Συνέντευξη του Γ.Γ. Ενημέρωσης & Επικοινωνίας Λ. Κρέτσου στην ΕΡΤ και την εκπομπή ΕΡΤ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
- Κοντά μας είναι ο κ. Λευτέρης Κρέτσος Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας. Καλημέρα σας και καλώς μας ήρθατε.
Καλημέρα
- Ψηφίστηκε τώρα το νομοσχέδιο με τις τηλεοπτικές άδειες, πείτε μας κύριε Κρέτσο τώρα πως θα τρέξει η διαδικασία από εδώ και πέρα και τι προβλέπεται, πόσο γρήγορα θα αλλάξει το τηλεοπτικό τοπίο σε σχέση με αυτό που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα.
Γενικός Γραμματέας: Το πόσο γρήγορα θα αλλάξει το τοπίο εξαρτάται από το πολιτικό κόσμο της χώρας διότι ουσιαστικά αυτό που πρέπει να γίνει πρώτα είναι να έχουμε μια πλήρη σύνθεση στο ΔΣ του ΕΣΡ, αλλά ταυτόχρονα να πάρει και η πολιτεία τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να στελεχωθεί επαρκώς το ΕΣΡ διότι σε αυτό το νομοσχέδιο ουσιαστικά το ΕΣΡ έχει πάρα πολύ διευρυμένες αρμοδιότητες.
- Ποιες ήταν οι αντιδράσεις κύριε Κρέτσο επί του ΕΣΡ; Υπήρχαν αντιδράσεις και υπήρξε μια νομοτεχνική βελτίωση την τελευταία στιγμή.
Υπήρξε μια νομοθετική βελτίωση. Ήταν απαραίτητη όμως διότι το ΕΣΡ όπως ξέρετε εδώ και αρκετό καιρό λειτουργεί με πλημμελή σύνθεση στο ΔΣ και επομένως αυτό συνιστά, ναρκοθετεί ουσιαστικά την εφαρμογή του νόμου. Άρα για να θωρακίσουμε τον ίδιο το νόμο, να προχωρήσουμε γρήγορα στην εφαρμογή του έπρεπε να έρθει μια ρύθμιση η οποία ουσιαστικά τι κάνει, αυτοδικαίως λύει τη θητεία εκείνων των οποίων η αρχική θητεία έχει ανανεωθεί πάρα πολλές φορές. Ήταν ένα λεπτό ας το πούμε νομικό σημείο στο οποίο έβαζες σε κίνδυνο την εφαρμογή του νόμου.
- Η ένσταση όμως ήταν ότι μπορούσε η κυβέρνηση να αλλάζει όποιο μέλος ανεξαρτήτως του χρόνου της θητείας του; Αυτό διορθώθηκε αυτή τη στιγμή;
Νομίζω ότι αυτό που έπρεπε να διευκρινιστεί, διευκρινίστηκε. Ήταν σωστή η ένσταση. Ας πούμε ότι μιλάμε για αυτούς των οποίων η αρχική θητεία έχει ανανεωθεί πάρα πολλές φορές. Εντάξει για να σας πω την αλήθεια εγώ δεν είμαι νομικός. Το ουσιαστικό όμως και πραγματικά τις τελευταίες μέρες έγινε μια ουσιαστική κουβέντα στη βουλή για το πώς πρέπει να λειτουργούν οι ανεξάρτητες αρχές ώστε πραγματικά να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον.
- Τώρα το ΕΣΡ θα τρέξει τον διαγωνισμό, θα εγγυηθεί τον διαγωνισμό;
Το ΕΣΡ θα κάνει σχεδόν τα πάντα. Το ΕΣΡ είναι αυτό το οποίο θα χορηγήσει την άδεια, θα εκδώσει την προκήρυξη με τις προϋποθέσεις, θα ελέγξει τα δικαιολογητικά των υποψηφίων. Είναι αυτό το οποίο θα μπορεί να ανακαλεί τις άδειες αν δεν τηρούνται οι συγκεκριμένες δεσμεύσεις από τις υποψήφιες εταιρείες.
- Και τώρα πρακτικά, τα μέλη του τώρα θα διοριστούν θα προταθούν από τα κόμματα; Πώς θα γίνει η επιλογή των στελεχών του ΕΣΡ;
Θα υπάρξει διάσκεψη των προέδρων και μέσα από αυτή θα προκύψει μια νέα σύνθεση του ΕΣΡ. Αλίμονο, αν μη τι άλλο, σε αυτή τη χώρα έχουμε ανθρώπους οι οποίοι έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία, γνωρίζουν και δεν μπορώ να φανταστώ ότι δεν θα βρούμε αξιόλογους ανθρώπους να στελεχώσουν το ΕΣΡ, να του δώσουν αυτή την πνοή που χρειάζεται ώστε να προχωρήσει με λειτουργικό τρόπο και με διαφανή τρόπο ο διαγωνισμός.
- Αν καταλαβαίνουμε καλά αυτός ο νόμος μιλά για νέες εταιρείες, ουσιαστικά για να υπάρξει μια εξυγίανση στο τοπίο. Τι θα γίνει με αυτούς που χρωστούν; Θα πάρουν συγχωροχάρτι;
Όχι σε καμία περίπτωση να μην τα λέμε αυτά, κανένα συγχωροχάρτι και καμία διάκριση.
- Επομένως για να συμμετάσχει στο διαγωνισμό το Χ κανάλι το οποίο χρωστάει 100 εκατομμύρια, τι θα γίνει;
Σε αυτό το νόμο που προβλέπονται αυστηρές προϋποθέσεις ως προς το ποιος μπορεί να είναι υποψήφιος. Μιλάμε για πόθεν έσχες, μιλάμε για ασυμβίβαστο των μετόχων και της διοίκησης της υποψήφιας εταιρείας εάν έχει τραπεζικές εκκρεμότητες, εάν δεν πληρώνει τα δάνεια του… Μιλάμε για ελάχιστο αριθμό εργαζομένων, μιλάμε για μια σειρά από πράγματα. Ο διαγωνισμός είναι συμβατός με το Κοινοτικό Δίκαιο, δεν παραβιάζει κανόνες ανταγωνισμού και επομένως δεν υπήρχε μοριοδότηση ούτε για τους παλιούς ούτε για τους νέους παίχτες που ενδιαφέρονται να μπουν στη τηλεοπτική αγορά.
- Το πλαίσιο τώρα με βάσει και με την εικόνα που έχουμε από τις υποχρεώσεις που έχουν και τα χρέη θα είναι δύσκολο για να δημιουργηθούν και να καθαρίσει το τοπίο.
Τί σημαίνει δύσκολο;
- Θα είναι δύσκολο για τα υπάρχοντα κανάλια. Από την άλλη πόσες προσφορές, πόσες αιτήσεις πρέπει να υπάρχουν για να είναι γόνιμος ο διαγωνισμός;
Ο αριθμός των αδειών θα καθοριστεί από τον αρμόδιο υπουργό για θέματα ραδιοτηλεόρασης μετά από αιτιολογημένη γνώμη του ΕΣΡ, μετά από δημόσια διαβούλευση κλπ. Τώρα το αν είναι δύσκολο, να σας πω την αλήθεια δεν το καταλαβαίνω. Εμείς αυτό που χρειαζόμαστε σε αυτή τη χώρα είναι να έχουμε σοβαρούς επενδυτές, σοβαρούς επιχειρηματίες, οι οποίοι μπορούν να πληρώνουν τους εργαζομένους, δεν αφήνουν τις τράπεζες με χρέη και υπάρχει και ένα αίσθημα ισονομίας υπέρ των πολιτών.
- Έχει τεθεί συγκεκριμένα ότι προϋπόθεση είναι όποια τέτοια επιχείρηση κάνει την πρόταση της για άδεια να μη συνάπτει συμβάσεις με το δημόσιο.
Ακριβώς. Υπάρχει και αυτός ο όρος. Σας λέω είναι ένας διαγωνισμός και ένα νέο νομοθέτημα το οποίο στοχεύει στη διαφάνεια. Στοχεύει στην αποκατάσταση του αισθήματος ισονομίας απέναντι στους πολίτες.
- Η κάθε άδεια που θα δίνεται θα έχει δεκαετή ισχύ; Δηλαδή μετά θα επανεξετάζεται;
Έχει δεκαετή διάρκεια, όπως σας είπα υπάρχουν κανονισμοί που αφορούν την τήρηση συγκεκριμένων υποχρεώσεων όπως το ελάχιστο καταβληθέν μετοχικό κεφάλαιο, η διατήρηση των Ιδίων Κεφαλαίων και στη συνέχεια θα προκηρύσσονται νέες άδειες κατά το δοκούν ανάλογα με το όταν λήξει η διάρκεια της άδειας.
- Και για την κάθε άδεια υπάρχει και ένας συγκεκριμένος αριθμός εργαζομένων;
Υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός εργαζομένων με εξαίρεση τα περιφερειακής εμβέλειας όπου πραγματικά ακούσαμε και θεωρήθηκε πολύ γόνιμη η συζήτηση και η ένσταση ότι καλύτερα για τα περιφερειακής εμβέλειας κανάλια θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και άλλα κριτήρια όπως το ΑΕΠ, το πόσο πλούσιος δηλαδή είναι ένας νομός, μια περιφέρεια, η γεωμορφολογία του εδάφους και ο πληθυσμός.
- Αυτή η μελέτη και ο τρόπος που θέλετε να τρέξετε το διαγωνισμό έγινε με βάσει κάποιο μοντέλο σε κάποια άλλη Ευρωπαϊκή χώρα ή άλλη χώρα;
Βεβαίως. Οχτώ διαφορετικές χώρες στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια έχουν προβεί σε αντίστοιχες διαδικασίες και μάλιστα με την ίδια μορφή της πλειοδοσίας. Έχουμε λάβει υπόψη μας πλήρως την Ευρωπαϊκή εμπειρία και το πώς δίνονται οι άδειες. Εδώ θέλω να πω κάτι το οποίο ακούστηκε πάρα πολλές φορές στη Βουλή ότι αυτός ο νόμος είναι παρωχημένος, ότι δεν λαμβάνει υπόψη του την ψηφιακή εποχή κλπ. Το φάσμα των συχνοτήτων θεωρητικώς είναι άπειρο αλλά για την τηλεόραση, το μπλόκ των συχνοτήτων το οποίο δίνεται δεν είναι άπειρο και για αυτό ακριβώς και στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία για παράδειγμα, όπως η Γαλλία, όπως η Ισπανία, όπως η Φιλανδία, υπάρχουν διαγωνιστικές διαδικασίες με το ίδιο ακριβώς μοντέλο το οποίο χρησιμοποιούμε και εμείς στο νόμο.
- Το είπατε και πριν, θα είναι αυστηρό το πλαίσιο και δεν θα επιτρέπεται στα μέλη του διοικητικού συμβουλίου να συνάπτουν σχέσεις με το δημόσιο. Αυτό τώρα με βάσει ποιάς χώρας μοντέλο έγινε;
Αυτό είναι ένας βασικός κανόνας διαφάνειας και ισονομίας διότι όπως γνωρίζετε στην Ελλάδα και ένα θετικό γεγονός είναι ότι ακούστηκε στη Βουλή ότι πρέπει επιτέλους να βάλουμε μια τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο. Η τάξη αυτή δεν μπορεί να εφαρμοστεί όσο υπάρχει ένα περιβάλλον συνεχών ανανεώσεων και παρατάσεων των προσωρινών αδειών που τις είχε καταδικάσει και το ίδιο το συμβούλιο της επικρατείας και είναι ενάντια στις συνταγματικές επιταγές το οποίο ουσιαστικά διαμορφώνει δυνατότητες και δίνει ευκαιρίες. Κάποιοι οι οποίοι έχουνε στον έλεγχό τους τα μέσα ενημέρωσης να ελέγχουν με την σειρά τους το πολιτικό κόσμο, να ευνοούνται όσον αφορά τις συναλλαγές τους με τις τράπεζες κλπ.
- Μάλιστα, κύριε Κρέτσο σας ευχαριστούμε πολύ. Την καλημέρα μας.