Τρέχων Άρθρο
Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,

Η εισαγόμενη ακρίβεια είναι το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά νοικοκυριά. Η κυβέρνηση αναλαμβάνει διαρκώς πρωτοβουλίες για να μειώσει τις επιπτώσεις του και να προστατεύσει τους καταναλωτές.

Αυξάνουμε το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών, μειώνουμε φόρους, κάνουμε παρεμβάσεις στην αγορά και στην εφοδιαστική αλυσίδα, λαμβάνουμε στοχευμένα μέτρα που συγκρατούν ή μειώνουν σταδιακά τις τιμές στο ράφι και, φυσικά, η ΔΙΜΕΑ συνεχίζει τους εντατικούς ελέγχους.  Ήδη μέσα σε ένα χρόνο έχουν γίνει πάνω από 45.000 έλεγχοι και έχουν επιβληθεί πρόστιμα ύψους άνω των 19 εκ. ευρώ.

Ένα ακόμη βήμα  προς αυτή την κατεύθυνση έκανε- πρώτος από όλους τους Ευρωπαίους ηγέτες – ο Πρωθυπουργός. Το Σάββατο, όπως είχε προαναγγείλει, απέστειλε επιστολή για την αντιμετώπιση του ζητήματος των τιμών προϊόντων πολυεθνικών εταιρειών στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναδεικνύει το ζήτημα των αδικαιολόγητα υψηλών τιμών σε επώνυμα βασικά καταναλωτικά προϊόντα πολυεθνικών επιχειρήσεων, τόσο στην Ελλάδα όσο και σε αγορές άλλων κρατών-μελών όπως η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Κροατία, η Δημοκρατία της Τσεχίας, η Δανία, το Λουξεμβούργο και η Σλοβακία.

Στην επιστολή αναδεικνύεται η ανάγκη για την περαιτέρω εμβάθυνση της Ευρωπαϊκής Ενιαίας Αγοράς στο πολιτικά κρίσιμο πεδίο της προστασίας των καταναλωτών και των εισοδημάτων τους. Η συλλογική δύναμη της ευρωπαϊκής ένωσης και οικονομίας δεν έχει αξιοποιηθεί έως σήμερα αποτελεσματικά για να αντιμετωπιστούν συλλογικά διασυνοριακές αθέμιτες πρακτικές που μια χώρα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μόνη της.

Ταυτόχρονα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης πρότεινε με την επιστολή του την υιοθέτηση νομοθεσίας, στο επίπεδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πολιτικής των Γεωγραφικών Εφοδιαστικών Περιορισμών, όπου αυτή δεν δικαιολογείται από αντικειμενικούς παράγοντες.

Πριν λίγη ώρα ο Πρωθυπουργός παρέστη στην παρουσίαση της Μελέτης Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Λίγο αργότερα, επισκέφτηκε το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στη Σταυρούπολη και μίλησε σε εκδήλωση για την έναρξη των πρώτων δρομολογίων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη.

Συνολικά, στη διάρκεια της τετραετίας, προβλέπεται η προμήθεια 1.300 νέων λεωφορείων στις περιοχές Αθηνών και Θεσσαλονίκης, με απόσυρση αντίστοιχου πλήθους παλαιών. Στο πλαίσιο του τρέχοντος διαγωνισμού προχωράει η προμήθεια συνολικά 550 λεωφορείων, ενώ πρόκειται άμεσα να ξεκινήσει ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια ακόμα 700.

Ήδη από το Σάββατο, ξεκίνησαν στην Αθήνα, τα δρομολόγια των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων.

140 ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν ενσωματωθεί στο συγκοινωνιακό έργο της Πρωτεύουσας. Εξ’ αυτών, τα 46 πρώτα λεωφορεία ξεκίνησαν το Σάββατο να εξυπηρετούν τους πολίτες και τις επόμενες εβδομάδες, ο αριθμός αναμένεται να διπλασιαστεί.

Πρόκειται για σύγχρονα λεωφορεία, με χαμηλότερο αποτύπωμα σε ό,τι αφορά τις ενεργειακές επιπτώσεις και τις περιβαλλοντικές συνέπειες, ενώ εξυπηρετούν τους συμπολίτες μας που αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα.

Μέσα από αυτόν τον διαγωνισμό, καταφέραμε να προμηθευτούμε καινούρια λεωφορεία μετά το 2007, πράγμα που σημαίνει ότι πλέον έχουμε χτίσει ξανά την τεχνογνωσία που απαιτείται για το πλάνο προμηθειών και τους επόμενους διαγωνισμούς που έρχονται, με  μακροπρόθεσμο στόχο την ανανέωση του συνόλου του στόλου των λεωφορείων.

Οι αστικές συγκοινωνίες εκσυγχρονίζονται, οφείλουμε, όμως, να κάνουμε ακόμη περισσότερα για να βελτιώσουμε την καθημερινότητα του πολίτη, πάντα σεβόμενοι τον επιβάτη και σε αυτή την κατεύθυνση συνεχίζουμε.

Παρουσία του Πρωθυπουργού πραγματοποιήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού η παρουσίαση του «Ψηφιακού Σχολείου».

Το Ψηφιακό Σχολείο – digitalschool.gov.gr αποτελεί μια ολοκληρωμένη ψηφιακή πύλη σχολικής εκπαίδευσης για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Σταδιακά θα συμπεριλάβει εκπαιδευτικές υπηρεσίες για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, υπηρεσίες που συνδέονται με την επαγγελματική σταδιοδρομία όπως την επαγγελματική κατάρτιση, την πιστοποίηση προσόντων κ.λπ. αλλά και πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό.

Η πιλοτική εφαρμογή του Ψηφιακού Σχολείου ξεκινά από τη φετινή χρονιά και οι πρώτες υπηρεσίες περιλαμβάνουν:

  • Ψηφιακό Φροντιστήριο για τάξεις από Α’ Δημοτικού έως Γ’ Λυκείου
  • Ψηφιακό Φροντιστήριο για την Γ’ Λυκείου που θα περιλαμβάνει ζωντανά μαθήματα για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και θα ξεκινήσει από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο 2024
  • Τάξεις για απομακρυσμένες περιοχές, όπου δεν πληρούνται τα κριτήρια ίδρυσης σχολείου, οι οποίες θα ξεκινήσουν από το Σεπτέμβριο 2024
  • Ψηφιακή εφαρμογή για γονείς, η οποία θα αποτελεί ένα δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ γονέων και κηδεμόνων και σχολείου.
  • Διαδραστικά Συστήματα Μάθησης
  • Υλικό διαδραστικών πινάκων για εμπλουτισμό του μαθήματος

Στόχος είναι το Ψηφιακό Σχολείο να αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο για ολόκληρη τη σχολική κοινότητα λειτουργώντας συμπληρωματικά ως προς την δια ζώσης διδασκαλία, την οποία δεν υποκαθιστά και να συμβάλει στην μεγιστοποίηση των εκπαιδευτικών δυνατοτήτων για τους μαθητές μας, σε κάθε γωνιά της χώρας.

Δίνει τα απαραίτητα εφόδια σε κάθε μαθητή που θα το χρησιμοποιήσει όπου κι αν βρίσκεται, μειώνοντας έτσι τις ανισότητες μεταξύ περιφέρειας και μεγάλων αστικών κέντρων, δίνοντας στα δημόσια σχολεία ακόμα περισσότερα εργαλεία για να μην υστερούν σε τίποτα σε σχέση με τα ιδιωτικά, φέρνοντας έτσι την ελληνική εκπαίδευση ένα βήμα πιο κοντά στην Ευρώπη.

Πάνω από 145.000 νέοι 18 και 19 ετών, θα λάβουν φέτος την οικονομική ενίσχυση ύψους 150 ευρώ στο πλαίσιο του Youth Pass 2024.

Οι νέοι 18 χρονών που υπέβαλαν την αίτηση ξεπερνούν τους 69.000 με το κόστος της ενίσχυσης να ανέρχεται για εκείνους σε 10,5 εκατομμύρια ευρώ. Επιπρόσθετα, αυτοδίκαια λαμβάνουν την ίδια ενίσχυση οι νέοι 19 ετών που είχαν κάνει ήδη αίτηση κατά το προηγούμενο έτος και οι αιτήσεις τους ανέρχονται σε σχεδόν 76.000 με τη συνολική ενίσχυση να φθάνει στο ποσό των 11,3 εκατομμυρίων ευρώ. Υπενθυμίζεται πως κατά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του προγράμματος, έως το τέλος του 2023, περίπου 140.000 νέοι έλαβαν ενισχύσεις που έφθασαν συνολικά σχεδόν στο ποσό των 21 εκατομμυρίων ευρώ.

Ξεκίνησε το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης κατά του Καρκίνου του Τραχήλου της Μήτρας. Ήδη εστάλησαν τα πρώτα sms για την διενέργεια Τεστ ΠΑΠ σε σχεδόν 120.000 γυναίκες ηλικίας 21 έως 29 ετών.

Το πρόγραμμα εντάσσεται στο Εθνικό Πρόγραμμα Προσυμπτωματικού Ελέγχου και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας αποτελεί παγκοσμίως τον δεύτερο πιο συχνά εμφανιζόμενο καρκίνο, καθώς και την 4η αιτία θανάτου από καρκίνο στον παγκόσμιο γυναικείο πληθυσμό.

Το Υπουργείο Υγείας έχει θέσει ως στόχο την εξάλειψη των περιπτώσεων του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας που οφείλονται στον ιό HPV.

Για τον λόγο αυτό έχει ήδη επεκταθεί η κάλυψη του εμβολιασμού έναντι του ιού HPV σε κορίτσια και αγόρια, ηλικίας 15-18 και αποζημιώνεται από τον ΕΟΠΥΥ.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό όλες οι δικαιούχοι του προγράμματος πρόληψης για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας να εκμεταλλευτούν τις δωρεάν προληπτικές εξετάσεις και να συμμετέχουν στο πρόγραμμα προσυμπτωματικού ελέγχου, καθώς όσο πιο έγκαιρα εντοπίζεται η νόσος τόσο πιο εύκολα και αποτελεσματικά αντιμετωπίζεται.

Το πρόγραμμα δωρεάν εξετάσεων απευθύνεται σε όλες τις γυναίκες από 21 έως 65 ετών που δεν έχουν διαγνωσθεί με καρκίνο του τραχήλου της μήτρας, διαθέτουν ΑΜΚΑ, είτε είναι ασφαλισμένες, είτε ανασφάλιστες.

Συνολικά, υπενθυμίζεται, πως από το Ταμείο Ανάκαμψης 2,1 δις ευρώ κατευθύνονται στον τομέα της Υγείας όπως σε προγράμματα προληπτικών εξετάσεων και ανακαινίσεις νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας.

Διευρύνεται το πρόγραμμα κοινωνικού και ιαματικού τουρισμού που απευθύνεται στους δικαιούχους του Λογαριασμού Αγροτικής Εστίας και υλοποιείται από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας μέσω του ΟΠΕΚΑ.

Παράλληλα θα τρέξουν 5 ακόμη προγράμματα, παιδικών κατασκηνώσεων, διάθεσης εισιτηρίων για θέατρο, παροχής δωρεάν βιβλίων και χορήγησης ποσού από 1.000 έως 700 ευρώ στις μητέρες αγρότισσες με 3 ή και περισσότερα παιδιά.

Ο συνολικός αριθμός των ωφελούμενων υπερβαίνει τις 125.000 και ο προϋπολογισμός όλων των προγραμμάτων ανέρχεται στα 15 εκ. ευρώ.

Για πρώτη φορά στο πρόγραμμα Ιαματικού Τουρισμού εντάσσεται το σύνολο των δικαιούχων δηλαδή και οι ασφαλισμένοι αγρότες – αγρότισσες, ενώ μέχρι πρότινος δικαιούχοι, ήταν μόνον οι συνταξιούχοι.

Στα πρότυπα του προγράμματος που ακολουθήθηκε στη Β. Εύβοια και στα νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, θα λειτουργήσει το πρόγραμμα κοινωνικού και ιαματικού τουρισμού στην Περιφερειακή ενότητα του Έβρου.

Ειδικότερα, όσοι επιλέξουν την περιοχή του Έβρου θα έχουν δυνατότητα διακοπών μεγαλύτερης διάρκειας η οποία φτάνει έως και 11 ημέρες.

Για τον ‘Εβρο θα ισχύσει επιδότηση του πλήρους κόστους διαμονής με μηδενική συμμετοχή των ωφελούμενων όπως ίσχυε πέρυσι για τα νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου.

Πιστώθηκε την Παρασκευή στους λογαριασμούς πάνω από 1.600 δικαιούχων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», το ποσό των 5,7εκ. ευρώ.

Συνολικά, από τον Νοέμβριο του 2023, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους, με το ποσό των 26,1 εκατομμυρίων ευρώ, για αγορά ηλεκτρικού οχήματος.

Στις 19:00, σήμερα, ο Πρωθυπουργός θα απευθύνει ομιλία στο πλαίσιο της 49ης τακτικής γενικής συνέλευσης του ΣΕΒΕ.

Αύριο, Τρίτη 21 Μαΐου  ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στην Δυτική Μακεδονία.

Την Τετάρτη 22 Μαΐου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα παρευρεθεί και θα πραγματοποιήσει ομιλία στο Eurelectric Power Summit της ΔΕΗ.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, η αβεβαιότητα στη Μέση Ανατολή μετά τον θάνατο του Προέδρου του Ιράν έχει προκαλέσει, όπως όλα δείχνουν, και οικονομικές επιπτώσεις. Βλέπουμε, για παράδειγμα, άνοδο του πετρελαίου. Πόσο σας ανησυχεί αυτό και τι μέτρα έχουν ληφθεί σε περίπτωση που προκληθεί νέο κύμα ανατιμήσεων;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Παρακολουθούμε τα πολύ σοβαρά γεγονότα μετά και τις τελευταίες εξελίξεις. Ας μη βιαζόμαστε. Δεν είμαστε ακόμη σε αυτό το σημείο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η ελληνική οικονομία είναι πλέον σε ένα σημείο να μπορεί να αντιμετωπίζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και έκτακτες καταστάσεις. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας για τους πολίτες, οι οποίοι, σε καμία περίπτωση, όπως έχει αποδειχθεί τα τελευταία χρόνια, δεν θα επωμίζονται τις συνέπειες έκτακτων καταστάσεων. Αλλά, δεν χρειάζεται αυτή την στιγμή να υπάρχει κάποια ανησυχία και κάποιος πανικός.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, από εκείνο το «Δεν είμαστε Μπανανία» προς τις πολυεθνικές, που είχε πει ο Πρωθυπουργός τον Οκτώβριο, έχουν περάσει επτά μήνες. Η ακρίβεια συνεχίζει να καλπάζει, τα νοικοκυριά να επιβαρύνονται. Τώρα, ο Πρωθυπουργός στέλνει μια επιστολή στην κ. Φον Ντερ Λάιεν για παρεμβάσεις κατά των πολυεθνικών για την ακρίβεια. Μια επιστολή είκοσι μέρες πριν τις εκλογές στην απερχόμενη Πρόεδρο. Δεν ξέρει κανείς αν θα είναι στη θέση της. Δεν μοιάζει αυτό με κίνηση Κυβέρνησης – χώρας Μπανανίας; Είναι κάτι ουσιαστικό, κάποια ουσιαστική παρέμβαση; Και, επίσης, για να το καταλάβουμε από τις δηλώσεις Πρωθυπουργού, αμφισβητείτε την λειτουργία της ελεύθερης αγοράς;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να το πάρουμε με τη σειρά. Καταρχάς, δεν είναι η πρώτη ενέργεια που κάνει ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει την ακρίβεια. Αρχικά, κάνει -όπως οφείλει να κάνει, γιατί είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όλα τα νοικοκυριά- μια σειρά από ενέργειες που κινούνται σε τρεις κατευθύνσεις. Έχουμε αυξήσει εμπράκτως τα εισοδήματα των πολιτών. Προφανώς, χρειάζονται και άλλες κινήσεις,. Κάποιοι ανακάλυψαν ότι υπάρχει χαμηλό διαθέσιμο εισόδημα στην Ελλάδα, μια χώρα που καταβαραθρώθηκε από μια πολυετή κρίση, αλλά δεν λένε παράλληλα με αυτή την πραγματικότητα και μια άλλη πραγματικότητα: Ότι είμαστε η χώρα που έχει το μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης στην Ευρώπη του πραγματικού κατά κεφαλήν ΑΕΠ, γιατί χρειάζεται να διανύσουμε αυτή την απόσταση για να προσεγγίσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στα εισοδήματα, αλλά έχουμε αυξήσει κατά 20% τον μέσο μισθό, κατά σχεδόν 20% τον κατώτατο μισθό, πλέον με την τελευταία αύξηση και το ξεπερνάμε κιόλας με την τελευταία αύξηση, παραπάνω, δηλαδή, από ό,τι είναι σωρευτικά ο πληθωρισμός τα τελευταία χρόνια. Και σε αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε, για κατώτατο μισθό 950 ευρώ και για μέσο μισθό 1500 ευρώ. Κάνουμε ελέγχους. Σε μια χώρα -κι εδώ νομίζω είναι το βασικό ότι δεν είμαστε πλέον Μπανανία- που υπήρχε μια ασυδοσία ως προς την αισχροκέρδεια και ως προς τις εικονικές εκπτώσεις. Αυτό πλέον δεν ισχύει. Σας παρέθεσα -και σήμερα και μια σειρά από φορές- τα πρόστιμα τα οποία έχουν επιβληθεί και το πλήθος των ελέγχων που γίνονται τα τελευταία χρόνια. Μια χώρα στην οποία λειτουργούσαν ασύδοτα όλοι αυτοί οι οποίοι αισχροκερδούσαν, πλέον ξέρουν ότι υπάρχουν έλεγχοι και υπάρχουν πολύ σοβαρές επιπτώσεις με την επιβολή προστίμων. Και ναι, και κάνουμε και στοχευμένες κινήσεις και παρεμβάσεις. Σε συνέχεια, λοιπόν, όλων αυτών των ενεργειών, που έχουν οδηγήσει στο να συγκρατηθούν και σε κάποιες περιπτώσεις να μειωθούν και οι τιμές προϊόντων, γιατί δεν είναι αλήθεια ότι είμαστε πρωταθλητές στην ακρίβεια; Αν δείτε τα στοιχεία σωρευτικά του πληθωρισμού, συνολικά είμαστε πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε πρόβλημα. Έχουμε πολύ μεγάλο πρόβλημα και εμείς. Και στον πληθωρισμό τροφίμων, που εκεί έχουμε ακόμη μεγαλύτερο, είμαστε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όμως έχουν αποδώσει πολλές κινήσεις: Έχει μειωθεί κατά μέσο όρο η τιμή του βρεφικού γάλακτος, μια σειρά από προϊόντα μετά τις παρεμβάσεις του Μαρτίου και αυτά μειώθηκαν. Υπάρχει μια αποκλιμάκωση, αλλά ακόμη έχουμε πληθωρισμό. Το πρόβλημα, δηλαδή, παραμένει. Και, επειδή, εμείς δεν έχουμε μάθει να κάνουμε πολιτική με θεωρίες ή με το να τάζουμε λεφτά, που δεν μας ανήκουν, ο Πρωθυπουργός κάνει άλλη μία κίνηση, πρώτος μεταξύ των Ευρωπαίων ηγετών, εκτός των συνόρων της χώρας. Και στέλνει μια επιστολή, η οποία απευθύνεται στην εν ενεργεία Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που ελπίζουμε και αισιοδοξούμε ότι θα είναι και μετά, με την νέα κοινοβουλευτική περίοδο, εκ νέου Πρόεδρος της Κομισιόν και τη στηρίζουμε κιόλας, και έτσι συμβαίνει πάντοτε: Υπάρχει συνέχεια στα κράτη, υπάρχει συνέχεια στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τις επιστολές τις απευθύνεις στον εν ενεργεία επικεφαλής, εν προκειμένω, της Κομισιόν. Τα αιτήματα δεν σταματούν και έχει και πάρα πολύ σημασία ο χρονισμός που αποστέλλεται αυτή η επιστολή, ακριβώς γιατί βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο. Και θέλουμε να δείξουμε τη διαφορά μας και από τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις και βάζουμε από τώρα ένα μέρος της ατζέντας για την επόμενη κοινοβουλευτική περίοδο και ως προς το Ευρωκοινοβούλιο, αλλά και, βέβαια, ως προς την Κομισιόν. Και λέμε το εξής: Το πρόβλημα αυτό, όπως είδατε και από την αρχική μου τοποθέτηση, δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, αφορά και άλλα κράτη. Και κινούμαστε σε δύο κατευθύνσεις. Και σε επίπεδο ελέγχου και σε επίπεδο νομοθέτησης. Και επειδή γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά και τους χρόνους που έχει η Ευρώπη, που όπως έχει δείξει η ιστορία δεν είναι οι αντίστοιχοι χρόνοι με την νομοθέτηση σε κάθε Κράτος ξεχωριστά, αυτό πρέπει να το θέσουμε από την αρχή. Αντί, λοιπόν, να έχουμε μία μεμψίμοιρη αντιμετώπιση, όπως αυτή της Αντιπολίτευσης, ας ενωθούμε τουλάχιστον σε κάποια βασικά, όπως είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες. Προφανώς, πρέπει να συνεχιστεί η πολιτική στήριξης των εισοδημάτων και θα συνεχιστεί. Το βλέπουμε πλέον, έχουμε αποτελέσματα. Και θα συνεχίσουμε να έχουμε αποτελέσματα. Προφανώς πρέπει να συνεχιστούν οι έλεγχοι, γιατί το να αντιμετωπίζουμε πρακτικές «Μπανανίας», κυρίως το κάνουμε με το να ελέγχουμε και να επιβάλλουμε πρόστιμα, αλλά γιατί όχι, ένα πρόβλημα το οποίο δεν είναι μόνο ελληνικό, να μην αντιμετωπιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Δεν καταλαβαίνω γιατί όχι. Άρα, λοιπόν, είναι μια πρωτοβουλία που γίνεται στον σωστό χρόνο, σε συνέχεια πολλών άλλων κινήσεων, έχει σαφέστατα αιτήματα προς πολλές κατευθύνσεις (τα αιτήματα αυτά) και, προφανώς, δεν έχουμε αυταπάτες ότι αυτά τα οποία περιγράφουμε στην επιστολή θα ικανοποιηθούν στο αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα, αλλά θα είναι μία από τις πιο σοβαρές συζητήσεις αμέσως μετά τις Ευρωεκλογές. Τέτοιες αντίστοιχες είναι η ήπια προσαρμογή στην ΚΑΠ, το Σύμφωνο για την Άμυνα, είναι πολλά άλλα τα οποία είναι η ουσία των Ευρωεκλογών και όχι η τοξική αντιπαράθεση που θέλει η Αντιπολίτευση.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σε πόσο χρόνο περιμένετε αποτελέσματα από την επιστολή του Πρωθυπουργού προς την Πρόεδρο της Κομισιόν; Το δεύτερο υποερώτημα είναι: Μου έκανε τεράστια εντύπωση, διαβάζοντας την πρόταση, ότι δεν έχει ένα παράδειγμα ελληνικό, συγκρίνοντας τη στάση των πολυεθνικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα και τη στάση των πολυεθνικών σε άλλες χώρες, δεν είδαμε ένα παράδειγμα τιμής προϊόντος προ ΦΠΑ, προ φόρων και άλλα κόστη. Και το τρίτο, νομίζω, το πιο δύσκολο και πολιτικό ερώτημα: Τελικά με αυτή την επιστολή ο Πρωθυπουργός μήπως βάζει υποψηφιότητα για Πρόεδρος της Κομισιόν; Γιατί γενικεύει το θέμα στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με αυτή την επιστολή ακριβώς απαντάει με άλλη μία πράξη, γιατί, όπως έχει πει πολλές φορές, θέλει να εκπροσωπεί την Ελλάδα στην Ευρώπη και όχι την Ευρώπη στην Ελλάδα. Και την Ελλάδα, τη χώρα του, στην Ευρώπη έχει μάθει ο Κυριάκος Μητσοτάκης να την εκπροσωπεί με πράξεις και με ενέργειες που οδηγούν σε οφέλη για τους πολίτες. Σε αντίθεση με άλλες περιπτώσεις πρωθυπουργών, όταν βγαίνει εκτός συνόρων, προσπαθεί για τη χώρα του και εισπράττει κέρδη. Σας θυμίζω ότι πρωταγωνίστησε για το Ταμείο Ανάκαμψης. Η χώρα μας κατάφερε να πάρει 36 δισεκατομμύρια, περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, συναρτήσει του ΑΕΠ της. Σας θυμίζω ότι πρωταγωνίστησε για το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό εμβολιασμού, όπου ειδικά οι άνθρωποι του τουρισμού καταλαβαίνουν και οι εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες πόση αξία είχε και όχι μόνο του τουρισμού και της υγείας. Πρωταγωνίστησε στο να δοθούν χρήματα για να στηριχθούν οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι στην πανδημία. Και κάθε φορά που όλοι ανακαλύπτουν διάφορες εισαγόμενες κρίσεις ότι είναι «κρίσεις Μητσοτάκη», ο Κυριάκος Μητσοτάκης βγαίνει εκτός της χώρας για να εξασφαλίζει χρήματα για τη χώρα του. Άρα, και αυτή η ενέργεια δείχνει ότι αυτό που τον νοιάζει είναι να εξαντλήσει και τη δεύτερη θητεία, όπως το έχει πει, και εκεί θα κριθούμε, στις εκλογές του 2027 και δεν υπάρχει κανένα ζήτημα αξιοποίησής του ή εκλογής του σε κάποιο αξίωμα εκτός Ελλάδας. Αυτό είναι το ένα. Το δεύτερο, η επιστολή αυτή, όπως σας είπα, βάζει κάποια ερωτήματα, βάζει το θέμα σε ευρωπαϊκό επίπεδο και ανοίγει τη συζήτηση. Περιγράφει μία κατάσταση, όσο αναλυτικά μπορεί να περιγραφεί σε μία επιστολή, και είναι η εκκίνηση μιας συζήτησης και μιας προσπάθειας. Και, όπως αντιλαμβάνεστε, υπάρχουν και χαρακτηριστικά παραδείγματα προϊόντων και εταιρειών και συγκρίσεις τιμών. Έδωσε και σε συνεντεύξεις του και δίνει ο Πρωθυπουργός συγκεκριμένα παραδείγματα. Και να σας πω και την αλήθεια, εδώ είναι που χρειάζεται μια σοβαρότητα και από την Αντιπολίτευση, αλλά και από συνολικά  τις πολιτικές δυνάμεις στην Ευρώπη, να αντιμετωπίσουμε αυτό το αίτημα.  Δεν έχει κανένας να χάσει αν καταφέρουμε και κάνουμε συγκεκριμένα βήματα συνολικά ως Ευρώπη στη λογική των προτάσεων του Πρωθυπουργού. Οι μόνοι κερδισμένοι θα είναι οι πολίτες και οι μόνοι χαμένοι είναι αυτοί οι οποίοι αισχροκερδούν.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, γιατί ο κ. Μπελέρης κατέθεσε υπέρ κάποιου που καταζητούνταν ως εμπλεκόμενος στη δολοφονία στελέχους των αλβανικών αρχών, λέγοντας ότι διώκεται ως μειονοτικός εκδικητικά. Αναφέρεται στην υπόθεση του Μπλεντάρ Γιαμπέλι που ανέδειξε το «Documento», ο οποίος όχι μόνο δεν ήταν μειονοτικός, όπως αποδείχθηκε, αλλά αφού απελευθερώθηκε, μετά την κατάθεση και του κ. Μπελέρη, συμμετείχε στο μακελειό στη Βούλα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, επειδή πήραμε κάποια στοιχεία, ως προς το σκέλος του κ. Μπελέρη να πούμε ότι μιλάμε για ένα αίτημα έκδοσης, όπως λέει η ενημέρωση που έχουμε, ενός Αλβανού υπηκόου ελληνικής καταγωγής που είχε διαφύγει στην Ελλάδα. Εδώ πέρα ο Μπελέρης δήλωσε ρητώς στο δικαστήριο -προκύπτει αυτό από τα πρακτικά- ότι δεν γνώριζε τον κατηγορούμενο, αλλά μόνο την οικογένειά του, που ήταν ελληνικής καταγωγής και βοηθούσε τη μειονότητα. Είπε, επίσης, ότι εκείνη την περίοδο στην Αλβανία δεν λειτουργούσε ούτε το Ανώτατο ούτε το Συνταγματικό Δικαστήριο και η διεθνής επιτροπή που είχε αναλάβει τη μεταρρύθμιση του αλβανικού δικαστικού συστήματος είχε διώξει την πλειοψηφία των δικαστών ως διεφθαρμένους. Η απόφαση του Αρείου Πάγου για μη έκδοση ελήφθη τρία χρόνια πριν συμβεί το αιματηρό περιστατικό στη Βάρη, στο οποίο αναφερθήκατε, στην οποία το συγκεκριμένο άτομο που δεν εκδόθηκε στην Αλβανία δέχθηκε επίθεση με πυροβολισμούς από έξι Αλβανούς. Άρα, δεν έχει καμία σχέση, καταρχάς, η κατάθεση Μπελέρη με το περιστατικό στο οποίο αναφέρεστε, έχει γίνει προγενεστέρως, και ο ίδιος, μάλιστα, δήλωσε στο δικαστήριο ότι δεν γνώριζε και τον φερόμενο ως δράστη. Τώρα, όμως, πάμε και στο φοβερό. Το δημοσίευμα αναφέρεται σε παραδικαστικό, σε παραμάγαζο, αναφερόμενο στον Άρειο Πάγο, σχετικά με την απόφαση. Ψάξαμε και βρήκαμε, με τη συνδρομή του Υπουργείου Δικαιοσύνης, τον αριθμό και τη χρονολογία της απόφασης. Γιατί, ουσιαστικά, εδώ τι υπονοείται; Ότι υπάρχει ένα παραδικαστικό κύκλωμα, το οποίο ως κριτική οδηγεί και στην Κυβέρνηση. Πριν επαναλάβουμε το αυτονόητο, ότι  υπάρχει διάκριση των εξουσιών, ότι υπάρχει η Εκτελεστική, η Νομοθετική και η Δικαστική Εξουσία, αυτό το έχουμε πει, πρέπει κάποια στιγμή να εμπεδωθεί σε αυτή τη χώρα, το δεύτερο που θέλουμε να πούμε, είναι ότι προφανώς δεν υιοθετούμε τέτοιες κατηγορίες, ανεξαρτήτως αν μια απόφαση είναι πριν  την ανάληψη της εξουσίας από τη Νέα Δημοκρατία  ή μετά την ανάληψη. Να σας πω, όμως, ότι η απόφαση αυτή είναι η 743 του 2019, 12/4/2019, ελήφθη, δηλαδή, πριν τις εκλογές του 2019. Άρα, αν υποθέσουμε -κακώς θα πω εγώ- όπως λέγεται από το δημοσίευμα, ότι υπήρχε κάποιο κύκλωμα, αυτό το κύκλωμα δεν αφορά τις ημέρες που κυβερνά η Νέα Δημοκρατία. Αυτή η ερώτηση δεν πρέπει να απευθύνεται ούτε στον κ. Τσιάρα ούτε στον κ. Φλωρίδη, θα πρέπει να απευθυνθεί στον τότε υπουργό Δικαιοσύνης. Αναφέρομαι στους συντάκτες του δημοσιεύματος. Και, μάλιστα,  η πρόεδρος, όπως με ενημερώνουν από το Υπουργείο, ήταν η κυρία Μπιτζούνη, η οποία, λίγες μέρες μετά, προτάθηκε και επελέγη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπρόεδρος του Αρείου Πάγου, απόφαση που στη συνέχεια δεν επικυρώθηκε.  Εδώ θεωρώ ότι δεν υπάρχει κάποιο κύκλωμα, ούτε υπάρχει κάποιο ζήτημα, αλλά δημιουργείται ένα μείζον θέμα και οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν ήταν καν, η απόφαση αυτή, επί των ημερών της Νέας Δημοκρατίας. Επαναλαμβάνω, όμως, ότι πιστεύουμε στη διάκριση των Εξουσιών, που είναι αυτονόητη προϋπόθεση για τη Δημοκρατία μας.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κάτι συμπληρωματικό σε αυτό που είπατε. Μετά και από αυτό το συμβάν και αυτή την υπόθεση που είπα προηγουμένως, υπάρχει και μια άλλη υπόθεση που είχε βγει από το συγκεκριμένο τμήμα του Αρείου Πάγου, αναφέρομαι στην υπόθεση Αγιαβέφε, όπου και εκεί παραβλέφτηκαν στοιχεία και ουσιαστικά δεν εκδόθηκε, τέλος πάντων, ενώ υπήρχε μια τέτοια εντολή. Μάλιστα, πριν από λίγες μέρες, αποφασίστηκε και η έκδοση Τούρκου επιχειρηματία που κατηγορεί τον Ερντογάν. Αυτός δεν κινδυνεύει που ασκεί κριτική στον Ερντογάν και κινδύνευε ο μαφιόζος, ο οποίος έχει κατηγορηθεί, ο συγκεκριμένος κ. Αγιαβέφε. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης κ. Φλωρίδης θα παρέμβει και θα δώσει εντολή έρευνας στο συγκεκριμένο τμήμα του Αρείου Πάγου, που προχωρά σε τέτοιες υποθέσεις;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουμε πει, πάρα πολλές φορές, ότι δεν σχολιάζουμε δικαστικές αποφάσεις. Το σκεπτικό της απόφασης έκδοσης ή μη έκδοσης είναι σκεπτικό δικαστηρίου. Δεν μπορεί ο Εκπρόσωπος της Κυβέρνησης ή ο Υπουργός Δικαιοσύνης να σχολιάσει μια απόφαση, θετικά ή αρνητικά. Αυτό είναι αδιανόητο να συμβεί. Αν υπάρχει η οποιαδήποτε υπόνοια ότι κάτι συμβαίνει, το οποίο δεν θα έπρεπε να συμβαίνει, γίνεται καταγγελία. Γίνεται καταγγελία και υπάρχει πειθαρχικός έλεγχος των δικαστών που εκδίδουν μία απόφαση σε οποιονδήποτε βαθμό. Δεν μπορούμε, αυτή τη στιγμή, εμείς να κάνουμε συζήτηση για το αν ήταν σωστή ή όχι μια απόφαση, μια μεταγενέστερη απόφαση. Και σας απέδειξα ότι η αλληλουχία των γεγονότων οδηγεί στο ότι η έναρξη, η χρονική, η πρώτη δηλαδή απόφαση που εξεδόθη, εξεδόθη τον Απρίλιο του 2019. Αυτό μπορούσα να σας πω, γιατί αυτά είναι τα δεδομένα. Αλλά να αξιολογήσω τη μία ή την άλλη απόφαση, είναι αδιανόητο να το κάνω. Αλίμονο αν το κάναμε.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Χθες, είχαμε μια πολύ σημαντική επέτειο για τον Ελληνισμό, τη γενοκτονία των Ποντίων. Και ανάμεσα στα άλλα, διαβάζω και μια ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας, η οποία, αφού υποστηρίζει πως ο Πόντος είναι ένας αρχαίος προσδιορισμός, μιλά για αβάσιμους ισχυρισμούς που περιβάλλουν τη γενοκτονία των Ποντίων. Ισχυρίζεται στην ίδια ανακοίνωση πως όλο αυτό έχει ως στόχο να πλήξει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και να φέρει σε δύσκολη θέση, όπως λένε οι Τούρκοι, τα σώφρονα μέρη της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Καλεί την Αθήνα, εν τέλει, αυτή η τουρκική ανακοίνωση να πάρει ξεκάθαρη θέση απέναντι σε αυτούς τους ανεύθυνους πολιτικούς ισχυρισμούς. Τι απαντά η Αθήνα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι η καλύτερη απάντηση βρίσκεται στην ανάρτηση του Πρωθυπουργού και όχι μόνο του Πρωθυπουργού, συνολικά του πολιτικού συστήματος. Ήταν και είναι μια μέρα μνήμης η 19η Μαΐου. Όπως γράφει ο Πρωθυπουργός, «μπορεί ορισμένα τραύματα να μην επουλωθούν ποτέ. Παραμένει, ωστόσο, διαρκές το κοινό χρέος, η ιστορική μνήμη να κρατηθεί ζωντανή. Την τεχνητή λήθη να αντιμάχεται διαρκώς η εγρήγορση. Με τη φωνή διαμαρτυρίας μας να ακούγεται ηχηρή, ώστε να διαπερνά τον χρόνο, καθώς θα διεκδικεί τη δικαίωση. Μέχρι η Διεθνής Κοινότητα να αναγνωρίσει και επίσημα τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού». Και όσοι, μάλιστα, έχουμε και ρίζες, όπως τυχαίνει να έχω και εγώ από τη γιαγιά μου, από τον Ποντιακό Ελληνισμό, κάθε τέτοια μέρα, κάθε χρόνο, στεκόμαστε βουβοί στη μνήμη αυτών των ανθρώπων. Και ο καλύτερος τρόπος να έρθει η δικαίωση είναι αυτή, η διεθνής αναγνώριση. Είναι μια θέση της Ελλάδας, την οποία εκφράζουν διαχρονικά οι Έλληνες Πρωθυπουργοί. Την εκφράζει και ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Δεν θα ξαναγράψουμε την ιστορία. Θα συνεχίζουμε να το φωνάζουμε στη μνήμη των ανθρώπων αυτών, κάθε χρόνο. Αλίμονο αν σταματήσουμε. Ποτέ δεν πρόκειται να γίνει αυτό. Μιλάμε για χιλιάδες Έλληνες του Πόντου που εξοντώθηκαν, βασανίστηκαν, ξεριζώθηκαν από τις πατρογονικές εστίες τους, την απώλεια τόσων ανθρώπινων ζωών. Τώρα, από εκεί και πέρα, έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι εμείς πιστεύουμε στον διάλογο. Αυτό είναι κάτι άλλο. Θέλουμε να συνεχιστεί. Επιδιώκουμε τη συνέχισή του. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα υποχωρήσουμε, ούτε σπιθαμή, στα κυριαρχικά μας δικαιώματα, σε ζητήματα κυριαρχίας. Και έχουμε αποδείξει νομίζω στις πολλές φάσεις του διαλόγου αυτού, ότι δεν το κάναμε, ούτε θα το κάνουμε. Όμως, υπάρχουν σημαντικά οφέλη σε πολλά επίπεδα. Πρώτον, στην προβολή των θέσεών μας και των ιστορικών μας θέσεων και των θέσεών μας για ζητήματα πέραν των διμερών σχέσεων των δύο κρατών και όλα τα υπόλοιπα, τα οποία πολλές φορές έχουμε αναλύσει.

Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Ο Πρόεδρος του VMRO, ο οποίος θα είναι και ο καινούριος Πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας, την προηγούμενη εβδομάδα είπε, μεταξύ άλλων, ότι ήθελε να στείλει ένα μήνυμα προς την Ελλάδα, να σταματήσει με τις απειλές και τα λοιπά, φαντάζομαι την έχετε δει και είχε σε ένα σημείο που λέει ότι αν η Ελλάδα θεωρεί ότι παραβιάζεται η Συμφωνία των Πρεσπών, μπορεί να πάει στο Δικαστήριο της Χάγης. Θα ήθελα ένα δικό σας σχόλιο. Και στο τέλος της δήλωσης, είπε ότι προσβλέπει σε μια συνάντηση με τον κ. Μητσοτάκη. Πόσο πιθανή είναι μια τέτοια συνάντηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, περιμένουμε να ορκιστεί η νέα Κυβέρνηση και προφανώς εκεί θα γίνει η διαχείριση όλων των αιτημάτων των συναντήσεων σε επίπεδο Πρωθυπουργού και Υπουργείου Εξωτερικών, αλλά δεν μπορώ να σας πω κάτι περισσότερο. Την ακούσαμε όλοι οι Έλληνες τη δήλωση αυτή. Και με το που την ακούσαμε, νομίζαμε ότι είναι κακόγουστο αστείο, η επιμονή της Αντιπολίτευσης να έρθουν προς ψήφιση στην ελληνική Βουλή τα μνημόνια από τη Συμφωνία των Πρεσπών. Τη στιγμή, δηλαδή, που πλέον δεν είναι μόνο η Πρόεδρος της Βόρειας Μακεδονίας, έχουμε και τον Πρόεδρο του VMRO να κάνει τέτοιες δηλώσεις, υπάρχει ένα κόμμα στο ελληνικό Κοινοβούλιο και μάλιστα το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, που στο άκουσμα αυτών των δηλώσεων, που βασικά δεν σέβονται ούτε το πρώτο σημείο της Συμφωνίας των Πρεσπών, πώς λέγεται δηλαδή το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, θέλουν να απωλέσουμε και όλα τα υπόλοιπα διαπραγματευτικά μας όπλα, να τα δώσουμε όλα, να τα υπογράψουμε όλα. Νομίζω ότι αυτή είναι η πρώτη, η ενστικτώδης αντίδραση που πρέπει να έχει κάποιος, είτε έχει κάποια πολιτική θέση, είτε ένας πολίτης παρακολουθεί τις εξελίξεις. Για ποιο λόγο αυτή η βιασύνη από το ΣΥΡΙΖΑ; Για ποιο λόγο θέλουν να βάλουν τη χώρα μας σε ένα σημείο που να έχει διανύσει όλη τη διαδρομή, τη στιγμή που η άλλη πλευρά δεν έχει ούτε τα βασικά. Είναι αδιανόητο και προφανώς δεν πρόκειται να τα φέρουμε. Για το ζήτημα, έχουμε τοποθετηθεί, νομίζω με επάρκεια και σαφήνεια, από τα χρόνια που ήμασταν στην Αντιπολίτευση. Υπενθυμίζουμε συνεχώς την ομιλία του Πρωθυπουργού τον Ιανουάριο του 2019, ως τότε Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Όπως είχε πει, θα καταψηφίσουμε τη Συμφωνία, είναι μια κακή Συμφωνία, αλλά σε περίπτωση που ψηφιστεί και κυρωθεί, θα πρέπει να εφαρμοστεί. Αλλά από το «θα πρέπει να εφαρμοστεί», που είχε πει προεκλογικά, για να μην παραπλανήσει τους πολίτες, τους ψηφοφόρους των εκλογών του 2019, μέχρι εμείς να κάνουμε τα πάντα, τη στιγμή που η άλλη πλευρά δεν κάνει ούτε τα βασικά, αυτό δεν πρόκειται να συμβεί από αυτή την Κυβέρνηση και από αυτόν τον Πρωθυπουργό. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξέρει να υπερασπίζεται τα συμφέροντα της χώρας του, όπως θα πρέπει να κάνει κάθε Πρωθυπουργός αυτής της χώρας. Και ας ψάξουν λίγο αυτοί που μιλούν για τα μνημόνια, τι λένε τα μνημόνια. Μια εκ των υποχρεώσεων είναι και η συζήτηση για την ευρωπαϊκή ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας. Δηλαδή, αφού προχώρησε η υπόθεση με το ΝΑΤΟ, άρα απωλέσαμε το ένα συγκριτικό μας πλεονέκτημα, να προχωρήσει η συζήτηση για την ενταξιακή πορεία στην Ευρώπη, πριν καλά-καλά οι ίδιοι σεβαστούν το «Βόρεια Μακεδονία», όπως λέγονται. Προφανώς, λοιπόν, περιμένουμε από την άλλη πλευρά. Τα πρώτα βήματα δεν είναι καλά, δεν είναι ενθαρρυντικά. Και όπως είπε ο Πρωθυπουργός, εμείς σεβόμαστε τη συνέχεια του κράτους, σεβόμαστε τα διεθνώς κυρωθέντα, αλλά περιμένουμε να το κάνει, πριν και πάνω απ΄ όλα αυτό, η άλλη πλευρά. 

Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Εάν δεν το κάνει η άλλη πλευρά, η Κυβέρνηση τι προτίθεται να κάνει σε επίπεδο ευρωπαϊκό και σε επίπεδο ΝΑΤΟ;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση περιμένει να δει τη στάση της νέας κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας. Θα δούμε τη στάση αυτή και αντιστοίχως θα πράξουμε με βάση τα εθνικά συμφέροντα. Επαναλαμβάνω, αν και μιλάμε για μια κακή Συμφωνία, την οποία μας «φόρτωσε» η προηγούμενη κυβέρνηση, είχαμε πει από την αρχή ότι υποχρεούμαστε να τη σεβαστούμε και θα τη σεβαστούμε. Αλλά αυτό είναι μία άσκηση που έχει δύο μέρη. Σε περίπτωση, λοιπόν, που αυτό δεν συμβεί από την άλλη πλευρά, παρά και τα όσα ζητά, συνολικά, η διεθνής κοινότητα κι όλοι οι ευρωπαίοι παράγοντες, οι οποίοι υπεραμύνονται των θέσεών μας ξεκάθαρα, τότε θ’ αξιολογήσουμε τις ενέργειές μας. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν πρόκειται να είμαστε, ούτε βιαστικοί, ούτε αδικαιολόγητα πρόθυμοι, ούτε επισπεύδοντες, όπως θέλει η αντιπολίτευση. Δεν πρόκειται να εκχωρήσουμε διαπραγματευτικά όπλα μόνο και μόνο για να δικαιώσουμε μία επιλογή του 2019, για την οποία μάλιστα εμείς τότε διαφωνούσαμε.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Άδωνις Γεωργιάδης είπε πριν από λίγες ημέρες ουσιαστικά ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης προτίθεται να καταγγείλει τη Συμφωνία και ο Θάνος Πλεύρης, εκπρόσωπός σας στη Βουλή ότι θα ήθελε να ξυπνήσει και να βρισκόμαστε στο προηγούμενο καθεστώς. Υπάρχει περίπτωση καταγγελίας, ποιο είναι το προηγούμενο καθεστώς το οποίο λέει ο εκπρόσωπος του κόμματός σας, να επιστρέψουμε; Και δεύτερον, έχετε ζητήσει από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα να λάβει μέτρα κατά του VMRO;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προσέξτε, το ότι η θέση της Νέας Δημοκρατίας ήταν κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών, δεν αμφισβητείται. Και είναι δεδομένο ότι ένα κόμμα ήταν κατά μιας Συμφωνίας και μάλιστα έκανε και μέχρι πρόταση δυσπιστίας στην τότε κυβέρνηση, λίγο πριν την ψήφιση. Ήταν απέναντι σε αυτήν τη Συμφωνία. Άρα, εμείς δεν είμαστε όπως κάποιοι άλλοι «κωλοτούμπες». Δεν θεωρούμε, εκ των υστέρων, καλή μια Συμφωνία που κάποτε, πριν από μάλιστα πέντε χρόνια, θεωρούσαμε κακή. Αλλά είμαστε ξεκάθαροι από τη στιγμή που κυρωθεί, ψηφιστεί, θα πρέπει να εφαρμοστεί. Έτσι συμβαίνει στα σοβαρά κράτη. Άρα, το να θέλει κάποιος ως προσωπική του επιθυμία, κάτι με το οποίο ήταν αντίθετος, ιδανικά να μην εφαρμοστεί, είναι μια προσωπική του άποψη η οποία απορρέει από τη θέση του κόμματός μας από το 2019. Αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς θα πάμε κόντρα στα διεθνώς κυρωθέντα. Άλλο πράγμα η επιθυμία, αυτή που είπατε του κυρίου Πλεύρη, άλλο πράγμα το τι θα κάνει η ελληνική κυβέρνηση. Η ελληνική κυβέρνηση έχει εκφραστεί με απόλυτη σαφήνεια και σε επίπεδο Πρωθυπουργού και σε επίπεδο υπουργού Εξωτερικών, σας έχω απαντήσει κι εγώ πάρα πολλές φορές ότι αντιλαμβάνεται πλήρως την υποχρέωσή της να διανύσουμε όλη αυτήν τη διαδρομή από τη Συμφωνία των Πρεσπών, την ψήφισή της και από τα δύο κράτη, μέχρι σήμερα. Αλλά δεν πρόκειται να είμαστε περισσότερο βιαστικοί απ’ όσο επιτάσσει η προστασία των συμφερόντων μας. Αυτό είναι νομίζω ξεκάθαρο και νομίζω ότι έχει αποτυπωθεί, όπως το είπα και πριν, με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο και από τον Πρωθυπουργό και από τον υπουργό Εξωτερικών και σας έχω απαντήσει πάρα πολλές φορές, σχεδόν στα ίδια ερωτήματα.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν μου απαντήσατε για το VMRO. Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος έχετε ζητήσει….

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μισό λεπτό. Εσείς πιστεύετε ότι όλες αυτές οι παρεμβάσεις που έχουν γίνει σε ανώτατο ευρωπαϊκό επίπεδο και από την Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν και από τον Σαρλ Μισέλ, έγιναν τυχαία; Η Ελλάδα εκπέμπει μία διεθνή, πλέον, ακτινοβολία και έχει μία ισχύ σε ευρωπαϊκό επίπεδο, που δεν την είχε. Και από την άλλη ήταν το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης. Μαζεύονταν σε Συνόδους Κορυφής μόνο για τα προβλήματα της Ελλάδας. Αυτό φαίνεται πως πλέον δεν ισχύει. Tην ίδια μέρα που έγιναν οι δηλώσεις, η αποστροφή αυτή, η απαράδεκτη αποστροφή από την Πρόεδρο της Βόρειας Μακεδονίας, είχαμε και τις αντίστοιχες αντιδράσεις. Άρα, ο Πρωθυπουργός και ως Πρωθυπουργός της χώρας και ως πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, δεν αφήνει καμία ημέρα να πάει χαμένη και αυτό αποτυπώνεται. Δεν είναι λόγια, είναι πράξεις με συγκεκριμένα αποτελέσματα.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Πάντως, εάν μου επιτρέπετε, κύριε Εκπρόσωπε, ο κύριος Κασσελάκης έχει κάποια αντίθετη άποψη, γιατί χθες υποστήριξε ότι τη Συμφωνία των Πρεσπών την επιθυμούσε η Νέα Δημοκρατία και μάλιστα σας κάλεσε να ζητήσετε, όπως είπε, συγγνώμη από τον ελληνικό λαό για το μίσος, τον διχασμό και τη μισαλλοδοξία που εκθρέψατε, αλλά και από τον κύριο Τσίπρα να ζητήσετε συγνώμη και από τον κύριο Κοτζιά. Τι απαντάτε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μπορεί ν’ ανοίξει ο κύριος Κασσελάκης ένα τάμπλετ, ένα κινητό, να μπει στο YouTube και να δει την ομιλία του Πρωθυπουργού το 2019. Δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι. Υπάρχουν αυτά, είναι δημόσια. Μπορεί να τη διαβάσει αποδελτιωμένη, μπορεί να τη δει. Την έχω μνημονεύσει σε δεκάδες απαντήσεις μου, σε ερωτήσεις, είτε στην ενημέρωση πολιτικών συντακτών, είτε σε συνεντεύξεις μου σε κανάλια, σε ραδιόφωνα, σε εφημερίδες. Έχει, νομίζω, αναπαραχθεί αυτή η ομιλία, ειδικά τις τελευταίες ημέρες, πάρα πολλές φορές. Κι εκεί που θα διαπιστώσει τη διαφορά μεταξύ πρωθυπουργών που δίδαξαν τι σημαίνει «κωλοτούμπα» σε όλη την Ευρώπη και πολιτικών, τα ίδια που έλεγαν προεκλογικά, λένε και μετεκλογικά. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε πει ότι είναι μία κακή Συμφωνία, η Νέα Δημοκρατία την καταψήφισε τη Συμφωνία, έκανε πρόταση δυσπιστίας, ας ενημερωθεί ο κύριος Κασσελάκης. Εξελέγη πρόεδρος του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ας πάρει τα πρακτικά της Βουλής. Και είχε προειδοποιήσει, ότι εφόσον ψηφιστεί, θα πρέπει να εφαρμοστεί. Πόσο πιο καθαρή στάση να έχει ένας τότε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης και στη συνέχεια Πρωθυπουργός της χώρας; Και ανέλαβε το όποιο πολιτικό κόστος να γίνει στο -τότε- άμεσο μέλλον δυσάρεστος, γνωρίζοντας ότι έρχονται βουλευτικές εκλογές και να μην καλλιεργεί προσδοκίες που να μην μπορούν να πραγματοποιηθούν, με το ότι για παράδειγμα θ’ ακυρώσουμε μια Συμφωνία. Δηλαδή, με λίγα λόγια ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν είπε θα καταργήσουμε τον ΕΝΦΙΑ, κατ’ αντιστοιχία της Συμφωνίας των Πρεσπών, για να τον αυξήσει στη συνέχεια, όπως έκαναν άλλοι από το κόμμα του κυρίου Κασσελάκη. Και δεν είναι μόνο ο κύριος Τσίπρας, είναι κι άλλοι που τους έχει ακόμα στην πρώτη γραμμή, απ’ αυτούς οι οποίοι τότε έλεγαν θα σκίσουν τα μνημόνια, θα καταργήσουν τον ΕΝΦΙΑ και κάναν τα εντελώς αντίθετα. Είχαμε πει ότι θα εφαρμόσουμε τη Συμφωνία των Πρεσπών, εφόσον ψηφιστεί. Αλλά είχαμε ταχθεί απέναντι στη Συμφωνία αυτή, όχι μόνο με τη ρητορική μας, αλλά και με την ψήφο μας στο Κοινοβούλιο. Δεν μπορούμε, λοιπόν, να κάνουμε κάτι. Τι συγγνώμη να ζητήσουμε; Δηλαδή, όταν η πολιτική σου δικαιώνεται, το τελευταίο πράγμα που κάνεις είναι να ζητήσεις συγγνώμη. Και η δικαίωση της στάσης μας τότε, προκύπτει από τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Πάνω σε αυτό που λέμε για την πολιτική κωλοτούμπα, το ότι η Νέα Δημοκρατία λέει τα ίδια που έλεγε το 2019 και το ΄24, επικαλείστε και την ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη το ΄19 και για τον πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης, χθες ο Βασίλης Οικονόμου ρωτήθηκε για το αν η Κυβέρνηση θα πρέπει να ζητήσει συγνώμη από τον κύριο Τσίπρα και αν δικαιώθηκε ο πρώην Πρωθυπουργός με τη Συμφωνία των Πρεσπών. Και απάντησε, «κάποιες φορές η ζωή, ίσως, χρειαστεί να πεις και μία συγγνώμη, δεν έχει κανένας το αλάθητο». Πώς κρίνετε αυτή τη δήλωση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, ναι. Κάποιες φορές στη ζωή, πολλές φορές ενδεχομένως πρέπει να ζητάς συγγνώμη, κι εμείς είμαστε από τις κυβερνήσεις που το έχουμε κάνει πάρα πολλές φορές αυτό σε γεγονότα τα οποία είχαν συνέπειες αρνητικές για τους πολίτες. Αυτή δεν είναι μία από αυτές τις φορές. Το τελευταίο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να ζητήσουμε συγγνώμη από τον Αλέξη Τσίπρα, για τη Συμφωνία των Πρεσπών. Δηλαδή, δεν έχω δει πώς ακριβώς ειπώθηκε, γιατί υπάρχει ένα ιστορικό στη «μονταζιέρα» από τον ευρύτερο χώρο του ΣΥΡΙΖΑ. Παραποιήσεις δηλώσεων. Προ ημερών βγήκε ένα βίντεο το οποίο είχε φοβερή κοπτοραπτική για το ευρύτερο ζήτημα της Συμφωνίας των Πρεσπών, που δεν είχε τη βασική, την ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή, που έλεγε καθαρά τη θέση. Άρα, είναι σεσημασμένοι, εντός ή εκτός εισαγωγικών, στη «μονταζιέρα» και στην παραποίηση δηλώσεων. Αλλά, το τελευταίο πράγμα που έχουμε να κάνουμε, είναι να πούμε συγγνώμη σε οποιονδήποτε στον ΣΥΡΙΖΑ, γιατί κι ο τωρινός ΣΥΡΙΖΑ την ίδια στάση έχει και, μάλιστα, έχει και μια αδικαιολόγητη, πολύ περισσότερο αδικαιολόγητη βιασύνη και σπουδή για την κύρωση των μνημονίων, απ’ ότι ο ΣΥΡΙΖΑ του 2019. Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ του 2019 αποσκοπούσε σε μια εκατέρωθεν τήρηση μιας -για εμάς, κακής- Συμφωνίας. Είχε μία λογική να το πει κάποιος, -εμείς ήμασταν αντίθετοι- αλλά το να έρχεσαι τώρα, το 2024, όταν βλέπεις ότι η άλλη πλευρά δεν έχει τη στοιχειώδη καλή θέληση, προς το παρόν, εσύ να θες να τρέξεις, τώρα είναι επί εκατό αδικαιολόγητη η στάση. Δηλαδή, ο ΣΥΡΙΖΑ του 2024 είναι επί εκατό πιο αδικαιολόγητα πρόθυμος από τον ΣΥΡΙΖΑ του 2019.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συνεχίζοντας στα της Συμφωνίας των Πρεσπών, ο Υπουργός Εξωτερικών, σήμερα, είπε πως «προς ώρας δεν τίθεται θέμα κατάργησης της Συμφωνίας». Υπάρχει περίπτωση να τεθεί σε άλλη φάση; Μιλάτε για κατάργηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουμε απαντήσει πολλές φορές. Και ο Υπουργός Εξωτερικών έχει κάνει και αναλυτική παρουσίαση σε ποιο σημείο είμαστε. Αναφέρομαι και σε προηγούμενες απαντήσεις δικές μου και πολύ περισσότερο του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εξωτερικών. Είμαστε σαφείς στο τι λέμε και το έχουμε κάνει περισσότερο σαφές και προς όλες τις κατευθύνσεις.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχει καθοριστεί η συζήτηση των πολιτικών αρχηγών για την ακρίβεια; Αν γνωρίζουμε. Το πρώτο. Το δεύτερο, έχει ξεκινήσει μια συζήτηση στο αρμόδιο Υπουργείο, πως το νυχτερινό τιμολόγιο θα γίνει μεσημεριανό γιατί είναι πιο φθηνότερο και συμφέρει. Και το τρίτο. Η Κυβέρνηση είναι προετοιμασμένη για τα τιμολόγια του Ιουνίου τα οποία θα είναι αυξημένα από 15-20%  χωρίς να υπάρχουν μέσα η συμμετοχή πολυεθνικών ομίλων;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το τρίτο είναι μια δική σας πρόβλεψη. Περιμένουμε να δούμε. Προς το παρόν από τον Ιανουάριο μέχρι και σήμερα, που εφαρμόζεται η νέα τιμολογιακή πολιτική με τα πολύχρωμα τιμολόγια, έχουμε μείωση των τιμών μήνα με το μήνα και τιμές στα προ κρίσης επίπεδα.

Το δεύτερο, αυτό που είπατε για τα τιμολόγια – το διάβασα κι εγώ σε δημοσιεύματα- περιμένουμε επίσημη ενημέρωση από το αρμόδιο Υπουργείο. Ας μην αντικαθιστούμε το Υπουργείο και το τι σκοπεύει να κάνει. Κι εγώ σε επίπεδο δημοσιεύματος το γνωρίζω προς το παρόν.

Τώρα, η συζήτηση θα είναι την Παρασκευή, το έχουμε προαναγγείλει. Θα μιλήσουμε εφ’ όλης της ύλης. Ο Πρωθυπουργός θα παρουσιάσει τις πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης, κυρίως για το μεγάλο πρόβλημα της εισαγόμενης ακρίβειας. Όλες τις πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης και πλέον και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αλλά, νομίζω θα γίνει μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση για την οικονομία ενόψει και των ευρωεκλογών. Για τις θέσεις εργασίας. Περίπου 400.000, που έχουν δημιουργηθεί. Πως θα δημιουργηθούν περισσότερες. Για τον μέσο μισθό, για τον κατώτατο μισθό. Για το που ήταν η Ελλάδα, που είναι σήμερα. Καλό είναι να ακουστούν και οι αντιπροτάσεις των κομμάτων και ελπίζουμε – το έχω πει πολλές φορές – να έχουμε και κοστολογημένα προγράμματα από την άλλη πλευρά, για να μπορούμε να κάνουμε μια ουσιαστική αντιπαράθεση. Γιατί το να λες εσύ τι έχεις κάνει και τι θες να κάνεις με συγκεκριμένα παραδείγματα και πολιτικές και από την άλλη πλευρά να έχεις ευσεβείς πόθους οι οποίοι κοστίζουν δεκάδες δισεκατομμύρια, είναι λίγο άχαρο γι’ αυτούς που το βλέπουν, σε επίπεδο τουλάχιστον αντιπαράθεσης.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ενημερωθήκατε Κυβέρνηση και Νέα Δημοκρατία – δύο ερωτήματα – για απόφαση της Αρχής, όσον αφορά το σκάνδαλο Ασημακοπούλου, για την επιβολή προστίμων, όπως διαβάσαμε; Και έχετε να μας δώσετε κάποια απάντηση για το τι έχει καταθέσει το πρώην κομματικό στέλεχος, ο Γραμματέας Αποδήμων, όσον αφορά την εμπλοκή τετάρτου προσώπου;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προ το πρώτο, εξεδόθη και ανακοίνωση από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, που αμφισβητούσε αυτά τα οποία έλεγε η αντιπολίτευση. Νομίζω ένας βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Κατρίνης  -και αν δεν κάνω λάθος – και  ο ΣΥΡΙΖΑ είχε βγάλει μια ανακοίνωση. Η Αρχή είπε ότι δεν είχε εκδοθεί απόφαση. Άρα, νομίζω είχαμε μια βιασύνη από την αντιπολίτευση. Εξέδωσαν ανακοινώσεις επί ενός δημοσιεύματος το οποίο διέψευσε η αρμόδια Αρχή. Άρα, δεν μπορούμε να κάνουμε σχολιασμό επί ενός δημοσιεύματος που δεν έχει επιβεβαιωθεί. Η ενημέρωση που έχουμε επίσημα από την Αρχή, είναι η ενημέρωση που έχουν όλοι -και οι πολίτες και εσείς συνολικά- ότι δεν έχει εκδοθεί απόφαση. Άρα, περιμένουμε την απόφαση. Εμείς αυτό που λέμε είναι ότι περιμένουμε να δούμε την απόφαση, να διαβάσουμε την απόφαση, να αξιολογήσουμε την απόφαση. Σε επίπεδο πολιτικών ενεργειών, έχουν ληφθεί πρωτοβουλίες, πριν καλά-καλά ξεκινήσει να βλέπει την υπόθεση η Αρχή. Είχαμε συγκεκριμένες παραιτήσεις, απομακρύνσεις γιατί υπάρχουν πολιτικές αποφάσεις και υπάρχουν και οι αποφάσεις της Αρχής και σε δεύτερο επίπεδο και της Δικαιοσύνης.

Τώρα, ως προς το υπόμνημα το οποίο λέτε και την κατάθεση, δεν μπορώ να γνωρίζω. Αλίμονο αν γνώριζα. Ούτε γνωρίζω για κάποιο περαιτέρω πρόσωπο. Αυτό το οποίο σας επιβεβαιώνω και πιστεύω ότι θα προκύψει για την απόφαση, είναι ότι θα επιβεβαιωθεί αυτό το οποίο είχαμε πει από την αρχή, χωρίς να μπούμε σε λεπτομέρειες προσώπων, -πέραν των προφανών- του χρονικού ορίζοντα μέσα στον οποίο συνέβησαν οι επίμαχες αποστολές των e-mails. Αυτό μπορώ να σας το πω, μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Μένει να δούμε περισσότερες λεπτομέρειες, να διαβάσουμε την απόφαση όταν εκδοθεί, να μην βιαζόμαστε να βγάζουμε ανακοινώσεις επί αποφάσεων που επίκειται να εκδοθούν και εδώ είμαστε να απαντήσουμε σε όποια ερώτηση θέλετε.

Σας ευχαριστώ.

Copyright © 2023-2024 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr