωρίς να χάσουμε το πρώτο- ελήφθη υπόψη και για τις επιλογές άλλων υπουργών. Ο κ. Σκουρλέτης, για παράδειγμα, έφυγε από το υπουργείο Ενέργειας. Γιατί έφυγε ο κ. Σκουρλέτης από το υπουργείο Ενέργειας; Επειδή δεν υπέγραφε για τη ΔΕΗ; Ευχαριστώ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατ` αρχάς, ο Πρωθυπουργός δεν είναι δάσκαλος και κανένας υπουργός δεν είναι μαθητής. Από εκεί και πέρα, ο Πρωθυπουργός αποφασίζει με κριτήριο την αποτελεσματικότερη λειτουργία της κυβέρνησης και την ταχύτερη υλοποίηση των κυβερνητικών αποφάσεων, οι οποίες είναι συλλογικές, επαναλαμβάνω. Και καθώς οι αποφάσεις της κυβέρνησης είναι συλλογικές, η ευθύνη του Υπουργικού Συμβουλίου, τόσο κατά τον νόμο, όσο και κατά την κοινή πολιτική αντίληψη, είναι, επίσης, κοινή. Τέλος, να σας πω, ότι στις αποφάσεις του Πρωθυπουργού δεν βαραίνουν πιέσεις από θεσμικούς ή από εξωθεσμικούς παράγοντες, αλλά μόνο η αποτελεσματικότερη λειτουργία της κυβέρνησης.

ΜΑΝΗ: Κατ` αρχάς, καλορίζικος. Με αφορμή τη χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup, αλλά και τις συζητήσεις στο περιθώριο αυτής της συνεδρίασης, θέλω να σας ρωτήσω, η κυβέρνηση επιθυμεί τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα με χρηματοδότηση; Γιατί τέτοια συζήτηση υπήρξε χθες στο περιθώριο της συνεδρίασης του Eurogroup. Αν ναι, με τα μέτρα που ζητάει το ΔΝΤ, τι θα γίνει και αν θα πρέπει να υπογραφεί ξεχωριστή συμφωνία με το ΔΝΤ, όπως γινόταν και στα προηγούμενα προγράμματα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τον Ιούλιο του 2015 η κυβέρνηση υπέγραψε μια συμφωνία, η οποία θεωρεί ότι τη δεσμεύει, όπως δεσμεύει και τους εταίρους της. Από εκεί και πέρα, το ίδιο το ΔΝΤ θα πρέπει να αποφασίσει, αν θα συμμετέχει στο πρόγραμμα και αυτό να γίνει το ταχύτερο δυνατόν, έτσι ώστε να μπορέσουμε να σταθεροποιήσουμε περαιτέρω την ελληνική οικονομία. Νέα σχέση με οποιονδήποτε εκ των εταίρων δεν προβλέπεται στο επόμενο διάστημα.

ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω, ο κ. Προβόπουλος έκανε κάποιες δηλώσεις σήμερα, ότι έρχεται 4ο μνημόνιο μαζί με το χρέος. Μπορείτε να μας κάνετε κάποιο σχόλιο;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Tο 4ο μνημόνιο είναι η στρατηγική και η ατζέντα της ΝΔ. Η ΝΔ θέλει να αποτύχει η προσπάθεια της κυβέρνησης για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης. Θέλει να αποτύχει η προσπάθεια για τη ρύθμιση του χρέους, ώστε να βρει τη δικαιολογία για να επιβάλει ένα σκληρότατο πρόγραμμα λιτότητας, ως αντάλλαγμα για τη ρύθμιση του χρέους. Αυτή την ατζέντα και αυτόν τον πολιτικό στόχο και αυτή την πολιτική στρατηγικής της ΝΔ και της ηγεσίας της, δεν πρόκειται να την επιτρέψουμε.

ΤΣΙΓΟΥΡΗΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω σε σχέση με τον κύριο Φίλη. Πώς γίνεται να αποφασίζει ο Πρωθυπουργός και να μη δέχεται παρεμβάσεις, όταν ξεκάθαρα ο κυβερνητικός εταίρος, στον οποίο στηρίζεται η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ γιατί αλλιώς δεν θα υπήρχε, είχε απαιτήσει ενώπιον του Αρχιεπισκόπου να ρίξει την κυβέρνηση. Άρα, λοιπόν, μήπως συναποφασίζει ο Πρωθυπουργός αν η τύχη του υπουργού εξαρτάται και από τον κυβερνητικό του εταίρο;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο Πρωθυπουργός λαμβάνει τις αποφάσεις με τα κριτήρια τα οποία σας είπα και νομίζω ότι ήδη έχω απαντήσει στην ερώτησή σας.

ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Υπάρχουν ενδείξεις κατάρρευσης της Συμφωνίας για το μεταναστευτικό μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Τουρκίας. Προετοιμάζεται η κυβέρνηση για το ενδεχόμενο ενός νέου κύματος μεταναστευτικού ρεύματος; Και αν ναι, ποια είναι τα μέτρα τα οποία έχουν ληφθεί;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η Συμφωνία μεταξύ Ε.Ε. και Τουρκίας αποτελεί ένα αναγκαίο βήμα για να μπορέσουν να ρυθμιστούν οι προσφυγικές ροές με έναν τρόπο νόμιμο και ασφαλή για τους ίδιους τους πρόσφυγες. Θεωρούμε ότι αυτή τη στιγμή είναι ευθύνη τόσο της Ε.Ε. όσο και της Τουρκίας να μην εντείνουν τις μεταξύ τους αντιπαραθέσεις, αλλά να μπορέσουν να εγγυηθούν και οι δύο τη συνέχιση της Συμφωνίας, η οποία είναι μονόδρομος για τη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος και των προσφυγικών κρίσεων.

ΚΑΝΤΩΝΑ: Πριν από λίγο, κύριε Εκπρόσωπε, είπατε ότι το 2019 επί της ουσίας οι πολίτες θα έχουν την ευκαιρία να συγκρίνουν το πρόγραμμα της κυβέρνησης και το πρόγραμμα της αντιπολίτευσης, για να πάμε σε εκλογές. Θα ήθελα να μας πείτε, πώς θα φτάσετε μέχρι τότε, βάσει τουλάχιστον των μετρήσεων που βλέπουμε από τις δημοσκοπήσεις και με την κοινωνία απέναντί σας; Από τη στιγμή επίσης που βλέπουμε ότι μια διαφορά με τη ΝΔ παγιώνεται. Εκτός αν θεωρείτε ότι όλες οι δημοσκοπικές εταιρείες το τελευταίο διάστημα συνωμοτούν εναντίον σας.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Απάντησα, προηγουμένως, για τις δημοσκοπήσεις. Οι δημοσκοπήσεις ούτε ανεβάζουν ούτε ρίχνουν κυβερνήσεις. Αυτός που ρίχνει κυβερνήσεις είναι ο ελληνικός λαός στη συνταγματική προθεσμία άσκησης του εκλογικού του δικαιώματος. Από εκεί και πέρα, σας είπα, επίσης, ότι οι δημοσκοπήσεις έχουν παρουσιάσει πολλές φορές το τελευταίο διάστημα και αντιφατικά, αλλά και παράδοξα αποτελέσματα. Εμείς συνεχίζουμε την πολιτική μας, συνεχίζουμε την προσπάθειά μας για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης και τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους και θεωρούμε ότι αυτή η προσπάθεια πάρα πολύ σύντομα θα ευοδωθεί, έτσι ώστε να μπει η ελληνική οικονομία σε τροχιά ανάπτυξης και να απαλλαγούμε από τη μέγγενη της επιτροπείας. Ακριβώς αυτή την πολιτική θα κρίνουν οι έλληνες πολίτες στις εκλογές του 2019.

ΑΛΕΙΦΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω σε συνέχεια των ερωτήσεων που δεχθήκατε για τον κύριο Φίλη. Να σας ρωτήσω ευθέως εάν η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να ανοίξει ένα μέτωπο ρήξης, όταν θα έρθει το ζήτημα της συνταγματικής αναθεώρησης, με την Εκκλησία και αν παραμένει σταθερή η κυβέρνηση στη θέση της για τον διακριτό ρόλο των σχέσεων μεταξύ κράτους και Εκκλησίας.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας έχω πει ότι ο πρόσφατος ανασχηματισμός δεν έχει μεταβάλει σε τίποτα την κυβερνητική πολιτική. Ο Πρωθυπουργός το καλοκαίρι στην ομιλία του, που αφορούσε τη συνταγματική αναθεώρηση, τοποθετήθηκε με πολύ μεγάλη σαφήνεια, τόσο για τη μέθοδο όσο και για τον σκοπό της συγκεκριμένης συνταγματικής αναθεώρησης. Και αυτός είναι ο εξορθολογισμός των σχέσεων κράτους και Εκκλησίας με ορίζοντα τον διαχωρισμό και τον διακριτό ρόλο του κράτους και της Εκκλησίας. Με αυτή την έννοια, σας λέω ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει σε σχέση με αυτή την πολιτική τοποθέτηση που ήδη κάναμε το καλοκαίρι και συνεχίζουμε να κάνουμε.

ΣΠ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Καλορίζικος και σιδεροκέφαλος κύριε Εκπρόσωπε, να έχετε δύναμη. Θα ήθελα να πάμε λίγο στην Ιταλία, η οποία παίζει το τελευταίο διάστημα στην Ε.Ε. και την ειδησεογραφία για ένα «Itexit». Θεωρείται η πρώτη χώρα, η οποία θα αποχωρήσει από το ευρώ. Αυτό σας δίνει την αίσθηση ασφάλειας για την Ελλάδα και το πρόγραμμα το οικονομικό το οποίο έχει;  Και θα αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες ο Πρωθυπουργός, μέσω των Ευρωπαίων σοσιαλιστών και της Ευρωμεσογειακής; Σας ευχαριστώ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν μπορώ να τοποθετηθώ επί υποθετικών σεναρίων. Αυτό που θα σας πω είναι ότι η ιταλική κυβέρνηση δεν έχει ποτέ εκφράσει μια τέτοια πολιτική τοποθέτηση και νομίζω ότι σε αυτό πρέπει να εμμείνουμε. Η Ευρωζώνη οφείλει να παραμείνει και θα παραμείνει σταθερή και ενιαία, διότι  οποιαδήποτε άλλη εξέλιξη θα οδηγούσε στη διάλυση του κοινού νομίσματος.

ΖΟΡΜΠΑ: Θέλω να επιμείνω και να επανέλθω στη συζήτηση του Eurogroup. Έχετε την αίσθηση ότι οι συζητήσεις –και οι επίσημες και οι πέριξ- του Eurogroup έχουν αναλογίες σχετικά με τη Συμφωνία που είχε συναφθεί τον Νοέμβριο του 2012;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τον Νοέμβριο του 2012 υπήρξε μια υπόσχεση ασαφής, ενώ αυτή τη στιγμή, τόσο τον Μάιο του 2016 στο Eurogroup υπήρξε ένας σαφής οδικός χάρτης, ο οποίος καθορίζει τα βήματα για τη συζήτηση που αφορά τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους, ενώ πλέον μιλάμε –και ο κ. Ρέγκλινγκ και ο κ. Ντάισελμπλουμ, αλλά και ο κ. Σόιμπλε με τις δηλώσεις του- για συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία θα ληφθούν σε άμεσο χρονικό ορίζοντα. Επομένως, νομίζω ότι η ποιοτική διαφορά μεταξύ των όσων συνέβησαν από το 2012 μέχρι το 2014 και με όσα συμβαίνουν το τελευταίο 6μηνο είναι εμφανής, ακόμη και στον πλέον κακόπιστο.

ΦΑΣΟΥΛΑΣ: Να ξεφύγουμε λίγο από τα δικά μας, αλλά θα μείνουμε στην Ευρώπη, γιατί στην Ελβετία έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις μεταξύ της ελληνοκυπριακής και της τουρκοκυπριακής πλευράς, στο Mont Pelerin συγκεκριμένα, στην προσπάθεια αναζήτησης λύσεως. Λοιπόν, ποιο είναι το μήνυμα που στέλνει αυτή τη στιγμή η Αθήνα σε αυτή την προσπάθεια, η οποία γίνεται;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η ελληνική κυβέρνηση παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις στις συζητήσεις αυτές, στηρίζει τις συνομιλίες και επιθυμεί και στηρίζει την προσπάθεια για μια λύση βιώσιμη και δίκαιη, με βάση τις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Η προσπάθειά μας είναι δεδομένη και θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε από κοντά τις εξελίξεις. Ωστόσο, οποιαδήποτε λύση του κυπριακού ζητήματος οφείλει να γίνει στον άξονα των ήδη δεδομένων διεθνών standards και όσων έχουν οριστεί από τον ΟΗΕ.

ΒΙΤΑΛΗΣ: Για το θέμα των εγγυήσεων, επιμένετε;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Βεβαίως και επιμένουμε.

ΚΑΡΑΛΗΣ: Καλή επιτυχία κ. Εκπρόσωπε. Ξεκινήσατε την εισήγησή σας, λέγοντας ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η τάχιστη ολοκλήρωση της αξιολόγησης, χωρίς υποχωρήσεις αρχών. Αυτή ήταν η ακριβής σας έκφραση. Θα θέλατε να γίνετε πιο σαφής, να προσδιορίσετε συγκεκριμένα ποιες είναι αυτές οι αρχές εν τέλει, ποιες είναι οι κόκκινες γραμμές της κυβέρνησης σε αυτή τη δεύτερη αξιολόγηση;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κεντρικό ζήτημα της δεύτερης αξιολόγησης είναι τα εργασιακά. Πάρα πολλές φορές, και ο Πρωθυπουργός, αλλά και τα υπόλοιπα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου, έχουν τοποθετηθεί σε ό,τι αφορά τους στόχους μας για την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την επαναρύθμιση της αγοράς εργασίας, η οποία, την πενταετία 2010-2014, απορρυθμίστηκε πλήρως, χωρίς να επιτύχουν οι στόχοι, τους οποίους είχαν βάλει τόσο οι θεσμοί, όσο και οι τότε ελληνικές κυβερνήσεις, δηλαδή η ανάκαμψη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Εμείς θεωρούμε αυτό το εργασιακό μοντέλο πλήρως αποτυχημένο και γι’ αυτό το λόγο αγωνιζόμαστε και δίνουμε τη μάχη, ώστε να αποκατασταθεί το καθεστώς των συλλογικών διαπραγματεύσεων, να επανεγκατασταθεί η νομιμότητα στην αγορά εργασίας και να μπορέσουμε να περάσουμε σε ένα νέο μοντέλο προστασίας του εργατικού δυναμικού της χώρας. Με αυτή την έννοια, αυτός είναι ο κεντρικός στόχος, από τον οποίο δεν υπάρχει καμία διάθεση υποχώρησης από την ελληνική πλευρά. Να σας θυμίσω, εξάλλου, ότι στην πρόσφατη Έκθεση της ομάδας Εμπειρογνωμόνων, η οποία συγκροτήθηκε από κοινού μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των θεσμών, η ομάδα αυτή των Εμπειρογνωμόνων έχει καταθέσει ένα πόρισμα, το οποίο βρίσκεται πάρα πολύ κοντά στις θέσεις, τις οποίες προβάλλει στη διαπραγμάτευση η ελληνική κυβέρνηση.

ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Καλησπέρα κ. Εκπρόσωπε, καλή δύναμη και από εμένα. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, εάν ήταν σε γνώση του κ. Τσίπρα το ταξίδι που πραγματοποίησε ο κ. Παππάς το 2013 με τον Κύπριο δικηγόρο Αρτεμίου στο Καράκας, το οποίο αποκάλυψε ο «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ» και αν μπορείτε να μου διευκρινίσετε ποια είναι η σχέση του κ. Αρτεμίου με το Μέγαρο Μαξίμου.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι η κυβέρνηση έχει απαντήσει επαρκώς στο συγκεκριμένο ζήτημα. Θεωρώ ότι πρόκειται για μια προσπάθεια να δημιουργηθούν εντυπώσεις για ένα ανύπαρκτο θέμα. Και εκτιμώ ότι η Ν.Δ., αν θέλει να ασχοληθεί με σκάνδαλα, θα έπρεπε να ασχοληθεί περισσότερο με το σκάνδαλο της Siemens και όχι με τα υποτιθέμενα σκάνδαλα της σημερινής κυβέρνησης. Να σας πω εξάλλου ότι ο κ. Παππάς δεν έχει δάνεια απλήρωτα στο όνομά του.

ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Σιδεροκέφαλος κ. Εκπρόσωπε. Θέλω να ρωτήσω για την επικείμενη επίσκεψη του Αμερικανού Προέδρου, του κ. Ομπάμα, στην επόμενη εβδομάδα. Στην τελευταία επίσκεψη Αμερικανού Προέδρου στην Αθήνα έγιναν πολύ μεγάλες κινητοποιήσεις, επεισόδια, δικά σας στελέχη πρωτοστάτησαν στις κινητοποιήσεις τότε. Θέλω να σας ρωτήσω, εάν σας προβληματίζει το γεγονός πως και δικά σας στελέχη πιθανώς να συμμετέχουν και σε αυτές τις κινητοποιήσεις την επόμενη εβδομάδα και αν αυτό, ως εικόνα, βλάπτει την εθνική υπόθεση, όπως εσείς την έχετε προσδιορίσει, ειδικότερα για το θέμα του χρέους. Ευχαριστώ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η επίσκεψη του Αμερικανού Προέδρου γίνεται μετά από 17 χρόνια από την επίσκεψη του κ. Κλίντον στην Αθήνα. Να σας θυμίσω ότι τότε υπήρχε σε εξέλιξη ένας πόλεμος και η συγκυρία ήταν εντελώς διαφορετική. Αυτή τη στιγμή, δεν νομίζω ότι οι κινητοποιήσεις είναι το βασικό ζήτημα που θα απασχολήσει την περίοδο της επίσκεψης του κ. Ομπάμα. Ο κ. Ομπάμα έρχεται εδώ για να συζητήσει ζητήματα που αφορούν το ελληνικό πρόγραμμα, έρχεται να συζητήσει ζητήματα που αφορούν τις περιφερειακές εξελίξεις, τη γεωστρατηγική θέση της χώρας, τις διμερείς σχέσεις και μια σειρά από άλλα ζητήματα, τα οποία θεωρούμε απολύτως σημαντικά. Νομίζω ότι είναι μια εξαιρετική και εμβληματική επίσκεψη, η οποία σηματοδοτεί και την αναγνώριση που δίνεται στις μεγάλες προσπάθειες, τις οποίες έχει καταβάλει η σημερινή κυβέρνηση για τη ρύθμιση του χρέους και τη σταθεροποίηση της ευρύτερης περιοχής.

ΚΕΧΑΓΙΑ: Καλορίζικος και από εμένα. Η θέση της κυβέρνησης ότι οι εκλογές θα γίνουν το 2019, υποθέτω ότι εν πολλοίς εδράζεται στην πεποίθηση ότι θα πετύχει αυτό το σχέδιο, που έχει περιγράψει ο Πρωθυπουργός τις προηγούμενες ημέρες και μας επαναλάβατε και εσείς στην εισαγωγή σας. Εάν, όμως, κάτι πάει στραβά, εάν η χώρα πάρει τα μισά από όσα υπολογίζει ότι μπορεί να πάρει, εάν κάτι στραβώσει με την υπόθεση του χρέους, εάν δεν πάρουμε τα μακροπρόθεσμα μέτρα, εάν τα πρωτογενή πλεονάσματα δεν χαμηλώσουν, τότε υπάρχει plan b και ποιο είναι αυτό;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν μου αρέσει να απαντάω σε υποθετικές ερωτήσεις και καλό θα ήταν να συζητήσουμε για όλα αυτά σε περίπτωση που υπάρξει εμπλοκή στις διαπραγματεύσεις, η οποία δεν φαίνεται αυτή τη στιγμή στον ορίζοντα. Ωστόσο, θα σας πω το εξής: Ότι στόχος της ελληνικής κυβέρνησης και η εντολή που έχει πάρει η ελληνική κυβέρνηση είναι να προστατεύσει την κοινωνική πλειοψηφία από τις συνέπειες μιας δημοσιονομικής προσαρμογής, η οποία συσσωρεύει βάρη σε μια ήδη επιβαρυμένη κοινωνία. Αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε και στη βάση αυτών των κριτηρίων θέλουμε να κριθούμε στις εκλογές του 2019.

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Καλή επιτυχία στα νέα σας καθήκοντα. Κάνατε λόγο για ύψιστη προτεραιότητα, σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις. Μια σαφή αναφορά έκανε ο νέος υπουργός, εξ Αμερικής προερχόμενος, ο κ. Παπαδημητρίου. Πώς σκοπεύετε να προσελκύσετε επενδύσεις με τέτοια φορολογία και με τη γραφειοκρατία ακόμα να υφίσταται; Θα ληφθούν κάποια καινούρια μέτρα; Ευχαριστώ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η φορολογία, το ύψος, μάλλον, της φορολογίας δεν είναι το βασικό αντικίνητρο για τις επενδύσεις. Το βασικό κίνητρο για επενδύσεις είναι η σταθερότητα της οικονομίας και η δυνατότητα μακροπρόθεσμου σχεδιασμού εκ μέρους των επενδυτών. Με το νέο αναπτυξιακό νόμο που έχουμε περάσει, έχουμε προβλέψει συγκεκριμένα μέτρα για μακροπρόθεσμες επενδύσεις, έχουμε δώσει συγκεκριμένα κίνητρα, έτσι ώστε να προχωρήσουν επενδυτικές πρωτοβουλίες και νομίζω ότι στην ίδια κατεύθυνση θα κινηθεί ο νέος υπουργός Οικονομίας ο κ. Παπαδημητρίου, αλλά και το σύνολο της κυβέρνησης. Βασικός μας στόχος είναι η σταθερότητα του επενδυτικού κλίματος, η σταθερότητα των φορολογικών βαρών και το τρίτο, το οποίο θα παίξει πάρα πολύ μεγάλο ρόλο στην προσέλκυση επενδύσεων, είναι η δυνατότητα να καταπολεμήσουμε την άσκοπη και άχρηστη γραφειοκρατία, που ούτως ή άλλως ταλανίζει την ελληνική δημόσια διοίκηση, εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

Γ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Σας ζητώ συγγνώμη, ίσως ήμουν απρόσεκτος και δεν κατάλαβα την απάντησή σας. Τελικά, ο Πρωθυπουργός γνώριζε για το ταξίδι του κ. Παππά ή όχι;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι έχω απαντήσει.

ΚΟΥΚΛΟΥΜΠΕΡΗΣ: Καλή επιτυχία. Ήθελα να σας ρωτήσω, κ. Εκπρόσωπε, εάν σκέφτεται η κυβέρνηση, για να εξασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή συναίνεση για το ζήτημα του χρέους, να λάβει κάποια πρωτοβουλία, όπως, για παράδειγμα, σύγκληση του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών ή δημιουργία κάποιας Επιτροπής, όπου θα μπορούσαν να συμμετέχουν εκπρόσωποι κομμάτων για το ζήτημα του χρέους.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχει ήδη Κοινοβουλευτική Επιτροπή, η οποία συζητά διακομματικά το ζήτημα του ελληνικού χρέους. Από εκεί και πέρα, εμείς επιδιώκουμε τις συναινέσεις. Περιμένουμε να ακούσουμε και τις θέσεις των υπολοίπων κομμάτων σε ό,τι αφορά το θέμα αυτό και από εκεί και πέρα να πάρουμε τις αποφάσεις μας.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Καλή συνέχεια. Θα τα ξαναπούμε πάρα πολύ σύντομα, ελπίζω. Να είστε καλά.

Copyright © 2023-2024 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr