Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου
Ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη
Καλό μεσημέρι,
Κάτω από 900.000 είναι οι άνεργοι στη χώρα μας για πρώτη φορά μετά το 2011, δηλαδή εδώ και 13 χρόνια.
Επιπλέον, κατά το μήνα Απρίλιο 2024, καταγράφεται αύξηση της μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα, καθώς προκύπτει θετικό ισοζύγιο προσλήψεων – αποχωρήσεων κατά 132.352 θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗ, οι αναγγελίες πρόσληψης ανήλθαν σε 354.231, ενώ οι αποχωρήσεις σε 221.879.
Από τη σύγκριση των στοιχείων του φετινού Απριλίου με τον περσινό αντίστοιχο μήνα, προκύπτει ότι είχαμε 9.273 περισσότερες θέσεις εργασίας.
Από το 2019 έως σήμερα η ανεργία έχει πέσει σχεδόν κατά 8,4%. Η ανεργία είναι στο χαμηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί από το 2009, δηλαδή εδώ και 15 χρόνια.
Στους άνδρες μειώθηκε κατά 7,4%, στις γυναίκες έπεσε σχεδόν κατά 10%.
Στους νέους έως 24 ετών, ένας δείκτης που ήταν πραγματικά θλιβερός για πολλά χρόνια, η ανεργία έχει πέσει κατά 20 μονάδες τα τελευταία πέντε χρόνια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αναλύοντας τον αριθμό των εργαζομένων ανά εισοδηματικό κλιμάκιο, βλέπουμε ότι η ελληνική αγορά εργασίας σταδιακά απομακρύνεται από μια αγορά χαμηλών μισθών, διευρύνοντας σημαντικά το μερίδιο των εργαζομένων που λαμβάνουν καλύτερους μισθούς.
Ενώ έως το 2019 η πολυπληθέστερη μισθολογική κατηγορία ήταν η χαμηλότερη με μισθούς κάτω των 700 ευρώ, πλέον η πολυπληθέστερη μισθολογική κατηγορία είναι αυτή μεταξύ 1.000 και 3.000 ευρώ.
Το 2019, περίπου 704.000 μισθωτοί, δηλαδή, το 35,5% επί του συνόλου των εργαζομένων, αμείβονταν με μισθό κάτω των 700 ευρώ. Το 2023, οι εργαζόμενοι που αμείβονταν με μισθό κάτω των 700 ευρώ μειώθηκαν στους 415.000. Αυτό σημαίνει ότι το μερίδιο των χαμηλόμισθων εργαζόμενων μειώθηκε μέσα σε 4 χρόνια στο 18,1% επί του συνόλου των εργαζομένων, και σχεδόν 288.000 εργαζόμενοι μεταφέρθηκαν σε υψηλότερη εισοδηματική κατηγορία.
Το 2019, σχεδόν 665.000 μισθωτοί, δηλαδή 33,5% επί του συνόλου των εργαζομένων αμείβονταν με μισθό μεταξύ 1000 και 3000 ευρώ. Το 2023, οι εργαζόμενοι που αμείβονταν με μισθό μεταξύ 1000 και 3000 ευρώ αυξήθηκαν σε 980.326. Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι σε αυτή την κλίμακα αυξήθηκαν σε 4 χρόνια στο 42,7% επί του συνόλου των εργαζομένων. 315.471 εργαζόμενοι προστέθηκαν σε αυτή την εισοδηματική κατηγορία και απέκτησαν υψηλότερα εισοδήματα.
Οι επενδύσεις που έρχονται στη χώρα μας, τα προγράμματα απασχόλησης και κατάρτισης της ΔΥΠΑ, το ευνοϊκό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί για την δημιουργία νέων επιχειρήσεων, χάρη στην οικονομική πολιτική της Κυβέρνησης και την ανάπτυξη των ψηφιακών εργαλείων στον πυρήνα της λειτουργίας του κράτους, αποδίδουν απτά αποτελέσματα, δημιουργώντας ολοένα και περισσότερες θέσεις εργασίας.
Στόχος της Κυβέρνησης είναι οι θέσεις αυτές να βελτιώνονται πάντοτε και ποιοτικά με ακόμα καλύτερες απολαβές για τους εργαζομένους. Είναι χαρακτηριστικό πως πάνω από 310.000 συμπολίτες μας που έως το 2019 ήταν άνεργοι, βρήκαν δουλειά με καλύτερες αποδοχές σε σχέση με αυτές που είχαν κατά το παρελθόν.
Συνεχίζουμε, προκειμένου να πετύχουμε δύο μεγάλους μας στόχους για αυτή την τετραετία: Πρώτον να αγγίξουμε και -γιατί όχι;- να πέσουμε κάτω από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον δείκτη της ανεργίας και δεύτερον να κάνουμε πράξη τον στόχο μας για αύξηση των εισοδημάτων όλων των πολιτών και για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 950 ευρώ και του μέσου μισθού στα 1500 ευρώ ως το τέλος της τετραετίας.
Την αύξηση των Γραφείων Ενδοοικογενειακής Βίας από 18 σε 63- από το τέλος του μήνα -που θα λειτουργούν σε κάθε Νομό της χώρας ανακοίνωσε ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Ήδη σε κάθε Νομό λειτουργεί ένα «safe house», όπου φιλοξενούνται θύματα ενδοοικογενειακής βίας για όσο καιρό χρειαστεί, ώστε οι γυναίκες να νιώσουν ασφαλείς. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ετησίως 20.000 γυναίκες αναζητούν στέγη.
Με Κοινή Υπουργική Απόφαση η εφαρμογή «panic button» επεκτάθηκε σε ολόκληρη τη χώρα και θα μπορούν να τη χρησιμοποιούν όλοι οι ενήλικες, θύματα ενδοοικογενειακής βίας.
Η επέκταση της εφαρμογής του «Panic Button» αποτέλεσε αδήριτη ανάγκη, δεδομένης της έκτασης και έντασης των περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας.
Υπενθυμίζεται ότι η εφαρμογή του είχε ξεκινήσει πιλοτικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και απευθύνονταν αποκλειστικά σε γυναίκες.
Όλα αυτά τα μέτρα, δίνουν τη δυνατότητα στα θύματα ενδοοικογενειακής βίας να προστατευθούν. Κι εμείς ως πολιτεία αλλά και ο καθένας από μας ξεχωριστά οφείλουμε, όπως και όσο μπορούμε να κάνουμε τα θύματα να νιώσουν ασφάλεια και να τα παροτρύνουμε να απευθυνθούν στις αρμόδιες αρχές.
Ομαλά συνεχίζεται η διαδικασία παράδοσης του εκλογικού υλικού στους Έλληνες που θα ψηφίσουν στις προσεχείς ευρωεκλογές μέσω επιστολικής ψήφου. Μέχρι σήμερα πάνω από 192.000 Έλληνες από όλο τον κόσμο, σε σύνολο 202.515 εκλογέων, έχουν παραλάβει τον φάκελο με το εκλογικό υλικό, δηλαδή ποσοστό 95%, ενώ πάνω από 40.000 εκλογείς έχουν ήδη αποστείλει το σφραγισμένο ψηφοδέλτιο προς το κέντρο διαλογής επιστολικής ψήφου στο Περιστέρι.
Υπενθυμίζεται ότι οι καταληκτικές ημερομηνίες για την αποστολή του ψηφοδελτίου μέσω παραλαβής από κούριερ είναι για τους Έλληνες του εξωτερικού η Τρίτη 28 Μαΐου και για τους κατοίκους της επικράτειας η Δευτέρα 3 Ιουνίου. Οι εντός Ελλάδας εκλογείς μπορούν να επιστρέψουν το ψηφοδέλτιο και την Τετάρτη 4 Ιουνίου αποκλειστικά μέσω των καταστημάτων των εταιρειών ταχυμεταφοράς.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, ανακοίνωσε την ένταξη στο ΕΣΠΑ, της δράσης «Κατασκευή Νέων Έργων Αντιπλημμυρικής Προστασίας», συνολικού προϋπολογισμού 181 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 124 εκ. ευρώ αφορούν συγχρηματοδοτούμενη δαπάνη.
Στο πλαίσιο της δράσης θα υλοποιηθούν έργα αντιπλημμυρικής προστασίας που αφορούν σε παρεμβάσεις διευθέτησης ρεμάτων και χειμάρρων, με σκοπό την πρόληψη και αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων και φυσικών καταστροφών, σύμφωνα με τα Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας.
Επίσης θα θωρακιστούν αντιπλημμυρικά οι περιοχές μελέτης, οι οποίες έχουν πληγεί αφενός από καταστροφικά γεγονότα όπως πλημμύρες και πυρκαγιές και αφετέρου εξαιτίας ανθρωπογενούς παρέμβασης, για παράδειγμα αυθαίρετη δόμηση, και που εξαιτίας της απώλειας δασικών εκτάσεων, της κλιματικής αλλαγής και του άναρχου τρόπου οικιστικής ανάπτυξης, καθίστανται εξαιρετικά ευάλωτες έναντι του πλημμυρικού κινδύνου.
Η πράξη είχε ενταχθεί αρχικά στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και μεταφέρεται στο ΕΣΠΑ για την ασφαλή χρονικά υλοποίησή της.
Ψηφίστηκε χθες το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας «Ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, σύσταση Κοινού Σώματος Πληροφορικής στις Ένοπλες Δυνάμεις και λοιπές διατάξεις».
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις που αφορούν στην επίλυση ζητημάτων των υγειονομικών υπηρεσιών των Ενόπλων Δυνάμεων, στην ενίσχυση του εισοδήματος του στρατιωτικού προσωπικού, στη διευθέτηση οικονομικών ζητημάτων, στην κατάταξη καταρτισμένου προσωπικού στις Ένοπλες Δυνάμεις και στην ενίσχυση της ασφάλειας των στρατιωτικών εγκαταστάσεων.
Ο εκσυγχρονισμός των Ενόπλων Δυνάμεων αποτελεί κρίσιμο ζήτημα και βασική επιδίωξη της Κυβέρνησης καθώς η ενίσχυσή τους συμβάλλει κατ’ επέκταση στην θωράκιση της χώρας και την αμυντική ικανότητά της.
Μέχρι και τις 26 Ιουνίου μπορούν οι κάτοχοι συνδέσεων αγροτικού ρεύματος να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους για το τιμολόγιο «ΓΑΙΑ» στον συνεργαζόμενο πάροχο. Με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποκτούν πρόσβαση σε χαμηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, μακροπρόθεσμα, για χρονικό διάστημα 10 ετών.
Το τιμολόγιο «ΓΑΙΑ» συμπεριλαμβάνεται στο ευρύτερο πλέγμα μέτρων που λαμβάνει η Κυβέρνηση για τη μείωση του αγροτικού, ενεργειακού κόστους και υλοποιείται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, με την υποστήριξη του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μετά τη συνάντηση που είχαν πραγματοποιήσει εκπρόσωποι των αγροτών με τον Πρωθυπουργό.
Έχουμε τονίσει πως η στήριξη του αγροτικού κόσμου είναι κρίσιμη για την Κυβέρνηση και γι’ αυτό το λόγο προχωρήσαμε σε αυτή τη ρύθμιση όπως άλλωστε και στην επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο η οποία θα επιδιώξουμε από την επόμενη χρονιά να αποκτήσει μόνιμα χαρακτηριστικά.
Στην Απόφαση περιγράφεται επιπλέον, η διαδικασία ένταξης των καταναλωτών, που είναι κάτοχοι παροχής αγροτικού ρεύματος, σε πρόγραμμα δεκαετούς, άτοκης ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών που υποχρεούνται να προσφέρουν οι πάροχοι.
«Παγώνουν» για ένα χρόνο τα επιτόκια για τις πάγιες ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων προς τη φορολογική διοίκηση, με διάταξη στο πλαίσιο τροπολογίας που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης. Στόχος της ρύθμισης είναι να αποτραπεί η υπέρμετρη επιβάρυνση των φορολογούμενων από τα αυξημένα επιτόκια μετά τη λήξη της προηγούμενης ρύθμισης στις 31/03/2024.
Πιο αναλυτικά, το επιτόκιο των δόσεων βεβαιωμένων οφειλών προς την ΑΑΔΕ που έχουν τεθεί σε ρύθμιση θα μείνει σταθερό μέχρι και τις 31/3/2025 στο ύψος στο οποίο είχε διαμορφωθεί μέχρι τις 31/3/2024. Σημειώνεται, δε, πως το μέτρο αυτό θα έχει και αναδρομικό χαρακτήρα από 01/04/2024 τόσο για τις ρυθμίσεις που θεσπίστηκαν τον προηγούμενο μήνα όσο και για εκείνες που βρίσκονταν ήδη σε ισχύ.
Έτσι, το ύψος των επιτοκίων για τις δόσεις οφειλών σε ρύθμιση διαμορφώνεται σε:
– 4,34% για οφειλές που ρυθμίζονται σε 12 μηνιαίες δόσεις.
– 5,84% για οφειλές που ρυθμίζονται σε περισσότερες από 12 δόσεις.
Για τις οφειλές που έχουν τεθεί εκ νέου σε ρύθμιση μετά την απώλεια της πρώτης (β’ υπαγωγή) το επιτόκιο διαμορφώνεται ως εξής:
– 5,84% για οφειλές που ρυθμίζονται σε έως 12 μηνιαίες δόσεις.
– 7,34% για οφειλές που ρυθμίζονται σε περισσότερες από 12 μηνιαίες δόσεις.
Σημειώνεται ότι χωρίς την νομοθετική αυτή παρέμβαση, οι φορολογούμενοι θα επιβαρύνονταν με επιτόκιο 6,68% για τις οφειλές ρυθμισμένες σε 12 δόσεις και σε 8,18% για οφειλές που έχουν ρυθμιστεί σε περισσότερες από 12 δόσεις.
Εγκληματική οργάνωση εφοριακών εξαρθρώθηκε στη ΔΟΥ Χαλκίδας οι οποίοι εκβίαζαν επιχειρηματίες για φορολογικές εκκρεμότητες και απαιτούσαν μεγάλα χρηματικά ποσά, προκειμένου να μην μπλοκάρουν διαδικασίες επιστροφής χρημάτων σε δικαιούχους.
Επιπλέον, μετά από έρευνα της Ελληνικής Αστυνομίας και τη συνδρομή του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, εξαρθρώθηκε κύκλωμα κτηνιάτρων στην Μακεδονία οι οποίοι σφράγιζαν εικονικές σφαγές παραγωγικών ζώων, παράνομη ενέργεια που συνδέεται με την καταβολή ενισχύσεων, δεδομένων και των αλλαγών της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής 2023 – 2027 αλλά και του νέου τρόπου καταβολής των Συνδεδεμένων Ενισχύσεων σε αιγοπρόβειο και βόειο κρέας.
Όπως έχει υπογραμμίσει το Υπουργείο θα δείξουμε μηδενική ανοχή σε έκνομες πράξεις ώστε να προστατευθούν οι έντιμοι κτηνοτρόφοι, σφαγείς, μεταποιητές κρέατος, καθώς και οι έντιμοι δημόσιοι λειτουργοί.
Θέλουμε να καταστήσουμε σαφές προς πάσα κατεύθυνση: Η τήρηση του νόμου αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για την Κυβέρνηση. Οι αρμόδιες Αρχές έχουν επιληφθεί και τον τελικό λόγο θα έχει η Δικαιοσύνη.
Αύριο, Παρασκευή 24 Μαΐου στις 10:30 ο Πρωθυπουργός θα πραγματοποιήσει ομιλία στη Βουλή στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση μετά από πρόταση του προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Σωκράτη Φάμελλου για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Το Σάββατο 25 Μαΐου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα παρευρεθεί στην εκδήλωση για την ανάδειξη του Ζαγορίου ως μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς από την UNESCO.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Ακούσαμε ξανά τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, τον κ. Στέφανο Κασσελάκη να λέει πως σε πιθανή δική του κυβέρνηση στο μέλλον θα επανέλθει ο 13ος και 14ος μισθός και θέλω να ρωτήσω τι απαντάτε εσείς σε αυτή τη δέσμευση του κ. Κασσελάκη.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, επειδή απευθυνόμαστε στους Έλληνες πολίτες, απευθυνόμαστε σε όλους εσάς, οφείλουμε καθετί που λέγεται να αποτυπώνεται και στο μέγεθός του. 13ος και 14ος μισθός σημαίνει 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο δημοσιονομικό κόστος. Οπότε περίπου 9, δηλαδή 8,8 δισεκατομμύρια ευρώ για μια τετραετία. Αυτό είναι το κόστος. Και αν δεν κάνω λάθος, επειδή αυτή είναι μια νέα πρόταση του κ. Κασσελάκη, προστίθεται στα ήδη δεκάδες, 40-50 δισεκατομμύρια.
Υπάρχει το κύριο πρόγραμμα, υπάρχουν προτάσεις συν 5% του ΑΕΠ για την Υγεία. Σας είχα πει ότι μπορεί να φτάσουμε μέχρι τη συζήτηση για τη Βουλή περίπου στο μισό ΑΕΠ της χώρας, από τότε που είχαμε ξεκινήσει να κάνουμε αυτή την συζήτηση. Αύριο είναι η συζήτηση για τη Βουλή. Ήδη νομίζω είμαστε γύρω στα 60 – 70 δισεκατομμύρια, αν δεν προσθέσει κανείς και κάποιες αόριστες και γενικόλογες προτάσεις του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ και κάποιων άλλων στελεχών του, οι οποίες, προφανώς, ακούγονται πολύ ευχάριστες στα αυτιά των Ελλήνων πολιτών. Όλα αυτά νομίζω ότι τα είδαμε τα προηγούμενα χρόνια. Είδαμε μια λογική της Αντιπολίτευσης το 2012-2015 να τάζει στους πάντες τα πάντα. Είδαμε τι συνέβη το 2015 – 2019, πού οδήγησε η εκλογή μιας Κυβέρνησης με ένα πρόγραμμα που ποτέ δεν κοστολογήθηκε και ήταν εκ προοιμίου ουτοπικό. Φτάσαμε στο χείλος του γκρεμού. Και επειδή έκανε και ένα κάλεσμα ο κ. Κασσελάκης και στην κ. Κωνσταντοπούλου και στον κ. Βαρουφάκη, εμείς αυτό που καταλαβαίνουμε δεν είναι να ευχηθούμε «Ευτυχισμένο το 2015», αλλά «Ευτυχισμένο το 2012» και να θυμίσουμε και σε εκείνους, αλλά κυρίως σε όλους τους υπόλοιπους που βρεθήκαμε σε αυτή την κατάσταση ότι όταν στην ίδια πρόταση μπήκαν ο ΣΥΡΙΖΑ, ο Βαρουφάκης, η Κωνσταντοπούλου και, βέβαια, τα πολλά δισεκατομμύρια στους πολίτες, δεν είδαμε ούτε 13ο ούτε 14ο μισθό, ούτε κατάργηση του ΕΝΦΙΑ. Δεν είδαμε ούτε μείωση της ανεργίας, δεν είδαμε ούτε αυξήσεις στις συντάξεις. Τίποτε από αυτά δεν είδαμε. Ουρές στα ΑΤΜ είδαμε, capital controls είδαμε, την Ελλάδα στο χείλος της χρεοκοπίας είδαμε. Και επειδή δεν θέλουμε να «ξαναπάρουμε», νομίζω ότι είναι καλύτερο να συνεχίσουμε στη λογική, όπως σας την περιέγραψα και στην αρχική μου τοποθέτηση. Είναι νομίζω η πιο σημαντική είδηση ότι η Ελλάδα έχει τις περισσότερες θέσεις εργασίας τα τελευταία 15 χρόνια, έχει μειώσει την ανεργία των νέων, έχει μειώσει την ανεργία των γυναικών. Είναι στο καλύτερο σημείο των τελευταίων 15 δύσκολων ετών, από άποψη απασχόλησης, και μετά από πολλά χρόνια που συρρικνώθηκε το διαθέσιμο εισόδημα, πλέον είναι πρώτη σε ρυθμούς αύξησης αυτού. Έχουμε πολύ ακόμη δρόμο να διανύσουμε, αλλά θα τον διανύσουμε με μέτρα τα οποία εφαρμόζονται, κοστολογούνται, ξέρει αυτός που τα ακούει τι θα περιμένει και όχι μέτρα τα οποία είναι στο μυαλό κάποιων μόνο και μόνο γιατί πιστεύουν ότι έτσι θα εξαπατήσουν τους πολίτες.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, τρεις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, η Ισπανία, η Νορβηγία και η Ιρλανδία, αναγνώρισαν το παλαιστινιακό κράτος. Τι θα κάνει η Ελλάδα; Άλλωστε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει πει ότι η μόνη λύση για ειρήνη στην περιοχή είναι η ύπαρξη δύο κρατών. Θα αναγνωρίσουμε κι εμείς το παλαιστινιακό κράτος;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Ελλάδα παραμένει προσηλωμένη στην εφαρμογή του ψηφίσματος του Συμβουλίου Ασφαλείας για λύση δύο κρατών, με πρωτεύουσα του παλαιστινιακού κράτους την Αν. Ιερουσαλήμ και στα σύνορα προ του 1967. Ως στάση αρχής η χώρα μας υπερψήφισε τα ψηφίσματα στην Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ που αφορούν την Παλαιστίνη, ιδίως δε την ενισχυμένη συμμετοχή της στη Γενική Συνέλευση -να το υπενθυμίσουμε αυτό. Αυτό που σήμερα προέχει είναι η άμεση διακοπή των εχθροπραξιών, η απελευθέρωση των ομήρων και η απρόσκοπτη διοχέτευση ανθρωπιστικής βοήθειας. Τώρα, ως προς την αναγνώριση του παλαιστινιακού κράτους, εντάσσεται στην υπό εξέλιξη ειρηνευτική διαδικασία στο πλαίσιο της συνολικής πολιτικής λύσης για το Μεσανατολικό.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συμπληρωματικά. Οπότε η χώρα μας εξετάζει ένα τέτοιο ενδεχόμενο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μένω στην προηγούμενη απάντηση. Ήταν πλήρης, νομίζω.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να σας ρωτήσω τώρα σχετικά με τα λεγόμενα του Πρωθυπουργού, χθες στη συνέντευξή του, για την ακρίβεια. Είπε, μεταξύ άλλων, πως δεν μπορεί να μειωθεί ο ΦΠΑ, φερ’ ειπείν, γιατί, εκτός των άλλων, τα χρήματα αυτά πηγαίνουν σε μισθούς και σε συντάξεις. Δηλαδή, από την υπεραπόδοση των φόρων, λόγω πληθωρισμού, βγαίνει ο Προϋπολογισμός; Αυτό είναι που μας λέτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι. Αυτό που λέμε, είναι αυτό που συμβαίνει από καταβολής Ελληνικού Κράτους. Ο Προϋπολογισμός ενός κράτους έχει έσοδα και έχει έξοδα. Μέρος των εσόδων ενός κράτους είναι τα φορολογικά έσοδα, τα οποία διαμορφώνονται από την κατανάλωση και την ανάπτυξη της οικονομίας, από το ύψος των φορολογικών συντελεστών. Συνολικά τα κράτος έχει κάποια συγκεκριμένα έσοδα και έχει και κάποια έξοδα, μέρος των οποίων είναι και οι μισθοί και οι συντάξεις. Όπως είπα και πριν, είναι πάρα πολύ ευχάριστο να λες θα θεσπίσω ξανά τον 13ο, τον 14ο μισθό, θα φτάσω τις συντάξεις – γιατί δεν τα λέει μόνο ο κ. Κασσελάκης αυτά, τα λένε κι άλλοι– στα τρία και τέσσερα χιλιάρικα. Αυτά κάπως πρέπει να τα κοστολογήσεις, γιατί κοστίζουν συγκεκριμένα χρήματα. Και δεν είναι χρήματα τα οποία είναι δικά σου, είναι χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων. Είναι χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων.
Η Κυβέρνηση αυτή, τα τελευταία πέντε χρόνια πλέον, έχει μόνο μειώσει φορολογικούς συντελεστές και κάποιους φόρους τους έχει καταργήσει. Δεν έχει αυξήσει ή θεσπίσει κανένα νέο φόρο, δεν έχει αυξήσει κανέναν φορολογικό συντελεστή. Από εκεί και πέρα, αυτό το οποίο έχουμε πει είναι ότι δημοσιονομικά δεν βγαίνει μία τέτοια άσκηση, πρώτον. Και δεύτερον, όπως έχει αποδειχθεί και σε άλλα κράτη, δεν είναι καθόλου βέβαιο, μάλλον είναι βέβαιο ότι θα γίνει το αντίθετο, ότι αυτό θα έχει θετική επίδραση, δηλαδή, θα οδηγήσει αυτή η μείωση, θα φανεί – για να είμαστε πιο ακριβείς – στους καταναλωτές, γι’ αυτό και ακριβώς δεν γίνεται. Και να σας το πω και ανάποδα, νομίζω ότι κατ’ αναλογία αυτού που απάντησε και ο κ. Χατζηδάκης, ο αρμόδιος Υπουργός, ο Υπουργός Οικονομικών -γιατί υπάρχει και αυτή η ρητορική, γιατί δεν το κάνετε; Γιατί, λέει, θέλετε να προστατεύσετε τα συμφέροντα των μεγάλων εταιρειών. Ποια κυβέρνηση θα μπορούσε να κάνει κάτι; Αλλά να μπορούσε να το κάνει και δημοσιονομικά, χωρίς να εκτροχιάσει την οικονομία της χώρας. Γιατί αυτό είναι ο ορισμός της ανεύθυνης κυβέρνησης και δεν θέλουμε να είμαστε μια τέτοια εμείς. Ποια κυβέρνηση θα μπορούσε να κάνει μια κίνηση και δεν θα την έκανε; Και, εν πάση περιπτώσει, αυτό που λένε, το άκουσα και από έναν άλλο πολιτικό αρχηγό, συμφέρει την Κυβέρνηση, λέει, η ακρίβεια. Από πού προκύπτει αυτό; Ποιος μπορεί να το ισχυρισθεί αυτό; Είναι δεδομένο, αν δει κανείς τα στοιχεία, ότι είναι προφανές, βασικά, ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όλα τα νοικοκυριά. Είναι η εισαγόμενη ακρίβεια, γιατί βγήκαν ξανά τα στοιχεία, σωρευτικά, του πληθωρισμού των τελευταίων πέντε ετών. Αποδεικνύεται ότι η χώρα μας -ενώ έχει και η χώρα μας πολύ σοβαρό ζήτημα ακρίβειας και ακρίβειας τροφίμων- δεν είναι στις πρώτες θέσεις. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, λόγω και του διαθέσιμου εισοδήματος, ότι δεν έχουμε μεγάλο πρόβλημα. Και, εν πάση περιπτώσει, αν αυτές οι φοβερές λύσεις του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ, ήταν τόσο ρεαλιστικές και τόσο εφαρμόσιμες -εντάξει, ας πούμε εμείς είμαστε μια κακιά Κυβέρνηση, σύμφωνα με την Αντιπολίτευση και δεν θέλουμε να τα εφαρμόσουμε- κάποια χώρα θα το είχε κάνει, θα είχε αρνητικό πληθωρισμό, θα είχαν αρχίσει να μειώνονται οι τιμές και, προφανώς, θα το είχαν εκτιμήσει αυτό και οι Έλληνες πολίτες και όλοι οι Ευρωπαίοι πολίτες και θα παρακαλούσαν να εξάγουμε αυτή την τεχνογνωσία του κ. Κασσελάκη ή του κ. Ανδρουλάκη ή του κ. Βελόπουλου και σε όλη την Ευρώπη, για να εφαρμοστεί και να λύσουμε τα προβλήματά μας. Δεν είναι τόσο απλές οι λύσεις. Μακάρι να ήταν τόσο απλές οι λύσεις. Και νομίζω ότι και όσοι οικονομολόγοι μπορούν να τους ακούσουν και αυτοί περιμένουν να ακούσουν πραγματικά πώς βγαίνουν οι αριθμοί, σύμφωνα με τους ίδιους.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συγγνώμη, με αυτό τον τρόπο δεν ακυρώνετε το αίτημα προς την Κομισιόν, ας πούμε, να παρέμβει για τη χώρα μας; Γιατί στη δική μας χώρα και σε κάποιες άλλες έχει διαφορετική τιμολόγηση; Θέλω να πω …
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καμία σχέση. Εσείς με ρωτήσατε για το αν θα μειώσουμε έναν ακόμα φορολογικό συντελεστή, ενώ έχουμε μειώσει αρκετούς, έως πολλούς. Και σας επαναλαμβάνω ότι η πολιτική μας και το πρόγραμμά μας περιγράφει μειώσεις φόρων. Πριν από λίγους μήνες μονιμοποιήθηκαν κάποιοι, προσωρινά μέχρι πρότινος, μειωμένοι ΦΠΑ. Πριν από οκτώ-εννέα μήνες ψηφίστηκε το οικονομικό μας πρόγραμμα, που αύξησε το αφορολόγητο για οικογένειες με παιδιά. Εμείς μειώνουμε φόρους. Το ένα, λοιπόν, ερώτημά σας, το πρώτο, είχε να κάνει με έναν φορολογικό συντελεστή. Το δεύτερο ερώτημά σας είχε ένα κάνει με μία επιστολή που περιγράφει κάποιες ενέργειες προς την Ευρώπη για τη δράση των πολυεθνικών εταιρειών. Δεν έχει να κάνει το ένα με το άλλο. Συνολικά και τα δύο αναφέρονται στο ίδιο ζήτημα, της ακρίβειας. Αλλά εμείς δεν λέμε ότι δεν υπάρχουν πράγματα που πρέπει να κάνουμε. Και κάνουμε πράγματα. Και όλες οι χώρες προσπαθούν, η κάθε μία με τα δικά της αποτελέσματα. Αλλά για τη συγκεκριμένη πρόταση, είναι μία πρόταση η οποία δεν είναι κοστολογημένη, αυτή τη στιγμή δεν βγαίνει δημοσιονομικά και την εκφράζει η Αντιπολίτευση για να λαϊκίσει και να αποκομίσει πρόσκαιρα πολιτικά οφέλη.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι ενήμερη η Κυβέρνηση για τις σημερινές εξαγγελίες του κ. Υπουργού Δικαιοσύνης, του κ. Φλωρίδη, ότι πρόκειται να δημιουργηθεί σώμα Δικαστικής Αστυνομίας και ότι ήδη εκπαιδεύονται 500 στελέχη; Άγνωστο από που προέρχονται αυτοί οι άνθρωποι. Και πότε θα συσταθεί αυτό και σε τι θα αφορά;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχει εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, αν δεν κάνω κάποιο φοβερό λάθος. Μάλιστα, στην πρόσφατη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Κομοτηνή ήταν και ο Υπουργός Δικαιοσύνης. Εκπαιδεύονται, έχει νομοθετηθεί, υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία που προβλέπεται. Μπορώ να σας στείλω και αναλυτικό σημείωμα. Δεν είναι κάτι εν κρυπτώ η Δικαστική Αστυνομία και μάλιστα είναι ένα σώμα το οποίο θα βοηθήσει και την αποσυμφόρηση του φόρτου του σώματος της Ελληνικής Αστυνομίας – για πολλές άλλες απαραίτητες ενέργειες, που πρέπει να κάνει- και βέβαια θα βοηθήσει πολύ και την καθημερινότητα των δικαστηρίων. Έχει μιλήσει πολλές φορές ο Υπουργός Δικαιοσύνης.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Σε σχέση με την απόφαση του Εισαγγελέα του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου να εκδώσει ένταλμα σύλληψης για τον Νετανιάχου, η Κυβέρνηση πως τοποθετείται; Και αν θα συλλάμβανε σε ελληνικό έδαφος τον Νετανιάχου;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως αντιλαμβάνεστε δεν σχολιάζουμε αποφάσεις δικαστηρίων και εν προκειμένω διεθνών δικαιοδοτικών οργάνων. Η αλήθεια είναι ότι μας προβληματίζει και αναρωτιόμαστε πως μπορεί μια τέτοια απόφαση να βοηθάει στην εξομάλυνση της κατάστασης, ευρύτερα στο ζήτημα της Μέσης Ανατολής.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι η Κυβέρνηση, αν η Βόρεια Μακεδονία συνεχίσει να παραβιάζει τη Συμφωνία των Πρεσπών, είναι απολύτως υποχρεωμένη να την καταγγείλει. «Είναι αδύνατον να μην το κάνει» πρόσθεσε. Μετά από λίγο ο κ. Βορίδης είπε ότι αν έπαιρνε η χώρα το βάρος της καταγγελίας θα εκτεθεί βαριά στη διεθνή κοινότητα. Έχει προκαλέσει εμφύλιο και στα πρώην στελέχη του ΛΑΟΣ, η διαχείριση της Συμφωνίας των Πρεσπών. Ποια είναι η επίσημη θέση της Κυβέρνησης; Διότι, εδώ, είναι δύο διαφορετικές απόψεις.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν είναι δύο διαφορετικές απόψεις. Έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι εμείς ήμασταν αντίθετοι στην κακή Συμφωνία των Πρεσπών, γι’ αυτό και την καταψηφίσαμε. Κάναμε πρόταση δυσπιστίας στη Βουλή. Είχε πει ο τότε αρχηγός της Αντιπολίτευσης και νυν Πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ότι πρέπει να την καταψηφίσει το Ελληνικό Κοινοβούλιο -την καταψήφισε το κόμμα μας, τότε, αλλά αν ψηφιστεί και κυρωθεί θα πρέπει να εφαρμοστεί. Και αυτό θεωρούμε ότι πρέπει να γίνει από τη στιγμή που έχει ψηφιστεί και έχει κυρωθεί. Από εκεί και πέρα, όμως, η άλλη πλευρά δεν τηρεί ούτε τα βασικά. Όταν η άλλη πλευρά δεν τηρεί ούτε τα βασικά, εσύ δεν εξυπηρετείς τα εθνικά συμφέροντα με το να είσαι αδικαιολογήτως πρόθυμος και επισπεύδων. Τη στιγμή, δηλαδή, που υπάρχουν κάποια διαπραγματευτικά όπλα, που ακόμα είναι στο τραπέζι, ένα εκ των οποίων είναι και η ενταξιακή διαπραγμάτευση, η ενταξιακή πορεία της Βόρειας Μακεδονίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που περιγράφεται στο ένα από τα τρία μνημόνια, προφανώς και δεν το προχωράς. Περιμένεις και απαιτείς από την άλλη πλευρά να σεβαστεί για αρχή τα βασικά, που είναι το πως ονομάζεται η χώρα αυτή. Δεν ονομάζεται Μακεδονία. Ονομάζεται Βόρεια Μακεδονία, σύμφωνα με τη Συμφωνία των Πρεσπών και στη συνέχεια κοιτάς πως θα προχωρήσεις. Και εδώ, πλανάται καθημερινά ένα τεράστιο ερωτηματικό για τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι ανεξήγητη η στάση αυτή. Τη στιγμή που οι άλλοι επιμένουν σε μια προσβλητική και ανιστόρητη ρητορική, αντίθετη, κιόλας, στα διεθνώς κυρωθέντα και ψηφισθέντα, η χώρα μας, η Ελλάδα να έχει ένα κόμμα, μια Αξιωματική Αντιπολίτευση, που να επιμένει να είναι ένα επισπεύδον κόμμα σε κάτι που δεν είναι εθνικά συμφέρον. Αλλά, αυτά όλα θα τα κρίνουν οι πολίτες. Εμείς δεν πρόκειται να γίνουμε επισπεύδοντες. Δεν έχουμε φτάσει στο σημείο, αυτό για το οποίο με ρωτήσατε, αλλά στην παρούσα φάση δεν πρόκειται να υποχωρήσουμε καθόλου απ’ αυτή τη στάση, γιατί θεωρούμε ότι είναι η εθνικά συμφέρουσα.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, άκουσα τον κύριο Ανδρουλάκη να ζητάει να καταθέσει ο κύριος Κασσελάκης το «πόθεν έσχες» του, με αφορμή το σπίτι του στο κέντρο της Αθήνας και θέλω να ρωτήσω, αν δεν κάνω λάθος κι εσείς είχατε υποβάλει τέτοιο αίτημα προ μηνός ή προ διμήνου, εάν το έχετε εγκαταλείψει ή αν το επαναφέρετε κι εσείς, ως κυβερνών κόμμα, ως Νέα Δημοκρατία;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι θέμα να επαναφέρουμε κάποιο αίτημα, λογικό είναι αυτό που είπε ο κύριος Ανδρουλάκης, το έχει τάξει ο κύριος Κασσελάκης ότι θα το κάνει μέχρι τις ευρωεκλογές κι ελπίζω και κάποιες ημέρες πριν, για να προλάβουν και οι πολίτες να ενημερωθούν. Έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι δεν είναι, δεν θα έπρεπε να είναι και ούτε είναι αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης. Αλλά όταν έχεις έναν πολιτικό αρχηγό να κατηγορεί τους πάντες και τα πάντα, για κάθε πιθανή και απίθανη αιτία· ο ένας χρωστάει, ο άλλος δεν έχει ελεγχθεί το «πόθεν» του, αναφερόμενος στον Πρωθυπουργό, ο οποίος έχει ελεγχθεί και για το «πόθεν» και για το «έσχες» ―τον έχει ανακαλύψει ο κ. Κασσελάκης αυτόν τον διαχωρισμό― πάνω από είκοσι χρόνια, τουλάχιστον για την ισότητα των «όπλων», οφείλεις να το κάνεις κι εσύ, για να μπορείς ν’ απαντάς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και για τις κατηγορίες και για οποιοδήποτε σπίτι ή οτιδήποτε άλλο. Δεν θέλουμε να πάμε σε ευρωεκλογές, ούτε στις επόμενες εθνικές εκλογές του ΄27, με μια αντιπαράθεση επιπέδου «πόθεν έσχες». Όπως ξέρετε, πολλές φορές έχουμε απαντήσει. Τα ζητήματα αυτά τα ελέγχουν οι αρμόδιες Αρχές. Αλλά το έχει πει ο κύριος Κασσελάκης ότι θα το κάνει προεκλογικά, περιμένουμε να το κάνει, όπως προβλέπεται από το νόμο, για την τάξη. Αυτά δεν γίνονται ούτε μέσο video, ούτε μέσω συνεντεύξεων, ούτε μέσω social media. Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες, για να μπορούν να ελεγχθούν. Και από κει και πέρα θα προχωρήσουμε παρακάτω.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Πρωθυπουργός επαναλαμβάνει σε κάθε ευκαιρία ότι ο δρόμος της Βόρειας Μακεδονίας προς την Ευρώπη περνάει ανάμεσα από την Ελλάδα. Η Βόρεια Μακεδονία, όμως, είναι ήδη μέλος του ΝΑΤΟ. Εάν μέχρι τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ, στα μέσα Ιουλίου, δεν έχει συμμορφωθεί η νέα ηγεσία του VMRΟ με τη Συμφωνία των Πρεσπών, τι θα πράξει ο Πρωθυπουργός; Θα θέσει ζήτημα στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ για τη Βόρεια Μακεδονία;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ας μη βιαζόμαστε. Ο Πρωθυπουργός έχει αποδείξει ότι δεν κάνει την παραμικρή έκπτωση στα κυριαρχικά μας δικαιώματα, στα εθνικά συμφέροντα και στις διεκδικήσεις, που οφείλει ως Πρωθυπουργός να προβάλει για τη χώρα μας. Έχουμε απαντήσει πάρα πολλές φορές τη στάση μας και τη θέση μας, είναι η στάση με την οποία νομίζω ότι συμφωνεί η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών, είναι η σωστή και δίκαιη κι έναντι των γειτόνων μας στάση και βέβαια, ας δούμε πώς θα εξελιχθούν τα γεγονότα κι εδώ θα είμαστε ν’ απαντήσουμε και για τα περεταίρω.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να ρωτήσω για το ΑΣΕΠ, το κρατάω μέρες. Αποκαλύφθηκε πρόσφατα, μάλλον αναδείχθηκε πρόσφατα, ότι οι επιτυχόντες από τον περυσινό διαγωνισμό του Μαρτίου του 2023, δεν έχουν προσληφθεί ακόμα, παρά μόνον πενήντα άνθρωποι νομίζω στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Τι πρόκειται να κάνει η Κυβέρνηση, θα φτιάξει καινούργιο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ ή πρέπει ν’ απορροφηθούν αυτοί οι άνθρωποι, γιατί διαμαρτύρονται συνεχώς.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι άνθρωποι του ΑΣΕΠ κάνουν υπεράνθρωπες προσπάθειες για να καλύψουν τις απαιτήσεις και των περισσότερων διορισμών, πάντοτε στον κανόνα έναν προς ένα, των τελευταίων ετών, για να καλυφθούν τα κενά. Είναι δεδομένο ότι χρειάζεται μεγαλύτερη ταχύτητα, για την ολοκλήρωση των διαγωνισμών, ούτως ώστε το συντομότερο δυνατό ν’ αναλαμβάνουν καθήκοντα οι νεοδιορισθέντες δημόσιοι υπάλληλοι. Έχει προστεθεί κι ένας επιπλέον φόρτος, από τον νέο νόμο του Υπουργείου Εσωτερικών, για το νέο τρόπο διορισμού των διοικήσεων, που ήδη έχει ξεκινήσει και εφαρμόζεται, Νοσοκομεία, Υγειονομικές Περιφέρειες, τώρα βγαίνουν προκηρύξεις και για τους υπόλοιπους φορείς και οργανισμούς του Δημοσίου. Το διαβάσαμε το δημοσίευμα, μας προβληματίζουν κάποιοι επί μέρους χρόνοι, όταν έχουμε κάτι περισσότερο, θα επανέλθουμε.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, μάθαμε πως το Εκλογοδικείο ανέβαλε την Απόφαση για τους «Σπαρτιάτες» επ’ αόριστον. Έτσι έχουμε ένα κόμμα που απαγορεύεται να συμμετάσχει στις επερχόμενες ευρωεκλογές, αλλά που συνεχίζει να συμμετέχει κανονικά στη Βουλή. Πώς αξιολογεί η Κυβέρνηση αυτήν την εξέλιξη; Και πώς αξιολογεί τον πολυδιαφημισμένο νόμο που θα έβαζε τάξη στα περί σκοτεινής ηγεσίας και τα λοιπά.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ήδη έχει εφαρμοστεί αυτός ο νόμος πάρα πολλές φορές και αυτός ο νόμος είναι αυτός που χρησιμοποίησε η Δικαιοσύνη και σε άλλες περιπτώσεις στις βουλευτικές εκλογές και εκεί που κάποια κόμματα, δήθεν υπερασπιστές της Δημοκρατίας δεν κατέθεσαν καν Υπομνήματα, εφαρμόστηκε στις ευρωεκλογές, τώρα για το ότι ανεβλήθη μία Απόφαση, είναι ζήτημα της Δικαιοσύνης, δεν είναι ζήτημα της Κυβέρνησης, αλλά δε νομίζω ότι ανεβλήθη, επ’ αόριστον. Ανεβλήθη μέχρι να προσκομιστούν κάποια στοιχεία της Ποινικής Δικογραφίας. Αλλά το έχουμε ξανά πει, υπάρχει η διάκριση των εξουσιών, για τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης, δεν είμαστε εμείς αρμόδιοι ούτε ν’ απαντήσουμε, ούτε θα μπορούσαμε ποτέ να σχολιάσουμε αυτές τις αποφάσεις, ούτε ν’ απολογηθούμε γι’ αυτές τις αποφάσεις. Αλλά, νομίζω, ότι κάθε άλλο, παρά δεν λειτούργησε ο νόμος της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, για τη συμμετοχή ή μη των κομμάτων στις βουλευτικές εκλογές και στις ευρωεκλογές, το αντίθετο.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Η σύλληψη του κυκλώματος των εφοριακών που εκβίαζε επιχειρηματίες στη Χαλκίδα δεν είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό. Το αντίθετο. Τον Ιούλιο του 2023, το «DOCUMENTO» βγήκε με τίτλο «μαφία εφοριακών εκβιάζει επιχειρηματίες» όπου έδειχνε ολόκληρη τη μεθοδολογία των πρακτικών εκβιασμού. Μήπως πρέπει η Κυβέρνηση να δει σε βάθος τις καταγγελίες για διευρυμένη διαφθορά στην Εφορία και τέτοιες πρακτικές;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι μια είδηση που είναι ταυτόχρονα εξαιρετικά θετική και εξαιρετικά αρνητική. Αρνητική, γιατί οι άνθρωποι αυτοί έχουν βρεθεί σε τόσο σημαντικές θέσεις ευθύνης, συναλλασσόμενοι με τους πολίτες για σημαντικές εργασίες και πρέπει προφανώς, πριν και πάνω απ΄ όλα, να είναι αμερόληπτοι. Άρα, είναι θλιβερό το γεγονός. Φαίνεται -μέχρι να αποδειχθεί αμετάκλητα είναι φερόμενοι ως δράστες τέτοιων ενεργειών, όπως αντιλαμβάνεστε- ότι συνέβαιναν όλα αυτά. Το θετικό είναι ότι πλέον η Ελλάδα δεν είναι ένας παράδεισος ανομίας ή ασυδοσίας. Και δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε μια οργανωμένη επιχείρηση να οδηγείται στη Δικαιοσύνη, μια οργανωμένη επιχείρηση των Αρχών, και δεν θα είναι ούτε η τελευταία. Αυτός είναι ο στόχος. Στόχος είναι όλοι αυτοί να φύγουν από τις θέσεις τους και να οδηγηθούν στη φυλακή, όπως θα το κρίνει η Δικαιοσύνη, με τις αυστηρότερες και δικαιότερες ποινές που η Δικαιοσύνη θα αποφασίσει. Είναι ήδη δικαιότερες και αυστηρότερες με τον τελευταίο Ποινικό Κώδικα. Σας είπα σήμερα δύο περιστατικά. Το ένα είναι αυτό, το άλλο είναι αυτό που έχει να κάνει με τις βεβαιώσεις και το κύκλωμα αυτό, τις κτηνιατρικές βεβαιώσεις. Πριν από περίπου ένα μήνα, η σύλληψη των οπαδών που μόλυναν το επαγγελματικό ποδόσφαιρο, πάρα πολλές επιχειρήσεις που ευτυχώς δεν τις γνωρίζουμε πριν ολοκληρωθούν -αλλιώς δεν θα ήταν επιτυχημένες- και ελπίζουμε να πυκνώσουν, να είναι όλο και περισσότερες. Γιατί -το ξαναλέω- στο τέλος της ημέρας, το «νομιμότητα παντού» δεν πρέπει να είναι a la carte, δεν πρέπει να είναι σε μια κατηγορία, παράδειγμα στο ποδόσφαιρο, το παντού πρέπει να το λέμε και να το εννοούμε. Από εκεί και πέρα, η Δικαιοσύνη θα αξιολογήσει κάθε μια περίπτωση ξεχωριστά, κάθε κατηγορούμενο ξεχωριστά και θα αποφανθεί με όσα προβλέπει ο νόμος.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συνεχίζει η Ε.Υ.Π. να βρίσκεται υπό την εποπτεία του Πρωθυπουργού;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Διοικητικά ισχύει ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα. Μετά τις τελευταίες αλλαγές, υπήρξε μια συγκεκριμένη κατανομή των αρμοδιοτήτων, αλλά αυτό έχει να κάνει ως προς τη διοικητική εποπτεία, όχι ως προς την καθημερινότητα ήτη διοίκηση της Ε.Υ.Π. Οργανικά ανήκει, όχι από άποψη το ποιος διοικεί την Ε.Υ.Π.. Αυτά πάντοτε σκοπίμως μπλέκονται, κυρίως από την Αντιπολίτευση για να δημιουργούνται εντυπώσεις.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Γι΄ αυτό ρώτησα για εποπτεία. Έχει ενημερωθεί ο Πρωθυπουργός για τις πρόσφατες εξελίξεις για την άρνηση της Ε.Υ.Π. να απαντήσει στο αίτημα της ΑΔΑΕ για την υπόθεση της…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Γίνονται όλα όσα προβλέπονται υπηρεσιακά. Η Ε.Υ.Π. είναι μια μυστική Υπηρεσία, με συγκεκριμένη δομή και λειτουργία, όπως συμβαίνει σε όλα τα κράτη. Έχει απαντήσει, κιόλας -αν δεν κάνω λάθος- χθες ρωτήθηκε ο Πρωθυπουργός και απάντησε. Μένω στην απάντησή του αυτή και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να πούμε και κάτι περισσότερο, γιατί μιλάμε για κάτι μεταξύ μιας μυστικής Υπηρεσίας και μιας Ανεξάρτητης Αρχής.
ΚΩΝ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Σκοπεύει η Κυβέρνηση να επιτρέψει εμπορική δραστηριότητα με το πλάσμα των δωρητών αίματος και πλάσματος, σύμφωνα με σχέδιο νόμου και με αποζημίωση των δωρητών; Δηλαδή, έχουν υπόσταση τα δημοσιεύματα για ιδιωτικά Κέντρα συλλογής πλάσματος αίματος;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα ζητήσουμε αναλυτική ενημέρωση από το Υπουργείο Υγείας. Δεν πρόκειται να γίνει κάτι, το οποίο είναι προφανώς πέραν όσων προβλέπει ο νόμος και με όλους τους κανόνες ασφαλείας. Δεν υπάρχει κανένας ευρύτερος κίνδυνος και θα σας ενημερώσω και την επόμενη φορά και γραπτώς με αναλυτικό σημείωμα από το Υπουργείο Υγείας, εφόσον υπάρχει κάτι περισσότερο, χειροπιαστό και επίσημο.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Ο κ. Δένδιας είπε ότι η χώρα αντιμετωπίζει υπαρξιακή απειλή. Και μάλιστα είπε ότι, όταν υπάρχει γειτονική χώρα που αμφισβητεί καθεστώς κυριαρχίας και όχι μόνο κυριαρχικών δικαιωμάτων, αλλά και διεθνείς Συνθήκες που αφορούν χαρακτηρισμό μειονότητας, αυτό προφανώς χαρακτηρίζεται ως υπαρξιακή απειλή, προσθέτοντας ότι απειλούνται και τα νομικά και γεωγραφικά όρια της πατρίδας μας. Αντιμετωπίζει η χώρα υπαρξιακή απειλή; Διότι ο κ. Πρωθυπουργός δεν είχε δώσει τέτοιο τόνο και μετά την επίσκεψή του στην Τουρκία.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η χώρα μας δεν είναι αφελής. Δεν είπε ποτέ κανείς ότι, παρά το γεγονός ότι έχουμε μπει σε μια παρατεταμένη φάση διαλόγου με την Τουρκία, έχει αλλάξει το γεγονός, ότι έχει σταματήσει να υφίσταται η ύπαρξη συγκεκριμένων διαφορών. Μία είναι η διαφορά, ο καθορισμός Α.Ο.Ζ. και υφαλοκρηπίδας και πολλών διαφωνιών με τη γείτονα χώρα. Αποτυπώθηκαν αυτές οι διαφορές με πολύ καθαρό τρόπο και από τον Έλληνα Πρωθυπουργό. Τις διατύπωσε δυνατά και καθαρά τις ελληνικές θέσεις και στην τελευταία του επίσκεψη στην Άγκυρα. Όταν, λοιπόν, αποτυπώνονται οι θέσεις αυτές, οι οποίες είναι διαφορετικές, σίγουρα δεν μπορεί να πει κανείς ότι υπάρχει πλήρης ταύτιση και συμφωνία. Αλλιώς, δεν θα υπήρχε και η ανάγκη διαλόγου για την εξομάλυνση της κατάστασης. Αλλά εμείς, σταθερά πιστεύουμε ότι ο διάλογος έχει απτά αποτελέσματα, έχει χειροπιαστά αποτελέσματα και για τις δύο χώρες. Τα έχουμε περιγράψει πάρα πολλές φορές. Συνεχίζουμε, όμως, να τονίζουμε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση της παραμικρής υποχώρησης στα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
Σας ευχαριστώ πολύ.