Τρέχων Άρθρο
Ενημέρωση πολιτικών συντακτών (Briefing) από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο 18 Μαΐου 2015

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών (Briefing) από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο 18 Μαΐου 2015

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΩΝ ΞΕΝΟΥ ΤΥΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟ ΓΑΒΡΙΗΛ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Καλησπέρα, καλή εβδομάδα σε όλους.
Ξεκίνησαν, σήμερα, οι πανελλήνιες εξετάσεις και οφείλουμε να ευχηθούμε καλή επιτυχία στους μαθητές και τις μαθήτριες που δοκιμάζονται. Και να τους υπενθυμίσουμε ότι η ευτυχία και η επιτυχία στη ζωή, δεν εξαρτώνται μόνο από αυτή τη δύσκολη δοκιμασία, αλλά θα εξαρτηθούν από πολλά περισσότερα και αυτό θα το διαπιστώσουν όλοι και όλες. Σε κάθε περίπτωση, καλή επιτυχία και καλή υπομονή.
Όπως γνωρίζετε, ο Πρωθυπουργός σήμερα θα μιλήσει στην ετήσια Γενική Συνέλευση του ΣΕΒ, στο Μέγαρο Μουσικής, στις 19.30.
Είμαι στη διάθεσή σας για τις ερωτήσεις σας.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Ακούσαμε, πολύ πρόσφατα, τον Πρωθυπουργό να λέει, ότι ουσιαστικά εμείς επιζητούμε να τηρηθεί στο ακέραιο η συμφωνία της 20ής Φεβρουαρίου. Τελικά, αυτή η συμφωνία έχει θεσμική υπόσταση, θεσμική αξία ή απλώς ήταν ένα σχήμα λόγου;

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Αυτή είναι μια συμφωνία, είναι ένα κοινό ανακοινωθέν στο Eurogroup. Όπως γνωρίζετε, τα κοινά ανακοινωθέντα στο Eurogroup αποτελούν μια συμφωνία μεταξύ των υπουργών Οικονομικών. Και ως τέτοιου επιπέδου, είναι μια συμφωνία που δεσμεύει όχι μόνο την Ελλάδα, δεσμεύει και όλες τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωζώνης που εκπροσωπήθηκαν από τους υπουργούς Οικονομικών.

ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Τελικώς, υπάρχουν τέσσερις «κόκκινες γραμμές» ή τέσσερα προαπαιτούμενα; Διότι ακούσαμε τον Πρωθυπουργό στο Συνέδριο του Economist να μιλάει για χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα, όχι μειώσεις και περικοπές σε συντάξεις και μισθούς, αναδιάρθρωση του δημοσίου χρέους και ισχυρό πρόγραμμα επενδύσεων. Δηλαδή, βλέπουμε δυο νέα ζητήματα να μπαίνουν και δύο να φεύγουν, όπως οι αποκρατικοποιήσεις που φεύγουν και η αύξηση του ΦΠΑ. Το σχόλιό σας.

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Σας απαντώ: Οι «κόκκινες γραμμές» οι οποίες μπαίνουν, είναι στοιχεία άμυνας σε μια συμφωνία. Δηλαδή ότι μια συμφωνία δεν μπορεί να καταλήξει και να είναι αμοιβαία επωφελής, εάν -από τη δική μας την πλευρά τα θέτουμε αυτά- από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης δεν υπάρχουν αυτά τα στοιχεία, τα οποία στοιχειοθετούν τις γνωστές τέσσερις «κόκκινες γραμμές», τις οποίες αναφέρατε και εσείς. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν αιτήματα από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης, τα οποία όμως οφείλουν να είναι αιτήματα και όλων όσοι συμμετέχουν σε αυτή τη συζήτηση και σε αυτή τη διαπραγμάτευση. Το να ζητάμε μια βιώσιμη λύση, για να υπάρχει η προοπτική μιας βιώσιμης λύσης, όπως το έθεσε ο Πρωθυπουργός, πρέπει να λυθούν τέσσερα σημαντικά ζητήματα, που είναι αυτά που είπατε και εσείς και αυτά που είπε ο Πρωθυπουργός στο Συνέδριο του Economist: Χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα, να υπάρχει αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους, έτσι ώστε να επιλυθεί το χρηματοδοτικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας, να μην υπάρξουν επιπλέον μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις και να υπάρχει και ένα ισχυρό αναπτυξιακό πρόγραμμα. Επομένως δεν είναι «υποκατάστατα», «γραμμές», αυτά τα τέσσερα σημεία που ζητάμε. Ισχύουν και τα μεν και τα δε.

ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, εσείς στις ενημερώσεις που μας κάνετε, εκφράζετε γενικά την αισιοδοξία σας για την πορεία της διαπραγμάτευσης. Την ίδια στιγμή, οι υπουργοί της κυβέρνησής σας κάνουν δηλώσεις ότι δεν πρόκειται να πάνε πίσω από τις «κόκκινες γραμμές», εκπέμπουν ένα άλλο σήμα. Εμείς τι να πιστέψουμε; Πάμε καλά ή δεν πάμε; Και το δεύτερο που ήθελα να ρωτήσω, είναι εάν η Ελλάδα θα πληρώσει τη δόση στις 5 Ιουνίου.
 
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Σας απαντώ στην πρώτη ερώτηση: Και εγώ, όταν δηλώνω αισιόδοξος, δεν σημαίνει ότι υπονοώ ότι θα πάμε πίσω από τις «κόκκινες γραμμές» – επειδή το βάλατε σε αντιδιαστολή. Επομένως, η αισιοδοξία υπάρχει, γιατί έχει γίνει πραγματική πρόοδος σε επίπεδο συζητήσεων, σε επίπεδο διαπραγματεύσεων. Όμως, από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης παραμένουν τα ζητήματα αυτά, τα οποία θεωρούμε ότι θα πρέπει να αποτελούν πλαίσιο ή τουλάχιστον βάζουμε εμείς ως πλαίσιο, για να είναι μια συμφωνία αμοιβαία επωφελής. Εμείς, τις «κόκκινες γραμμές»- να το διευκρινίσουμε- δεν τις βάζουμε επειδή έχουμε κάποιο φετίχ με αυτές. Θεωρούμε ότι είναι απαραίτητα συστατικά μιας συμφωνίας, έτσι ώστε να μην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος στα προγράμματα τα οποία είχαν εφαρμοστεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Για το αν θα πληρωθεί τον Ιούνιο η δόση του ΔΝΤ, η απάντηση είναι αυτή που σας λέω κάθε φορά: Ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης είναι να είναι συνεπής στις χρηματοδοτικές της υποχρεώσεις στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Από εκεί και πέρα, όμως, πρέπει να επιδειχθεί μια συνέπεια και από την πλευρά των πιστωτών και να καταλήξουμε σύντομα σε μια συμφωνία που να απαντάει σε αυτά τα κρίσιμα ερωτήματα και για το αύριο, αλλά και για το χρηματοδοτικό.

ΑΛΕΙΦΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως οι πιστωτές και οι θεσμικοί ενδέχεται να προχωρήσουν σε μια πρόταση take it or leave it, σε μια πρόταση δική τους και να μας πουν ότι αυτό είναι, αν θέλετε το παίρνετε, αν θέλετε δεν το παίρνετε, πώς το αντιμετωπίζει αυτό η κυβέρνηση; Και αν για το Μέγαρο Μαξίμου και για τον ίδιο τον Πρωθυπουργό παραμένει η απόφαση ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας δεν θα υπογράψει μνημόνιο.

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Για το δεύτερο, η απάντηση είναι προφανής: Δεν θα υπογράψει μνημόνιο. Σε περίπτωση που θα τεθεί κάτι τέτοιο – δεν έχω κάποια τέτοια πληροφόρηση ότι θα τεθεί, έχω διαβάσει δημοσιεύματα, αλλά δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο, κάτι απτό στα χέρια μας- νομίζω πως είτε αν εμείς θέταμε ένα τέτοιο ζήτημα προς την πλευρά των πιστωτών, είτε αν οι πιστωτές προς εμάς με τη μορφή του τελεσιγράφου στην ουσία (αυτό είναι το take it or leave it), κάτι τέτοιο δεν νομίζω ότι θα βοηθούσε στην επίτευξη μιας αμοιβαία επωφελούς λύσης. Γιατί τραυματίζει, πρώτα απ` όλα, και τον ίδιο τον διάλογο που είναι σε εξέλιξη. Επομένως, καλό είναι να μην μπαίνουν τελεσίγραφα. Και νομίζω ότι κάτι τέτοιο δεν θα γίνει και θα πρυτανεύσουν οι φωνές που συντείνουν σε μια αμοιβαία επωφελή λύση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με βάση, λοιπόν, αυτά τα τέσσερα προαπαιτούμενα, κύριε Εκπρόσωπε, εάν έρθει στο τραπέζι μια πρόταση από την πλευρά των δανειστών, που κάποιο από αυτά τα τέσσερα προαπαιτούμενα δεν περιλαμβάνεται, θα επιστραφεί ως απαράδεκτη;

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Το καθένα από τα τέσσερα αυτά προαπαιτούμενα έχει τη δική του βαρύτητα και απαντάει σε διαφορετικά ζητήματα. Θα μπορούσα να σας πω, για παράδειγμα, αν δεν έμπαινε το χρηματοδοτικό ζήτημα και έμπαιναν τα άλλα τρία –σας λέω ένα τέτοιο παράδειγμα- μέχρι πού θα μπορούσε να προχωρήσει αυτή η συμφωνία, γνωρίζοντας ότι υπάρχουν μπροστά οι σκόπελοι του καλοκαιριού, των λήξεων μεγάλων ομολόγων, γνωρίζοντας και ότι το 2015 είναι ένα από τα πιο δύσκολα έτη -σε όλο το μήκος των λήξεων ομολόγων μέχρι το 2030 είναι το πιο δύσκολο έτος- πώς θα μπορούσε να δοθεί μια βιώσιμη λύση, εάν δεν εμπεριείχε αυτό; Ή, αντίστοιχα θα μπορούσα να σας πω, αν δεν υπήρχε μια πρόταση για την πραγματική ανάπτυξη. Γιατί έχουμε δει και όλο αυτό το χρονικό διάστημα, ότι ένας βασικός λόγος που το χρέος δεν έχει γίνει βιώσιμο μέχρι σήμερα, παρά το PSI, τα «κουρέματα», τους διάφορους τρόπους και προσπάθειες αναδιάρθρωσης του χρέους, είναι ότι ο παρανομαστής του κλάσματος χρέους προς ΑΕΠ μειωνόταν διαρκώς. Επομένως, όλα αυτά είναι αλληλένδετα. Η πρόταση που κάνουμε γι` αυτά τα τέσσερα, δίνει ένα συνεκτικό πλαίσιο, όχι μόνο για το καλό της ελληνικής οικονομίας και της ελληνικής κοινωνίας, αλλά για να μπορέσουμε να απαντήσουμε στα πραγματικά προβλήματα της κρίσης της Ελλάδας και της κρίσης της Ευρωζώνης.

ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, τελικά η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος θα ανασταλεί, σύμφωνα με τον κ. Ρωμανιά ή θα καταργηθεί με νόμο, όπως τουλάχιστον μας ενημερώσατε την προηγούμενη εβδομάδα;

ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Όποιος και αν είναι ο τρόπος, σημασία έχει ότι δεν θα ισχύσει. Αυτή τη στιγμή, τους συνταξιούχους, δεν τους απασχολεί η νομική μέθοδος η οποία θα ακολουθηθεί, αν θα είναι δηλαδή μέσω της επ` αόριστον αναστολής, όπως είπε ο κ. Ρωμανιάς ή αν θα είναι μέσα από την νομοθετική κατάργησή της. Τους νοιάζει να μην μειωθούν οι επικουρικές τους συντάξεις. Και η κυβέρνηση έχει δηλώσει με απόλυτη σαφήνεια και σε όλα τα επίπεδα, ότι δεν μπορούμε να κάνουμε πίσω σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με μείωση των επικουρικών συντάξεων.
Απλά, να σας υπενθυμίσω ότι πριν από λίγες ημέρες, στην ουσία, με απόφαση του κ. Στρατούλη, με σχετική εγκύκλιο την οποία εξέδωσε, δόθηκε εντολή να μην εφαρμοστεί η απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης για τον περιορισμό των δικαιούχων του ΕΚΑΣ, πράγμα που σήμαινε στην ουσία μια απώλεια στους χαμηλοσυνταξιούχους 82 εκατομμυρίων. Αυτό δείχνει την πολιτική μας βούληση, έτσι ώστε να απαντηθούν αυτά τα κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τους χαμηλοσυνταξιούχους, οι οποίοι αποτελούν μια από τις προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μεταξύ της επιστολής που έστειλε ο Πρωθυπουργός στην κ. Λαγκάρντ και τελικά της πληρωμής της δόσης στο ΔΝΤ, τι μεσολάβησε;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Γνωρίζετε πολύ καλά, δεν το κρύψαμε και εγώ προσωπικά από αυτό το βήμα σας το έχω πει και δεν έχουμε λόγο να το κρύψουμε. Επαφές γίνονται διαρκώς. Έχουν γίνει πολλές επαφές και με την κ. Λαγκάρντ. Υπάρχουν επιστολές, υπάρχουν τηλεφωνικές επικοινωνίες. Ο κ. Βαρουφάκης έχει συναντήσει προσωπικά την κ. Λαγκάρντ, έχουν γίνει επαφές αντίστοιχα και με άλλους ηγέτες. Επομένως, δεν κάνουμε εμείς διαπραγμάτευση με κλειστά χαρτιά, δεν το αρνούμαστε. Το τί μεσολάβησε, είναι κάτι που ούτως ή άλλως είναι γνωστό και δημοσιογραφικά. Υπήρχαν αυτού του τύπου οι επαφές και οι διαπραγματεύσεις και υπήρξε και η πρόταση και η απόφαση από την πλευρά και της Τράπεζας της Ελλάδος και του ΔΝΤ και της ελληνικής κυβέρνησης να χρησιμοποιηθούν αυτά χρήματα από την Τράπεζα της Ελλάδος, που ήταν σε λογαριασμό κατατεθειμένα σε SDR του ΔΝΤ και να δοθούν αυτά τα χρήματα στην Ελλάδα ώστε να πληρωθεί αυτό …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όταν έφευγε η επιστολή από την Αθήνα ήταν σε γνώση ότι υπήρχαν αυτά τα χρήματα;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Υπήρχε ενημέρωση. Είχε ενημερωθεί ο κ. Βαρουφάκης στο ΔΝΤ, όταν είχε επισκεφτεί και την κ. Λαγκάρντ. Του είχε ειπωθεί ότι υπάρχει αυτή η επιλογή, τη γνώριζε η κυβέρνηση, αλλά χρειαζόταν άδεια από το ΔΝΤ και από την Τράπεζα της Ελλάδος, έτσι ώστε να μπορέσουν αυτά τα χρήματα να χρησιμοποιηθούν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Διαψεύδετε τον κ. Στουρνάρα ότι εκείνος είχε αυτό το λογαριασμό.
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Ο κ. Στουρνάρας το έθεσε αυτό το θέμα. Ήταν εν γνώσει της κυβέρνησης γιατί είχε ενημερωθεί ο κ. Βαρουφάκης από την κ. Λαγκάρντ. Δεν διαψεύδω τον κ. Στουρνάρα. Ο κ. Στουρνάρας είπε ότι υπάρχει και αυτός ο λογαριασμός. ‘Ηταν σε γνώση της κυβέρνησης, όμως χρειαζόταν και η άδεια του κ. Στουρνάρα αλλά και του ΔΝΤ για να χρησιμοποιηθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω σχετικά με το δημοψήφισμα, επειδή, και χθες είχαμε κάποιες τοποθετήσεις και από τον κ. Φίλη και από τον κ. Κορωνάκη. Πρώτον, αν άλλαξε κάτι σχετικά με τη στάση της κυβέρνησης και δεύτερον, αν σε περίπτωση ενός ενδεχόμενου δημοψηφίσματος ήθελα να μου πείτε αν η κυβέρνηση θα τοποθετηθεί, θα πάρει θέση, ποια είναι η θέση της;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Δεν νομίζω να έχει υπάρξει briefing που να μην έχω απαντήσει με τον ίδιο μονότονο τρόπο στο ζήτημα του δημοψηφίσματος. Επομένως, θα μείνω σε αυτά που σας έχω πει. Επειδή, το δεύτερο ερώτημα είναι στην ουσία μια υποθετική ερώτηση, θα προτιμούσα να μην την απαντήσω αν και τουλάχιστον μέσα μου γνωρίζω την απάντηση.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Αποκαλύπτεται και από το «Πρώτο Θέμα» ότι ο Υπουργός Οικονομικών Γ. Βαρουφάκης είναι σύμβουλος σε εταιρεία στην Σιγκαπούρη, που ασχολείται με το bitcoin και ο ίδιος εμφανίζεται μάλιστα σε video να προπαγανδίζει υπέρ αυτού του «νομίσματος». Θα ήθελα να ρωτήσω αν όλη αυτή η δραστηριότητα συνάδει με την ιδιότητα του Υπουργού Οικονομικών της χώρας, εάν αυτή η δραστηριότητα έχει ενοχλήσει την κυβέρνηση; Και αν ο κ. Βαρουφάκης εξακολουθεί να απολαμβάνει της εμπιστοσύνης του Πρωθυπουργού; Της εμπιστοσύνη όχι της εκτίμησης.
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Όσον αφορά το τελευταίο ερώτημα: Προφανώς και ο κ. Βαρουφάκης τυγχάνει της εμπιστοσύνης και του Πρωθυπουργού και συνολικά της κυβέρνησης. Έχει απαντήσει, γνωρίζετε και εσείς, στο δημοσίευμα του «Πρώτου Θέματος» – και αν δεν κάνω λάθος- πριν από λίγο έστειλε και δεύτερη απάντηση στην εφημερίδα. Στην ουσία αυτό που απαντάει- μπορεί ο καθένας να δει, σας παραπέμπω στην απάντηση του Υπουργού Οικονομικών- είναι ότι αυτό αφορά συμβουλευτικές υπηρεσίες που έδωσε μέχρι τον Δεκέμβριο του 2014 , πολύ πριν δηλαδή τις εκλογές. Αν εξετάσετε όλους τους υπουργούς Οικονομικών, στο τι έχουν κάνει κατά το παρελθόν, την σταδιοδρομία, την προϋπηρεσία τους, θα δείτε ότι ο καθένας και η κάθε μια έχουν και τη δική τους ιστορία. Και αυτό δεν αποβαίνει σε τίποτε εις βάρος της δουλειάς του, εις βάρος της εμπιστοσύνης και εις βάρος του κύρους που απαιτεί η θέση αυτή του Υπουργού Οικονομικών για να επιτελέσει το έργο του. Δεν τίθεται κάποιο ζήτημα.
ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Πως θα έβλεπε στην συγκεκριμένη συγκυρία η κυβέρνηση μια συνάντηση πολιτικών αρχηγών και αν είναι στις επιδιώξεις της ενόψει της Συνόδου στη Ρίγα μια επανάληψη αυτού που είχαμε ως 7μερή συνάντηση, του κ. Τσίπρα με άλλους ηγέτες;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Ο Πρωθυπουργός έχει δηλώσει και έχει αποδείξει στην πράξη ότι αποδέχεται οποιοδήποτε αίτημα του κατατεθεί στο γραφείο του, για συνάντηση με οποιονδήποτε αρχηγό κόμματος. Έχει συναντήσει δυο φορές τον κ. Θεοδωράκη, μια φορά τον κ. Βενιζέλο, έχει συναντήσει τον απερχόμενο Πρόεδρο της ΔΗΜΑΡ κ. Κουβέλη, έχει συναντήσει τον κ. Παπανδρέου. Δεν έχει, απολύτως, κανένα ζήτημα όταν τεθεί κάποιο αίτημα από οποιονδήποτε πολιτικό αρχηγό να τον δει και να τον ενημερώσει. Επιπλέον, θα μπορούσα να σας πω ότι έχει επανενεργοποιήσει και την ώρα του Πρωθυπουργού στη Βουλή, έτσι ώστε να απαντάει και στα ερωτήματα που τίθενται και από τους αρχηγούς των κομμάτων. Δεν είναι στη σκέψη μας, αυτή τη στιγμή, κάποιο Συμβούλιο πολιτικών αρχηγών. Στο δεύτερο ερώτημα που μου θέσατε, στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής, όπως και σε κάθε Σύνοδο Κορυφής, πάντοτε στο περιθώριο, υπάρχουν επαφές, υπάρχουν συζητήσεις δημιουργικές, ως επί τω πλείστον. Το ίδιο πιστεύουμε ότι θα γίνει και στη Ρίγα .
ΤΣΙΓΟΥΡΗΣ: Στην περίπτωση που οδηγηθούμε τελικά σε συμφωνία, την οποία η κυβέρνηση θα κρίνει αμοιβαία επωφελή. Θέλω να σας ρωτήσω, αν απαιτείται από τους κυβερνητικούς βουλευτές να υπερψηφίσουν αυτή τη συμφωνία; Αν δηλαδή, χρειάζεται να υπερψηφιστεί από τα δυο κόμματα που μετέχουν στην κυβέρνηση. Και αν αυτό δεν γίνει και περάσει η συμφωνία με τη στήριξη άλλων κομμάτων. Αν υπάρξουν κυβερνητικοί βουλευτές που δεν την υπερψηφίσουν, ανοίγετε το ενδεχόμενο εκλογών ή προσφυγή στην λαϊκή ετυμηγορία με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Όταν έρθει η αμοιβαία επωφελής συμφωνία στη Βουλή, να είστε σίγουρος ότι θα έχει αυτά τα χαρακτηριστικά που δεν θα αφήνουν περιθώριο στα μέλη των Κ.Ο. των δυο κομμάτων του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ να μην την ψηφίσουν, γιατί θα κινείται μέσα στο πλαίσιο της λαϊκής εντολής που έχουν λάβει. Για να αποδεχτεί ο Πρωθυπουργός μια τέτοια συμφωνία και να προωθηθεί αυτή η συμφωνία στη Βουλή, θα σημαίνει ότι αυτή η συμφωνία θα έχει τα χαρακτηριστικά που ορίζονται από το πλαίσιο της λαϊκής εντολής.
ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Ήθελα να μου εξηγήσετε λίγο ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από την απόφαση της κυβέρνησης να προτείνει στις ΗΠΑ την ίδρυση ΝΑΤΟϊκής βάσης σε νησί του Ανατολικού Αιγαίου; Και κατά δεύτερον, αφού μιλάμε για ΝΑΤΟϊκή βάση γιατί η πρόταση πρόκειται να απευθυνθεί προς τις ΗΠΑ και όχι προς την έδρα της Συμμαχίας;
ΜΗΛΙΩΝΗΣ: Επ’ αυτού. Επειδή, υπήρξαν, χθες, δυο διαφοροποιήσεις στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ του κ. Κορωνάκη και του κ. Μπουρνού από την πρόταση του κ. Καμμένου.
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Συμπληρωματικά να σας απαντήσω. Είναι μια σκέψη- πρόταση του κ. Καμμένου, η οποία έχει κατατεθεί και στον Πρωθυπουργό και δεν έχει τεθεί επίσημα προς το ΝΑΤΟ, έτσι ώστε αυτή να υλοποιηθεί και να προχωρήσει περαιτέρω σε αυτό το επίπεδο. Η σκέψη αυτή, στην ουσία, δεν μιλάει για μια νέα αεροπορική βάση, μιλάει για μεταφορά μιας σχεδιαζόμενης βάσης από την Κρήτη (από το Τυμπάκι συγκεκριμένα), σε κάποιο νησί του Ανατολικού Αιγαίου. Αυτή η σκέψη υπάρχει, θα συζητηθεί στα αρμόδια όργανα και αντιστοίχως θα πράξουμε και θα κατατεθούν και οι προτάσεις στα αρμόδια όργανα του ΝΑΤΟ.
ΜΑΡΑΘΙΑΣ: Σε σχέση με τη συμφωνία υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα, πότε θα έρθει αυτή η συμφωνία; Ισχύει αυτό που είχε πει ο κ. Δραγασάκης στην κοινή συνεδρίαση Πολιτικής Γραμματείας και προεδρείου της Κ.Ο., ότι στις 19 Μαϊου, αναμένουμε αυτή τη συμφωνία και ίσως στη συνέχεια να έχουμε τις εξελίξεις και στη Σύνοδο Κορυφής και σε ενδεχόμενο Έκτακτο Eurogroup.
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Ο κ. Δραγασάκης είχε πει ότι εκτιμά μέχρι τις 19, στην ουσία θα έχει ολοκληρωθεί η δουλειά των τεχνικών κλιμακίων, για τη σύναψη μιας συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο. Μετά, θα ακολουθούσε και ακολουθεί η Σύνοδος Κορυφής της Ρίγας, όπου στο περιθώριο μπορούν να γίνουν οι απαραίτητες συνομιλίες και ενδεχομένως κάποια στιγμή πριν το τέλος Μαΐου, να γίνει κάποιο έκτακτο Eurogroup, αν έχει προκύψει μια ώριμη κατάσταση στο πλαίσιο της σύναψης αυτής της συμφωνίας. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι αυτό ένα χρονοδιάγραμμα, μέχρι το τέλος Μαΐου, για την ολοκλήρωση αυτής της συμφωνίας.
ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ: Όλοι ξέρουμε ότι πλέον δεν υπάρχουν χρήματα. ‘Η τουλάχιστον έτσι αποδείχτηκε και από την επιστολή προς τις Πρεσβείες, ήταν μάλλον το τελευταίο χαρτί. Στο τέλος του μήνα πρέπει να πληρωθούν συντάξεις και μισθοί. Από την ΠΝΠ έχουν μαζευτεί 650 εκατομμύρια, αν δεν κάνω λάθος, τα υπόλοιπα τα έχετε;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Αυτό που είπατε, για την επιστολή στις Πρεσβείες, θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι είναι μια πάγια τακτική, η οποία γινόταν από όλες τις κυβερνήσεις, όλα τα προηγούμενα χρόνια. Δηλαδή, ανά τρίμηνο – αυτή είναι η ενημέρωση που έχω από το ΥΠΕΞ – τα χρηματικά διαθέσιμα των Πρεσβειών καταθέτονταν σε λογαριασμούς του Δημοσίου. Επομένως, δεν ήταν κάτι διαφορετικό αυτό το οποίο συνέβη. Να απαντήσω όμως στο άλλο ερώτημά σας, γιατί φαντάζομαι ότι αυτό είναι το κρίσιμο. Να σας πω αυτό που λέω και τις άλλες φορές: Στις 25 Φλεβάρη, μείον 450 εκατομμύρια ευρώ η πρόβλεψη από το ΓΛΚ, κάτι το οποίο παραδέχτηκε και ο κ. Σταϊκουρας. Ο κ. Χαρδούβελης σε συνέντευξή του στην τελευταία τηλεοπτική συνέντευξή του, στην κ. Τσαπανίδου στο STAR, είχε πει: Γνωρίζουμε πως ο Μάρτιος έχει ένα χρηματοδοτικό κενό της τάξεως των 4,5 δις ευρώ, ότι ήταν μήνας «ολοκόκκινος». Με τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε και αποπληρώνουμε με πολύ μεγάλες δυσκολίες – δεν το κρύβουμε – τις υποχρεώσεις μας, μέχρι σήμερα και έτσι θα συνεχίσουμε και τους επόμενους μήνες. Και το έχουμε καταστήσει σαφές- η επιστολή αυτό αποδεικνύει- γιατί εμείς δεν θέλουμε να κάνουμε διαπραγμάτευση με κλειστά χαρτιά, ούτε να μπλοφάρουμε, ότι υπάρχουν συγκεκριμένα προβλήματα που δεν τα κρύβουμε. Επομένως, πρέπει να υπάρξει μια συμφωνία άμεσα, για αυτό μιλάμε και μέχρι τέλος Μαΐου, έτσι ώστε να επιλυθούν αυτά τα κρίσιμα ζητήματα της ρευστότητας.
ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΣ: Στο συνέδριο του Economist, ο Πρωθυπουργός, στα τέσσερα σημεία που κατέθεσε, μίλησε για δύο χρόνια μειωμένα πρωτογενή πλεονάσματα. Αν θυμάμαι καλά διαπραγματευόμαστε ένα πρωτογενές πλεόνασμα για το 2015 που θα είναι γύρω στο 1-1,5%. Μιλάμε για την ίδια τάξη μεγέθους και για το 2016; Και αν αυτό ισχύει, στο τρέχον πρόγραμμα δημιουργείται ένα κενό τουλάχιστον της τάξης των 6 δις. Αυτό πως σκέφτεστε ότι μπορείτε να το καλύπτετε;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Σωστό το ερώτημα σας. Η μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων σημαίνει ότι υπάρχουν επιπλέον ζητήματα στο χρηματοδοτικό πρόβλημα. Γι’ αυτό άλλωστε και ένα από αυτά τα τέσσερα ζητήματα που έθεσε στην ομιλία του στο Economist, είναι και το ζήτημα της αναδιάρθρωσης του χρέους, ήτοι το χρηματοδοτικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας, το οποίο πρέπει να επιληφθεί σε ένα κοινό πλαίσιο συμφωνίας και με τους θεσμούς αλλά και με τους εταίρους μας στην ευρωζώνη και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
ΖΟΡΜΠΑ: Θέλω να επανέλθω στην ερώτηση του συναδέλφου για το χρονοδιάγραμμα. Δεν έχω καταλάβει αν ισχύει τελικώς το χρονικό ορόσημο που είχε θέσει ο κ. Δραγασάκης, μιλώντας για ολοκλήρωση σε μια πρώτη συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο στις 19 Μαΐου ή όχι. Σε ποιο σημείο βρισκόμαστε στις τεχνικές διαπραγματεύσεις; Έχει υπάρξει κάποιο φρένο από την Πέμπτη – Παρασκευή και μετά, ενδεχομένως για να βγει μπροστά η πολιτική διαπραγμάτευση; Θα σταλεί νέα λίστα με μέτρα από πλευρά Ελλάδας προς τους θεσμούς;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Δεν έχει υπάρξει κάποιο φρένο. Η διαπραγμάτευση στο επίπεδο του Brussels Group συνεχίζεται, σε επίπεδο τηλεφωνικής επικοινωνίας και teleconference, δηλαδή δεν έχει σταματήσει αυτή η συζήτηση και αυτή η διαβούλευση. Παράλληλα, γίνονται και μελέτες μεταρρυθμίσεων σε διάφορα επίπεδα, οι οποίες αποτελούν αντικείμενο συζήτησης στο Brussels Group και από την ελληνική πλευρά, αλλά ενδεχομένως και από την πλευρά των θεσμών. Επομένως υπάρχει επικοινωνία και τις επόμενες μέρες – δεν θέλω να σας πω συγκεκριμένη μέρα, γιατί αυτή τη στιγμή δεν έχω πλήρη εικόνα και δεν θέλω να κάνω εκτιμήσεις. Μέχρι την Σύνοδο Κορυφής στη Ρίγα, πιστεύω ότι θα υπάρχουν μία ή δύο δια ζώσης συναντήσεις στο επίπεδο των Βρυξελλών.
ΚΩΒΑΙΟΣ: Λαμβάνω ως δεδομένο, διορθώστε με εάν κάνω λάθος, από προηγούμενη απάντηση σας ότι οι δανειακές ανάγκες Ιουλίου – Αυγούστου είναι μη εξυπηρετήσιμες . Οπότε θέλετε και μια συζήτηση επ’ αυτών ενόψει της συμφωνίας για την οποία συζητούμε. Και εφόσον όλα αυτά τα δεδομένα ήταν γνωστά ακόμη και προτού προκηρυχτούν οι εκλογές, γιατί έπρεπε να περάσουν τέσσερις μήνες μέχρι να φτάσουμε σε αυτό το σημείο.
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Δεν έχουν περάσει τέσσερις μήνες για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Το χρηματοδοτικό ζήτημα μπαίνει σε όλες τις επαφές που κάνει και ο Έλληνας Πρωθυπουργός αλλά και ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών στα αντίστοιχα επίπεδα που γίνονται αυτές οι συζητήσεις. Δεν θυμηθήκαμε τώρα, που καλοκαίριασε και έρχεται Ιούλιος και Αύγουστος, τι άλλο έχουμε να κάνουμε και έρχονται και δύο πολύ μεγάλα ομόλογα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και ξαφνικά αγχωθήκαμε. Έχουν τεθεί, αυτά τα ζητήματα. Είναι εν γνώσει των θεσμών και των εταίρων , προφανώς, και της ελληνικής κυβέρνησης ότι είναι πολύ υψηλά τα ομόλογα που λήγουν τους καλοκαιρινούς μήνες. Η χρηματοδοτική πίεση είναι μεγάλη. Επομένως, έχουμε θέσει αυτό το ζήτημα της ρευστότητας, όχι τώρα για πρώτη φορά, όχι την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά εδώ και αρκετούς μήνες.
ΚΩΒΑΙΟΣ: Τα πραγματικά στοιχεία της οικονομίας ήταν γνωστά εκ των πρότερων. Αυτό εννοώ.
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Ισχύει.
ΚΩΒΑΙΟΣ: Το μόνο που έχει αλλάξει είναι επί τα χείρω λόγω τις καθυστέρησης, αυτό ήταν το ερώτημα μου.
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Ναι ισχύει και σας απαντώ ότι ήταν όντως γνωστά. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι όλο αυτό το χρονικό διάστημα έχουμε ματώσει ως ελληνική οικονομία για να αποπληρώσουμε και να είμαστε συνεπείς. Όπως, επίσης, γνωρίζετε ότι για να λυθεί αυτό το χρηματοδοτικό ζήτημα χρειάζεται συμφωνία δύο μερών. Δεν χρειάζεται μόνο να το ζητάμε. Χρειάζεται και κάποιος να συμφωνήσει μαζί μας, έτσι ώστε να επιλυθεί αυτό το ζήτημα. Επομένως αυτή είναι η θέση της ελληνικής κυβέρνησης. Το έχει θέσει από την αρχή και συνεχίζει και το θέτει στο επόμενο χρονικό διάστημα.
ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ: Είναι δεδομένο, όσοι διαβάζουν τους αριθμούς, ότι η χώρα θα έχει χρηματοδοτικές ανάγκες τουλάχιστον 25 δις ευρώ. Άρα, πρέπει να πάμε σε ένα τρίτο πρόγραμμα διάσωσης. Αυτό θα απαιτήσει συγκεκριμένες εγγυήσεις επί κινητών και ακινήτων περιουσιακών στοιχείων της χώρας. Έχει γνώση η κυβέρνηση. Έχει συζητήσει πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Και πάνω σε αυτό, εφόσον χρειαστεί διάσωση των τραπεζών με βάση το νέο κανονισμό, απειλούνται οι καταθέσεις. Θα υπάρξει και συνεισφορά των καταθετών;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Δεν υπάρχει και δεν θα υπάρξει η εναλλακτική λύση του bail in στις καταθέσεις. Αυτό που θέλω να επαναλάβω, είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν πρόκειται να υπογράψει τρίτο μνημόνιο. Το χρηματοδοτικό είναι ένα ζήτημα που θα δούμε πως θα επιλυθεί από κοινού και με τους εταίρους μας.
ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ: Θα ήθελα να επανέλθω στο ζήτημα το ασφαλιστικό: Ο κ. Ρωμανιάς δήλωσε ότι η κυβέρνηση συζητά την αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης για όλους, ακόμη και για αυτούς που έχουν θεμελιώσει δικαίωμα πριν από τις 31.12.2012 και η κυβέρνηση βάζει σαν όρο αυτό να ισχύσει από 1.1.2026. Όπως επίσης ότι υπάρχει συζήτηση και για τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος για αναστολή, με την προϋπόθεση το πρωτογενές πλεόνασμα να είναι στο 2%. Ερώτηση: Όντως, συζητάει η κυβέρνηση αύξηση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης; Και σε ό,τι αφορά τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος: Το 2% πρωτογενές πλεόνασμα, αν δεν επιβληθούν νέοι φόροι και αν δεν υπάρξουν πρόσθετα μέτρα που θα βαρύνουν το λαό, πώς θα επιτευχθεί;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Δεν συναρτάται η αναστολή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος με το πρωτογενές πλεόνασμα, σε καμία περίπτωση, από την ελληνική κυβέρνηση. Και δεν συζητά η ελληνική κυβέρνηση αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης.
ΜΑΛΤΕΖΟΥ: Επειδή έχετε, ήδη, μιλήσει για τις εξωτερικές υποχρεώσεις, μια διευκρίνιση: Η Ελλάδα θα μπορέσει να πληρώσει στο τέλος του μήνα μισθούς και συντάξεις κανονικά;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Ναι.
ΖΑΦΕΙΡΙΑΔΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, τι άλλαξε πριν από δέκα ημέρες που εδώ μας λέγατε ότι το χρέος δεν έμπαινε στη συζήτηση από εμάς και εν είδει ανταλλάγματος και τώρα μπαίνει μέσα στη συζήτηση για μια συνολική συμφωνία; Και αν, τελικά, αυτή κλείσει, με ποιόν τρόπο θα έρθει στη Βουλή; Θα έρθει ως ένας νόμος και ένα άρθρο ή ως ένα πολυνομοσχέδιο;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Όχι. Νομίζω ότι υπάρχουν κακές εμπειρίες και κακές αναμνήσεις από ένα νόμο – ένα άρθρο, αλλά δεν είναι μόνο ζήτημα αναμνήσεων. Είναι και ζήτημα στοιχειώδους κοινοβουλευτικής δημοκρατίας να μην προκρίνεται αυτός ο τρόπος, για να μπορέσεις να εφαρμόσεις μια άτυπη, αλλά πολύ σκληρή κομματική πειθαρχία. Το ζήτημα του χρέους πάντοτε ήταν στο τραπέζι. Επομένως, δεν τέθηκε τώρα για πρώτη φορά. Από το πρώτο Eurogroup, στην ουσία, θα μπορούσα να σας πω που συμμετείχε ο Έλληνας Υπουργός Οικονομικών, μάλιστα από την πρώτη επίσκεψη του κ. Ντάισελμπλουμ, την πρώτη εβδομάδα της ελληνικής κυβέρνησης, στην Αθήνα, έχει τεθεί το ζήτημα του χρέους. Συνεπώς, δεν έχει αλλάξει κάτι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχει προκύψει ένα πολύ σοβαρό θέμα. Έχει προκύψει από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνου. Έχουν βγάλει μια απόφαση στις 11.3.2015 για να πληρώνεται και με άλλο νόμισμα, μπορώ να σας δώσω τα στοιχεία. Η ερώτησή μου είναι απλή: Τι θα γίνει με τους Δήμους, οι οποίοι προχωρούν σε αποφάσεις και με άλλο νόμισμα ελληνικό επίσημο – θα σας τα δώσω τα στοιχεία- και πώς εσείς θα το αντιμετωπίσετε σαν κυβέρνηση, από τη στιγμή που σκάβουν το λάκκο της κυβέρνησης;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Και σας απαντάω αμέσως. Δεν υπάρχει κανένα θέμα. Αυτό είναι ζήτημα των Δήμων, είναι ευθύνη των Δήμων. Και τη συνολική ευθύνη για τέτοιου τύπου κείμενα, τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα, δηλαδή αυτού του τύπου οι ρήτρες αν θέλετε, είναι ζήτημα να το απαντήσουν οι ίδιοι οι Δήμοι, που συνάπτουν αυτές τις συμβάσεις.
ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Έχει σκεφτεί η ελληνική κυβέρνηση, με δεδομένο το γεγονός ότι εγγυητής της δανειοδότησης της χώρας είναι η ΕΚΤ και επειδή έχουμε δει πολλά σε αυτούς τους τέσσερις μήνες, ως πλάνο Β ή plan C ή πείτε το όπως θέλετε, έχει σκεφτεί να κάνει χρήση της ρήτρας αυτής και να αφήσει την ΕΚΤ να πληρώσει, ας πούμε, τη δόση του ΔΝΤ;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Δεν υπάρχουν τέτοιες συγκεκριμένες σκέψεις για το ζήτημα της αποπληρωμής του ΔΝΤ.
ΜΠΑΡΜΠΑΤΣΗ: Το δίλημμα συμφωνία ή στάση πληρωμών παραμένει;
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ: Για μας, δεν υπάρχει τέτοιο δίλημμα. Η ελληνική κυβέρνηση κινείται, έτσι ώστε να βρεθεί μια αμοιβαία επωφελής συμφωνία. Σας ευχαριστώ πολύ.

Copyright © 2023-2024 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr