Συνέντευξη στην εκπομπή της ΕΡΤ «Συνδέσεις»
Συνέντευξη του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη στην εκπομπή της ΕΡΤ «Συνδέσεις» με τους δημοσιογράφους Κώστα Παπαχλιμίντζο και Κατερίνα Δούκα
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πρέπει να καταλάβουμε κάποια πράγματα που ανακοινώθηκαν, που είπε ο Πρωθυπουργός. Αναφέρθηκε στη ρήτρα διαφυγής ως κάτι το θετικό, η αλήθεια είναι δεν μπορούμε ακριβώς να καταλάβουμε πόσο θετικό μπορεί να είναι αυτό, τι σημαίνει; Εξοικονομούνται χρήματα; Πόσα και από πού θα πάνε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι θετικό για δύο λόγους, για την Ελλάδα είναι σημαντικός ο δεύτερος λόγος. Ο πρώτος λόγος έχει να κάνει με το ότι θα επενδύσει περισσότερα χρήματα η Ευρώπη για την αμυντική της θωράκιση. Αυτό από μόνο του λέει πολλά σ’ έναν αβέβαιο κόσμο, έχει τεράστια σημασία. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι θα εξοικονομηθούν χρήματα, ειδικά για τις χώρες, όπως η Ελλάδα, που ήδη δαπανά πολλά για την άμυνα, άνω του 3% του ΑΕΠ, τα οποία θα κατευθυνθούν σε άλλες πολύ σημαντικές και κρίσιμες δαπάνες. Γιατί θα γίνει αυτό; Γιατί, αυτό το οποίο φαίνεται και από τα πρώτα δεδομένα της Λευκής Βίβλου, μένει να δούμε το τελικό κείμενο, είναι ότι θα υπάρχει η λεγόμενη ρήτρα διαφυγής, που στόχος είναι να ισχύσει από το 2025, που θα επιτρέπει ουσιαστικά αυτό που έχουμε προτείνει από την πρώτη στιγμή, την εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από τον υπολογισμό των ελλειμμάτων. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα σε κράτη, όπως η Ελλάδα, να δαπανήσουν χρήματα, δεν ξέρουμε πόσα, ελπίζουμε να είναι τα περισσότερα που μπορούμε να εξοικονομήσουμε και παραπάνω χρήματα στην άμυνα, αλλά και παραπάνω χρήματα σε άλλες δαπάνες, όπως είναι η υγεία, η παιδεία ή οτιδήποτε άλλο, τέλος πάντων, αποφασιστεί με βάση και τους δημοσιονομικούς κανόνες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρουμε μέχρι το ΄26 πόσα λεφτά εξοικονομούμε και μπορούμε να δαπανήσου αλλού;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το πόσα ακριβώς θα το μάθουμε, όταν έχουμε το τελικό κείμενο και γίνουν οι σχετικοί υπολογισμοί από το υπουργείο Οικονομικών, αλλά σίγουρα είναι σημαντικό μέρος των χρημάτων, που τα χρήματα αυτά θέλουμε να τα κατευθύνουμε άμεσα στην κοινωνία, στους πολίτες, είτε σε σημαντικές δαπάνες που αφορούν τη ζωή τους, σε συνέχεια αυτών τα οποία έχουμε κάνει, όπως είπα σε τομείς κρίσιμους, όπως είναι η Υγεία, η Παιδεία, ο Σιδηρόδρομος και αυτά τα λεφτά πού θα προστεθούν; Θα προστεθούν στα χρήματα τα οποία έχουμε εξοικονομήσει από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και στα χρήματα τα οποία έχει εισπράξει περισσότερα το κράτος, χωρίς ν’ αυξήσει φόρους, από τη μείωση της ανεργίας. Γιατί συμβαίνει αυτό; Αυτό συμβαίνει γιατί όλο και περισσότεροι, ήδη πάνω από μισό εκατομμύριο συμπολίτες μας, που πληρώνονταν από το επίδομα ανεργίας από το κράτος, πλέον, έχοντας βρει δουλειά τα τελευταία χρόνια, πληρώνουν φόρους και εισφορές στο κράτος, χωρίς να είναι αυξημένοι αυτοί οι φόροι, με αποτέλεσμα το κράτος ν’ αυξήσει τα έσοδά του. Όλα αυτά τα λεφτά κατευθύνονται στις παροχές τις οποίες θέλουμε να δώσουμε, με μόνιμα χαρακτηριστικά. Ήδη, αυτήν τη χρονιά θα δούμε να εφαρμόζονται κι άλλες παροχές, οι δώδεκα επιπλέον φόροι που μειώθηκαν με τον νέο Προϋπολογισμό που ψηφίστηκε, -για να καταλάβουμε, ο Προϋπολογισμός ψηφίζεται στο τέλος της χρονιάς και εφαρμόζεται όλη τη χρονιά που διανύουμε. Τώρα, λοιπόν, βλέπουμε μια σειρά από μέτρα τα οποία ψηφίστηκαν από τη Βουλή να εφαρμόζονται, είναι αυτοί οι φόροι που σας ανέφερα, που συνολικά είναι 73 οι μειώσεις άμεσων και έμμεσων φόρων, είναι οι αυξήσεις στους ένστολους, που έχουν ανακοινωθεί από τον Πρωθυπουργό και θα εφαρμοστούν άμεσα μέσα στο 2025. Και από κει και πέρα, με βάση τα υπερέσοδα τα οποία έχουμε, θα έχουμε και νέες ανακοινώσεις, εν καιρώ, από το υπουργείο Οικονομικών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το άλλο σκέλος αυτής της ανακοίνωσης, δηλαδή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, έχει να κάνει με το project ReArm Europe, τέλος πάντων, εκεί μέσα έχει 150 δισ. φθηνά δάνεια, αν καταλάβαμε καλά για την Άμυνα, εμείς θα πάρουμε από αυτά τα δάνεια, θ’ αξιοποιήσουμε; Πόσα λεφτά θα πάρουμε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό θα το δούμε στο τελικό κείμενο, το ακριβές ποσό, εδώ έχει μία λογική, αν έτσι μπορώ να το πω, για να καταλαβαίνει κι ο κόσμος που μας βλέπει, μην το μπλέκουμε με σύνθετους όρους, μια λογική του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και τότε είχε πρωταγωνιστήσει…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν μας δίνουνε απευθείας λεφτά.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σε μια λογική, τι εννοώ. Τότε είχε πρωταγωνιστήσει και ο Έλληνας Πρωθυπουργός, για την ανάγκη επανεκκίνησης της οικονομίας, για να θυμόμαστε λίγο και τι ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια και τη συμβολή του κάθε πολιτικού αρχηγού στη χώρα μας. Αυτό, νομίζω, έχει αξία να βλέπει ο κόσμος από εμάς με ψύχραιμο τρόπο. Αυτά τα λεφτά, λοιπόν, τα 36 δισ. τα οποία παίρνει η Ελλάδα και είναι και από τις πρώτες χώρες σε απορροφητικότητα, αρχίζουν και πηγαίνουν, και τα βλέπει ο κόσμος, στις προληπτικές εξετάσεις, στο Πρόγραμμα «Αιγίς», δηλαδή στην Πολιτικής μας Προστασία, στα drowns που πετάνε, δηλαδή σε μια σειρά ενέργειες αναβάθμισης νοσοκομείων, κέντρων υγείας, δηλαδή σε κοινωνικές δαπάνες που αφορούν όλους μας. Δεν είναι κάτι, δηλαδή, το οποίο, όπως κάποιοι μας κατηγορούν, το Ταμείο Ανάκαμψης δεν το πιάνουμε, δεν το ακουμπάμε, δεν μας αγγίζει, έχει να κάνει μόνο με μεγάλες επιχειρήσεις. Είναι κάτι το οποίο αφορά τη ζωή μας. Αντιστοίχως, αυτό το νέο ευρωπαϊκό ταμείο άμυνας είναι μία από τις δύο προτάσεις τις οποίες είχε κάνει ο Έλληνας Πρωθυπουργός, μαζί με τον Πολωνό ομόλογό του, τον Ντόναλντ Τουσκ, σε συνέχεια πολλών παλαιότερων δηλώσεων του Κυριάκου Μητσοτάκη, όπως ουσιαστικά ζητήσαμε και φαίνεται ότι υλοποιείται, να ενεργοποιηθεί ένα Ταμείο Ευρωπαϊκής Άμυνας για την ενίσχυση των αμυντικών δαπανών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η κατανομή μένει να φανεί και ν’ αξιολογηθεί, είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι, γιατί αυτό το οποίο έχουμε δει μέχρι τώρα στο πρώτο κείμενο που δημοσιεύθηκε είναι ενθαρρυντικό, για να είμαι έτσι συγκρατημένα αισιόδοξος, για να μην πω κάτι περισσότερο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα, ένα άλλο θέμα που συζητήθηκε πολύ και μας ακουμπάει ιδιαιτέρως και την Ελλάδα, είναι και το μεταναστευτικό. Καταλαβαίνουμε ότι αυστηροποιεί γενικά η Ευρώπη τη στάση της απέναντι στο μεταναστευτικό, είπε ο Πρωθυπουργός, όποιος δεν δικαιούται άσυλο, θα πρέπει να επιστρέφει στη χώρα του. Εγώ αυτό που αναρωτιέμαι είναι πώς και πού θα επιστρέφονται όλοι αυτοί οι άνθρωποι που δεν δικαιούνται άσυλο. Ο ένας μέσος όρος, που ανέφερε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, στην Ευρώπη είναι ότι είναι πολλοί, είναι οκτώ στους δέκα οι συγκεκριμένοι άνθρωποι, αφού οι χώρες δεν τους δέχονται συνήθως.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εδώ, να κάνουμε μισό βήμα πίσω και να έρθουμε περίπου πέντε χρόνια πίσω, όταν είχαμε να διαχειριστούμε αυτήν την πολύ κρίσιμη για εμάς, ως προς την αντιμετώπισή της, απόπειρα εισβολής στον Έβρο, όπου εκεί καταφέραμε κι αντιμετωπίσαμε αυτήν την κρίση, θωρακίσαμε τα σύνορά μας και στη συνέχεια, ως χώρα καταφέραμε και υιοθετήσαμε μία εντελώς άλλη μεταναστευτική πολιτική με τη συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας, του Λιμενικού και βέβαια μια καλύτερη διαχείριση των αφίξεων στη χώρα. Αυτή η πολιτική ήταν μία αυστηρή μεταναστευτική πολιτική, τότε, η οποία δεν ήταν στον πυρήνα της λογικής των περισσότερων κρατών της Ευρώπης και δίκαιη μεταναστευτική πολιτική, γιατί καθημερινά, κυρίως οι γυναίκες και άνδρες του Λιμενικού Σώματος σώζουν ανθρώπινες ζωές. Τι κάναμε; Θωρακίσαμε τα σύνορά μας και τα χερσαία και προστατεύσαμε και τα θαλάσσια σύνορά μας. Την αίτηση ασύλου, εκεί που ήταν σε τρία χρόνια, καταφέραμε να ολοκληρώνεται σε λίγους μήνες, μέχρι και δύο, ίσως και τρεις μήνες, και κάποιες φορές και λιγότερο, αναλόγως με την περίπτωση, και σε σχέση με τα υπόλοιπα κράτη της Ευρώπης είχαμε μία καλύτερη αντιμετώπιση του μεταναστευτικού, γιατί πάντοτε μιλάμε συγκριτικά. Δηλαδή, φύγανε από τη χώρα μας εικόνες, όπως εικόνες ντροπής στη Μόρια, στην Ειδομένη στοιβάζονταν άνθρωποι οι οποίοι ερχόντουσαν από άλλες χώρες, είτε πρόσφυγες, είτε παράνομοι μετανάστες που πλέον βρίσκονται σε κλειστά κέντρα κράτησης. Τώρα, το πρόβλημα, όμως, δεν λύνεται από μια επιτυχή πολιτική σε μία χώρα, είναι αυτό που ρωτήσατε. Η Ευρώπη, δυστυχώς, δεν επιστρέφει, δεν γυρίζει δηλαδή πίσω τους παράνομους μετανάστες, κατά ποσοστό 80%. Δηλαδή οκτώ στους δέκα παράνομους μετανάστες στην Ευρώπη, μένουν στην Ευρώπη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Που έχει κριθεί ότι δεν δικαιούνται άσυλο.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ακριβώς. Ένας ο οποίος έρχεται στην Ευρώπη, κάνει αίτηση για άσυλο, αν γίνει δεκτή η αίτησή του είναι πρόσφυγας, με όλα τα δικαιώματα τα οποία έχει ένας πρόσφυγας και τα δικαιώματα προστασίας. Αν δεν γίνει δεκτή η αίτηση ασύλου, δεν είναι πρόσφυγας, είναι παράνομος μετανάστης. Το λέει και ο ίδιος ο όρος. Ο παράνομος μετανάστης πρέπει να επιστρέψει, δεν έχει καμία δουλειά ούτε στην Ελλάδα, ούτε στην Ευρώπη. Ποιο είναι το πρόβλημα; Το πρόβλημα είναι στις ασφαλείς χώρες θεωρώ ότι πρέπει λίγο να σκεφτούμε, όπως είπε χθες κι ο Πρωθυπουργός, έξω από το κουτί και να διευρύνουμε τον κατάλογο των χωρών οι οποίες θεωρούνται ασφαλείς και σε κάθε περίπτωση να έχουμε μία κοινή ευρωπαϊκή πολιτική η οποία να βάζει στο επίκεντρο, προφανώς και τα ανθρώπινα δικαιώματα, δεν το συζητά κανείς αυτό, γι’ αυτό και η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στη διάσωση ανθρώπων καθημερινά, αλλά να βάλουμε στον πυρήνα και τους Ευρωπαίους πολίτες. Δεν είναι δυνατόν, δηλαδή, να μην εξαντλούμε τα περιθώρια στη διαδικασία επιστροφών. Αυτό είναι κάτι στο οποίο η Ελλάδα έχει πρωταγωνιστήσει στα προηγούμενα χρόνια, είναι μία λογική η οποία τώρα δικαιώνεται, αλλά η καλύτερη δικαίωση είναι η πλήρης εφαρμογή όλων όσων λέμε και θεωρώ ότι και οι επόμενες συσκέψεις και τα επόμενα συμβούλια και οι σύνοδοι κορυφής, θα έχουν στο επίκεντρο αυτές τις συζητήσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας πω, είπε χθες, ψάχνοντας δηλώσεις του πρωθυπουργού χθες το βράδυ, λέει «δεν υπάρχει ακόμα καμία προγραμματισμένη ημερομηνία για επίσκεψή μου στην Άγκυρα». Υπήρχε, όμως, προγραμματισμένη, έστω και χωρίς ημερομηνία, ένα Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας στην Άγκυρα, που ακούγαμε ότι θα πάει λίγο πριν από το Πάσχα ή μετά. Τι έγινε; Μεσολάβησε το περιβάλλον, μεσολάβησε αυτό με το καλώδιο, τι μεσολάβησε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αν και νομίζω δεν συνδέεται το ένα με το άλλο, μένει να δούμε πότε και πώς θα οριστικοποιηθεί, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάτι το οποίο μπορεί ν’ ανακοινωθεί και κάτι που ήταν κλεισμένο, αυτή ήταν και η απάντηση που έδωσε ο Πρωθυπουργός. Απάντησε και για τον Ιμάμογλου που είπε ότι εκεί τα δικαιώματα, οι πολιτικές ελευθερίες, σ’ ένα κράτος δικαίου πρέπει να είναι απολύτως σεβαστές και δεδομένου ότι τυπικά, έστω, η Τουρκία είναι ένα υπό ένταξη κράτος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, νομίζω ότι αυτά θα πρέπει να είναι σαφή από όλη την Ευρώπη και είναι σαφή από όλη την Ευρώπη. Η Ελλάδα είναι ένα κράτος δικαίου και πρέπει δυνατά να φωνάζει τον αυτονόητο σεβασμό των πολιτικών ελευθεριών. Από κει και πέρα, ως προς το καλώδιο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ποντιστεί; Είδαμε και τον κύριο Ροζάκη, χθες, προχθές, δεν είναι επίσημος σύμβουλος ο κύριος Ροζάκης, αλλά έχει πολύ μεγάλη εμπειρία, είπε κάποια πράγματα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ούτε επίσημος, ούτε ανεπίσημος. Έκανε μια επιστημονική ανάλυση, την οποία την πήρανε δυνάμεις της αντιπολίτευσης και κάποια φύλλα στην αντιπολίτευση μέσα, χρέωσαν την κυβέρνηση, προσπαθώντας να επεκτείνουν ακόμα περισσότερο αυτό το φοβερό αφήγημα περί ενδοτικότητας, το οποίο είναι όχι μόνο ψευδές, είναι και εθνικά επιζήμιο, όταν ειδικά αναφέρονται σε μία κυβέρνηση η οποία έχει ισχυροποιήσει, όσο καμία άλλη την Ελλάδα και διπλωματικά και αμυντικά και γεωπολιτικά εν συνόλω. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, έχει δώσει σαφέστατη απάντηση ο Πρωθυπουργός στη Βουλή, προσκομίζοντας και σχετική ανακοίνωση της εταιρείας. Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα υπαναχώρησης. Όπως αντιλαμβάνεστε θα γίνουμε και περισσότερο ακριβείς τις επόμενες ημέρες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε, νομίζω, τώρα πιά, στα θέματα της προανακριτικής, της εσωτερικής επικαιρότητας, ξεκινώντας από την προανακριτική. Είδαμε ότι και χθες υπήρξε έντονη αντιπαράθεση τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αυτό που υποστήριξαν στη Βουλή, είναι ότι έπρεπε να γίνει η προανακριτική για ν’ αποκαλυφθούν όλες οι πλευρές της υπόθεσης, ότι ο κύριος Τριαντόπουλος δεν είναι δυνατόν να επιλέγει ο ίδιος ότι δεν θα γίνει προανακριτική και ότι θα πάει κατευθείαν στο Δικαστικό Συμβούλιο, ότι είναι αντισυνταγματικό και ότι έτσι δεν θ’ αποκαλυφθούν και όλες οι πτυχές αυτής της υπόθεσης.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να τα βάλουμε με τη σειρά και θα ξεκινήσω από τη μεγάλη εικόνα που αφορά την κοινωνία, τους πολίτες, όλους και το πολιτικό σύστημα. Εγώ θεωρώ, κυρία Δούκα, κύριε Παπαχλιμίντζο, το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, θα έπρεπε να αποτελέσει μία αφετηρία, μία αφορμή για μία ανάκτηση της εμπιστοσύνης του πολιτικού συστήματος με την κοινωνία, όπου υπήρχε ένα πολύ μεγάλο χάσμα, εγώ θα πω δικαιολογημένα, εν πολλοίς. Και ένας για τους λόγους ότι υπάρχει δυσπιστία είναι το γεγονός ότι οι πολίτες δεν μπορούν να καταλάβουν πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν σε αυτήν τη χώρα πολίτες δύο κατηγοριών, ως προς την παραγραφή ενός αδικήματος, όπου, τουλάχιστον, εκεί κάναμε ένα πρώτο βήμα με την κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας και ως προς την ποινική δίωξη ενός πολίτη σε σχέση με έναν υπουργό, για να τα λέμε τα πράγματα απλά. Ο κόσμος, δικαίως θα πω εγώ, δεν μπορεί να καταλάβει, γιατί υπάρχει σε τέτοιο βαθμό ειδική προστασία των πολιτικών και προσέξτε, από την πολιτική, όχι από κάποιους δικαστές. Ήρθε, λοιπόν, ο Πρωθυπουργός, έκανε θεωρώ μία σημαντική ανακοίνωση στη Βουλή πριν από λίγες εβδομάδες, για την αναθεώρηση του άρθου 86 του Συντάγματος, όπου εκεί τι θέλουμε για να τα λέμε τα πράγματα, όσο πιο απλά μπορούμε, θέλουμε η Βουλή να μην αποτελεί φίλτρο ιδανικά, αυτός είναι ο στόχος, και με την ποινική δίωξη ή μη των πολιτικών προσώπων, γιατί δεν πρέπει να υπάρχει και κατάχρηση, να μην περνάει από το φίλτρο των κομμάτων. Είτε είμαστε στην κυβέρνηση, είτε δεν είμαστε στην κυβέρνηση και έχει αξία που το προτείνουμε όταν είμαστε στην κυβέρνηση. Αυτό το οποίο έκανε ως πρόταση…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα, ν’ αλλάξει το Σύνταγμα και να λέει: Κάνω μήνυση στον υπουργό, πάει κατευθείαν στο Δικαστικό Συμβούλιο.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θέλουμε ν’ απομειωθεί, εάν όχι να ελαχιστοποιηθεί και να εξαφανιστεί η εμπλοκή των κομμάτων, άρα των βουλευτών, στην ποινική δίωξη ή μη των πολιτικών προσώπων. Υπάρχει ένα φίλτρο σε όλα τα κράτη της Ευρώπης, αλλά σε κάποια κράτη της Ευρώπης, το φίλτρο είναι δικαστικό. Δηλαδή, ανώτατοι δικαστές ή σε κάποιες άλλες χώρες μικτό σύστημα δικαστών κατά πλειοψηφία και βουλευτών κατά μειοψηφία, αποφασίζουν εάν πρέπει να ασκηθεί ποινική δίωξη ή όχι σ’ έναν υπουργό, σ’ έναν υφυπουργό, το οποίο έχει και μια μεγαλύτερη λογική. Οι λεπτομέρειες, προφανώς, θ’ αποφασιστούν κατά την πολύ σημαντική συζήτηση του Συντάγματος…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία. Πάντως κάποιοι συνταγματολόγοι και η αντιπολίτευση λένε, περιμένετε να αλλάξει το Σύνταγμα και μετά. Τώρα δεν έχει αλλάξει τίποτα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εδώ τώρα με το παρόν Σύνταγμα και ξεκινώ και απαντώ σημείο-σημείο. Σημείο πρώτο και σημαντικότερο: Δεν είναι παράνομη αυτή η πρόταση Τριαντόπουλου. Αν ήταν παράνομη, θα είχε τόσες μέρες βρεθεί κάποιος να μας πει ότι παραβιάζεται το τάδε άρθρο του Συντάγματος, το τάδε εδάφιο του Συντάγματος. Δεν έχουν βρει να πουν τίποτα. Τα περί παρανομίας είναι άνευ καμίας, μα καμίας τεκμηρίωσης. Είναι καθ’ όλα νόμιμη η πρόταση Τριαντόπουλου, γιατί για να υιοθετηθεί κάτι τέτοιο, πρέπει να ληφθεί σχετική απόφαση, αρχικά από την Προανακριτική και στη συνέχεια από την Ολομέλεια της Βουλής. Δεύτερο σημείο που λένε: Με τον τρόπο αυτό, κατηγορεί η αντιπολίτευση, θέλετε να αποφύγετε τη βάσανο της Προανακριτικής. Γιατί; Γιατί φοβάστε τις ανακριτικές πράξεις που θα κάνουν τα κόμματα. Απολύτως ψευδές και αυτό, γιατί ότι μπορεί να κάνει η Προανακριτική, μπορεί να το κάνει και το Δικαστικό Συμβούλιο, με μία ουσιώδη διαφορά. Στην Προανακριτική τη δουλειά των ανακριτών την κάνουν τα κόμματα, με την ιδιοτέλεια που έχουν την πολιτική. Και εγώ θα πω μηδενός εξαιρουμένου. Και μάλιστα έχουμε και την πλειοψηφία εμείς σε αυτή τη διαδικασία ως Κυβέρνηση, ως κυβερνητική πλειοψηφία. Στην άλλη περίπτωση, τη δουλειά του ανακριτή την κάνουν ανώτατοι δικαστές που κληρώνονται. Εκτός αν θεωρούμε ότι είναι περισσότερο κατάλληλα τα κόμματα να κάνουν τους ανακριτές και περισσότερο αξιόπιστα τα κόμματα, απ’ ό,τι οι ανώτατοι δικαστές που κληρώνονται. Τρίτο ψέμα που λέει η αντιπολίτευση είναι ότι έτσι θα αποφύγουμε την ενδεχόμενη διεύρυνση του κατηγορητηρίου. Δηλαδή, μπορεί να καταφέρει η Προανακριτική, όπως λέει το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ ψευδώς, δεν μπορεί να το κάνει αυτό, να γίνει ένα πλημμέλημα κακούργημα, αντί να είναι μόνο ο Τριαντόπουλος, να είναι και ο Παπαχλιμίντζος και η Δούκα και ο Μαρινάκης, λέμε διάφορα ονόματα πρώην υπουργών, νυν υπουργών, μπλέκουν τους πάντες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Του κ. Αγοραστού λένε το όνομα, του κ. Καραμανλή λένε το όνομα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο κ. Αγοραστός είναι μία άλλη περίπτωση, δεν εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία. Και εδώ αυτό είναι ψευδές, γιατί, για να μπορέσει να γίνει διεύρυνση του κατηγορητηρίου είτε από την Προανακριτική είτε από το Δικαστικό Συμβούλιο, πρέπει να γίνει και πάλι η συγκέντρωση τριάντα υπογραφών, συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής και νέα απόφαση για όποιο νέο αδίκημα. Ό,τι, λοιπόν, μπορεί να κάνει και εδώ η Προανακριτική, μπορεί να το κάνει το Δικαστικό Συμβούλιο. Δηλαδή, αν δει ότι πρέπει να κατηγορηθεί και κάποιο άλλο πολιτικό πρόσωπο, εν προκειμένω το Δικαστικό Συμβούλιο ή το αδίκημα αυτό δεν αρκεί στην ποινική δίωξη, πρέπει να στείλει νέο αίτημα στη Βουλή, να μαζευτούν πάλι τριάντα υπογραφές, κ.λ.π.. Άρα, κι αυτό είναι ψέμα. Και το τελευταίο ψέμα που λένε και το επανέλαβε χθες και ο κ. Ανδρουλάκης – και είναι λυπηρό να επαναλαμβάνει κάτι το οποίο έχει απαντηθεί και πλήρως αποδομηθεί – αυτό το οποίο είχε γράψει, είχε πει ο Πρωθυπουργός στη Βουλή και υπήρχε και σχετικό tweet για το 2018 …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην Προανακριτική για τη Novartis.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Στην Προανακριτική για τη Novartis ο Πρωθυπουργός κατηγορούσε την τότε κυβέρνηση γιατί έκλεινε την Προανακριτική χωρίς ποινική δίωξη, για να αποφύγει τη βάσανο της εξέτασης κουκουλοφόρων μαρτύρων και μιλάμε για τη σκευωρία Novartis. Ενώ τώρα εμείς θέλουμε να ασκηθεί ποινική δίωξη, υιοθετώντας πλήρως αυτό το οποίο έχει καταθέσει το ΠΑΣΟΚ και να πάει ο κ. Τριαντόπουλος στον φυσικό του δικαστή. Και κάτι ακόμα, το 2018 η τότε κυβέρνηση στοχοποιούσε και κρεμούσε στα μανταλάκια στελέχη της αντιπολίτευσης. Τώρα η Κυβέρνηση έρχεται και υιοθετεί την πρόταση της αντιπολίτευσης. Όλο αυτό καταλήγει σε ένα συμπέρασμα: Εμείς θέλουμε, αναγνωρίζοντας τα πολλά λάθη συνολικά του πολιτικού συστήματος, τα οποία ήρθαν και συναντήθηκαν με μοιραία ανθρώπινα λάθη στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, θέλουμε αυτό να αποτελέσει, όπως είπα στην αρχή, μια αφορμή για κάθαρση. Να σταματήσουν να υπάρχουν πολίτες δύο κατηγοριών. Ο Πρωθυπουργός είπε ότι θα πρωταγωνιστήσει προσωπικά στην αναθεώρηση του άρθρου 86 και τέτοιες κινήσεις, όπως η πρόταση Τριαντόπουλου, αποκαθιστούν την εμπιστοσύνη. Έρχεται ένας άνθρωπος που δηλώνει την αθωότητά του, λέει ότι το κατηγορητήριο του ΠΑΣΟΚ στερείται τεκμηρίωσης και παρ’ όλα αυτά ζητάει να πάει να δικαστεί, να ασκηθεί ποινική δίωξη, αποδέχεται, δηλαδή, τύποις αυτό για το οποίο τον κατηγορούν – τύποις, όχι ουσία – για να πάει να λογοδοτήσει στον φυσικό του δικαστή. Και αντί να έρθει το πολιτικό σύστημα …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό όμως …
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αν μου επιτρέπετε, για να είναι πλήρης η απάντηση. Αντί να έρθει το πολιτικό σύστημα αυτό το πράγμα να το αναγνωρίσει και να πει ότι από εδώ και πέρα έτσι θα κινηθούμε, έτσι πρέπει να κινηθούμε, παίζουν ένα μικροκομματικό παιχνίδι. Γιατί στα Τέμπη τα κόμματα τα υπόλοιπα της αντιπολίτευσης βλέπουν αφορμή για πολιτικό σωσίβιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε από εδώ και πέρα. Άρα, για να αναθεωρηθεί το Σύνταγμα, αν τελικά αναθεωρηθεί, μιλάμε για το 2028 για να ισχύει η νέα διάταξη. Από τώρα, που έχουμε 25, μέχρι το 28, κάθε προανακριτική για οποιονδήποτε υπουργό κι αν προκύψει, θα πηγαίνει κατευθείαν στο Δικαστικό Συμβούλιο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προσέξτε. Υπάρχει κάτι το οποίο είναι για μας ένα βασικό κριτήριο. Αυτό έχει να κάνει με μία νομική βάση από τη Δικαιοσύνη. Δηλαδή, έχει δικαίωμα ένα κόμμα να πάρει μία μήνυση του Α, του Β, του Γ – δεν αναφέρομαι μόνο στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών – και να πάρει μία μήνυση, όχι, δηλαδή, κάτι το οποίο έχει έρθει ως έγγραφο από τη Δικαιοσύνη και να φτιάξει ένα κατηγορητήριο με τις τριάντα υπογραφές κατά του οποιουδήποτε πρώην υπουργού ή νυν υπουργού ή οποιουδήποτε. Αυτό δεν είναι το ίδιο πράγμα με το να έρθει κάτι από τη Δικαιοσύνη, όπως είναι η περίπτωση Τριαντόπουλου, όπου το πήρε το ΠΑΣΟΚ, το επέκτεινε το κατηγορητήριο – θεωρώ το τράβηξε, το ξεχείλωσε, αλλά αυτό θα το κρίνουν οι φυσικοί δικαστές, δεν θα το κρίνω εγώ και εσείς, έτσι; Αλλά υπήρχε μία βάση πάνω σε ένα κατηγορητήριο τεσσάρων άλλων προσώπων, ένα εκ των οποίων αναφέρατε, οι οποίοι άνθρωποι δεν σημαίνει ότι είναι ένοχοι, θα αξιολογηθούν από τη Δικαιοσύνη, ας μην τους καταδικάζουμε όλους από πριν, το επέκτεινε το ΠΑΣΟΚ το κατηγορητήριο αυτό και ήρθε και είπε να πάει ο Τριαντόπουλος στην Προανακριτική. Όταν το είπε αυτό το ΠΑΣΟΚ, θυμάστε τι μας έλεγαν; Θα το κουκουλώσετε, θα τον συγκαλύψετε τον Τριαντόπουλο και δεν θα τον πάτε στην Προανακριτική. Όταν ψηφίσαμε υπέρ της Προανακριτικής, αρνούμενοι το περιεχόμενο του κατηγορητηρίου, μας είπαν «ναι», αλλά όταν τελειώσει η Προανακριτική θα τον συγκαλύψετε τον Τριαντόπουλο και θα τον απαλλάξετε. Και έρχεται ο Τριαντόπουλος και λέει μόνος του, ότι εγώ αυτό το οποίο μου λέτε το αποδέχομαι a priori τύποις, για να πάω να δικαστώ στον φυσικό μου δικαστή. Και έχει μεγάλη αξία να πούμε ότι η χειρότερη δυνατή εξέλιξη που θα μπορούσε να υπάρξει για τον Τριαντόπουλο μετά την Προανακριτική, με βάση αυτό το κατηγορητήριο, είναι να υιοθετηθεί αυτό το κατηγορητήριο. Η χειροτέρευση της θέσης του δεν θα μπορούσε να γίνει αν δεν γινόταν νέα συζήτηση στη Βουλή και τριάντα υπογραφές. Ό,τι, δηλαδή, ακριβώς μπορεί να γίνει και τώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εδώ, όμως, υπάρχει ένα ερώτημα…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δηλαδή, αποδέχεται, κυρία Δούκα, τη χειρότερη δυνατή θέση που θα μπορούσε να έχει από πριν, για να πάει κατευθείαν στους φυσικούς δικαστές. Αυτό έχει μεγάλη αξία να το πούμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όμως, υπάρχει ένα ερώτημα, το έθεσε χθες ο Νίκος Ανδρουλάκης στη Βουλή, ο οποίος αναρωτιέται ότι αν σας ενδιέφερε ως Κυβέρνηση η ταχεία απονομή δικαιοσύνης. Γιατί όταν ήρθε η δικογραφία στη Βουλή για τον κ. Τριαντόπουλο, δεν έγινε κάτι και περιμένατε την πρόταση και την Προανακριτική του ΠΑΣΟΚ;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επί έναν χρόνο και κάτι κατηγορούσαν την Κυβέρνηση για συγκάλυψη. Και έλεγαν ότι συγκαλύπτετε για τη δικογραφία των Τεμπών – είναι η δικογραφία η οποία ερευνάται από τον ειδικό εφέτη ανακριτή στη Λάρισα – συγκαλύπτετε τον Α ή τον Β. Έλεγαν για τον Καραμανλή, έλεγαν για τον Τριαντόπουλο, έλεγαν ό,τι ήθελαν, τέλος πάντων, από την Αντιπολίτευση. Τι τους απαντούσαμε; Για να συγκαλύψεις κάποιον, πρέπει να έρθει η αντιπολίτευση, να φέρει ένα κατηγορητήριο και εσύ να πεις «όχι». Φέρτε κατηγορητήριο. Έτσι; Κάνουν μια λαθροχειρία με την 717, που είναι μια άλλης φύσεως υπόθεση και προσπαθούν να κτίσουν ένα αφήγημα αιτιώδους συνάφειας, που εμείς το έχουμε απαντήσει, νομίζω, επαρκέστατα νομικά, με άλλα παραδείγματα όπως είναι η Πατρών – Πύργου, ο ΒΟΑΚ, το 112. Το ξαναλέω, όχι πολιτικές ευθύνες, όχι ποινικές ευθύνες για μία σύμβαση αυτή καθ’ αυτή, αιτιώδη συνάφεια μεταξύ μιας σύμβασης και του θανάτου 57 παιδιών. Είναι πολύ διαφορετικό αυτό. Τη σύμβαση αυτή καθ’ αυτή την εξετάζει η Δικαιοσύνη και ό,τι πει η Δικαιοσύνη. Όταν, λοιπόν, το λέγαμε αυτό, δεν έφερναν, κυρία Δούκα, κατηγορητήριο. Οι δικογραφίες ήταν γνωστές και τα συμπληρωματικά έγγραφα ήταν γνωστά. Και εκεί είπε ψέματα τα ΠΑΣΟΚ. Υπάρχει το βίντεο, όπου ο κ. Παππάς, ο τότε αρχηγός της αντιπολίτευσης, υπηρεσιακός του ΣΥΡΙΖΑ, έβγαζε μία ομιλία που κατακεραύνωνε την Κυβέρνηση, αναφερόμενος σε αυτά τα έγγραφα. Και ήταν από κάτω ο κ. Ανδρουλάκης. Είχε, λοιπόν, τη δυνατότητα το ΠΑΣΟΚ, όπως και έκανε εκ των υστέρων, να πάρει τη δικογραφία, τα συμπληρωματικά έγγραφα τα οποία τα γνώριζε, κατά παραδοχή Νίκου Παππά, Γεροβασίλη – όχι, δηλαδή, των Νεοδημοκρατών, των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ – και να συντάξει κατηγορητήριο. Μόλις το έκανε, μέσα στις προθεσμίες έγινε η συζήτηση στη Βουλή και η Κυβέρνηση, η κυβερνητική πλειοψηφία, διευκόλυνε τη διαδικασία. Και έρχεται τώρα ο ίδιος ο Τριαντόπουλος και λέει: Αυτό το οποίο θέλετε να γίνει στο τέλος, εγώ το αποδέχομαι από τώρα. Και γιατί το αποδέχεται ο Τριαντόπουλος; Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους. Αυτό συνδέεται με αυτό που είπα στην αρχή. Για να καταφέρουμε να κτίσουμε και πάλι γέφυρες με τους πολίτες, σχέσεις εμπιστοσύνης, πρέπει οι όποιες κρίσεις να είναι από τη Δικαιοσύνη. Δεν υπάρχει περίπτωση κανένας να πειστεί με μία κρίση η οποία θα είναι αποτέλεσμα κομματικών συσχετισμών. Εμείς τι θέλουμε; Σε αυτές τις περιπτώσεις που – το ξαναλέω – προκύπτουν από τη Δικαιοσύνη, οι κρίσεις να είναι από τους φυσικούς δικαστές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή πρέπει να κλείσουμε, μια τελευταία ερώτηση. Δημοσκοπήσεις. Δύο χθες, στο 23% στην πρόθεση ψήφου η Pulse δείχνει τη Νέα Δημοκρατία, στο 26,4% η Metron, εκτίμηση ψήφου, το άλλο ήταν πρόθεση, πάντα η Νέα Δημοκρατία. Είστε κάτω από τα ποσοστά σας στις Ευρωεκλογές και στις δύο δημοσκοπήσεις.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε να δείτε, οι δημοσκοπήσεις για μας, γιατί λένε και ενδιαφέροντα πράγματα για την Αντιπολίτευση, αλλά εγώ θα απαντήσω για την Κυβέρνηση, λένε δύο πράγματα. Το ένα που λένε είναι ότι είμαστε μια Κυβέρνηση, δεν θυμάμαι άλλη, δεύτερης τετραετίας, η οποία κρατάει μια σημαντική υπεροχή έναντι των υπόλοιπων αντιπάλων. Το δεύτερο όμως το οποίο λέει, είναι ότι πρέπει να σκύψουμε το κεφάλι, να δουλέψουμε πολύ σκληρά, έχουμε μπροστά μας δύο χρόνια, ούτως ώστε να πείσουμε πολίτες οι οποίοι μας ψήφισαν και μας ξαναψήφισαν, ότι αυτά τα οποία τους είχαμε πει το ’23, από εκεί θα κριθούμε, όταν θα βάλουμε το πρόγραμμα μας δίπλα με τον απολογισμό μας, αυτά τα οποία είπαμε το ’23 τα κάναμε πράξη το ’27. Θεωρώ ότι αυτό λένε και οι δημοσκοπήσεις, αναγνωρίζουνε κάποια πράγματα λόγω της υπεροχής, όμως ζητάνε και πολύ καλά κάνουν και ζητάνε οι πολίτες, κάποια περισσότερα. Θα κριθούμε λοιπόν, συγκεκριμένα από πράγματα που πρέπει να κάνουμε και ξεχωρίζω, την περαιτέρω αύξηση των εισοδημάτων με την δημιουργία καλύτερων θέσεων εργασίας, είναι σημαντικό ότι έχουμε την χαμηλότερη ανεργία από το 2008, αλλά πρέπει να κάνουμε και άλλα και θα κάνουμε. Το κλείσιμο και άλλων πληγών του Κράτους, όπως κλείσαμε αρκετές και βέβαια μην το ξεχνάμε αυτό, σε έναν αβέβαιο κόσμο να συνεχίσει η Ελλάδα να έχει σταθερό τιμόνι, γιατί μπορεί για εμάς να είναι αυτονόητο και δεδομένο, αλλά δεν είναι τίποτα δεδομένο στον υπόλοιπο κόσμο και να συνεχίζει να μεγαλώνει ουσιαστικά, να οχυρώνεται ουσιαστικά και βέβαια να ενισχύεται με κινήσεις όπως αυτές που συζητήσαμε στην αρχή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο ανασχηματισμός έδωσε πάντως την εικόνα επανεκκίνησης που ήθελε η Κυβέρνηση; Γιατί υπάρχουν και οι περιπτώσεις Δοξιάδη και Τσάφου που ενδεχομένως να θόλωσαν την εικόνα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η πολιτική είναι πολιτικές και αποτέλεσμα. Αυτό ενδιαφέρει τον κόσμο. Ελάχιστα ενδιαφέρει την κοινωνία η συζήτηση περί ανασχηματισμού. Έχει αξία βέβαια, γιατί τις πολιτικές τις εφαρμόζουν πρόσωπα. Τα πρόσωπα θεωρώ ότι πρέπει να κριθούν και θα κριθούν αυστηρά, όλοι μας κρινόμαστε αυστηρά, με πρώτο τον Πρωθυπουργό και όλα τα μέλη της Κυβέρνησης, από τους πολίτες λόγω του αποτελέσματος του έργου που θα παράξουμε ή δεν θα παράξουμε. Νομίζω ότι το ζητούμενο του ανασχηματισμού, είναι περισσότερη ταχύτητα. Δηλαδή, έχουν γίνει πράγματα στη χώρα, έχουνε γίνει σημαντικές αλλαγές στη χώρα, υπάρχει αποτέλεσμα, αλλά χρειάζεται περισσότερη ταχύτητα για τα υπόλοιπα που πρέπει να κάνουμε. Τώρα ως προς τις περιπτώσεις που μου αναφέρατε, για να μην αποφύγω να απαντήσω, πολύ γρήγορα, να σας πω ότι χθες ανέδειξα ένα απίστευτο ψέμα για τον κ. Τσάφο, ήταν πρωτοσέλιδο δημοσίευμα μιας εφημερίδας, το οποίο το είχε υιοθετήσει και βουλευτής του ΠΑΣΟΚ…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με τον χάρτη λέτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο κ. Δουδωνής..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Που έδειχνε την Λέσβο.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο κ. Τσάφος είχε πάρει τον χάρτη και τον αποδομούσε από κάτω, ως επιστήμονας τον αποδομούσε τον χάρτη και πήγε βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και μια εφημερίδα και βάλαν μόνο τον χάρτη στη δημοσίευση, θεωρώντας ότι κάνει μια μειοδοσία ο κ. Τσάφος, τότε ως αναλυτής. Για τα υπόλοιπα ο κ. Τσάφος έχει απαντήσει. Έχει αναγνωρίσει τις λάθος αναρτήσεις του, ξεκάθαρα, έχει πάρει αποστάσεις από αυτές και ζητάει και εκείνος, γιατί ο κ. Δοξιάδης δεν είναι μέλος της Κυβέρνησης, παραιτήθηκε, αξιολογείται πλέον ως πολίτης, ως επιχειρηματίας. Κοιτάξτε να δείτε, νομίζω ότι πρέπει να μπει ένα όριο στις προσωπικές επιθέσεις και στην απόπειρα δολοφονίας χαρακτήρων, δεν προσφέρουν κάτι στον δημόσιο διάλογο. Ζητάμε πολιτική αντιπαράθεση και σκληρή πολιτική αντιπαράθεση επί πολιτικών. Επί αυτών που κάνουμε και επιτέλους, ας έρθει ένα κόμμα, γιατί βλέπω και μια εναλλαγή μεταξύ δεύτερης, τρίτης θέσης, ένα από όλα αυτά τα κόμματα της Αντιπολίτευσης να έρθει…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και στις δύο δημοσκοπήσεις είναι δεύτερο κόμμα η κ. Κωνσταντοπούλου, τις χθεσινές νομίζω.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ας έρθει ένα κόμμα κ. Δούκα, από όλα αυτά να καταθέσει ένα πρόγραμμα. Εμείς προσπαθούμε να κάνουμε κάποια πράγματα. Αξιολογούμαστε για αυτά. Ζητάμε προφανώς, από όλους μας μεγαλύτερη ταχύτητα, αλλά ας έρθει κάποια στιγμή, από όλους αυτούς να μας πει τι θέλει να κάνει, να μην κρύβονται …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν έχει το ΠΑΣΟΚ πρόγραμμα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ δεν έχω δει κάποιο πρόγραμμα, δεν έχω δει κάποια κοστολογημένη πρόταση και επειδή πλέον δεν είναι δεύτερο το ΠΑΣΟΚ, βέβαια το ότι είναι η κ. Κωνσταντοπούλου δεύτερη, ας προβληματίσει και λίγο το ΠΑΣΟΚ και ας δει τα αποτελέσματα των επιλογών του. Αλλά θα σας πω κάτι, τα κόμματα δεν είναι μονοπρόσωποι οργανισμοί, τουλάχιστον στις Δημοκρατίες έτσι ξέρω ότι είναι, τα κόμματα πρέπει να προβάλλουν όλα τους τα στελέχη, τους βουλευτές τους, τα προγράμματα τους και κόμμα για μένα δεν είναι ένα σύνολο ανθρώπων που το μόνο που κάνει είναι να καταγγέλλει. Δημοκρατία έχουμε, ο καθένας κάνει ότι θέλει, αλλά είναι ένα σύνολο ανθρώπων που προτείνει και θέλει να κάνει κάτι καλό για τον τόπο. Έχουμε λοιπόν πολύ δρόμο μπροστά μας και πιστέψτε με στο τέλος θα κριθούμε όλοι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να είστε καλά κ. Μαρινάκη, ευχαριστούμε πάρα πολύ.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε τη συνέντευξη στο σύνδεσμο https://youtu.be/m6-tu_ARtGg