Τρέχων Άρθρο
Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Καλό μεσημέρι και καλό μήνα,

Ο Πρωθυπουργός βρίσκεται στο Ντουμπάι όπου θα συμμετάσχει στην Διάσκεψη κορυφής για την κλιματική αλλαγή. Η χώρα μας συμμετέχει στην Διάσκεψη ως ένας παγκόσμιος πρωταγωνιστής, αφού αναλύσεις τη δείχνουν ανάμεσα στις κορυφαίες της υφηλίου στην αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η Ελλάδα είναι η χώρα με την μεγαλύτερη μείωση εκπομπών ρύπων στην Ευρώπη από το 2005.

Ο Πρωθυπουργός θα κάνει ξεχωριστή μνεία στην ανθεκτικότητα και ειδικά στην προστασία πολιτιστικών μνημείων, ενώ η χώρα μας θα ανακοινώσει και το επόμενο νησί GREco – χτίζοντας σε ένα απόλυτα επιτυχημένο πρόγραμμα που έχει αναβαθμίσει την εικόνα της χώρας και την ποιότητα ζωής τόσων συμπολιτών μας.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα παρουσιάσει μαζί με τον ειδικό απεσταλμένο των ΗΠΑ για το Κλίμα John Kerry το Συνέδριο «Our Ocean Conference», με στόχο την ενίσχυση της προστασίας των ωκεανών και του θαλάσσιου περιβάλλοντος, τη διοργάνωση του οποίου για το 2024 έχει αναλάβει η χώρα μας.

Η Κυβέρνηση μετά την πρωτοβουλία για την διευκόλυνση της ψήφου των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό από τον τόπο μόνιμης κατοικίας τους και ήταν ήδη εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους τώρα προχωρά στην ιστορική καινοτομία της εισαγωγής – για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας μας –της επιστολικής ψήφου για τις ευρωεκλογές και τα εθνικά δημοψηφίσματα.

Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο βαθιά κοινωνικό που διευκολύνει ακόμα περισσότερο τους συμπολίτες μας να συμμετέχουν στην πιο σημαντική στιγμή της Δημοκρατίας, 50 χρόνια μετά την αποκατάστασή της.

Διευκολύνουμε τους συμπολίτες μας με αναπηρία, εισάγονται σημαντικές ρυθμίσεις που διευκολύνουν τη συμμετοχή τους στην εκλογική διαδικασία, τους ανθρώπους που εργάζονται μακριά από τον τόπο που έχουν τα εκλογικά τους δικαιώματα, τους φοιτητές που σπουδάζουν σε άλλες πόλεις, τους συμπολίτες μας που ζουν στο εξωτερικό και οι οποίοι έδειξαν πως θέλουν να συμμετέχουν και να έχουν φωνή και λόγο στην πολιτική ζωή της πατρίδας τους.

Αποδεικνύουμε έτσι στην πράξη ότι θέλουμε οι Έλληνες πολίτες που έχουν δικαίωμα ψήφου να συμμετέχουν ενεργά στις εκλογές και να δημιουργήσουμε άλλο ένα εργαλείο που θα συμβάλει στη μείωση της αποχής.

Οι εκτός Ελλάδας εκλογείς θα ψηφίζουν εφεξής αποκλειστικά με επιστολική ψήφο στις Ευρωεκλογές, ενώ και οι ψηφοφόροι που βρίσκονται εντός Ελλάδας θα μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα είτε με προσέλευση στο εκλογικό κέντρο είτε με επιστολική ψήφο, εφόσον υποβάλουν αίτηση στη σχετική πλατφόρμα που θα δημιουργηθεί.

Τα 4 σημεία του νομοσχεδίου:

Εκλογή ευρωβουλευτών

Διευκόλυνση ψήφου εκλογέων

Εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων

Διευκόλυνση πρόσβασης ατόμων με αναπηρία στον προεκλογικό διάλογο

Η διαδικασία εφαρμόζει τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται σε δεκάδες χώρες στο εξωτερικό όπως η Αυστρία, το Βέλγιο, η Γερμανία, η Ελβετία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Σουηδία, το Λουξεμβούργο κλπ.

Έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας για τη διασφάλιση της μυστικότητας της ψήφου, ενώ προβλέπεται η συγκρότηση εφορευτικών επιτροπών, αποτελούμενων από δικαστικούς.

Το νομοσχέδιο που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο θα συζητηθεί με τα κόμματα και τις κοινοβουλευτικές ομάδες και έπειτα θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.

Η ελληνική οικονομία αποδεικνύεται ιδιαίτερα ανθεκτική: ανακτήσαμε την επενδυτική βαθμίδα από μια σειρά διεθνών οίκων αξιολόγησης, η χώρα μας έχει τον τρίτο υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ρεκόρ άμεσων επενδύσεων, το πρωτογενές πλεόνασμα ξεπέρασε τις προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου προγράμματος, το δημόσιο χρέος μειώθηκε σημαντικά ως προς το ΑΕΠ της χώρας και η ανεργία έχει μειωθεί στα προ κρίσεων επίπεδα.

Η ανεργία τον Οκτώβριο έπεσε στο χαμηλότερο σημείο από τον Ιούνιο 2009 φτάνοντας το 9,6%. Δημιουργήθηκαν 55.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ ο αριθμός των ανέργων έπεσε στις 454.000, οι λιγότεροι άνεργοι από τον Ιανουάριο του 2009. Σημαντικά όμως είναι και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά αφού αυξήθηκαν οι απασχολούμενες γυναίκες και οι νέοι, ένας δείκτης που για χρόνια ήταν αποκαρδιωτικός.

Συγκεκριμένα το ποσοστό των ανέργων στην ηλικιακή ομάδα 15 έως 24 ετών περιορίστηκε στο 23,7% τον Οκτώβριο, έναντι 43% που ήταν τον αντίστοιχο μήνα του 2018.

Μέσα σε 14 χρόνια η Ελλάδα πέρασε από το χείλος της καταστροφής στην ανάκαμψη, στην ανοδική πορεία, την ανάπτυξη και την πρόοδο. Η ανεργία μειώθηκε φτάνοντας στα προ κρίσεων επίπεδα χάρη στην πολιτική της Κυβέρνησης, μια πολιτική προοδευτική, μεταρρυθμιστική που στοχεύει στην ανάπτυξη και τις επενδύσεις.

Στον Προϋπολογισμό του έτους 2024 αποτυπώνονται οι πολιτικές της Κυβέρνησης για τη στήριξη του εισοδήματος των πολιτών, με την αύξηση των μισθών του δημοσίου τομέα, την αύξηση των συντάξεων κατά 3%, την αύξηση του αφορολογήτου κατά 1.000 ευρώ για τις οικογένειες με παιδιά, την επέκταση του επιδόματος μητρότητας στους 9 μήνες για τις γυναίκες αυτοαπασχολούμενες, ελεύθερες επαγγελματίες και αγρότισσες. Επιπλέον, στον Προϋπολογισμό προβλέπεται η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% για κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές, η μονιμοποίηση της απαλλαγής των πρώην δικαιούχων του ΕΚΑΣ από τη φαρμακευτική δαπάνη, η κατάργηση του παγώματος των τριετιών στους μισθωτούς και η κατάργηση της μείωσης 30% επί των συντάξεων για τους απασχολούμενους συνταξιούχους, ενώ παράλληλα, μονιμοποιείται ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ σε μεταφορές, γυμναστήρια και σχολές χορού, κινηματογράφους και αγαθά σχετιζόμενα με τη δημόσια υγεία.

Ο προϋπολογισμός στοχεύει στη στήριξη του εισοδήματος των πολιτών, την αύξηση των εσόδων ΧΩΡΙΣ αύξηση των φόρων, την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, την αποκατάσταση των πληγεισών περιοχών από τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές, την απόκτηση νέων επενδυτικών πόρων ύψους 12,7 δις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Ταμείου Ανάκαμψης και την αύξηση των δαπανών για την Υγεία και την Παιδεία.

Τον Νοέμβριο στην Ελλάδα ο πληθωρισμός έπεσε στο 3.0% από 3.8% τον Οκτώβριο, ενώ ο δομικός πληθωρισμός έπεσε στο 2,8 % από 3,6% φτάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2022. Παράλληλα, ο πληθωρισμός τροφίμων έπεσε στο 7,7% (από 8,8%), δηλαδή στο χαμηλότερο σημείο από το Μάρτιο 2022.

Η πληθωριστική κρίση φυσικά δεν είναι πίσω μας αλλά η ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας μας αποδεικνύει πως μπορούμε να συνεχίσουμε να στηρίζουμε τους συμπολίτες μας απέναντι στην επίμονη εισαγόμενη ακρίβεια με την αύξηση των εισοδημάτων των πολιτών, με στοχευμένες παρεμβάσεις αλλά και με εντατικούς ελέγχους.

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με το Υπουργείο Ανάπτυξης, οι κωδικοί που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Μόνιμη Μείωση Τιμής» φτάνουν τα 1.277 προϊόντα, συγκεντρώνοντας υπερδιπλάσια προϊόντα από τον αρχικό στόχο που είχε οριστεί στα 500 και ξεπερνώντας σημαντικά και τον αναθεωρημένο στόχο που είχε οριστεί στα 1.000. Από τα προϊόντα που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «μόνιμης μείωσης τιμής» το 90% είναι επώνυμα και μόλις το 10% ιδιωτικής ετικέτας.

Η πρωτοβουλία έχει συγκεντρώσει μεγάλη γκάμα καταναλωτικών προϊόντων, σε 41 βασικές κατηγορίες. Οι κατηγορίες που συγκεντρώνουν τα περισσότερα προϊόντα είναι τα προσωπική υγιεινής και τα καθαριότητας και οικιακής φροντίδας. Αντίστοιχα οι μεγαλύτερες μειώσεις, σχεδόν 10%, εντοπίζονται στο αλεύρι και στα κατεψυγμένα τρόφιμα.

Στην πρωτοβουλία έχουν ανταποκριθεί 100 εταιρείες, ανάμεσα στις οποίες πολυεθνικές, μεγάλες ελληνικές εταιρείες καθώς και μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Παράλληλα με αμείωτο ρυθμό συνεχίζονται οι έλεγχοι της αγοράς, καθώς από την αρχή του έτους το Υπουργείο Ανάπτυξης μέσω της ΔΙΜΕΑ έχει πραγματοποιήσει περισσότερους από 21.500 ελέγχους και έχει επιβάλει πρόστιμα συνολικού ύψους €10,3 εκατομμυρίων

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου «Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής» με τις σημειακές αλλαγές που προέκυψαν μετά από τη δημόσια διαβούλευση. Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν στην ολιστική και πολυεπίπεδη αντιμετώπιση του προβλήματος της φοροδιαφυγής, τη φορολογική δικαιοσύνη και την εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων για την ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής.

Οι κυριότερες αλλαγές που δεν ακυρώνουν τη φιλοσοφία της ρύθμισης αλλά την καθιστούν πιο ολοκληρωμένη, με βάση και τα σχόλια που υπεβλήθησαν στη δημόσια διαβούλευση είναι τα εξής:

– Το τέλος επιτηδεύματος μειώνεται κατά 50% από το 2024 για ΟΛΟΥΣ τους επαγγελματίες, ασχέτως του αν δηλώνουν εισοδήματα υψηλότερα από το ελάχιστο τεκμαρτό καθαρό εισόδημα.

– Εισάγεται ρητή πρόβλεψη, ότι κάθε επαγγελματίας μπορεί να αμφισβητήσει το τεκμήριο με την προϋπόθεση ότι θα ζητήσει έλεγχο από τις φορολογικές αρχές για να υποστηρίξει τη θέση του.

– Η προσαύξηση του τεκμηρίου για τους επαγγελματίες, που έχουν υψηλότερο τζίρο από το μέσο όρο του κλάδου (ΚΑΔ) που δραστηριοποιούνται, μειώνεται σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό και προσδιορίζεται σε 5% επί της διαφοράς. Παράδειγμα: ελεύθερος επαγγελματίας με ετήσιο τζίρο 35.000 ευρώ υπερβαίνει τον μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών του ΚΑΔ κατά 10.000 ευρώ (ετήσιος τζίρος 35.000 ευρώ – μέσος ετήσιος κύκλος εργασιών ΚΑΔ 25.000 ευρώ = 10.000 ευρώ). Η προσαύξηση 5% θα εφαρμοστεί επί του ποσού των 10.000 ευρώ. Άρα το τεκμήριο στην περίπτωση αυτή προσαυξάνεται κατά 500 ευρώ.

– Προβλέπονται νέες περιπτώσεις στις οποίες το τεκμήριο μειώνεται κατά 50%. Είναι όσοι έχουν ποσοστό αναπηρίας 67-79%, από 80% και πάνω υπάρχει πλήρης απαλλαγή, οι μονογονείς με ανήλικα τέκνα, οι γονείς με εξαρτώμενα τέκνα που έχουν νοητική ή σωματική αναπηρία τουλάχιστον 67% και οι γονείς πολύτεκνων οικογενειών.

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες με νεοσύστατη επιχειρηματική δραστηριότητα θα έχουν τις ακόλουθες μειώσεις της ελάχιστης αμοιβής: 100% δηλαδή, πλήρης απαλλαγή για τα 3 πρώτα χρόνια, 67% μείωση για τον 4ο χρόνο και 33% μείωση για τον 5ο χρόνο. Με τον τρόπο αυτό αναγνωρίζονται οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες κατά την έναρξη και στα πρώτα χρόνια της δραστηριότητάς τους.

Η Κυβέρνηση πιστή στις δεσμεύσεις της και με σεβασμό σε όσες προτάσεις κατατέθηκαν στην διαβούλευση προχωρά το μεταρρυθμιστικό της έργο. Το νομοσχέδιο στοχεύει στον μέγιστο δυνατό περιορισμό της φοροδιαφυγής με απώτερο σκοπό τα έσοδα που θα προκύψουν αλλά και οι πόροι που θα εξοικονομηθούν να διατεθούν στην ενίσχυση της Υγείας, της Παιδείας αλλά και των πλέον ευάλωτων συμπολιτών μας που έχουν πραγματικά ανάγκη.

Τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης για την τροποποίηση διατάξεων του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Η βασική φιλοσοφία της νομοθετικής αυτής πρωτοβουλίας επικεντρώνεται, σε δύο άξονες:

Α. στον περιορισμό της μικρομεσαίας εγκληματικότητας, με ταυτόχρονη καταπολέμηση της ατιμωρησίας με έκτιση των ποινών

  • Επανέρχεται η μετατροπή ποινής σε χρήμα και προβλέπεται για ποινές φυλάκισης έως 2 έτη μαζί με την έκτιση ποινών με εναλλακτικούς τρόπους κοινωφελούς εργασίας
  • για ποινές φυλάκισης από 2 έως 3 έτη προβλέπεται πραγματική έκτιση μέρους της ποινής έως 6 μήνες
  • για ποινές άνω των 3 ετών προβλέπεται πραγματική έκτιση σε σωφρονιστικό κατάστημα
  • αυξάνεται το ανώτατο όριο κάθειρξης για κακουργήματα από τα 15 στα 20 έτη.
  • αυξάνεται το ανώτατο όριο κάθειρξης επί συρροής κακουργημάτων από 20 στα 25 έτη και επί συρροής πλημμελημάτων από 8 στα 10 έτη.
  • Αυστηροποιούνται οι προϋποθέσεις της υφ’ όρον απόλυσης. Πλέον θα εναπόκειται στην ουσιαστική κρίση του δικαστικού συμβουλίου ανάλογα με την επικινδυνότητα του εγκλήματος και τα ατομικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά του δράστη, ανεξαρτήτως τυπικών προϋποθέσεων συμπλήρωσης χρόνου κράτησης.

Β. και στην επιτάχυνση της ποινικής διαδικασίας, ως βασικού μέρους του μεγάλου στόχου για ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης.

  • Επιβάλλονται υψηλά χρηματικά πρόστιμα για τους δικομανείς και όσους με δόλιες και προφανώς αβάσιμες μηνύσεις απασχολούν ασκόπως τον μηχανισμό απονομής της δικαιοσύνης.
  • Περιορίζονται οι αναβολές σε μια από κάθε αιτία και προβλέπεται παράβολο υπέρ του Δημοσίου για την ενίσχυση των υποδομών της δικαιοσύνης, όταν το αίτημα αναβολής αφορά παράλληλη επαγγελματική υποχρέωση συνηγόρου σε άλλη δίκη.
  • Προβλέπεται εξέταση με τεχνολογικά μέσα. Οποιαδήποτε κατάθεση, όπως μάρτυρα, πραγματογνώμονα, τεχνικού συμβούλου, διερμηνέα ή διαδίκου, ανωμοτί εξηγήσεις ή απολογία κατηγορουμένου, μπορεί να διεξαχθεί με τη χρήση τεχνολογικών μέσων, όταν υπάρχει σοβαρό κώλυμα εμφάνισης ή κίνδυνος από την αναβολή ή για την ασφαλή διεξαγωγή της διαδικασίας.
  • η αναστολή της ποινής για πλημμελήματα θα μπορεί να χορηγηθεί κατ’ εξαίρεση και όχι κατά κανόνα και σε ποινές φυλάκισης έως ένα έτος, όταν οι αμετάκλητες προηγούμενες καταδίκες δεν υπερβαίνουν το ένα έτος
  • Εκδικάζονται άμεσα, χωρίς τήρηση της χρονοβόρας ενδιάμεσης διαδικασίας των συμβουλίων, τα κοινώς επικίνδυνα κακουργήματα όπως εμπρησμός δάσους, διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών και τα κακουργήματα ειδικών ποινικών νόμων.

Άλλες σημαντικές τροποποιήσεις που προβλέπονται είναι οι εξής:

  • Αυστηροποιούνται οι ποινές που αφορούν διάπραξη ενδοοικογενειακής βίας εις βάρος αλλά και ενώπιον ανηλίκου.
  • Παρέχονται κίνητρα αλλά και υποχρεούνται επαγγελματίες όπως κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι, ιατροί, εκπαιδευτικοί ν’ αναφέρουν αμελλητί κάθε περίπτωση ενδοοικογενειακής βίας ενώ λαμβάνεται ειδική μέριμνα για τα θύματα μέσω ατομικής αξιολόγησης τους και διαχείρισης του κινδύνου επανάληψης της βίας και δευτερογενούς θυματοποίησης.
  • Αυστηροποιείται η ποινή για το αδίκημα του εμπρησμού δασών και απαγορεύεται κάθε μορφής αναστολή ή μετατροπή της ποινής
  • Προβλέπεται η επιβολή παρεπόμενης ποινής δήμευσης περιουσίας του καταδικασθέντος εμπρηστή, ανάλογης με το μέγεθος και την αξία της βλάβης.
  • Ποινικοποιούνται με αυστηρές κυρώσεις οι προπαρασκευαστικές πράξεις εμπρησμού δηλαδή η κατοχή εμπρηστικών υλών ή αντικειμένων με σκοπό την προετοιμασία διάπραξης εμπρησμού δάσους και η ποινή δεν αναστέλλεται ούτε μετατρέπεται.
  • Προβλέπεται αξιόποινο, με ποινή φυλάκισης μέχρι ένα έτος, για το αδίκημα της μη συμμόρφωσης των υπόχρεων με διατάξεις λήψης μέτρων πυροπροστασίας όταν η παράλειψη αυτή συμβάλλει ουσιωδώς στην εξάπλωση της πυρκαγιάς.

Από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και τον Οργανισμό Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης  καταβλήθηκαν χθες σε 1.383.033 δικαιούχους, συνολικά 325.242.738 ευρώ για μια σειρά από επιδόματα μεταξύ των οποίων: παιδιού, στέγασης, Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, αναπηρικά, στεγαστικής συνδρομής, ομογενών, προσωπικού βοηθού, γέννησης κλπ.

Ανακοινώθηκαν χθες από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και ενέργειας τα μέτρα στήριξης για τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος για τον Δεκέμβριο, τα οποία ξεπερνούν συνολικά τα 34,7 εκατ. Ευρώ.

Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε η 20η καταβολή πρώτης αρωγής. Μέχρι σήμερα έχουν καταβληθεί 121,7 εκατ. ευρώ σε περισσότερους από 33.613 πλημμυροπαθείς.

Ο Υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης ήδη από το πρωί, ενημερώνει αρχηγούς και εκπροσώπους των κοινοβουλευτικών κομμάτων σχετικά με το επικείμενο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας με την Τουρκία το οποίο θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα στις 7 Δεκεμβρίου.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Π. ΜΙΧΟΣ: Καλό μήνα κ. Εκπρόσωπε. Ενώ τον Ιούλιο, ο Πρωθυπουργός, όπως ορθά επισήμανε το ΠΑΣΟΚ στην ανακοίνωσή του, είχε πει ότι προ των ευρωεκλογών δεν θα είμαστε έτοιμοι για την επιστολική ψήφο και ότι αυτή θα χρειαστεί 200 ψήφους, τελικά, χθες, μάθαμε ότι θα περάσει ο νόμος για την επιστολική ψήφο – θα ισχύσει για τις ευρωεκλογές – και με την απόλυτη πλειοψηφία. Και θέλω να ρωτήσω, τι άλλαξε; Θέλω να πω, σύντομα, η διαφορετική θέση της Κυβέρνησης. Επίσης, θα ισχύσει το τρέχον σύστημα. Τόσο καιρό πολλά Μέσα Ενημέρωσης του ευρύτερου αστικού χώρου – ας το πω έτσι – γράφανε για κατάτμηση περιφερειών και περιέγραφαν πως θα είναι κοινές εκλογικές περιφέρειες. Τελικά πήγαν «κουβά» και θα ισχύσει το νέο σύστημα. Να μας πείτε τι άλλαξε και η Κυβέρνηση παρέμεινε στο μοτίβο της και πως διασφαλίζεται η μυστικότητα της ψήφου την οποία καταγγέλλουν τα κόμματα της Αντιπολίτευσης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ξεκινάω με το τελευταίο, που το θεωρώ και το πιο σημαντικό. Κατ’ αρχάς, επαναλαμβάνω αυτό που είπα και στην αρχική μου Εισήγηση. Είναι μια εμβληματική, ιστορική και τεράστιας σημασίας μεταρρύθμιση και έρχεται ουσιαστικά να εφαρμοστεί στις ευρωεκλογές, οι οποίες λαμβάνουν χώρα μαζί με τα 50 χρόνια από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας.

Είναι κάτι που συμβαίνει στη συντριπτική πλειοψηφία των χωρών της Ευρώπης και όχι μόνο. Και, μάλιστα, η χώρα μας είναι μια από τις λίγες χώρες που εφαρμόζει αυτό το σύστημα για τις ευρωεκλογές, χωρίς εξαιρέσεις ή όχι μόνο στοχευμένα σε μια κατηγορία ψηφοφόρων, παράδειγμα να το εφάρμοζε μόνο για το εξωτερικό ή μόνο για κάποιους συμπολίτες μας που δεν θα μπορούσαν να προσέλθουν στην κάλπη. Επαναλαμβάνω ότι είναι ο μοναδικός τρόπος ψηφοφορίας για τους εκλογείς του εξωτερικού και προαιρετική επιλογή των εκλογέων του εσωτερικού για να κάνουν χρήση. Εφόσον κάνουν αυτή την επιλογή μέχρι το χρονικό διάστημα που έχει αναφέρει το Υπουργείο Εσωτερικών – νομίζω 40 μέρες – τότε προφανώς δεν έχουν το δικαίωμα να ψηφίσουν δια ζώσης.

Η μυστικότητα και το αδιάβλητο της ψηφοφορίας εξασφαλίζεται μέσα από μια σειρά από διαδικασίες, που θα εφαρμοστούν στη διαδικασία. Παράδειγμα η διπλή ταυτοποίηση με κινητό και mail. Η ταυτοπροσωπία μέσα στο φάκελο που θα βάζει ο εκλογέας. Η Υπεύθυνη Δήλωση που θα υπογράφει ο ίδιος. Και βέβαια το γεγονός ότι υπάρχει ένας ξεχωριστός φάκελος, σφραγισμένος, και που στη συνέχεια, βέβαια, θα αποστέλλεται από τον εκλογέα μέσα στον μεγαλύτερο φάκελο, ο οποίος είναι αδύνατον βάση της κατασκευής του να παραχαραχθεί. Επίσης, είναι κάτι το οποίο θα το δούμε και μέσα από αυτούς τους μήνες και από την εξοικείωση με τη διαδικασία. Θα παραλαμβάνονται οι μεγαλύτεροι φάκελοι, που μέσα θα έχουν και το φάκελο της ψηφοφορίας από τους εκπροσώπους της εφορευτικής αρχής, που θα προΐστανται οι δικαστές. Θα παραμένουν σφραγισμένοι και θα μπαίνουν στις αντίστοιχες κάλπες και θα ξεσφραγίζονται, όπως συμβαίνει με τις αντίστοιχες άλλες ψηφοφορίες δια ζώσης, μετά το πέρας της ψηφοφορίας. Σε όλη αυτή τη διαδικασία – στο χώρο ο οποίος θα επιλεγεί – θα είναι προφανώς και εκπρόσωποι, εκλογικοί αντιπρόσωποι όλων των κομμάτων.  Αυτό το οποίο αξίζει να πούμε είναι ότι το Υπουργείο Εσωτερικών έχει χρησιμοποιήσει τις βέλτιστες δυνατές πρακτικές των υπόλοιπων χωρών της Ευρώπης. Ούτως ή άλλως με βάση και τη νομοθεσία και τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές αποφάσεις είναι η βέλτιστη διαδικασία.

Και εγώ θέλω να τονίσω, ξανά, την κοινωνική διάσταση αυτής της πρωτοβουλίας, που θα μπορούσε κανείς να πει για χρόνια ότι ήταν αυτονόητη, αλλά δεν είχε γίνει κάτι τέτοιο και έρχεται τώρα να γίνει. Νομίζω ότι είναι μια διαδικασία, που διευκολύνει τους υπερήλικες συμπολίτες μας, συμπολίτες μας οι οποίοι μπορεί να νοσούν από μια βαριά ασθένεια, φοιτητές που σπουδάζουν σε άλλη πόλη από αυτή που ασκούν τα εκλογικά τους δικαιώματα, νέους συμπολίτες μας οι οποίοι δουλεύουν σεζόν, μαθητές στις τελευταίες τάξεις, που έχουν δικαίωμα ψήφου και είναι σε μια διαδικασία εξετάσεων, ανθρώπους οι οποίοι μένουν σε άλλη περιοχή από αυτή που ψηφίζουν και για τους κατοίκους του εξωτερικού. Και εδώ συνδέω αυτό το οποίο μεταφέρεται ως αιτίαση της Αντιπολίτευσης. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι είναι πολύ σημαντικό, γιατί για να δημιουργηθεί με τη δια ζώσης διαδικασία ένα εκλογικό τμήμα έπρεπε να υπάρχει ένας ελάχιστος αριθμός εκλογέων. Κάτι τέτοιο δημιουργούσε μια πολύ δύσκολη διαδικασία για κάποιους οι οποίοι ήταν σε περιοχές, που δεν είχε συμπληρωθεί αυτός ο ελάχιστος αριθμός και έπρεπε να ταξιδεύσουν πολλά χιλιόμετρα για να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα, ενώ τώρα θα το κάνουν από τον τόπο διαμονής τους.

Τώρα, κοιτάξτε, νομίζω ότι εδώ η Αντιπολίτευση μπερδεύει τη διαδικασία των βουλευτικών εκλογών και των ευρωεκλογών. Επισημαίνω, ξανά, ότι αυτό αφορά τις ευρωεκλογές και γι’ αυτό και χρειάζεται η πλειοψηφία των 151 εδρών. Δεν χρειάζεται, δηλαδή, αυξημένη κοινοβουλευτική πλειοψηφία για να εφαρμοστεί. Και αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία, όπως είπαμε, αφορά μόνο τις ευρωεκλογές και τα δημοψηφίσματα όταν, τέλος πάντων, λαμβάνουν χώρα. Εδώ μιλάμε, δηλαδή, για τις ευρωεκλογές.

Πρέπει να διευκρινίσουμε το εξής: Όταν ξεκινήσαμε να κάνουμε κάποιες σημαντικές παρεμβάσεις ιστορικής σημασίας, αλλά και μεγάλης αξίας πηγαίναμε και συνεχίζουμε να πηγαίνουμε βήμα-βήμα. Είναι σαν να ανεβαίνεις σε μια πολυκατοικία με τις σκάλες όροφο-όροφο. Η πρώτη τομή ήρθε την προηγούμενη τετραετία για να δοθεί η δυνατότητα ψήφου από τον τόπο διαμονής τους στους εκλογείς του εξωτερικού. Τότε, επειδή χρειαζόταν αυξημένη πλειοψηφία, αναγκαστήκαμε να βάλουμε κάποιους περιορισμούς από την Αριστερά για να πάρουμε τις 200 έδρες και να περάσει. Έγιναν οι εκλογές, επανήλθαμε με σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, λίγο πριν κλείσει για τους θερινούς μήνες η Βουλή το Καλοκαίρι, όπου ουσιαστικά ήραμε όλους τους περιορισμούς για να μπορεί όποιος έχει δικαίωμα ψήφου, να ψηφίσει από τον τόπο διαμονής του χωρίς περιορισμούς. Αυτό ουσιαστικά ήταν το δεύτερο βήμα, πολύ σημαντικό βήμα, ιστορική μεταρρύθμιση. Στο πλαίσιο, λοιπόν, της συζήτησης αυτής, αυτό το οποίο ειπώθηκε από τον Πρωθυπουργό είναι αυτό το οποίο στη συνέχεια γίνεται πράξη. Δηλαδή, πρώτα λύνεις μια εκκρεμότητα άδικη. Να μην έχει, δηλαδή, κάποιος που έχει το δικαίωμα να ψηφίσει, να μην έχει περιορισμούς για να ψηφίσει. Και στη συνέχεια μετά από προετοιμασία, μετά από μελέτη, μετά από μελέτη του τι γίνεται στα άλλα κράτη – γιατί ξέρετε εμείς δεν νομοθετούμε στο πόδι – φέρνουμε στη δημόσια διαβούλευση, αφού πρώτα εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο κάτι το οποίο, νομίζω, μόνο βοηθάει τους πολίτες, είναι βαθιά κοινωνικό και σίγουρα θωρακίζει τη δημοκρατία μας. Και το λέμε ξανά. Εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο, μετά την εισηγητική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού και την παρουσίαση από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, την κυρία Κεραμέως και τον κ. Λιβάνιο και πριν έρθει σε δημόσια διαβούλευση. Προφανώς, θα ακούσουμε και τις προτάσεις των κομμάτων.

Είναι πάρα πολύ σημαντικό, όμως, εδώ που βρισκόμαστε να κάνουμε πολλά βήματα μπροστά όλοι μαζί. Να μην είναι ένα αντικείμενο σφοδρής πολιτικής αντιπαράθεσης, στείρας πολιτικής αντιπαράθεσης. Γιατί να μην κοροϊδευόμαστε, ψήφος κατά αυτού του νομοσχεδίου, ψήφος κατά της δυνατότητας για επιστολική ψήφο, ουσιαστικά είναι μια ψήφος υπέρ της αποχής. Γιατί κάνουμε πολλές συζητήσεις για την αποχή όλα αυτά τα χρόνια, αλλά ήρθε η ώρα να κάνουμε σημαντικές πράξεις.

Π. ΜΙΧΟΣ: Πράγματι η κυβέρνησή σας έκανε αυτά τα βήματα που λέτε. Άρα, ουσιαστικά, η επιστολική ψήφος για τις ευρωεκλογές αποτελεί ένα προμήνυμα, έναν προάγγελο για την επιστολική στις εθνικές εκλογές; Και αν ναι, πότε θα βλέπατε τον κατάλληλο χρονισμό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε. Καταρχάς αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία αφορά τις ευρωεκλογές. Είναι άλλη η διαδικασία που χρειάζεται για τις εθνικές εκλογές. Είναι σαφές ότι η βούλησή μας είναι αυτό να ξεκινήσει να συζητάται και για τις εθνικές εκλογές, αλλά αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάτι ούτε δεσμευτικό ούτε κάτι το οποίο μπορεί να νομοθετηθεί μαζί. Είναι ένα επόμενο βήμα, καθώς σίγουρα για τους εκλογείς εκτός Ελλάδος η αντικατάσταση της δια ζώσης ψηφοφορίας στις βουλευτικές εκλογές με επιστολική ψήφο θέλει αυξημένη πλειοψηφία διακοσίων εδρών – όπως πέρασε δηλαδή και ο άλλος εκλογικός νόμος, οπότε και για τους εντός Ελλάδος θα ξεκινήσει η συζήτηση όταν έρθει εκείνη η στιγμή. Θα είμαστε εδώ να το δούμε, να το εξετάσουμε και το ξαναλέω, η οποιαδήποτε ανακοίνωση για νομοθετική πρωτοβουλία γίνεται μετά από νομικό έλεγχο, έλεγχο τι συμβαίνει σε άλλες χώρες. Αυτό το νομοσχέδιο, λοιπόν, αφορά μόνο τις ευρωεκλογές και όταν έρθει εκείνη η στιγμή θα κάνουμε και τη συζήτηση για τις εθνικές εκλογές.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε στην εισαγωγική σας τοποθέτηση, μάλλον χαρακτηρίσατε την επιστολική ψήφο ως εργαλείο μείωσης της αποχής. Θυμίζω ότι στις δεύτερες εκλογές, ένας στους δύο δεν πήγε να ψηφίσει. Στις δεύτερες δημοτικές, περιφερειακές το ποσοστό αποχής έφτασε το 70% – 75%. Πιστεύετε, δηλαδή, ότι λείπουν τα εργαλεία ή φοβάστε ότι στις ευρωεκλογές το ποσοστό συμμετοχής θα κινηθεί κάτω από το 30%;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με βάση τα στατιστικά στοιχεία που παρουσιάστηκαν και από τον Aναπληρωτή Yπουργό τον κ. Λιβάνιο, πράγματι στις ευρωεκλογές συνήθως, ειδικά όταν αυτές έπονται των βουλευτικών εκλογών και δεν λαμβάνουν χώρα μαζί με άλλη εκλογική διαδικασία, όπως συνέβη για παράδειγμα το 2014 ή το 2019, δηλαδή τις αυτοδιοικητικές, η αποχή είναι αυξημένη σε σχέση με τις βουλευτικές εκλογές. Αυτό είναι ένα δεδομένο. Και μάλιστα, επειδή δεν προκαθορίζουμε εμείς την ημερομηνία των ευρωεκλογών – είναι απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – και θα λάβουν χώρα, όπως είπα, σε μία δύσκολή περίοδο που πολλοί δουλεύουν σεζόν, οι φοιτητές έχουν εξεταστική, οι μαθητές έχουν ακόμα εξετάσεις, θεωρούμε ότι θα είναι πολύ μεγαλύτερη και η σημασία και η αξία της εφαρμογής της επιστολικής ψήφου. Δεν έχουμε όμως αυταπάτες ότι από μόνη της μία πολύ σημαντική τέτοια παρέμβαση θα λύσει το πρόβλημα της αποχής. Πρωτίστως είναι δικό μας καθήκον, του κάθε κόμματος ξεχωριστά, της κυβέρνησης ξεχωριστά, της αντιπολίτευσης ξεχωριστά -διότι ο καθένας λαμβάνει τις πρωτοβουλίες που θεωρεί ότι είναι σωστές- μέσα από την πολιτική μας να πείσουμε τους πολίτες να συμμετέχουν. Και μέσα από τον δημόσιο λόγο μας και μέσα από τα επιχειρήματά μας και μέσα από τα αποτελέσματά μας. Προφανώς, συνδυαστικά είναι όλα αυτά και πριν και πάνω απ’ όλα το πιο σημαντικό είναι οι πολιτικές που εφαρμόζεις, που θα οδηγήσουν τους πολίτες στην απόφαση να συμμετέχουν με την επιλογή που, προφανώς, θεωρούν καλύτερη.

Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Αναφερθήκατε κύριε εκπρόσωπε, και είπατε ότι το νομοσχέδιο θα συζητηθεί με τα κόμματα και τις κοινοβουλευτικές ομάδες και θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Θα επιμείνω λίγο σε αυτό, γιατί στην ανακοίνωσή του το ΠΑΣΟΚ ουσιαστικά επισημαίνει, ότι θα έπρεπε να είχε προηγηθεί ο διάλογος με τα κόμματα πριν έρθει το σχέδιο νόμου, παρουσιαστεί χθες από τον πρωθυπουργό και τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Και κάτι ακόμα. Η βεντάλια επομένως των συζητήσεων που θα ξεκινήσουν με τα κόμματα θα περιοριστεί στις ευρωεκλογές και δεν θα ανοίξει στις εθνικές εκλογές, αν καταλαβαίνω σωστά.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι. Καταρχάς να πούμε ότι η επικείμενη νομοθέτηση που θα γίνει στις αρχές του νέου έτους θα αφορά μόνο τις ευρωεκλογές και την περίπτωση δημοψηφισμάτων, όχι τις εθνικές εκλογές. Προφανώς, μέσα σε μία συζήτηση θα τεθούν όλα όσα θέλουν και τα κόμματα και η κυβέρνηση να θέσουν, γιατί σίγουρα χρήσιμη θα είναι οποιαδήποτε επιχειρηματολογία και για το μέλλον. Τώρα, κοιτάξτε, νομίζω ότι είναι καλό η αντιπολίτευση, και αναφέρομαι τώρα σε αυτό που είπατε για το ΠΑΣΟΚ, να μην ψάχνει αιτιάσεις για να κάνει αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση. Είδαμε που οδήγησε αυτή η τακτική, δεν χρειάζεται να την επαναλαμβάνει και το ΠΑΣΟΚ και είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι ότι, τουλάχιστον στα μεγάλα ζητήματα, όπως είναι αυτό το οποίο συζητάμε, θα ακολουθήσει μία υπεύθυνη στάση. Είναι προφανής η διαδικασία που ακολουθείται. Κάτι πρέπει πρώτα, μετά την εισηγητική τοποθέτηση του πρωθυπουργού, να αποφασιστεί από το υπουργικό Συμβούλιο ότι θα έρθει στην επόμενη φάση του διαλόγου, γιατί είναι ένα σημαντικό θέμα που, προφανώς, θα γίνει διάλογος με τα κόμματα για τις αντιρρήσεις τους, τις απόψεις τους, τις τεχνικές βελτιώσεις που μπορεί να έχουν να προτείνουν και στη συνέχεια θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση που και τα κόμματα και η κοινωνία των πολιτών θα μπορούν να συμμετέχουν για να εκφράσουν και εκείνες τις παρατηρήσεις τους. Νομίζω ακολουθείται πλήρως η προβλεπόμενη διαδικασία και νομικά και θεσμικά, μία διαδικασία την οποία, προφανώς, απαιτεί ένα τόσο μεγάλο θέμα, μία τόσο σημαντική  παρέμβαση. Το ξαναλέω, ίσως σε άλλες χώρες να μας ακούνε και να λένε, μα αυτό είναι αυτονόητο γιατί συμβαίνει, αλλά για τη χώρα μας είναι πολύ σημαντικό που θα γίνει. Είναι κάτι το οποίο, νομίζω ότι, δεν θα πρέπει να είναι κα ελπίζουμε να μην είναι, αντικείμενο στείρας κομματικής αντιπαράθεσης.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε εκπρόσωπε, ο κ. Κουτσούμπας υποστήριξε πάντως χθες, ότι η επιστολική ψήφος αλλοιώνει ουσιαστικά το εκλογικό σώμα και ότι αφήνει ακόμα πιο έκθετους τους εργαζόμενους σε πιέσεις που, ήδη, δέχονται και έχουν καταγραφεί από τους εργοδότες τους για το τι θα ψηφίσουν. Δεν σας προβληματίζει αυτό το ενδεχόμενο, δηλαδή, δια της επιστολικής ψήφου πράγματι να ασκηθούν πιέσεις σε κάποιους ανθρώπους για το τι θα ψηφίσουν;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι εκτός τόπου και χρόνου αυτή η αιτίαση του ΚΚΕ, στερείται οποιασδήποτε λογικής, είναι απέναντι στην κοινή λογική, δεν έχει καμία βάση, δεν θα ψηφίζει κανείς προφανώς παραβιάζοντας τη μυστικότητα της ψήφου. Είναι μία διαδικασία η οποία προφανώς και η λήψη του φακέλου και η διαδικασία της ψηφοφορίας και το γεγονός ότι αυτό φεύγει σφραγισμένο και πηγαίνει σε ανθρώπους οι οποίοι είναι εκπρόσωποι της δικαστικής αρχής, παρουσία εκλογικών αντιπροσώπων, έχει τα χαρακτηριστικά του αδιάβλητου και του μυστικού της ψηφοφορίας πλήρως εξασφαλισμένα. Άρα νομίζω ότι αυτό είναι μία επίσης πρόφαση του ΚΚΕ για να ακολουθήσει τη συνήθη τακτική του «όχι σε όλα». Είναι μία πολύ σημαντική παρέμβαση που ενισχύει τη συμμετοχή και είναι και ένα βαθιά κοινωνικό μέτρο. Και ξέρετε, εδώ επανέρχεται συνεχώς η συζήτηση των προοδευτικών, κοινωνικά ευαίσθητων, στα λόγια και αυτών, οι οποίοι εφαρμόζουν κοινωνικές πολιτικές, πολιτικές οι οποίες έχουν μέσα τους κοινωνική δικαιοσύνη στην πράξη. Είναι καλό να δίδονται αυτές οι αφορμές για να διαχωρίζουμε τις ταμπέλες από την ουσία.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με τον κ. Σούνακ. Ο Βρετανός πρωθυπουργός είπε στη Βουλή των Κοινοτήτων ότι οι άνθρωποι πρέπει να τηρούν τις δεσμεύσεις τους, αναφερόμενος σε μία πιθανόν συνομιλία που είχε με τον Έλληνα πρωθυπουργό πριν από τη συνάντηση, η οποία τελικά ματαιώθηκε αιφνιδίως. Είχαν αναληφθεί κάποιες δεσμεύσεις από την ελληνική πλευρά οι οποίες δεν τηρήθηκαν πριν τη συνάντηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, σε καμία περίπτωση και νομίζω ότι το έχουμε πει, σε πολλές ευκαιρίες έχουμε απαντήσει. Δεν ισχύει αυτή η αιτίαση του Βρετανού πρωθυπουργού και χωρίς να θέλουμε να δώσουμε συνέχεια στο θέμα, και νομίζω το έχουμε δείξει αυτό, να σας πούμε ότι ο πρωθυπουργός της χώρας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επανέλαβε μία πάγια εθνική θέση με το πιο σαφή τρόπο, όπως έχει κάνει σε όλες τις ευκαιρίες, είτε όταν έχει ερωτηθεί, είτε όταν έχει μιλήσει για το πολύ σημαντικό θέμα της επανένωσης των γλυπτών του Παρθενώνα. Είναι μία διαχρονική μας διεκδίκηση, η οποία κρατά πολλές δεκαετίες, την οποία η κυβέρνηση επί των ημερών του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει επαναφέρει με το σωστό τρόπο, με τη δύναμη των επιχειρημάτων μας, στο προσκήνιο. Είναι προφανές ότι, μπορεί να μην ήταν το κεντρικό αντικείμενο της ατζέντας της συνάντησης των δύο πρωθυπουργών, αλλά σε καμία περίπτωση ούτε δεχθήκαμε, ούτε θα μπορούσαμε να δεχθούμε να μην θέσουμε μία πάγια εθνική μας διεκδίκηση.

Π. ΜΙΧΟΣ: Χθες, στο Υπουργικό Συμβούλιο παρουσιάστηκε, μεταξύ άλλων, και το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος. Σε αυτό νομίζω το δεύτερο κομμάτι της ανακοίνωσης που βγάλατε χθες, περιλαμβάνει την ενσωμάτωση, τη συγχώνευση μάλλον των δημοτικών επιχειρήσεων ύδρευσης και αποχέτευσης. Για μια σειρά από λόγους, η δική μας ιστοσελίδα, που είναι αυτοδιοικητική και έχει μεγάλη έμφαση με τα εργασιακά, λαμβάνει χθες -είμαι υποχρεωμένος να σας ρωτήσω- μεγάλη ανησυχία από τους εργαζόμενους σε αυτές τις επιχειρήσεις, εάν θα υπάρχουν απώλειες των θέσεων εργασίας τους, γιατί καταλαβαίνετε ότι είναι πολύ σημαντικό για τους ανθρώπους. Και δεύτερον, αυτό που μας λένε είναι εάν μέσω των συγχωνεύσεων αυτών των δημοτικών εταιρειών θα επέλθει η ιδιωτικοποίηση του νερού από την πίσω πόρτα, όπως μας λένε. Οπότε, θα ήθελα, αν μπορείτε, να μας δώσετε καθαρές απαντήσεις για τον κόσμο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το νομοσχέδιο, το οποίο προφανώς θα τεθεί και αυτό σε δημόσια διαβούλευση και θα αναλυθεί διεξοδικώς από το Υπουργείο, δεν μιλά για απολύσεις, δεν κάνει λόγο για κάτι τέτοιο. Μιλάει ουσιαστικά για συγχωνεύσεις των δημοσίων αυτών εταιρειών, γιατί πολύ απλά παρατηρήθηκαν διάφορα ζητήματα, τα οποία πρέπει να επιλυθούν, όπως είναι η απώλεια στις καταγραφές, διάφορα ζητήματα διαχειριστικά, για την καλύτερη διαχείριση και οργάνωση. Είναι ένα αίτημα ουσιαστικά και των τοπικών κοινωνιών, αλλά και πολλών Δημάρχων. Και μάλιστα, γνωρίζω ότι είναι και σε συνεννόηση το Υπουργείο με την ΚΕΔΕ, ούτως ώστε αυτό να γίνει σωστά, δίκαια, ούτως ώστε ο αριθμός των νέων Οργανισμών που θα προκύψουν να είναι ο σωστός αριθμός, για να μπορούν οι νέοι Οργανισμοί αυτοί να διοικηθούν. Τώρα, επειδή δεν θέλουμε να επαναφέρουμε τον μύθο περί ιδιωτικοποίησης, ο οποίος κατερρίφθη πολλάκις και για το νερό και για πολλά άλλα που μας έχει κατηγορήσει η Αντιπολίτευση, το αντίθετο συμβαίνει.  Δεν υπάρχει καμία δημιουργία ιδιωτικής εταιρείας έναντι μιας δημόσιας εταιρείας. Ουσιαστικά οχυρώνεται ο κρατικός χαρακτήρας των εταιρειών αυτών για να είναι πιο λειτουργικές και πιο αποτελεσματικές. Και αυτό νομίζω ότι είναι αυταπόδεικτο και από αυτά που ανακοινώθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο και θα το δούμε και στην πράξη, στη συζήτηση και στη συνέχεια ψήφισης του νομοσχεδίου.

Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Θα σας πάω σε ένα άλλο ζήτημα που σχετίζεται με την τσέπη των καταναλωτών, γιατί διαβάζουμε από το πρωί για κλείδωμα αυξήσεων στα διόδια από την 1η Ιανουαρίου, της τάξεως του 7,6% – 7,7%, αν δεν κάνω λάθος και θα ήθελα ένα σχόλιό σας γι΄ αυτό.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι σημαντικό που μου δίνεται η δυνατότητα να το διευκρινίσω, ως προς το θέμα των διοδίων, γιατί αφορά τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών. Να πούμε, κατ΄ αρχάς, ότι ξεκινά η ιστορία από το 2022, όταν και εκλήθη η τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να εφαρμόσει μία αναληφθείσα από το παρελθόν υποχρέωση του κράτους με τους παραχωρησιούχους για αύξηση των διοδίων με βάση το ποσό του πληθωρισμού του Σεπτεμβρίου του 2022, για το 2023. Τότε, ο αριθμός, το νούμερο ήταν 12%. Η σημαντική υποχρέωση ήταν να αυξηθούν τα διόδια του 2023, από 1-1-2023, κατά 12%. Μετά από διαπραγματεύσεις, για προφανείς λόγους μη επιβάρυνσης των πολιτών και της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου και της ηγεσίας που προέκυψε μετά τις εκλογές του Ιουνίου, αυτό πάγωσε, δεν συνέβη. Και μάλιστα, ήταν επιτυχία της πολιτικής ηγεσίας ότι όχι μόνο δεν επιβαρύνθηκαν οι πολίτες, οι οδηγοί με διόδια 12% παραπάνω, αλλά δεν επιβαρύνθηκε και ο κρατικός προϋπολογισμός, άρα και πάλι οι Έλληνες φορολογούμενοι με 50-60 εκατομμύρια περίπου αποζημιώσεις στις εταιρείες για τη μη αύξηση των διοδίων. Επανήλθε, προφανώς, το θέμα, γιατί ήταν μια μετάθεση της υποχρέωσης αυτής. Παρένθεση, δόθηκαν μόνο περίπου και θα πληρωθούν 8 με 10 εκατομμύρια, που είναι οι αποζημιώσεις για τις ημέρες που δεν λειτουργούν τα διόδια για τις εκλογές και οι αποζημιώσεις για τον «Ντάνιελ», για να έχουμε την πλήρη εικόνα. Επανήλθε, λοιπόν, το θέμα μετά τη μετάθεση του ζητήματος και αυτό το οποίο θα ανακοινώσει το Υπουργείο, είναι να μπουν οι αυξήσεις αυτές, από 12%, 10% και για να μην επιβαρυνθούν οι οδηγοί με μεγαλύτερες αυξήσεις, ουσιαστικά αυτή η αύξηση να πάει τμηματικά. Δηλαδή, 6% το 2024, 2% το 2025, 2% το 2026. Και επειδή υπάρχει και ο πληθωρισμός του 2023 για το 2024, που μετρήθηκε τον Σεπτέμβριο ως 1,6%, συνολικά θα έχουμε: 7,6% το 2024, 2% το 2025 και 2% το 2026. Άρα, στην πραγματικότητα μια ήδη αναληφθείσα σημαντική υποχρέωση διαχειρίστηκε με τέτοιο τρόπο από την πολιτική ηγεσία, ούτως ώστε να επιβαρύνει έναν χρόνο αργότερα τους οδηγούς, να μην επιβαρύνει με κάποια αποζημίωση τον Έλληνα φορολογούμενο συνολικά και να γίνει όσο πιο ήπια και σταδιακά, γιατί είναι άλλο, όπως καταλαβαίνετε, το 7,6% + 2% + 2%, από ένα απότομο 12%.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Χθες, μια ακόμα δημοσκόπηση δείχνει τη Ν.Δ. να προηγείται και το ΠΑΣΟΚ στη δεύτερη θέση. Πώς το σχολιάζετε; Πιστεύετε ότι έχει αλλάξει το πολιτικό τοπίο πια;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι δημοσκοπήσεις έχουν την αξία τους και εμείς ποτέ δεν τις υποτιμήσαμε, ούτε τις υποτιμούμε. Είναι σημαντική η αποτύπωση της εμπιστοσύνης των πολιτών και σε δημοσκοπικό επίπεδο στην Κυβέρνηση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι «λευκή επιταγή», ότι είναι όλα τέλεια και ιδανικά στη χώρα. Αναγνωρίζουν οι πολίτες, γιατί είναι όλες οι δημοσκοπικές εταιρείες που το βγάζουν αυτό ως συμπέρασμα, ότι γίνεται μια σοβαρή μεταρρυθμιστική προσπάθεια και μια πολύ μεγάλη προσπάθεια για την αντιμετώπιση των πολλών εισαγόμενων κρίσεων και των καθημερινών προβλημάτων. Άρα, το πρώτο συμπέρασμα που προέκυψε είναι ότι μας δείχνουν τον δρόμο να συνεχίσουμε να δουλεύουμε ακόμα και πιο γρήγορα. Βλέποντας και τα ποιοτικά στοιχεία της κάθε δημοσκόπησης, καταλαβαίνουμε και εμείς κάτι, το οποίο προκύπτει πολλές φορές, ποια είναι τα σημαντικά ζητήματα. Είναι γνωστά, ούτως ή άλλως, με πρώτο την ακρίβεια και τα ζητήματα καθημερινότητας και γι΄ αυτό και σας ανακοινώνουμε όσα σας ανακοινώνουμε, για να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε. Τώρα, ναι, είναι κάτι το οποίο βλέπουμε πλέον να συμβαίνει κάποιες εβδομάδες. Φαίνεται μια εναλλαγή σε δημοσκοπικό επίπεδο μεταξύ δεύτερου και τρίτου κόμματος. Δεν ξέρω ποια θα είναι η συνέχεια δημοσκοπικά. Σίγουρα είναι κάτι που παρατηρούμε, δεν είναι κάτι που μας αφορά άμεσα, αλλά η σειρά των κομμάτων στην Αντιπολίτευση είναι σημαντική. Αλλά, το έχω πει και άλλες φορές, είναι σημαντικό να δούμε και ποιο ήταν το άθροισμα των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, για παράδειγμα, δεύτερου και τρίτου κόμματος το 2019, ποιο ήταν το άθροισμα στις εκλογές του 2023 και ποιο είναι το άθροισμα τώρα στις δημοσκοπήσεις. Δεν υποτιμούμε κανέναν, ούτε βέβαια νομοθετούμε ή κινούμαστε με βάση το ποιος είναι δεύτερος και ποιος είναι τρίτος. Και στο τέλος της ημέρας, ασχέτως ποσοστών και συσχετισμών, σημασία έχει και τι Αντιπολίτευση κάνει το κάθε κόμμα στην πράξη.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Για το νομοσχέδιο του κ. Φλωρίδη, του Υπουργείου Δικαιοσύνης, ήθελα να ρωτήσω. Έχουμε, αν δεν κάνω λάθος, την έκτη ή έβδομα κατά σειρά αλλαγή στον Ποινικό Κώδικα και στον Κώδικα Πολιτικής Οικονομίας. Σύμφωνα με τον κ. Φλωρίδη, για ποινές άνω των τριών ετών θα πηγαίνουν φυλακή όσοι καταδικάζονται με ποινές άνω των τριών ετών θα πηγαίνουν φυλακή. Επίσης, φυλακή θα πηγαίνουν και όσοι προκαλούν θανατηφόρα δυστυχήματα, παραβιάζοντας τον Κ.Ο.Κ., οι εμπρηστές και πλήθος άλλων περιπτώσεων, ενώ θα αυξάνεται και το όριο από τα 15 στα 20 χρόνια των καταδικασθέντων. Δηλαδή, θα κατασκευαστούν φυλακές express ή υπάρχει κάποιο σχέδιο από την πλευρά της Κυβέρνησης, ούτως ώστε να κατασκευαστούν τέτοια σωφρονιστικά καταστήματα και σε τι βάθος χρόνου είναι αυτό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να πούμε ότι αυτό θα ισχύσει για τα αδικήματα, τα οποία διαπράττονται από την ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου και μετά, γιατί ισχύει η αρχή του επιεικέστερου νόμου και αν συνυπολογίσει κανείς και τον Ποινικό Κώδικα του ΣΥΡΙΖΑ του 2019, που ήταν χάρμα ιδέσθαι για κάθε λογής εγκληματία. Ουσιαστικά αυτό ισχύει, δηλαδή, από εδώ και πέρα. Το δεύτερο που πρέπει να πούμε είναι ότι αυτή η στρέβλωση -και σας μιλάω και ως δικηγόρος, που έχω ασχοληθεί και ασχολούμαι με το Ποινικό Δίκαιο- του να ακούς ποινές που ουσιαστικά να έχουν μόνο μια ονομαστική αξία, δηλαδή να είναι στον αέρα χωρίς κάποιο αντίκρισμα, πέραν του ότι ήταν κάτι που δεν είχε καμία αξία, δεν λειτουργούσε και για το σκέλος του τιμωρητικού και παραδειγματικού χαρακτήρα, πέραν του σωφρονιστικού χαρακτήρα που έχει μια ποινή. Παράδειγμα, κάποιος ο οποίος οδηγεί χωρίς την απαιτούμενη προσοχή και αφαιρεί μια ζωή, με αυτή του την συμπεριφορά διαπράττει ανθρωποκτονία εξ αμελείας, αν αποδειχθεί αυτό ότι είναι ανθρωποκτονία εξ αμελείας, παίρνει μια ποινή, έχει χαθεί μια ζωή και αυτός απλά έχει μια αναστολή και η ζωή συνεχίζεται. Αυτό δεν μπορούσαμε να το αφήσουμε να συνεχίζεται και μια σειρά άλλα σοβαρά πλημμελήματα. Τώρα, ως προς το σκέλος της εφαρμογής, είναι δεδομένο ότι το Υπουργείο θα ανακοινώσει όλα τα μέτρα που θα λάβει για την πρακτική εφαρμογή αυτής της πολύ σημαντικής, πράγματι, πρωτοβουλίας, που είναι τομή. Γιατί δεν είναι μόνο το ζήτημα των πλημμελημάτων, που για κάποιους μήνες θα υπάρχει πραγματική έκτιση ποινής στις φυλακές, εκτός αν υπάρχουν περιπτώσεις μετατροπής ή κοινωφελούς εργασίας ή εναλλακτικοί τρόποι έκτισης ποινής. Αλλά, όπως πολύ σωστά είπατε, το γεγονός ότι αίρουμε μια στρέβλωση που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2019, που τα κακουργήματα, πλην των ισοβίων, έχουν το πολύ 15 χρόνια κάθειρξη. Δηλαδή, εδώ να πούμε ένα παράδειγμα. Είδα τον κ. Κασσελάκη που είπε ξανά να αναγνωριστεί η γυναικοκτονία. Να του πούμε, λοιπόν, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ νομοθέτησε το 2019, η ανθρωποκτονία, που είναι και η γυναικοκτονία μέσα, να μην έχει ποινή μόνο τα ισόβια, να έχει ισόβια ή μέχρι 15 χρόνια. Δηλαδή, κάποιος να μπορεί να βάλει σε κάποιον που σκότωσε, έναν άνδρα ή μια γυναίκα, που λέει ο κ. Κασσελάκης και πολλοί άλλοι, δήθεν ευαίσθητοι, ενώ το είχαν ψηφίσει αυτό, να πάρει ποινή 15 χρόνια. Ας πούμε ότι η αλλαγή από 15 πήγε το μέγιστο στα 20. Στην ανθρωποκτονία εμείς το κάναμε μόνο ισόβια, δεν υπάρχει αυτό πλέον, είναι μια σημαντική αλλαγή. Προφανώς, λοιπόν, θα υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη, μέριμνα για την κατανομή, για τους χώρους, για όλα τα υπόλοιπα. Θα είναι και αυτό στο πλαίσιο της δημόσιας συζήτησης. Όμως, νομίζω ότι πρέπει να συμφωνήσουμε ότι οι ποινές πρέπει να είναι αυστηρότερες, δίκαιες και να έχουν σχέση η επιβαλλόμενη ποινή με την πραγματική τους έκτιση. Και πολύ σημαντική, επίσης, και η μεταρρύθμιση και στην ταχύτητα απονομής της Δικαιοσύνης. Πόσες φορές έχουμε πάει και δικηγόροι και μάρτυρες, ξανά και ξανά, σε ένα δικαστήριο, χωρίς να μας καλύπτει κανείς τα συνεχή έξοδα και ειδικά στους πολίτες που πηγαίνουν και οι δικαστές και οι γραμματείς και βέβαια. Σε επίπεδο υφ΄ όρον απόλυσης, πλέον θα αξιολογείται αν κάποιος, που τυπικά δικαιούται να αποφυλακιστεί, έχει και τις ουσιαστικές προϋποθέσεις, να αποφυλακιστεί. Θέλουν χρόνο όλα αυτά να εξηγηθούν και θα τα εξηγήσουμε. Είναι σημαντικές πρωτοβουλίες που αλλάζουν εντελώς το σκηνικό και έχουν και αυτές τη λογική, κοιτούν στην κοινωνία, κοιτούν σε ουσιαστική Δικαιοσύνη, κοιτούν στα θύματα, κοιτούν στους ανθρώπους που ταλαιπωρούνται τόσα χρόνια στα δικαστήρια. Και νομίζω ότι είναι τομή για τη Δικαιοσύνη και συνολικά μια πολύ σημαντική μεταρρύθμιση.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Πόσο υπολογίζεται το κόστος για την ελληνική Πολιτεία της εφαρμογής της επιστολικής ψήφου; Και δεύτερον, θα καλύπτεται το τέλος αποστολής του ψηφοδελτίου πλήρως και για τους εκλεγείς του εσωτερικού και για τους εκλεγείς του εξωτερικού;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς το κόστος, κατ΄ αρχάς, να πούμε ότι μένει να ανακοινωθεί με βάση και τα όσα θα γίνουν μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών, την τελική μορφή δηλαδή του σχεδίου και του Υπουργείου Οικονομικών. Σίγουρα θα είναι ατελώς για τους κατοίκους του εσωτερικού, τους εντός συνόρων. Και θα προσπαθήσει το Υπουργείο, όπως είπε χθες ο κ. Λιβάνιος στη συνέντευξη Τύπου, να είναι, αν όχι ατελώς, με το χαμηλότερο δυνατό κόστος για τους κατοίκους του εξωτερικού. Να πούμε εδώ ότι ως προς το κόστος, είναι σημαντικό για το εξωτερικό ότι θα υπάρχει μια ελάχιστη επιβάρυνση για την επιστροφή του φακέλου με την επιστολική ψήφο και τα ταχυδρομικά και τα λοιπά έξοδα, αλλά υπάρχει μεγάλη εξοικονόμηση, γιατί δεν θα στηθούν κάλπες σε όλο τον κόσμο. Αντιλαμβάνεστε πόσο δαπανηρό είναι αυτό. Γιατί δεν μιλάμε για κάλπες μόνο ανά την ελληνική επικράτεια, αλλά μιλάμε για κάλπες σε όλο τον κόσμο, έξοδα αυτών οι οποίοι πρέπει να είναι στις κάλπες, των αντιπροσώπων και όλων των υπόλοιπων εφορευτικών επιτροπών. Η εξοικονόμηση όλων των logistics και των έγχαρτων που χρειάζονται για την εκλογική διαδικασία. Θα γίνει αυτή η άσκηση, προφανώς, και προ της ψήφισης του νομοσχεδίου θα ανακοινωθεί και το πλήρες κόστος.

Π. ΜΙΧΟΣ: Θα επισκεφθεί τη Θράκη ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, μετά την ολοκλήρωση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας; Έχουν καταλήξει οι δύο πλευρές σε αυτό; Γιατί γνωρίζουμε ότι υπήρχε μια συζήτηση τόσες μέρες.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με βάση την τελευταία ενημέρωση που έχουμε από το Υπουργείο Εξωτερικών, δεν έχει γίνει τέτοια συζήτηση.

Π. ΜΙΧΟΣ: Άρα, ο Πρόεδρος της Τουρκίας δεν θα επισκεφθεί τη Θράκη.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μέχρι τώρα, μέχρι αυτή τη στιγμή που μιλάμε, η ενημέρωση που έχω είναι ότι δεν έχει γίνει τέτοια συζήτηση.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Copyright © 2023 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr