Eνημέρωση (briefing) πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπo 9 Μαρτίου 2017
Ενημέρωση των διαπιστευμένων πολιτικών συντακτών από τον Υπουργό Επικρατείας και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Δημήτρη Τζανακόπουλο
Κυρίες και Κύριοι,
Η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει να εργάζεται για την ολοκλήρωση των τεχνικών διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς.
Τις τελευταίες μέρες σημειώθηκε πρόοδος, η οποία συνεχίστηκε και χθες, καθώς ολοκληρώθηκε η συζήτηση για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.
Επίσης, πρόοδος έχει σημειωθεί και στη συζήτηση για τα μέτρα και τα αντίμετρα που αφορούν την περίοδο μετά τη λήξη του προγράμματος. Ειδικά σε ότι αφορά τα θετικά μέτρα, είτε πρόκειται για φορολογικές ελαφρύνσεις είτε για αύξηση κοινωνικών δαπανών, είμαστε πολύ κοντά σε συμφωνία.
Διαφορές παραμένουν ακόμα μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του ΔΝΤ, στο ζήτημα των εργασιακών και συγκεκριμένα σε σχέση με την αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν και σήμερα με την επόμενη συνάντηση να έχει οριστεί για τις 14:00 το μεσημέρι, ενώ το Euroworking Group θα γίνει με τηλεδιάσκεψη καθώς οι επικεφαλής των θεσμών βρίσκονται ακόμη στην Αθήνα.
Στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι μέχρι το Eurogroup της 20ης Μάρτη, να έχουν ολοκληρωθεί οι συζητήσεις για το SLA και να έχουν γεφυρωθεί οι όποιες διαφορές απομένουν σε σχέση με την αλλαγή του δημοσιονομικού μείγματος για την περίοδο μετά το 2019.
Επαναλαμβάνουμε ότι βασική αρχή της συμφωνίας είναι πως όποια μέτρα συμφωνηθούν για την περίοδο μετά το 2019 θα έχουν μηδενικό δημοσιονομικό αντίκτυπο, υπό την προϋπόθεση ότι θα επιτευχθεί και ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2018. Ενώ όλα τα μέτρα, θετικά και αρνητικά, θα νομοθετηθούν ταυτόχρονα.
Επιδίωξη όλων των πλευρών, δεν είναι απλώς και μόνο η ολοκλήρωση της τεχνικής συμφωνίας αλλά η επίτευξη μιας συνολικής λύσης που θα περιλαμβάνει τόσο τον προσδιορισμό των στόχων για πρωτογενή πλεονάσματα από το 2019, όσο και των μεσοπρόθεσμων μέτρων που θα απαιτηθούν ώστε το ελληνικό χρέος να καταστεί βιώσιμο.
Είναι ακριβώς αυτή η συνολική λύση που θα επιτρέψει και την πρόσβαση της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, το οποίο θα ενισχύσει την ρευστότητα των ελληνικών τραπεζών, θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη, θα υποτιμήσει τον κίνδυνο και θα σηματοδοτήσει την οριστική επιστροφή της χώρας στην ευρωπαϊκή κανονικότητα, ανοίγοντας το δρόμο για την επιτυχημένη έξοδο στις αγορές χρήματος.
Για πρώτη φορά λοιπόν μετά από μια οχταετία, είμαστε πολύ κοντά σε μια συνολική λύση που δεν θα μεταθέτει το πρόβλημα, αλλά θα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την οριστική έξοδο από τα μνημόνια και την επιτροπεία.
Είναι εξάλλου ακριβώς για το λόγο αυτό που η αντιπολιτευτική τακτική της ΝΔ η οποία ζητούσε το άρον-άρον κλείσιμο της αξιολόγησης, χωρίς να έχει επιτευχθεί συνολική λύση, αποδεικνύεται κοντόφθαλμη αλλά και ανεύθυνη.
Διότι το ζήτημα δεν είναι απλώς το πότε θα κλείσουμε αλλά και το πώς θα κλείσουμε.
Η ΝΔ μας ζητούσε λοιπόν, να κάνουμε τη χειρότερη από τις δυνατές επιλογές.
Να αποδεχτούμε άνευ ετέρου τα μέτρα που από τον Δεκέμβρη του 2015 ζητούσε το ΔΝΤ, αλλά και να ολοκληρώσουμε τη συμφωνία χωρίς να εξασφαλίσουμε μια συνολική λύση.
Αποδείχτηκε λοιπόν εκ των πραγμάτων ότι η θέση της δεν ήταν απλώς λανθασμένη αλλά και οικονομικά και κοινωνικά καταστροφική.
Θα οδηγούσε στη μετάθεση για άλλη μια φορά του προβλήματος, με ευκαιριακό κέρδος δύο ή τριών μηνών σχετικής και εύθραυστης σταθεροποίησης, ενώ στη συνέχεια το πρόβλημα θα ξαναεμφανιζόταν και μάλιστα πολύ πιο έντονο.
Είναι ακριβώς η συνειδητοποίηση αυτή εκ μέρους τους, ότι δηλαδή βαδίζουμε προς μια συνολική λύση, που έχει εντείνει το στρατηγικό αδιέξοδο της Νέας Δημοκρατίας.
Από το πάγιο αίτημα για εκλογές, μετά την επίσκεψη του στο Βερολίνο ο πρόεδρος της ΝΔ ξεκίνησε να μιλά αορίστως για ανάγκη πολιτικής αλλαγής, για να φτάσει στην πλήρη αφωνία των τελευταίων ημερών.
Είναι φανερό ότι ο κ. Μητσοτάκης, έχοντας επενδύσει για δεύτερη φορά σε ένα χρόνο που ηγείται της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην καταστροφή και στο ναυάγιο, αναζητά τώρα τις εσωτερικές του ισορροπίες αλλά και ένα νέο αφήγημα.
Διότι σε διάψευση των προσδοκιών του βαδίζουμε προς μία συμφωνία με τους θεσμούς σαφώς καλύτερη από αυτή που μας καλούσε να υπογράψουμε.
Αυτό που απομένει να δούμε είναι αν ο κ. Μητσοτάκης θα ψηφίσει τη συμφωνία, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων ελάφρυνσης ή αν θα ξανακάνει το λάθος του Δεκεμβρίου του 2016, όταν δεν ψήφισε το μέτρο για την ενίσχυση των χαμηλοσυνταξιούχων με 617 εκατομμύρια ευρώ.
Επιτρέψτε μου πάντως την πρόβλεψη, ότι ο κος Μητσοτάκης δεν θα επαναφέρει σύντομα το αίτημα του για εκλογές.
Σε ότι αφορά τώρα το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού:
Ο πρωθυπουργός αναχώρησε σήμερα το πρωί για τις Βρυξέλλες όπου και θα ξεκινήσει σε λίγες ώρες η Σύνοδος Κορυφής.
Στην ημερήσια διάταξη είναι τα θέματα του Μεταναστευτικού – Προσφυγικού, η προετοιμασία της συζήτησης για το Μέλλον της Ευρώπης η οποία και θα λάβει χώρα στη Σύνοδο της Ρώμης στις 25 Μαρτίου, καθώς και η συζήτηση για την πορεία της Ευρωζώνης με τη συμμετοχή και του Διοικητή της ΕΚΤ, κ. Ντράγκι.
Επίσης αύριο ο Πρωθυπουργός θα έχει κατ΄ ιδίαν συνάντηση με τον κύριο Αναστασιάδη.
Μέχρι στιγμής δε δεν υπάρχουν άλλες προγραμματισμένες κατ΄ ιδίαν συναντήσεις του Πρωθυπουργού.
Σας ευχαριστώ.
Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.
ΑΛΕΙΦΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή επαναλάβατε, κύριε Εκπρόσωπε, πολλές φορές τη λέξη «συνολική» σε ό,τι αφορά στη συμφωνία, θέλω να σας ρωτήσω, εάν μέσα σε αυτή τη «συνολική» συμφωνία και συγκεκριμένα στο staff level agreement που περιμένει η κυβέρνηση στο επόμενο Eurogroup θα περιλαμβάνονται τα εργασιακά θέματα και το συνταξιοδοτικό; Δηλαδή, ομαδικές απολύσεις και τα ζητήματα συνταξιοδοτικού που φαίνεται πως υπάρχουν ακόμη μεγάλες αποστάσεις ή αυτό θα πάει για αργότερα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν μιλάμε για συνολική συμφωνία πρέπει να κατανοήσουμε ότι αυτή η συνολική συμφωνία έχει τρεις πυλώνες:
Ο ένας πυλώνας είναι το staff level agreement που αφορά την περίοδο από τώρα και μέχρι τη λήξη του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018. Και σε αυτό το staff level agreement περιλαμβάνονται μια σειρά από ζητήματα, που σχετίζονται με την ενέργεια, με τα εργασιακά, με τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, με μια σειρά από αλλαγές που πρέπει να γίνουν στη φορολογική διοίκηση, με μια σειρά από ζητήματα –εν πάση περιπτώσει- που απασχολούν το σύνολο του πολιτικού και κοινωνικού πεδίου. Το ένα κρατούμενο είναι αυτό.
Ο δεύτερος πυλώνας, το δεύτερο σκέλος αυτής της συμφωνίας αφορά τα δημοσιονομικά, την αλλαγή του δημοσιονομικού μείγματος για το έτος 2019. Και έχουμε πει ότι αυτή η αλλαγή του δημοσιονομικού μείγματος θα έχει μηδενικό δημοσιονομικό αντίκτυπο, θα περιλαμβάνει θετικά και αρνητικά μέτρα. Βρισκόμαστε σε μια διαρκή συζήτηση και θεωρούμε ότι μπορεί να υπάρξει πρόοδος και να γεφυρωθούν οι όποιες διαφορές απομένουν, ειδικά στο σκέλος των μέτρων που αφορούν τις δημοσιονομικές επιβαρύνσεις και όχι το σκέλος των δημοσιονομικών ελαφρύνσεων.
Το τρίτο σκέλος της συμφωνίας, το τρίτο πεδίο στο οποίο θα πρέπει να συμφωνήσουμε, έτσι ώστε να επιτευχθεί η λεγόμενη «συνολική λύση», είναι το σκέλος των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος και του συνδεδεμένου με αυτά τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, ύψους των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2019 και μετά.
Άρα, λοιπόν, όταν μιλάμε για «συνολική συμφωνία» εννοούμε τη δυνατότητα να συγκλίνουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στο ελληνικό πρόγραμμα και στα τρία αυτά πεδία και στα τρία αυτά σκέλη.
Τώρα, σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα την ερώτησή σας που αφορά στα εργασιακά, είπα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση ότι υπάρχουν ακόμη διαφορές, καθώς η οπτική γωνία απ` την οποία βλέπει τα πράγματα η ελληνική κυβέρνηση, αλλά και οι ευρωπαϊκοί Θεσμοί και η οπτική γωνία απ` την οποία βλέπει τα πράγματα το ΔΝΤ, είναι διαφορετικές. Σε κάθε
περίπτωση, όμως, θα προσπαθήσουμε εντός των επόμενων ημερών να γεφυρώσουμε τις διαφορές οι οποίες ούτως ή άλλως υπάρχουν και είναι γνωστές.
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των μέτρων για μετά το 2019 και συγκεκριμένα των δημοσιονομικών επιβαρύνσεων, δεν θέλω να μπω αυτή τη στιγμή σε περισσότερες λεπτομέρειες. Όταν υπάρξει μια συνολική συμφωνία και συγκλίνουν και γεφυρωθούν οι όποιες διαφορές παραμένουν θα υπάρξουν και οι σχετικές ανακοινώσεις της κυβέρνησης.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχει περίπτωση στις 20 Μαρτίου να έχουμε SLA αλλά όχι κατάληξη στα μέτρα και αντισταθμιστικά;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι στις 20 Μαρτίου να υπάρχει και η συμφωνία σε ότι αφορά το staff level agreement, δηλαδή, τη συμφωνία μέχρι τη λήξη του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018, αλλά και να έχουν γεφυρωθεί οι διαφορές για τα μέτρα και τα αντίμετρα για την περίοδο του 2019. Αυτός είναι ο στόχος, σε αυτή την κατεύθυνση βαδίζουμε, αυτό προσπαθούμε να επιτύχουμε και κατά τη διάρκεια των τεχνικών διαπραγματεύσεων. Αυτό θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε και μέχρι τη συνεδρίαση του Eurogroup της 20ης Μαρτίου.
ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήταν ένα σταθερό αίτημα της κυβέρνησης μέχρι πρότινος, κυρίως προς το ΔΝΤ, να λάβει υπόψη του τα επικαιροποιημένα στοιχεία για την ελληνική οικονομία και να αναθεωρήσει τη στάση του στη διαπραγμάτευση. Επειδή έχουμε νέα αναθεώρηση των στοιχείων, πολύ πρόσφατη από την ΕΛΣΤΑΤ, υπάρχει αντίστοιχο αίτημα στη διαπραγμάτευση από την άλλη πλευρά προς την ελληνική κυβέρνηση ότι θα πρέπει να αναπροσδιορίσει τη θέση της;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, ξέρετε ότι ο βασικός δείκτης ο οποίος απασχολεί τις τεχνικές συζητήσεις για τη διαπραγμάτευση είναι ο δείκτης του πρωτογενούς πλεονάσματος. Και φαίνεται ότι αυτή η οριακή διαφορά που παρατηρείται και είναι προσωρινή –είναι δηλαδή η διαφορά που παρατηρείται στη βάση των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ- δεν επηρεάζει το δείκτη του πρωτογενούς πλεονάσματος ούτε για το 2016, αλλά ούτε και για τα επόμενα έτη. Δηλαδή, το 2016 θα κλείσει με ένα πολύ υψηλότερου του στόχου πρωτογενές πλεόνασμα, το οποίο μετά και τα 617 εκατομμύρια τα οποία δόθηκαν στους χαμηλοσυνταξιούχους, θα υπερβαίνει το 2%. Επομένως, δεν υπάρχει οποιοδήποτε θέμα εκεί. Ενώ και οι προβλέψεις για το 2017 και για το 2018 της Κομισιόν –για το πρωτογενές πλεόνασμα πάντα μιλάμε- δεν έχουν αναθεωρηθεί προς τα κάτω. Με αυτή την έννοια νομίζω ότι η διαπραγματευτική θέση της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τους συγκεκριμένους δείκτες, παραμένει εξαιρετικά ισχυρή. Τώρα, επί της ουσίας για τις αποκλίσεις οι οποίες παρουσιάστηκαν από τα προχθεσινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, να σας πω και το εξής: Η αρχική πρόβλεψη της Κομισιόν στη βάση της οποίας στηριζόταν και το σύνολο του ελληνικού προγράμματος, ήταν ότι θα είχαμε ύφεση 0,4% για το 2016. Αντιθέτως, αυτό το οποίο φαίνεται ακόμη και με αυτή τη σχετικά αρνητική εξέλιξη, είναι ότι υπερβαίνουμε τις προβλέψεις αυτές και από 0,4% ύφεση πηγαίνουμε σε ένα 0%. Επομένως και όλοι οι δείκτες αντιστοίχως υπερβαίνουν τους προσδιορισμένους και τους συμπεφωνημένους στόχους. Άρα, λοιπόν, βεβαίως μας προβληματίζουν τα στοιχεία αυτά , τα παρακολουθούμε από πάρα πολύ κοντά, ωστόσο δεν επηρεάζουν καθ` οιονδήποτε τρόπο αυτή τη στιγμή τη διαπραγμάτευση.
ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, τα μέτρα και τα αντίμετρα για μετά το 2019 θα τα νομοθετήσετε με τη συμφωνία-πακέτο στο χέρι ή αφήνετε ενδεχομένως και ανοιχτό παράθυρο να τα νομοθετήσετε προηγουμένως; Εάν βέβαια οι θεσμοί το ζητήσουν ως εγγύηση για να κλείσει η συμφωνία.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχω πει και σε προηγούμενη ενημέρωση των συντακτών ότι η ελληνική κυβέρνηση θα προχωρήσει στη νομοθέτηση των μέτρων, εφόσον υπάρξει η συνολική συμφωνία και για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, αλλά και για τον προσδιορισμό των πρωτογενών πλεονασμάτων μετά το 2019.
ΣΒΕΡΚΟΣ: Όσον αφορά τα εργασιακά, κύριε Εκπρόσωπε. Απ’ ό,τι καταλαβαίνουμε, οι διαφορές ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους δανειστές και κυρίως το ΔΝΤ είναι πολύ μεγάλες ακόμη. Πρόκειται ο Πρωθυπουργός να πάρει κάποιες πολιτικές πρωτοβουλίες, έτσι ώστε να υπάρξει κάποια συμφωνία όσον αφορά τα εργασιακά και να κλείσει με πολιτικό τρόπο ή σκέφτεται η κυβέρνηση ακόμη και τη μετάθεση των σχετικών αποφάσεων για κάποια επόμενη αξιολόγηση σε επόμενο χρόνο;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στόχος αυτή τη στιγμή είναι να μπορέσουμε να γεφυρώσουμε τις διαφορές, στο πλαίσιο των τεχνικών διαπραγματεύσεων, με τους επικεφαλής των θεσμών και από εκεί και πέρα, εφόσον δεν καταφέρουμε να γεφυρώσουμε τις διαφορές μέχρι να λήξει αυτό το στάδιο, τέλος πάντων, της διαπραγμάτευσης, θα σκεφτούμε ποιες πρωτοβουλίες θα πρέπει να πάρουμε.
ΜΑΝΗ: Μπορείτε να μας πείτε τι συμφωνήθηκε χθες για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό και ποια ή ποιες θέσεις της κυβέρνησης δεν έγινε κατορθωτό να ενταχθούν στη συμφωνία;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν θέλω αυτή τη στιγμή να μπω σε τεχνικές λεπτομέρειες της συμφωνίας. Ξέρετε ότι αυτό το οποίο έχει συμφωνηθεί, σε γενικές γραμμές, αφορά τα κριτήρια επιλεξιμότητας των επιχειρήσεων, αλλά και όλων όσων φέρουν την εμπορική ιδιότητα, έτσι ώστε να μπορέσουν να εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νέου νόμου. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν και κάποια κριτήρια που έχουν να κάνουν με τη βιωσιμότητα της επιχείρησης, έχουν να κάνουν με το ύψος του ποσού, το οποίο θα πρέπει να ρυθμιστεί. Σε γενικές γραμμές οφείλω να πω ότι η συμφωνία που έχει επιτευχθεί, σε ό,τι αφορά τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, είναι μία ισορροπημένη και ένα αρκετά καλό μείγμα πολιτικών προστασίας και ανακούφισης επιχειρήσεων, αλλά και εμπόρων που έχουν συσσωρεύσει μεγάλα τραπεζικά βάρη. Για τις υπόλοιπες λεπτομέρειες νομίζω ότι μπορείτε να ρωτήσετε τους αρμόδιους υπουργούς.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, χωρίς να θέλω τώρα να σας βάλω στα βαθιά νερά της διαπραγμάτευσης, θέλω να ρωτήσω για τα λεγόμενα μέτρα, για τα μέτρα που ζητούν οι δανειστές, έχει επιτευχθεί κάποια πρόοδος ή συνεχίζουν να ζητούν μέτρα ύψους 2% του ΑΕΠ; Και γενικά για το θέμα των παρεμβάσεων στο Ασφαλιστικό, παραμένει στο τραπέζι η πρόθεση της Αθήνας να ισχύσουν σταδιακά οι περικοπές από το 2020 και μετά;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι δεν θέλω να μπω, αυτή τη στιγμή, σε τεχνικές λεπτομέρειες, που αφορούν την τρέχουσα διαπραγμάτευση. Το ύψος των μέτρων συζητείται στο πλαίσιο των τεχνικών κλιμακίων και στο πλαίσιο των επικεφαλής των θεσμών στις συζητήσεις τους με την ελληνική κυβέρνηση. Προσπαθούμε να βρούμε μια συμφωνία η οποία θα καλύπτει όλες τις πλευρές, αλλά αυτή τη στιγμή δεν είμαι ούτε ο αρμοδιότερος, ούτε σε θέση να σας πω συγκεκριμένες λεπτομέρειες για το τι γίνεται κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων που συνεχίζονται.
ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας ρωτήσω για το θέμα που έχει ανακύψει με το εφάπαξ του διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΣΦΑ και το διπλασιασμό των μισθών της ηγεσίας του ΟΔΔΗΧ, αν για την κυβέρνηση το νόμιμο είναι σε κάθε περίπτωση και ηθικό. Και θα ήθελα, αν μου επιτρέπετε, και μια απάντηση στα όσα υποστήριξε ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης, νωρίτερα το πρωί, ότι ο διπλασιασμός των αποδοχών της ηγεσίας του ΟΔΔΗΧ συνιστά κατ΄ ουσία μια απόπειρα δωροδοκίας, όταν δεν έχει έρθει στη Βουλή το θέμα της σύμβασης της κυβέρνησης με την Rotchild.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να ξεκινήσουμε ένα-ένα τα ζητήματα τα οποία θέτετε. Πρώτον, σε ό,τι αφορά τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΣΦΑ, αν δεν κάνω λάθος είναι και πρόεδρος ταυτόχρονα. Σύμφωνα με το Καταστατικό της εταιρείας, σε περίπτωση που μέλος του υπαλληλικού προσωπικού διοριστεί ανώτατο εκτελεστικό όργανο της εταιρείας, μισθολογικά και συνταξιοδοτικά αντιμετωπίζεται ως γενικός διευθυντής της εταιρείας. Δηλαδή, ο διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της ΔΕΣΦΑ, ο οποίος προηγουμένως –να θυμίσω- ήταν διευθυντής της συγκεκριμένης επιχείρησης, με το διορισμό του από το διοικητικό συμβούλιο και το εποπτικό συμβούλιο της ΔΕΣΦΑ στη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, άμεσα και πριν οποιαδήποτε συνταξιοδότησή του, εξισώθηκε με γενικό διευθυντή, με βάση, λοιπόν, το Καταστατικό της εταιρείας.
Τώρα, επί των συγκεκριμένων ποσών: Η μισθολογική διαφορά ήταν 1000 ευρώ μικτά και 500 ευρώ καθαρά το μήνα. Δηλαδή, από τη θέση του διευθυντή στη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, η μισθολογική διαφορά ήταν περίπου της τάξης των 500 ευρώ καθαρά.
Σε ό,τι αφορά τώρα το εφάπαξ του -το οποίο, ξέρετε, και ως διευθυντής εάν συνταξιοδοτείτο ο άνθρωπος αυτός, θα έπαιρνε ένα εφάπαξ- η διαφορά, η οποία προκύπτει – και εν πάση περιπτώσει δεν ξέρουμε και ποια θα ήταν η εξέλιξή του στο εσωτερικό της επιχείρησης, αν δεν είχε διοριστεί ανώτατο εκτελεστικό στέλεχος της εταιρείας – η διαφορά, λοιπόν, η οποία προκύπτει μεταξύ του εφάπαξ που θα έπαιρνε ως διευθυντής και του εφάπαξ που παίρνει ως γενικός διευθυντής, είναι της τάξης των 27.000 ευρώ μικτών. Επομένως, όταν εκ μέρους, εν πάση περιπτώσει, εντύπων ή ΜΜΕ ή πολιτικών προσώπων εξαπολύονται επιθέσεις και γίνεται μια προσπάθεια να απομειωθεί η ηθική υπόληψη συγκεκριμένων προσώπων, καλό είναι να μεταφέρονται και τα γεγονότα ως αυτά έχουν.
Δεύτερον, σε ό,τι αφορά τα golden boys, τα λεγόμενα, έτσι όπως αποκλήθηκαν σήμερα του ΟΔΔΗΧ: Πρόκειται για έναν, διότι ναι μεν η συγκεκριμένη τροπολογία αφορά το γενικό διευθυντή και τον αναπληρωτή διευθυντή του ΟΔΔΗΧ, ωστόσο ο αναπληρωτής διευθυντής πρέπει να ξέρετε ότι δεν έχει διοριστεί, αυτή τη στιγμή, στον ΟΔΔΗΧ, άρα η θέση παραμένει κενή, επομένως μιλάμε για έναν άνθρωπο. Και επίσης, θα πρέπει να ξέρετε ότι αυτό το οποίο έγινε είναι ή εν πάση περιπτώσει η πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών ήταν να κάνει αυτή την κίνηση, έτσι ώστε να μπορέσει να κρατήσει στον ΟΔΔΗΧ, όσο το δυνατόν, ένα πρόσωπο με εξαιρετικά υψηλά προσόντα, το οποίο στην αγορά θα αμειβόταν με πολύ μεγαλύτερα ποσά από αυτά τα οποία παίρνει αυτή τη στιγμή, αλλά φυσικά και να μπορεί να προσελκύσει ανθρώπους από την αγορά, οι οποίοι πρέπει να έχουν εξαιρετικά αυξημένα προσόντα για να διαχειριστούν το ελληνικό δημόσιο χρέος σε μια περίοδο, όπου οι τεχνικές προδιαγραφές για την ομαλή εξέλιξή του, εν πάση περιπτώσει, και την ομαλή διαχείρισή του είναι εξαιρετικά αυξημένες.
Θέλω, λοιπόν, να πω ότι καλό είναι να μην προσπαθούμε να φτιάχνουμε πολιτικές και καταστάσεις και να μην κάνουμε πολιτικές κρίσεις, όταν δεν ξέρουμε τα ζητήματα τα οποία κάθε φορά συζητούνται.
Σε ό,τι αφορά, τώρα, τις κατηγορίες τις οποίες επέλεξε να εξαπολύσει ο κ. Γεωργιάδης, θα σας έλεγα ότι δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο της πολιτικής επιστήμης.
ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, στη συνάντηση της 5ης Οκτωβρίου του 2016, του Πρωθυπουργού με τον Αρχιεπίσκοπο, στην οποία συμμετείχαν και άλλοι ιεράρχες και υπουργοί, κρατήθηκαν τελικά πρακτικά;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η θέση της κυβέρνησης, σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο ζήτημα, έχει εκφραστεί από τον τότε αρμόδιο υπουργό, από τον νυν αρμόδιο υπουργό, αλλά και από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό σε σχετική παρέμβασή του στη Βουλή. Αυτή είναι και η θέση, η οποία υλοποιείται σήμερα, καθώς, όπως θα γνωρίζετε, συνεχίζεται ένας πολύ εποικοδομητικός διάλογος μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και της ηγεσίας της Εκκλησίας, έτσι ώστε να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση και να προχωρήσουμε στην αλλαγή του προγράμματος σπουδών στη βάση των σύγχρονων αναγκών του εκπαιδευτικού συστήματος. Οι συγκεκριμένες αποφάσεις θα ληφθούν από το αρμόδιο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, όταν αυτή η διαβούλευση ολοκληρωθεί στη βάση του χρονοδιαγράμματος, το οποίο, ούτως ή άλλως, έχει τεθεί εκ μέρους της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας.
ΜΠΟΛΑΚΗΣ: Επ΄ αυτού του θέματος: Μιας και η συζήτηση άνοιξε για τη συνταγματική αναθεώρηση, τα θέματα χωρισμού Εκκλησίας-Κράτους, προφανώς και τίθενται σε διαβούλευση. Η θέση της κυβέρνησης ποια είναι ως προς αυτό; Γιατί προκύπτει και μέσα από αυτή την τοποθέτηση του κ. Ιερώνυμου μια τέτοια ίσως και ανησυχία.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η κυβέρνηση, στη σχετική ομιλία του Πρωθυπουργού που έγινε το καλοκαίρι του 2016, ανέπτυξε με αρκετά εκτεταμένο τρόπο τα ζητήματα που σχετίζονται με το χωρισμό της Εκκλησίας και του κράτους. Είναι μια συζήτηση, η οποία αυτή τη στιγμή ξεκινά. Είναι μια συζήτηση, την οποία έχει αναλάβει η Επιτροπή για το δημόσιο διάλογο, ενόψει της αναθεώρησης του Συντάγματος, να διενεργήσει και οι τελικές θέσεις της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας θα καταληχθούν όταν και αυτός ο διάλογος ολοκληρωθεί. Σε κάθε περίπτωση, η βασική αρχή είναι ότι θα πρέπει να γίνουν βήματα εκσυγχρονισμού του ελληνικού Συντάγματος, στην κατεύθυνση του σαφούς προσδιορισμού των διακριτών ρόλων μεταξύ Κράτους και Εκκλησίας.
ΤΣΙΓΟΥΡΗΣ: Αναρωτηθήκατε για το ποια θα είναι η στάση της Ν.Δ. στη Βουλή κατά τη συνολική ψήφιση μέτρων και των αντίστοιχων θετικών μέτρων. Θα ήθελα να ρωτήσω, αν σκέφτεται η κυβέρνηση το ενδεχόμενο να ζητήσει αυξημένη πλειοψηφία -είναι μια συζήτηση που έχει γίνει στο παρελθόν, τότε μάλλον δεν υπήρχε αυτή η άποψη- αν διατηρεί η κυβέρνηση την ίδια θέση ή αν θα ζητήσει περισσότερες από την κυβερνητική πλειοψηφία ψήφους.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η κυβερνητική πλειοψηφία αριθμεί 153 βουλευτές.
ΜΑΛΤΕΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ποια είναι η νέα προθεσμία για την ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, δεδομένου ότι τον Μάρτιο που λήγει το πρώτο τρίμηνο, δεν προλαβαίνουμε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εφόσον έχουμε τη συνολική συμφωνία, άμεσα θα υπάρξει και η συζήτηση –φαντάζομαι- από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), η οποία -γνωρίζετε- είναι ανεξάρτητη και δεν μπορούμε να προκαταλάβουμε τις αποφάσεις της, σε σχέση με την ένταξη της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Δεν θέλω, αυτή τη στιγμή, να κάνω πιο συγκεκριμένες εκτιμήσεις, αλλά νομίζω ότι αμέσως μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας θα υπάρξει θετική εξέλιξη και στο πεδίο αυτό, δηλαδή στην ένταξή μας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.
ΜΑΝΗ: Μας είπατε πριν τους στόχους για το Eurogroup της 20ης Μαρτίου: Τι θέλουμε να κλείσει, τι θέλουμε να γεφυρωθεί. Για τη συνολική συμφωνία υπάρχει deadline;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ας φτάσουμε στο Eurogroup της 20ης Μαρτίου με μία συμφωνία για το SLA και το δημοσιονομικό μίγμα του 2019 και από εκεί και πέρα και στο πλαίσιο του Eurogroup θα οριστούν τα βασικά χρονοδιαγράμματα για να υπάρξει μια συνολική συμφωνία.
ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Υπάρχει σε εξέλιξη κάποια συζήτηση, επικοινωνία, αλληλογραφία ανάμεσα στην κυβέρνηση και την Παγκόσμια Τράπεζα για το ενδεχόμενο δανεισμού της χώρας από εκεί;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχουν σκέψεις στην κυβέρνηση για να συμφωνηθεί ένα πρόγραμμα στήριξης της ανεργίας, ένα οικονομικό πρόγραμμα ενίσχυσης για να υπάρξει καταπολέμηση, μάλλον, της ανεργίας. Στο πλαίσιο αυτό, από την ελληνική κυβέρνηση, παίρνονται διάφορες πρωτοβουλίες, τις οποίες, όμως, δεν μπορώ, αυτή τη στιγμή, να ανακοινώσω.
Σας ευχαριστώ πολύ.