Σημεία συνέντευξης στην εκπομπή της ΕΡΤ “Newsroom”
Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη στην εκπομπή της ΕΡΤ “Newsroom” με τον Γιώργο Σιαδήμα
Για τα μέτρα που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στην ΔΕΘ
Καταρχάς να πω εισαγωγικά ότι η Κυβέρνηση αυτή και ο Πρωθυπουργός δίνει, δίνουμε όσα περισσότερα μπορούμε με βάση τα δημόσια οικονομικά και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε με βασικό κριτήριο να έχουν μόνιμο χαρακτήρα τα μέτρα αυτά.
Το δεύτερο που θέλω να πω είναι ότι υπάρχει ξεκάθαρη στόχευση στους νέους, στις οικογένειες με παιδιά, στη μεσαία τάξη και σε αυτούς που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη, βλέπε τους χαμηλοσυνταξιούχους και το τρίτο που θέλω να πω είναι ότι οι μειώσεις φόρων είναι στην πραγματικότητα για τους μισθωτούς και τους δημοσίους υπαλλήλους, και στους συνταξιούχους, είναι αυξήσεις μισθών και συντάξεων- θα δούμε πόσο στη συνέχεια- και για τους ελεύθερους επαγγελματίες είναι αύξηση εισοδήματος γιατί στο εκκαθαριστικό το οποίο θα δούνε για το έτος 2026 και μετά θα βλέπουν σαφέστατα μικρότερο φόρο.
Θέλω να ξεκινήσω με τους νέους γιατί ως ένας ελεύθερος επαγγελματίας 37 ετών έκατσα και έκανα μαζί με τη βοήθεια του οικονομικού επιτελείου μια άσκηση για έναν αυτοαπασχολούμενο όπως ήμουν και εγώ στα 27 μου δικηγόρο, μηχανικό, λογιστή, γιατρό, οποιονδήποτε, τέλος πάντως, ελεύθερο επαγγελματία/ αυτοαπασχολούμενο. Καταρχάς να πούμε ότι το 70% των επιχειρήσεων στη χώρα μας, 7 στις 10 δηλαδή, είναι ατομικές επιχειρήσεις. Άρα οι ατομικές επιχειρήσεις, δηλαδή οι αυτοαπασχολούμενοι, ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν σε αυτό το οποίο θα πω αναφορά.
Να δούμε λοιπόν, το 2019 είναι δύο κατηγορίες, νέοι μέχρι 25 ετών και νέοι μέχρι 30 ετών. Ένας νέος λοιπόν, μέχρι 25 ετών με εισόδημα ας πούμε 15.000 ευρώ και αντίστοιχα για τους 30 ετών-ούτε 10.000 ευρώ ούτε 20.000 ευρώ, να πάμε στη μέση αυτής της κλίμακας- μέχρι το 2019 είχε συντελεστή φορολογίας από 0-20.000 ευρώ, 22%. Άρα, 3.300 ευρώ. Για αυτό το ποσό είναι μηδέν τώρα. 0-10.000 ευρώ το είχαμε πάει 9%, τώρα έχει πάει μηδέν και αντίστοιχα … Εφόσον είχε περάσει μια πενταετία είχε το τέλος επιτηδεύματος, ας πούμε μέχρι 25, δεν είναι πάρα πολλοί αυτοί, όσοι το είχαν ήταν 650 ευρώ και αυτό είναι μηδέν και είχε και την εισφορά αλληλεγγύης 66 ευρώ. 4.000 ευρώ ένας νέος μέχρι 25 ετών φόρο. Σήμερα είναι μηδέν.
Άρα, από 3.500 ευρώ ο νέος δικηγόρος, γιατρός, λογιστής μέχρι 25 ετών από 3.500 ευρώ δίνει πλέον μηδέν.
Το πιο σημαντικό – γιατί στην πρώτη κατηγορία είναι λίγοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, συνολικά είναι 70.000 οι νέοι που δουλεύουν μέχρι τα 25 και έχουν εισόδημα- στη δεύτερη κατηγορία όμως είναι σχεδόν 200.000. Είναι η κατηγορία 25-30. Ένας νέος λοιπόν από 25 έως 30 ετών ελεύθερος επαγγελματίας, αυτοαπασχολούμενος με εισόδημα 15.000 ευρώ πλήρωνε φόρο μέχρι το 2019 συνολικά 4.000 ευρώ. Πώς είναι αυτό; 3.300 ευρώ ο φόρος εισοδήματος γιατί είναι το 22%, 650 ευρώ το τέλος επιτηδεύματος και 66 ευρώ η εισφορά αλληλεγγύης. Τώρα ο φόρος αυτός από 4.000 ευρώ για έναν νέο μέχρι 30 ετών έχει φτάσει μαζί με τις τελευταίες ανακοινώσεις- θα φτάσει δηλαδή από την επόμενη χρονιά για να είμαστε δίκαιοι-1.350 ευρώ. Γιατί; Γιατί πήγαμε τον εισαγωγικό φορολογικό συντελεστή που ήταν 22% από το πρώτο ευρώ στο 9% μέχρι τις 10.000 ευρώ- αυτό έγινε τα προηγούμενα χρόνια- και τώρα από 10.000-20.000 ευρώ ένας νέος από 25 έως 30 ετών από 22% που ήταν πήγε και αυτό στο 9%. Αυτό σημαίνει λοιπόν ότι ένας 25άρης, 26άρης μέχρι 30 ετών νέος ελεύθερος επαγγελματίας, αυτοαπασχολούμενος γλιτώνει περίπου 3.000 ευρώ, για την ακρίβεια 2.650 ευρώ φόρο τον χρόνο.
Η απάντηση είναι ότι δεν είναι λίγοι γιατί όπως σας είπα είναι 260.000 μέχρι τα 30, 70.000 εκ των οποίων είναι, για να είμαστε ακριβείς είναι μέχρι 25 ετών. Δεύτερον -πολιτικά λέω- μπορεί ο χώρος της αριστεράς να έχει συνηθίσει τους νέους να κάνουν καταλήψεις στην πραγματικότητα όμως αυτές είναι κάποιες πολύ μικρές μειοψηφίες, οι περισσότεροι νέοι σπουδάζουν, παλεύουν και κάποιες φορές κάνουν και δεύτερη δουλειά. Το τρίτο που θέλω να πω είναι ειδικά για τους ελεύθερους επαγγελματίες χρειάζονται περισσότερα. Είδα μια απάντηση που μου έβγαλε χθες ένα σάιτ, μια ιστοσελίδα εστίασης, καταρχάς το παράδειγμα που έφερα χθες αναφερόταν στους αυτοαπασχολούμενους και τους νέους, προφανώς η εστίαση χρειάζεται μεγαλύτερη στήριξη και όλος ο κλάδος συνολικά αλλά παρέθεσα με στοιχεία τους φόρους του 2019 με τους φόρους του 2025 και είναι σαφέστατα πολύ μικρότεροι. Και το κυριότερο που θέλω να πω είναι ότι τα μέτρα αυτά έχουν μία στόχευση, πέραν της οικονομικής ενίσχυσης των ανθρώπων αυτών συνολικά στη νέα γενιά. Γιατί υπάρχουν και νέοι που είναι μισθωτοί. Υπάρχουν και νέοι ειδικά ας πούμε στο δημόσιο είναι η κατηγορία των εκπαιδευτικών οι οποίοι δεν είναι μόνιμοι, είναι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί. Οι νέοι αυτοί άνθρωποι πρέπει να βοηθηθούν και στον μισθό τους. Για αυτό και αυτές οι φοροαπαλλαγές ή οι φοροελαφρύνσεις, αναλόγως την ηλικία, αναφέρονται και στους μισθωτούς νέους. Δηλαδή τις αντίστοιχες, αναλόγως με το εισόδημά τους, λιγότερες κρατήσεις θα δούνε οι νέοι άνθρωποι με μεγαλύτερο μισθό, αν δεν είναι ελεύθεροι επαγγελματίες.
Για την κριτική που ασκείται ότι δεν ανακοινώθηκαν μέτρα για τους ελεύθερους επαγγελματίες
Καταρχάς όλα αυτά τα οποία σας λέω αναφέρονται στους ελεύθερους επαγγελματίες δηλαδή στις ατομικές επιχειρήσεις. Όχι στις υπόλοιπες επιχειρήσεις. Στις υπόλοιπες επιχειρήσεις έχουν μειωθεί οι φόροι, αλλά όχι με τις τελευταίες ανακοινώσεις. Στις υπόλοιπες επιχειρήσεις πέραν των ατομικών έχουμε μειώσει τον φόρο των επιχειρήσεων στο 22% από το 28%, έχουμε μειώσει το φόρο στα μερίσματα στο 5%, έχουμε μειώσει την προκαταβολή φόρου από το 100% για τον ελεύθερο επαγγελματία, αυτοαπασχολούμενο, δηλαδή το φυσικό πρόσωπο, στο 55% και την επιχείρηση στο 80%. Αυτές είναι οι μειώσεις τις οποίες έχουμε κάνει ήδη για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Τώρα τα μέτρα αυτά αναφέρονται σε όλα τα φυσικά πρόσωπα. Δηλαδή και στους δημοσίους υπαλλήλους και στους ιδιωτικούς υπαλλήλους και στους συνταξιούχους και στους ελεύθερους επαγγελματίες. Δηλαδή ο φόρος που πήγε στο 22% ενώ τον είχαμε παραλάβει στο 29% το 2019, τον είχαμε ρίξει στο 22% και τώρα τον πήγαμε στο 20% και 18% αν έχεις ένα παιδί, 16% αν έχεις δύο παιδιά, 9% αν έχεις τρία παιδιά, 0% μέχρι τις 20.000 ευρώ αν έχεις τέσσερα παιδιά και πάνω, είσαι πολύτεκνος ή υπερπολύτεκνος, δεν είναι μόνο για τον μισθωτό είναι και για τον ελεύθερο επαγγελματία είτε είναι 30 είτε 35 είτε 40 είτε σε οποιαδήποτε ηλικία. Άρα, του μειώνουμε τον φόρο ενός ελεύθερου επαγγελματία πάνω από 30 ετών. Γιατί μέχρι 30 σας είπα. Από το 29% που τον παραλάβαμε με προκαταβολή φόρου 100% τον έχουμε πάει στο 20% αν δεν έχει παιδιά και στο 18% αν έχει ένα παιδί, στο 16% αν έχει δύο παιδιά και πάει λέγοντας. Το ξαναλέω: Ένας 35άρης – 40άρης ιδιώτης γιατρός, ιδιώτης δικηγόρος, ιδιώτης μηχανικός και πάει λέγοντας, είχε φόρο 29% από ένα ποσό και πάνω. Δηλαδή, μέχρι τις 20.000 ευρώ ήταν 22%. Και αυτό το μειώσαμε, τον εισαγωγικό, αλλά τις προηγούμενες φορές. Είχε 29% και το έχουμε ρίξει το πολύ 20% αν δεν έχει παιδιά. Και το ξαναλέω: Όχι μόνο τον φόρο. Καταργήθηκε το τέλος επιτηδεύματος και με βάση την προκαταβολή φόρου που πήγε για τα φυσικά πρόσωπα από 100% στο 50% και εκεί υπάρχει μια αισθητή μείωση.
Μου είπατε για τα τεκμήρια. Εγώ δεν έχω κρύψει τα λόγια μου. Η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, αυτή η προσπάθεια της Κυβέρνησης να αυξήσει τα έσοδα του Κράτους είχε, προφανώς, σε κάποια από αυτά που πήρε ως πρωτοβουλίες και για λόγους επικοινωνιακούς, και πολιτικό κόστος. Υπήρξαν και κάποιοι ελεύθεροι επαγγελματίες οι οποίοι είδαν αυτά τα μέτρα και απαίτησαν, ζήτησαν κάποιες εξαιρέσεις. Η Κυβέρνηση από τότε, χωρίς να έχει αλλάξει στόχευση -συνεχίζουμε και αντιμετωπίζουμε την φοροδιαφυγή- έχει βάλει φίλτρα. Και προ ημερών ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε τις εξαιρέσεις στις περιοχές μέχρι 1.500 κατοίκους. Εμείς δεν θέλουμε να μιλάμε τιμωρητικά. Ξέρουμε ότι ο ιδιωτικός τομέας, όπως και ο δημόσιος τομέας, έχει προβλήματα. Υπάρχει τεράστιο ζήτημα κόστους ζωής. Το ξέρω. Το βιώνουμε όλοι και πολύ παραπάνω οι συμπολίτες μας, που δεν έχουν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν πολύ εύκολα. Υπάρχει ακρίβεια. Δεν το αρνούμαστε. Για αυτό και συνεχώς θα δίνουμε όσα περισσότερα μπορούμε με μειώσεις φόρων σε όλους με δίκαιο τρόπο.
Για το ΦΠΑ
Είναι νομίζω μια από τις συζητήσεις που ενδιαφέρουν πολύ τον κόσμο, την κοινωνία. Αυτές είναι σοβαρές συζητήσεις γιατί έχουν να κάνουν με τη ζωή του κόσμου. Καταρχάς να πούμε ότι όλοι μας, επί της αρχής, είμαστε υπέρ του να μειώνονται φόροι. Όσο παραπάνω φόροι, δηλαδή. Δεν είναι ότι εμείς θέλουμε τους άμεσους και κάποιος άλλος θέλει τους έμμεσους. Όλοι θέλουμε να μειώνονται αν γίνεται όλο και περισσότεροι φόροι. Η διαφορά ημών με τα υπόλοιπα κόμματα είναι ότι όταν είχαμε και έχουμε την δυνατότητα να κάνουμε κάτι, δηλαδή είμαστε στην Κυβέρνηση, γιατί και τα υπόλοιπα κόμματα είχαν αυτή την δυνατότητα, μόνο μειώνουμε ή καταργούμε φόρους.
Σήμερα, ο κ. Πετραλιάς, ο Υφυπουργός Οικονομικών, ανακοίνωσε συνολικά στη Βουλή και κατέθεσε και σχετικό έγγραφο, τους φόρους που έχει μειώσει από το 2019 μέχρι σήμερα η Κυβέρνηση Μητσοτάκη. Και είναι 83 πλέον. Θέλω, όμως, να σταθώ από τους 83 στους έμμεσους φόρους. Στους ΦΠΑ που έχουμε μειώσει. Με τελευταίο την ανακοίνωση που έκανε ο Πρωθυπουργός.
83 συνολικά, 23 έμμεσοι. Προσέξτε. Ήταν 22, με τον ΦΠΑ στα νησιά έγινε 23. Πολύ συνοπτικά σας λέω ότι έχει μειωθεί ο ΦΠΑ σε αστικές, προαστιακές, χερσαίες και σιδηροδρομικές μεταφορές από το 24% στο 13% και αντίστοιχα σε όλες τις μεταφορές: θαλάσσιες, αεροπορικές, ταξί, στους κινηματογράφους πήγε από το 24% στο 13% και στη συνέχεια στο 6%. Δεν νομίζω ότι είναι ένα «σπορ, ένα χόμπι πλουσίων» ο κινηματογράφος και όλα αυτά τα οποία λέω. Ο ΦΠΑ σε μια σειρά αγαθών που σχετίζονται με τη δημόσια υγεία. Δηλαδή, μέσα ατομικής υγιεινής, προστασίας, φίλτρα, γραμμές αιμοκάθαρσης, απινιδωτές από το 24% στο 6%. Ο συντελεστής ΦΠΑ στα έργα τέχνης από το 24% στο 13% και στη συνέχεια στο 6%. Συντελεστής ΦΠΑ στον καφέ, όχι σε αυτόν που πίνεις στο μαγαζί, αλλά τον take away, από το 24% στο 13% και θα πω κι ένα άλλο ως νέος μπαμπάς, όπως είστε κι εσείς, στα βρεφικά είδη από το 24% στο 13%. Για να μην τους πω όλους. Άρα, το πρώτο που πρέπει να πούμε είναι ότι η Κυβέρνηση αυτή έχει μειώσει και έμμεσους φόρους: ένα. Δύο: γιατί στα νησιά συγκεκριμένα παραπάνω; Γιατί, όπως είπατε, υπάρχουν και κάποιες ειδικές, ειδικά τον χειμώνα, συνθήκες τις οποίες τις αντιμετωπίζουν και αυξάνουν παραπάνω το κόστος, λόγω των δύσκολων μεταφορών και των δρομολογίων, αλλά και γιατί η Ευρώπη εξαίρεση επιτρέπει μόνο σε νησιωτικές περιοχές. Το τελευταίο που θέλω να πω είναι ότι προτεραιοποιήθηκε ο φόρος εισοδήματος και κάποιοι άλλοι άμεσοι φόροι έναντι συνολικά του ΦΠΑ για τρεις λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι το κόστος. Αν είχαμε λεφτά και για το ΦΠΑ και για τους άμεσους φόρους και για όλα τα υπόλοιπα που λέει η Αντιπολίτευση, προφανώς θα τα δίναμε όλα. Αλλά, υπάρχει οροφή δαπανών, πάνω από την οποία αν περάσεις- είναι τα 1,7 δισεκατομμύρια- που είχαν μείνει να δώσουμε γιατί είχαμε δώσει και ήδη κάποια λεφτά σας θυμίζω, αν περάσεις πάνω από αυτό το σημείο μπαίνεις σε επιτήρηση. Άρα, υπάρχει όριο και αν το περάσουμε, έχουμε ζήτημα με την Ευρώπη. Το δεύτερο το οποίο θέλω να πω είναι ότι έχει φανεί ότι οι μειώσεις των έμμεσων φόρων, όπως στην Ισπανία, δεν περνούν στον καταναλωτή. Στην Ισπανία το μείωσαν από 4%, τον μηδένισαν -στο 0%- και αναγκάστηκαν να τον επαναφέρουν στην προηγούμενη του τιμή και, μάλιστα, τα προϊόντα ακρίβυναν. Το τρίτο που θέλω να πω, ακόμη και αν είχαμε τα λεφτά και ακόμα και αν εξασφαλίζαμε ότι αυτή η μείωση, μία μονάδα είναι 1 δις συνολικά για τον ΦΠΑ, ακόμη και αν τον μειώναμε στοχευμένα, ας πούμε για κάποια τρόφιμα ή για τα τρόφιμα, και πέρναγε στον καταναλωτή, δηλαδή προσπερνούσαμε τον πρώτο και τον δεύτερο λόγο, προσέξτε γιατί εδώ η Αντιπολίτευση κάνει ένα πολύ μεγάλο λάθος. Συγκριτικά, το ξαναλέω. Ο άμεσος φόρος που μειώσαμε, μειώνεται στοχευμένα. Δηλαδή, πιο πολύ για τις οικογένειες, πιο πολύ για τους νέους. Μπορεί, δηλαδή, το κράτος αυτό να το ελέγξει. Λέει μέχρι 20.000 τόσο, μέχρι 30.000 ευρώ τόσο. Μειώσαμε και μέχρι 60.000 ευρώ, αλλά δώσαμε παραπάνω δυνατότητα ελάφρυνσης με τα λεφτά τα οποία έχουμε σε αυτούς που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Ο ΦΠΑ είναι ο ίδιος για όλους, είτε βγάζεις δέκα τον χρόνο, είτε βγάζεις πενήντα τον χρόνο, είτε βγάζεις εκατό τον χρόνο, γιατί όταν μπαίνεις στο σούπερ – μάρκετ δεν σε ρωτάνε τι φόρο πληρώνεις ή τι εκκαθαριστικό έχεις. Άρα, θα δίναμε αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ δημοσιονομικό κόστος σε μία κίνηση η οποία δεν θα ωφελούσε περισσότερο τους συμπολίτες μας, που είναι στη μεσαία τάξη ή αυτούς οι οποίοι είναι σε δυσκολότερη κατάσταση και στο τέλος της ημέρας δεν θα ήμασταν και σίγουροι ότι θα είχαν όφελος, έναντι άλλων μέτρων που πήραμε που είμαστε βέβαιο ότι θα φτάσουν στην τσέπη των πολιτών.
Για τον 13ο μισθό
Για περίπου δύο εβδομάδες, πριν την ομιλία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, ακούγαμε το ΠΑΣΟΚ να μιλάει για 13ο μισθό. Ήρθε το ΠΑΣΟΚ κάποια στιγμή και λέει, εμείς του είπαμε είναι 1,3 δις και μάλιστα έλεγα εγώ 1,5, μπορεί να φτάσει μέχρι 1,5, όσο αυξάνονται οι μισθοί του Δημοσίου. Αλλά να πούμε αυτή τη στιγμή ότι είναι 1,3 δις και έλεγε η αντιπολίτευση, μα δεν είναι «1,3 δις, τα καθαρά είναι 750 εκατομμύρια». Τους είπαμε εμείς, έχοντας τη συγκεκριμένη σελίδα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ότι η Ευρώπη μας υποχρεώνει τα μέτρα αυτά να τα κοστολογούμε με βάση το μικτό ποσό. Τους τυπώσαμε τη σελίδα, το απόσπασμα, τη διατύπωση, έχουν περάσει 15, τουλάχιστον, μέρες, έχουν βγει δεκάδες στελέχη του ΠΑΣΟΚ, του προέδρου του συμπεριλαμβανομένου σε τόσα κανάλια, σε τόσες εκπομπές, και ένας άνθρωπος δεν μας έχει πει γιατί δεν είπαν την αλήθεια στον κόσμο σε αυτό. Γιατί όλοι μας ευχάριστοι, κύριε Σιαδήμα, θέλουμε να είμαστε, ειδικά όταν υπάρχει τόσο μεγάλο ζήτημα ακρίβειας. Και τον 13ο μισθό θέλουμε να δώσουμε, και τον ένα φόρο θέλουμε να μειώσουμε, και τον άλλο φόρο θέλουμε να μειώσουμε, δεν υπάρχει πολιτικός, ειδικά σε αυτήν την περίοδο, που να μην θέλει να πάρει ο κόσμος πίσω αυτά που έχει στερηθεί. Και οι συνταξιούχοι και όλοι. Το θέμα είναι να μη γίνεσαι ευχάριστος χωρίς να έχεις ουσία. Αυτό, λοιπόν, που λέει η αντιπολίτευση για τον 13ο μισθό, δεν βγαίνει οικονομικά. Εκτός, εάν, αφού είναι δεδομένο ότι κοστίζει τόσο με βάση και τους κανόνες της Ευρώπης, να έρθει η αντιπολίτευση ―έστω και τώρα― ας το πει αύριο ο κύριος Ανδρουλάκης ή την Κυριακή, ότι εγώ θέλω 13ο μισθό και τίποτα, αλλά τίποτα ή σχεδόν τίποτα, γιατί από το 1,3 δεν μένει και κάτι φοβερό, για την περιφέρεια που καταργήθηκε ο ΕΝΦΙΑ σε βάθος διετίας μέχρι 1500 κατοίκους, για τους ελεύθερους επαγγελματίες, για τους ιδιωτικούς υπαλλήλους, για όλους αυτούς τους ανθρώπους, τις ατομικές επιχειρήσεις, ας έρθουν να το πουν, αλλά αν δεν το πουν σημαίνει ότι θέλουν απλά να είναι ευχάριστοι, χωρίς να είναι ειλικρινείς. Το ξανά λέω, για να μην μπερδευτούμε: πήραν αυξήσεις οι δημόσιοι υπάλληλοι; Θα δουν αυξήσεις από 1/1/2026; Βεβαίως και θα δουν. Γιατί θα δούνε; Γιατί το μεγαλύτερο μέρος των μέτρων αφορά το φόρο εισοδήματος, οποίος ισχύει και για τους δημοσίους υπαλλήλους. Για παράδειγμα: ένας δημόσιος υπάλληλος που έχει δύο παιδιά κι έχει ένα εισόδημα, ένα μισθό ο οποίος φτάνει στις 20.000 ευρώ, θα δει μια αύξηση, δηλαδή με βάση… ανά μήνα, συνολικά το χρόνο περίπου 1.000 ευρώ. Γιατί θα το δει αυτό; Γιατί θα δει λιγότερες κρατήσεις. Θα είναι η μόνη αύξηση που θα δουν οι δημόσιοι υπάλληλοι από 1/1/2026; Όχι, θα είναι και οι ετήσιες που υπάρχουν εδώ και τρία χρόνια πλέον. Και τελευταίο ερώτημα ρητορικό: είναι φοβερές αυτές οι αυξήσεις; Είναι για να πανηγυρίζουμε; Όχι. Γιατί ακόμα οι άνθρωποι αυτοί έχουν μεγάλες ανάγκες. Όμως, είναι ρεαλιστικές, είναι με στέρεα βήματα, είναι δίκαιες και θα συνεχιστούν, γιατί έχουμε μια κυβέρνηση που μαζεύει λεφτά, έχει έσοδα, όχι από υπερφορολόγηση, απ’ την ανάπτυξη της οικονομίας, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
Για την Chevron
Είναι μια τεράστιας αξίας είδηση, είναι μια μεγάλη στιγμή για τη χώρα και το λέω χωρίς καμία υποδομή, είναι μία ακόμα απόδειξη ότι η Ελλάδα μεγαλώνει και «ψηλώνει» ουσιαστικά. Ένας ενεργειακός κολοσσός, ένας κολοσσός των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής στον τομέα της ενέργειας και των υδρογονανθράκων, δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στη χώρα μας. Αυτή είναι η μία διάσταση, η ενεργειακή, η οικονομική, δεν το συζητάμε, νομίζω, πόσο σημαντικό είναι. Το δεύτερο το οποίο πρέπει να πούμε είναι η γεωπολιτική διάσταση. Να θυμίσω ότι μέσα σε έξι χρόνια, ακούσαμε ειδήσεις που δεν τις είχαμε ακούσει για πάρα πολλά χρόνια. ΑΟΖ με την Αίγυπτο και την Ιταλία, γιατί δεν είναι τι λέμε εμείς μόνοι μας, είναι τι λένε και οι άλλες χώρες, τα απώτατα δυνητικά όρια της χώρας κατοχυρώνονται με τον θαλάσσιο σχεδιασμό με τη σφραγίδα της Ευρώπης, η Ελλάδα μεγαλώνει στο Ιόνιο από τα 6 στα 12 ναυτικά μίλια και έρχεται και η Chevron σε συνέχεια της Exxon Mobil και δίνει ψήφο εμπιστοσύνης και μάλιστα σ’ έναν πολύ κρίσιμο χώρο, όπου η Ελλάδα πάντοτε υπερασπιζόταν, είναι τα κυριαρχικά μας δικαιώματα που δεν τα βάλαμε καν στο ζύγι, δεν τα βάλαμε καν στη συζήτηση, το λέγαμε, αλλά πλέον δεν το λέμε μόνο εμείς, το λένε όλο και περισσότεροι με ό,τι συνέπεια έχει αυτό υπέρ της χώρας μας. Αυτή είναι η διαφορά της κυβέρνησης Μητσοτάκη με τους δήθεν πατριώτες του πολιτικού συστήματος. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη μεγαλώνει την Ελλάδα με πράξεις και οι υπόλοιποι μένουν μόνο στα λόγια.
Σας είπα μια σειρά, σε εντελώς συνοπτική μορφή, γιατί δεν μπορούμε να μιλήσουμε μόνο γι’ αυτό, τι έκανε η κυβέρνηση και καλώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης να μου πουν, αν κάτι απ’ όλα αυτά είχε γίνει τα προηγούμενα χρόνια ή το ανάποδο, γιατί δεν αμφισβητώ τον πατριωτισμό κανενός από τα κόμματα της αντιπολίτευσης και ειδικά όταν κυβέρνησαν, όλοι το καλύτερο προσπάθησαν για τη χώρα σε επίπεδο εξωτερικής πολιτικής, εάν η χώρα μας κάπου «έχασε» το οτιδήποτε. Κοιτάξτε, κύριε Σιαδήμα, επειδή είδα και τη δήλωση του κυρίου Μανιάτη. Δεν αμφισβητεί κανείς τη συνεισφορά και προηγούμενων κυβερνήσεων και προηγούμενων υπουργών στον τομέα της ενέργειας, στον τομέα των ερευνών, στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής. Το κράτος έχει συνέχεια, ούτε κανείς αμφισβήτησε και τη συνεισφορά του κυρίου Μανιάτη. Η αλήθεια είναι ότι επί των ημερών του Κυριάκου Μητσοτάκη έγιναν πράξη πολλά πράγματα τα οποία ήταν σε σχέδια, σε χαρτιά, σε νομοθετήσεις. Άρα, ούτε ακυρώνεται η δική του συμβολή στο παρελθόν και προηγούμενων κυβερνήσεων, ούτε, όμως, μπορεί κανείς να κλείσει τα μάτια του στο γεγονός ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο Πρωθυπουργός που χωρίς ψευτο-πατριωτισμούς, χωρίς κορώνες, αλλά με ουσία, ισχυροποιεί την Ελλάδα και πότε το κάνει αυτό; Έχει σημασία το πότε. Σε μια περίοδο απόλυτης αβεβαιότητας, σε μια περίοδο παγκόσμιας αστάθειας, ο πήχης είναι πολύ πιο υψηλά ως προς τη δυσκολία τώρα, παρά πριν από 5, πριν από 10 χρόνια και πάει λέγοντας.
Για την Τουρκία και το πρόγραμμα SAFE
Αρχικά να πω ότι, επειδή βγήκε χθες μία είδηση ότι έκανε αίτηση η Τουρκία, αυτό έχει γίνει από τον Ιούνιο. Εδώ, η επιτυχία της χώρας μας, η οποία είναι εθνικής σημασίας επιτυχία και όχι κομματική ή μόνο κυβερνητική, είναι, ότι η δυνατότητα να μπλοκάρουμε κάτι τέτοιο είναι αυτονόητη και πλέον είναι. Το πρόγραμμα αυτό θα μπορούσε να προχωρήσει ως προς τις διμερείς συμφωνίες με τρίτες χώρες με σχετική πλειοψηφία και όχι απόλυτη ομοφωνία. Η Ελλάδα λοιπόν κατάφερε κάτι το οποίο δεν θα ήταν στο χέρι το δικό μας ή κάποιας άλλης χώρας, να είναι απολύτως και στο δικό μας χέρι. Με λίγα λόγια, τι κατάφερε; Για να προχωρήσει η οποιαδήποτε συμφωνία, για παράδειγμα με την Τουρκία, να είναι σύμφωνες όλες οι χώρες, συμπεριλαμβανομένης προφανώς ως ισότιμο μέλος και της Ελλάδας. Η Ελλάδα λοιπόν έχει τη δυνατότητα και στην αρχή και στο τέλος να μπλοκάρει κάτι τέτοιο και είναι δεδομένο ότι θα το κάνει, εφόσον αφορά μία τέτοια κίνηση, μία χώρα η οποία συνεχίζει και έχει λογική αναθεωρητισμού, με λίγα λόγια casus belli. Το casus belli να θυμίσω, ότι από την Τουρκία διατυπώνεται, το απαράδεκτο casus belli ενάντια στο διεθνές Δίκαιο που όλες οι κυβερνήσεις ήταν ενάντιες, διατυπώνεται τριάντα χρόνια. Η πρώτη κυβέρνηση, η οποία βρήκε την ευκαιρία να διεκδικήσει και να καταφέρει να είναι ένας όρος χωρίς την τήρηση του οποίου δεν θα προχωρήσει τίποτα τέτοιο, είναι η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Και όπως είπε και ο Πρωθυπουργός και στη συνέντευξη Τύπου και επανειλημμένως έχει διατυπώσει και ο υπουργός Εξωτερικών ο κ. Γεραπετρίτης, δεν πρόκειται προφανώς να γίνεται οτιδήποτε. Ο δρόμος, δηλαδή, προς το SAFE της Τουρκίας περνάει από την Αθήνα.
Για τις δημοσκοπήσεις και για το αποτύπωμα που καταγράφουν όσον αφορά τα μέτρα στήριξης
Καταρχάς να πούμε, ότι οι πολίτες για να αντιληφθούν την αξία των μέτρων, την όση αξία έχουν, ούτε δηλαδή να τα μηδενίζουμε ούτε να πανηγυρίζουμε, θα το καταλάβουν περισσότερο όταν τα δουν στην τσέπη τους. Σίγουρα η πρώτη αντίδραση, το γεγονός ότι από το λίγο έως το πολύ, είναι μία σημαντική μερίδα των συμπολιτών μας σε δημοσκοπικό επίπεδο, ενώ, ακόμα δεν τα έχουν δει στην τσέπη τους, αυτό έχει μία αξία και είναι δική μας δουλειά και να εξηγήσουμε με ταπεινότητα και όταν έρθει η ώρα και του προϋπολογισμού να τα εξηγήσουμε περισσότερο και να μην μείνουμε εκεί. Να κάνουμε περισσότερα για να πάρουν ακόμα περισσότερα όταν θα δοθεί αυτή η δυνατότητα. Τώρα, οι δημοσκοπήσεις έχουν πολύ μεγάλη αξία για την πολιτική ανάλυση. Αποτυπώνουν μία πρωτοφανή σταθερότητα και υπεροχή κυβερνώντος κόμματος σε δεύτερη τετραετία, όμως, μας λένε ότι χρειάζεται να κάνουμε ακόμα περισσότερα και συνολικά ως κυβέρνηση και ο καθένας στο χαρτοφυλάκιό του ειδικά σε ζητήματα αντιμετώπισης κόστους ζωής με παραδοτέα μέχρι τις εκλογές, για να πετύχουμε το στόχο της επανεκλογής. Ο κόσμος, με λίγα λόγια, βλέπει κάποια πράγματα αλλά βλέπει ότι υπάρχουν και μεγαλύτερες ανάγκες, το ζητάει, έχουμε περίπου μπροστά μας ενάμιση χρόνο, είναι στο χέρι μας, πρέπει να δουλέψουμε σκληρά, πρέπει να σκύψουμε το κεφάλι και τότε οι πολίτες, οι ψηφοφόροι θα μας αξιολογήσουν.
Για τα ποσοστά στις δημοσκοπήσεις από το δεύτερο κόμμα και την απόσταση από την αυτοδυναμία
Το 2023 -το απάντησα πολιτικά και επί της ουσίας το απαντάω και δημοσκοπικά, εκλογικά- αντίστοιχα, θυμίζω ότι η πρώτη ερώτηση που κάνανε σχεδόν όλοι οι συνάδελφοί σας και εσείς και σε όλα τα πάνελ, τότε ήμουν γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας, είναι, «μα πως θα πάρετε αυτοδυναμία τη στιγμή που σας δείχνουν οι δημοσκοπήσεις κάπου στο 30% σε εκτίμηση ψήφου». Εγώ δεν λέω ότι θα επαναληφθεί το ’27 αυτό που έγινε το ’23, οι πολίτες ξέρουν. Αλλά, σας λέω ότι έχει μία αξία να βλέπουμε τις τάσεις, περισσότερη αξία έχει να βλέπουμε τις πολιτικές και το αποτέλεσμά τους, γιατί οι εκλογές είναι οι μόνες οι οποίες βγάζουν πόρισμα επί της επόμενης εκλογικής αναμέτρησης.
Για τις απειλές που δέχθηκε ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την καταγγελία στην αστυνομία
Και πολύ καλά έκανε, θα πω εγώ. Υπάρχουν τρεις κατηγορίες περιπτώσεων σε αυτές τις περιπτώσεις. Υπάρχει κάποιος, ο οποίος κάνει κριτική έστω και σφοδρή, ακόμα και αν ξεφεύγει. Εμείς ως πολιτικοί οφείλουμε να έχουμε μεγαλύτερη ανοχή. Εκεί, προφανώς δεν μπορείς να συμφωνείς με όλους, προχωράς παρακάτω. Υπάρχει μία δεύτερη κατηγορία, κάποιοι οι οποίοι βρίζουν, προσβάλλουν. Νομίζω ότι αυτούς πρέπει απλά να τους απομονώνεις. Και μία τρίτη κατηγορία, που αυτό ξεπερνά τα εσκαμμένα και φτάνει σε απειλές κατά των ιδίων των πολιτικών, οποιουδήποτε κόμματος ή και των συγγενών τους. Εκεί πρέπει οι πολιτικοί, οι πολίτες, όλοι μας, οι δημοσιογράφοι να πηγαίνουμε στη δικαιοσύνη, στο ηλεκτρονικό έγκλημα αν είναι κάτι τέτοιο ή στις υπόλοιπες υπηρεσίες της αστυνομίας. Και πάρα πολύ καλά έκαναν οι υπηρεσίες αυτές, αυτοί οι «πονηροί», οι εγκληματίες θα πω εγώ, οι οποίοι παρανομούν με έναν χυδαίο τρόπο και απολύτως ενάντια σε οποιαδήποτε λογική και νόμο, να συλλαμβάνονται και να οδηγούνται στη δικαιοσύνη. Μου έχει συμβεί και εμένα μία αντίστοιχη περίπτωση, όχι με τη σφοδρότητα αυτή και έχω κινηθεί στη Δικαιοσύνη. Συνηθίζω να κλείνω τα μάτια μου αλλά, όταν κάποιος απειλεί τη ζωή, είτε τη δική μου είτε κάποιου ανθρώπου κοντά μου είτε της οικογένειάς μου και νομίζει ότι είναι πάρα πολύ «έξυπνος» να το κάνει από το πληκτρολόγιο, να ξέρει ότι θα αντιμετωπίσει τις συνέπειες του νόμου. Γι’ αυτό καλώ και όλο τον κόσμο να το κάνει και ειδικά γονείς που έχουν μικρά παιδιά, όταν νιώθουν είτε μέσω διαδικτύου, είτε δια ζώσης, ότι απειλείται η σωματική ακεραιότητα, η υγεία, η ζωή ή οτιδήποτε των παιδιών τους ή των ιδίων, να πηγαίνουν απευθείας στις υπηρεσίες του κράτους.
https://www.youtube.com/watch?v=DwP26dU54TA