Τρέχων Άρθρο
Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα (14-1-2020)

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα (14-1-2020)

H ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα

Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους,

Α. Σε ό,τι αφορά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στις Η.Π.Α.

O Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση εκφράζουν πλήρη ικανοποίηση για την επίσκεψη της Ελληνικής αντιπροσωπείας στην Ουάσιγκτον.  Σε όλες τις συναντήσεις του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις γεωπολιτικές προκλήσεις της περιοχής και τόνισε πως είμαστε μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος. Υπογράμμισε ότι η σημαντική συμφωνία για τον αγωγό East Med δεν στρέφεται εναντίον κανενός, αλλά αποτελεί έργο ειρήνης και ανάπτυξης, στο οποίο όλοι μπορούν να συμμετέχουν.   

Τόνισε ότι τα «μνημόνια» που έχει υπογράψει η Τουρκία με τη Λιβύη είναι παράνομα και άκυρα, ότι παραβιάζουν ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα και ότι αποσταθεροποιούν ολόκληρη την περιοχή. Ανέπτυξε ξεκάθαρα τις θέσεις της χώρας μας για τις παράνομες και προκλητικές τουρκικές ενέργειες, στην Ανατολική Μεσόγειο και  την κυπριακή ΑΟΖ, και κατέστησε σαφές – με τρόπο που έγινε απόλυτα κατανοητός – ότι δεν θα δείξουμε καμιά ανοχή σε παραβίαση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.

 Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στη συμφωνία αναβάθμισης των F-16, που εγκρίθηκε πρόσφατα από τη Βουλή, εκδήλωσε το ενδιαφέρον της χώρας μας για συμμετοχή στο πρόγραμμα των F-35 και συμφωνήθηκε να αρχίσει άμεσα η σχετική διαπραγμάτευση με στόχο την απόκτηση μιας μοίρας αυτών των αεροσκαφών. 

Σε όλες τις συναντήσεις του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης πρόβαλε την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, εξήγησε γιατί η Ελλάδα προσφέρει γόνιμο επενδυτικό έδαφος και επανέλαβε την πρόσκλησή του για επενδύσεις στη χώρα μας. 

Αναγνωρίστηκε η ραγδαία βελτίωση στις προοπτικές της οικονομίας μας και υπήρξε ενθάρρυνση για αμερικανικές επενδύσεις, ακόμη και από τον ίδιο τον αμερικανό Πρόεδρο.

Ενθάρρυνση που βρίσκει πολλές μεγάλες αμερικανικές επιχειρήσεις έτοιμες να επενδύσουν στην  Ελλάδα, όπως επιβεβαιώθηκε στη συνάντηση του Πρωθυπουργού με  τους εκπροσώπους 22 κολοσσιαίων επιχειρήσεων.

B. Ενημέρωση πολιτικών Αρχηγών – Εκλογικός νόμος

Όπως ανακοινώσαμε πριν την επίσκεψή στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και όπως συμφωνήθηκε στη συνέχεια, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, αμέσως μετά την επιστροφή του, είχε διαδοχικές συναντήσεις με τους Αρχηγούς των Κοινοβουλευτικών κομμάτων. Τους ενημέρωσε για τα αποτελέσματα της επίσκεψής του στις Η.Π.Α. και παρουσίασε τις πολύπλευρες διπλωματικές πρωτοβουλίες που ήδη αναπτύσσει η Κυβέρνηση. Έκανε άλλη μια κίνηση διακομματικής συνεννόησης στα μείζονα – και ιδίως στα εθνικά μας – θέματα, με στόχο την εθνική ομοψυχία. Έτσι ώστε όλοι μαζί οι Έλληνες ενωμένοι να προασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

Στο πλαίσιο της ίδιας προσπάθειας, ο Πρωθυπουργός παρέδωσε στους Αρχηγούς των κομμάτων το σχέδιο του νέου εκλογικού νόμου. Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, στόχος του νέου εκλογικού νόμου είναι η ισορροπία ανάμεσα στην αναλογικότητα και την ανάγκη να εξασφαλίζεται κυβερνησιμότητα και πολιτική σταθερότητα. Ο εκλογικός νόμος που καταθέτει η Κυβέρνηση απεικονίζει αντιπροσωπευτικότερα τον συσχετισμό των πολιτικών δυνάμεων και είναι πιο δίκαιος από εκείνον που ίσχυσε στις προηγούμενες εκλογές. Ο νόμος αυτός επαναφέρει το μπόνους εδρών για το πρώτο κόμμα, το οποίο, όμως, δεν θα δίνεται αδιακρίτως και ασχέτως ποσοστού. Θα ξεκινά από το επίπεδο του 25% και θα κλιμακώνεται, ανάλογα με το ποσοστό που θα λαμβάνει το πρώτο κόμμα. Συγκεκριμένα:

-Δεν θα δίνεται κανένα bonus στο πρώτο κόμμα που συγκέντρωσε λιγότερο από 25%. 

-Στο κόμμα που συγκέντρωσε ακριβώς 25% θα δίνεται bonus 20 εδρών.

-Από εκεί και πάνω – μέχρι το ποσοστό του 40% – θα δίνεται μπόνους 1 έδρα για κάθε 0,5%. 

-Ανώτατο bonus θα είναι οι 50 έδρες και θα δίνεται στο κόμμα που θα έχει το 40% των ψήφων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένα κόμμα που κινείται κοντά στο 37% θα μπορεί να έχει αυτοδυναμία στη Βουλή. 

Σημειώνεται ότι μπόνους 50 εδρών δεν σημαίνει ότι ένα κόμμα με ποσοστό 40% παίρνει 50 έδρες περισσότερες από ό,τι θα έπαιρνε με απλή αναλογική. Κι αυτό διότι αν εφαρμοζόταν απλή αναλογική και κατανέμονταν σε όλα τα κόμματα οι 50 αυτές έδρες, το 40% από αυτές θα πήγαινε στο πρώτο κόμμα. Στις εκλογές, για παράδειγμα,  του περασμένου Ιουλίου, η Νέα Δημοκρατία δεν πήρε 50 περισσότερες έδρες, αλλά 28, καθώς τις υπόλοιπες 22 θα τις έπαιρνε και με απλή αναλογική.

Σημειώνεται, τέλος, ότι η Κυβέρνηση καταθέτει -όπως ακριβώς δεσμευτήκαμε- τον νέο εκλογικό νόμο σε χρόνο μακριά από τις επόμενες εκλογές, ώστε να μην υπάρχει η παραμικρή υπόνοια για κομματικούς υπολογισμούς και σκοπιμότητες. 

Επιβεβαιώνεται έτσι ότι μέλημά μας είναι να ολοκληρώσουμε, το ταχύτερο δυνατό, τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις που θα εξασφαλίσουν στη χώρα την απαραίτητη πολιτική σταθερότητα και θα μας επιτρέψουν να εντατικοποιήσουμε το έργο μας προς όφελος όλων των Ελλήνων.

Γ. Πορεία Οικονομίας και Επενδύσεων

Όπως γνωρίζετε η εμπιστοσύνη είναι η λέξη-κλειδί. Και η Ελλάδα την έχει ήδη ανακτήσει, όπως αποδεικνύεται από την ανοδική πορεία του Χρηματιστηρίου και τη ραγδαία αποκλιμάκωση των επιτοκίων, δηλαδή τη μεγάλη μείωση του κόστους δανεισμού. Ήδη, το ΙΟΒΕ ανακοίνωσε την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την οποία ο δείκτης οικονομικού κλίματος διαμορφώθηκε στις 109,5 μονάδες, δηλαδή την υψηλότερη τιμή από το 2007, ενώ ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, από τον περασμένο Σεπτέμβριο και μετά, κυμαίνεται σταθερά στα μέγιστα επίπεδα των τελευταίων 19 ετών. Εδώ, αξίζει να δείξουμε έναν ειδικό δείκτη που έχει να κάνει με τις κατασκευές. Όπως βλέπετε, σημειώνει, πραγματικά, άλμα τους τελευταίους μήνες, που δείχνει ότι τα σπίτια μας  αποκτούν, ξανά, την αξία που έχασαν. 

Τα στοιχεία, λοιπόν, αυτά είναι ενθαρρυντικά. Και αναμένεται οι θετικές προσδοκίες να πάρουν «σάρκα και οστά», καθώς με σχέδιο και συστηματική δουλειά «ξεμπλοκάρουμε» μια σειρά επενδυτικών σχεδίων. Συγκεκριμένα, έχουν εγκριθεί:

  • Εννιά στρατηγικές επενδύσεις ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ. 
  • Οκτώ μεγάλα έργα ΣΔΙΤ ύψους 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ.      
  • Σχέδια ένταξης 180 επιχειρήσεων στον νέο αναπτυξιακό νόμο ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων. Σημειώνεται ότι κατά το β’ εξάμηνο του 2019 εγκρίθηκαν πληρωμές ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ, όταν η επίδοση στο  α’ εξάμηνο ήταν μόλις το 1/3 αυτού του ποσού, δηλαδή κοντά στα 50 εκατομμύρια ευρώ. 

Τονίζω, επίσης, κάτι πολύ σημαντικό. Ήδη οι απαραίτητες πιστοποιήσεις δεν γίνονται πια μόνο από κρατικούς φορείς, αλλά και από ιδιωτικούς πιστοποιημένους ελεγκτικούς ανεξάρτητους μηχανισμούς. Ήδη τα πρώτα οκτώ έργα πιστοποιήθηκαν. Έτσι, η  υπόθεση αυτή παίρνει πια εβδομάδες, εκεί που παλιά, χρειαζόμασταν χρόνια. Αποκατάσταση εμπιστοσύνης, μείωση του κόστους δανεισμού, μεταρρυθμίσεις και μείωση της γραφειοκρατίας, θα οδηγήσουν τη χώρα σε υψηλή και διατηρήσιμη ανάπτυξη φέτος και τα επόμενα χρόνια.

Δ. Σχετικά με το Πρόγραμμα του Πρωθυπουργού

Από αύριο, Τετάρτη, ο Πρωθυπουργός ξεκινάει τον γύρο συναντήσεων που κάνει στην αρχή του εξαμήνου με την ηγεσία κάθε Υπουργείου ξεχωριστά, σχετικά με τον προγραμματισμό του έργου τους. 

Η πρώτη συνάντηση θα γίνει με την ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού και θα ακολουθήσει το Υπουργείο Εργασίας την Παρασκευή, και το Υπουργείο Παιδείας την επόμενη Τρίτη.

Την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου ο Πρωθυπουργός θα απευθύνει χαιρετισμό στην παρουσίαση του προγράμματος αστικής ανάπλασης του Αγίου Διονυσίου Πειραιά.

Την Παρασκευή το πρωί θα μιλήσει στο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο για το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, παρουσία του αντιπροέδρου της Κομισιόν Μαργαρίτη Σχοινά και της νέας Επιτρόπου Περιφερειακής Ανάπτυξης Ελίζα Φερέιρα. Το απόγευμα θα έχει συνάντηση με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμο.

Τη Δευτέρα, 20 Ιανουαρίου, θα παραστεί στην εκδήλωση μνήμης για τα θύματα της τρομοκρατίας στο Πολεμικό Μουσείο. Το απόγευμα θα έχει συνάντηση με τον Μητροπολίτη των Ορθοδόξων Αρμενίων Ελλάδος Κεγάμ Χατσεριάν και τον Πρόεδρο των Αρμενίων Ελλάδας Παύλο Τσολακιάν.

Την Τρίτη, 21 Ιανουαρίου, θα προεδρεύσει σε συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας. 

Από την Τετάρτη, 22 Ιανουαρίου, ο Πρωθυπουργός θα βρίσκεται στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός. 

Τέλος, σας ανακοινώνω ότι νέα Διευθύντρια του διπλωματικού γραφείου του Πρωθυπουργού αναλαμβάνει η Πρέσβης κυρία Ελένη Σουρανή,  Διευθύντρια μέχρι σήμερα της αρμόδιας για τις σχέσεις με την Τουρκία Α4 Διεύθυνσης του Υπουργείου Εξωτερικών.

Σας  ευχαριστώ πολύ. Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Ο κ. Γεωργιάδης είπε ουσιαστικά ότι οι δανειολήπτες θα χάνουν τα σπίτια τους από την 30η Απριλίου. Εχετε κάποιο σχόλιο επ’ αυτού;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι μια διαστρέβλωση, που υπάρχει και σήμερα,  σε σχέση με το τι είπε ο κ. Γεωργιάδης χθες. Αναφέρθηκε συνολικά στο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας. Ανέπτυξε τους τρόπους,  με τους οποίους κανείς μπορεί να τύχει προστασίας από το νέο πλαίσιο, το οποίο παρατάθηκε μέχρι τις 30 Απριλίου του τρέχοντος έτους. Και κάλεσε όλους τους πολίτες, που έχουν αδυναμία και ανησυχία για το αν θα μπορούν να προστατεύσουν τα σπίτια τους, να κάνουν χρήση αυτού του πλαισίου και να υπαχθούν κάτω από την ομπρέλα προστασίας του. Τόνισε, ότι το αυτό το χρονικό διάστημα είναι το τελευταίο και θα πρέπει όλοι όσοι έχουν αδυναμία να σπεύσουν να το εκμεταλλευτούν, γιατί την 1η Μαΐου του 2020 δεν θα υπάρχει. Επομένως, δεν είπε ο κ. Γεωργιάδης  ότι θα χάσουν κάποιοι τα σπίτια τους. Έκανε έκκληση, και πράγματι κάνουμε ως Κυβέρνηση έκκληση σε αυτούς που νιώθουν ότι έχουν κάποια αδυναμία να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους, να εκμεταλλευτούν αυτό το πλαίσιο που θα ισχύει μέχρι το τέλος Απριλίου, γιατί από την 1η Μαΐου δεν θα υπάρχει πλέον διαθέσιμο αυτό το δίχτυ ασφαλείας.

ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Δώσατε στους πολιτικούς Αρχηγούς τον εκλογικό νόμο,  η κύρια όμως μομφή, η οποία απευθύνεται προς την Κυβέρνηση είναι ότι έχετε επιλέξει ένα εκλογικό σύστημα, το οποίο δεν ευνοεί τις κυβερνητικές συνεργασίες. Είστε κατά των συνεργασιών;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ’ αρχάς, να βάλουμε μια ιστορική διάσταση. Το σχέδιο του εκλογικού νόμου που προτείνουμε είναι κοντά στο προηγούμενο εκλογικό σύστημα, που εφαρμόστηκε για περίπου 15 χρόνια και σε πολλές εκλογικές αναμετρήσεις, δίνοντας Κυβερνήσεις διαφορετικών πολιτικών κομμάτων όλα αυτά τα χρόνια που πέρασαν. Επίσης, το προηγούμενο εκλογικό σύστημα δεν απέτρεψε τη συγκρότηση Κυβερνήσεων συνεργασίας, όχι μόνο δύο κομμάτων, όπως έγινε στην περίπτωση της συγκυβέρνησης του κ. Τσίπρα με τον κ. Καμμένο την περίοδο του 2015-2019, αλλά και περισσότερων κομμάτων, όπως έγινε, το παράδειγμα, με την Κυβέρνηση Σαμαρά, με τη σύμπραξη τριών πολιτικών κομμάτων. Άρα, το εκλογικό σύστημα δεν αποτρέπει τις συνεργασίες. Αυτό που εμείς θέλουμε, είναι όταν ένα κόμμα λαμβάνει ένα μεγάλο ποσοστό, όπως αυτό που έλαβε η Νέα Δημοκρατία στις εκλογές της 7ης Ιουλίου- δηλαδή ένα ποσοστό κοντά στο 40%, που σημαίνει ότι η μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού δίνει το πράσινο φως για την υλοποίηση ενός συγκεκριμένου κυβερνητικού προγράμματος- αυτό το πολιτικό κόμμα, που συγκεντρώνει αυτήν την αποδοχή, να σχηματίσει αυτοδύναμη Κυβέρνηση, και να θέσει γρήγορα το πρόγραμμά του σε εφαρμογή, προς όφελος των πολιτών και της χώρας. Και φαντάζομαι ότι όλοι σήμερα αντιλαμβάνονται πώς είναι προς όφελος της χώρας το γεγονός ότι υπήρξε αυτοδύναμη Κυβέρνηση μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, ώστε μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα των έξι μηνών να έχουμε καταφέρει αυτά τα πολύ θετικά αποτελέσματα για την Ελλάδα και τους Έλληνες.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Έχει αλλάξει κάτι στο χρονοδιάγραμμα για την ανακοίνωση από τον Πρωθυπουργό του ονόματος που θα προτείνει για την Προεδρία της Δημοκρατίας; Ισχύει  ότι θα γίνει αρχές Φεβρουαρίου ή θα το δούμε νωρίτερα;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ο Πρωθυπουργός γνωρίζει φυσικά -όπως και εσείς- ότι η συνταγματική προθεσμία είναι μέχρι τις 13 Φεβρουαρίου και είχε θέσει ως ένα από τα βασικά στοιχεία την κατάθεση του σχεδίου Νόμου για το εκλογικό σύστημα. Ενημέρωσε τους Αρχηγούς των κοινοβουλευτικών κομμάτων για το περιεχόμενο του εκλογικού νόμου, τέθηκε σε διαβούλευση και προχωρούμε. Επομένως, το οποιοδήποτε χρονικό διάστημα από τώρα μέχρι την συνταγματική προθεσμία είναι ανοιχτό. Δεν είναι θέμα επίσπευσης ή καθυστέρησης. Είμαστε πολύ κοντά στη συνταγματική προθεσμία, οπότε θα μείνουμε εκεί. Έχει την πρωτοβουλία ο Πρωθυπουργός και θα ανακοινώσει το όνομα στο χρονικό διάστημα των επόμενων ημερών, όποτε κρίνει ο ίδιος σκόπιμο.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να αλλάξουμε θέμα, αν μου επιτρέπετε, και να πάμε στο Προσφυγικό. Χθες γίναμε μάρτυρες επεισοδίων στο Δημαρχείο της Χίου, κατά του Υφυπουργού Εργασίας, του κ. Μηταράκη. Πριν από ένα-ενάμιση μήνα, σας είχαμε εδώ με τον κ. Στεφανή. Μας ανακοινώσατε το σχέδιο της Κυβέρνησης για το Προσφυγικό, τουλάχιστον για τα κλειστά προαναχωρησιακά κέντρα, και μας είχατε πει τότε ότι είχατε συνεννοηθεί με τις τοπικές κοινωνίες. Υπάρχει κάποιο έλλειμμα ενημέρωσης τελικά και βλέπουμε πλέον αυτά τα επεισόδια;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Να πω καταρχάς, κάτι που έχουμε πει πάρα πολλές φορές: Ότι το ζήτημα του Προσφυγικού-Μεταναστευτικού είναι ένα ζήτημα βαθιά κοινωνικό. Δεν έχει να κάνει με μικροπολιτική, ούτε με θέσεις πολιτικών κομμάτων και αφορά όλη την κοινωνία. Δεν είναι ένα εύκολο θέμα. Είναι ένα δύσκολο θέμα. Όλοι το γνωρίζουμε αυτό. Εμείς έχουμε ξεδιπλώσει το σχέδιό μας και οι όποιες αντιδράσεις που υπάρχουν, όπως αυτές που αναφέρατε εσείς, θα πρέπει να διακριθούν σε δύο επίπεδα. Είναι τυχόν αντιδράσεις που υπάρχουν στα νησιά του ΒΑ Αιγαίου και τυχόν αντιδράσεις που υπάρχουν στην ενδοχώρα.

Ξεκινώντας από τα πρώτα, θέλω να πω ότι τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου, σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος στην υποδοχή προσφύγων και μεταναστών. Είναι πάνω από 40.000 ήδη αυτοί που βρίσκονται στα νησιά του ΒΑ Αιγαίου και εμείς έχουμε επιλέξει τη διαδικασία της αποσυμφόρησης σε έναν βαθμό -που θα εξηγήσω και στη συνέχεια- αλλά και της κατασκευής των κλειστών κέντρων.

Θέλουμε να στείλουμε, λοιπόν, ξανά το μήνυμα στους πολίτες των νησιών του ΒΑ Αιγαίου ότι θα κατασκευαστούν οι κλειστές δομές, όπως έχουμε εξαγγείλει, και θα κλείσουν οι δομές που υπάρχουν σήμερα –αυτές οι άναρχες δομές που προσβάλλουν την Ελλάδα, αλλά και δεν προσφέρουν τους στοιχειώδεις συνθήκες για την διαβίωση των ανθρώπων αυτών. Επομένως, επαναλαμβάνω, θα κλείσουν οι υφιστάμενες δομές και θα λειτουργήσουν οι κλειστές δομές, όπως έχουμε εξαγγείλει. Σε λίγες μέρες, θα ξεκινήσει η κατασκευή εκεί που δεν έχει ξεκινήσει. Θυμίζω ότι στη Σάμο βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο.

Όσον αφορά τις ενδεχόμενες αντιδράσεις στην ενδοχώρα: Έχουμε πει, από πολύ καιρό, ότι θέλουμε να αποσυμφορήσουμε τα νησιά και να υπάρξει μια μεταφορά στην ενδοχώρα, πάντα με γνώμονα την δυνατότητα να υποδεχθεί κάθε Περιφέρεια ένα συγκεκριμένο αριθμό, ώστε να μην υπερβαίνουμε αυτό που είχαμε ορίσει ως το 1% του πληθυσμού της περιφέρειας. Προχωρούμε αυτό τον σχεδιασμό. Έχουν μείνει κάποιες χιλιάδες ακόμη να μεταφερθούν μέσα στους πρώτους μήνες του 2020 και δεν θα σταματήσει αυτός ο σχεδιασμός.

Για τις κοινωνίες που σηκώνουν το βάρος, έχουμε, επίσης, πει -όπως υπενθυμίσατε πριν- ότι θα δημιουργηθεί ένα ταμείο, ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ, που θα υλοποιήσει το πρόγραμμα «Αλληλεγγύη», σε συνεργασία με τους Δήμους, για να μπορέσουμε να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες τους, Ταυτόχρονα, προχωρούμε στην ενίσχυση των δομών Υγείας, Παιδείας και οποιασδήποτε άλλης πρόνοιας χρειάζεται, σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες.

Άρα, προχωρούμε αυτά τα δύο, τις κλειστές δομές και την αποσυμφόρηση των νησιών και πιστεύουμε ότι, τους πρώτους μήνες του 2020, θα μπορέσετε να δείτε και εσείς και οι τοπικές κοινωνίες απτά αποτελέσματα. Και από τις επιστροφές σε πρώτο στάδιο και από την φύλαξη των συνόρων μας, για τη μείωση των ροών που έρχονται προς την Πατρίδα μας. Είναι ένα συνολικό σχέδιο. Είναι ένα δύσκολο θέμα και έχουμε πει ότι θέλουμε αυτό τον χρόνο, μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2020 για να αποδώσει συνολικά το σχέδιό μας καρπούς.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Καλημέρα, κ. Εκπρόσωπε. Χθες στη Μόσχα, την Κυριακή στο Βερολίνο, σε σχέση με την λιβυκή κρίση, ενώ η Τουρκία είναι παρούσα, η Ελλάδα απουσιάζει. Ανησυχεί την Κυβέρνηση; Ή μάλλον πώς αντιμετωπίζει η Κυβέρνηση αυτό το γεγονός;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ:  Έχουμε αναπτύξει όλο το τελευταίο διάστημα τόσες πολλές πρωτοβουλίες, που κανείς δεν μπορεί να πει ότι η Ελλάδα είναι απούσα. Είτε αυτό έχει να κάνει σε επίπεδο Πρωθυπουργού και των διμερών επαφών που ο ίδιος έχει κάνει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, είτε αυτό αφορά το Υπουργείο Εξωτερικών και τις επαφές που κάνει ο κ. Δένδιας με ομολόγους τους σε διμερές ή σε πολυμερές επίπεδο. Επομένως, η Ελλάδα, όχι μόνο δεν είναι απούσα, αλλά είναι στο κέντρο των εξελίξεων.

Επίσης, πρέπει να ξέρετε, ότι κάνουμε κάθε προσπάθεια για να συμμετάσχουμε -θέλουμε να συμμετάσχουμε- σε οποιαδήποτε πρωτοβουλία έχει να κάνει με την επίλυση του προβλήματος στη Λιβύη, πάντα στη βάση πολιτικής λύσης. Μία από αυτές τις διαδικασίες, είναι και η διαδικασία του Βερολίνου. Έχουμε ζητήσει να συμμετάσχουμε -θα δούμε αν θα συμμετάσχουμε- αλλά, παράλληλα, προχωρούμε την παρουσία της χώρας σε όλα τα επίπεδα. Γιατί, επαναλαμβάνω, η πολιτική λύση στην Λιβύη, είναι αυτή την οποία προάγουν και η Ε.Ε. και εμείς. Δεν θέλουμε τη στρατιωτική λύση. Και γι’ αυτό θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν και για την ειρήνη στη Λιβύη και για τη σταθερότητα στην περιοχή μας, αλλά και για την προάσπιση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ανέκυψε ένα θέμα με την καμπάνια της αφίσας στο ΜΕΤΡΟ κατά των αμβλώσεων, οι οποίες κατέβηκαν μετά από απόφαση του Υπουργείου Μεταφορών. Θα ήθελα, λοιπόν, να ρωτήσω τη θέση της Κυβέρνησης. Τίθεται για την Κυβέρνηση προς συζήτηση ένα ζήτημα που αφορά τα δικαιώματα των γυναικών;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Οι διαφημιστικές καμπάνιες σε δημόσιους χώρους δεν πρέπει να διχάζουν την κοινωνία μας, ιδίως για τόσο ευαίσθητα κοινωνικά ζητήματα, όπως αυτό. Η Διοίκηση της ΣΤΑΣΥ δεν επέδειξε την ανάλογη εγρήγορση και δεν αξιολόγησε το ζήτημα όπως θα έπρεπε και γι’ αυτό ελέγχεται.

ΑΛΕΞ. ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να μας πείτε  εάν έχετε κάτι πιο συγκεκριμένο για το ενδεχόμενο ανάληψης αμερικανικής πρωτοβουλίας, πέρα από τις γνωστές παραινέσεις, που απευθύνει χρόνια τώρα το Στέητ Ντιπάρτμεντ και στις δύο πλευρές, στο πλαίσιο της Συμμαχίας. Κάτι συγκεκριμένο μέσω της επίσημης διπλωματικής οδού, πέρα από αυτά που έχουμε ακούσει, αλλά να είναι συγκεκριμένο, γιατί υπάρχει μια σύγχυση.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν θα συμφωνήσω ότι υπάρχει σύγχυση. Υπάρχει μια πολύ ξεκάθαρη τοποθέτηση της ελληνικής αντιπροσωπείας, κατά την παραμονή της στις Η.Π.Α., όπου θέσαμε όλα τα εθνικά μας ζητήματα σε αυτές τις συζητήσεις. Και φαντάζομαι ότι θα συμφωνήσουμε όλοι πως η διπλωματική οδός -φυσικά είναι ο Υπουργός Εξωτερικών των Η.Π.Α., κ. Πομπέο και ο Αμερικανός Πρέσβης, κ. Πάιατ που, όπως και χθες έκανε- επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον των Η.Π.Α. και τις πρωτοβουλίες, τις οποίες αναλαμβάνει, προκειμένου να μην υπάρχει κλιμάκωση οποιασδήποτε έντασης στην περιοχή μας. Εμείς αυτό που μπορούμε να πούμε από τη δική μας πλευρά, είναι ότι υπήρχε μια προγραμματισμένη επίσκεψη του κ. Πάλμερ στην Ελλάδα για τέλος Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου. Από εκεί και πέρα, είναι θέμα της αμερικανικής διπλωματίας αν θα επιλέξει ο κ. Πάλμερ να έρθει νωρίτερα ή αν θα συνδυάσει αυτή την επίσκεψη στην Αθήνα με επίσκεψη και στην Άγκυρα. Αλλά -και, όπως φαντάζομαι, σίγουρα ξέρετε- στα θέματα της εξωτερικής πολιτικής και της διπλωματίας υπάρχουν πολλά επίπεδα συζητήσεων. Και συνήθως τα αποτελέσματα αυτών των συζητήσεων, τα μαθαίνουμε αρκετά αργότερα από την ώρα που εκδηλώνονται οι πρωτοβουλίες. Θα ήθελα να μείνω σε αυτό.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Να ρωτήσω, κατ’ αρχήν, για την πρωτοβουλία ότι θα επιχορηγείται η Θεολογική Σχολή της Βοστώνης με δύο εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Ισχύει αυτό; Δεν έχω δει επίσημη ανακοίνωση. Το έχω δει ως πληροφορία, αλλά είναι επιβεβαιωμένο;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Επιβεβαιώνουμε ότι θα υπάρξει ενίσχυση της Θεολογικής Σχολής της Βοστώνης. Σκοπός είναι, πράγματι, να αποτελέσει τον πυλώνα που θέλουμε εκεί και για θέματα που έχουν να κάνουν με τη Γλώσσα και για θέματα που έχουν να κάνουν με τη Θρησκεία. Και πράγματι, θα υπάρξει επιχορήγηση. Το ποσό είναι περίπου  αυτό που είπατε και θα αφορά μια χρονιά. Εφάπαξ. Δεν θα είναι -γιατί διάβασα κάπου- για περισσότερα χρόνια. Θα είναι εφάπαξ ποσό και θα προέρχεται από το Υπουργείο Εξωτερικών.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Εάν μου επιτρέπετε, κάτι ακόμα, σε σχέση με την αφίσα, για την οποία είπατε ότι ελέγχεται και η Διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, γι’ αυτό το θέμα. Το ότι αποφασίστηκε να κατέβουν αυτές οι αφίσες μοιάζει με λογοκρισία. Σας προβληματίζει αυτό;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Νομίζω ότι έχω απαντήσει στη συνάδελφό σας, κυρία Σαμαρά.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όσον αφορά στο προσφυγικό που είπατε προηγουμένως, την προηγούμενη εβδομάδα υπήρχαν δύο-τρεις συσκέψεις στο Υπουργείο Εσωτερικών. Υπάρχει κάποιος ανασχεδιασμός από την πλευρά της Κυβέρνησης αναφορικά με την προώθηση των μεταναστών στην ενδοχώρα; Και επίσης, εάν υπάρχει κάποιος ανασχεδιασμός, όσον αφορά και τα χρονικά όρια για τα πέντε κλειστά αναχωρησιακά Κέντρα. Γιατί αυτό τουλάχιστον λένε οι Περιφερειάρχες και οι Δήμαρχοι που συμμετείχαν σε αυτή τη σύσκεψη στο Υπουργείο Εσωτερικών.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Από την πρώτη στιγμή που ανακοινώσαμε την κατασκευή των κλειστών δομών, είχαμε πει ότι χρειάζεται κάποιο χρονικό διάστημα, κάποιων μηνών, για την ολοκλήρωσή τους. Προχωρούμε. Έχουμε πει και έχουμε δεσμευτεί ότι το πρώτο θα είναι έτοιμο πριν τελειώσει ο χειμώνας και αφορά τη Σάμο, όπως ξέρετε. Και τα υπόλοιπα, προχωρούν με στόχο να είναι έτοιμα προς το τέλος της άνοιξης, αρχές του καλοκαιριού, ώστε να είμαστε έτοιμοι για ενδεχόμενες νέες αυξημένες ροές, εάν δεν τις αποτρέψουμε. Επομένως, ο σχεδιασμός προχωρά κανονικά. Επίσης, επαναλαμβάνω ότι η αποσυμφόρηση των νησιών έχει να κάνει με έναν σχεδιασμό ολοκλήρωσης των πρώτων μηνών του 2020. Είχαν προηγηθεί οι 9.000. Μένουν περίπου 11.000. Θα προχωρήσει ο σχεδιασμός μέσα στους πρώτους μήνες του χρόνου. Δεν υπάρχει κάποιος ανασχεδιασμός με την έννοια που το βάζετε. Είναι μέσα στο πλαίσιο που έχουμε πει από την αρχή.

