Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου
Ενημέρωση Πολιτικών Συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη
Καλό μεσημέρι,
Όπως τόνισε ξανά χθες ο Πρωθυπουργός:
«Εμείς, υπερασπιστήκαμε από την πρώτη στιγμή το δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα, όμως ταυτόχρονα διακρίναμε την τρομοκρατική Χαμάς από τον παλαιστινιακό λαό και αγωνιστήκαμε -και αγωνιζόμαστε- έτσι ώστε να μπορέσουμε να αποτρέψουμε μία ανθρωπιστική κρίση στη Λωρίδα της Γάζας.
Αυτό προφανώς σημαίνει: ανθρωπιστική βοήθεια, δυνατότητα -όσο αυτό είναι εφικτό- προστασίας των αμάχων οι οποίοι βρίσκονται εγκλωβισμένοι σε μια εμπόλεμη ζώνη και είναι οι τελευταίοι οι οποίοι φταίνε».
Συνεδρίασε χθες υπό τον Πρωθυπουργό το Υπουργικό Συμβούλιο. Η Κυβέρνηση παραμένει προσηλωμένη στην μεταρρυθμιστική της ατζέντα, προωθώντας τις μεγάλες αλλαγές για τις οποίες μας εμπιστεύθηκαν οι Έλληνες πολίτες.
Στην χθεσινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου συζητήθηκαν μια σειρά από νομοσχέδια με στόχο, μεταξύ άλλων, την ενδυνάμωση κρίσιμων υποδομών του κράτους, την αύξηση του εισοδήματος των πολιτών και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωστής Χατζηδάκης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο ένα νέο νομοσχέδιο για τους servicers με το οποίο επιτυγχάνεται αυξημένη διαφάνεια στις σχέσεις των δανειοληπτών με τα funds και θεσπίζεται πιο αυστηρό πλαίσιο με στόχο την προστασία των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας.
Συγκεκριμένα,
- Θεσπίζονται υποχρεώσεις διαφάνειας, ενημέρωσης και σεβασμού των δικαιωμάτων των οφειλετών για τους servicers. Σε περίπτωση παραβίασης των υποχρεώσεων που ορίζει ο νόμος θα τους επιβάλλονται πρόστιμα έως 500.000 ευρώ, ενώ οι ποινές φτάνουν μέχρι ανάκληση της άδειας λειτουργίας.
- Διευρύνεται η προστασία για τους πραγματικά ευάλωτους.
- Εκσυγχρονίζονται και βελτιώνονται οι ρυθμίσεις για τον εξωδικαστικό μηχανισμό.
Μεταξύ άλλων, βελτιώνεται ο αλγόριθμος από τον οποίο προκύπτει το ύψος της διαγραφής οφειλών -άρα και το ύψος της οφειλής που ρυθμίζεται μέσω του εξωδικαστικού- για το σύνολο των οφειλετών που έχουν δάνεια με εμπράγματη εξασφάλιση και όχι μόνο τους ευάλωτους.
Καθίστανται υποχρεωτικές για τις τράπεζες, οι ρυθμίσεις που θα προκύπτουν από τον αλγόριθμο του εξωδικαστικού μηχανισμού, για όσους κάνουν αίτηση και πληρούν τα κριτήρια του «ευάλωτου δανειολήπτη». Αν οι τράπεζες διαφωνούν με τον χαρακτηρισμό θα πρέπει να προσφύγουν στα δικαστήρια κατά του μηχανισμού και όχι κατά του δανειολήπτη. Μέχρι να υπάρχει απόφαση, ο δανειολήπτης θα πληρώνει τη δόση που προκύπτει από τη ρύθμιση.
Ενώ, ορίζεται σε 3% σταθερό για 3 έτη το επιτόκιο των ρυθμίσεων, απλοποιούνται διαδικασίες σε σχέση με την πτώχευση και ιδρύεται Μητρώο Παρακολούθησης Ιδιωτικού Χρέους.
Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Άδωνις Γεωργιάδης και ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Παναγιώτης Τσακλόγλου παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο τις νομοθετικές πρωτοβουλίες για τα κίνητρα απασχόλησης συνταξιούχων, μέτρα τα οποία εξειδικεύτηκαν και σήμερα στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν πριν λίγη ώρα. Ειδικότερα, καταργείται από 01.01.2024, η κατά 30% μείωση της σύνταξης για τους απασχολούμενους συνταξιούχους και θεσπίζεται πόρος μη ανταποδοτικού χαρακτήρα υπέρ του e-ΕΦΚΑ, ανάλογος του εισοδήματος που προκύπτει από την απασχόληση του συνταξιούχου.
Επιπλέον αυξάνεται το ανώτατο όριο οφειλών για συνταξιοδότηση από €20.000 σε €30.000, ενώ για την επιτάχυνση της απονομής των επικουρικών συντάξεων, ενοποιούνται οι προϋποθέσεις θεμελίωσης επικουρικής σύνταξης για όλους τους ασφαλισμένους του e-ΕΦΚΑ.
Παράλληλα, για τους συνταξιούχους με προσωπική διαφορά προβλέπεται εφάπαξ οικονομική ενίσχυση έως €200, αναλόγως του ύψους της σύνταξής τους, ενώ επεκτείνεται το επίδομα μητρότητας σε αυτοαπασχολούμενες και αγρότισσες.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Ν. Παπαθανάσης παρουσίασε την πορεία υλοποίησης των δράσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Στο Ταμείο έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα 718 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 20,72 δις ευρώ. Από τα 536 επενδυτικά σχέδια που υποβλήθηκαν, τα 320 αφορούν μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με συνολικό προϋπολογισμό 4,76 δις ευρώ. Περισσότερες από 100.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν ενισχυθεί με επιχορηγήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης, με ποσό 667,96 εκ. ευρώ.
Στην νέα πρόταση για το αναθεωρημένο Ταμείο Ανάκαμψης περιλαμβάνονται πρόσθετα έργα που αφορούν κυρίως την ενίσχυση της περιβαλλοντικής πρόληψης, της πολιτικής προστασίας αλλά και τη δημιουργία νέων υποδομών. Παράλληλα, εντάσσονται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας επιπλέον έργα για την ανασυγκρότηση των περιοχών που έχουν πληγεί από πυρκαγιές και πλημμύρες, συνολικού προϋπολογισμού 686 εκ. ευρώ.
Επιπλέον με κοινή τους ανακοίνωση χθες τα Υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης αυξάνουν την επιχορήγηση σε 145 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης- Ελλάδα 2.0 έτσι ώστε να καλυφθεί το σύνολο των εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων που εντάσσονται στο πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών».
Η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας κ. Ειρήνη Αγαπηδάκη αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις του Υπουργείου Υγείας που στοχεύουν στην ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας μέσω της ανάπτυξης ενός ολοκληρωμένου συστήματος, στο οποίο ενοποιούνται η Δημόσια Υγεία και η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
Προβλέπονται συγκεκριμένα η παροχή οικονομικών κινήτρων σε γενικούς γιατρούς και παθολόγους προκειμένου να ενταχθούν στο πρόγραμμα του Προσωπικού Γιατρού, ενώ θα διεξαχθεί πιλοτικό πρόγραμμα επαναπατρισμού γιατρών και παθολόγων. Επιπλέον, προβλέπεται η πρόσληψη πρόσθετου διοικητικού και νοσηλευτικού προσωπικού για την παροχή υποστήριξης σε όλους τους προσωπικούς γιατρούς.
Το νέο πλαίσιο αυτό αποσκοπεί στην ενδυνάμωση της πρόσβασης στην υγεία, τη μείωση των ανισοτήτων, λειτουργώντας ταυτόχρονα ως παραπομπή στο δευτεροβάθμιο σύστημα περίθαλψης και έχοντας ως μακροπρόθεσμο στόχο την αναβάθμιση σε ένα ολοκληρωμένο μοντέλο υγειονομικής περίθαλψης.
Παρουσιάστηκε από την Υπουργό Εσωτερικών κ. Νίκη Κεραμέως και την Υφυπουργό κ. Βιβή Χαραλαμπογιάννη ο ετήσιος προγραμματισμός των προσλήψεων του Δημοσίου με προτεραιότητα στην υγεία, την κλιματική κρίση και το προσωπικό που θα καλύψει τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης.
Οι θέσεις που θα καλυφθούν είναι 16.521 για το έτος 2024, εκ των οποίων οι 6.500 στην υγεία. Ο προγραμματισμός προσλήψεων είναι απολύτως εναρμονισμένος με τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Εσωτερικών σε συνεργασία με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους σε εφαρμογή του κανόνα 1 προς 1, δηλαδή μία πρόσληψη για κάθε μία αποχώρηση.
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης παρουσίασε το στρατηγικό σχέδιο για την προστασία των δασών. Είναι μία πολυεπίπεδη προσπάθεια που προβλέπει τον τρόπο με τον οποίο ουσιαστικά θα μετατρέψουμε τα δάση της πατρίδας μας σε παραγωγικά και τον δρόμο με τον οποίο θα εμπλέξουμε τον ιδιωτικό τομέα σε προγράμματα καθαρισμού, πρόληψης πυρκαγιών αλλά και φύτευσης νέων δασών. Τα μέτρα, θα εξειδικευθούν τη Δευτέρα από τον Υπουργό.
Πραγματοποιήθηκε η 9η καταβολή πρώτης αρωγής προς τους πληγέντες από τις πλημμύρες που εκδηλώθηκαν στις αρχές Σεπτεμβρίου σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα.
Αθροιστικά μέχρι σήμερα, έχουν καταβληθεί 66,8 εκατ. ευρώ σε 14.664 φυσικά πρόσωπα, που έχουν πληγεί από το πρωτόγνωρο πλημμυρικό φαινόμενο που έπληξε τη Θεσσαλία, αλλά και περιοχές της Στερεάς Ελλάδας.
Με απόφαση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη συγκροτείται Συμβουλευτική Επιτροπή Υψηλού Επιπέδου για την Τεχνητή Νοημοσύνη.
Ο εκθετικός ρυθμός εξέλιξης της Τεχνητής Νοημοσύνης, καθιστά απαραίτητη τη σύσταση Συμβουλευτικής Επιτροπής υπό τον Πρωθυπουργό, με κύριο αντικείμενο την προετοιμασία της χώρας μπροστά στις εξελίξεις που οι κάθε είδους εφαρμογές της εν λόγω τεχνολογίας θα φέρουν, στην κατεύθυνση της συμμετοχικής ανθεκτικότητας, της ανταγωνιστικότητας, της βιώσιμης ανάπτυξης και ευημερίας.
Η Επιτροπή θα παρέχει τεκμηριωμένες συμβουλές και προτάσεις για το πώς η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τις πολλαπλές δυνατότητες και ευκαιρίες που προκύπτουν από τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης, αλλά και το πώς μπορεί να εφαρμόσει ένα συνεκτικό πλαίσιο προστασίας από τις πιθανές προκλήσεις και αναπροσαρμογές, τις ανισότητες και τους κινδύνους που ελλοχεύουν.
Πριν λίγη ώρα ο Πρωθυπουργός πραγματοποίησε την καθιερωμένη μηνιαία συνάντησή του με Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
Αύριο, 20 Οκτωβρίου ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στην Ηγουμενίτσα για την υπογραφής της σύμβασης για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε. η οποία σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας περιόδου ανάπτυξης για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, που είναι το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι και πύλη εισόδου της χώρας στην Αδριατική. Κατόπιν, ο Πρωθυπουργός θα πραγματοποιήσει συνάντηση εργασίας στην Περιφέρεια Ηπείρου.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: κύριε Εκπρόσωπε, χτες ο Πρωθυπουργός έκανε στο Υπουργικό Συμβούλιο συστάσεις στους Υπουργούς, είπε ότι πρέπει να βουτάμε πρώτα τη γλώσσα στο μυαλό μας πριν μιλήσουμε και στη συνέντευξή του στον ΑΝΤ1 μίλησε για ανησυχητικά κρούσματα αλαζονείας, ερωτηθείς για τις δηλώσεις Αυγενάκη για τη Θεσσαλία και Γεωργιάδη για το Χαλάνδρι. Τελικά, διαστρεβλώθηκαν ή ήταν λάθος οι δηλώσεις Αυγενάκη και Γεωργιάδη και αν υπάρχουν κρούσματα αλαζονείας ή Υπουργοί που μιλούν χωρίς να σκέφτονται, γιατί παραμένουν στη θέση τους;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, ότι πρέπει να τηρείται αυτή η φράση που είπε ο Πρωθυπουργός, είναι νομίζω κάτι το οποίο συμφωνούμε όλοι και ισχύει για όλους μας, χωρίς καμία εξαίρεση. Και ειδικά σε περιόδους πάρα πολλών κρίσεων, ιδιαιτέρως απαιτητικές με ένα πολύ ιδιαίτερο διεθνές περιβάλλον. Πρέπει να έχουμε ακόμη περισσότερο αυξημένη προσοχή. Το ότι μία δήλωση η οποία μπορεί να επιδέχεται και μία λάθος ερμηνεία, μετά, στη συνέχεια, την παίρνει η Αντιπολίτευση, τη διογκώνει και δημιουργεί ένα κλίμα το οποίο είναι εντελώς αντίθετο, δημιουργεί εντυπώσεις που είναι εντελώς αντίθετες με την πραγματικότητα, εν προκειμένω για τις αποζημιώσεις και δημιουργεί, μάλιστα, και ανησυχία στους πολίτες, δεν σημαίνει ότι δεν θα έπρεπε να έχει αποφευχθεί μία δήλωση. Αυτό, όμως, επίσης δεν σημαίνει ότι μπορεί να ακυρωθεί συνολικά το έργο ενός Υπουργού, εν προκειμένω του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης ή του Υπουργείου συνολικά, το οποίο κάνει ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό για να αντιμετωπίσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις συνέπειες μιας πρωτοφανούς κρίσης που προέκυψε από ένα πρωτοφανές φυσικό φαινόμενο. Είναι σημαντικό να μένουμε προσηλωμένοι στο έργο μας, είναι σημαντικό να ακολουθήσουμε αυτό το οποίο είπε και στο Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά και το επαναλαμβάνει συνέχεια ο Πρωθυπουργός. Το είπε και το βράδυ των εκλογών. Η αλαζονεία θεωρώ ότι είναι κάτι το οποίο πέραν από απαγορευτικό, ειδικά για όσους ασκούν, έχουν το οποιοδήποτε δημόσιο αξίωμα, είναι και μία -ας πούμε – συμπεριφορά, που είναι εντελώς αντίθετη με αυτό που πρέπει να δείχνουμε στις περιόδους που ζούμε. Και αυτό ισχύει συνολικά για όσους, το ξαναλέω, έχουν το οποιοδήποτε δημόσιο αξίωμα.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: κύριε Εκπρόσωπε, εσείς τη Δευτέρα ως Κυβερνητικός Εκπρόσωπος καλύψατε τους κκ. Αυγενάκη, Γεωργιάδη και υπερθεματίσατε και για δικές σας δηλώσεις που προκάλεσαν. Γίνατε κι εσείς αποδέκτης της δυσφορίας του Πρωθυπουργού; Επιμένετε στις δηλώσεις της Δευτέρας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όσο και αν προσπαθούν κάποια συγκεκριμένα Μέσα, τα οποία ανήκουν εν ευρεία εννοία -γιατί εντάξει, ο καθένας, κάνει τη δουλειά του- στην Αντιπολίτευση οι δικές μου δηλώσεις ήταν “μονταζιέρα”. Δηλαδή, συνέδεσαν κάτι το οποίο είπα για την Παλαιστίνη, που το πιστεύω, ότι δεν μπορεί να κάνουμε συμψηφισμούς και να μεροληπτούμε όταν υπάρχει μια φρικαλέα επίθεση στο Ισραήλ, την ίδια μέρα εμείς να μιλάμε ιδεοληπτικά και να συμψηφίζουμε. Κι αυτό το συνέδεσαν με το γεγονός ότι κάποιοι άνθρωποι θεωρώ ότι μπορούν να διαχειριστούν καλύτερα κάποιους οικονομικούς πόρους. Καμία σχέση. Συνέδεσαν δύο πράγματα άσχετα μεταξύ τους. Άρα, επειδή προσπαθείτε για πολλοστή φορά να εμπλέξετε μία δήλωση, η οποία δεν έχει σχέση με όλο αυτό το οποίο συζητάμε, απαντώ. Και νομίζω ότι πλέον επειδή αυτή η τακτική δεν αφορά μόνον εμένα και είναι συνολική, δείχνει και ένα μοτίβο παραποίησης, αλλοίωσης με τα γνωστά πρωτοσέλιδα, τα οποία από ένα σημείο και μετά μπορεί να αποτελούν και έναν τίτλο τιμής για κάποιους ανθρώπους, όταν είναι πλήρως παραπλανητικά.
Επίσης, ο Πρωθυπουργός δεν αναφέρθηκε συγκεκριμένα σε κάποιες δηλώσεις. Δεν αναφέρθηκε σε αυτές στις οποίες αναφερθήκατε. Και το ξαναλέω: επειδή δημιουργούνται εντυπώσεις, σημασία έχουν και οι πράξεις των ανθρώπων. Δηλαδή, αν υπήρχε οποιαδήποτε καταγγελία για κάποιον Υπουργό της Κυβέρνησης είτε την προηγούμενη τετραετία είτε αυτούς τους μήνες μετά τις εκλογές, ότι χρησιμοποιούν τα διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχουν, εν προκειμένω στην τοπική αυτοδιοίκηση, με κριτήρια τα οποία δεν είναι τα αμιγώς προβλεπόμενα από το νόμο, π.χ. χρηματοδοτούν περισσότερο Δημάρχους ή Περιφερειάρχες που ανήκουν στο δικό μας πολιτικό χώρο, νομίζω θα είχε κατατεθεί στο δημόσιο διάλογο. Και ενώ είναι δεδομένο ότι δεν υπάρχει τέτοια καταγγελία, ενώ είναι δεδομένο ότι δεν υπάρχει τέτοια συμπεριφορά, υπάρχει αντίθετη συμπεριφορά, με το παράδειγμα που δίνει ο Πρωθυπουργός, αναπαράγεται ένα ζήτημα ξανά και ξανά. Για αυτό και είναι σημαντικό να προσέχουμε τι λέμε για να μη δίνουμε τροφή στους προπαγανδιστές και σε αυτούς οι οποίοι αλλοιώνουν τα πάντα και διογκώνουν τα πάντα, να ανησυχούν τους πολίτες. Γιατί στο τέλος της ημέρας, το μεγαλύτερο θύμα αυτής της διαστρέβλωσης, το μεγαλύτερο θύμα όλης αυτής της συζήτησης, είναι οι πολίτες της Θεσσαλίας οι οποίοι ανησύχησαν. Γιατί είδαν να γίνεται μια συζήτηση για κάτι που δεν υπάρχει.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Καλημέρα, καλό μεσημέρι. Χτες ο Πρωθυπουργός σημείωσε, μεταξύ άλλων, στην συνέντευξή του σε μία αποστροφή του λόγου του, κάτι περίπου που είπε ότι δεν είμαστε Μπανανία και αν χρειαστεί θα τα βάλουμε με πολυεθνικούς κολοσσούς. Γιατί να τον πιστέψουν οι πολίτες, όταν -θυμίζω- πριν από κάποιους μήνες η Κυβέρνηση είχε ζητήσει από τις τράπεζες να μειώσουν κάποιες χρεώσεις σε διατραπεζικές συναλλαγές κι αυτό τελικά δεν έγινε; Μήπως, ίσως και ν’ αυξήθηκαν σε κάποιες περιπτώσεις. Τίθεται, κατά τη γνώμη μου, ως εκ τούτου, ένα διπλό ζήτημα και ερώτημα. Αφενός σχετικά με την αξιοπιστία της Κυβέρνησης, και, κυρίως, των ρεαλιστικών δυνατοτήτων που έχει σε ένα πλαίσιο, σε ένα περιβάλλον ελεύθερης αγοράς, να παρέμβει έτσι η Κυβέρνηση.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, νομίζω η απάντηση του Πρωθυπουργού αναφερόταν στα ζητήματα αντιμετώπισης φαινομένων αδικαιολόγητων κερδών και, συνολικά, στο πώς αντιμετωπίζει και θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει το Κράτος, η συντεταγμένη Πολιτεία, όλα αυτά τα φαινόμενα παράνομων συμπεριφορών και έλλειψης σεβασμού στους καταναλωτές και στους νόμους που ισχύουν στη χώρα μας. Και νομίζω ότι τα ίδια τα δεδομένα, αποδεικνύουν την αξιοπιστία του Πρωθυπουργού. Να σας θυμίσω ότι η αρμόδια υπηρεσία ελέγχου της αγοράς, η ΔΙΜΕΑ, μέχρι το 2019 ήταν μόνο στα χαρτιά. Ήταν υποστελεχωμένη. Τα πρόστιμα τα οποία ανακοινώνονταν και επιβάλλονταν ήταν μηδενικά, γιατί η αισχροκέρδεια δεν εμφανίστηκε όταν αυξήθηκαν οι τιμές. Είναι κάτι το οποίο, δυστυχώς, υπήρχε, υπάρχει, θα υπάρχει και πρέπει να αντιμετωπίζεται με αυστηρά πρόστιμα. Σίγουρα, κάποιοι καιροσκοπούν και περιμένουν σε περιόδους κρίσης και δείχνουν ακόμη περισσότερες τέτοιες συμπεριφορές, αλλά δεν ξεκίνησαν τα φαινόμενα αισχροκέρδειας όταν ήρθε και σε εμάς η εισαγόμενη πληθωριστική κρίση. Και όταν έχει επιβάλλει το Κράτος πρόστιμα ύψους 5,5 εκατομμυρίων ευρώ και περισσότερα, από την αρχή μόνο του έτους, όταν υπάρχουν εταιρείες πολύ μεγάλες, με πολύ μεγάλους τζίρους οι οποίες έχουν παρανομήσει και το Κράτος τους αντιμετωπίζει όπως πρέπει να τους αντιμετωπίσει, με τον ίδιο τρόπο όπως όλες τις εταιρείες, επιβάλλοντας πρόστιμα για εικονικές εκπτώσεις, για παραβίαση του νόμου, για το μέγιστο όριο στο πλαφόν στο μέγιστο περιθώριο κέρδους. Τότε αυτά δεν είναι λόγια, αυτά είναι πράξεις. Και ναι, λοιπόν, η χώρα μας δεν είναι Μπανανία. Δεν θα πλουτίσουν κάποιοι παράνομα ή πέρα από το όριο που επιτρέπει ο νόμος, ειδικά σε μια δύσκολη κατάσταση. Και αυτό το είδαμε και στις πρώτες μέρες στη Θεσσαλία και στην προσπάθεια που έγινε και για να υπάρξουν και εκπτώσεις για την αγορά των προϊόντων που υπήρξαν για τους ανθρώπους αυτούς, τους συμπολίτες μας στη Θεσσαλία, που πέρασαν όλη αυτή την πρωτοφανή κατάσταση. Και έτσι θα συνεχίσουμε. Θα συνεχίσουμε με πράξεις. Το έχουμε πει, πάρα πολλές φορές, ότι όσο σημαντική είναι η αύξηση του εισοδήματος των πολιτών που μειώνει όσο γίνεται -γιατί δεν μπορεί να μηδενίσει κανείς τις συνέπειες μιας πληθωριστικής κρίσης, είναι πολύ σημαντικό επίσης γιατί αυτό μένει όταν οι κρίσεις φεύγουν- άλλο τόσο σημαντικές είναι και όλες οι κινήσεις ελέγχου. Και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε, πλήρως προσηλωμένοι στο σχέδιό μας. Και βέβαια, θα ανακοινώνουμε και τα πρόστιμα αυτά και την είσπραξη των προστίμων αυτών, γιατί πολλές φορές είναι και πολλαπλάσια από τα προσδοκόμενα ή τα πραγματικά κέρδη όσων παρανομούν.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ως προς τα ζητήματα δημόσιας ασφάλειας σε σχέση και με αυτό που έγινε πρόσφατα στις Βρυξέλλες με τη φονική επίθεση σε βάρος ανυποψίαστων πολιτών, γιατί βρισκόμαστε στο επίπεδο 4, σε τόσο υψηλό επίπεδο, όπως αυτό που βρίσκεται το Βέλγιο και η Γαλλία; Φοβόμαστε ότι κάτι αντίστοιχο μπορεί να συμβεί; Και δεύτερον, αν φοβόμαστε ότι μπορεί να συμβεί αυτό, έχουμε λάβει αντίστοιχα μέτρα με αυτά που έχουν λάβει οι Βέλγοι και οι Γάλλοι, οι οποίοι ενημερώνουν τους πολίτες για κάθε ενδεχόμενο, αλλά και ενισχύουν τις αστυνομικές περιπολίες τους στα κέντρα των πρωτευουσών και σε άλλα μεγάλα αστικά κέντρα των χωρών τους;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχω απαντήσει ξανά ότι δεν είναι νομίζω και σωστό να αναλύουμε, ούτε να γνωρίζουμε συγκεκριμένα επιχειρησιακά σχέδια. Το σύνολο των σχεδίων αυτών είναι αρμοδιότητα των αρμοδίων Αρχών. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι η χώρα μας βρίσκεται σε μια διαρκή ετοιμότητα και εγρήγορση και όχι ευκαιριακά, αλλά με βάση όλα τα προβλεπόμενα πρωτόκολλα. Τηρούνται όλες οι διαδικασίες για να βρισκόμαστε σε ετοιμότητα και οι αρμόδιες Υπηρεσίες να είναι σε ετοιμότητα και όταν υπάρχει κάτι περισσότερο, αυτό το ανακοινώνουμε. Αλλά δεν μπορούμε να μπούμε σε λεπτομέρειες για ευνόητους λόγους ασφαλείας και της λειτουργίας των επιμέρους υπηρεσιών.
Μ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Θα ήθελα ένα σχόλιο για τις χθεσινές αναφορές του κ. Κασσελάκη για τη συνέντευξη του Πρωθυπουργού ότι και επισήμως πρόκειται για μια Κυβέρνηση «λαδέμπορων». Και ακόμα ένα σχόλιο για την κριτική που ασκεί η Αντιπολίτευση σχετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης, που αναφερθήκατε και εσείς, ότι είναι ψίχουλα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όσον αφορά στο πρώτο σκέλος της ερώτησής σας για την κριτική που έκανε ο κ. Κασσελάκης, ο οποίος νομίζω ότι δεν κατάλαβε τίποτα από τη συνέντευξη του Πρωθυπουργού και δεν έχει αντιληφθεί βασικά πράγματα από αυτά τα οποία βιώνει και η χώρα μας το τελευταίο χρονικό διάστημα ως προς τις εισαγόμενες κρίσεις, πέραν του γεγονότος ότι προσβάλλει, από ό,τι αντιλαμβάνομαι, τους Έλληνες παραγωγούς, οι οποίοι και αυτοί αντιμετωπίζουν μια πρωτοφανή κατάσταση που σίγουρα το μεγαλύτερο θύμα αυτής της εισαγόμενης κρίσης είναι οι καταναλωτές, είναι η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών που υφίστανται την ακρίβεια. Δεν κατάλαβε τι είπε ο Πρωθυπουργός. Και προσπάθησε και αυτός, ως ένα μέρος μιας ευρύτερης ομάδας διαστρέβλωσης και παραποίησης, ενός μηχανισμού fake news, να κάνει αντιπολίτευση πολλά χιλιόμετρα μακριά, με fake news, χωρίς καμία αντιπρόταση. Και εδώ είναι το σημαντικό που θέλω να τονίσω -το ανέφερε χθες και ο Πρωθυπουργός- νομίζω ότι οι πολίτες κουράστηκαν. Εμείς θα συνεχίσουμε να κάνουμε τη δουλειά μας. Δουλειά μας είναι να απαντάμε και να συνεχίζουμε να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε με βάση το πρόγραμμά μας για να αντιμετωπίσουμε τις πρωτοφανείς κρίσεις που αντιμετωπίζουμε. Κουράστηκαν να ακούν μια αντιπολίτευση να διαστρεβλώνει την πραγματικότητα και να μην αντιπροτείνει τίποτα. Γιατί η Κυβέρνηση έχει πάρει συγκεκριμένα μέτρα για την ακρίβεια, που είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το σύνολο των Ελλήνων πολιτών και κάποιοι πολύ πιο δύσκολα. Συγκεκριμένα μέτρα για την αύξηση του εισοδήματος, μόνιμες παρεμβάσεις, παρεμβάσεις στοχευμένες. Όλα αυτά τα οποία ανακοίνωσε -και μπαίνουν όλο και περισσότεροι κωδικοί του Υπουργείου Ανάπτυξης για χαμηλότερη τιμή σε βάθος έξι μηνών- για τη δημοσίευση των τιμών λιανικής. Όλες αυτές οι πρωτοβουλίες, εν πάση περιπτώσει, οι οποίες είναι συγκεκριμένες, μετρήσιμες και παρά τις δυσκολίες φαίνεται ότι έχουν σταδιακά αποτελέσματα: Αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, ο οποίος παραμένει, αλλά φαίνεται ότι είναι και συνολικά σε καλύτερο επίπεδο σε σχέση με την Ευρώπη. Τι λέει, λοιπόν, η Αντιπολίτευση; Η Αντιπολίτευση λέει το απόλυτο τίποτα. Διαστρεβλώνει την πραγματικότητα σε όλα τα επίπεδα, κατηγορεί και προσπαθεί μέσα από fake news να επιβιώσει πολιτικά. Δικαίωμά της να το κάνει, αλλά φαίνεται ότι δεν την ακούει κανείς. Τώρα, ως προς το Ταμείο Ανάκαμψης, εδώ έχουμε άλλο ένα κεφάλαιο οικονομικής διαστρέβλωσης. Καμία σχέση με βασικούς όρους και με βάση τα επίσημα στατιστικά. Και σας τα ανέλυσα και στην αρχική μου εισήγηση. Διαβάζω ξανά: Επενδυτικά σχέδια που έχουν υποβληθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, από τα 536, 320 Προϋπολογισμού 4,76 δις ευρώ αφορούν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Από τα 240 συμβασιοποιημένα δάνεια, τα 113, Προϋπολογισμού 1,33 δις, επίσης αφορούν μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το τελευταίο που έγινε, το πρόγραμμα που αφορά την ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων, ανάπτυξη ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών, από 100 εκατομμύρια ευρώ πήγε στα 145 εκατομμύρια ευρώ, ενώ 100.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν λάβει περίπου 700 εκατομμύρια ευρώ, 676 εκατ. αν δεν κάνω λάθος, από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Βεβαίως παίρνουν και οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις χρηματοδοτικά εργαλεία με βάση το τι προβλέπεται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Και οι οποίες, επίσης, είναι και πάρα πολύ σημαντικές. Γιατί, ξέρετε, οι επιχειρήσεις αυτές με τα λεφτά αυτά δημιουργούν θέσεις εργασίας, αναπτύσσονται, αναπτύσσεται η ελληνική οικονομία. Δεν είμαστε μια από τις πρώτες χώρες σε ανάπτυξη, σταθερά για κάθε τρίμηνο, εδώ και πάρα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, τυχαία. Δεν είμαστε τυχαία η πρώτη χώρα σε μείωση χρέους ως προς το Α.Ε.Π. τυχαία. Δεν έχει μειωθεί 7,5 μονάδες η ανεργία τυχαία. Ένας από τους παράγοντες είναι και η ικανότητα και η δυνατότητα που έχει η χώρα μας να έχει πρόσβαση σε όλα αυτά τα εργαλεία. Επίσης, το ΕΣΠΑ απευθύνεται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, κάτι που επίσης είναι πάρα πολύ σημαντικό. Και σε κάθε περίπτωση, επειδή μιλάει η Αντιπολίτευση για το RRF και έχει αρχίσει, μάλιστα, και προσπαθεί να αποκτήσει κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις, που δυστυχώς ακόμα δεν τις έχουμε δει, να θυμηθούμε ποιος Πρωθυπουργός ποιας χώρας διαπραγματεύτηκε με βάση τον πληθυσμό μας να έχει τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση κατά κεφαλήν και να έρθουν αυτά τα χρήματα στη χώρα μας, για να πάρουν ανάσα και οι μεγάλες και οι μεσαίες και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Και αυτός ήταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Όταν κάποιοι «πετροβολούσαν» την Κυβέρνηση με fake news, όταν έκαναν επιθέσεις ακόμα και στη χώρα, ο Έλληνας Πρωθυπουργός εξασφάλιζε τα περισσότερα χρήματα σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη χώρα για τις επιχειρήσεις, για τις μικρές επιχειρήσεις, για τις μεσαίες επιχειρήσεις, για επενδυτικά σχέδια. Χρήματα πολύ σημαντικά, τα οποία πέφτουν στην ελληνική οικονομία και την κρατούν όρθια σε πολύ δύσκολες περιόδους.
Π. ΜΙΧΟΣ: Στην σκιά του πολέμου στη Μέση Ανατολή, η Αθήνα αναπτύσσει μια έντονη κινητικότητα. Ο Πρωθυπουργός είχε επικοινωνία, χθες, με τον Πρίγκιπα-διάδοχο της Σαουδικής Αραβίας. Προ ημερών μίλησε με τον κ. Σίσι της Αιγύπτου. Χθες, στη συνέντευξη, μας είπε ότι θα μεταβεί και στην Ιορδανία μετά την επίσκεψη στο Ισραήλ. Θέλω να σας ρωτήσω, αν η Ελλάδα σκοπεύει να αναλάβει μια πιο προσωπική πρωτοβουλία, όπως έκανε με τη Διακήρυξη των Αθηνών στα τέλη Αυγούστου. Σε τι επίπεδο θα συμμετέχει η Αθήνα στη Διάσκεψη του Καϊρου και αν θα αποστείλουμε ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα. Γενικότερα, να μας πείτε πώς κινείται η Κυβέρνηση.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς την Αίγυπτο, ανακοίνωσε, πριν από λίγη ώρα, ο Πρωθυπουργός, στην επίσκεψή του στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ότι θα παραβρεθεί. Λεπτομέρειες της επίσκεψης θα ανακοινωθούν επίσημα και θα εκδοθεί μέσα στην ημέρα και σχετική ανακοίνωση. Ως προς την ανθρωπιστική βοήθεια, έχουμε επίσημη ενημέρωση από το Υπουργείο Εξωτερικών ότι η Ελλάδα θα αποστείλει ανθρωπιστική βοήθεια με ιατροφαρμακευτικό υλικό στους κατοίκους της Λωρίδας της Γάζας μέσω του Κέντρου Συντονισμού Επείγουσας Ανταπόκρισης του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ε.Ε., ο οποίος ενεργοποίησε τη διαδικασία ανθρωπιστικής αερογέφυρας, προκειμένου να ανταποκριθεί άμεσα στις εκεί κατεπείγουσες ανάγκες. Άρα, συμμετέχουμε ουσιαστικά στον συγκεκριμένο Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας της Ευρώπης και εμείς ως χώρα. Από εκεί και πέρα, οποιαδήποτε άλλη ενέργεια και πρωτοβουλία ανακοινώνεται επίσημα. Έχουμε επαναλάβει πάρα πολλές φορές τη θέση μας. Είμαστε στο πλευρό του Ισραήλ και στο δικαίωμά του στην αυτοάμυνα. Από εκεί και πέρα, πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αποφευχθεί μια ανθρωπιστική κρίση και προφανώς να προστατεύσουμε τους αμάχους, οι οποίοι πληρώνουν το μεγαλύτερο δυστυχώς μέρος όλου αυτού, χωρίς να έχουν καμία ευθύνη. Αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.
Π. ΜΙΧΟΣ: Χθες, έγιναν δύο συγκεντρώσεις στην Αθήνα, η μία έξω από την Πρεσβεία του κράτους του Ισραήλ, ελάχιστη, μικρή, ούτε 100 άτομα και μία φαραωνική στο κέντρο της Αθήνας. Σας προβληματίζει ότι η στάση της ελληνικής Κυβέρνησης, παρότι κατά την υποκειμενική άποψη του υποφαινόμενου μάλλον είναι σωστή, δεν έχει την ίδια αίσθηση και η ελληνική κοινωνία; Θέλω να πω ότι υπάρχει μεγάλη αναντιστοιχία με το ποια είναι η στάση της χώρας μας, σε λαϊκό επίπεδο εννοώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν νομίζω ότι το μέτρο αποτύπωσης της στάσης της ελληνικής κοινωνίας είναι η συμμετοχή σε μια πορεία. Υπάρχουν άνθρωποι, οι οποίοι -χωρίς να μηδενίσω, γιατί δεν θέλω να παρεξηγηθεί κάτι- το ότι την ανάγκη που πρέπει να έχει κάποιος να διαδηλώσει, εφόσον τηρούνται όλα τα προβλεπόμενα, είναι δικαίωμα του καθενός να εκφράσει τις απόψεις του, όπως επιθυμεί ο ίδιος και προβλέπεται, υπάρχουν άνθρωποι που μπορεί να μην έχουν πάει σε πορείες, αλλά έχουν τη συγκεκριμένη άποψή τους που την εκφράζουν εκεί που θέλουν να την εκφράσουν. Αυτό δεν είναι, δηλαδή, μια αποτύπωση. Η χώρα μας νομίζω ότι έχει τη σωστή, την υπεύθυνη στάση, τη διαχρονική μάλιστα στάση, που δεν την έχει μόνο η τωρινή Κυβέρνηση. Είναι μια θέση, η οποία κρατάει στον χρόνο και συνεχίζει και την υποστηρίζει, νομίζω με πάρα πολύ σωστό τρόπο και θεσμικά, αλλά και με τον τρόπο που δείχνει ότι έχει ισχυροποιηθεί η χώρα μας σε διεθνές επίπεδο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Έλληνας Πρωθυπουργός. Από εκεί και πέρα, υπάρχει σεβασμός στο δικαίωμα κάποιου να διαδηλώσει, εφόσον τηρούνται όλα όσα προβλέπει ο νόμος και δεν νομίζω ότι χρειάζεται και εγώ να κάνω κάποιο σχόλιο γι΄ αυτό.
Γ. ΧΡΗΣΤΑΚΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η ιστοσελίδα flash.gr αποκαλύπτει σήμερα ότι η Κυβέρνηση απορρίπτει αιτήσεις φοιτητών που επέβαιναν στο μοιραίο intersity των Τεμπών, παρά το γεγονός ότι υπάρχει μία σαφής Υπουργική Απόφαση, την οποία και χρησιμοποιούν, με την αιτιολογία ότι κατέβηκαν σε άλλες στάσεις, είχαν άλλον προορισμό ή, εν πάση περιπτώσει, είχαν την τύχη ή την ατυχία – δεν ξέρω πώς το βλέπει η υπηρεσία – ότι δεν βρέθηκαν τη μοιραία στιγμή, το μοιραίο λεπτό στη μοιραία εκείνη αμαξοστοιχία. Η απάντηση, μάλιστα, που έλαβαν από το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας είναι ακριβώς αυτή, ενώ, μεταξύ αυτών, υπάρχουν και παιδιά τα οποία – για να μην επεκταθώ άλλο σε προσωπικά δεδομένα – παρακολουθούνται από γιατρούς, γιατί είχαν στο βαγόνι φίλους τους, γνωστούς και ανθρώπους τους οποίους έχασαν δέκα λεπτά ή μισή ώρα αφότου κατέβηκαν από την αμαξοστοιχία. Προτίθεται η Κυβέρνηση να δει αυτό το θέμα, να το εξετάσει; Και γιατί γίνεται αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, ο λόγος που εκδόθηκε αυτή η Υπουργική Απόφαση – και νομίζω ότι είναι μια αυτονόητη και πολύ σωστή απόφαση μετά από αυτό το οποίο πέρασαν οι άνθρωποι αυτοί – ήταν για να εξαντληθεί και εξαντλείται η ευελιξία του Υπουργείου για όσους είχαν την οποιαδήποτε αμιγή επίπτωση από αυτό το τραγικό δυστύχημα. Δηλαδή, υπέστησαν την οποιαδήποτε βλάβη, με πάρα πολλές προεκτάσεις, που πολύ σωστά περιγράψατε. Και αφορά το σύνολο των ανθρώπων αυτών που είχαν, δυστυχώς, αυτή την τραγική εμπειρία εκείνη τη μέρα. Νομίζω ότι εφαρμόζεται σωστά η Υπουργική Απόφαση, με βάση τα όσα προβλέπει και με βάση τα όσα απαντάει το Υπουργείο, όσους, δηλαδή, έχουν θιγεί από το συγκεκριμένο τραγικό δυστύχημα.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Κουρέτας, ο νέος Περιφερειάρχης που είχε έρθει προχθές στο Μαξίμου, μας δήλωσε, μετά τη συνάντησή του με τον Πρωθυπουργό, ότι τα έργα για την απομάκρυνση των χωμάτων από το ποτάμι, τον Πηνειό, σταμάτησαν τη Δευτέρα το πρωί. Σήμερα το πρωί το επανέλαβε αυτό ο κ. Κουρέτας. Τι πραγματικά συμβαίνει στη Θεσσαλία; Έχουν σταματήσει τα έργα απομάκρυνσης, τέλος πάντων, αποκατάστασης εκεί του ποταμού, για να μην ξαναπλημμυρήσουμε; Και δεύτερον, εδώ ο κ. Κικίλιας αυτές τις μέρες, που γυρνάει στα ποτάμια και στον Κηφισό και στον Ποδονίφτη, κ.λ.π., διαβεβαιώνει ότι έχει θέσει τους δήμους σε κατάσταση ειδικού συναγερμού, ούτως ώστε να προχωρήσουν οι δημοπρατήσεις των έργων αποκατάστασης των ποταμών. Μπορείτε να διαβεβαιώσετε τους πολίτες του Λεκανοπεδίου και ειδικά των 24 δήμων που βρίσκονται και στη μία μεριά και στην άλλη του Κηφισού ότι δεν διατρέχουν κίνδυνο να πλημμυρίσουν από ένα ενδεχόμενο ακραίο φαινόμενο, όπως αυτό που συνέβη τον Σεπτέμβριο στη Θεσσαλία;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως είδαμε απάντησε ο κ. Αγοραστός ότι δεν έχουν σταματήσει τα έργα και ότι συνεχίζονται κανονικά. Νομίζω είπε ότι μόνο για μία μέρα για κάποιους τεχνικούς λόγους είχαν σταματήσει, αλλά και σήμερα και συνεχώς θα προχωράει η εξέλιξή τους. Είναι δεδομένο ότι το Κράτος έχει συνέχεια και δεν θα ήταν ποτέ δυνατό να επιτραπεί να σταματήσουν τα έργα επειδή μπορεί η μία περιφερειακή Αρχή να παραδίδει σε μία άλλη σε λίγους μήνες, ειδικά όταν είχαμε μία τέτοια πρωτοφανή κατάσταση, ένα τόσο έντονο φυσικό φαινόμενο. Και μία ακόμα απόδειξη ότι πιστεύουμε στην αυτονόητη συνέχεια του Κράτους και στο ότι δεν πρέπει να χαθεί ούτε μία μέρα, είναι ότι ο πρώτος Περιφερειάρχης, μετά τις εκλογές, που συνάντησε ο Πρωθυπουργός είναι ο νεοεκλεγείς Περιφερειάρχης Θεσσαλίας. Ο κ. Κουρέτας, γιατί ειδικά στη Θεσσαλία, πουθενά σε όλη την Ελλάδα δηλαδή, δεν πρέπει να χαθεί ούτε μια μέρα, αλλά ειδικά στη Θεσσαλία μετά από αυτό που έγινε, τα έργα, οι πρωτοβουλίες, οι παρεμβάσεις, πρέπει να προχωρήσουν με τον καλύτερο δυνατό χρόνο. Κι αυτό νομίζω ότι μπορούμε να το πούμε. Βλέπουμε και την πορεία που καταβάλλονται και οι αποζημιώσεις, σε σχέση με προηγούμενα φυσικά φαινόμενα, με πολύ πιο γρήγορους χρόνους. Το απαιτούν οι συνθήκες και πρέπει να το συνεχίσουμε κι εμείς όσο πιο γρήγορα γίνεται για να ανακουφιστούν οι άνθρωποι αυτοί, να μειωθούν όσο γίνεται οι συνέπειες, οι πολλές συνέπειες αυτού που υπέστησαν και να φτιάξουν το συντομότερο δυνατό ξανά τη ζωή τους. Να έχουν, δηλαδή, όλα τα απαραίτητα χρηματοδοτικά εργαλεία για να επιστρέψουν σιγά-σιγά στις ζωές τους. Και, βέβαια, όλα αυτά τα έργα είναι πάρα πολύ σημαντικά.
Ως προς το δεύτερο σκέλος που είπατε, εγώ αυτό που μπορώ να σας πω είναι πως γίνεται ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό, ούτως ώστε να προχωρήσουν όλα αυτά τα έργα και πολλές φορές, όπως είδαμε και στην ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτικής Προστασίας, με πολύ μεγαλύτερη έμφαση και πολύ μεγαλύτερη πίεση και με το Κεντρικό Κράτος να παίρνει πολύ περισσότερες πρωτοβουλίες. Γιατί στο τέλος της ημέρας το να καθόμαστε να τσακωνόμαστε ποιανού είναι η αρμοδιότητα τη στιγμή που μπορεί οι πολίτες να έχουν υποστεί μία ζημιά, δεν έχει κανένα νόημα. Σίγουρα πρέπει όσοι έχουν την ευθύνη να την αναλαμβάνουν πάντοτε, γι’ αυτό και ψηφίστηκε και σχετικός νόμος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά σημασία έχει να γίνεται η δουλειά σωστά για τους πολίτες. Και ναι η λέξη-κλειδί που τόσα χρόνια το συζητάμε, είναι η λέξη πρόληψη. Αυτό, λοιπόν, προσπαθεί να κάνει και το Υπουργείο. Προσπαθεί να το κάνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και προφανώς όλοι θα κριθούμε εκ του αποτελέσματος.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Ακριβώς σε αυτό που λέγατε, κ. Εκπρόσωπε, οι παράγοντες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης εκτιμούν ότι πολλοί Δήμοι – η αναφορά του κ. Κικίλια αφορά τη μισή Αττική, ας πούμε, ειδικά ο Κηφισός από βόρεια μέχρι το Φάληρο που κατεβαίνει περνάει πάρα πολλούς Δήμους – ειδικά οι μικρότεροι δεν έχουν αντικειμενικά τη δυνατότητα να εκτελέσουν το έργο το οποίο θα μπορούσε να γίνει. Ειδικά στο μεγαλύτερο διάστημα του ποταμού που είναι κλειστό. Και παράλληλα κάποιοι τεχνοκράτες επιμένουν ότι αυτή είναι δουλειά της Περιφέρειας και όχι των επιμέρους Δήμων, απ’ όπου περνάει το ποτάμι. Αλλά αυτό είναι ένα ερώτημα και ένα δεύτερο, για να μην επανέλθω. Σας ανησυχεί η αύξηση που παρατηρείται στις προσφυγικές ροές τις τελευταίες μέρες; Και προβληματίζουν ίσως την Κυβέρνηση οι εικόνες που είδαμε από μετανάστες σε διάφορα Κ.Υ.Τ. να φωνάζουν «Αλάχ Ακμπάρ» και, τέλος πάντων, να πανηγυρίζουν σχεδόν για κάποια χτυπήματα εις βάρος του Ισραήλ, όποτε καταγράφονται, όπως η σφαγή της Χαμάς;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς το πρώτο σκέλος της ερώτησής σας, δεν έχουμε τη δυνατότητα, αυτή τη στιγμή, να κάνουμε ανάλυση των αρμοδιοτήτων. Όποιος έχει την αρμοδιότητα πρέπει να την εκτελεί πλήρως και να φέρνει το αποτέλεσμα για το οποίο βρίσκεται εκεί που βρίσκεται. Και σε περίπτωση που υπάρχει κάποιο, οποιοδήποτε ζήτημα, υπάρχουν οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις που το εποπτεύουν, το ελέγχουν και μπορούν να απευθύνονται και το Υπουργείο Εσωτερικών βέβαια, οι κατά τόπους Δήμαρχοι, οι εκπρόσωποι των δημοτικών αρχών, ούτως ώστε να λύνεται ένα πρόβλημα. Το Κράτος βρίσκεται σε πλήρη και διαρκή συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, γιατί πολύ σημαντικό μέρος του κρατικού μηχανισμού είναι και η λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Κοιτάξτε να δείτε, σε ανθρώπινο επίπεδο το να πανηγυρίζεις για μια θηριωδία νομίζω είναι ό,τι πιο αποκρουστικό μπορεί να κάνει κανείς, ειδικά όταν έχουμε ζήσει όλα αυτά που έχουμε ζήσει και εμείς τα έχουμε δει, γιατί κάποιοι τα έχουνε ζήσει δυστυχώς στο πετσί τους. Ως προς το τι προβλέπεται για να λάβει κάποιος άσυλο και ποιοι είναι οι κανόνες οι οποίοι υπάρχουν. Οι κανόνες αυτοί υπάρχουν για να τηρούνται και τηρούνται. Και τηρούνται απαρέγκλιτα με βάση τα όσα ισχύουν στην ελληνική νομοθεσία, η οποία είναι πλήρως εναρμονισμένη με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Και οι αρμόδιες Αρχές προφανώς εφαρμόζουν τον νόμο χωρίς αστερίσκους και χωρίς εξαιρέσεις, ως έχουν καθήκον.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες, ο νέος πρεσβευτής της Παλαιστινιακής Αρχής, ο κ. Ντόρχομ, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου πως η ελληνική Κυβέρνηση θα μπορούσε να παίξει έναν πολύ σημαντικό και θετικό ρόλο διαμεσολάβησης και κάλεσε την ελληνική Κυβέρνηση να ασκήσει πίεση στην Κυβέρνηση Νετανάχιου, ώστε να σταματήσει άμεσα αυτός ο πόλεμος. Ενδιαφέρει την Κυβέρνηση να παίξει έναν τέτοιο ρόλο; Είναι μέσα στην ατζέντα του Πρωθυπουργού όταν θα πάει στο Κάιρο και μετέπειτα, εάν τελικά πάει στο Ισραήλ;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι έχει αποδείξει με τις πρωτοβουλίες του ο Έλληνας Πρωθυπουργός και σε προηγούμενες πολύ δύσκολες καταστάσεις και σε αυτό το οποίο γίνεται τις τελευταίες ημέρες στη Μέση Ανατολή ότι μόνο ρόλο θεατή δεν έχει, πάντοτε με σεβασμό στις διαχρονικές θέσεις της χώρας μας και σε όσα πρεσβεύουμε όλα αυτά τα χρόνια και με σεβασμό πάντοτε στο Διεθνές Δίκαιο και στον άνθρωπο. Από εκεί και πέρα, όμως, οι θέσεις μας είναι δεδομένες, αυτές υπηρετούμε όλα αυτά τα χρόνια και αυτές πρεσβεύει και ο Έλληνας Πρωθυπουργός. Η συνεχής παρουσία του, οι επικοινωνίες οι οποίες έχουν γίνει με ηγέτες άλλων Κρατών και όλες οι υπόλοιπες πρωτοβουλίες δείχνουν ότι κάθε άλλο παρά ρόλο θεατή έχει η χώρα μας. Μια Ελλάδα η οποία συνολικά, με βάση τα όσα έχουμε δει τα τελευταία χρόνια σε πολύ δύσκολες καταστάσεις, έχει μετατραπεί σε μια χώρα που πρωταγωνιστεί πάντοτε με σεβασμό στις θέσεις της, χωρίς καμία διάθεση υποχώρησης στα κυριαρχικά της δικαιώματα, μια χώρα η οποία πλέον ισχυροποιείται συνεχώς και είναι ένας ισότιμος συνομιλητής.
Π. ΜΙΧΟΣ: Έχει υπάρξει κάποια επικοινωνία, επαφή, μεταξύ του πρωθυπουργικού επιτελείου και του επιτελείου του κ. Κασσελάκη για τη συνάντηση του κ. Μητσοτάκη με τον Στέφανο Κασσελάκη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω κάποια ενημέρωση. Ισχύει ό,τι είχε πει ο Πρωθυπουργός από την πρώτη στιγμή για τη συνάντηση. Προφανώς, δεν υπάρχει κάποια νεότερη επικοινωνία ή κάτι το οποίο να γνωρίζω. Όταν υπάρχει κάτι θα ενημερωθείτε.
Ευχαριστώ πολύ.