ΠΕΚΙΝΟ – Η Ελλάδα στην Biennale

Το Γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας Πεκίνου και η Κεντρική Σχολή Καλών Τεχνών της Κίνας διοργάνωσαν εκδήλωση με ομιλητή τον βρετανικής καταγωγής καλλιτέχνη και μόνιμο κάτοικο Ελλάδας κ. Richard Whitlock. Η διάλεξη πραγματοποιήθηκε στις 20 Σεπτεμβρίου 2017, στο περιθώριο της Biennale του Πεκίνου, στην οποία συμμετείχαν έλληνες καλλιτέχνες, μεταξύ άλλων και ο κ.Whitlock.

Η ομιλία του κ.Whitlock επικεντρώθηκε στη σημασία της «α-προοπτικής προσέγγισης» στη βυζαντινή εικονογραφία και την κινεζική τέχνη και στις σύγχρονες προσεγγίσεις της στο χώρο της φωτογραφίας και του video-art.

Στην κατάμεστη αίθουσα της Κεντρικής Σχολής Καλών Τεχνών, ο κ.Whitlock αναφέρθηκε στη συνάφεια των παραπάνω προσεγγίσεων με τη συνειδητή «αποκήρυξη» της γραμμικής προοπτικής προσέγγισης, που απαντάται σε Κινέζους καλλιτέχνες, όπως οι Shen Kuo και Shi Tao, καθώς και σε Βυζαντινούς αγιογράφους. Η απουσία γραμμικής προοπτικής, υπογράμμισε ο κ.Whitlock, απελευθερώνει τον καλλιτέχνη και το θεατή από την έδραση του έργου σε ένα σημείο εστίασης ή θέασης, αναδεικνύοντας το φυσικό περιβάλλον, στην κινεζική τέχνη, ή επιτρέποντας την αδιαμεσολάβητη επαφή θεατή και καλλιτέχνη με το θεό, στη βυζαντινή αγιογραφία.

Τον καλλιτέχνη προλόγισε ο Αναπληρωτής Κοσμήτορας του Τμήματος Θεωρίας της Τέχνης καθηγητής Li Jun ενώ την εκδήλωση έκλεισε ο Προϊστάμενος του Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας Πεκίνου κ. Ευθ. Αθανασιάδης. Ο κ. Αθανασιάδης αναφέρθηκε στη σημασία των πολιτιστικών ανταλλαγών, ειδικά στον τομέα των εικαστικών τεχνών, στο πλαίσιο του Έτους Πολιτιστικών Ανταλλαγών και Συνεργασιών Πολιτιστικών Βιομηχανιών Ελλάδας-Κίνας, και στη βαθιά συνάφεια των δύο πολιτισμών. Από τη σκοπιά αυτή, υπογραμμίσθηκε επίσης η σημασία εξοικείωσης νέων κινέζων καλλιτεχνών και σπουδαστών με τον ελληνικό χώρο και τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από εκπαιδευτικές ανταλλαγές. Στην εκδήλωση παρέστη επίσης η καθηγήτρια Επικοινωνίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Αντιπρόεδρος του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης κα Σοφία Καϊτατζή.

Στη φωτογραφία που συνοδεύει το κείμενο απεικονίζεται το έργο του Richard Whitlock στην Biennale του Πεκίνου.