Σημεία συνέντευξης στον ραδιοφωνικό σταθμό «ΣΚΑΪ 100,3»
Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα στον ραδιοφωνικό σταθμό «ΣΚΑΪ 100,3» και το δημοσιογράφο Άρη Πορτοσάλτε
Για την τουρκική προκλητικότητα
Φυσικά επιβεβαιώνει η Κυβέρνηση το δεύτερο τηλεφώνημα του Προέδρου των Η.Π.Α. προς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Είναι ένα τηλεφώνημα που έγινε αργά το βράδυ, μετά την επικοινωνία που είχε ο Αμερικανός Πρόεδρος και με τον Τούρκο Πρόεδρο κ. Ερντογάν και δείχνει το ενδιαφέρον των Η.Π.Α., προκειμένου να μην υπάρχει ένταση στην Ανατολική Μεσόγειο. Δείχνει ακόμη ότι και εν μέσω συνεδρίου και σοβαρών θεμάτων που αντιμετωπίζει ο Αμερικανός Πρόεδρος, ρίχνει το βάρος του για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα και η τουρκική προκλητικότητα.
Αυτό που έχει σημασία είναι κατά βάση τα εθνικά συμφέροντα. Και είναι ξεκάθαρο σε όλους, ότι το συμφέρον των Η.Π.Α. δεν συνάδει με εντάσεις στην περιοχή μας, ιδίως μεταξύ δύο χωρών του ΝΑΤΟ, όπως Ελλάδα και Τουρκία. Είναι κάτι που το έχουν διαμηνύσει πολλές φορές οι αμερικανικές Αρχές και σε όλους τους τόνους. Ακόμη και σήμερα το πρωί υπάρχει σχετική ανάρτηση στο twitter του υπεύθυνου για τα θέματα θρησκευτικής ελευθερίας στο State Department, που καλεί την Τουρκία να σεβαστεί τη Μονή της Χώρας που είναι η δεύτερη -μετά την Αγιά Σοφιά- περίπτωση μετατροπής σε τζαμί ενός κορυφαίου μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Οι Η.Π.Α. είναι εναντίον των εντάσεων και εναντίον των προκλήσεων. Αυτή είναι η αίσθηση την οποία αντιλαμβάνονται όλοι, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Τουρκία και περιμένουμε να δούμε τις έμπρακτες ενέργειες της Τουρκίας, από εδώ και πέρα. Είναι πολύ μεγάλο το βάρος των Η.Π.Α. για να μην το ζυγίζει κανείς.
Για τη στάση της Ε.Ε.
Είναι πολύ σημαντικότερο, από πλευράς Ευρώπης, το ενδεχόμενο να υπάρχει αυτός ο κατάλογος κυρώσεων που θα συζητηθεί σήμερα το πρωί στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων, παρά η γεωπολιτική σημασία κάθε μεμονωμένης χώρας, όσο μεγάλη κι αν είναι αυτή,
Ο κ. Μπορέλ οφείλει να εκπροσωπεί τα συμφέροντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτά οφείλει να εκπροσωπεί και τα υπόλοιπα δεν χρειάζονται.
Για τη στρατηγική μας
Η στρατηγική μας είναι ξεκάθαρη, την έχουμε πει πολλές φορές. Είναι ένα τρίπτυχο, το οποίο διέπει την πολιτική μας: Έχουμε το Διεθνές Δίκαιο με το μέρος μας, τους συμμάχους μας στο πλευρό μας, αλλά και εμείς οι ίδιοι τη δύναμη να κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να προασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Έχοντας αυτό το τρίπτυχο, αναπτύσσουμε τις πρωτοβουλίες μας, δεν μένουμε στάσιμοι, κάνουμε τις ενέργειες που πρέπει. Το τελευταίο διάστημα, φύγαμε από μία εποχή ακινησίας και προχωρούμε στη σύναψη δύο βασικών Συμφωνιών, οι οποίες μεγαλώνουν την Ελλάδα. Αυτό συνέβη και με την Ιταλία και με την Αίγυπτο. Πρόθεσή μας είναι να προχωρήσουμε στη διευθέτηση των εκκρεμοτήτων, γιατί αυτό είναι προς το συμφέρον των λαών της περιοχής. Και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε.
Για την επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο
Η επέκταση στα 12 ναυτικά μίλια της αιγιαλίτιδας ζώνης προς Δυτικά, είναι δικαίωμα της Ελλάδας, σύμφωνα με το άρθρο 3 της Σύμβασης του Δικαίου της Θάλασσας. Επομένως, έχει η Ελλάδα το δικαίωμα να επεκτείνει την αιγιαλίτιδα ζώνη της σε οποιεσδήποτε άλλες περιοχές, όποτε η ίδια το κρίνει. Δεν απεμπολούμε αυτό το δικαίωμα και όποτε κρίνουμε, θα το ασκήσουμε.
Οι συνθήκες που υπάρχουν τώρα είναι τελείως διαφορετικές απ’ ό,τι ήταν πριν από δύο χρόνια. Αυτή τη στιγμή έχουμε παράνομες τουρκικές ενέργειες, όπως το τουρκολιβυκό «μνημόνιο», που προσπαθεί να δημιουργήσει τετελεσμένα στην περιοχή. Και κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να το ακυρώσουμε και τα καταφέραμε. Και στα διεθνή φόρα, αλλά και με τη Συμφωνία μας με την Αίγυπτο. Έχουμε οριοθετήσει τις θαλάσσιες ζώνες μας με την Ιταλία και με την Αίγυπτο και συζητούμε και με άλλες χώρες της περιοχής. Λέμε και προς την Τουρκία να σταματήσει τις προκλητικές ενέργειες ώστε να ξαναπιάσουμε το νήμα των διερευνητικών επαφών από εκεί που το αφήσαμε τον Μάρτιο του 2016, με υπαιτιότητα της Τουρκίας, για την επίλυση της μιας και μόνης εκκρεμότητας που είναι η οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών. Η απόφαση λοιπόν που πήρε η ελληνική Κυβέρνηση έρχεται σε τελείως διαφορετικές συνθήκες. Προσαρμοζόμαστε στις συνθήκες και δεν τις αγνοούμε.
Για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών
Όλοι οι πολίτες αντιλαμβάνονται πως είναι άλλης τάξης μεγέθους η προκλητικότητα και η επιθετικότητα της Τουρκίας αυτή την περίοδο, απ’ ό,τι ήταν πριν από χρόνια. Δεν αρκεί να ξέρουμε ότι έχουμε ένα δικαίωμα, χρειάζεται να ασκείται. Όχι να παραμένει πάντα ένα δικαίωμα, που ποτέ δεν ασκείται. Κι εμείς προχωρούμε με σύνεση, με σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο, με συνεννόηση με τους γείτονές μας στην οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών, για να κάνουμε το δικαίωμα αυτό πράξη που πραγματικά μπορεί να είναι μια μεγαλύτερη Ελλάδα, με περισσότερα δικαιώματα και ευκαιρίες για τους πολίτες της.
Θέματα όπως η οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών, πρέπει να λύνονται με συμφωνία των δύο μερών. Κι αν δεν υπάρχει τέτοιου είδους συμφωνία, τότε υπάρχει το διεθνές όργανο, το Δικαστήριο της Χάγης. Για να φτάσουμε εκεί, όμως, θα πρέπει να συζητήσουμε. Αν η κατάληξη των συζητήσεών μας είναι ότι δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε, τότε να συμφωνήσουμε ότι θα πάμε στη Χάγη.
Με την Αλβανία, είμαστε σε πολύ καλή συνεργασία και ελπίζουμε ότι σχετικά σύντομα θα έχουμε κάποια νεότερα και εκεί.
Για τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ
Δεν μπορεί για τέτοια θέματα, όπως είναι τα εθνικά, να δηλώνεις «παρών». Έχεις μία θέση, ή υπέρ ή κατά. Το «παρών» θα το βρίσκεις μπροστά σου. Και όσον αφορά με το εσωκομματικό ζήτημα, σίγουρα θα το βρει μπροστά του, γιατί ένα συγκεκριμένο τμήμα του κόμματός του έχει ταχθεί δημοσίως υπέρ της Συμφωνίας για την οριοθέτηση της ΑΟΖ με την Αίγυπτο και τελικά δεν την ψήφισαν. Δηλαδή, έβαλαν την κομματική πειθαρχία πάνω από το εθνικό συμφέρον. Αυτό είναι αδιανόητο.
Για τον κορονοϊό
Μιλάμε καθημερινά με τους ειδικούς. Έχουμε καθιερώσει αυτές τις συσκέψεις κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή, ώστε να έχουμε πλήρη ενημέρωση. Τα μοντέλα των ειδικών έδειχναν μία αύξηση κρουσμάτων αρχές Αυγούστου, μία μεγαλύτερη ακόμη αύξηση περίπου στα μέσα Αυγούστου και μία κορύφωση αυτών των κρουσμάτων μέχρι το τέλος Αυγούστου. Τα νούμερα που βλέπουμε τώρα, σαν κρούσματα, είναι μεγάλα, αλλά είναι πολύ χαμηλότερα από αυτά που προέβλεπαν οι ειδικοί γι’ αυτό το διάστημα. Αυτό σημαίνει ότι τα έκτακτα μέτρα που αρχίσαμε να παίρνουμε από τις 8-10 Αυγούστου και μετά, είτε με τοπικά περιοριστικά μέτρα είτε με ευρύτερα μέτρα, όπως η χρήση μάσκας, φέρνουν κάποιο αποτέλεσμα. Μόλις ολοκληρωθεί η επιστροφή των εκδρομέων από τις διακοπές, θα υπάρξει μια κάμψη των κρουσμάτων -αυτή είναι η εκτίμηση που δείχνουν τα μοντέλα των ειδικών- και θα σταθεροποιηθούν. Δεν βλέπω, λοιπόν, κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα γι’ αυτή την περίοδο. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να είμαστε έτοιμοι για μια κορύφωση των κρουσμάτων περί τον Νοέμβριο, όταν θα συμπέσει ο κορονοϊός με τις εποχικές ιώσεις, ιδίως δε με τη γρίπη. Γι’ αυτό το λόγο, έχουν δοθεί από το Υπουργείο Υγείας στην Επιτροπή των Εμβολιασμών οδηγίες για προτεραιοποίηση μεγάλου αριθμού των εμβολίων για τη γρίπη. Έχουμε προμηθευτεί 4,2 εκατ. εμβόλια χάρη στις έγκαιρες παρεμβάσεις του Υπουργείου Υγείας. Πέρυσι ήταν 3,1 εκατ. τα εμβόλια. Πρόπερσι, 2,1 εκατ. τα εμβόλια για τη γρίπη. Άρα, αυτός ο πολύ μεγάλος αριθμός εμβολίων για τη γρίπη, θα συμβάλει, ώστε τα ευάλωτα τμήματα του πληθυσμού να εμβολιαστούν έγκαιρα για τη γρίπη, ώστε να μην έχουμε ταυτόχρονα έκρηξη γρίπης και κορονοϊού τον Οκτώβριο – Νοέμβριο.
Για το άνοιγμα των σχολείων
Πρέπει να φροντίσουμε να κάνουμε τρία βασικά πράγματα: Πρώτον, να έχουν μάσκες και να τις φορούν όλοι οι μαθητές και το εκπαιδευτικό προσωπικό. Δεύτερο, να έχουμε επαρκή αριθμό καθαριστριών, ώστε να υπάρχει απολύμανση, σύμφωνα με τις οδηγίες και να τηρούνται τα υγειονομικά πρωτόκολλα που έχουν θέσει οι ειδικοί. Και τρίτον, να υπάρχουν αντισηπτικά σε όλες τις αίθουσες για να γίνεται συχνή χρήση τους.
Με τα μέτρα που έχει εισηγηθεί η Επιτροπή των Ειδικών αυτά, μπορούν να επιστρέψουν τα παιδιά μας στο σχολείο με ασφάλεια. Αν τηρήσουμε τα μέτρα, δεν θα έχουμε τα προβλήματα που κάποιοι αυτή τη στιγμή μπορεί, -λόγω της αμφιβολίας- να βλέπουν μπροστά τους. Εκ περιτροπής λειτουργία και άλλου τύπου διευθετήσεις αυξάνουν τις ανισότητες στην πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία και δημιουργούν πολύ μεγάλη αναστάτωση και στα νοικοκυριά.
Για την οικονομία
Ο Πρωθυπουργός αυτό το διάστημα έχει συζητήσεις με το οικονομικό επιτελείο, με το Υπουργείο Εργασίας, με τα παραγωγικά Υπουργεία, προκειμένου να διαμορφώσει το πλέγμα της πολιτικής, την οποία θ’ αναπτύξει στις 12 και 13 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη. Δεν έχουμε φέτος μία κλασική Δ.Ε.Θ., λόγω του κορονοϊού, έχουμε όμως το Thessaloniki Forum, στο πλαίσιο του οποίου ο Πρωθυπουργός θα αναπτύξει το σχέδιό του για το επόμενο χρονικό διάστημα. Είναι δεδομένο ότι θα έχουμε επέκταση πολλών από τα μέτρα που πήραμε για την αντιμετώπιση του κορονοϊού και θα έχουμε κι ένα ευρύτερο πλαίσιο που θα είναι συμβατό με τη βασική μας κατεύθυνση, που είναι η μείωση των φόρων. Μέσα σ’ αυτή τη μείωση των φόρων, φυσικά είναι και η Εισφορά Αλληλεγγύης.
Αυτό το φθινόπωρο και αυτός ο χειμώνας θα είναι δύσκολος. Σκοπός της βασικής παρέμβασης του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη είναι πώς θα περάσουμε απέναντι μέχρι να περάσει η υγειονομική κρίση. Επομένως, τα μέτρα που θα πάρουμε θα είναι πολλά. Πολλά από αυτά θα έχουν έναν προσωρινό χαρακτήρα για θέματα που έχουν να κάνουν με την αντιμετώπιση του κορονοϊού, αλλά θα υπάρχουν και μέτρα με μονιμότερο χαρακτήρα. Στον σχεδιασμό μας, λαμβάνουμε υπόψη και τα χρήματα που θα έχουμε να λάβουμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα χρήματα που θα έρθουν είναι πολλά: Είναι 32 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και 40 δισ. από το επόμενο ΕΣΠΑ, και τις ενισχύσεις στους αγρότες μας, συνολικά είναι 72 δισ. Είναι ένα τεράστιο ποσό, το οποίο πρέπει να επενδυθεί, επαναλαμβάνω, όχι να σπαταληθεί. Και γι’ αυτό δουλεύουμε. Θυμίζω ότι ο ορίζοντάς μας είναι 15 Οκτωβρίου, για να καταθέσουμε το οριστικό μας σχέδιο.
Οι προτάσεις του πρώτου προσχεδίου της Επιτροπής Πισσαρίδη, λαμβάνονται υπόψη για την κατάρτιση του σχεδίου μας, που θα υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να αξιοποιηθούν τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πολλές απ’ αυτές, έρχονται να αντιμετωπίσουν αυτό που λέμε τις συνθήκες στην οικονομία, τα framework conditions. Δηλαδή, μια οικονομία που θέλει χαμηλότερους φόρους. Η Κυβέρνηση θέλει μια οικονομία με χαμηλότερους φόρους. Άρα, πολλές από τις προτάσεις αυτές θα ενσωματώνονται στο κυβερνητικό σχέδιο και θα ξεδιπλώνονται και θα γίνονται πράξη το επόμενο διάστημα και δεν θα μείνουν στο συρτάρι. Θέλουμε μια οικονομία που να προάγει την κατάρτιση, ώστε να έχουμε περισσότερες δεξιότητες στο προσωπικό μας, να μην απαξιώνεται το ανθρώπινο κεφάλαιο και να μπορεί να αυξηθεί η παραγωγικότητά του. Οι προτάσεις της Επιτροπής είναι πολλές σ’ αυτή την κατεύθυνση. Από το πώς θα ενισχυθεί η απασχόληση, με συγκεκριμένες πολύ τολμηρές προτάσεις για τον ΟΑΕΔ, μέχρι προτάσεις που έχουν να κάνουν με την εκπαίδευση. Όλα αυτά, λοιπόν, είναι στην ατζέντα της Κυβέρνησης. Έχουμε προτάσεις για την κοινωνική συνοχή. Από τα θέματα του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, ώστε να μη μένει κανείς πίσω, μέχρι τα ζητήματα της στέγης. Είναι πάρα πολλά θέματα μέσα στις προτάσεις της Επιτροπής Πισσαρίδη, που βρίσκουν μία γωνία μέσα στο κυβερνητικό σχέδιο.
Για την στήριξη των εργαζόμενων απέναντι στον κορονοϊό
Υπάρχουν πάρα πολλά πλαίσια που ενθαρρύνουν τους ανθρώπους, που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες, είτε να μείνουν στο σπίτι τους και να δουλεύουν με τηλεργασία, είτε να παίρνουν άδειες ή μέχρι να φτάσουμε και στο καθεστώς της αναστολής εργασίας και των πλεονεκτημάτων που έχει η αναστολή εργασίας, χωρίς να χάσει κανείς τη δουλειά του. Έχουν ανακοινωθεί αυτά από την προηγούμενη εβδομάδα, και έχουν αναλυθεί.
Δεύτερη ευκαιρία
Έχουμε παρουσιάσει, χθες, και έχουμε θέσει σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου «Διευθέτηση οφειλών, δεύτερη ευκαιρία». Θα έχει τη δυνατότητα ο οποιοσδήποτε πολίτης να ρυθμίσει τις οφειλές του με έναν προληπτικό τρόπο και αν δεν καταφέρνει στον προληπτικό τρόπο να είναι βιώσιμος, τότε στο τελευταίο στάδιο, που είναι της πτώχευσης, να φύγουν τα χρέη από πάνω του και να συνεχίσει τη ζωή του. Άνθρωποι που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς που ίσχυε μέχρι σήμερα, μπορούν να το χρησιμοποιήσουν. Αν το έχουν χάσει, θα πάνε στο καινούργιο. Το νέο πλαίσιο μπήκε από χθες σε διαβούλευση. Θα μείνει σε διαβούλευση περίπου δύο εβδομάδες και μετά θα εισαχθεί στη Βουλή. Άρα, είναι θέμα του μηνός Σεπτεμβρίου να διευθετηθεί.
Το νέο πλαίσιο είναι μια τεράστια μεταρρύθμιση, που αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα, που έχει σήμερα η ελληνική οικονομία και η ελληνική κοινωνία, δηλαδή την υπερχρέωση, το πολύ μεγάλο ύψος του ληξιπρόθεσμου ιδιωτικού χρέους. Όταν έχουμε 234 δισ. ληξιπρόθεσμο ιδιωτικό χρέος σε τράπεζες, εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία, το να μην το βλέπουμε είναι στρουθοκαμηλισμός. Εμείς, όμως, το είδαμε και διαμορφώσαμε αυτό το πλαίσιο, που δίνει μια μόνιμη διέξοδο από την οικονομική φυλακή στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις, για να ξανασταθούν στα πόδια τους. Ταυτόχρονα, αντιμετωπίζει προσωρινά το πρόβλημα ρευστότητας, που έχουν πάρα πολλοί απ’ αυτούς, που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν ή δεν θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν, στο επόμενο χρονικό διάστημα, τα δάνεια τους.