Τρέχον Άρθρο
Στη Διαρκή Επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της ΕΡΤ

Στη Διαρκή Επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της ΕΡΤ

Στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της ΕΡΤ και την εφαρμογή του Κανονισμού EMFA

Εισήχθη σήμερα 13 Νοεμβρίου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη, προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής, το σχέδιο νόμου, με τίτλο: «Εκσυγχρονισμός νομικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας της «Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης Ανώνυμης Εταιρείας (Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.)» και ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα της και της ανταγωνιστικότητάς της στην αγορά των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης – Λήψη μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1083 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Απριλίου 2024, σχετικά με τη θέσπιση κοινού πλαισίου για τις υπηρεσίες μέσων ενημέρωσης στην εσωτερική αγορά και την τροποποίηση της οδηγίας 2010/13/ΕΕ (Ευρωπαϊκός Κανονισμός για την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης – EUROPEAN MEDIA FREEDOM ACT)».

12 χρόνια μετά την τελευταία νομοθετική παρέμβαση που είχε γίνει για την ΕΡΤ το σχέδιο νόμου επισφραγίζει με καινοτόμες διατάξεις τη νέα εποχή στην οποία βρίσκεται πλέον η ελληνική Δημόσια Ραδιοφωνία και Τηλεόραση, ενισχύοντας το ανθρώπινο δυναμικό της, τον δημόσιο ρόλο της και την εξωστρέφειά της, συνεχίζοντας την προσπάθεια που γίνεται να μπει «τάξη» σε ζητήματα γύρω από το τοπίο των ΜΜΕ, τα οποία για χρόνια έμεναν αρρύθμιστα.

Υπενθυμίζεται ότι η ΕΡΤ είναι από τους πρώτους δημόσιους φορείς που απέκτησαν Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο με διαγωνιστική διαδικασία μέσω του ανεξάρτητου ΑΣΕΠ και με τις βελτιώσεις στο περιεχόμενό της παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες ενημέρωσης και ψυχαγωγίας στο κοινό, έχοντας 24ωρη ενημερωτική κάλυψη μέσω του ΕΡΤNEWS, με το  ERTFlix να ξεπερνά τα 16 εκ. views κάθε μήνα και την ενίσχυση της προσβασιμότητας για Άτομα με Αναπηρία.

Επιπλέον, το σχέδιο νόμου φέρνει διατάξεις που ενισχύουν στον πυρήνα της την αληθινή έννοια της ελευθερίας του Τύπου, ενσωματώνοντας στην εσωτερική έννομη τάξη τις προβλέψεις ενός σημαντικού ευρωπαϊκού Κανονισμού, του European Media Freedom Act.

Οι βασικότερες διατάξεις του σχεδίου νόμου αναφορικά με την ΕΡΤ είναι οι εξής:

Βελτιώνεται η εισπραξιμότητα του ανταποδοτικού τέλους υπέρ ΕΡΤ στους λογαριασμούς ενέργειας, το οποίο συσσωρεύεται εδώ και χρόνια ανείσπρακτο, παρά το γεγονός ότι αποτελεί το βασικό έσοδο της ΕΡΤ.

Από την επαναλειτουργία της το 2014, περίπου 900.000 ΑΦΜ (ιδιωτών και νομικών προσώπων) χρωστούν μικροποσά (από 3 έως 50 ευρώ), ποσά που δεν εισέπρατταν και δεν εισπράττουν οι πάροχοι ενέργειας από τους οφειλέτες και κατ’ επέκταση δεν απέδωσαν στην ΕΡΤ. Η εισπραξιμότητα του ανταποδοτικού τέλους έχει φτάσει σήμερα στο 98%, χάρη στις κινήσεις της ΕΡΤ, η οποία έχει προχωρήσει σε νομικές ενέργειες έναντι όλων των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας ως προς το θέμα των ανείσπρακτων παρελθόντων ετών.

Τι αλλάζει σήμερα;

  1. Ορκωτοί ελεγκτές, ελέγχουν τις ετήσιες απολογιστικές καταστάσεις που παραδίδουν στην ΕΡΤ οι πάροχοι ενέργειας.
  2. Μετά από την ετήσια εκκαθάριση και τη βεβαίωση των ορκωτών ελεγκτών, σε σύμπραξη με την ΑΑΔΕ βεβαιώνονται οι οφειλές και με βάση τον ΑΦΜ του κατόχου της παροχής ενέργειας εισπράττονται μέσω της ΑΑΔΕ, ΠΡΟΦΑΝΩΣ μόνο κατά το μέρος που αφορά στο ανταποδοτικό τέλος και όχι στο σύνολο των οφειλών προς τους παρόχους.
  3. Εφάπαξ απολογιστικός έλεγχος από ορκωτούς ελεγκτές για το σύνολο των ανείσπρακτων ποσών παρελθόντων ετών και βεβαίωσή τους μέσω της ΑΑΔΕ.
  4. Απαγορεύεται στους παρόχους ενέργειας να προτείνουν ή να αποδέχονται διακανονισμούς ή εξοφλήσεις/εκκαθαρίσεις λογαριασμών ενέργειας από τις οποίες εξαιρείται η καταβολή του ανταποδοτικού τέλους, ενώ θεσπίζονται κυρώσεις για τη μη συμμόρφωση των παρόχων στις διατάξεις.

Αυτό το «νοικοκύρεμα» και η είσπραξη των οφειλών που έχουν οι πάροχοι ενέργειας προς την ΕΡΤ επιστρέφει ένα τεράστιο «χαμένο» χρηματικό ποσό στην Δημόσια Τηλεόραση η οποία με τη σειρά της θα αποδίδει ένα μέρος του πίσω στο Ελληνικό Δημόσιο.

Συγκεκριμένα από τα χρήματα αυτά, όσα θα εισπραχθούν μέσω της ΑΑΔΕ, η ίδια η ΑΑΔΕ θα κρατήσει ένα ποσοστό 10% (αντί για 20% που προβλέπεται συνήθως για τις εισπράξεις της ΑΑΔΕ υπέρ τρίτων) και τα υπόλοιπα θα αποδοθούν στην ΕΡΤ, της οποίας εξαρχής αποτελούν έσοδο. 

Τα έσοδα της ΕΡΤ επιστρέφουν στην υπηρεσία των πολιτών στο πλαίσιο της αποστολής της.

Και φυσικά η ΕΡΤ κάθε χρόνο από τα έσοδά της καταβάλει ετήσιο μέρισμα στο δημόσιο, ενδεικτικά αυτό ήταν 10,2 εκ. ευρώ για το 2024 και για το 2025 υπολογίζεται σε 15,7 εκ. ευρώ.

Άρα και με αυτόν τον τρόπο θα πηγαίνουν στα δημόσια έσοδα – πλεονάσματα που χρηματοδοτούν και εξοικονομούν πόρους για το κράτος συνολικά, για τους πολίτες και για κάθε είδους κοινωνικές δαπάνες.

  • Εκσυγχρονίζεται η διοικητική δομή της ΕΡΤ με αύξηση των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου από 7 σε 9, όπως στις περισσότερες Ανώνυμες Εταιρείες του Δημοσίου, με τη συμμετοχή ακαδημαϊκού από τον κλάδο των ΜΜΕ και οικονομολόγου.

Παράλληλα σε συνέχεια των προβλέψεων του νόμου για τον ορισμό διοικήσεων σε φορείς του Δημοσίου μετά τον Πρόεδρο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο που επελέγησαν μέσω ΑΣΕΠ-υπενθυμίζεται ότι η ΕΡΤ είναι ένας από τους πρώτους φορείς του Δημοσίου που ολοκλήρωσε τον ορισμό Προέδρου και Δ/νοντα Συμβούλου μέσω ΑΣΕΠ- καθορίζεται η διαδικασία επιλογής των γενικών διευθυντών της ΕΡΤ με δημόσια πρόσκληση.

  • Παρέχεται πρόσθετη αμοιβή αποδοτικότητας στο τακτικό προσωπικό της ΕΡΤ – Bonus

Μετά από περισσότερα από 10 χρόνια το τακτικό προσωπικό της ΕΡΤ θα λαμβάνει έμμεση αύξηση αποδοχών με τη μορφή κινήτρου, ύψους ΕΩΣ 6,5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, κάτι το οποίο είχε προαναγγείλει και ο Πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στο Ραδιομέγαρο την περασμένη άνοιξη, – εφόσον ο ισολογισμός της εταιρείας παραμένει πλεονασματικός και εφόσον επιτυγχάνονται οι στόχοι του ετήσιου Στρατηγικού και Επιχειρησιακού σχεδίου της ΕΡΤ –.

Τα τελευταία 5 χρόνια, η ΕΡΤ έχει κατορθώσει να είναι πλεονασματική χάρη στον εξορθολογισμό των δαπανών και την αύξηση των εσόδων της. Επιστρέφει, λοιπόν, μέρος αυτού του πλεονάσματος στους εργαζόμενούς της, ως επιβράβευση για τη συνεισφορά τους στην αποστολή της εταιρίας.

  • Innovation Hub – Συστήνεται ειδική ομάδα καινοτομίας και σύγχρονων τεχνολογιών στην ΕΡΤ

Με αυτή την ειδική ομάδα εργασίας η ΕΡΤ θα μπορεί να αξιοποιήσει και να ενσωματώσει στη λειτουργία της βέλτιστες πρακτικές του εξωτερικού, νέες τεχνολογίες και να βελτιώσει το παρεχόμενο προς τους τηλεθεατές και ακροατές περιεχόμενο. Παράλληλα, η ΕΡΤ «ανοίγεται» ουσιαστικά στην κοινωνία με συμπράξεις και συνεργασίες με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, Πανεπιστήμια, ΟΤΑ κλπ, συμμετέχοντας ταυτόχρονα σε διεθνή fora.

  • Θεσπίζεται για πρώτη φορά πλαίσιο για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη.

Ενισχύεται ο δημόσιος ρόλος της ΕΡΤως φορέα κοινωνικής προσφοράς, καθώς και περιφερειακής ανάπτυξης και θεσμοθετείται η δυνατότητα συνεργασιών με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα Επιμελητήρια μέσω δράσεων κοινωνικού, πολιτιστικού και ενημερωτικού χαρακτήρα.

  • Εκπαιδευτική Τηλεόραση και Αξιοποίηση του Ραδιοτηλεοπτικού Περιεχομένου της ΕΡΤ

Το πλούσιο αρχείο και το οπτικοακουστικό υλικό της ΕΡΤ το οποίο αποτελεί μια αποτύπωση της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας θα μπορεί να χρησιμοποιείται για την ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας.

Παράλληλα, οι σημαντικότερες προβλέψεις που ενσωματώνονται στη εγχώρια έννομη τάξη μέσω του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για την Ελευθερία των Μέσων- European Media Freedom Act (EMFA) είναι οι εξής: 

  • Ενισχύεται η διαφάνεια στην κατανομή διαφημιστικών πόρων από τον δημόσιο τομέα. Μετά τις προβλέψεις που ήδη έχουν νομοθετηθεί μέσω των Ν. 5212/2025 και Ν. 5005/2022 για τα Μητρώα Έντυπου και Ηλεκτρονικού Τύπου εισάγεται για πρώτη φορά η υποχρέωση των φορέων του δημόσιου τομέα να δημοσιοποιούν τις δαπάνες που κατανέμουν για κρατική διαφήμιση, τόσο ΠΡΙΝ τις πραγματοποιήσουν όσο και ΑΦΟΥ τις πραγματοποιήσουν.

Επιπλέον, τα ίδια τα ΜΜΕ υποχρεούνται να δημοσιοποιούν και εκείνα τα ποσά που έλαβαν από κρατικές διαφημίσεις.

Πρόκειται για μια ρύθμιση- τομή με την οποία ενισχύεται ακόμα περισσότερο η λογοδοσία ως προς τον τρόπο με τον οποίο οι δημόσιοι πόροι διατίθενται για κρατική διαφήμιση, ενώ, ταυτόχρονα καθιερώνεται η υποχρέωση του Ε.Σ.Ρ. να συντάσσει ετήσια έκθεση σχετικά με την κατανομή της κρατικής διαφήμισης.

  • Ενισχύεται και μέσω του EMFA η υποχρέωση να αναρτώνται με εμφανή και εύκολα προσβάσιμο τρόπο στους ιστοτόπους των ΜΜΕ, τα στοιχεία της ιδιοκτησίας τους, αλλά και πληροφορίες για το συνολικό ετήσιο ποσό των δημοσίων πόρων τους, με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας.
  • Ελληνικό Συμβούλιο Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης: Εισάγεται για πρώτη φορά στην εθνική έννομη τάξη η δυνατότητα ίδρυσης ενός θεσμικού ανεξάρτητου μηχανισμού αυτορρύθμισης. Το Συμβούλιο θα αποτελείται από το σύνολο αντιπροσωπευτικών ενώσεων συντακτών και εργαζομένων και θα αποτελεί σημαντικό θεσμικό συνομιλητή της Πολιτείας εμβαθύνοντας τον διάλογο για ζητήματα που αφορούν τα ΜΜΕ, ενώ ο αυτορρυθμιστικός χαρακτήρας του εγγυάται την απαλλαγή από οποιαδήποτε εξάρτηση.
  • Παρέχεται θεσμική και οικονομική υποστήριξη στη λειτουργία του Παρατηρητηρίου για τις Καταχρηστικές Αγωγές κατά της Ελευθερίας του Τύπου (SLAPPs), το οποίο έχει συσταθεί από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Συντακτών (ΠΟΕΣΥ).
  • Θεσμοθετείται Εθνική Στρατηγική για την Παιδεία στα Μέσα με σκοπό την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης, την ενίσχυση της κατανόησης των λειτουργιών των ΜΜΕ.
  • Θεσπίζεται Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ασφάλεια των Δημοσιογράφων, το οποίο εκπονείται από τη ΓΓΕΕ., κατόπιν εισήγησης της Ομάδας Εργασίας Συντονισμού (Task Force) για την Ασφάλεια των Δημοσιογράφων.
  • Διασφαλίζεται μέσω του κανονισμού η κατοχύρωση της συντακτικής ανεξαρτησίας, τόσο για τους εργαζόμενους στα ΜΜΕ όσο και για τα ίδια τα Μέσα με την καθιέρωση διαφανών κανόνων για την προστασία της ουσιαστικής συντακτικής ελευθερίας και ανεξαρτησία τους κατά την ενάσκηση της επαγγελματικής τους δραστηριότητας.

Αναφορικά με αιτιάσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης για το κομμάτι της ελευθερίας του Τύπου, ο Υφυπουργός ανέφερε: «Η αλήθεια είναι ότι δεν περίμενα κάτι διαφορετικό από τα κόμματα τα οποία ζουν σε μια άλλη χώρα και σε μια άλλη πραγματικότητα. Τα ίδια κόμματα διάβασαν μάλλον ένα άλλο σχέδιο νόμου γιατί παρουσίασαν μια άλλη εικόνα από την αληθινή και ως προς την εικόνα στην ΕΡΤ, νομίζω ότι το να κάθομαι εγώ να σας λέω αν έξω είναι μέρα ή νύχτα παρέλκει. Παρόλα αυτά είναι από ειρωνικό ως προκλητικό, εκπρόσωποι κομμάτων που όλα μαζί απάρτιζαν την συγκυβέρνηση του 2015-2019, όπου η ΕΡΤ παρέπεμπε σε Βόρεια Κορέα, δηλαδή ήταν η βέλτιστη πρακτική για να την πάρει όπως είναι το εκεί καθεστώς και να την εφαρμόσει, να «κουνάνε το δάχτυλο» για την ΕΡΤ από το 2019 και μετά, που αναγνωρίζεται από όλα τα διεθνή πρακτορεία ως το πιο αξιόπιστο μέσο ενημέρωσης. (…) Έχω εδώ την ετήσια έκθεση για το κράτος δικαίου της Κομισιόν. Κάποια στιγμή διαβάστε την. Δεν την έχει συντάξει ούτε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ούτε η Νέα Δημοκρατία, ούτε κάποιος από εμάς. Είναι ο χάρτης, είναι η πυξίδα, είναι η ουσία, είναι το δια ταύτα της Κομισιόν -όχι κάποιου από εμάς ή κάποιου από εσάς- για το κράτος δικαίου σε κάθε χώρα. Διαβάστε να δείτε πού είναι η πατρίδα μας, πού ήταν -η χώρα των αμετάκλητα καταδικασμένων υπουργών από το Ειδικό Δικαστήριο- και πού είναι σήμερα. Πάνω από τα μισά κράτη μέλη έχουν πολλές παραπάνω συστάσεις. Εμείς έχουμε πολύ λιγότερες γιατί το έχουμε κάνει μια σειρά από ενέργειες που είναι η Task Force, που είναι το διεθνές κέντρο εκπαίδευσης και ασφάλειας δημοσιογράφων, που είναι η κατάργηση του αδικήματος της απλής δυσφήμισης, που είναι η ενίσχυση της διαφάνειας. Είναι όλα όσα έχουμε κάνει συνολικά για τα μέσα, τα μητρώα. Λειτουργούν όλα με κανόνες. Κάποτε έπαιρνε διαφήμιση ένα μέσο το οποίο μπορεί να πλήρωνε τον ίδιο δημοσιογράφο και για την τηλεόραση και για το ραδιόφωνο και για την εφημερίδα. Είναι πολύ μεγάλες τομές αυτές που έχουν γίνει και είναι και μεγάλη τομή και το σημερινό νομοσχέδιο».

Για τις αιτιάσεις που ακούστηκαν για το διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΤ. «Δεν το πίστευα αυτό που άκουγα, γιατί πάλι νόμιζα ότι βρισκόμουν σε κάποια άλλη χώρα. Και απευθύνομαι σε βουλευτές κομμάτων, όχι σε εσάς προσωπικά, που κυβέρνησαν αυτόν τον τόπο. Τους προέδρους και τους διευθύνοντες και τα μέλη του ΔΣ της ΕΡΤ μέχρι να αλλάξει ο νόμος και να έρθει ο ΑΣΕΠ, ποιος τους διόριζε; Βγαίνανε με κλήρωση; Βγαίνανε με ΑΣΕΠ; Οι υπουργοί των κυβερνήσεών σας δεν τους όριζαν με μια απλή υπουργική απόφαση και μετά εγκρίνονταν μέσω γενικής συνέλευσης. Έτσι δεν γινόταν; Ή κάνω λάθος; Ο πρώτος πρόεδρος και ο πρώτος διευθύνων σύμβουλος που μπήκαν στη διαδικασία να κάνουν αίτηση με πολύ συγκεκριμένα on off κριτήρια, δώσανε γραπτές εξετάσεις με κλειστά φύλλα, βαθμολογήθηκαν απ’ το ΑΣΕΠ, πέρασαν συνέντευξη από το ΑΣΕΠ, αξιολογήθηκαν τα κριτήρια τους ήταν ο Γιάννης Παπαδόπουλος και ο Κώστας Παπαβασιλείου, δηλαδή οι εν ενεργεία.

Και γιατί πάει από 7 στο 9 (ο αριθμός των μελών του ΔΣ); Κάντε έναν κόπο να δείτε τι συμβαίνει στα διοικητικά συμβούλια εταιρειών του Δημοσίου και τέτοιου μεγέθους μάλιστα. Η δυνατότητα που είχαμε νομοθετικά είναι να πάμε μέχρι 11 και πήγαμε στο 9 και δεν μείναμε σε αυτό, είπαμε -εννοείται- οι δύο θα είναι πάλι από τους εργαζόμενους που ψηφίζονται, ο ένας θα είναι υποχρεωτικά καθηγητής δημόσιου πανεπιστημίου στο αντικείμενο αυτό και οι υπόλοιπες οι προβλέψεις οι οποίες υπάρχουν».

Για το προσωπικό της ΕΡΤ: «Κάνατε κάτι όλοι εσείς για το προσωπικό της ΕΡΤ; Παρά μόνο να στήνετε μνημεία και να κάνετε σόου έξω από την ΕΡΤ; Ασχοληθήκατε ποτέ με τους ανθρώπους αυτούς; Οι άνθρωποι αυτοί μετά από χρόνια θα πάρουν πίσω ένα μέρος των κόπων τους και όσων στερήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, όπως συμβαίνει συνολικά με κάθε μισθωτό και κάθε ελεύθερο επαγγελματία με τη φορολογική μεταρρύθμιση που θα κάνουμε και ισχύει και για τους υπαλλήλους της ΕΡΤ από 1/1/2026. Και κάποιοι ειρωνεύτηκαν τα κριτήρια. Βεβαίως είναι όρος να είναι πλεονασματική η ΕΡΤ. Γιατί ξέρετε, εμείς δεν είμαστε μπαταχτσήδες, όπως οι δικές σας κυβερνήσεις. Εμείς δεν πιστεύουμε στο «λεφτά υπάρχουν». Εμείς δεν θέλουμε να πληρώνεται κάποιος από δανεικά. Άκουσα μέχρι και πρόταση να καταργηθεί το 3ευρώ. Μάλιστα. Να καταργηθεί το 3ευρώ, άρα να κλείσει η ΕΡΤ. Γιατί αν καταργηθεί το ευρώ, αντί να παίρνουν τα έσοδά τους από το 3 ευρώ, το οποίο ναι οι Έλληνες φορολογούμενοι το πληρώνουν και είμαστε υπόλογοι σε εκείνους, απλά θα πηγαίνουν πάλι από τους Έλληνες φορολογούμενους σε κρατική χρηματοδότηση. Δηλαδή το ίδιο πράγμα. Απλά για να «είμαστε» δημοφιλείς λέμε «να καταργήσουμε το 3ευρω». Θα πάρουν λοιπόν μέχρι 6,5 εκατομμύρια ευρώ, υπό τον όρο βέβαια επίτευξης στόχων, γιατί δεν είναι δικά μας τα λεφτά αυτά. Δεν μας ανήκουν, ούτε έχουν φυτρώσει έξω από τη Βουλή ή έξω από κάποιο υπουργείο λεφτόδεντρα για να τα δίνουμε τα χρήματα αυτά, για να είμαστε ευχάριστοι. Θέλουμε, εφόσον οι διοικήσεις ασκούν σωστά τα καθήκοντά τους και εφόσον επιτυγχάνονται πλεονάσματα, ένα μέρος αυτών να πηγαίνουν πίσω στο τακτικό προσωπικό της ΕΡΤ. Εδώ θα είστε και εδώ θα είμαστε αν θα πάνε. Αλλά όταν θα πάνε, τότε να δούμε τι θα πείτε στους ανθρώπους αυτούς που τους χορτάσατε με μνημεία και με μεγάλα λόγια».

Για το ανταποδοτικό τέλος. «Το είπα, λέει «με μεγάλη υπερηφάνεια» η κυρία Φωτίου, ότι θα μπει μια τάξη. Ναι, γιατί είμαστε η κυβέρνηση που μια σειρά από αποστήματα που δημιουργήθηκαν διαχρονικά από τη μεταπολίτευση -και με δική μας ευθύνη σε κάποια χρόνια που κυβερνήσαμε- τα σπάμε. Και είναι απόστημα το να έχεις τη δημόσια τηλεόραση και να μην μπορεί να ξέρει γιατί 50 εκατομμύρια ευρώ δεν τα έχει εισπράξει από παρόχους ενέργειας. Ποιοι χάιδευαν τα αυτιά των παρόχων ενέργειας; Αυτό το επιχείρημα, το οποίο χρησιμοποίησαν σχεδόν όλα τα κόμματα, φανερώνει το εντελώς αντίθετο. Όλοι εσείς που τους αφήνατε να χρωστάνε, να μην πληρώνουν -γιατί εγώ καλή τη πίστει δέχομαι ότι δεν τα εισέπραξαν εκείνοι από τους πολίτες και δεν τα απέδωσαν και μάλλον αυτό συμβαίνει. Πώς όμως το ξέρει αυτό η ΕΡΤ; Πώς μπορεί να ξέρει ο εκάστοτε πρόεδρος της ΕΡΤ, ή το εκάστοτε μέλος του ΔΣ της ΕΡΤ ότι πράγματι η Α ή Β εταιρεία ενέργειας, ενώ έπρεπε να εισπράξει 10, εισέπραξε 8 και έδωσε 8; Πώς μπορεί να το ξέρει; Αν δεν βάλει ορκωτούς ελεγκτές δεν μπορεί να το ξέρει. Αλλά το αμίμητο το είπε η κυρία Τσαπανίδου. Θέλουν εκτός από τις εποχές της Άνω και της κάτω πλατείας, να μας επιστρέψουν και στις εποχές του «δεν πληρώνω». Είπατε: «Μα θα πάρει, λέει, πίσω τα χρήματα από ανθρώπους οι οποίοι δεν πλήρωσαν». Τι είπατε με λίγα λόγια; Τι προτείνετε; Αυτοί οι οποίοι δεν πληρώνουν  «Δεν πειράζει, αφήστε το». Άρα τι λέτε; Λέτε στο 98% των πολιτών που πληρώνει που μας βλέπει ότι είναι «κορόιδα» και δεν πειράζει, δεν πειράζει. Αυτό είπατε.

Είναι συνειδητή απόφαση της κυβέρνησης να αυξήσει τα έσοδα του κράτους μειώνοντας φόρους. Γιατί πρέπει επιτέλους να σεβαστούμε τους νοικοκυραίους που ειρωνεύεστε, τους ανθρώπους δηλαδή που όλα αυτά τα χρόνια πληρώνουν φόρους και εισφορές. Δεν είναι κορόιδα οι 98% -γιατί έχει αυξηθεί τόσο η εισπραξιμότητα, επί των ημερών σας ήταν 93% εισπραξιμότητα γι’ αυτό και, για να ξέρουν οι πολίτες που μας βλέπουν, ότι από τα 49,3 εκατομμύρια ευρώ ανείσπρακτα τα 32,6, δηλαδή το 66%, δημιουργήθηκε επί των ημερών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. «Θα πάνε λέει στην ΕΡΤ;» Ρωτάει η κυρία Τσαπανίδου; Εύλογη ερώτηση. Θα παρακρατήσει η ΑΑΔΕ που θα κάνει όλη αυτή τη διαδικασία, όπως προβλέπει ο νόμος, το 10% και το υπόλοιπο 90% θα πάει στην ΕΡΤ. Πόσο δίνει τη δυνατότητα ο νόμος στην ΑΑΔΕ να παρακρατήσει; Το 20%. Και σε συμφωνία μαζί τους -οι οποίοι θα κάνουν όλη τη δουλειά που είναι δική τους δουλειά, τη δουλειά της είσπραξης δεν θα παρακρατηθεί το 20%, θα παρακρατηθεί το 10%. Το υπόλοιπο 90% όσων εισπράττονται από την ΑΑΔΕ θα πηγαίνουν στην ΕΡΤ.

Η ΕΡΤ στο τέλος του χρόνου κάνοντας τον απολογισμό της και τον ισολογισμό της, αφού πληρώσει όλες τις υποχρεώσεις, θα κρατάει μέχρι 6,5 εκατομμύρια ευρώ για να δίνει στους εργαζόμενους και τα υπόλοιπα, όπως προβλέπει ο νόμος, πηγαίνουν πίσω για να πληρώνονται υποχρεώσεις για άλλους τομείς του κράτους, όπως είναι η παιδεία, η υγεία κλπ. Έτσι είναι η υγιής λειτουργία. Τα λεφτά των φορολογουμένων δεν πετιούνται στον «κάλαθο των αχρήστων».

Για την καινοτομία. «Γιατί λέει το περνάτε στο νομοσχέδιο και δεν βγάζει μια απόφαση το διοικητικό συμβούλιο; Τι θέλετε να κάνετε; Τι κρύβετε;» Μα αυτός που κρύβει δεν θεσμοθετεί. Αυτός που κρύβει δεν νομοθετεί. Αυτός που δεν έχει να κρύψει βάζει κανόνες, ένα συγκεκριμένο πλαίσιο και με βάση αυτούς τους κανόνες λειτουργεί η διοίκηση».

«Τι θέλετε να κάνετε με τη χρηματοδότηση που αφορά την ΠΟΕΣΥ για τα slapps; Άλλο ένα νέο αλισβερίσι;» Το άκουσα και αυτό από κάποιο κόμμα. Το αντίθετο καταδεικνύει γιατί η χρηματοδότηση παρέχεται χωρίς όρους, χωρίς προαπαιτούμενα και μας δεσμεύει ως κράτος. Είναι σταθερή και τα περί εξαρτήσεων καταδεικνύονται αβάσιμα.

Ελληνικό Συμβούλιο Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης: είναι βέλτιστη πρακτική που εφαρμόζεται στα περισσότερα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η λογική μας είναι να ιδρυθεί όχι από το κράτος, όχι να βάλουμε εμείς δηλαδή τα στεγανά, αλλά από τους ίδιους τους ενδιαφερόμενους. Φορέας όπου οι ιδιοκτήτες των μέσων και δημοσιογράφοι- συντάκτες από κοινού θα αποτελέσουν τον συνομιλητή του κράτους για κάθε ζήτημα ελευθερίας του Τύπου και για κάθε άλλο θεσμικό ζήτημα. Άκουσα κάτι για το ΕΣΡ. Το τι είναι η ανθρώπινη αξιοπρέπεια καταρχάς το προβλέπει το Σύνταγμα, η Χάρτα Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, η ΕΣΔΑ, η νομολογία κάθε ελληνικού αλλά και διεθνών δικαστηρίων. Αυτή τη νομοθεσία καλείται να την εφαρμόσει το ΕΣΡ, το οποίο μάλιστα να σας πω ότι είναι πάνω από κάθε τέτοια πρωτοβουλία. Πάρα πολλά είναι αποτέλεσμα της διαβούλευσης. Γιατί κάποια άρθρα, ενώ ήταν στη διαβούλευση θα έρθουν σε επόμενα νομοσχέδια; Γιατί εμείς σεβόμαστε την διαβούλευση και δεν την κάνουμε στο πόδι. Γιατί στο πλαίσιο της διαβούλευσης εκρίθη ότι ένα μικρό μέρος αυτών των άρθρων αυτού του μέρους, του EMFA, έχει ζήτημα επικάλυψης με ήδη ισχύουσα νομοθεσία και γι’ αυτό το λόγο, για να μην υπάρχει πολυνομία, θα έρθει σε επόμενα νομοσχέδια με καλύτερη διατύπωση. Γι’ αυτό και γίνεται η διαβούλευση. Αλλιώς θα ερχόμασταν κατευθείαν σήμερα να συζητούσαμε ένα σχέδιο νόμου και γι αυτό το λόγο οι φορείς όλο αυτό το είδαν. Υπήρξε αλληλογραφία. Υπήρξαν παρατηρήσεις. Εμείς τους σεβόμαστε τους φορείς και δεν τους εργαλειοποιούμε.».

«Κάναμε δώρο», λέει, «στους παρόχους ενέργειας». Καταρχάς να σας θυμίσω ότι είμαστε η πρώτη κυβέρνηση μεταπολιτευτικά, η οποία πήγε και πήρε λεφτά από τους παρόχους ενέργειας για να στηρίξει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις για το ρεύμα. Είμαστε η κυβέρνηση που έχει δώσει τα περισσότερα λεφτά από οποιαδήποτε άλλη στην Ευρώπη για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων στη μεγάλη πληθωριστική κρίση όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και σε όλη την Ευρώπη για την ενέργεια. Δεν θυμάμαι κανέναν από τους «κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη»- «κάτω το κεφάλαιο», τα κόμματα που ξέρουν να κάνουν μόνο πορείες χωρίς αιτήματα και καταλήψεις, αυτά όλα τα κόμματα αυτού του πολιτικού χώρου να έχει πάρει ένα σεντ από εταιρείες παροχής ενέργειας Και γιατί πάει από 0,5% σε 1%; Γιατί μέχρι πρότινος δεν υπήρχε καμία υποχρέωση, κανένας έλεγχος, καμία λειτουργία. Τώρα τους βάζουμε μια σειρά από υποχρεώσεις για να μπορούμε να ξέρουμε τι συμβαίνει. Μηνιαίους απολογισμούς, ετήσιους απολογισμούς, ελέγχους. Δεν έχει καμία σχέση η υποχρέωση που είχε μέχρι πρότινος ένας πάροχος ενέργειας ως προς την ΕΡΤ με αυτά τα οποία έχει τώρα και όπως αντιλαμβάνεστε ένα νομοσχέδιο δημιουργείται ως αποτέλεσμα μιας διαβούλευσης. Όλοι μέχρι τώρα τι ξέρανε; «Ότι ό, τι μαζέψουμε θα το δώσουμε- μισό τοις εκατό». Τώρα δεν πάει έτσι. Τώρα μπαίνουν κανόνες, μπαίνουν προϋποθέσεις, μπαίνουν μια σειρά από υποχρεώσεις και είναι εύλογο το 0,5% να πάει 1% γιατί στην πραγματικότητα σε αυτό το 0,5% ήταν όσα είχαν διάθεση να εισπράξουν. Από κει και πέρα απλά συσσωρευόταν ένα συγκεκριμένο ποσό.

Για την διαφάνεια στην διαφήμιση δεν άκουσα κάτι. Δεν το θεωρείτε τομή; Το θεωρείτε λίγο; Θεωρείτε λίγο κάτι το οποίο συνέβαινε ανάποδα για δεκαετίες; Δεν υπήρχε κανένας απολογισμός στην κρατική διαφήμιση. Όλοι εσείς που φωνάζετε για την κρατική διαφήμιση δεν σας άρεσε τίποτα. Ούτε αυτό σας άρεσε; Δεν θέλετε δηλαδή να υπάρχει έλεγχος και να υπάρχει λογοδοσία; Μάλλον ούτε αυτό σας άρεσε. Μιλήσατε για την αγοραστική δύναμη. Και αναρωτιέμαι γιατί το είδα και σε κάποια πρωτοσέλιδα αντιπολιτευόμενου τύπου. Ξέρετε, ο Κυριάκος Μητσοτάκης το 2019 δεν εξελέγη πρωθυπουργός στο Λουξεμβούργο και τώρα πάει προς το 2027 για να πάει σε εκλογές, παραδίδοντας στις εκλογές, διεκδικώντας την επανεκλογή του σε μια Βουλγαρία. Ως προς την αγοραστική δύναμη, εγώ δεν αμφισβητώ αυτό το στατιστικό, ούτε ουδέποτε το έχω αμφισβητήσει. Όμως να δούμε λίγο την πραγματικότητα. Η Ελλάδα όταν αναλάβαμε ως κυβέρνηση ήταν στο 63% της Ευρώπης ως προς την αγοραστική δύναμη. Στο 63% τώρα έχει πάει στο 70%. Είναι η πρώτη χώρα σε ρυθμούς αύξησης της αγοραστικής δύναμης των πολιτών. Εάν δε πάμε και στην ατομική κατανάλωση, φαίνονται και τα λεφτά τα οποία δεν δηλώνονται, η Ελλάδα δεν είναι προτελευταία. Η Ελλάδα είναι 7η από το τέλος. Άρα, Λουξεμβούργο δεν έχει γίνει. Έχουμε πολύ δρόμο ακόμα, αλλά είναι πολύ καλύτερα τα πράγματα από ό,τι ήταν όταν παραδώσατε εσείς. Άλλο που έχετε διασπαστεί και μπορεί να έχετε και νέες διασπάσεις. Αυτό δεν μας αφορά εμάς. Θα σας πω τι συγκρίνω. Συγκρίνω μία περίοδο: που παραλάβαμε και που έχουμε πάει. Δεν συγκρίνω εμάς με το μηδέν, που είναι ο χαμηλότερος πήχης, που είναι ο ΣΥΡΙΖΑ. Μια κυβέρνηση κρίνεται για το τι παρέλαβε και τι παραδίδει κάθε χρόνο με κάθε προϋπολογισμό που ψηφίζει. Ο μέσος μισθός έχει αυξηθεί 30%. Και θα μου πείτε έχει ακρίβεια. Βεβαίως έχει ακρίβεια, αλλά ακόμα και αν το βάλουμε με όρους αγοραστικής δύναμης, δηλαδή αν βάλουμε και τον πληθωρισμό μέσα, τότε έχει αυξηθεί κατά 12%. Συγκρίνω μια περίοδο κρίσεων όπως αυτή που διανύουμε, πρωτοφανούς πληθωρισμού, όπου η Ελλάδα έχει διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης από την Ευρώπη, με μια περίοδο όπου «έβρεχε ανάπτυξη» στην Ευρώπη δηλαδή μέχρι το 2019 και στη χώρα μας κρατούσαμε ομπρέλα. Αν κάποιος από αυτούς που μας βλέπει τους συμπολίτες μας έχει απορία γιατί κολλάει η βελόνα, είναι το ότι έρχονται εκπρόσωποι κομμάτων στη Βουλή και κάνουν το μαύρο άσπρο».

https://youtu.be/XBpFdy6khzY

https://youtu.be/tPjP0NSqzlM

https://www.dropbox.com/scl/fo/chsucpdyfm6fyjtyr8zuj/AEOuUkha_Y1B5td_GqtCLwA?rlkey=a76utltpoic6n3p7r3msee9dq&st=5hbfnpnq&dl=0

Copyright © 2023-2025 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr