Άρθρο του Γ. Γ. Ενημέρωσης & Επικοινωνίας Λ. Κρέτσου στην Αυγή του Σαββάτου
Ήρθε η ώρα ν’ αλλάξει η εικόνα της Ελλάδας
Του Λευτέρη Κρέτσου, γενικού Γραμματέα Ενημέρωσης και Επικοινωνίας
Η χώρα μας κατά τα τελευταία χρόνια βιώνει μια έντονη επικοινωνιακή κρίση. Ειδικά μέσα στην τελευταία εξαετία –όταν, δηλαδή, η οικονομική κρίση άρχισε να πλήττει ακόμα και πιο εύρωστες παγκόσμιες οικονομίες- το ίματζ της Ελλάδας, μαζί με αυτό άλλων χωρών του ευρωπαϊκού Νότου, όπως της Πορτογαλίας, της Ιρλανδίας, της Ιταλίας και της Ισπανίας, ταυτιζόταν με έννοιες όπως η σπατάλη, η διαφθορά, η νωθρότητα. Συχνά, μάλιστα, συνοδευόταν από ατιμωτικές για ένα έθνος εικόνες… Τώρα πια, δε, η Ελλάδα έχει ν’ αντιμετωπίσει και ένα επιπλέον πρόβλημα: το προσφυγικό.
Το μάρκετινγκ και το branding ενός τόπου κυριαρχεί στις πρακτικές των ανεπτυγμένων χωρών για τη διαχείριση της εικόνας τους. Ειδικά στις μέρες μας, η ανάγκη της στρατηγικής διαχείρισης της εικόνας δεν αποτελεί επιλογή. Αντίθετα αποτελεί εθνική αναγκαιότητα γιατί το μεταδιδόμενο σήμα μιας χώρας δεν είναι μια αφηρημένη έννοια, αλλά οι δράσεις και πρωτοβουλίες που την καθιστούν ελκυστική σε επισκέπτες, τουρίστες και επενδυτές. Και είναι, πλέον, ξεκάθαρο, ότι πρέπει να ληφθεί μέριμνα σε ανώτατο πολιτειακό επίπεδο.
Οι κυβερνητικές αποφάσεις για την προβαλλόμενη εικόνα της χώρας μέχρι πριν λίγο καιρό βάρυναν ένα ή δύο υπουργεία –ή, ακόμα χειρότερα, κάποιες διευθύνσεις υπουργείων… Έτσι, οποιαδήποτε λαμπρή ιδέα προβολής εξαφανιζόταν στους δαιδαλώδεις διαδρόμους της γραφειοκρατίας και της ασυνεννοησίας.
Η σκέψη η δική μας ήταν ότι οφείλουμε να συντάξουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής. Ένα σχέδιο στο οποίο θα συμφωνήσουμε όλοι –διότι, όπως είπε και ο πρωθυπουργός, «αν δεν διαχειριστούμε εμείς την εικόνα της χώρας μας, κάποιος άλλος θα το κάνει για εμάς». Αυτό, δηλαδή, που γινόταν τόσο καιρό, με όχι και τόσο κολακευτικά αποτελέσματα.
Το Συμβούλιο Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής δημιουργήθηκε με το νόμο 4339/2015 και είναι αρμόδιο για το στρατηγικό σχεδιασμό της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής καθώς και για την κεντρική διαχείριση επικοινωνιακών κρίσεων.
Το ΣΕΕΠ έρχεται για πρώτη φορά να εμπλέξει όλα τα υπουργεία, στοχεύοντας σε μια κοινή και ενιαία επικοινωνιακή γραμμή. Οι επικοινωνιακές δράσεις όλων των υπουργείων θ’ αρχίσουν να οργανώνονται με βάση ένα κοινό πλαίσιο. Σ’ αυτό, άλλωστε, αναμένεται να συμβάλλει και η εφαρμογή του νόμου περί διαφάνειας στην κρατική διαφήμιση. Σύμφωνα με αυτή κάθε υπουργείο και δημόσιος φορέας οφείλει να καταθέσει τα επικοινωνιακά του προγράμματα στη ΓΓΕΕ προς έγκριση. Παράλληλα, το τριετές επικοινωνιακό σχέδιο θα δώσει ένα οριστικό τέλος στις πολυέξοδες και κοντόφθαλμες επικοινωνιακές καμπάνιες.
Σκοπός του Συμβουλίου είναι η διαχείριση μιας θετικής εικόνας της σύγχρονης Ελλάδας στη διεθνή και εσωτερική κοινή γνώμη, μιας εικόνας όμως ρεαλιστικής και όχι τεχνητής, μιας εικόνας που θα βασίζεται στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας τα οποία ούτε λίγα είναι, ούτε ευκαταφρόνητα. Το πιο σημαντικό από αυτά, βέβαια, είναι το επιστημονικό της δυναμικό.
Σε ό,τι αφορά τον τομέα ευθύνης της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, έχουμε προχωρήσει σε αυτή την κατεύθυνση, λαμβάνοντας ορισμένες σημαντικότατες πρωτοβουλίες: Μαζί με την αδειοδότηση των παρόχων περιεχομένου εθνικής εμβέλειας γενικού περιεχομένου, τη δρομολόγηση της αδειοδότησης των ραδιοφωνικών σταθμών, τη διαφάνεια στη χορήγηση κρατικής διαφήμισης, τη σύσταση του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΕΚΟΜΕ) για την προστασία της οπτικοακουστικής μας κληρονομίας, το Μητρώο Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης ως πρώτο βήμα στην πολυπόθητη «χαρτογράφηση» του χώρου της ηλεκτρονικής ενημέρωσης, προωθούμε και την επιτάχυνση του ΣΕΕΠ για την ανοικοδόμηση της εικόνας της χώρας στο εξωτερικό. Άλλωστε, η οικοδόμηση μιας εικόνας πρέπει να γίνει αντιληπτή ως μέρος της εθνικής πολιτικής πάνω σε διαφορετικά ζητήματα και όχι ως μια διαφημιστική καμπάνια ανεξάρτητη από τον σχεδιασμό, τη διακυβέρνηση και τις μεγάλες και μικρές μεταρρυθμιστικές τομές.