Τρέχων Άρθρο
Σημεία Συνέντευξης στον ΣΚΑΪ 100,3

Σημεία Συνέντευξης στον ΣΚΑΪ 100,3

Σημεία Συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη στον ΣΚΑΪ 100,3 και την εκπομπή «Μια του Νότη, δυο του Χιώτη», με τους δημοσιογράφους Νότη Παπαδόπουλο και Βασίλη Χιώτη

 

Σχετικά με τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ

Επισήμανση πρώτη: είναι δεδομένο ότι είναι λογικό το παράπονο ότι θέλουμε περισσότερα. Δεν περιμέναμε την Παρασκευή όταν ανεβαίναμε στη Θεσσαλονίκη, ούτε ο Πρωθυπουργός, ούτε κανείς από την Κυβέρνηση, το επιτελείο του, ότι τη Δευτέρα ο κόσμος θα ένιωθε ότι λύθηκαν όλα τους τα προβλήματα και αυτά τα οποία ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός θα τους οδηγήσουν στην «Γη της Επαγγελίας». Είναι λογικό που μας ζητάνε περισσότερα και θα προσπαθήσουμε, όχι θα προσπαθήσουμε, είμαστε βέβαιοι ότι εφόσον εφαρμοστεί το πρόγραμμα μας, που αυτός είναι ο στόχος και θα τα καταφέρουμε, να πάρουν περισσότερα. Τι υποσχέθηκε ότι Κ. Μητσοτάκης όταν ήρθε στην εξουσία και όταν επανεξελέγη το ’23; Ό,τι «θέλω να συγκλίνουμε με την Ευρώπη στο διαθέσιμο εισόδημα, θέλω να έχουμε μέσο μισθό 1.500». Τι έχει κάνει; Από τα 1.046 τον έχει πάει στα 1.300. Είναι δεδομένο ότι λόγω της ακρίβειας, αυτή η διαφορά του 22 περίπου τοις εκατό, δεν αποτυπώνεται όσο θα έπρεπε να αποτυπώνεται και το 27% στον κατώτατο μισθό, όμως πρώτον, η ακρίβεια φαίνεται ότι αρχίζει και υποχωρεί, δεν έχουμε ακόμα τα φαινόμενα αποπληθωρισμού, αλλά έχουμε μείωση του πληθωρισμού και σε κάποιες κατηγορίες όπως είναι στων τροφίμων, στα σούπερ μάρκετ συγκεκριμένα, έχουμε μειώσεις τιμών και δεύτερον, αυτά τα εισοδήματα, αυτές οι παρεμβάσεις εισοδημάτων, είναι μόνιμες παρεμβάσεις. Θέλω να κρατήσετε τη δεύτερη παρατήρηση. Η δεύτερη παρατήρηση έχει να κάνει με αυτά τα οποία δεν είναι τόσο δημοφιλή ως μέτρα. Τι είναι πιο δημοφιλές, η αύξηση συντάξεων, η ακόμα μία χρονιά αύξηση μισθών, κάποια συγκεκριμένα επιδόματα στοχευμένα, θα κάνω και μια ξεχωριστή, αν μπορώ, μετά τοποθέτηση και για τους ένστολους. Τα λιγότερο δημοφιλή που είναι όμως πολύ πιο σημαντικά, είναι οι μειώσεις φόρων, παράδειγμα και πολλά άλλα τα οποία μπορούμε να συζητήσουμε, για αναπτυξιακές πολιτικές. Την πρώτη τετραετία είχαμε 50 μειώσεις φόρων. Τον πρώτο χρόνο της δεύτερης τετραετίας, είχαμε 10 μειώσεις φόρων. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προχθές, ξέρετε πόσες μειώσεις φορέων ανακοίνωσε, που αυτό δεν έχει παίξει τόσο και είναι λογικό, γιατί είναι μια πολιτική που θα εφαρμοστεί από την 1/1/25. Έχουμε χρόνο δηλαδή να τα πούμε και κυρίως να τα δει ο κόσμος στην τσέπη του, 12 μειώσεις φόρων. Ενδεικτικά, έτσι, ο μηδενικός φόρος για υπηρεσίες υγείας για τα παιδιά, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και για τις επιχειρήσεις κατά μία μονάδα, που πλέον συγκλίνουμε, σας τα είπε χθες και ο Υπουργός Οικονομικών, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, που είναι 650 ευρώ συνολικά, έγινε κατά το ήμισυ πέρυσι, άρα άλλα 325 ουσιαστικά φέτος, για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Η απαλλαγή από το φόρο ασφαλίστρου σας είπα, συμβολαίων υγείας για τα παιδιά κάτω των 18, οι φοροαπαλλαγές για τα ακίνητα, που είναι μία πολύ σημαντική ανακοίνωση που αγγίζει και το στεγαστικό. Όλα αυτά για να μην μακρηγορώ, είναι όφελος για τους πολίτες, 900 εκατομμύρια ευρώ. Το τρίτο που θέλω να πω, είναι ότι για πρώτη φορά, υπήρχαν εννοείται τα παράπονα ότι θέλουμε περισσότερα, αναγνώριζαν κάποιες παρεμβάσεις ότι θέλουμε περισσότερα, ακούω πολύ έντονη και από τους δημοσιογράφους και από τους πολίτες, μια συζήτηση την οποία χρειάζεται η χώρα, ίσως επειδή μας ωρίμασαν και τα μνημόνια και οι αυταπάτες και όλα τα τελευταία χρόνια. Δηλαδή γίνεται πολύ περισσότερη συζήτηση και ο στόχος μας είναι να γίνει ακόμα περισσότερη, για τα μη οικονομικά μέτρα που έχουν όμως πολύ μεγάλη οικονομική σημασία, όπως είναι για σχολεία μας, για την υγεία, για το ζήτημα το στεγαστικό, για τα θερμοκήπια, για τους αγρότες. Αυτό σημαίνει ότι ο κόσμος πλέον έχει φύγει από τη λογική «δώστα όλα», για να μην το προσωποποιήσουμε και το ονοματίσουμε και έχει πάει σε μια λογική, η οποία προφανώς οδηγεί σε καλύτερες αποδοχές, αλλά καταλαβαίνετε αυτό δεν γίνεται με το πάτημα ενός κουμπιού. Εμείς δεν είμαστε μαθητευόμενοι μάγοι, ούτε αυτοί οι οποίοι θα ανακαλύψουμε λεφτά, θα τα βγάλουμε από το καπέλο. Γιατί αυτοί που λένε, και δεν αναφέρομαι στους πολίτες, αναφέρομαι σε αυτούς οι οποίοι κρίνουν και κρίνουν και σφοδρά και καλά κάνουν, είναι υποχρέωσή μας να απαντάμε. Όταν λες ότι αυτά είναι λίγα, εφόσον αποδέχεσαι ότι αυτά είναι τα λεφτά και συμφωνούμε όλοι ότι δεν μπορούμε να ξεπεράσουμε τους κανόνες, σε ένα περιβάλλον που και η Γαλλία ακόμα και η Ιταλία, είναι σε ένα καθεστώς ελέγχου, έτσι, επιτήρησης, πρέπει να πεις από που πρέπει να πάρεις, για να δώσεις περισσότερα και σε ποιους.

Σχετικά με την απασχόληση και τις αμοιβές των εργαζομένων

Πριν από μία βδομάδα, η ΕΡΓΑΝΗ, έβγαλε πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία. Έβγαλε μία πάρα πολύ καλή είδηση, πάρα πολύ καλή είδηση, την οποία τη βιώνουμε στην Ελλάδα. Τις 500.000 θέσεις εργασίας, που δημιουργήθηκαν σε 5 χρόνια, για μένα αυτή είναι η μεγαλύτερη επιτυχία της κυβέρνησης αυτής, γιατί το πρώτο ερώτημα που κάνατε στον αντίστοιχο Κυβερνητικό Εκπρόσωπο ή καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργό μέχρι το 2019 και ίσως και λίγο αργότερα, ήταν τι θα γίνει με την ανεργία. Την ανεργία των νέων -που και αυτή μειώθηκε πολύ- και των γυναικών, που θα βρει ο κόσμος δουλειά, σε ποια χώρα θα μεταναστεύουν οι νέοι, ήταν το βασικό θέμα που συζητούσαμε. Αλλά υπάρχει και μια δεύτερη είδηση, που κρύβεται, όχι για πανηγυρισμό, γιατί ακόμα έχουμε απόσταση να διανύσουμε. Τι θέσεις εργασίας είναι αυτές, αλλά και οι ήδη υπάρχουσες θέσεις εργασίας. Είπατε κάτι πολύ βασικό. Με μισθό μέχρι 1.000 ευρώ το 2019 ήταν το 70%, 69,3 για την ακρίβεια, των θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό τομέα. Δηλαδή 7 στους 10 Έλληνες δούλευαν με μισθούς κάτω από 1.000 ευρώ. Έχει πάει στο 30; Όχι, έχει πάει στο 54, άρα τι σημαίνει αυτό, ότι το ποτήρι δεν είναι γεμάτο. Το ποτήρι είναι μισογεμάτο. Πως μπορείς αυτό να το γυρίσεις, να το αλλάξεις. Μπορείς να φυτρώσεις από κάπου λεφτά; Όχι. Τι κάνεις; Με το να προσελκύσεις επενδύσεις, με το να ψηφιοποιήσεις το κράτος, με το να μειώνεις φόρους, όπως σας είπα πριν. Δημιουργείς θέσεις εργασίας. Αυτοί οι άνθρωποι χωρίς να πληρώνουν παραπάνω φορολογικούς συντελεστές, πληρώνουν φόρους και εισφορές, εισπράττει το κράτος και αρχίζει και τα δίνει πίσω, ούτως ώστε αυτό το 1.046 που σας είπα πριν, να έχει γίνει 1.300, που είναι μικρό, είναι μικρό και πρέπει να γίνει 1.500 και αυτό είναι μία ιερή δέσμευση.

Σχετικά με τις αυξήσεις στους ενστόλους

 Καταλαβαίνω την δυσαρέσκεια, βασικά την περαιτέρω προσδοκία των ενστόλων. Κατ’ αρχάς θα πω μία φράση ως τίτλο, πριν σας πω δύο – τρία ακόμη στοιχεία, ότι αυτό εμείς το θεωρούμε ως μία καλή αρχή. Βασικά, είναι η συνέχεια κάποιων άλλων παρεμβάσεων, αλλά σίγουρα προαναγγέλλω, αν συνεχίσουμε να πηγαίνουμε όπως πηγαίνουμε, στις επόμενες ανακοινώσεις ακόμη περισσότερα. Πάντοτε, όμως, χωρίς να ξεφεύγουμε από αυτά τα οποία έχουμε πει. Αλλά πρέπει να πούμε όλη την αλήθεια. Όχι ότι αλλάζει την πραγματικότητα, όχι ότι οι άνθρωποι ζουν αυτή την στιγμή σε έναν παράδεισο, αλλά τι έχουμε κάνει συνολικά. Είναι η μόνη παρέμβαση η αύξηση των νυχτερινών; Που όντως δεν είναι κανένα φοβερό ποσό. Αυτό είναι το ποσό που λένε. Όχι δεν είναι η μόνη παρέμβαση. Από 01/01/24, πήραν περίπου έναν επιπλέον μισθό, και οι ένστολοι. Δεύτερον, όσοι έχουν παιδιά είδαν αντίστοιχη αύξηση των επιδομάτων παιδιών στον μισθό τους. Τρίτον, οι κατέχοντες θέσης ευθύνης, δηλαδή στην ιεραρχία των στρατευμάτων ή της Αστυνομίας, των Σωμάτων Ασφαλείας, είδαν αυξημένο το επίδομα θέσης ευθύνης -αυτό αφορούσε περισσότερο το Δημόσιο- για να είναι και θελκτικές οι θέσεις αυτές, αλλά, αντιστοίχως, πήραν και οι έχοντες έναν βαθμό, αναλόγως πού ανήκουν, είτε σε Σώμα Ασφαλείας είτε σε Ένοπλες Δυνάμεις, πήραν επιπλέον, το επίδομα ειδικών συνθηκών που είναι 15 ευρώ και, πέραν της αύξησης αυτής, του νυχτερινού, θα δουν τις αντίστοιχες αυξήσεις που θα δουν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι από 01/01/2025. Το ξαναλέω: Όλο αυτό σημαίνει ότι δεν είναι μόνον τα 22 ευρώ, είναι παραπάνω, ό,τι δηλαδή οι δημόσιοι υπάλληλοι και κάποια επιπλέον, αλλά το συμπέρασμα είναι ότι βαδίζουμε σε έναν δρόμο, αρχίζουμε και γεμίζουμε το ποτήρι -όπως είπα πριν- αλλά ακόμη δεν είναι γεμάτο. Και δεν είπε κανείς από εμάς ότι γέμισε. Το επόμενο βήμα είναι ότι παράλληλα με αυτές τις κινήσεις: φοροαπαλλαγές και αυξήσεις μισθών και συντάξεων να κινούμαστε στην κατεύθυνση απαλλαγής των πολιτών από τα βάρη, που είναι η ευρύτερη συζήτηση για την ακρίβεια και, πλέον, έχει αρχίσει από το σούπερ – μάρκετ και μεταφέρεται στο Στεγαστικό περισσότερο, αλλά και σε πολλές άλλες εκφάνσεις. Μεγαλώνει τελικά η πίτα; Μεγαλώνει.

Σχετικά με τον εξορθολογισμό της φορολογίας

Πρέπει να μιλάμε με πράξεις σε μια χώρα που, όντως, διαχρονικά ήταν φοβική στο να πάρει τέτοιες αποφάσεις με πολλές κυβερνήσεις και, κυρίως, αυτές που θα «φορολογούσαν τον μεγάλο πλούτο», θα σας πω παραδείγματα, τα οποία αποδεικνύουν το αντίθετο, χωρίς να σημαίνει ότι ακόμη δεν υπάρχουν περιθώρια:

Το πρώτο είναι για τους ελεύθερους επαγγελματίες και επειδή είμαι ελεύθερος επαγγελματίας και ίσως εκεί χρειαζόταν και μία καλύτερη επικοινωνιακή διαχείριση, -γιατί δεν είναι όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες φοροφυγάδες, όπως και καμία επαγγελματική κατηγορία δεν είναι κάτι ως ταμπέλα και ούτε όσοι ήταν κάτω από το τεκμήριο σημαίνει ότι φοροδιέφευγαν. Όμως, κρυβόμασταν πίσω από το δάχτυλό μας ως χώρα, όταν δεχόμασταν ότι ένας ιδιοκτήτης μιας επιχείρησης, ενός καφέ, να έχει οκτώ σερβιτόρους με τον κατώτατο μισθό και δύο ακόμη εργαζόμενους και αυτός να λαμβάνει -υποτίθεται- κάτω από τους εργαζόμενους του. Αυτό, προφανώς, παρέπεμπε σε φοροδιαφυγή και ήρθε η Κυβέρνηση να το λύσει.

Αλλά, επειδή όντως υπήρχαν «τρύπες», χωρίς να είναι δογματικό το Υπουργείο Οικονομικών ήρθε και διόρθωσε κάποια επιμέρους σημεία για τις μικρές περιοχές, περιοχές με μικρό πληθυσμό, και τον τρόπο υπολογισμού των προσαυξήσεων.

Δεύτερο παράδειγμα: Λέμε και ισχύει, ότι στη μεγαλύτερη κρίση, την πρώτη πληθωριστική κρίση, ως προς το ρεύμα, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη έδωσε στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, νοικοκυριά και επιχειρήσεις, τα περισσότερα: ήταν περίπου 13 δισεκατομμύρια για την στήριξη για το ρεύμα. Πόσοι ξέρουν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των χρημάτων δεν βγήκαν από τις τσέπες όλων των πολιτών, δεν βγήκαν από τη μία τσέπη και πήγαν στην άλλη τσέπη, αλλά ήρθε και με τον άμεσο μηχανισμό φορολόγησης, αλλά και με τον έκτακτο μηχανισμό και πήραν χρήματα; Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη το έκανε από τα υπερκέρδη. Και, αντίστοιχα, πριν από λίγες εβδομάδες υπήρξε η φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων. Τα χρήματα αυτά, επειδή η λογοδοσία είναι λέξη σημαντική για να έχουμε μία σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες, η οποία κρίνεται καθημερινά, θα δοθούν τον Δεκέμβριο σε αυτούς που, πραγματικά, έχουν την μεγαλύτερη ανάγκη, στους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και μιας σειράς άλλων επιδομάτων. Αυτές είναι κινήσεις που, δυστυχώς, δεν τις είδαμε για πολλά χρόνια και για αυτό και δεν πανηγυρίζουμε. Κι αυτό γιατί όταν για ολόκληρες δεκαετίες, σε αυτά όλα, οι κυβερνήσεις έκλειναν τα μάτια, για τους δικούς τους λόγους, όταν το κάνεις, οφείλεις να το πεις. Ναι, γιατί είναι σημαντικό να λες τι κάνεις στον κόσμο, αλλά και να λες ότι θα συνεχίσεις και στην ίδια λογική.

Σχετικά με την επιστολή του Πρωθυπουργού προς την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για τις υψηλότερες τιμές του ρεύματος στα Βαλκάνια

Είναι έτοιμη, θα αποσταλεί άμεσα. Όπως αντιλαμβάνεστε, είναι σημαντικό να βγουν και τα ονόματα των Επιτρόπων. Αυτό αναμένεται για να υπάρξει και η αντίστοιχη ενημέρωση στην αρμόδια ή στον αρμόδιο νέα ή νέο Επίτροπο (σ.σ. μετά το πέρας της συνέντευξης σύμφωνα με πηγές του politico η ανακοίνωση θα λάβει χώρα την επόμενη εβδομάδα https://www.politico.eu/article/von-der-leyen-delays-unveiling-of-new-european-commission-until-next-week/ ). Θεωρώ ότι είναι από τις μάχες που σε ένα μεγάλο ποσοστό δόθηκαν με πρωταγωνιστικό ρόλο από τον Κυριάκο Μητσοτάκη στην περίοδο που έπρεπε να στηρίξουμε, γιατί πολλές από αυτές τις έκτακτες κινήσεις ήταν και συμφωνημένες σε κεντρικό επίπεδο. Η Ελλάδα ναι, έδωσε τα περισσότερα χρήματα συναρτήσει του ΑΕΠ της, αλλά ήταν μια έκτακτη κατάσταση. Τώρα, πρέπει να δούμε συνολικά το ζήτημα της τιμολόγησης γιατί υπάρχει μια στρέβλωση στην αγορά. Βγάζει κάποιες ανακοινώσεις η Αντιπολίτευση και λέει έχουμε το ακριβότερο ρεύμα. Αναφέρεται στην τιμή χονδρικής. Αυτό είναι καταρχάς ανακριβές γιατί η χονδρική μετριέται – αν θέλουμε να είμαστε αξιόπιστοι- σε ένα βάθος μεγάλο, δηλαδή σε μια βδομάδα, σε έναν μήνα. Υπάρχουν, όντως, πράγματι, ώρες που η Ελλάδα έχει το ακριβότερο ρεύμα. Αλλά, αν το δεις σε βάθος μήνα δεν έχει. Πράγματι, όμως, οι χώρες της ευρύτερης περιοχής μας αντιμετωπίζουν πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα, λόγω των επιμέρους διασυνδέσεων μεταξύ των χωρών των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης. Αυτό είναι που λέμε ότι πληρώνουμε κάτι για το οποίο δεν ευθυνόμαστε.

Σχετικά με την περαιτέρω στήριξη των νοικοκυριών σε περίπτωση υπέρμετρων αυξήσεων στο ρεύμα

Η απάντηση είναι κατηγορηματικά «ναι» και αυτός είναι κι ένας από τους λόγους που τα χρήματα δίνονται στοχευμένα. Είναι δεδομένο, όπως συνέβη με τους αγρότες, που πρακτικά λύθηκε το θέμα σε ένα μεγάλο ποσοστό σε βάθος 10ετίας, δεν υπάρχει περίπτωση αν βρεθούμε σε κάποιον μήνα στην ανάγκη να στηρίξουμε τους πολίτες για υπέρμετρες αυξήσεις, να μην το κάνουμε. Θα το κάνουμε. Δηλαδή, τον Αύγουστο, που ήταν ο πρώτος μήνας από τον Ιανουάριο, που παρατηρήθηκε το φαινόμενο αυτό και -προσέξτε- ήρθε δύο εβδομάδες πριν το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, πριν την ανακοίνωση των τιμών του μήνα και είπε θα στηρίξουμε. Εδώ η πραγματικότητα είναι ότι η Ελλάδα που είναι πρώτη σε ρυθμούς αύξησης χρήσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας πρέπει να συνεχίσει να κινείται σε αυτή την κατεύθυνση, ούτως ώστε να μην χρειάζεται αυτή η στήριξη, αλλά όταν χρειάζεται, θα παρέχεται.

Σχετικά με τη νέα σχολική χρονιά και τη συγχώνευση σχολικών τμημάτων

Απαντώ σε αυτό, γιατί απασχολεί ένα μεγάλο μέρος κόσμου κάποιων περιοχών και όταν είδα κι εγώ την είδηση, προστρέχοντας στο Υπουργείο Παιδείας, πήραμε τα αναλυτικά στοιχεία.

Κατ’ αρχάς, να πούμε ότι φέτος ανοίγουν τα σχολεία με 10.000 περισσότερους καθηγητές. Και η Κυβέρνηση Μητσοτάκη και την προηγούμενη τετραετία και αυτή την τετραετία συνολικά έχει κάνει 38.500 διορισμούς εκπαιδευτικών. Δεν θα έχει κενά. Αυτό, προσέξτε, το δεν θα έχει κενά, δεν θα έχει κενά σε βάθος κάποιων εβδομάδων γιατί μπορεί να υπάρχει μία κύηση, μια έκτακτη συνθήκη που αντικαθίσταται ο εκπαιδευτικός με κάποιον άλλο. Έχουμε, μάλιστα, τετραπλασιασμό των διορισμών ειδικής αγωγής. Να πούμε ότι η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, την προηγούμενη τετραετία, ήταν η πρώτη που έκανε μόνιμους διορισμούς ειδικής αγωγής. Αυτό δεν συνέβαινε στη χώρα για κάποιον ανεξήγητο λόγο.

Ποιο είναι, λοιπόν, το ζήτημα. Εδώ η αλήθεια είναι ότι ο ακριβής αριθμός είναι το 1,6% των τμημάτων της χώρας που θα έχουν κάποιες συγχωνεύσεις. Αυτό γιατί γίνεται; Για να γίνει καλύτερη κατανομή πόρων και ανθρώπινου δυναμικού. Ποιος είναι ο μέσος όρος μαθητών ανά εκπαιδευτικό στην Ευρώπη; Είναι 12 μαθητές ανά εκπαιδευτικό. Στην Ελλάδα αυτός ο αριθμός ήταν και παραμένει 4 μονάδες κάτω, τέσσερις μαθητές κάτω, δηλαδή 8,1 για την ακρίβεια.

Προφανώς υπάρχουν τμήματα που είναι 6, τμήματα που είναι 15. Υπάρχει ένα όριο το οποίο  δεν το ξεπερνάμε που είναι το 25. Το όριο δεν θα ξεπεραστεί σε καμία περίπτωση.

Σε σχέση με πέρυσι, θα ανεβεί  ο μέσος όρος σε νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο; Απάντηση: Στο νηπιαγωγείο και στο λύκειο θα μειωθεί κατά δύο μαθητές ο μέσος όρος και στο γυμνάσιο και το δημοτικό θα είναι ο ίδιος με πέρυσι. Άρα, το Υπουργείο Παιδείας τι κάνει; Κάνει κάποιες συγχωνεύσεις, χωρίς να υπερβαίνει το ανώτατο όριο, στο 1, 6% των τμημάτων. Γιατί; Για να μην υπάρχουν κενά. Γι’ αυτό το κάνει. Για να έχει καλύτερη κατανομή των νέων εκπαιδευτικών και των υπαρχόντων εκπαιδευτικών, ούτως ώστε να ξεκινήσει ομαλά η χρονιά. Πώς ξεκινάει η χρονιά; Όπως σας είπα, με 10.000 περισσότερους εκπαιδευτικούς.

Ξεκινάει η χρονιά, με δυνατότητες οι οποίες είναι κοινωνικές παρεμβάσεις, όπως το ψηφιακό φροντιστήριο που ξεκινάει από 16 Σεπτεμβρίου πιλοτικά και θα αφορά χιλιάδες μαθητές σε όλη τη χώρα, το ψηφιακό σχολείο σε απομακρυσμένες περιοχές με εκπαιδευτικούς, αλλά και τηλεκπαίδευση, όπως οι αυτόνομες τάξεις, όπως στη Γαύδο και στους Αρκιούς. Με την εφαρμογή  stop bulling, για το  bulling που ήδη έχουν χρησιμοποιήσει πάνω από 200 μαθητές. Και είναι κάτι που καλό είναι να μην συζητείται, προφανώς, κάθε μέρα, να μην έχουμε, δηλαδή, περιστατικά, αλλά υπάρχουν, μας αρέσει, δεν μας αρέσει. Άρα, αυτό δεν έγινε μία φορά για να αντιμετωπίσουμε ένα ζήτημα επικαιρότητας. Υπάρχει και ενισχύεται. Κι αυτός είναι και ένας από τους λόγους που ξεκινάει η χρονιά με τα κινητά στην τσάντα. Όχι για κάποιον τιμωρητικό λόγο, γιατί έχει παρατηρηθεί ότι ένας από τους βασικούς λόγους που γίνεται το bulling είναι για τη βιντεοσκόπηση. Γι’ αυτό υπάρχει κλιμάκωση των ποινών. Παράδειγμα, αν απλά έχουμε ένα κινητό, θα έχουμε μία αποβολή μιας μέρας, αν, όμως, αυτό το κινητό χρησιμοποιηθεί για βιντεοσκόπηση, έχουμε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, Επίσης, το e-Parents είναι μια πολύ σημαντική εφαρμογή για τους γονείς. Τα Διαδραστικά Σχήματα Μάθησης, η Δράση Ενεργού Πολίτη. Και εγώ θα σταθώ και στον νέο τρόπο σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού. Είναι εξειδικευμένα θέματα, προφανώς αυτά θα τα δούμε στην πράξη.

Σχετικά με το πρόγραμμα «ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ»

Για μένα μία από τις κορυφαίες ανακοινώσεις της ΔΕΘ, είναι το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου». Πήγα να ψηφίσω στο σχολείο, που ήμουν μαθητής, στην Πάτρα, στις δημοτικές εκλογές και είδα την ίδια εικόνα που είχα δει πριν από κάποια χρόνια. Έχουμε παραπάνω εκπαιδευτικούς, έχουμε διαδραστικούς πίνακες, αλλά υπάρχουν ακόμα σχολεία, τα οποία έχουν πρόβλημα μεγάλο. Είναι κατ’ αναλογία αυτό που λέγαμε για τα νοσοκομεία. Τρέχει ένα πρόγραμμα για τα νοσοκομεία, το μεγαλύτερο από συστάσεως ΕΣΥ, αλλά τώρα τρέχει, επιτέλους κι ένα πρόγραμμα για τα σχολεία, ύψους αρχικά, 250 εκατ. Χθες έγινε και η πρώτη σύσκεψη και θα αναλάβει η ΚΤΥΠ που έχει την τεχνογνωσία και θα τρέξει άμεσα, δηλαδή, τώρα τον επόμενο μήνα γίνονται οι καταγραφές, από 1/1/2025 η αναβάθμιση.

Σχετικά με την Πανεπιστημιακή Αστυνομία

Το απάντησε ο Πρωθυπουργός στη Δ.Ε.Θ.. Ο Πρωθυπουργός δεν κρύβει τα λόγια του. Όταν κάτι δουλεύει, το ενισχύουμε, όταν κάτι δεν δουλεύει το αλλάζουμε. Η αλήθεια είναι ότι η Πανεπιστημιακή Αστυνομία, όπως είχε σχεδιαστεί την πρώτη τετραετία, δεν δούλεψε. Γι΄ αυτό και τη δεύτερη τετραετία ακολουθήθηκε ένα άλλο δόγμα από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το Υπουργείο Παιδείας, δηλαδή το δόγμα της κανονικής Αστυνομίας. Και έχουμε σχεδόν κάθε μέρα μια εκκένωση κατάληψης, στο Ε.Μ.Π. και αλλού, γιατί αντιλήφθηκαν -και το άλλαξαν στην πορεία, δεν πήγαν χαμένοι οι άνθρωποι αυτοί, ίσα-ίσα έχουν διοχετευτεί σε άλλες Υπηρεσίες και κάποιοι λίγοι όντως κάνουν κάποιες περιπολίες- οι Πρυτανικές Αρχές και οι πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, ότι η παραβατικότητα αυτή που υπάρχει σε κάποια Ιδρύματα των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης, δεν χρειάζεται Πανεπιστημιακή Αστυνομία, χρειάζεται κανονική Αστυνομία, κανονικές εκκενώσεις, συλλήψεις και να πάρουν οι άνθρωποι αυτοί που «μολύνουν» τα Πανεπιστήμια και δεν έχουν καμία σχέση, κατά κανόνα, με την ακαδημαϊκή κοινότητα, να πάρουν τον δρόμο της Δικαιοσύνης.

Σχετικά με τη βελτίωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας

Τα βασικά προβλήματα, τα οποία καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και είναι εν εξελίξει η διαδικασία αντιμετώπισης, αλλά έχει ακόμα δρόμο για να πούμε ότι καταφέραμε κάτι σημαντικό, είναι η επαπειλούμενη υποστελέχωση. Η αλήθεια είναι ότι έχουμε περισσότερους γιατρούς και νοσηλευτές. Έχω και τα αναλυτικά στοιχεία. Κατά 10% είναι παραπάνω από το 2019, με ακριβή στοιχεία. Έχουμε 10% παραπάνω. Και μάλιστα είναι 12% παραπάνω το λοιπό προσωπικό, δηλαδή νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό και 8% παραπάνω το ιατρικό προσωπικό. Υπάρχει, όμως, ένας κίνδυνος εδώ, αυτό είναι το πρώτο πρόβλημα, ότι εδώ και κάποια χρόνια, αρχίζει να γίνεται μη θελκτικό το Ε.Σ.Υ. για έναν νέο επιστήμονα. Αυτό, λοιπόν, πώς αντιμετωπίζεται;

Πρώτον, δίνοντας παραπάνω στους γιατρούς, όσα μπορείς παραπάνω, προφανώς και αξίζουν περισσότερα, όπως το είπαμε και για τους ένστολους, αυτό ισχύει και με τους γιατρούς μας. Η τρίτη σειρά αυξήσεων ανακοινώθηκε προχθές από τον Πρωθυπουργό. Η πρώτη ήταν 10% αύξηση των μισθών τους, η δεύτερη ήταν το 20% αύξηση των εφημεριών τους, η τρίτη είναι η αυτοτελής φορολόγηση των εφημεριών που οδηγεί, κατά 22%, σε μια αύξηση περίπου140 ευρώ τον μήνα. Πακέτο με αυτή την ανακοίνωση πηγαίνει και τα 300 και 600 ευρώ επίδομα που θα πάρουν για να πάνε σε συγκεκριμένες περιοχές, ούτως ώστε να μην έχουμε το ίδιο πρόβλημα το επόμενο καλοκαίρι. Επειδή οι πόροι είναι πεπερασμένοι, είναι δεδομένο ότι όσο υπάρχουν λεφτά θα δίνονται σίγουρα και στους γιατρούς και στους νοσηλευτές και στο ιατρικό προσωπικό.

Για μένα εξαιρετική αξία έχει η ανακοίνωση και πλέον η υλοποίηση του ιδιωτικού έργου για τους γιατρούς του Ε.Σ.Υ.. Να μπορούν, δηλαδή, οι άνθρωποι αυτοί, όπως κάνουν και οι πανεπιστημιακοί γιατροί, με συγκεκριμένους κανόνες να κάνουν και ιδιωτικό έργο, χωρίς δηλαδή να διαταράσσεται η λειτουργία μιας κλινικής. Αντιστοίχως, οι ιδιώτες γιατροί κάνουν εφημερίες στα δημόσια νοσοκομεία και μπορούν να έχουν ένα επιπλέον εισόδημα, μην ξεχνάμε τους ιδιώτες γιατρούς, οι οποίοι μάλιστα -σας μιλάω και ως ελεύθερος επαγγελματίας δικηγόρος, όχι γιατρός- μόνο αν είσαι ελεύθερος επαγγελματίας μπορεί να καταλάβεις τι σημαίνει να τα πληρώνεις όλα από την τσέπη σου. Άρα, το ένα ζήτημα είναι, δίνουμε κίνητρα και όσο μπορούμε λεφτά για να σταματήσει αυτό το κύμα, το οποίο, μόλις το αντιστρέψουμε, τότε θα έχουμε και καλύτερα νούμερα. Έχουμε καταφέρει να μην έχουμε μειώσεις προσωπικού, έχουμε αύξηση, χρειάζονται όμως παραπάνω.

Το δεύτερο πρόβλημα είναι οι εγκαταστάσεις. Έχει αρχίσει και γυρίζει το κλίμα σε κάποια νοσοκομεία, γιατί τρέχει το μεγαλύτερο πρόγραμμα αναβάθμισής τους από συστάσεως Ε.Σ.Υ.. Είναι 80 νοσοκομεία, 88 για την ακρίβεια, 154 Κέντρα Υγείας.

Σχεδόν κάθε μέρα ο Υπουργός Υγείας, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, βγάζει και μια θετική είδηση, αυτά είναι από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πρόκειται για προγράμματα, τα οποία ουσιαστικά είναι αυτό που λέγαμε στην αρχή, μπορεί να μην είναι άμεση ενίσχυση στον πολίτη, στον συνταξιούχο. Άκουσα και μια κριτική για απευθείας αναθέσεις. Όποιος ξέρει από δημόσια οικονομικά, καταλαβαίνει ότι δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν απευθείας αναθέσεις σε αυτά τα ποσά. Είναι δεδομένο ότι έχουμε διαγωνισμούς, οι οποίοι έχουν πλέον φτάσει, όχι απλά ότι έχουν προχωρήσει, έχουν φτάσει σε φάση υλοποίησης.

Σχετικά με την έκθεση Ντράγκι

Αν δει κανείς τους δείκτες, ναι, η Ελλάδα μπορεί να τρέχει με διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά το θέμα είναι ποιοι είναι οι ρυθμοί ανάπτυξης και οι μέσοι όροι και ποιες είναι οι στοχεύσεις ως προς την παραγωγή των χωρών.

Είναι πολύ τολμηρά αυτά τα οποία είπε ο Πρωθυπουργός. Αναγκαία να προσθέσω. Και δεν είναι τα πρώτα. Αλλά από ένα σημείο και μετά, μια οικονομία η οποία βρέθηκε στο ναδίρ, αρχίζει και ανεβαίνει. Προσπαθεί από το πλεόνασμα να στηρίξει. Δεν υπάρχει νέος άνθρωπος που να μην έχει προβληματιστεί, είτε για το σπίτι του, είτε για το γραφείο του. Όσοι είναι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν και τις δύο ανάγκες. Είναι σημαντικά αυτά τα προγράμματα. Πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες. Γιατί δεν είναι μόνο ελληνικό πρόβλημα το πρόβλημα της στέγης. Και ξέρω ότι κάποιος που πληρώνει παραπάνω, κάποιος άλλος εισπράττει παραπάνω που έχει ένα σπίτι. Αλλά είδαμε και σε άλλες χώρες πορείες για τα σπίτια βραχυχρόνιας μίσθωσης, αντίστοιχα τις δικές μας πρωτοβουλίες. Ναι, υπάρχουν ατζέντες που χρειάζεται το καράβι, σας το ξαναλέω, αν όχι να στρίψει σε όλες τις περιπτώσεις, να επιταχύνει.

Σχετικά με τις εξελίξεις στο ΣΥΡΙΖΑ

Προφανώς και το παρακολουθούμε. Αλίμονο αν δεν παρακολουθούσαμε τις εξελίξεις στο κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Θεωρώ, όμως, λάθος να τοποθετούμαστε γι΄ αυτό, ειδικά όταν μια διαδικασία είναι εν εξελίξει. Και το λέω αυτό ως και μια έμμεση, ας πούμε, προτροπή να αποφεύγουμε αυτό τον πειρασμό. Αντιλαμβάνομαι ότι είναι ένας πειρασμός. Έχω απαντήσει στην ενημέρωση πολιτικών συντακτών ότι πολλές φορές πήραμε πάρα πολλά μηνύματα από ψηφοφόρους μας, μέλη μας, ανθρώπους οι οποίοι είναι κοντά μας, ή έχουν έστω μια απόσταση και περιμένουν να δουν πράγματα, «σταματήστε να ασχολείστε με το ΣΥΡΙΖΑ», πριν δούμε αυτή, ας πούμε, τη σφοδρή επιδείνωση των εσωκομματικών. Είναι δική τους δουλειά, έχουν τα μέλη τους, τους δικούς τους ανθρώπους. Εμείς πρέπει να κάνουμε τη δική μας δουλειά. Αυτό μόνο κακό κάνει. Όποιος θεωρεί ότι είναι τυχερός ο Μητσοτάκης, η Κυβέρνηση που δεν έχει Αντιπολίτευση, έχει αυτή την Αντιπολίτευση, όπως τη χαρακτηρίζουν, τέλος πάντων. Αυτή τη στιγμή, η Κυβέρνηση ασχολείται με τα προβλήματα και με τη δικαιολογημένη κριτική, είτε των πολιτών, είτε των Μέσων. Είναι δεδομένο ότι αυτοί είναι οι αντίπαλοι, τα προβλήματα και αυτά πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Αλλά δεν έχουμε να συγκριθούμε με ένα άλλο πρόγραμμα, με μια άλλη εναλλακτική. Είναι δεδομένο ότι η χώρα χρειάζεται μια σοβαρή Αντιπολίτευση με προγραμματικό λόγο,  η οποία να ασκεί τη σφοδρότατη δυνατή κριτική στην Κυβέρνηση, αλλά να δείχνει έναν άλλο δρόμο, να μπορούμε εμείς να αντικρούσουμε αυτό τον δρόμο, να κοστολογήσουμε αυτό το δρόμο. Μακάρι να δούμε αυτό κάποια στιγμή να γίνεται, να αποκτήσει μια μορφή. Μέχρι τότε, πρέπει να μιλάμε μόνο για τη δουλειά μας.

Σχετικά με τις δημοσκοπήσεις

Δεν υποτιμούμε καμία έρευνα, ούτε θα επιτεθούμε ποτέ εμείς, είτε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, είτε κάποιο δικό μας στέλεχος σε μια δημοσκοπική εταιρείας, επειδή μπορεί να μας έδειξε κάποιες μονάδες κάτω ή κάποια άλλη να μας έδειχνε κάποιες μονάδες πάνω. Θεωρώ ότι αποτυπώνονται τάσεις και πρέπει να παίρνεις πολύ σοβαρά, ειδικά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά, που δείχνουν αυτό που λέγαμε στην αρχή, ότι ακόμα υπάρχει δρόμος που πρέπει να διανυθεί. Αλλά η αλήθεια είναι ότι μέχρι να δεις ποιοι είναι οι αντίπαλοί σου, εσύ έχεις έναν απολογισμό και έναν προγραμματισμό, να δεις ποιοι είναι οι άλλοι και τι λένε, μέχρι τότε, απλά τα κοιτάς, βλέπεις τις διαφορές και περιμένεις, χωρίς να υποτιμάς. Με λίγα λόγια, όταν έρθει η ώρα των εκλογών και έχουμε τρία χρόνια μπροστά μας, θα δούμε ποιοι είναι οι αντίπαλοι και τι λέει ο καθένας.

Σχετικά με τα διακινούμενα σενάρια περί αλλαγής του εκλογικού νόμου

Δεν υπάρχει τέτοια συζήτηση. Πέραν του ότι ο Πρωθυπουργός το απέδειξε στην πρώτη τετραετία, θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή έχει κάποιους κανόνες. Μπορεί ο καθένας να έχει τη δική του άποψη για τους κανόνες, αλλά αυτοί είναι οι κανόνες. Νομίζω ότι πιο σημαντικό είναι να πας στο 2027 και να πεις, «σας είπα δέκα, έκανα τουλάχιστον δέκα». Μακάρι να είναι και 15 ή κάποια περισσότερα, παρά το να προσπαθήσεις να πάρεις κάποιες έδρες παραπάνω, ρίχνοντας τον πήχη κάνοντας αυτή την αλλαγή που λέτε. Ζήσαμε πολλά ως χώρα. Ίσως μπορώ να πω ότι χωρίζω την Ελλάδα μέχρι το 2010 και μετά το 2010. Η Ελλάδα μετά το 2010 έχει κάποια επίπεδα. Έχουμε πολλά ακόμα να κάνουμε. Αν ο κόσμος δει ένα αποτέλεσμα σε δέκα βασικά σημεία πολιτικής και δει ότι την πρώτη τετραετία πήγαμε πέντε βήματα μπροστά και τη δεύτερη άλλα πέντε βήματα μπροστά, τότε νομίζω ότι, όπως φάνηκε σε αυτές τις εκλογές, μπορούμε να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αλλά ας δούμε πώς θα κυλήσουν τα επόμενα χρόνια και εδώ είμαστε να τα συζητήσουμε.

Copyright © 2023-2024 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr