Τοποθέτηση του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη στην ακρόαση φορέων στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής για το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της ΕΡΤ και την εφαρμογή του Κανονισμού EMFA
Τοποθέτηση του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη στην ακρόαση φορέων στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής για το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της ΕΡΤ και την εφαρμογή του Κανονισμού EMFA
Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα κι εγώ να κάνω μία αναφορά εν όψει της σημερινής ημέρας, πριν από 52 χρόνια, στην εξέγερση του Πολυτεχνείου, που ήταν ουσιαστικά μια κορυφαία πράξη για τη Δημοκρατία μας και την ελευθερία. Και αγαπητές και αγαπητοί εκπρόσωποι των κομμάτων που θέσατε το ερώτημα ή την ένσταση και στην πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής και σήμερα, «μα γιατί να συνεδριάζουμε σήμερα ενώ είναι η επέτειος αυτή», θεωρώ ότι θα έπρεπε να λέμε το ανάποδο. Επειδή ακριβώς σήμερα είναι η ημέρα 17 Νοεμβρίου, οφείλουμε να συνεδριάζουμε.
Γιατί- για να θυμούνται οι νεότεροι και να μάθουν και καλύτερα κάποια πράγματα τα οποία δεν έζησαν και η δική μου γενιά και οι πολύ μικρότερες γενιές από μένα -κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής επταετίας δεν λειτουργούσε η Βουλή, δεν υπήρχε νομοθετικό έργο. Οι νόμοι έβγαιναν από τους πραξικοπηματίες. Άρα το να ερχόμαστε και να συνεδριάζουμε και να παράγουμε νομοθετικό έργο, να διαφωνούμε αλλά να συνυπάρχουμε στο ναό της Δημοκρατίας είναι κάτι αυτονόητο που τιμά στην πράξη αυτούς οι οποίοι αγωνίστηκαν για κάτι που για πάρα πολλά χρόνια στη χώρα μας δεν υπήρχε, τώρα είναι κεκτημένο και όλοι μαζί οφείλουμε να το διαφυλάττουμε.
Και βέβαια μακριά από εκείνους που προσπάθησαν να κάνουν καριέρα και όνομα στο όνομα ανώνυμων αγωνιστών, δεν χρειάζεται να πούμε περισσότερα, μέρα που είναι. Τους τιμούμε λοιπόν με πράξεις, τους τιμούμε με αλλαγές, τους τιμούμε με τομές, τους τιμούμε με κινήσεις που ενισχύουν, θωρακίζουν πραγματικά το δημοκρατικό πολίτευμα. Και θα ξεκινήσω από αυτό.
Και σήμερα, με εξαίρεση τις 2-2,5 ώρες που ακούγαμε τους φορείς, ακούσαμε τα «γνωστά» περί έλλειψης θεσμικής ανεξαρτησίας της ΕΡΤ, περί δήθεν ανάγκης από την πλευρά μας να δώσουμε παραπάνω μία διάσταση ελέγχου και εποπτείας. Να ξεκαθαρίσω ότι το νομοσχέδιο αυτό θωρακίζει τη θεσμική ανεξαρτησία της ΕΡΤ περισσότερο. Γιατί; Γιατί σε συνέχεια της εφαρμογής από τη δική μας την πλευρά του νόμου, του Υπουργείου Εσωτερικών, όπου για πρώτη φορά ο Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΤ προέκυψαν μετά από διαδικασία ΑΣΕΠ, κάτι που δεν ίσχυε για όλους, μηδενός εξαιρουμένου, τους προκατόχους τους, και ακόμα τα χρόνια που κυβέρνησαν κάποια από τα κόμματα που τώρα είναι στην αντιπολίτευση, ερχόμαστε πλέον και αλλάζουμε και τον τρόπο επιλογής και ανάδειξης των γενικών διευθυντών, δηλαδή την ακριβώς από κάτω βαθμίδα, όπου εναρμονίζεται η ΕΡΤ με όλες τις υπόλοιπες ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου.
Και ταυτόχρονα ως προς την ανεξαρτησία, ως προς τις «προσπάθειες φίμωσης», ακούσατε και τους εκπροσώπους των εργαζομένων και τις δημοσιογραφικές ενώσεις, οι οποίοι σας άκουσαν και σας έχουν ακούσει πάρα πολλές φορές, να καταγγέλλετε όλους εμάς για παρεμβάσεις, για «δόλια απόκρυψη συγκεντρώσεων», ήρθε εδώ και ο Αντιπρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, μίλησαν τόσοι άνθρωποι, σας άκουσαν, ξαναμίλησαν, δεν άκουσα έναν να λέει ότι ήρθε κάποιος από την κυβέρνηση, είτε εγώ είτε κάποιος άλλος, για να τους υποδείξει ή να υποδείξει στους συναδέλφους τους τι θα πούνε και τι δεν θα πούνε. Γιατί πολύ απλά υπάρχει μόνο διοικητική και οικονομική εποπτεία. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε, δεν δικαιούμαστε, δεν έχουμε καμία αρμοδιότητα να επέμβουμε, να παρέμβουμε, να πάρουμε μια απόφαση για οτιδήποτε αφορά το πρόγραμμα ή τη λειτουργία της ΕΡΤ. Η ΕΡΤ διέπεται από όλα όσα προβλέπονται για όλες τις εταιρείες του Δημοσίου. Κάποιες συγκεκριμένες παρατηρήσεις – έχω απαντήσει βέβαια και στην πρώτη και στη δεύτερη επιτροπή.
Άρθρο 4 και 5 για το Innovation Hub και την εκπαιδευτική τηλεόραση. Είναι πάρα πολύ σημαντικά για εμάς, δεν είναι καθόλου αόριστα, δίνουν δυνατότητες στην ΕΡΤ και με βάση τα όσα προβλέπει και ο κανονισμός της ΕΡΤ και ο νόμος που διέπει τη λειτουργία της, είναι δουλειά της ίδιας της ΕΡΤ, στη διοίκηση της οποία συμμετέχουν και εκπρόσωποι των εργαζομένων, να εφαρμόσει όλα αυτά και ακριβώς γι’ αυτό το λόγο βάζουμε το πλαίσιο, αλλά επειδή δεν θέλουμε να «στραγγαλίσουμε» σε καμία περίπτωση, αφήνουμε στην ΕΡΤ τη δυνατότητα αυτή να το εφαρμόσει. Δεν υπάρχει καμία ασάφεια.
Ως πως το άρθρο 6 για το στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο αποτελεί ενσωμάτωση όσων ορίζονται στον νόμο 4972/2022 και αφορούν όλες τις ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου. Η ΕΡΤ θα καταρτίζει το στρατηγικό και επιχειρησιακό της σχέδιο, το οποίο υποβάλλει στη Γενική Συνέλευση της εταιρείας προς έγκριση, κατόπιν εισήγησης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Προεδρίας της Κυβέρνησης και αυτό αποτελεί έναν επιπλέον μηχανισμό λογοδοσίας και στην πράξη παρακολουθεί ετησίως αν η ΕΡΤ εκπληρώνει τους στόχους της και αν διαχειρίζεται σωστά τα δημόσια έσοδά της, δηλαδή τα χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων.
Ανταποδοτικό τέλος. Χαίρομαι, κυρία Τσαπανίδου, και δεν το λέω σε καμία περίπτωση ειρωνικά, που από το προχθεσινό που είπατε με την κυρία Φωτίου: «σας έπιασε η πρεμούρα να πάρετε τα λεφτά των ανθρώπων», επειδή ακούσατε και τους εκπροσώπους των εργαζομένων, σήμερα είπατε… Μα το είπατε. Το είπατε στην Πρώτη Επιτροπή. Δέχομαι, λοιπόν, ότι εγώ το διάβασα «όπως θέλω», αλλά χαίρομαι που αναγνωρίζετε ότι μια πληγή πολλών ετών, από τότε που άνοιξε ξανά η ΕΡΤ, κλείνει. Και αυτό το αναγνώρισαν και οι εργαζόμενοι.
Δεν κάνουμε κανένα δώρο, κυρία Φωτίου, σε κανέναν πάροχο ενέργειας. Το αντίθετο, βάζουμε όρια και κανόνες σε μια ανεξέλεγκτη διαδικασία και κανείς εκ των προκατόχων μας δεν σκέφτηκε να τους βάλει.Τους υποχρεώνουμε σε ετήσια, αλλά και όχι μόνο ετήσια, και εντός του έτους λογοδοσία και σε μια σειρά από πολύ αυστηρές διαδικασίες που περιλαμβάνουν τον έλεγχο ορκωτών ελεγκτών, όλα αυτά, τα εξήγησα αναλυτικά και ενώπιον των φορέων, θα είναι πολύ, πολύ παραπάνω κερδοφόρα για την ΕΡΤ και στο τέλος της ημέρας για τον Έλληνα φορολογούμενο, αν βάλουμε στο ζύγι πόσα παραπάνω θα κερδίσει η ΕΡΤ και το Δημόσιο Ταμείο, άρα και οι Έλληνες φορολογούμενοι, σε σχέση με το 0,5% που γίνεται 1% ή το 10% που παρακρατά η ΑΑΔΕ, ενώ συνήθως μπορεί να παρακρατεί μέχρι 20%. Καμία «απαλλαγή», λοιπόν, των παρόχων ενέργειας, το ανάποδο: τακτικός έλεγχος και υποχρεώσεις που δεν υπήρχαν ποτέ, μέχρι σήμερα, κανένας νομοθέτης -ναι, έχετε δίκιο, πρέπει να ακούμε τις προτάσεις- και γι’ αυτό και ακούω πάρα πολύ σοβαρά τις προτάσεις και για το Ταμείο Αλληλοβοήθειας και όλα τα επόμενα τα οποία θα απαντήσω.
Για τα μέλη του ΔΣ, δεν υπάρχει καμία εταιρεία του Δημοσίου στο μέγεθος της ΕΡΤ με 7μελές ΔΣ. Μπορείτε να το δείτε και εν όψει της Ολομέλειας να έρθετε να μου πείτε μια άλλη εταιρεία. Ο νόμος 4972/2022, για τις εταιρείες του Δημοσίου, προβλέπει και μέχρι 11 μέλη. Θεωρώ ότι η ισορροπία μεταξύ του λίγου, που είναι τα 7 και του μεγαλύτερου του ορίου που είναι τα 11, είναι τα 9- ίσα ίσα, ενισχύει την πολυφωνία κάτι τέτοιο και αποφάσεις θα προέρχονται από περισσότερους και όχι από λιγότερους. Μάλιστα βάλαμε και συγκεκριμένες προβλέψεις, διατηρήσαμε την πρόβλεψη για έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών με πολύ αυστηρά κριτήρια, για καθηγητή πανεπιστημίου από τον κλάδο ΜΜΕ με πάρα πολύ αυστηρά κριτήρια και θυμίζω ότι έχουμε δύο εκπρόσωπους εργαζομένων και δύο ανθρώπους που προέρχονται από διαδικασία ΑΣΕΠ. Αν τα αθροίσετε όλα αυτά, τότε δεν νομίζω ότι το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΤ είναι αποτέλεσμα κυβερνητικών αποφάσεων αποκλειστικά, όπως ήταν μέχρι και το προηγούμενο. Όχι ότι φταίει περισσότερο ή λιγότερο κάποιο κόμμα, αλλά ήταν μια πραγματικότητα.
Ταμείο αλληλοβοήθειας. Τοποθετήθηκα ήδη θετικά. Αποτελούσε και προσωπικά δική μου εισήγηση μετά από πρόταση των εργαζομένων. Στο πλαίσιο του ελέγχου από τα συναρμόδια υπουργεία, δεν μπορεί εκ του νόμου να χρηματοδοτηθεί με πόρους της ΕΡΤ, δεν είναι ότι δεν θέλανε τα άλλα υπουργεία, παρά μόνο με πόρους των εργαζομένων. Έχουμε πει με τα σωματεία και τους εκπροσώπους του διοικητικού συμβουλίου ότι πρέπει να βρεθεί μια λύση διαφορετική. Πάντως, δεν γίνεται εκ του νόμου να το βάλουμε σε μια τέτοια λογική.
Άρθρο 14: εποπτεία και έλεγχος της ΕΡΤ. Εδώ απλώς καθορίζεται το χρονικό διάστημα εντός του οποίου η ΕΡΤ ΑΕ υποβάλλει στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης έκθεση για τη Διαφάνεια ως προς τη χρήση του ανταποδοτικού τέλους, είναι μια απλή και σαφής υποχρέωση.
Για το bonus, κυρία Φωτίου, ναι, είναι προϋπόθεση η κερδοφορία, δεν θα συμφωνήσουμε σε αυτό. Δεν θέλουμε να επιστρέψουμε στις λογικές που λίγο έως πολύ υιοθέτησαν σχεδόν όλα τα κόμματα κατά καιρούς -πολύ λιγότερο θεωρώ η δική μας παράταξη, η οποία ήταν στη σωστή πλευρά της ιστορίας. Δεν θέλουμε να επιστρέψουμε σε εποχές που θα χρεώνουμε τις επόμενες γενιές για να γίνουμε ευχάριστοι εμείς. Προφανώς είναι προϋπόθεση η κερδοφορία και όσο έχουμε διοικήσεις όπως η παρούσα θα υπάρχει πλεονασματική διαχείριση και θα υπάρχει η δυνατότητα κάθε χρόνο οι εργαζόμενοι να παίρνουν στην πραγματικότητα ένα μισθό πίσω, αλλά όχι από δανεικά, τα οποία δανεικά προέρχονται, όπως είπα και πριν, από αυτούς που έρχονται, τις επόμενες γενιές.
Πολύ λογικά όλα όσα άκουσα για τα μισθολογικά, όλοι περισσότερα θέλουμε να παίρνουν οι εργαζόμενοι, δεν διαφωνούμε, αλλά να συμφωνήσουμε ότι για να μπορούν να μπουν τα μισθολογικά των εργαζομένων για παράδειγμα σε συλλογικές συμβάσεις εργασίας, πρέπει να βγουν από το ενιαίο μισθολόγιο. Κάτι το οποίο δεν είναι δυνατό να γίνει για προφανείς δημοσιονομικούς λόγους. Επί της αρχής λοιπόν δεν είναι παράλογο να το λέτε, αλλά όπως αντιλαμβάνεστε υπάρχουν συγκεκριμένα όρια και περιθώρια, και άρα το bonus, όπως αντιλαμβάνεστε αυτό έγινε μετά από πολλή συζήτηση και πολλή δουλειά και με τη διοίκηση της ΕΡΤ και με τους εργαζομένους και σε επισκέψεις εκεί στην ΕΡΤ, ήταν το καλύτερο δυνατό, το οποίο ήταν και επιτρεπτό, στα όρια των δημοσιονομικών μας αντοχών.
Προϋπηρεσία της ΝΕΡΙΤ. Σας απάντησα ότι είναι πράγματι δίκαιο αίτημα και γι’ αυτό και η διάταξη για την προϋπηρεσία εντάχθηκε από εμάς στο σχέδιο νόμου που διακινήθηκε στα συναρμόδια υπουργεία. Δυστυχώς απορρίφθηκε από εκείνα, καθώς ουδέποτε αναγνωρίστηκε, ισχύοντος του ενιαίου μισθολογίου και εν συνεχεία, δηλαδή τους νόμους 4024/2011 και 4354/2015, μισθολογικά η προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα και αν τυχόν παρέμενε η διάταξη, θα προκαλούσε αντανακλαστικές συνέπειες και αντίστοιχα αιτήματα από το σύνολο των φορέων του δημοσίου με δημοσιονομικό κόστος. Το μόνο που θα μπορούσε να γίνει είναι να ενταχθεί εν συνόλω όταν υπάρχει ο σχετικός χώρος με αντίστοιχα άλλα αιτήματα, τα οποία είναι πάρα πολλά, για να είμαστε ακριβείς.
Τώρα, δεν άκουσα παρατηρήσεις -αυτό το θεωρώ θετικό- ή τελοσπάντων πολλές παρατηρήσεις, συγκεκριμένες για το έτερο σκέλος του νόμου. Μόνο θα σταθώ σε αυτό το οποίο είπε η κυρία Φωτίου για τα περιφερειακά μέσα και τη διαφήμιση.
Δεν μπορώ να θυμηθώ κυβέρνηση και μάλιστα αυτά τα 2,5 περίπου χρόνια που έχω την τιμή να εκπροσωπώ αυτό το χαρτοφυλάκιο που να έχει στηρίξει παραπάνω, όχι μόνο με εργαλεία χρηματοδότησης, όλα τα μέσα και ειδικά τα περιφερειακά μέσα και ειδικά τον έντυπο Τύπο. Έχουμε επιδοτήσει, επιχορηγήσει με αντικειμενικά κριτήρια όλα τα μέσα που είναι στο μητρώο, εφημερίδες, περιφερειακά κανάλια, ραδιόφωνα, ιστοσελίδες και για την ετήσια δαπάνη υπέρ ΕΔΟΕΑΠ, το 2% όπου εκεί γνωρίζετε την αντίφαση μεταξύ δημοσιογράφων και μέσων και το κόστος, το επιπλέον κόστος του χαρτιού που είναι μία από τις βασικές δαπάνες των εφημερίδων και μάλιστα τώρα όπως είναι γνωστό και σε όλες τις συνδικαλιστικές ενώσεις και στις ενώσεις όλων των μέσων, έχουμε αιτηθεί ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα χρηματοδότησης που περιμένουμε να εγκριθεί από την DG Comp για να στηρίξει για ακόμα μία φορά τα μέσα. Παράλληλα, ήμασταν εκείνοι που ακριβώς μετά την ψήφιση του προηγούμενου νομοσχεδίου στην Βουλή περάσαμε ένα από τα πιο μεγάλα αιτήματα των περιφερειακών μέσων την υποχρέωση για τις κρατικές δημοσιεύσεις, τις καταχωρήσεις υπέρ δηλαδή των περιφερειακών μέσων και ερχόμαστε σήμερα και προσθέτουμε μία πάρα πολύ σημαντική διάταξη στο ισχύον νομικό καθεστώς για δημοσίευση και πριν και στη συνέχεια στο τέλος κάθε σχετικής καμπάνιας του Δημοσίου η οποία αν δεν γίνει, όλες αυτές οι διατυπώσεις αν δεν γίνουν, αν δεν τηρηθεί δηλαδή το ποσοστό για τα περιφερειακά μέσα, αν δεν έχουμε τις σχετικές δημοσιεύσεις, και αν δεν πληρωθούν μόνο μέσα του Μητρώου, πολύ απλά το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν θα εγκρίνει τη συγκεκριμένη καμπάνια και θα είναι άκυρη και αυτό είναι μία πολύ σημαντική ασφαλιστική δικλείδα.
Επαναλαμβάνω όλα όσα είπα για τις προηγούμενες ημέρες και για το συμβούλιο το οποίο θα συσταθεί από τις ενώσεις, νομίζω το αναγνώρισαν όλοι οι εκπρόσωποι και λέω και πάλι ότι προτάσεις όπως αυτή της συμμετοχής των εργαζομένων στον τρόπο που θα δίνεται το bonus, προτάσεις όπως το Ταμείο Αλληλοβοήθειας με τον τρόπο όμως που μπορεί δημοσιονομικά να το αντέξουμε ως χώρα, προτάσεις όπως αυτή για τους εργαζόμενους στην ΝΕΡΙΤ όχι απλά δεν τις απορρίπτουμε αλλά θα κάνουμε ό,τι μπορούμε -ξαναλέω όταν έχει δημοσιονομικό σκέλος της έγκρισης των συναρμόδιων υπουργείων- για να τα εντάξουμε κάποιες μέχρι την Ολομέλεια εφόσον υπάρχει δημοσιονομική δυνατότητα ή δεν έχουν δημοσιονομικό αποτύπωμα και κάποιες άλλες στα επόμενα δύο νομοσχέδια τα οποία το ξαναλέω το ένα μπαίνει στη διαβούλευση σε περίπου δύο εβδομάδες και αφορά στην αδειοδότηση των περιφερειακών καναλιών και το άλλο αμέσως μετά αφού εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο για την αδειοδότηση των ραδιοφώνων, θέλουμε λοιπόν μέσα στους επόμενους μήνες, ως προς την έγκριση από το υπουργικό τελειώνουμε δηλαδή ένα μένει, να έχουμε ολοκληρώσει όλο αυτό το κομμάτι της μεταρρύθμισης.