ΧΡ. ΚΟΥΣΕΛΟΓΛΟΥ: Δύο διαφορετικές ερωτήσεις. Η πρώτη, είναι για τη διαδικασία του Βερολίνου. Εάν καταλαβαίνω καλά, έχουμε εκφράσει και ένα αίτημα προς το Βερολίνο να συμμετάσχουμε, έχουμε κάνει κάποιες κινήσεις προς τα εκεί, εάν κατάλαβα καλά από την πρώτη σας απάντηση. Το άλλο είναι ένα τελείως διαφορετικό θέμα. Υπάρχουν και κάποιες αντιδράσεις και εντός του ΣΥΡΙΖΑ για συμμετοχή ευρωβουλευτή του κόμματος σε τηλεοπτικό παιχνίδι. Υπάρχει μια συζήτηση που έχει ανοίξει από εφημερίδες που πρόσκεινται στον ΣΥΡΙΖΑ, για το πώς αξιοποιεί έτσι και την ιδιότητά του ως ευρωβουλευτής. Ήθελα να ρωτήσω, εάν έχετε κάποιο σχόλιο.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το δεύτερο, δεν θα ήθελα να σχολιάσω τίποτα που να αφορά την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, είτε αυτό έχει να κάνει με βουλευτή του στο ελληνικό Κοινοβούλιο, είτε στο Ευρωκοινοβούλιο. Είναι θέματα που αφορούν τον ΣΥΡΙΖΑ για να τα αντιμετωπίσει. Όσον αφορά το ζήτημα της διαδικασίας του Βερολίνου, ναι, έχουμε ζητήσει να συμμετάσχουμε, γιατί μας ενδιαφέρει να συμμετάσχουμε. Όπως ξέρετε, δεν είμαστε από τα κράτη που στην αρχή της διαδικασίας πήραν μέρος στην εδραίωση αυτής της πρωτοβουλίας. Άρα, η εκπεφρασμένη βούλησή μας εξαρτάται από αυτούς που έχουν αναλάβει, σε πρώτη φάση, την πρωτοβουλία, γιατί δεν ήμασταν από τα πρώτα κράτη σε αυτή την πρωτοβουλία. Είναι άλλοι αυτοί που πρέπει να απαντήσουν και όχι εμείς. Εμείς, πάντως, θέλουμε να συμμετέχουμε σε όλες τις συζητήσεις που αφορούν την περιοχή μας και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε σε όλα τα επίπεδα.

ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ισχύουν τα δημοσιεύματα που έχουμε δει και φέρουν τον Πρωθυπουργό να έχει αποφασίσει τη μη ανανέωση της θητείας του κ. Παυλόπουλου;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Νομίζω ότι δεν έχω πέσει στον πειρασμό να πάμε στην ονοματολογία όλο αυτό το διάστημα. Θα ήθελα και εσάς να σας παρακαλέσω να μην συνεχίζουμε το θέμα της ονοματολογίας. Η συνταγματική προθεσμία είναι κοντά. Να σεβαστούμε την ανακοίνωση του ονόματος που θα κάνει ο Πρωθυπουργός και δεν έχω να σχολιάσω κάτι παραπάνω.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Συζητήθηκε καθόλου στην Ουάσιγκτον το θέμα του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης και της πιθανής συζήτησης και λύσης της διαφοράς για την υφαλοκρηπίδα;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Νομίζω ότι είναι σαφές -το έχουμε πει και άλλες φορές και ο Πρωθυπουργός το έχει συζητήσει και με τους πολιτικούς Αρχηγούς- ότι η διαδικασία, την οποία βλέπει η Ελλάδα, είναι μια διαδικασία, κατ’ αρχάς, αποκλιμάκωσης της οποιασδήποτε τουρκικής προκλητικότητας. Και αυτό έχει να κάνει με το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, ώστε να προχωρήσουν οι συζητήσεις που συνεχίζουν να γίνονται για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης. Και αν υπάρξει κοινός τόπος, θα προχωρήσουμε σε διερευνητικές επαφές και ενδεχομένως και σε διαδικασία συνυπογραφής συνυποσχετικού, για να πάει το μοναδικό νομικό θέμα που έχουμε με τη γείτονα στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Αλλά, είμαστε  ακόμη αρκετά μακριά από αυτό.

ΑΛ. ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, δύο πράγματα. Τι γίνεται σχετικά με την αμερικάνικη επένδυση στην Αφάντου Ρόδου; Εξακολουθεί να έχει προβληματισμούς ο κ. Αγγελιάδης. Τι γίνεται σχετικά με το «Ελληνικό»; Υπάρχει και εκεί μια εμπλοκή μιας αμερικάνικης εταιρείας. Τι ενημέρωση έχετε γι’ αυτά τα δύο ζητήματα;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως ανέφερε και χθες ο Πρωθυπουργός, στο δείπνο που παρέθεσε το Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, το θέμα του «Ελληνικού» προχωρά κανονικά. Είμαστε στο πλαίσιο που έχουμε πει. Υπάρχουν οι δύο γνωστές αμερικανικές εταιρείες που προχωρούν και περιμένουμε να δούμε το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας. Για την Αφάντου Ρόδου, δεν έχω την εικόνα ότι δεν προχωρά το ζήτημα. Αντίθετα, αφού με ρωτάτε για δύο γνωστές υποθέσεις, έχω την πλήρη βεβαιότητα ότι προχωράμε. Είμαστε, επίσης, απολύτως έτοιμοι για την Κασσιόπη στην Κέρκυρα, κάτι που θα περιμένετε να το δείτε τις αμέσως επόμενες ημέρες.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

*Το γράφημα για την πορεία των κατασκευών στον παρακάτω κόμβο:
https://we.tl/t-uurVwwP7XA

Copyright © 2023-2024 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr