Τρέχων Άρθρο
Συνέντευξη στην εφημερίδα “ΓΝΩΜΗ” της Πάτρας (9/6/2020)

Συνέντευξη στην εφημερίδα “ΓΝΩΜΗ” της Πάτρας (9/6/2020)

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΡΑ ΤΩ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ, κ. ΣΤΕΛΙΟΥ ΠΕΤΣΑ, ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΓΝΩΜΗ» ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ

 

1. Η Ελλάδα αντιμετώπισε με επιτυχία την υγειονομική κρίση της πανδημίας, παρά το γεγονός πως αρχικά τουλάχιστον φαινόταν να βρίσκεται σε μειονεκτική θέση. Εκτιμάτε πως κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και με την οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας;

Έχουμε δύσκολους μήνες μπροστά μας για να αντιμετωπίσουμε αυτή την πρωτόγνωρη -παγκοσμίως- κατάσταση. Είμαστε, όμως, απολύτως βέβαιοι ότι με σύνεση και υπευθυνότητα μπορούμε να  τα καταφέρουμε. Η Κυβέρνηση, αξιοποιώντας την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και τα χρηματοδοτικά εργαλεία που κατάφερε να εξασφαλίσει από την Ε.Κ.Τ. και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προχωρά στην υλοποίηση του ολοκληρωμένου σχεδίου που λειτουργεί σαν «ασπίδα» για την κοινωνία και «γέφυρα» που οδηγεί την ελληνική οικονομία από την αβεβαιότητα στην σταθερότητα, με στόχο την ισχυρή ανάπτυξη το 2021. Το συνολικό ύψος των κυβερνητικών παρεμβάσεων αναμένεται να διαμορφωθεί στα 24 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ οι τρεις άξονες του Σχεδίου είναι η υπεράσπιση της εργασίας, η στήριξη των επιχειρήσεων και η ελάφρυνση των νοικοκυριών από βάρη.

2. Δεδομένων των ανακοινώσεων της Κυβέρνησης για το «πακέτο» στήριξης της οικονομίας, της πρότασης της Κομισιόν, αλλά και όσα όλοι πληροφορούμαστε σχετικά με τις προθέσεις της ΕΚΤ, τελικά πόσα χρήματα εκτιμάτε πως μπορεί να «πέσουν» στην ελληνική οικονομία για την αντιμετώπιση της κρίσης;

Από το Ταμείο Ανάκαμψης εκτιμάται αυτή τη στιγμή ότι η Ελλάδα μπορεί να αντλήσει περίπου 32 δισ. ευρώ μέχρι το 2024, με τα δύο τρίτα να αφορούν άμεσες επιχορηγήσεις και το ένα τρίτο δανεισμό με πολύ ευνοϊκούς όρους. Μάλιστα, η χώρα μας θα είναι αυτή που θα δει τη μεγαλύτερη εισροή κεφαλαίων σε σύγκριση με το Α.Ε.Π. της, καθώς το παραπάνω ποσό αντιστοιχεί στο 18% του ΑΕΠ. Η Ελλάδα αναμένει επίσης πάνω από 1,4 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα SURE που αφορά την ενίσχυση της βραχυπρόθεσμης απασχόλησης.  Μπορεί να αντλήσει ακόμη τα 3 δισ. ευρώ από το πανευρωπαϊκό ταμείο εγγυήσεων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που αφορά την ενίσχυση των επιχειρήσεων, καθώς και ποσό κοντά στα 4 δισ. ευρώ ως δυνατότητα χρηματοδότησης με ευνοϊκούς όρους, χωρίς αιρεσιμότητα, από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, προκειμένου να υλοποιηθούν άμεσες και έμμεσες δαπάνες σχετιζόμενες με την υγειονομική κρίση.

Σε ό,τι αφορά τις αποφάσεις της Ε.Κ.Τ., ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με παρέμβασή του στην επικεφαλής της Ε.Κ.Τ. Κριστίν Λαγκάρντ πέτυχε την ένταξη της χώρας μας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας, που ανακοινώθηκε τον Μάρτιο με την ονομασία Pandemic Emergency Purchase Programm (PEPP) και έδινε την δυνατότητα αγοράς περίπου 12 δις ελληνικών ομολόγων από τη δευτερογενή αγορά. Μάλιστα, η πρόσφατη απόφαση της Ε.Κ.Τ., την Πέμπτη 4 Ιουνίου, να αυξήσει το PEPP κατά 600 δις ευρώ, υπολογίζεται ότι διπλασιάζει το ποσό αγοράς ελληνικών τίτλων που μπορεί να αγοράσει στο πλαίσιο του εν λόγω προγράμματος η κεντρική τράπεζα της Ευρωζώνης.

Επιπλέον, υπάρχει και το waiver, δηλαδή η κατ’ εξαίρεση πρόσβαση στον φθηνό δανεισμό, που αποφασίστηκε από την Ε.Κ.Τ. και αντιστοιχεί σε ρευστότητα ύψους περίπου 10 δισ. ευρώ για το τραπεζικό μας σύστημα. Τα χρήματα αυτά θα πυροδοτήσουν την δυναμική επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, καθώς οι τράπεζες θα μπορέσουν να δώσουν πιο φθηνό δανεισμό σε  επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Θα μπορέσουν έτσι όλοι οι κλάδοι της οικονομίας να πάρουν πιο γρήγορα μπροστά.

3. Οι δύο πιο κρίσιμες παράμετροι για την αντοχή των επιχειρήσεων και των εργαζομένων, δείχνουν να είναι η «αποτελεσματικότητα», αλλά και η «ταχύτητα» των παρεμβάσεων. Πώς θα διασφαλιστούν; Ιδιαίτερα σχετικά με την ταχύτητα, οι φόβοι ότι η ευρωπαϊκή, αλλά και η ελληνική γραφειοκρατία μπορούν να αποτελέσουν «τροχοπέδη», είναι ήδη διάχυτοι…

Κάποιες φορές στην ιστορία της, η Ε.Ε. έδειξε χαμηλά αντανακλαστικά και αδυναμία στη λήψη κοινών αποφάσεων με την ταχύτητα που θα επέβαλαν οι περιστάσεις. Κατηγορείται λοιπόν μερικές φορές ότι κάνει «πολύ λίγα, πολύ αργά». Εκ των πραγμάτων, η πορεία της ήταν πάντα αποτέλεσμα συμβιβασμών διαφορετικών συμφερόντων και θέσεων. Από την αρχή της υγειονομικής κρίσης, όμως, υπήρξαν τολμηρές αποφάσεις, ιδιαίτερα θετικές για την Πατρίδα μας. Όπως για παράδειγμα, η άρση των δημοσιονομικών περιορισμών του Συμφώνου Σταθερότητας, η ευελιξία στην απορρόφηση κοινοτικών πόρων, η ένταξη της χώρας μας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ. Ιδιαίτερα τολμηρή είναι η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Ταμείο Ανάκαμψης από το οποίο η χώρα μας προσδοκά σημαντικούς πόρους, επιχορηγήσεις και όχι δάνεια. Η ύπαρξή του αλλάζει το κλίμα και τροφοδοτεί την αισιοδοξία και ενισχύει την εμπιστοσύνη στις ευρωπαϊκές οικονομίες. Στο μεταξύ εμείς έχουμε ήδη αρχίσει προπαρασκευαστικές ενέργειες, έτσι ώστε να μην χάσουμε ούτε μια μέρα, ούτε ένα ευρώ. Βάλαμε ήδη σε εφαρμογή σειρά προγραμμάτων – όπως η επιστρεπτέα προκαταβολή, τα εγγυημένα και άτοκα δάνεια – για την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων και δρομολογούμε προγράμματα για ενισχύουμε το εισόδημα των εργαζόμενων και να στηρίξουμε τη διατήρηση των θέσεων εργασίας. Συνεχίζουμε, ταυτόχρονα, τις μεταρρυθμίσεις που βελτιώνουν το επενδυτικό περιβάλλον, ώστε να έχουμε – αμέσως μετά – δυναμική επιστροφή στην ανάπτυξη. Όπως ήδη αποδείξαμε η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν σέρνεται από τα γεγονότα. αλλά βγαίνει μπροστά από τις εξελίξεις. Δεν συμβιβάζεται με αγκυλώσεις που συνιστούσαν τροχοπέδη, αλλά γίνεται επιταχυντής. Όχι μόνο παραμερίζει, μέρα με τη μέρα, γραφειοκρατικά κατάλοιπα  του παρελθόντος, αλλά θέτει με πρωτόγνωρους ρυθμούς, σημαντικές ψηφιακές υπηρεσίες στην εξυπηρέτηση επιχειρήσεων και πολιτών.

4. Παρά το γεγονός πως τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και εσείς το έχετε διαψεύσει κατηγορηματικά, τα σενάρια για πρόωρες εκλογές συνεχίζουν να υπάρχουν. Τα αποδίδετε σε κάποιες συγκεκριμένες πηγές και αν ναι, για ποιο λόγο;

Είναι προφανές ότι τα σενάρια αυτά εμφανίστηκαν μετά τις δημοσκοπήσεις που δίνουν  υπερδιπλάσια ποσοστά στη Ν.Δ. σε σχέση με το ΣΥΡΙΖΑ και συντριπτική υπεροχή του Κυριάκου Μητσοτάκη έναντι του κ. Τσίπρα. Έκτοτε εκφράζουν τις φοβίες της Κουμουνδούρου. Ενδεχομένως και αυτό που θα έκαναν οι ίδιοι. Ο Πρωθυπουργός, όμως, έχει ήδη δηλώσει ότι δεν τον απασχολούν σκέψεις για πρόωρες εκλογές. Δεν υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο. Μόνη έγνοια του είναι η εφαρμογή συγκροτημένου – οραματικού και συνάμα ρεαλιστικού –  σχεδίου, που οδηγεί τη χώρα στην επόμενη μέρα, στη διασφάλιση δυναμικής ανάπτυξης και την ευημερία όλων των Ελλήνων. Και στο τέλος της τετραετίας κάθε Έλληνας να νιώθει ότι η ζωή του έγινε καλύτερη.

5. Τι βαθμό θα βάζατε μέχρι σήμερα στο κυβερνητικό έργο; Υπάρχουν τομείς που υστερούν και πρέπει να βελτιωθούν; Και τελικά, ποια είναι η άποψή σας σχετικά με το ενδεχόμενο ανασχηματισμού. Χρειάζονται διορθωτικές κινήσεις εντός της κυβέρνησης;

Το κυβερνητικό έργο το κρίνουν οι πολίτες και τα μέλη της κυβέρνησης ο Πρωθυπουργός. Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι δεν είναι του παρόντος ο ανασχηματισμός. Κι αυτό -όπως εξήγησε – αφενός γιατί η Κυβέρνηση έχει βρει το βηματισμό της και δουλεύει καλά και αφετέρου γιατί όλα τα πολιτικά στελέχη πρέπει να έχουν κάποιο χρόνο προκειμένου να αποδείξουν ότι αξίζουν της εμπιστοσύνης του.

6. Η περίοδος της «καραντίνας» σηματοδότησε και μία περίοδο απουσίας των στελεχών της κυβέρνησης από την ελληνική περιφέρεια. Αλλάζει αυτό τώρα; Θα ξεκινήσουν επισκέψεις Υπουργών και Υφυπουργών εκτός κέντρου;

Επισκέψεις Υπουργών και Υφυπουργών στην Περιφέρεια γίνονται πάντοτε με τη λήψη των αναγκαίων μέτρων για την αποτροπή συγχρωτισμού. Τα μέτρα αυτά δεν αφορούν μόνο στην ατομική, αλλά και στη συλλογική προστασία. Και βέβαια αποτελούν και παράδειγμα προς μίμηση. Να προχωρούμε στη νέα πραγματικότητα χωρίς να χαλαρώνουμε σε ό,τι αφορά τους κανόνες υγιεινής και τις αποστάσεις. Η αρχή έγινε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό με την επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη και θα συνεχιστεί με επισκέψεις εργασίας τόσο του ίδιου όσο και άλλων κυβερνητικών στελεχών.

7. Στο χαρτοφυλάκιό σας ανήκει ο χώρος των Μέσων Ενημέρωσης, για τον οποίο έχετε πει ότι κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης χτυπήθηκε δυσανάλογα, τόσο ως προς τον τζίρο όσο κυρίως ως προς την απασχόληση. Μάλιστα, πρόσφατα παρουσιάσατε και κάποιες προτάσεις σας προς τους ευρωπαίους ομολόγους σας σχετικά με τη δημιουργία μίας κοινής ευρωπαϊκής στρατηγικής για τη στήριξη της ενημέρωσης. Ποιες είναι οι παρεμβάσεις που σχεδιάζει η Κυβέρνηση για τον χώρο των Μ.Μ.Ε. και κυρίως, των περιφερειακών, που διαχρονικά αισθάνονται μειονεκτικά σε σχέση με τα Μ.Μ.Ε. των Αθηνών;

Θεωρούμε ότι τα Μέσα Ενημέρωσης δεν είναι απλά και μόνο ένας ακόμη τομέας της οικονομίας. Δεν είναι απλά και μόνο επιχειρήσεις και εργαζόμενοι, που πλήττονται από την υγειονομική κρίση και οφείλουμε να στηρίξουμε. Είναι πυλώνας της Δημοκρατίας. Και επέδειξαν υψηλό αίσθημα κοινωνικής ευθύνης στην ενημέρωση του κόσμου για την πανδημία, συμβάλλοντας ουσιαστικά στα θετικά αποτελέσματα που είχαμε σε σχέση με άλλες χώρες. Είχαμε, όμως, χρέος ως Πολιτεία να προχωρήσουμε και σε μια οργανωμένη εκστρατεία ενημέρωσης ύψους 20 εκ. ευρώ, που διατέθηκαν σε όλες τις κατηγορίες μέσων, σε ολόκληρη τη χώρα. Σε σχετική, από 19 Μαΐου 2020, επιστολή μου στην ΕΣΗΕΑ παρέθεσα αναλυτικά όλα τα μέτρα στήριξης των μέσων ενημέρωσης που λάβαμε. Και αυτά δεν είναι λίγα. Αφορούν πανελλαδικά και περιφερειακά μέσα, στήριξη ρευστότητας για τις επιχειρήσεις και εισοδήματος για τους εργαζομένους, καθώς και στοχευμένες παρεμβάσεις για τον έντυπο τύπο και τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Σημειώνω ότι το πρόγραμμα χρηματοδότησης του τύπου θα τεθεί σε εφαρμογή το επόμενο χρονικό διάστημα, όπως είχαμε δρομολογήσει πριν από την έκρηξη της πανδημίας του κορονοϊού.

Επιδιώκουμε, όμως, και πρόσθετους κοινοτικούς πόρους για τη στήριξη των ΜΜΕ. Στη σχετική τηλεδιάσκεψη των Υπουργών Πολιτισμού και Οπτικοακουστικών Θεμάτων της Ε.Ε. έθεσα το θέμα του σχεδιασμού μιας Πανευρωπαϊκής Επικοινωνιακής Εκστρατείας για τον κορονοϊό, η οποία θα περιλαμβάνει όλα τα Μέσα Ενημέρωσης όλων των κρατών μελών (τηλεόραση, εφημερίδες, ραδιόφωνο, διαδίκτυο, και σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο). Τόνισα, επίσης, την ανάγκη δημιουργίας ενός Ειδικού Ταμείου Έκτακτης Ανάγκης για τα Μέσα Ενημέρωσης είτε στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Coronavirus Response Investment Initiative», είτε ως ad hoc χρηματοδοτικό εργαλείο υπό το European Investment Fund. Αλλά και την προώθηση προγραμμάτων για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την κατάρτιση των δημοσιογράφων, καθώς και προγραμμάτων για την παιδεία στα Μέσα.

(ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ εδώ)

Copyright © 2023-2024 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr