Τρέχων Άρθρο
Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση Πολιτικών Συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,

Ολοκληρώθηκε πριν από λίγο επιχείρηση από την ΕΚΑΜ σε κτίριο στη Γλυφάδα μετά από πυροβολισμούς που ακούστηκαν και κλήση στην ΕΛΑΣ.

Σε λίγη ώρα θα εκδοθεί ανακοίνωση από την Ελληνική Αστυνομία.

Ο Πρωθυπουργός βρίσκεται στο Βελιγράδι όπου σήμερα το πρωί είχε επίσημη συνάντηση με τον Πρόεδρο της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς. Ο Πρωθυπουργός τόνισε την διαχρονική στήριξη της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή προοπτική της Σερβίας, καθώς και τη βούλησή του για ενίσχυση και εμβάθυνση της διμερούς συνεργασίας με συνέργειες στην ενέργεια, τις υποδομές και τις μεταφορές.

Ο Πρωθυπουργός, αυτή την ώρα, απευθύνει χαιρετισμό μαζί με τον πρόεδρο της Σερβίας σε Σερβοελληνικό επιχειρηματικό Φόρουμ που πραγματοποιείται με αφορμή την έκθεση Specialized Expo 2027, την οποία θα φιλοξενήσει η Σερβία.

Στοχευμένη οικονομική στήριξη για τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος των νοικοκυριών που είναι ενταγμένα στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, ανακοίνωσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης.

Οι ενισχύσεις αφορούν σε πάνω από 730.000 νοικοκυριά και  καλύπτουν τους πρώτους δύο μήνες του 2024. Ειδικότερα, για τον Ιανουάριο η οικονομική στήριξη διαμορφώνεται σε 26€ ανά μεγαβατώρα και για τον Φεβρουάριο σε 18€ ανά μεγαβατώρα αντιστοίχως, για το σύνολο της κατανάλωσης των δικαιούχων.

Με τις ενισχύσεις αυτές απορροφάται το 100% του αυξημένου κόστους, ενώ η συνολική αξία της οικονομικής στήριξης για το ρεύμα που παρέχεται στα εν λόγω νοικοκυριά υπερβαίνει τα 8,6 εκατ. ευρώ και παρέχεται από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης.

Κατατέθηκε στην Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης για τις αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.

Η μεταρρύθμιση αυτή κινείται σε δύο άξονες:

Πρώτον, στην αντιμετώπιση της «μικρομεσαίας» εγκληματικότητας με βασικό μέσο την έκτιση των ποινών, που καταπολεμά το αίσθημα ατιμωρησίας και αυξάνει την ασφάλεια του πολίτη. Για παράδειγμα:

  • Η αναστολή της ποινής για πλημμελήματα μετατρέπεται από κανόνας σε εξαίρεση. Θα μπορεί να χορηγηθεί σε ποινές φυλάκισης έως ένα έτος όταν οι αμετάκλητες προηγούμενες καταδίκες δεν υπερβαίνουν το ένα έτος.
  • Σε ποινές φυλάκισης από 2 έως τρία έτη, αλλά και αυτές άνω των 3 ετών θα προβλέπεται έστω και μερική έκτιση της ποινής σε σωφρονιστικό κατάστημα, ενώ σε ποινές φυλάκισης έως δύο ετών θα αποτελεί προτεραιότητα η έκτιση ποινών με εναλλακτικούς τρόπους.
  • Αυξάνεται το ανώτατο όριο κάθειρξης επί συρροής κακουργημάτων στα 25 έτη (από 20). Αντίστοιχα και επί συρροής πλημμελημάτων στα 10 έτη (από 8).
  • Η αποφυλάκιση υπό όρους θα εναπόκειται στην ουσιαστική κρίση του δικαστικού συμβουλίου ανάλογα με την επικινδυνότητα του εγκλήματος και τα ατομικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά του δράστη.

Δεύτερον, στην επιτάχυνση των διαδικασιών και του χρόνου της ποινικής δίκης, που αποτελεί μέρος του γενικότερου σχεδίου για ταχύτερη απονομή του δικαίου στη χώρα μας.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι:

  • Η άμεση εκδίκαση, χωρίς τήρηση της χρονοβόρας διαδικασίας των συμβουλίων σε σοβαρά κακουργήματα (εμπρησμός δάσους ή η διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών), όπως και κακουργήματα όλων των ειδικών ποινικών νόμων.
  • Η πρόβλεψη υψηλών χρηματικών προστίμων για τους δικομανείς και όσους με δόλιες και προφανώς αβάσιμες μηνύσεις απασχολούν ασκόπως τον μηχανισμό απονομής της δικαιοσύνης.

Επίσης, στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται ρυθμίσεις, που αντιμετωπίζουν κρίσιμα θέματα αυξημένου εθνικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος, όπως η οικολογική καταστροφή μέσω των εμπρησμών, η ενδοοικογενειακή βία, η προστασία αλλά και η παραβατικότητα των ανηλίκων. Ενδεικτικά:

  • Ένταξη των ανηλίκων θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας στο προστατευτικό πλέγμα του άρθρου 227 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, που θωρακίζει το θύμα κατά τον τρόπο εξέτασης και το προφυλάσσει από επαναλαμβανόμενη έκθεση σε ψυχική ταλαιπωρία.
  • Θεσπίζεται υποχρέωση των επαγγελματιών (εκπαιδευτικοί, ιατροί, ψυχολόγοι κ.ά) να καταγγέλλουν περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας, με ταυτόχρονη ενίσχυση του πλέγματος προστασίας, από ενδεχόμενες σε βάρος τους κακόβουλες μηνύσεις.
  • Δημιουργείται το κατάλληλο υποστηρικτικό περιβάλλον για τα θύματα ενδοοικογενειακής βίας με την ενίσχυση των δημοσίων και ιδιωτικών δομών που τους παρέχουν οικονομική και ψυχολογική στήριξη.
  • Ενισχύονται τα δικονομικά μέσα με σκοπό την προστασία των θυμάτων και την πρόληψη υποτροπής των δραστών.

Τέλος, το Σχέδιο Νόμου, ενισχύει τη διαφάνεια της δημόσιας ζωής, θεσπίζοντας ειδικές ποινικές ευθύνες των Νομικών Προσώπων σε περιπτώσεις δωροδοκίας δημοσίων υπαλλήλων προκειμένου να αποσπάσουν αθέμιτα οφέλη.

Κοινό ανακοινωθέν με αφορμή τον Πέμπτο Στρατηγικό Διάλογο μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ εξέδωσαν το Υπουργείο Εξωτερικών και το State Department.

Στο κοινό ανακοινωθέν αναφέρεται πως ο Στρατηγικός Διάλογος υπηρετεί την επιτάχυνση της εμβάθυνσης της συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και των Ηνωμένων Πολιτειών. Οι δύο χώρες αξιοποίησαν την πέμπτη συνάντηση του Στρατηγικού Διαλόγου για να υπογραμμίσουν την αναπτυσσόμενη διμερή και διατλαντική σχέση τους που εδράζεται σε  κοινές δημοκρατικές αξίες και συμφέροντα.

Κατά τον φετινό Διάλογο, η Ελλάδα υπέγραψε τις «Συμφωνίες Άρτεμις» και είναι η 35η χώρα που προσχωρεί σε αυτές. Σύμφωνα με τις αρχές των Συμφωνιών Άρτεμις, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ελλάδα επιβεβαιώνουν την κοινή τους δέσμευσή σε ένα κοινό όραμα για ειρηνική, βιώσιμη και διαφανή συνεργασία στον τομέα του διαστήματος.

Το κοινό ανακοινωθέν μεταξύ άλλων αναφέρεται σε περιφερειακά ζητήματα, αναδεικνύοντας το ρόλο της Ελλάδας ως παράγοντα σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο, σε ζητήματα άμυνας και ασφάλειας, στην αντιμετώπιση ανθρωπιστικών προκλήσεων και την ετοιμότητα για την αντιμετώπιση καταστροφών, την ενέργεια και το περιβάλλον, την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, το εμπόριο, τις επενδύσεις, επαναβεβαιώνοντας τους δεσμούς μεταξύ των δύο λαών.

Αύριο, Τρίτη 13 Φεβρουαρίου, ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί στο Μέγαρο Μαξίμου στις 12:00 με τους εκπροσώπους της Πανελλήνιας Επιτροπής μπλόκων των αγροτών και στις 13:00 με το Προεδρείο της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘΕΑΣ).

Την Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου, στις 10:30 ο Πρωθυπουργός θα παρευρεθεί στην τελετή ένταξης νέων πυροσβεστικών πλοίων στο Πυροσβεστικό Σώμα.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, όπως είπατε αύριο είναι μια ημέρα που ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί και θα μιλήσει με την αντιπροσωπεία των αγροτών και το ερώτημα είναι σαφές: Κατά πόσο η Κυβέρνηση διατίθεται να εξαντλήσει κάθε περιθώριο εξεύρεσης λύσης τόσο σε δημοσιονομικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο διαλόγου με τους αγρότες και ποια αιτήματα θεωρείτε ότι μπορούν να ικανοποιηθούν από αυτά που έχουν δοθεί στο Μαξίμου.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι είναι καλύτερο να περιμένουμε αύριο τη συνάντηση. Έχουμε αναφέρει μια σειρά από πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα, οι οποίες έχουν αναληφθεί τα τελευταία χρόνια, και ως προς τη μείωση της φορολογίας των αγροτών, τον Φόρο Εισοδήματος όπου ο εισαγωγικός φόρος ξεκινάει από το 9% και όχι από το 22%, όπως συνέβαινε πριν από τη διακυβέρνηση της Ν.Δ., τη μείωση των φόρων στα λιπάσματα και τις ζωοτροφές, τα πάνω από 1,2 δισεκατομμύρια που έχει δώσει τα τελευταία χρόνια ο ΕΛΓΑ, τις πολλές αποζημιώσεις που έχουν δοθεί από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, που παρά τα όποια λάθη έχουν παρατηρηθεί, προσπαθούν να δίνονται με τον ταχύτερο δυνατό τρόπο, την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο, που θα αποδοθεί για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Εμείς διαβάσαμε με πολύ μεγάλη προσοχή τα αιτήματα των εκπροσώπων των μπλόκων των αγροτών. Έχουμε πει πολλές φορές ότι είναι δεδομένα τα δημοσιονομικά περιθώρια της χώρας. Υπενθυμίζω και τη στήριξη στο ρεύμα. Οπότε θα γίνει, νομίζω, ένας ουσιαστικός διάλογος αύριο και θα ενημερωθείτε για τα αποτελέσματα αυτής της συζήτησης. Είναι δεδομένο ότι η Κυβέρνηση, προσωπικά ο Πρωθυπουργός, όλα τα αιτήματα των κοινωνικών ομάδων τα ακούει, τα ακούμε με προσοχή, σεβόμαστε τους κόπους των Ελλήνων φορολογούμενων, τα δημοσιονομικά δεδομένα και θέλουμε πάντοτε οι αποφάσεις μας να είναι προς όφελος όλων των κοινωνικών ομάδων, των επαγγελματικών ομάδων. Όλα αυτά μπορούν να συμβαίνουν γιατί η οικονομία μας είναι σε ένα άλλο, εντελώς διαφορετικό επίπεδο. Δεν είναι μια οικονομία που τη συζητάει όλη η Ευρώπη και όλος ο κόσμος για αρνητικούς λόγους. Οπότε περιμένουμε την αυριανή συνάντηση και θα ενημερωθείτε για τα τεκταινόμενα.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, αν, παρ’ όλα αυτά, οι αγρότες επιμείνουν στα μπλόκα και κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις και κλείσουν τους δρόμους, τι θα κάνει η Κυβέρνηση; Θα είστε κι εκεί τόσο αυστηροί όσο δηλώνετε απέναντι στις καταλήψεις;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι, καταρχάς, θέμα αυστηρότητας. Νομίζω ότι πρέπει να συμφωνήσουμε ότι η τήρηση του νόμου, ασχέτως αυτού που με ρωτήσατε, είναι υποχρέωση της Πολιτείας και είναι υποχρέωση των Αρχών να τον εφαρμόζουν. Τώρα, δεν θεωρώ ότι θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Είμαστε αισιόδοξοι και για την αυριανή συνάντηση. Η αισιοδοξία μας προκύπτει από το γεγονός ότι αντιλαμβάνεται ο αγροτικός κόσμος, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, ότι έχει απέναντί του μια Κυβέρνηση που έχει προχωρήσει σε πράξεις, δεν μένει μόνο στα λόγια, όπως έμεναν, ενδεχομένως, κάποιες άλλες Κυβερνήσεις στο παρελθόν. Σας ανέφερα μια σειρά από πρωτοβουλίες και είναι πολλές ακόμη περισσότερες. Από εκεί και πέρα, προφανώς, το έχει πει ο Πρωθυπουργός, το έχουμε επαναλάβει και τα υπόλοιπα κυβερνητικά στελέχη πολλές φορές, ότι διάλογος με κλειστούς δρόμους δεν μπορεί να γίνει. Πρέπει να εξασφαλίζεται η ελεύθερη διέλευση των πολιτών, αλλά το ξαναλέω: Δεν νομίζω ότι είμαστε σε αυτό το σημείο, ούτε θα φτάσουμε. Είμαστε αισιόδοξοι για τις αυριανές συναντήσεις.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Καλό μεσημέρι, κ. Εκπρόσωπε. Μια ερώτηση η οποία θα σας ξαφνιάσει. Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε στα κανάλια τηλεοπτικές εκπομπές, δελτία ειδήσεων θέματα όπως: Από το χωράφι στο ράφι. Και το ερώτημα που κάνω εγώ δημόσια και θα υποβάλλω και σε εσάς: Ο διευθυντής ειδήσεων ή οι διευθυντές ειδήσεων όταν αγοράζουν ένα παπούτσι NIKE από ένα κατάστημα στην Αθήνα, πιστεύουν ότι το εργοστάσιο είναι στο επόμενο τετράγωνο και δεν έχει μεταφορικά κόστη; Το ερώτημα προς εσάς είναι ένα: Ως Εκπρόσωπος Κυβερνητικός και υπεύθυνος για την ενημέρωση, υπάρχει περίπτωση να βάλετε στο πρόγραμμα κάποια σεμινάρια με κάποιο Οικονομικό Πανεπιστήμιο για τους διευθυντές ειδήσεων;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι δεν είμαι ο καθ’ ύλην αρμόδιος να σας απαντήσει σε αυτή την ερώτηση. Σεβόμαστε απολύτως τους ανθρώπους των ΜΜΕ. Δεν μπορούμε να τους βάζουμε σε ένα τσουβάλι. Κάνουν εξαιρετική δουλειά, ειδικά οι ρεπόρτερ συνάδελφοι σας. Ο καθένας έχει την άποψή του. Δεν είμαστε αυτοί οι οποίοι θα διδάξουμε ως Κυβέρνηση σε κάποιον πώς να κάνει τη δουλειά του. Και μάλιστα απευθύνεστε και σε ανθρώπους και του ιδιωτικού τομέα. Νομίζω είναι μια ερώτηση που δεν είναι για τη συγκεκριμένη διαδικασία ενημέρωσης πολιτικών συντακτών.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, την Πέμπτη, αν δεν κάνω λάθος, ψηφίζεται το νομοσχέδιο για την ισότητα στον πολιτικό γάμο στη Βουλή. Και θέλω να ρωτήσω αν θα τοποθετηθεί από του βήματος της Βουλής ο Πρωθυπουργός.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, θα τοποθετηθεί ο Πρωθυπουργός, στο πλαίσιο της συζήτησης και ψήφισης του συγκεκριμένου νομοσχεδίου για την ισότητα στον γάμο και τα δικαιώματα των παιδιών. Με νεότερη ανακοίνωση θα ενημερωθείτε για την ακριβή ημέρα και ώρα της συγκεκριμένης ομιλίας του Πρωθυπουργού στη Βουλή.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν το κατάλαβα νωρίτερα. Θα υπάρξει ξεχωριστή συνάντηση του Πρωθυπουργού ή ξεχωριστή σύσκεψη για τα θέματα που απασχολούν τη Θεσσαλία;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι. Μιλάτε για αύριο, για τον πρωτογενή τομέα. Είναι δύο οι συσκέψεις. Η μία είναι με τους εκπροσώπους των αγροτών, όπως αιτήθηκαν από τα μπλόκα και η επόμενη ακριβώς με την ΕΘΕΑΣ σύσκεψη, την Πανελλήνια, δηλαδή, Ένωση.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, για το αγροτικό. Οι αγρότες βάζουν μια σειρά ζητήματα, κόστος παραγωγής, χαμηλή τιμή, διάθεση προϊόντων, κ.λ.π. και μια κατηγορία τουλάχιστον από αυτούς, η πιο χαμηλή, λέει ότι αντιμετωπίζει τον κίνδυνο ξεκληρίσματος. Να εγκαταλείψει τις δραστηριότητες, να φύγει, δηλαδή, και στον αγροτικό και στον κτηνοτροφικό τομέα. Η Κυβέρνηση θεωρείτε ότι, με τις ενισχύσεις που δίνει, απαντάει σε αυτό το πρόβλημα; Είναι δηλαδή μόνο ένα ζήτημα ύψους του εισοδήματος, μικρότερου ή μεγαλύτερου;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προφανώς, είναι πολυπαραγοντικό το ζήτημα και τα προβλήματα δεν ανήκουν μόνο σε μία κατηγορία. Μία από τις βασικές κατηγορίες είναι το αυξημένο κόστος και αυτό έχει να κάνει με το πετρέλαιο, με το ρεύμα. Εκεί προσπαθούμε να απαντήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Με το να επιστρέψουμε τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, με το να μειώσουμε το κόστος του ρεύματος και με αυτό το 10% που ανακοινώθηκε, αλλά και με στοχευμένη πολιτική και στους συνεταιρισμούς που φτάνουν οι μειώσεις,  ουσιαστικά, τα επόμενα χρόνια μέχρι και 30%, ξεχωριστά προγράμματα για αγρότες οι οποίοι έχουν ατομική δραστηριότητα, τα προγράμματα που συνδέονται με τα φωτοβολταϊκά, τις ρυθμίσεις που γίνονται και τον καθορισμό μη διακοπής ρεύματος για τη Θεσσαλία. Μία κατηγορία προβλημάτων, ίσως η σημαντικότερη είναι το αυξημένο κόστος παραγωγής. Υπάρχουν, όμως, και άλλα προβλήματα προφανώς, όπως το ζήτημα των παράνομων ελληνοποιήσεων, όπως το ζήτημα της ήπιας προσαρμογής στην εφαρμογή της ΚΑΠ, που εδώ η χώρα μας έχει πρωταγωνιστήσει σε αυτή τη διαδικασία στην Ευρώπη, σε σχέση με τους υπόλοιπους πολιτικούς σχηματισμούς της Αριστεράς, Κεντροαριστεράς, που μας κατήγγειλαν τον Ιούλιο, αλλά και σε όλες τις άλλες συζητήσεις ότι είμαστε κατά της «πράσινης μετάβασης» – που εμείς δεν είμαστε κατά της «πράσινης μετάβασης». Υπάρχει το ζήτημα γενικά της ΚΑΠ. Να πούμε στους πολίτες ότι είναι πολύ σημαντικό πως μετά τη διαπραγμάτευση της Κυβέρνησης Μητσοτάκη 2019-2021, ενώ δόθηκαν λιγότερα χρήματα συνολικά, η χώρα μας πήρε ακριβώς τα ίδια, 19,3 δισεκατομμύρια, ενώ πολύ μεγάλες οικονομίες έλαβαν πολύ λιγότερα ή αρκετά λιγότερα χρήματα απ’ ό,τι σε προηγούμενες συμφωνίες αντίστοιχες.

Το πρόβλημα των αγροτών, όπως το πρόβλημα πολλών επαγγελματικών ομάδων, λόγω της πληθωριστικής κρίσης, είναι σύνθετο και απαιτεί πολλές λύσεις και τις ταχύτερες δυνατές λύσεις. Και καμία από μόνη της, το έχουμε πει πολλές φορές, δεν λύνει αυτό το πρόβλημα, αλλά μειώνει τις συνέπειες. Εμείς έτσι θα συνεχίσουμε βήμα-βήμα, με μία σχέση εμπιστοσύνης που έχει οικοδομηθεί και με τους αγρότες και με τις υπόλοιπες επαγγελματικές ομάδες.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, με υπόμνημα που κατέθεσαν στην Εισαγγελία Στρατοδικείου Αθηνών, επιζήσαντες από την «αποστολή θανάτου» στη Λιβύη, όπου πέντε άτομα έχασαν τη ζωή τους, ανάμεσά τους και τρεις αξιωματικοί, ζητούν ακόμη και την κακουργηματική δίωξη ανώτατων αξιωματικών. Όπως αναφέρουν, εστάλησαν σε εμπόλεμη ζώνη σαν «πρόβατα στη σφαγή», χωρίς να έχουν την κατάλληλη εκπαίδευση, χωρίς εξοπλισμό και μέσα προστασίας, την ίδια στιγμή που υπήρχε υπερέκθεση στα κανάλια για επικοινωνιακούς λόγους. Στο κάδρο, μάλιστα, των ευθυνών, σύμφωνα με τις συγκεκριμένες καταγγελίες και τις κινήσεις, είναι και ο πρώην αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Κωνσταντίνος Φλώρος. Πώς κρίνετε αυτή την εξέλιξη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ δεν μπορώ να γνωρίζω τα στοιχεία μιας εν εξελίξει υπόθεσης, ούτε τα στοιχεία μιας δικογραφίας. Αναφέρεστε σε ένα δημοσίευμα. Δεν μπορώ να γνωρίζω αν τα λεγόμενα σε αυτό το δημοσίευμα ισχύουν ή οι συγκεκριμένες καταθέσεις. Αν υπάρξει κάτι επίσημο, εμείς είμαστε εδώ για να το σχολιάσουμε.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Στο τελευταίο ημερών δημοσίευμα της η LE MONDE μιλά  για χαστούκι στην Κυβέρνηση Μητσοτάκη για το ψήφισμα της Ευρωβουλής, για τον περιορισμό του Κράτους Δικαίου και της ελευθερίας του Τύπου. Το ίδιο είδαμε και σε γερμανικά δημοσιεύματα στην TAZ, το ίδιο και στην Politico.  Πως αξιολογείτε την κριτική από τον διεθνή Τύπο για τα πεπραγμένα σας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουμε απαντήσει πάρα πολλές φορές. Έχω αναφερθεί προσωπικά στην Έκθεση για το Κράτος Δικαίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία συντάσσεται ετησίως και αναφέρεται σε κάθε χώρα ξεχωριστά. Αναφέρεται σε κάθε χώρα και αναφέρεται στην πρόοδο που έχει κάνει κάθε χώρα και για την Ελλάδα η τελευταία Έκθεση ανέφερε πολλά και σημαντικά βήματα προόδου. Σας έχω αναλύσει πολλές φορές τις πρωτοβουλίες και για το Κράτος Δικαίου και για την ελευθερία του Τύπου. Πρόσφατα, μάλιστα, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού πέρασε μια σημαντική διάταξη για την προστασία των δημοσιογράφων, που ασχολούνται με τα αθλητικά ζητήματα και για την προστασία τους σε περιπτώσεις απειλών ή επιθέσεων που δέχονται και έτσι έχει ανοίξει ο δρόμος και για άλλες σημαντικές διατάξεις. Στον Ποινικό Κώδικα που θα τεθεί προς ψήφιση καταργείται, ουσιαστικά, το αδίκημα της απλής δυσφήμισης. Μια σειρά από κινήσεις που έχουμε κάνει για να εξετάζονται, να εκδικάζονται ταχύτερα είτε με τη μία, είτε με την άλλη έκβαση οι υποθέσεις σε ζητήματα διαφθοράς που εκκρεμούσαν για 10 και  12 χρόνια. Το γεγονός ότι δεν έχουμε εκπρόθεσμες  τροπολογίες, το γεγονός ότι δεν έχουμε πλέον – για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους –  δημοσιογράφους σε κρατητήρια, Υπουργούς οι οποίοι να καταδικάζονται 13-0 για παραβάσεις καθήκοντος. Το γεγονός ότι δεν έχουμε Υπουργούς σ’ αυτή την Κυβέρνηση ή βουλευτές στην κοινοβουλευτική πλειοψηφία, που να απειλούν δημοσιογράφους – δικούς σας συναδέλφους – να τους βάζουν τις φωτογραφίες τους και να προβαίνουν σε απειλές εναντίον τους και άλλους που θέλουν να βάλουν τους πολιτικούς τους αντιπάλους στη φυλακή. Η Ελλάδα δεν είναι αυτό που θέλουν κάποιοι να μας πείσουν ότι είναι. Δεν είναι «χαστούκι» για την Ελλάδα ή καταδίκη για την Ελλάδα ένα ψήφισμα από συγκεκριμένα πολιτικά κόμματα στο Ευρωκοινοβούλιο, όσο και αν κάποιοι θέλουν να πιστέψουν το αντίθετο. Μια χώρα, όπως την περιγράφουν – όσοι θέλουν να την περιγράφουν έτσι – δυστυχώς με τη συμμετοχή Ελλήνων ευρωβουλευτών, οι οποίοι ψήφισαν να μπλοκαριστούν ή να περιοριστούν για τη χώρα μας χρηματοδοτήσεις – δηλαδή για τους Έλληνες πολίτες –  και δεν πρόκειται να γίνει κάτι τέτοιο όσο και αν το θέλουν ακόμα και Έλληνες ευρωβουλευτές. Δεν είναι αυτή η Ελλάδα, γιατί μια τέτοια χώρα δεν θα εξέλεγε ομόφωνα Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης τον Θόδωρο Ρουσόπουλο, παμψηφεί. Δεν θα ήταν η χώρα της χρονιάς σύμφωνα με τον Economist. Ας διαβάσουμε, λοιπόν, συνολικά το διεθνή Τύπο τι λέει για την Ελλάδα  και – δική μας προτροπή, ο καθένας κάνει ό, τι πιστεύει – και ας σταματήσουμε να συκοφαντούμε τη χώρα μας ή να χρησιμοποιούμε συνεχώς οτιδήποτε προκειμένου να μειώσουμε την επιτυχίας της.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να σας ρωτήσω, γιατί αυτά τα επιχειρήματα δεν πείθουν τους 330 ευρωβουλευτές στην Ευρωβουλή και κάποια, τέλος πάντων, από τα Μέσα Ενημέρωσης, τα οποία σας ανέφερα και άλλα κατά περίπτωση; Και δεύτερον, πως απαντάτε στην κριτική για το δικό σας επεισόδιο με έναν συνάδελφο τηλεοπτικά την περασμένη εβδομάδα, που σας άσκησε και η Αξιωματική Αντιπολίτευση.

Π.ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα ξεκινήσω από το δεύτερο, γιατί απευθύνομαι σε δημοσιογράφους οι οποίοι εδώ και πάρα πολλούς μήνες συμμετέχουν σε διαδικασία ενημέρωσης πολιτικών συντακτών. Και όπως έχετε διαπιστώσει και σε πολλές μου τηλεοπτικές συνεντεύξεις δέχομαι όλες τις ερωτήσεις και προσπαθώ να τις απαντήσω όλες. Όχι μόνο εγώ και το σύνολο των κυβερνητικών στελεχών. Όμως, ο διάλογος έχει κάποιους κανόνες και προϋποθέτει έναν σεβασμό στον συνομιλητή. Υπάρχουν κάποιοι συνάδελφοί σας, οι οποίοι δεν σέβονται τους κανόνες του διαλόγου, όμως εμείς έχουμε υποχρέωση να απαντήσουμε με στοιχεία, με επιχειρήματα γιατί μια συζήτηση την παρακολουθούν οι πολίτες και βγάζουν τα δικά τους συμπεράσματα. Δεν πρόκειται, λοιπόν, να ανεχτούμε συμπεριφορές οι οποίες δεν μας αφήνουν να μιλήσουμε. Δεν πρόκειται να ανεχτούμε συμπεριφορές, που δεν υπάρχει σεβασμός και από τη μια και από την άλλη πλευρά. Όπως, εγώ προσωπικά σέβομαι το ρόλο σας, το λειτούργημά σας, το γεγονός ότι θέλετε να υποβάλετε όσες ερωτήσεις θέλετε και όπως βλέπετε δεν έχω αρνηθεί καμία ερώτηση ποτέ, χρειάζεται ο αντίστοιχος σεβασμός και από την άλλη πλευρά. Ας μην, λοιπόν, βαφτίζουμε επιθέσεις σε δημοσιογράφους, απλά όταν ένας άνθρωπος με την οποιαδήποτε ιδιότητα προσπαθεί να υπερασπιστεί τη θέση του. Και να μην το βλέπουμε απαραιτήτως κλαδικά. Και νομίζω ότι επειδή σημαντικότερα από όσα λέμε, είναι όσα κάνουμε – σ’ αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα- σας έχω δείξει ότι δεν έχω κανένα πρόβλημα να δεχτώ όσες ερωτήσεις θέλετε, όποιες ερωτήσεις, προφανώς, θέλετε, αλίμονο, αυτή είναι η Δημοκρατίας μας και είμαστε περήφανοι γι’ αυτήν όλα αυτά τα χρόνια. Αλλά νομίζω ότι πρέπει να δείτε ότι όταν κάποιος ρωτάει πρέπει να περιμένει απάντηση και να μην διακόπτει συνέχεια τον συνομιλητή του. Είναι ένα περιστατικό το οποίο, προφανώς, είναι λήξαν. Δεν είναι κάτι το φοβερό και είναι ζήτημα σεβασμού. Ένας δημοσιογράφος πρέπει να σέβεται  τον συνομιλητή του και ο συνομιλητής του, προφανώς πρέπει να σέβεται αντίστοιχος τον δημοσιογράφο. Όταν υπάρχει αυτό μπορεί να γίνει ένας πολύ καλός διάλογος ακόμα και με πολύ σκληρή κριτική.

Τώρα, ως προς το πρώτο σκέλος. Εγώ δεν είμαι αναλυτής των ευρωβουλευτών, ούτε μπορώ να ερμηνεύσω τη στάση τους, αλλά επειδή δεν ξεκίνησε όλο αυτό το παιχνίδι κατά της Ελλάδας και του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος την προηγούμενη εβδομάδα και μάλιστα η συγκεκριμένη ευρωβουλευτής η οποία κατέθεσε το ψήφισμα είναι σταθερά κατά της χώρας μας και εμμένει στο να την προσβάλλει σε πάρα πολλά άλλα ζητήματα. Και, μάλιστα, αν δεν κάνω λάθος, δεν ξέρω αν θα είναι εκ νέου υποψήφια με κόμμα της χώρας της μπορεί να είναι σε άλλη χώρα υποψήφια, αλλά αυτό είναι ένα προσωπικό θέμα δικό της. Θυμάστε  τα γεγονότα με τη δήθεν νεκρή Μαρία. Θυμάστε την προσπάθεια, που είχε γίνει στην Ευρώπη με τη συμμετοχή Έλληνα ευρωβουλευτή – τότε του ΣΥΡΙΖΑ-  να μπλοκάρει τη χρηματοδότηση με ευρωπαϊκούς πόρους για τον φράκτη στον Έβρο. Θέλω να πω ότι αυτά δεν ξεκίνησαν τώρα. Είναι δεδομένη η προσπάθεια από κάποια συγκεκριμένα κόμματα και από κάποιες πολιτικές δυνάμεις να μειώσουν την αξία της επιτυχία της Ελλάδος. Γιατί κάποιοι μπορεί να ήθελαν την Ελλάδα «επαίτη» σε όλες τις διεθνής συναντήσεις. Το ξαναλέω υπάρχει επίσημη Έκθεση για το Κράτος Δικαίου. Η ετήσια Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία αντικειμενική, η οποία έχει συγκεκριμένα κριτήρια, η οποία κάνει συστάσεις σε όλες τις χώρες, αλλά αναγνωρίζει όταν υπάρχει την πρόοδο που υπάρχει. Και αυτή η Έκθεση είναι αναρτημένη, είναι δημόσια, μπορείτε να τη δείτε, μπορείτε να δείτε όσα λέει για τη χώρα μας. Προφανώς πρέπει να γίνουν και άλλες ενέργειες και τις κάνουμε αλλά η Ελλάδα δεν είναι εκεί που ήταν πριν από κάποια χρόνια.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Πριν από λίγο είχαμε μια ομοφοβική επίθεση του Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, κ. Μουτζούρη, εναντίον του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Κασσελάκη. Ωστόσο, με αφορμή και την επίσκεψη που είχε ο κ. Κασσελάκης στον Βόλο, παρακολουθήσαμε και τις δηλώσεις του κ. Μπέου και του ίδιου του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, πώς σχολιάζετε αυτό το κλίμα που δημιουργείται τις τελευταίες ημέρες, ενόψει και της ψήφισης του νομοσχεδίου για την ισότητα στον γάμο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνετε να καταδικάσω απερίφραστα, τις επιθέσεις, ομοφοβικές επιθέσεις, ρατσιστικές επιθέσεις κατά του Προέδρου του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, εν προκειμένω, από ανθρώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αιρετούς από τους Έλληνες πολίτες. Όχι ότι οι επιθέσεις αυτές πρέπει να κρίνονται με βάση ποιος τις κάνει και σε ποιον τις κάνει. Κατά του οποιουδήποτε πολίτη, θα πω εγώ. Αλλά όσο κι αν είναι έντονες οι πολιτικές μας διαφορές με τον κ. Κασσελάκη, είναι απαράδεκτο να δέχεται, όπως και ο οποιοσδήποτε συμπολίτης μας, τέτοιες επιθέσεις με τέτοιους χαρακτηρισμούς. Είμαστε απέναντι σε αυτές, τις καταδικάζουμε. Και ένας από τους λόγους που πρέπει να προχωρήσουμε όλοι μπροστά με νομοσχέδια, όπως αυτό που ψηφίζεται τις επόμενες ημέρες, είναι να μην έχουμε πολίτες δύο κατηγοριών. Έχουμε πολλά πράγματα να διαφωνήσουμε, εν προκειμένω με τον κ. Κασσελάκη, με τον οποιονδήποτε πολιτικό μας αντίπαλο. Μπορεί να του ασκηθεί οποιαδήποτε κριτική, αλλά αυτά πρέπει να τα αφήσουμε στην άκρη. Μας βρίσκουν αντίθετους, οριζοντίως και καθέτως. Τώρα, θα μπορούσε κανείς να πει το ίδιο αντίστοιχα για μια ρητορική που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο κ. Κασσελάκης, την οποία προφανώς και αυτήν καταδικάζουμε. Αλλά, αυτό δεν αποτελεί δικαιολογία για την αντίδραση του κ. Μπέου, σε καμία περίπτωση. Δεν υπάρχουν αστερίσκοι στις καταδίκες. Νομίζω ότι ο δημόσιος διάλογος πρέπει να πάει σε ένα επίπεδο έντονης αντιπαράθεσης. Μπορούμε να το πάμε εκεί, χωρίς, ας πούμε, ο κ. Κασσελάκης να συνεχίζει την παράδοση βουλευτών του κόμματός του και δυστυχώς, αυτό που λέμε πολλές φορές, της κυρίαρχης ιδεολογίας. Αλλά, σε κάθε περίπτωση, όσο κι αν ο τρόπος, ο λόγος του, αυτά τα οποία είπε ήταν καταδικαστέα, δεν δικαιολογείται η οποιαδήποτε ρατσιστική, ομοφοβική επίθεση εναντίον του. Το ξαναλέω, το καταδικάζουμε απερίφραστα. Και αν μου επιτρέπετε, με αφορμή αυτό που με ρωτήσατε για τη ρητορική μίσους, είναι απαράδεκτο να ακούμε, να βλέπουμε βίντεο που να έχουν μέσα επιθέσεις κατά συναδέλφων σας ή πολιτικών ή οποιουδήποτε πολίτη. Και δεν θέλω καν να αναπαράξω αυτά τα οποία είπε ένας καλλιτέχνης, ούτε για να του κάνουμε διαφήμιση, ούτε για να συνεχίσουμε όλη αυτή τη διαδικασία. Είναι προφανές ότι αυτά όλα δεν είναι δική μας αρμοδιότητα, είναι αρμοδιότητα της Δικαιοσύνης, όταν και εφόσον θεωρεί η Δικαιοσύνη ότι τελείται το οποιοδήποτε αδίκημα. Κλείνουμε 50 χρόνια μεταπολίτευσης. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να ακούγονται όλα αυτά. Και μάλιστα όλα αυτά, να υπάρχει κίνδυνος να δημιουργήσουν το οτιδήποτε ως αντίδραση από τους πολίτες. Το είπα και πριν, το επαναλαμβάνω και τώρα, έχοντας και τη νομοθετική αρμοδιότητα για τα ζητήματα ενημέρωσης και Τύπου: προσπαθούμε να οχυρώσουμε τον νομοθετικό πλαίσιο για την προστασία και των δημοσιογράφων. Προσπαθούμε, όπως είπα στην αρχική μου εισήγηση, να κάνουμε κάποιες αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα, όπου ακόμα και ηπιότερης εμβέλειας αδικήματα, ηπιότερης απαξίας αδικήματα, να έχουν άμεση και τη δίκαιη και σωστή τιμωρία και την αντίστοιχη έκτιση της ποινής. Είναι σημαντικό όλα αυτά να εκλείψουν, να τα αφήσουμε πίσω μας και να τα καταδικάζουμε χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις.

Π. ΑΒΡΑΜΙΔΗ: Οι προβλέψεις για φέτος λένε για 10 δισεκατομμύρια παραπάνω εισπράξεις στον Προϋπολογισμό και μεγέθυνση του Α.Ε.Π.. Σύμφωνα με το δημοσίευμα της «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ» το οικονομικό επιτελείο εξετάζει νέο πακέτο στήριξης για πολίτες με ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, κατώτατο μισθό και χαμηλοσυνταξιούχους, το οποίο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, θα δοθεί κοντά στο Πάσχα. Ποιο είναι το σχόλιό σας; Υπάρχουν νέα μέτρα στο τραπέζι;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τα τελευταία χρόνια η χώρα μας έχει καταφέρει να έχει μια πιο ανθεκτική οικονομία, η οποία αυξάνει το Α.Ε.Π. της, διότι είναι μια από τις χώρες που έχει τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρώπη και το φτάνει σε προ κρίσης επίπεδα και ταυτόχρονα, μειώνει το χρέος ως προς ποσοστό του Α.Ε.Π., ο τρόπος δηλαδή που μετριέται το χρέος κάθε χώρας. Είμαστε πρωταθλήτρια χώρα στη μείωση του χρέους. Αυτή, λοιπόν, η υπεραπόδοση της ελληνικής οικονομίας, πολλές φορές έχει δώσει τη δυνατότητα στην Κυβέρνηση, πέραν των τακτικών της μέτρων του προγράμματός της, όσων νομοθετεί -ήδη έχει νομοθετηθεί το 50% του οικονομικού μας προγράμματος- να προβαίνει σε στήριξη των συμπολιτών μας, κυρίως όσων έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Το είδαμε τον Δεκέμβριο να συμβαίνει. Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει κάτι, το οποίο μπορώ να σας ανακοινώσω ή κάποιος σχεδιασμός συγκεκριμένος. Ούτως ή άλλως, δεν είναι τόσο κοντά φέτος το Πάσχα. Ήδη, δίνονται κάποια χρήματα περισσότερα, όπως στους αγρότες η επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Θα εξεταστεί και ο τρόπος να γίνει όσο πιο εμπροσθοβαρώς μπορούμε, μετά και την αυριανή συνάντηση. Είναι δεδομένο ότι θα συνεχίσουμε σε αυτή την πορεία. Ποια είναι η πορεία; Να εφαρμόζουμε το πρόγραμμά μας, να εφαρμόζουμε μέτρα που οδηγούν στην άμεση ή έμμεση αύξηση του εισοδήματος των πολιτών και των δημοσίων υπαλλήλων και την ιδιωτικών υπαλλήλων και των ελεύθερων επαγγελματιών, μέσα από μειώσεις φόρων, και των συνταξιούχων, των ανθρώπων οι οποίοι θέλουν να βρουν σπίτι με τις πολιτικές που εφαρμόζουμε. Και όταν μας δίνεται η δυνατότητα, είτε γιατί προκύπτει μια έκτακτη ανάγκη, είτε γιατί υπάρχει αυτό το πλεόνασμα, να δίνουμε χρήματα. Αυτό μην το εκλάβετε ως μια προαναγγελία, μια υπόσχεση. Πραγματικά δεν υπάρχει κάτι, αυτή τη στιγμή, που μπορώ να σας ανακοινώσω και θα ήταν και πάρα πολύ νωρίς να το πούμε αυτό. Ο στόχος μας είναι να αυξάνουμε το εισόδημα των πολιτών. Να φτάσουμε στα 950 κατώτατο μισθό και 1.500, μέσο μισθό, μέσα στην τετραετία, επίκειται και μια αύξηση του κατώτατου μισθού, γιατί αυτός είναι ο καλύτερος δυνατός τρόπος να αντιμετωπίσουμε όλες αυτές τις εισαγόμενες κρίσεις.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Επ΄ αυτού, για τις αυξήσεις στους μισθούς, θα ήθελα να σας ρωτήσω, με αφορμή και αυτά που είπατε ακριβώς τώρα, θεωρείτε ότι με τις αυξήσεις αυτές που γίνονται και το ξεπάγωμα των τριετιών, μπορεί να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό είναι το μεγαλύτερο ζητούμενο και το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε, γιατί δεχόμαστε μια κριτική, η οποία είναι πολύ λογική. Αυξάνονται τα εισοδήματα, αλλά ταυτόχρονα αυξάνονται και τα κόστη, αυξάνονται και οι τιμές, λόγω του πληθωρισμού. Ο σωρευτικός πληθωρισμός από το 2019 μέχρι και σήμερα, είναι 14,3%. Αυτό, δηλαδή, αποτυπώνεται, αν βάλει κανείς τον πληθωρισμό ανά μήνα και ανά έτος. Να πούμε ότι είναι 14,3%, αλλά η αύξηση του μέσου και του κατώτατου μισθού είναι μεγαλύτερη, του κατώτατου είναι 20%, του μέσου μισθού ήταν, μέχρι και τις προηγούμενές μας παρεμβάσεις, 15%, οπότε τώρα είναι σαφέστατα μεγαλύτερη. Και αυτά, χωρίς να υπολογίζονται οι έμμεσες παρεμβάσεις της Κυβέρνησης για αύξηση του εισοδήματος, όπως είναι οι μειώσεις φόρων, ήταν 50 την προηγούμενη τετραετία και είναι πολύ σημαντικές και τώρα. Να σας αναφέρω την αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά. Να σας αναφέρω τη μονιμοποίηση μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α., που ήταν προσωρινή, όπως για τις μεταφορές και αγαθά που σχετίζονται με την υγεία και κάποιες άλλες περιπτώσεις φόρων. Έχει αξία, με βάση τα επίσημα στοιχεία, να πούμε βέβαια ότι, πέραν της αύξησης του μέσου μισθού, έχω εδώ σημειώσει ότι το 2019 οι μισθωτοί οι οποίοι είχαν μισθό κάτω από 700 ευρώ, ήταν 704.000. Ήταν, δηλαδή, περίπου το 35,5% του συνόλου των εργαζομένων. Σε αυτή την κατηγορία, από 704.000 τώρα είναι 415.000 περίπου. Δηλαδή από το 35,5% η κατηγορία αυτή έχει πέσει αισθητά στο 18,1%, είναι πολύ-πολύ μικρότερη. Επίσης, αυτοί οι οποίοι αμείβονταν από 700 έως 1.000 ευρώ το 2019, ήταν 561.000, δηλαδή το 28,2 % των εργαζομένων. Στην ίδια κατηγορία, από 700 έως 1.000 ευρώ, για το 2023 έχουν πάει από 561.000 σε 817.000 εργαζόμενοι, δηλαδή στο 35,6%. Ακόμα πιο ενθαρρυντικό είναι ότι η κατηγορία εργαζομένων από 1.000 έως και 3.000 ευρώ, το 2019 ήταν 664.000, δηλαδή το 33,5% των εργαζόμενων και σήμερα είναι 980.000, δηλαδή το 42,7% των εργαζομένων. Και βέβαια, εντάξει έχουν αυξηθεί και όσοι είναι αμείβονται με πάνω από 3.000 ευρώ, από 55.000 στους 83.000.

Αυτά είναι τα επιμέρους στοιχεία, τα οποία συνοδεύονται από τα στοιχεία της μείωσης της ανεργίας. Είναι σημαντικό ότι έχουμε και περισσότερους εργαζόμενους στη χώρα. Πάνω από 100.000 θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν το 2023 και 400.000 μέσα σε μια τετραετία. Αλλά, ταυτόχρονα, ο μέσος μισθός των ανθρώπων αυτών είναι μεγαλύτερος. Αυτός είναι ο καλύτερος δυνατός τρόπος να αντιμετωπίσεις οποιοδήποτε κύμα ακρίβειας και ειδικά το τελευταίο, το οποίο είναι το πιο επίμονο και το πιο έντονο.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, θεωρεί η Κυβέρνηση τη διαχείριση του κ. Αυγενάκη, σε ό,τι αφορά τα αγροτικά αιτήματα, αποτελεσματική; Το λέω αυτό διότι στην αρχή είχε μιλήσει για υποκινούμενες κινητοποιήσεις, χθες υπήρξαν καταγγελίες από αγρότες στην Αλεξανδρούπολη ότι είχαν συνάντηση και δεν έγινε τελικά συνάντηση και πήγαν στο αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης. Και μάλιστα υπάρχουν και πολλές δημόσιες τοποθετήσεις βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας που τον έχουν «αδειάσει».

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς το χθεσινό που αναφέρεστε, εξέδωσε ανακοίνωση και ο αρμόδιος Υφυπουργός, ο κ. Κελέτσης, που είναι και βουλευτής Έβρου, ότι δεν ακυρώθηκε καμία συνάντηση. Ο κ. Αυγενάκης μαζί με τους υπόλοιπους του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είχαν δύο συσκέψεις, μία στην Κομοτηνή η οποία άργησε λίγο παραπάνω και μία στην Αλεξανδρούπολη. Η δεύτερη συνάντηση αντί να πραγματοποιηθεί στο αρχικό σημείο, πραγματοποιήθηκε – αν δεν κάνω λάθος – στο  αεροδρόμιο, άρα έγινε η συνάντηση. Δεν είχε συνάντηση ο Υπουργός, σύμφωνα με την ανακοίνωση, με εκπροσώπους των μπλόκων των αγροτών.

Τώρα, ως προς τους ισχυρισμούς στους οποίους αναφέρεστε, εγώ θα πω ότι ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης πρωταγωνιστεί σε μία πολύ μεγάλη προσπάθεια ικανοποίησης όλο και περισσότερο δίκαιων αιτημάτων του πρωτογενούς τομέα. Βρίσκεται μαζί με την υπόλοιπη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, απ’ άκρη σε άκρη της χώρας, προσπαθώντας να έχει την καλύτερη δυνατή πληροφόρηση και να απαντάει σε όσο το δυνατόν περισσότερα ερωτήματα. Προφανώς, σε μια δύσκολη περίοδο, η διαχείριση αυτή δεν είναι εύκολη. Όμως, εμείς βλέπουμε και στον κ. Αυγενάκη, και συνολικά στο Υπουργείο, μια προσπάθεια η οποία έχει μετρήσιμα αποτελέσματα. Και μια προσπάθεια η οποία δεν ξεκίνησε, προφανώς, τώρα, ξεκίνησε τα προηγούμενα χρόνια. Μια προσπάθεια για να καταφέρουμε στην ΚΑΠ, όπως σας είπα και πριν, να λάβουμε τα ίδια χρήματα, ενώ μειώθηκαν συνολικά χρήματα της Ευρώπης. Μια προσπάθεια η οποία είναι και εντός, είναι και εκτός συνόρων και είναι και μια προσπάθεια η οποία δεν είναι μόνο ενός Υπουργείου. Γιατί τα περισσότερα εκ των αιτημάτων δεν άπτονται του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, έχουν να κάνουν με το ρεύμα, άρα Ενέργειας και Περιβάλλοντος, με τα αυξημένα κόστη, άρα Υπουργείο Οικονομικών. Έχουμε το μεγάλο ζήτημα του «Ντάνιελ» που και τον πρωτογενή τομέα τον έπληξε σε πολύ μεγάλο βαθμό, δεν είχε προηγούμενο αυτό το φυσικό φαινόμενο, άρα εδώ είναι το ζήτημα της κρατικής αρωγής. Είναι μια δύσκολη προσπάθεια, που θεωρώ ότι έχει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.  Χρειάζεται υπομονή, προφανώς και εμείς είμαστε εδώ, όπως θα συμβεί και αύριο και δεν θα είναι και η τελευταία φορά. Χρειάζεται μια Κυβέρνηση η οποία να ακούει τα αιτήματα και να προσπαθεί να τα επιλύει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σύμφωνα με τις δικές μου πληροφορίες, το 40% των αγροτικών επιδοτήσεων για το 2023, δεν έχει δοθεί. ΄Εξι στους δέκα αγρότες δεν έχουν κεφάλαιο κίνησης για να ξεκινήσουν τις προεργασίες καλλιέργειας των  χωραφιών τους. Σήμερα υπάρχουν πολλές περιπτώσεις  αγροτών οι οποίοι πάνε στις τράπεζες και οι τράπεζες δεν απαντούν θετικά για ένα κεφάλαιο κίνησης των πέντε κι έξι χιλιάδων ευρώ και αναγκάζονται να βάζουν τα παιδιά τους, όσοι έχουν μισθωτή εργασία, ως αυτοί να παίρνουν το δάνειο. Η κυβέρνηση έχει εντοπίσει αυτό το πρόβλημα του κεφαλαίου κίνησης, σε σχέση με τις τράπεζες, και πώς θα το αντιμετωπίσει.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προφανώς και το έχει εντοπίσει το πρόβλημα, γι’ αυτό και οι περισσότερες από τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης έχουν να κάνουν με την ενίσχυση της ρευστότητας των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα. Δεν είναι όλες οι περιπτώσεις ίδιες, κάποιες περιπτώσεις σχετίζονται και με τα ζητήματα του Daniel, κάποιες άλλες όχι, είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα αυτό το οποίο θέτετε αυτή τη στιγμή και επειδή, το ξανά λέω, δεν είναι όλες οι περιπτώσεις ίδιες, δεν υπάρχει και μία απάντηση. Προφανώς, αυτό που μας ενδιαφέρει είναι, στο πλαίσιο της εφαρμογής του νόμου και της νόμιμης διαδικασίας, η διευκόλυνση των ανθρώπων της παραγωγής. Αυτή είναι η βασική μας έγνοια, από κει και πέρα, το ξανά λέω, δεν υπάρχει μία απάντηση, γιατί δεν υπάρχει μία περίπτωση, δεν είναι όλα αυτά τα οποία αναφέρετε μία ίδια περίπτωση.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Αμερικανός πρέσβης στην Τουρκία επιβεβαίωσε πως ολοκληρώθηκε η διαδικασία έγκρισης της πώλησης των αμερικανικών F-16 στην Τουρκία. Έχει λάβει η χώρα μας κάποια εγγύηση για τον περιορισμό χρήσης των όπλων αυτών εναντίον μας από τους γείτονες; Και δεύτερον, πριν από ενάμιση χρόνο στη, Βουλή, θυμόμαστε μία μεγάλη αντιπαράθεση, μεταξύ πρωθυπουργού και προέδρου αξιωματικής αντιπολίτευσης, τότε, Αλέξη Τσίπρα, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να φωνάζει πως είναι ψέμα ότι αυτό θα γίνει. Υπάρχει κάποια δήλωση για τα όσα ειπώθηκαν τότε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, να πούμε ότι αυτός ο όρος είναι αυτονόητος όρος, τον οποίο θέτουμε και ουδέποτε πρόκειται να τον απαλείψουμε, ως σύμμαχοι του ΝΑΤΟ. Είναι αυτονόητος αυτός ο όρος, τον επαναλαμβάνουμε, ισχύει και είναι κάτι στο οποίο, προφανώς, δεν πρόκειται ποτέ να κάνουμε πίσω. Το δεύτερο που θέλω να πω είναι ότι δεν ετεροκαθορίζουμε την αμυντική μας πολιτική και τις αμυντικές μας συμφωνίες, με άλλα κράτη, εν προκειμένω με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, σε σχέση με αντίστοιχες άλλες συμφωνίες. Το τρίτο που θέλω να πω είναι να δει κανείς, επειδή αναφερθήκατε στον προηγούμενο Πρωθυπουργό, τι συζητούσε η χώρα μας επί των ημερών του και τι συζητάει και σε ποιες συμφωνίες προχωράει σήμερα. Και αντιστοίχως η χώρα μας και αντιστοίχως άλλες χώρες, χωρίς όμως αυτό να το πηγαίνουμε συγκριτικά. Και ένα από τα ζητούμενα για την Ελλάδα, για τις αμυντικές της συμφωνίες τα προηγούμενα χρόνια και ποια είναι τα ζητούμενα και τα δεδομένα, μετά και τα όσα είδαμε από την επιστολή του Αμερικανού Υπουργού Εξωτερικών προς την Ελλάδα. Αξίζει να την κάνετε αυτή τη σύγκριση, για να καταλάβετε ότι κάποια πράγματα, τα οποία δεν μπορούσαμε καν να τα φανταστούμε τότε, τώρα έχουμε επίσημη έγκριση από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και μάλιστα, ένα πολύ μεγάλο, το πιο γενναίο πακέτο εξοπλιστικό – αμυντικό, δωρεάν. Και επειδή πολλές φορές χρησιμοποιεί η αντιπολίτευση αυτόν τον διάλογο, καλό είναι να μην κάνουμε «κοπτοραπτική» δηλώσεων και μιλάμε, μάλιστα, όπως πολύ σωστά είπατε, για ένα χρονικό σημείο πολύ πριν και να δούμε αυτά τα οποία ειπώθηκαν τότε, μέχρι σήμερα τι έχει μεσολαβήσει και τι έχει καταφέρει η χώρα μας, συγκριτικά και με άλλες χώρες. Ως προς την έγκριση, καλό είναι να περιμένουμε τα όποια επίσημα ανακοινωθούν, δεν είναι δική μας δουλειά να σχολιάζουμε την πορεία εξοπλιστικών προγραμμάτων άλλης χώρας, συμφωνίες δηλαδή μεταξύ δύο άλλων χωρών. Αυτό το οποίο θα σας πω είναι ότι η έγκριση η αντίστοιχη για τη χώρα μας ελήφθη μεταξύ των δύο εκλογών από το Κογκρέσο για το δικό μας εξοπλιστικό πρόγραμμα, για να καταλάβετε και πόσο μπροστά σε όλη αυτή τη διαδικασία είναι η Ελλάδα.

Copyright © 2023 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr