Τρέχων Άρθρο
Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση Πολιτικών Συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου Παύλου Μαρινάκη

 

Καλό μεσημέρι,

Με τις εχθροπραξίες και τη βία να συνεχίζονται στη Λωρίδα της Γάζας, οφείλουμε να τονίσουμε, για μια ακόμα φορά, ότι η Ελληνική Κυβέρνηση καταδικάζει τη βία και την τρομοκρατία κατά κυρίαρχων κρατών. Αναγνωρίζουμε, όπως έχουμε τονίσει ξανά, το δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα, είναι, όμως, σημαντικό να αποτραπεί μια ανθρωπιστική κρίση.

Εξίσου σημαντικό είναι και να αποτραπεί ο κίνδυνος μιας μεγαλύτερης ανάφλεξης στην περιοχή με την εμπλοκή και άλλων χωρών.

Η Ελλάδα παραμένει συνεπής στην εξωτερική πολιτική αρχών που ακολουθεί και πήρε από την πρώτη στιγμή καθαρή θέση καταδίκης της τρομοκρατίας και στήριξης του Ισραήλ.

Η χώρα μας παραμένει πυλώνας σταθερότητας και ασφάλειας στην περιοχή και θα συνεχίσει να διαδραματίζει αυτό τον ρόλο ως αξιόπιστος συνομιλητής εταίρων και συμμάχων και ως χώρα που συνομιλεί με χώρες της περιοχής όπως η Αίγυπτος, η Ιορδανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία.

Πριν λίγη ώρα ο Πρωθυπουργός συμμετείχε σε τηλεδιάσκεψη των ηγετών του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος με θέμα τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή.

Ο Πρωθυπουργός επανέλαβε τη στήριξή του στο Ισραήλ και στο δικαίωμα στην αυτοάμυνα. Επισήμανε ότι οι κανόνες εμπλοκής ενός οργανωμένου κράτους δεν πρέπει να εξομοιώνονται με αυτούς μιας τρομοκρατικής οργάνωσης και υπογράμμισε την ανάγκη να αποφευχθεί μια ανθρωπιστική κρίση.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε την ανάγκη η Ευρώπη να μιλάει με ενιαία φωνή σε ένα κρίσιμο ζήτημα περιφερειακής αλλά και ευρωπαϊκής ασφάλειας.

Χάρη στις κινήσεις του Υπουργείου Εξωτερικών, της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Τελ Αβίβ και του Γενικού Προξενείου στα Ιεροσόλυμα, ολοκληρώθηκε ο επαναπατρισμός Ελλήνων από το Ισραήλ και τα Παλαιστινιακά εδάφη.

Η Ελλάδα, χάρη στην ταχεία κινητοποίηση των αρχών, συγκαταλέγεται στις χώρες που ολοκλήρωσαν πρώτες, με επιτυχία τον επαναπατρισμό πολιτών.

Όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών, τη Δευτέρα 9 Οκτωβρίου επέστρεψαν οι πρώτοι 90 Έλληνες επισκέπτες, ενώ την Τρίτη 10 Οκτωβρίου άλλοι 68. Τέλος, την Πέμπτη 12 Οκτωβρίου επέστρεψαν 72 Έλληνες κάτοικοι Ισραήλ, οι οποίοι δήλωσαν επιθυμία για επαναπατρισμό.

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υποδέχεται αυτή την ώρα στο Μέγαρο Μαξίμου τον Πρωθυπουργό της Δημοκρατίας της Κορέας, Han Duck Soo, ο οποίος πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη στη χώρα μας.

Στην ατζέντα των συζητήσεων θα βρεθεί η ενίσχυση της διμερούς οικονομικής συνεργασίας με ιδιαίτερη έμφαση στους τομείς της ψηφιακής οικονομίας, της πράσινης ενέργειας και της τεχνολογίας, καθώς και διεθνή και περιφερειακά ζητήματα.

53,2 εκατομμύρια ευρώ έχουν καταβληθεί συνολικά ως πρώτη αρωγή σε 10.962 πολίτες που επλήγησαν από τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές.

Νέες πληρωμές πρώτης αρωγής πραγματοποιήθηκαν χθες Πέμπτη 12 Οκτωβρίου.

Πρόκειται για την έβδομη καταβολή πρώτης αρωγής με την οποία πιστώθηκαν περίπου 4.100.000 ευρώ σε τραπεζικούς λογαριασμούς πολιτών και αφορούν φυσικά πρόσωπα, επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις.

Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει το έργο της σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές προκειμένου να αποζημιώσει το ταχύτερο δυνατόν, κάθε πολίτη, κάθε επαγγελματία και κάθε αγρότη που επλήγη από τις φυσικές καταστροφές.

Ξεκινά σήμερα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης. Η τιμή του πετρελαίου φαίνεται να κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με την περσινή χρονιά, με κάποιους προμηθευτές να προσφέρουν επιπλέον εκπτώσεις.

Για τη χειμερινή περίοδο 2023-2024 χορηγείται επίδομα θέρμανσης στα ίδια αυξημένα επίπεδα με πέρυσι, δηλαδή 350 ευρώ πολλαπλασιαζόμενο με βαθμο-ημέρες κάθε περιοχής όπως έχουν προσδιοριστεί από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία.

Το επίδομα αφορά τις ακόλουθες μορφές θέρμανσης: πετρέλαιο εσωτερικής καύσης θέρμανσης, φυσικό αέριο, υγραέριο, καυσόξυλα, βιομάζα (πέλετ), θερμική ενέργεια μέσω τηλεθέρμανσης και φωτιστικό πετρέλαιο και αφορά τις καταναλώσεις από τον Οκτώβριο έως τέλος Μαρτίου. Υπάρχει ό όρος όπως και πέρυσι ότι πρέπει να προσκομιστούν τιμολόγια τουλάχιστον στο διπλάσιο ύψος του επιδόματος.

Το εισοδηματικό όριο με βάση το οικογενειακό εισόδημα παραμένει το ίδιο για άγαμους και έγγαμους, 16.000 και 24.000 ευρώ αντίστοιχα, αλλά αυξάνεται για τις οικογένειες με παιδιά από 3.000 ευρώ για κάθε τέκνο, σε 5.000 ευρώ για κάθε τέκνο.

Οι αιτήσεις θα υποβληθούν στη σχετική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, η οποία αναμένεται να ανοίξει το πρώτο 10ήμερο Νοεμβρίου και οι αιτήσεις ενδιαφέροντος θα υποβληθούν έως 11 Δεκεμβρίου.

Η προκαταβολή που ισούται με το επίδομα θέρμανσης που έλαβαν οι δικαιούχοι πέρυσι θα δοθεί έως 22 Δεκεμβρίου. Κατόπιν η πλατφόρμα θα δέχεται επιπλέον τιμολόγια ώστε να γίνουν τυχόν συμπληρωματικές πληρωμές εντός του 2024.

Ο αριθμός των δικαιούχων υπολογίζεται σε 1,2 εκατ. νοικοκυριά. Το κόστος υπολογίζεται σε 237 εκατ. ευρώ εκ των οποίων 189 εκατ. για το 2023 και 48 εκατ. για το έτος 2024.

Με τα κρούσματα κορωνοϊού και γρίπης να σημειώνουν αύξηση τις τελευταίες εβδομάδες, την Δευτέρα 16 Οκτωβρίου, θα πραγματοποιηθεί συνέντευξη Τύπου από την Αναπληρώτρια Υπουργό Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη και την Πρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών Μαρία Θεοδωρίδου για την ενημέρωση για τον εμβολιασμό του πληθυσμού κατά της νόσου Covid-19 με το Επικαιροποιημένο Μονοδύναμο Εμβόλιο.

Στη συνέντευξη τύπου, θα παρουσιαστούν οι αναλυτικές οδηγίες και θα δοθούν επιπλέον πληροφορίες για τον αντιγριπικό εμβολιασμό.

Ο κορωνοϊός μπορεί να εξασθένησε στη μνήμη μας και τα συμπτώματά του να έχουν γίνει πιο ήπια, λόγω της υψηλής εμβολιαστικής κάλυψης του πληθυσμού, ωστόσο παραμένει εδώ και οφείλουμε να είμαστε προσεκτικοί, ειδικά όσοι από εμάς ανήκουμε σε ευπαθείς ομάδες.

Η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, μέσω της δημιουργίας νέων πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, αποτελεί έναν από τους βασικότερους μοχλούς οικονομικής ανάπτυξης και βασική προτεραιότητα της Κυβέρνησης.

Στην κατεύθυνση αυτή, χθες, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Νίκος Παπαθανάσης, ανακοίνωσαν επενδυτικά εργαλεία για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και τη βελτίωση των υποδομών.

Ο συνολικός προϋπολογισμός αυτών των δράσεων, οι οποίες θα χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ 2021-2027, ανέρχεται στα 350 εκατομμύρια ευρώ.

Σήμερα στις 17:00, ο Πρωθυπουργός και Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης θα επισκεφθεί την Αλεξανδρούπολη, όπου θα περιοδεύσει μαζί με τον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και εκ νέου υποψήφιο, Χρήστο Μέτιο.

Στη συνέχεια, θα μεταβεί στη Λάρισα, όπου θα έχει συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας και εκ νέου υποψήφιο, Κώστα Αγοραστό.

Την Δευτέρα, 16 Οκτωβρίου ο Πρωθυπουργός θα μετάσχει στην Σύνοδο Κορυφής της Διαδικασίας του Βερολίνου στα Τίρανα.

Την Τρίτη 17 Οκτωβρίου, ο Πρωθυπουργός θα συμμετάσχει στο συνέδριο «Δημογραφικό 2023/ Ώρα για δράση», ενώ, την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου θα συνεδριάσει στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Πρωθυπουργό το Υπουργικό Συμβούλιο.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Γεωργιάδης ούτε λίγο, ούτε πολύ είπε ότι εάν στο δήμο Χαλανδρίου δεν βγάλουν δήμαρχο της αρεσκείας της Νέας Δημοκρατίας, δεν θα πάρουν ΕΣΠΑ και χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ ο κ. Αυγενάκης υπονόησε ότι εάν δεν επανεκλεγεί ο κ. Αγοραστός στη Θεσσαλία θα καθυστερήσουν οι αποζημιώσεις των πλημμυροπαθών. Είναι αυτές οι επίσημες θέσεις της Κυβέρνησης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να τα βάλουμε σε μια σειρά γιατί νομίζω ότι υπάρχει μια πλήρης παρανόηση. Κατ’ αρχάς δεν είπε ο κ. Γεωργιάδης ότι δεν θα δοθεί ΕΣΠΑ, ούτε είπε ο κ. Αυγενάκης ότι δεν θα δοθούν αποζημιώσεις. Είναι προφανές ότι τα χρηματοδοτικά εργαλεία για την Τοπική Αυτοδιοίκηση τα οποία επί των ημερών της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη έχουν πολλαπλασιαστεί -έχουν φτάσει σε επίπεδα που δεν έχουν προηγούμενο εδώ και πάρα πολλά χρόνια- είναι δεδομένα για τον κάθε δήμο και για την κάθε περιφέρεια ανεξαρτήτως αποτελέσματος. Δεν θα ήταν απαραίτητη μια τέτοια διευκρίνηση, αλλά πρέπει να την κάνουμε για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις.

Το πρώτο, μάλιστα, που είπε ο Πρωθυπουργός μετά το τέλος του α’ γύρου στις δηλώσεις του, είναι ότι θα συνεργαστεί, όπως έκανε και την προηγούμενη τετραετία – αποδεδειγμένα – με το σύνολο των εκλεγμένων στους δήμους και στις περιφέρειες. Άρα, αυτό είναι ξεκάθαρο, δεν πρέπει να υπάρχει καμία παρερμηνεία. Και να σας πω και κάτι; Με βάση και τις αποφάσεις για το που θα δοθούν στηρίξεις στις 13 περιφέρεις και στους τρεις δήμους, φαίνεται ότι τα κριτήρια τα οποία επέλεξε ο Πρωθυπουργός δεν είναι αμιγώς κομματικά. Δείτε την περίπτωση του κ. Αρναουτάκη, ο οποίος εξελέγη το 2019, ενώ η Νέα Δημοκρατία – ο Κυριάκος Μητσοτάκης – είχαμε έναν άλλο υποψήφιο και επειδή ήταν ένας άνθρωπος ο οποίος έδειξε έργο, ήταν σύμμαχος στις μεγάλες αλλαγές, είχε την ίδια αναπτυξιακή νοοτροπία για τα μεγάλα έργα στηρίχθηκε αν και δεν ανήκει παραδοσιακά στο δικό μας πολιτικό χώρο και εξελέγη με ένα πανηγυρικό ποσοστό και με τη δική μας στήριξη.

Προσέξτε, εδώ πρέπει να διαχωρίσουμε τα εξής. Το ένα είναι η αναγκαία, θεσμικά επιβεβλημένη και αυτονόητη συνεργασία με οποιονδήποτε εκλεγεί είτε σε κάποιον δήμο, είτε σε κάποια περιφέρεια. Το άλλο είναι η πολιτική διάσταση των εκλογών, που προφανώς και θα τη θέσω κι εγώ ξανά σήμερα, δύο μέρες πριν το β’ γύρο.

Ας πάρουμε παράδειγμα τη Θεσσαλία, που να σας πω και κάτι; Είναι και η μόνη περίπτωση από τις περιφέρειες, που ένας υποψήφιος από την Αντιπολίτευση, από μια σύμπραξη ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, αν και δεν είδαμε κάποια, τελικά, φωτογραφία του κ. Κουρέτα με τον κ. Κασσελάκη, ίσως γιατί με όποιον έβγαλε φωτογραφία ο κ. Κασσελάκης δεν πήγε ούτε β’ γύρο. Ακόμα, λοιπόν, και σε αυτή την περίπτωση είναι πολύ σημαντικό να πούμε το εξής:  Στη Θεσσαλία συνέβη ένα πρωτοφανές φυσικό φαινόμενο. Και είναι δικαιολογημένη και η οργή των κατοίκων και η ανάγκη τους να δουν γρήγορα τις αποζημιώσεις. Όμως, εδώ είναι ξεκάθαρο το δίλημμα. Έχουμε μια περίπτωση ενός ανθρώπου, που ανήκει στο δικό μας πολιτικό χώρο με κάποια συγκεκριμένα έργα τα οποία έγιναν – προφανώς πρέπει να γίνουν κι άλλα – και έναν άνθρωπο ο οποίος στηρίζεται από πολιτικές δυνάμεις, που όταν είχαν τη δυνατότητα ούτε καν το 112 δεν σκέφτηκαν να προχωρήσουν. Είχαν μια Πολιτική Προστασία η οποία ήταν μια ημιδιαλυμένη Γενική Γραμματεία. Και, ναι, λοιπόν, δίνουμε πολιτικά χαρακτηριστικά σ’ αυτή τη μάχη. Κάναμε τρία βήματα. Πρέπει να κάνουμε άλλα πέντε; Πρέπει να κάνουμε άλλα πέντε. Το ερώτημα είναι να γκρεμίσουμε αυτά που έχουμε κάνει και να κάνουμε και δέκα βήματα πίσω με μια πολιτική επιλογή αυτών οι οποίοι ξέρουν μόνο να «πετροβολούν», να «λιθοβολούν» – πολιτικά εννοώ – ή να προχωρήσουμε παρακάτω; Και, ναι, όπως και σε άλλες περιπτώσεις. Αναφερθήκατε στον κ. Γεωργιάδη. Ο κ. Γεωργιάδης δεν είπε ότι δεν θα πάρει ένας δήμος οποιοδήποτε χρηματοδοτικό εργαλείο. Είπε ότι όταν υπάρχει σε ένα δήμο ένας άνθρωπος ο οποίος ανήκει στην άκρα Αριστερά και δεν αποδέχεται κάποιες βασικές αρχές, όπως είναι η οικονομική εξέλιξη, η απορρόφηση κονδυλίων, η οικονομική ανάπτυξη, είναι προβληματικό. Από εκεί και πέρα οι πολίτες θα επιλέξουν.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ακούσαμε και εσάς να συνδέετε τις εκλογές, όπως την εκλογική μάχη στο δήμο Χαλανδρίου με τη θέση που παίρνει ο αντίπαλός σας υποψήφιος, απέναντι στην Παλαιστίνη. Στο πλαίσιο της πρόσδοσης πολιτικών χαρακτηριστικών εντάσσεται και η εργαλειοποίηση του πολέμου;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς είδα με μεγάλη μου λύπη μια πρωινή συνέντευξη, ενώ έχει μπει, προφανώς, πολύ σωστά το βίντεο κάποια συγκεκριμένα site να κάνουν κοπτορραπτική στον τίτλο, συνδέοντας αυτό το οποίο είπα για το Χαλάνδρι και την Παλαιστίνη με τα χρηματοδοτικά εργαλεία και το ΕΣΠΑ, ενώ στο ενδιάμεσο υπήρχε ένα σύνολο μιας τοποθέτησης. Εντάξει, είμαστε συνηθισμένοι απ’ αυτό, συνηθισμένα τα βουνά από τα χιόνια. Πάμε παρακάτω. Προσέξτε. Δεν μπορούμε να προσπεράσουμε το γεγονός ότι τη στιγμή αυτής της θηριωδίας κάποιοι – είτε είναι κάποια πολιτικά κόμματα, είτε είναι κάποιοι υποψήφιοι εκ νέου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – επιλέγουν να κάνουν επικίνδυνους συμψηφισμούς.  Δεν μπορούμε να το προσπεράσουμε αυτό, ούτε θα αποφύγουμε να το αναφέρουμε στους πολίτες. Κάθε δημόσιο πρόσωπο, κάθε κόμμα, κάθε αυτοδιοικητικός εκτίθεται στους πολίτες. Και οι απόψεις του. Πολιτική είναι η αντιπαράθεση, δεν είναι προσωπική. Είναι στη διάθεση των πολιτών. Εγώ θεωρώ βαθιά προβληματικό  – είναι μια δική μου άποψη και νομίζω και της παράταξης την οποία εκπροσωπώ και το έχουμε αποδείξει – να υπάρχουν εκπρόσωποι των πολιτών είτε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, είτε στην κεντρική πολιτική σκηνή, οι οποίοι να κάνουν αυτούς τους συμψηφισμούς. Το καταθέτουμε, το επαναλαμβάνουμε. Δυστυχώς, δεν συμβαίνει μόνο στο δήμο Χαλανδρίου. Αυτό είναι η δική μας άποψη. Έχει εκφραστεί, επισήμως, από τον Πρωθυπουργό. Από εκεί και πέρα, προφανώς, η κάθε διαδικασία, εν προκειμένω οι αυτοδιοικητικές εκλογές, έχει αυτοδιοικητικά χαρακτηριστικά, αλλά υπάρχουν περιπτώσεις που έχει και πολιτικά χαρακτηριστικά.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή η Ελλάδα βρίσκεται στο πλησιέστερο ευρωπαϊκά σημείο στη λωρίδα της Γάζας, υπάρχει σχέδιο αντιμετώπισης της κατάστασης σε περίπτωση έκρηξης των μεταναστευτικών ωρών τα επόμενα 24ωρα; Κάτι τέτοιο είχε συμβεί και το 2015 θυμίζω, διήρκησε αρκετούς μήνες και από την Ελλάδα διήλθαν ένα, ενάμιση εκατομμύριο άνθρωποι, με αποτέλεσμα να κλείσουν τα σύνορα. Θα βρεθούμε σε μια τέτοια κατάσταση και σήμερα; Υπάρχει κάποιο σχέδιο για την αντιμετώπισή της, ειδικά στα νότια σύνορα της χώρας, ειδικά στη νότια Πελοπόννησο και στη νότια Κρήτη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ευχαριστώ για την ερώτηση. Η χώρα μας είναι σε απόλυτη ετοιμότητα. Υπάρχουν όλα τα αναγκαία σχέδια ετοιμότητας. Έγινε χθες και μια συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ. Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε βασικά τις δύο περιόδους, γιατί δεν ακολουθεί αυτή η Κυβέρνηση και αυτός ο Πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης το δόγμα ότι δεν υπάρχουν θαλάσσια σύνορα. Η χώρα μας δεν είναι ξέφραγο αμπέλι και είναι δεδομένο ότι θα προφυλάξουμε τα σύνορά μας από παράτυπες ροές, πάντοτε με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και στο Διεθνές Δίκαιο. Είμαστε σε απόλυτη ετοιμότητα και επιφυλακή και οφείλουμε αυτό να το μεταφέρουμε στους πολίτες.

Π. ΜΙΧΟΣ: Επειδή έχουν πια γραφτεί και ακουστεί διάφορα, η Ελλάδα καταδίκασε τα όσα έκαναν Παλαιστίνιοι, εν πάση περιπτώσει οι τρομοκράτες της Χαμάς, υπάρχει σχέδιο περαιτέρω εμπλοκής της Ελλάδας, πέραν της ρητής καταδίκης; Να μας πείτε, επίσης, τι ακριβώς γίνεται με τη φρεγάτα και αν στο πλαίσιο αυτό θεωρείτε εποικοδομητική τη στάση της γειτονικής Τουρκίας, με την οποία βρισκόμαστε σε εξομάλυνση, να πυροδοτεί την κατάσταση σε μια περιοχή που ήδη φλέγεται από πόλεμο. Εκτός από τη Μέση Ανατολή έγιναν τα γεγονότα στον Καύκασο, είναι και η Ουκρανία. Θέλω να πω ότι είναι ένα ευρύτερο σκηνικό. Πώς το διαβάζει η ελληνική Κυβέρνηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, να πούμε ας περιμένουμε τι θα συμβεί. Εμείς προχωράμε τη διαδικασία του διαλόγου με την Τουρκία. Αλλά, όπως έχουμε πει, σε κάθε επιμέρους ζήτημα όλα αξιολογούνται διαρκώς. Όμως, θεωρούμε ότι είναι πολύ καλύτερο με τους γείτονές μας, παρά τις ξεκάθαρες διαφωνίες, οι οποίες υπάρχουν, να είμαστε σε μια φάση διαλόγου. Όμως, συνεχώς η διαδικασία αυτή αξιολογείται. Τώρα, ως προς τη φρεγάτα, να κάνουμε σαφές ότι δεν υπάρχει καμία περίπτωση ούτε κάποιου πλοίου, ούτε κάποιας φρεγάτας, που να εμπλέκεται με τις πρόσφατες εξελίξεις στη λωρίδα της Γάζας και στο Ισραήλ. Είναι δύο περιπτώσεις εντελώς άσχετες με την βοήθεια που έχει σταλεί και όχι από ελληνικής πλευράς, η μια αφορά ένα πλοίο στις ακτές του Λιβάνου στο πλαίσιο της αποστολής των Ηνωμένων Εθνών, όπως μας ενημερώνει αρμοδίως το ΓΕΕΘΑ, UNIFIL, που βρίσκεται πολλά χρόνια εκεί, δηλαδή δεν είναι τώρα, των τελευταίων ημερών και είναι μια περίπτωση της φρεγάτας μέρος της δύναμης του ΝΑΤΟ για την αποστολή SNMJ 2, η οποία είναι μια αποστολή που διαρκεί πολλά χρόνια. Ο προγραμματισμός ο σχετικός για την ύπαρξη αυτής της φρεγάτας για 20 περίπου μέρες, είναι από πέρυσι και δεν έχει να κάνει ούτε η μία περίπτωση, ούτε η άλλη περίπτωση με κάποια εμπλοκή στρατιωτική ή οποιασδήποτε άλλη της χώρας μας στις πρόσφατες εξελίξεις.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Επιτρέψτε μου μια αντισυμμετρική, θα την έλεγα, διπλή ερώτηση. Από τη μια πλευρά, βεβαίως ήταν επιλογή του Προεδρείου της Βουλής, υπάρχει κριτική για τη φωταγώγηση ενός μέρους με τη σημαία του Ισραήλ της πρόσοψης του Κοινοβουλίου και γίνεται μια κριτική προς την Κυβέρνηση ότι με αυτό τον τρόπο επιλέχθηκε μια πολιτική που υπονομεύει την πάγια πολιτική των καλών σχέσεων με τον ευρύτερο αραβικό κόσμο. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει κριτική επίσης στην Κυβέρνηση και ιδιαίτερα για σήμερα που έχει κηρυχθεί από τη Χαμάς στο πλαίσιο του τζιχάντ ημέρα οργής και είχαμε ένα επεισόδιο μαχαιρώματος ενός διπλωμάτη στο Πεκίνο σήμερα το πρωί. Για το γεγονός ότι επιτράπηκε χθες και επιτρέπεται και σήμερα μια οργανωμένη συγκέντρωση υποστήριξης της Παλαιστίνης μεν, χωρίς καμία αναφορά στην επίθεση της Χαμάς, η Γαλλία και η Ουγγαρία ήδη απαγόρευσαν τέτοιου είδους συγκεντρώσεις. Σκέφτεστε, μιας που είπε και ο Πρωθυπουργός το πρωί, να υπάρχει ενιαία ευρωπαϊκή φωνή, σκέφτεστε να προχωρήσετε σε κάποια προληπτικά-κατασταλτικά μέτρα απέναντι σε τέτοιες συγκεντρώσεις;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, να πούμε ότι το γεγονός ότι είμαστε στο πλευρό του Ισραήλ που δέχεται τρομοκρατικές επιθέσεις, όλες αυτές οι εικόνες που έχουμε αντικρύσει, δεν σημαίνει ότι όλο αυτό αφορά συλλήβδην τον αραβικό κόσμο ή επηρεάζει συνολικά τις σχέσεις της χώρας μας με πολλές άλλες χώρες, τις οποίες ανέφερα αναλυτικά και στην αρχική μου εισήγηση. Έτερον-εκάτερον. Ως προς την απόφαση της Βουλής, εγώ προσωπικά χάρηκα πολύ ως Έλληνας πολίτης που το Κοινοβούλιο έκανε μια πράξη, την οποία έκαναν πολλές άλλες χώρες, δείχνοντας σεβασμό και αλληλεγγύη στον λαό του Ισραήλ. Μια συμβολική κίνηση που είχε και πολύ μεγάλη ουσία. Από εκεί και πέρα, οι ελληνικές Αρχές εφαρμόζουν τον νόμο. Όταν έχουμε μια ειρηνική διαδήλωση, η οποία προφανώς δεν υπερασπίζεται μια τρομοκρατική οργάνωση σε καμία περίπτωση, όταν συμβαίνει κάτι το οποίο ξεφεύγει του νόμου, προφανώς οι Αρχές θα επιλαμβάνονται και θα εφαρμόζεται ο νόμος και αυτό θα συμβεί και στη χώρα μας. Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να συμβαίνει αυτό και κάθε επιμέρους ενέργεια πρέπει να αξιολογείται από τις Αρχές και αναλόγως αν υπάρχει κάποια παραβίαση της νομοθεσίας, τότε να εφαρμόζεται ο νόμος.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Να ξαναπάμε στα αυτοδιοικητικά. Υπάρχει ανοιχτή εκλογική αναμέτρηση και στον πρώτο Δήμο της Ελλάδος, τον Δήμο Αθηναίων και εκεί υπάρχει ο δήμαρχος που υποστηρίζεται επισήμως από το δικό σας το κόμμα απέναντι στον κ. Δούκα, ο οποίος πλέον υποστηρίζεται και από το ΣΥΡΙΖΑ, προερχόμενος από το ΠΑΣΟΚ. Η ερώτησή μου είναι, αν θεωρείτε και αυτή την εκλογική αναμέτρηση ορόσημο πολιτικό σε αυτούς τους δύο γύρους των αυτοδιοικητικών εκλογών.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Βεβαίως, γιατί επέλεξε, πέραν της ξεκάθαρης στήριξης του Πρωθυπουργού ως Προέδρου της Ν.Δ. και του κόμματος στον κ. Μπακογιάννη για την επανεκλογή του, κάτι το οποίο προμηνύεται, μένει να επικυρωθεί στον δεύτερο γύρο από το αποτέλεσμα του πρώτου γύρου. Είχαμε και μια επιλογή της Αντιπολίτευσης, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, να πάνε χέρι-χέρι και να στηρίξουν τον κ. Δούκα. Άρα, επέλεξε και η Αντιπολίτευση να δώσει απολύτως πολιτικά χαρακτηριστικά σε αυτή τη μάχη. Για μας, λοιπόν, πέραν του ότι είναι ο μεγαλύτερος Δήμος της χώρας, πέραν του ότι θέλουμε να επικυρωθεί ένα πολύ σημαντικό έργο που έχει γίνει από τη Δημοτική Αρχή. Ναι, μας ενδιαφέρει πολύ ο Δήμος αυτός και γιατί συγκρούεται μια ξεκάθαρη επιλογή του κυβερνώντος κόμματος της Ν.Δ. του Κυριάκου Μητσοτάκη με μια επιλογή συμπόρευσης, ταύτισης του ΠΑΣΟΚ με το ΣΥΡΙΖΑ με τον κ. Δούκα.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Είπατε ότι η χώρα είναι σε ετοιμότητα για το μεταναστευτικό και ότι θα αποτρέψει παράνομες εισόδους στη χώρα. Όμως, ο κ. Καιρίδης, σήμερα το πρωί, μιλώντας στο ΣΚΑΪ, είπε ότι οι Παλαιστίνιοι, εφόσον έρθουν στην Ελλάδα, είναι εν δυνάμει πρόσφυγες, έχουν δικαίωμα να κάνουν αίτηση ασύλου. Δεν θα αντιμετωπίσει αυτούς τους ανθρώπους, αν φτάσουν εδώ, η Κυβέρνηση ως πρόσφυγες. Μιλάω για αμάχους που έρχονται για να ξεφύγουν από έναν πόλεμο. Και επίσης, ποια είναι η θέση της ελληνικής Κυβέρνησης; Το Ισραήλ απαιτεί 1,1 εκατομμύρια άνθρωποι να εκκενώσουν μέσα σε 24 ώρες τη Γάζα και ο ΟΗΕ προειδοποιεί για ανθρωπιστική καταστροφή.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ είπα ότι η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να υπερασπίζεται τα σύνορά της, αποτρέποντας παράνομες μεταναστευτικές ροές. Εφόσον κάποιος δικαιούται άσυλο, αυτό το οποίο κρίνεται με βάση την προβλεπόμενη διαδικασία, η οποία μάλιστα είναι και σε πλήρη συμμόρφωση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, εφόσον κάποιος δικαιούται άσυλο και αυτό κριθεί, το λαμβάνει. Και μάλιστα, μιλάμε για μια Κυβέρνηση η οποία αυτές τις διαδικασίες και για την αποφυγή ταλαιπωρίας και από την αποφυγή της συσσώρευσης πολλών εκκρεμών αιτημάτων, την έχει συντμήσει στο μικρότερο δυνατό χρονικό διάστημα. Υπήρχαν περιπτώσεις δύο και τριών ετών εκκρεμών αιτήσεων και πλέον δεν ξεπερνάει αυτό το χρονικό διάστημα του ενάμιση, έως δύο μηνών. Από εκεί και πέρα, είμαστε ξεκάθαροι. Αντιλαμβανόμαστε πλήρως και συντασσόμαστε πλήρως με το δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα. Από εκεί και πέρα, ναι, είναι σημαντικό να αποφευχθεί μια ανθρωπιστική κρίση. Και είναι μια θέση που την έχουν εκφράσει, πέραν του Κυριάκου Μητσοτάκη, όλοι οι Ευρωπαίοι ηγέτες. Είναι δεδομένο ότι για μας κάθε ανθρώπινη ζωή έχει ξεχωριστή αξία. Αλίμονο αν δεν είχε. Αλίμονο αν κάποιος, οποιοσδήποτε μπορούσε να ζυγίσει τη θλίψη και την οδύνη που προκαλεί να βλέπεις νέα παιδιά, μωρά, οικογένειες να χάνονται. Αν είναι δυνατόν! Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι θα κάνουμε συμψηφισμούς. Εδέχθη μια αποτρόπαια τρομοκρατική επίθεση το Ισραήλ. Σφαγιάστηκαν άμαχοι. Είδαμε εικόνες που δεν έχουν προηγούμενο. Οφείλουμε αυτό να το επισημάνουμε και να σταθούμε αλληλέγγυοι στο Ισραήλ.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Σε συνέχεια προηγούμενης ερώτησης, είδαμε κάποιες δηλώσεις του κ. Αυγενάκη για τις αποζημιώσεις, τις οποίες κάποια κόμματα της Αντιπολίτευσης τις συνέδεσαν με την πολιτική διάσταση που δίνετε στις εκλογές στη συγκεκριμένη Περιφέρεια Θεσσαλίας κατά πόσο οι άνθρωποι, εάν επανεκλέξουν τον κ. Αγοραστό θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα και θα λάβουν τις αποζημιώσεις που πρέπει να λάβουν.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απάντησα και το επαναλαμβάνω, ότι δεν υπάρχει κανένα θέμα. Και δεν είπε και αυτό ο Υπουργός. Αλίμονο αν συνδέσουμε τις αποζημιώσεις, που είναι μια διαδικασία, που είναι και μια κατάκτηση η ταχύτητα της καταγραφής, η ταχύτητα των αποζημιώσεων, της χώρας μας. Πλέον οι αποζημιώσεις, προφανώς δίνονται και θα δοθούν, χωρίς καμία καθυστέρηση και χωρίς προφανώς να κοιτάξουμε το οποιοδήποτε εκλογικό αποτέλεσμα. Είναι και λυπηρό αυτό το πράγμα να διακινείται και να παραφράζεται μια εντελώς διαφορετική θέση, η οποία λέει το εξής: Επειδή πρέπει να εφαρμοστεί ένα ευρύτερο σχέδιο, όχι μόνο στη Θεσσαλία, αλλά επειδή μιλάμε για τη Θεσσαλία που είναι και μια μάχη που έχει επιλέξει και η Αντιπολίτευση να δώσει κάποια πολιτικά χαρακτηριστικά. Είναι δεδομένο ότι για να προχωρήσουν οι μεγάλες αλλαγές, εμείς θεωρούμε ότι είναι σημαντικό και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να είναι άνθρωποι, οι οποίοι συμμερίζονται την ίδια λογική με μας, για τα μεγάλα έργα, για όσα πρέπει να προχωρήσουν. Το ανέλυσα και στην προηγούμενη ερώτηση. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι θα δοθούν ή δεν θα δοθούν οι αποζημιώσεις ή θα δοθούν με μεγαλύτερη ή μικρότερη ταχύτητα αναλόγως με ένα εκλογικό αποτέλεσμα. Όχι, δεν υπάρχει καμία τέτοια περίπτωση.

Μ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Σε άλλο θέμα. Αν έχετε κάποιο σχόλιο για την υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης, το έργο που φαίνεται να συμβασιοποιήθηκε και να μην υλοποιήθηκε, με αποτέλεσμα η Κοινοπραξία να ζητά να αποζημιωθεί από το Δημόσιο με 85 εκατομμύρια ευρώ, όπως από χθες σημειώνεται.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εδώ ουσιαστικά κινήθηκε σύννομα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά από σχετική εισήγηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και κινήθηκε με βάση το συμφέρον των Ελλήνων φορολογούμενων, κάνοντας ουσιαστικά μία διευθέτηση, έναν διακανονισμό, για να αποφευχθεί συσσώρευση συνεχών τόκων που θα επιβαρύνουν περισσότερο το ελληνικό Δημόσιο. Είναι μια υπόθεση, η οποία χρονίζει. Είναι νομίζω πάνω από 10ετία η απόφαση. Επιδικάστηκαν κάποια χρήματα. Με την πάροδο των ετών τα  χρήματα αυτά τοκίζονταν. Φτάσαμε στο σημείο ουσιαστικά αυτή η συμφωνία η οποία επετεύχθη από το Υπουργείο, να γλιτώσει από το ελληνικό Δημόσιο περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ και να παραιτηθεί η Κοινοπραξία και από μια άλλη διεκδίκηση πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Αυτό είναι το πρώτο. Το δεύτερο που θέλω να πω είναι ότι, προφανώς όλες οι αποφάσεις της ανεξάρτητης Δικαιοσύνης είναι απολύτως σεβαστές. Ούτε μπορούμε να μπούμε στη διαδικασία να τις σχολιάσουμε. Το τρίτο, το οποίο αφορά και αυτό τον κρατικό κορβανά και τα χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων, είναι ότι υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες σε όλα τα έργα, ούτως ώστε και να γίνονται όσο το δυνατόν περισσότερο και πάντοτε με αυτή την προσήλωση εντός χρονοδιαγραμμάτων και πάντοτε με βάση τα προβλεπόμενα και όλες τις συμφωνίες, οι οποίες έχουν συναφθεί.

Π. ΜΙΧΟΣ: Είπατε προηγουμένως ότι με όποιον βγάζει φωτογραφίες ο κ. Κασσελάκης δεν πηγαίνει στον δεύτερο γύρο και αυτό είναι ακριβές. Εν γένει, η Αξιωματική Αντιπολίτευση είναι σε μια περιδίνηση. Αυτό μπορεί πολιτικά να συμφέρει την Κυβέρνηση, αλλά δημιουργεί πρόβλημα θεσμών, γιατί έχει θεσμικό ρόλο η Αξιωματική Αντιπολίτευση. Θέλω να πω, αυτό το αντιλαμβάνεται η Κυβέρνηση; Πώς το διαβάζει αυτό; Γιατί το ΠΑΣΟΚ φαίνεται ότι ακόμα δεν έχει κάτι να δείξει ή να πει. Όλο αυτό το αντιλαμβάνεται η Κυβέρνηση ως πρόβλημα, ότι μπορεί τα φώτα της δημοσιότητας να είναι γύρω από το στρατιωτικό του κ. Κασσελάκη, αλλά στην πραγματικότητα αυτό δεν είναι καλό θεσμικά για τη Δημοκρατία μας, το να μην υπάρχει Αντιπολίτευση. Αυτό το καταλαβαίνει η Κυβέρνηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, εμείς είπαμε, από την πρώτη στιγμή, ότι είναι πολιτική αντιπαράθεση και έτσι, όπως βλέπετε, το αντιμετωπίζουμε, όχι με κάποια προσωπική αντιπαράθεση. Και αν θυμάστε, όσα είπαμε την αμέσως επόμενη μέρα από την εκλογική του κ. Κασσελάκη, ευχηθήκαμε επιτέλους η χώρα μας να αποκτήσει μια αξιόπιστη και σοβαρή Αντιπολίτευση, πολλώ δε μάλλον Αξιωματική Αντιπολίτευση, για πολλούς από αυτούς τους λόγους που εκθέτετε. Η ευχή μας δεν έχει εισακουστεί, γιατί οι επιλογές που έκανε ο κ. Κασσελάκης ήταν να πάει με τα πιο τοξικά χαρακτηριστικά από τον ήδη πολύ τοξικό ΣΥΡΙΖΑ του πολύ πρόσφατου παρελθόντος. Με υπαρχηγούς ανθρώπους οι οποίοι είτε στοχοποιούν δημοσιογράφους, είτε στοχοποιούν δικαστές, είτε απειλούν. Έχουν πει, κατά καιρούς, ότι τη δεύτερη φορά θα είναι αλλιώς και πολλά άλλα για ανθρώπους οι οποίοι έχουν καταδικαστεί αμετάκλητα από την ελληνική Δικαιοσύνη. Όταν, λοιπόν, γίνονται αυτές οι επιλογές, δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για μια σοβαρή πολιτική αντιπαράθεση. Προφανώς και μας ανησυχεί. Προφανώς και ο τόπος χρειάζεται και μια σοβαρή Αντιπολίτευση, η οποία να βασίζεται σε τεκμηριωμένο λόγο, σε σφοδρή πολιτική αντιπαράθεση, αλλά πολιτική αντιπαράθεση. Αλλά, προφανώς, εμείς αυτό το πράγμα δεν μπορούμε να το καθορίσουμε. Το καθορίζουν οι εξελίξεις και οι επιλογές που γίνονται. Ανεξαρτήτως αυτού, όσο κι αν είναι κακή εξέλιξη συνολικά για το πολιτικό σύστημα η μη ύπαρξη δηλαδή σοβαρής Αντιπολίτευσης, εμάς ο στόχος μας είναι να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας.  Να είμαστε όσο το δυνατόν πιο αποδοτικοί στην εξεύρεση λύσεων για την κοινωνία, για τους πολίτες, για τα προβλήματα της καθημερινότητας, για την αντιμετώπιση των κρίσεων, για τη σταδιακή αύξηση του εισοδήματος με όσα εφαρμόζουμε. Αυτός είναι ο στόχος της Κυβέρνησης. Προφανώς παρακολουθούμε τις εξελίξεις. Από εκεί και πέρα, όμως, εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι περισσότερο.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να μας ξεκαθαρίσετε κάτι, γιατί είστε σε αντιδιαστολή με τα λεγόμενα του κ. Καιρίδη, του Υπουργού Μετανάστευσης. Ακούσαμε τον Θάνο Πλεύρη πριν λίγες μέρες, να ζητά επανεξέταση του καθεστώτος ασύλου Παλαιστινίων προσφύγων και τον Πρωθυπουργό, παρουσία της Εσθονής Πρωθυπουργού, να μιλάει για μετανάστες από εμπόλεμες ζώνες και όχι για πρόσφυγες, όπως κάνει ο ΟΗΕ. Αναγνωρίζει η χώρα μας το δικαίωμα στην αυτοάμυνα στο Ισραήλ, αλλά δεν αναγνωρίζει πρόσφυγες από τη Γάζα; Και θα ήθελα και μια δεύτερη ερώτηση, επειδή σήμερα ο Πρωθυπουργός μίλησε για την ανάγκη να αποφευχθεί μια ανθρωπιστική κρίση, θα στείλει η χώρα μας ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, δεν υπάρχει καμία αντίφαση. Το γεγονός ότι κάποιοι μπορεί να πανηγυρίζουν, να επιχαίρουν για μια κτηνωδία, μας προκαλεί φρίκη και αποτροπιασμό. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι΄ αυτό. Και νομίζω ότι δεν υπάρχει κανείς που να διαφωνεί, ούτε είναι αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης. Από εκεί και πέρα, η απονομή ή όχι του καθεστώτος του ασύλου, όπως είπα και πριν, είναι μια συγκεκριμένη νομική διαδικασία, η οποία έχει αρχικά μια συγκεκριμένη αίτηση και με βάση την κείμενη νομοθεσία και όσα προβλέπει το Διεθνές Δίκαιο και τους χρόνους που προβλέπονται και τη διαδικασία που προβλέπεται, απονέμεται ή όχι στη συνέχεια το άσυλο. Αυτό δεν αμφισβητείται και δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανένας από μας. Η χώρα μας θέλει και το λέει και σε όλους τους τόνους και το είπε και ο Πρωθυπουργός, να αποφευχθεί μια ανθρωπιστική κρίση. Παρακολουθούμε με πάρα πολύ μεγάλη προσοχή τα γεγονότα. Το ξαναλέω. Δεν θα βάλουμε σε ζύγι την ανθρώπινη ζωή. Δεν θα κάνουμε συμψηφισμούς, όχι τη στιγμή που δέχεται κάποιος μια επίθεση εμείς να κάνουμε ιδεοληπτικές τοποθετήσεις, όπως κάνουν κάποια άλλα κόμματα, κάποιοι άλλοι πολιτικοί χώροι. Όχι, εμείς δεν θα το κάνουμε ποτέ αυτό. Όπως κάποιοι προσπάθησαν να κάνουν έναν συμψηφισμό όταν έγινε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία του επιτιθέμενου με τον αμυνόμενο, δεν θα το κάνουμε. Από την άλλη, όμως, προφανώς για μας η ανθρώπινη ζωή έχει αξία, προφανώς είναι μη διαπραγματεύσιμη, όπως για τον κάθε άνθρωπο. Ο άμαχος είναι άμαχος. Ο άμαχος πληθυσμός είναι άμαχος πληθυσμός. Αλίμονο εάν τον βάζαμε στο ζύγι. Όμως, το λέω, δεν θα κάνουμε συμψηφισμό. Και το δικαίωμα του Ισραήλ να υπερασπιστεί τα δίκαιά του, το δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα, είναι δεδομένο και πλήρως αναγνωρισμένο από τη χώρα μας.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Μια που μεθαύριο έχουμε ξανά αυτοδιοικητικές εκλογές, να σας πάω σε ένα θεσμικό αυτοδιοικητικό ζήτημα. Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, στην οποία μάλιστα, αν δεν κάνω λάθος, μεγάλη πλειοψηφία είναι Δήμαρχοι που προέρχονται από τον δικό σας χώρο, την παράταξή σας, έχει εκφράσει την αντίθεσή της στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο προβλέπει την απορρόφηση, την κατάργηση των νομικών προσώπων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Ζητάει εξαρχής διαβούλευση. Η Κυβέρνηση πώς απαντά σε αυτό το καθολικό αίτημα των Δημάρχων όλης της χώρας; Και παρεμπιπτόντως, είδα στον πρόγραμμα του Πρωθυπουργού ότι δεν θα ανέβει στη Θεσσαλονίκη, ενώ μας το είπατε, πήγε στον Δήμαρχο Αθηναίων, πήγε στην Πελοπόννησο, στη Βόρειο Ελλάδα, σημαίνει κάτι; Λευκή πετσέτα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει «λευκή πετσέτα». Απλά πήγε την προηγούμενη εβδομάδα. Την προηγούμενη εβδομάδα συναντήθηκε με τον υποψήφιο Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, αυτή την εβδομάδα με τον υποψήφιο Δήμαρχο και εν ενεργεία, και οι δύο περιπτώσεις, Αθήνας. Την προηγούμενη εβδομάδα συναντήθηκε με τον υποψήφιο Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας. Είναι συγκεκριμένες οι μέρες και οι ώρες και πάρα πολύ αυξημένες οι υποχρεώσεις. Και μην ξεχνάτε ότι είναι και πολύ μεγάλο το πρόγραμμα. Σήμερα, από το πρωί, πέραν της σύσκεψης της τηλεδιάσκεψης του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, υποδέχεται αυτή τη στιγμή τον Πρόεδρο της Νότιας Κορέας. Οπότε, όπως αντιλαμβάνεστε, είναι συγκεκριμένος ο χρόνος. Άρα, δεν σημαίνει, σε καμία περίπτωση, «λευκή πετσέτα». Τώρα, όσον αφορά στο πρώτο σκέλος του ερωτήματός σας, ψηφίστηκε το νομοσχέδιο αυτό. Έγινε νόμος του κράτους και μάλιστα είμαστε πολύ περήφανοι γι΄ αυτή την παρέμβαση, γιατί είναι άλλη μια απόδειξη συνέπειας λόγων και έργων. Θυμάστε τη συζήτηση που κάναμε με αφορμή τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές και περισσότερο με τον καθαρισμό των εκτάσεων και τη λογοδοσία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στους πολίτες. Ένα μέρος αυτής της νομοθετικής πρωτοβουλίας ήταν και αυτό. Να μπορούν να ξέρουν οι πολίτες αυτά τα πολύ αυξημένα χρηματοδοτικά εργαλεία, που δικαίως λαμβάνει η Τοπική Αυτοδιοίκηση, πώς αξιοποιούνται. Επιβάλλονται πρόστιμα, εισπράττονται τα πρόστιμα από τους αυτοδιοικητικούς; Πού πηγαίνουν τα χρήματα αυτά; Λογοδοσία, όπως έχει και η κεντρική Κυβέρνηση, πρέπει να έχει και η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Στο σκέλος των οργανισμών που είπατε, ιδιωτικού και δημοσίου Δικαίου, δεν υφίσταται κανένα θέμα υποβάθμισής τους. Ίσα-ίσα αναβαθμίζεται ουσιαστικά η λειτουργία τους με το να εντάσσονται στον κεντρικό πυρήνα του κάθε Δήμου για να υπάρχει κεντρική λογοδοσία. Ούτε ζήτημα απολύσεων υπάρχει. Ίσα-ίσα θα μπορούν πλέον οι Δήμοι να διαθέτουν, όπως πιστεύουν, το προσωπικό που είναι εξασφαλισμένο. Δεν θα υπάρξει οποιαδήποτε μείωση προσωπικού μέσω οποιασδήποτε απόλυσης, σε καμία περίπτωση. Θα υπάρχει καλύτερη και κεντρικότερη διαχείριση. Και έτσι και οι σχολικές Επιτροπές αναβαθμίζονται και η λειτουργία των βρεφονηπιακών σταθμών αναβαθμίζεται. Εμείς πιστεύουμε σε αυτό τον νόμο και νομίζω ότι με την εφαρμογή του το σύνολο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα μας κάνει να είμαστε και δικαιωμένοι στην πράξη. Και ξέρετε κάτι; Να δούμε λίγο πού ήταν η Τοπική Αυτοδιοίκηση το 2019 και πού είναι σήμερα. Το 2019, όταν ανέλαβε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Κυβέρνηση της Ν.Δ., ήταν ουσιαστικά σε μια κατάσταση μιας «ομηρίας» από την απλή αναλογική. Δεν μπορούσαν να διοικηθούν οι Δήμοι. Δήμαρχοι οι οποίοι μπορεί να είχαν πάρει 70% και 80% δεν είχαν την πλειοψηφία στα Δημοτικά Συμβούλια, δεν λαμβάνονταν αποφάσεις. Υποχρηματοδοτούμενοι, απαξιωμένοι. Γιατί οι πολιτικοί μας αντίπαλοι θυμούνταν τους αυτοδιοικητικούς όταν έρχονταν οι εκλογές. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Άλλαξαν όλα αυτά. Είπαμε κάποια πράγματα και τα κάναμε. Και το εκλογικό σύστημα, ένα δικαιότερο, αναλογικότερο εκλογικό σύστημα που δίνει τη δυνατότητα, με βάση τις αποφάσεις των πολιτών στην κάλπη, να διοικηθούν οι Δήμοι. Αυξήθηκε η χρηματοδότηση 3,5 δις μόνο  το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» , 5,5 δις συνολικά. Από 5,9 δις για τις Περιφέρειες στο προηγούμενο ΕΣΠΑ, 8,1 δις στο νέο ΕΣΠΑ και τώρα με αυτό τον νόμο δίνεται η δυνατότητα μιας κεντρικής διαχείρισης και λογοδοσίας των Δήμων στους πολίτες και με αυτή τη λογική θα πορευτούμε.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συμπληρωματικά για τις αυτοδιοικητικές δύο ερωτήματα. Πρώτον, οπότε τα πολιτικά χαρακτηριστικά της μάχης της Ν.Δ. ισχύουν και για τον Δήμο της Θεσσαλονίκης; Θέλω να πω, εάν τελικά δεν παραμείνει στον κ. Ζέρβα ο Δήμος θα θεωρηθεί ήττα αυτό για τη Ν.Δ.;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι ξεκάθαρη επιλογή, ξεκάθαρη στήριξη της Ν.Δ. στον κ. Ζέρβα. Και προφανώς, δύο μέρες πριν, είναι σε απόλυτη ισχύ και είμαστε και αισιόδοξοι ότι θα καταφέρει να κόψει πρώτος το νήμα και στον δεύτερο γύρο, όπως έκανε στον πρώτο γύρο. Από την άλλη πλευρά, έχουμε μια ανοιχτή στήριξη, είδαμε και τον κ. Φάμελλο να εκδίδει μια ανακοίνωση για τρεις Δήμους, αν δεν κάνω λάθος, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς και Θερμαϊκού. Άρα, ο ΣΥΡΙΖΑ στηρίζει τους τρεις συγκεκριμένους Δημάρχους εκεί. Από την άλλη, μας προβληματίζει το γεγονός ότι ο υποψήφιος Δήμαρχος σε όλους τους τόνους θέλει να πετάξει από πάνω του την οποιαδήποτε στήριξη από το ΠΑΣΟΚ και το ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό είναι δικό τους θέμα να το λύσουν. Όμως, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι μετά τις επτά ήδη επικρατήσεις στον πρώτο γύρο, ότι για τις έξι εναπομείνασες περιπτώσεις Περιφερειών και για τους δύο Δήμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης οι αποφάσεις είναι δεδομένες, οι στηρίξεις είναι δεδομένες. Δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση γι΄ αυτό και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα καταφέρουμε να επικρατήσουν οι επιλογές που έχουμε κάνει. Από εκεί και πέρα, οι πολίτες είναι αυτοί, οι οποίοι επιλέγουν, αυτοί οι οποίοι θα κάνουν τις επιλογές τους και με αυτές οι επιλογές, προφανώς, θα κυβερνηθούν οι Περιφέρειες και οι Δήμοι. Έτσι είναι η Δημοκρατία μας και γι΄ αυτό είναι και ξεχωριστή. Και γι΄ αυτό και επιλογές αυτές είναι απολύτως σεβαστές προφανώς και από την Κυβέρνηση.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Και για τη Θεσσαλία, σήμερα θα πάει στη Θεσσαλία ο κ. Μητσοτάκης για τον κ. Αγοραστό. Θα συναντήσει τον Δήμαρχο Βόλου κ. Μπέο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν υπάρχει τέτοια συνάντηση στο πρόγραμμα. Ο Πρωθυπουργός, κ. Μητσοτάκης, θα περιοδεύσει στη Λάρισα με τον Περιφερειάρχη και εκ νέου υποψήφιο κ. Αγοραστό και τον νεοεκλεγέντα Δήμαρχο κ. Μαμάκο και πολίτες και συνεργάτες και υποψηφίους του κ. Αγοραστού.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Μιλήσατε αρκετές φορές, αναφερθήκατε στο δικαίωμα αυτοάμυνας του Ισραήλ και την αλληλεγγύη φυσικά στον λαό που δέχθηκε αυτή την τρομοκρατική επίθεση. Παραμένει η θέση της ελληνικής Κυβέρνησης ότι έχει δικαίωμα και ο παλαιστινιακός λαός στη δημιουργία κράτους δικού του, έτσι; Γιατί δεν το άκουσα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχει αλλάξει η θέση μας. Διαχωρίζουμε, κατ΄ αρχάς, τις εξτρεμιστικές τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς με τις νόμιμες διεκδικήσεις της Παλαιστίνης με βάση όσα προέκυψαν μετά το ’67. Έτσι; Αυτά είναι δύο διαφορετικά θέματα, να τα διαχωρίσουμε και δεν έχει αλλάξει τίποτα σε σχέση με την πάγια θέση την ελληνική θέση σε σχέση με το ζήτημα αυτό και σε όσα υπερασπιζόμαστε ως προς το Ισραήλ, αλλά και το ζήτημα της Παλαιστίνης.

Σας ευχαριστώ.

Copyright © 2023-2024 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr