Τρέχων Άρθρο
Eνημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Tύπου (15/10/2020)

Eνημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Tύπου (15/10/2020)

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ  και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα 

 

Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους,

Α. Εθνικά θέματα

Για δεύτερη φορά, μέσα σε λίγο καιρό, η Άγκυρα αθετεί τις δεσμεύσεις της. Ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών, κατά την πρόσφατη σύντομη συνάντηση με τον Έλληνα ομόλογό του, είχε δεσμευτεί πως θα προτείνει ημερομηνία για τη διεξαγωγή στην Τουρκία του 61ου γύρου των διερευνητικών επαφών. Όμως, αντί της πρόσκλησης, είχαμε  πρόκληση. Και μάλιστα διπλή. Γεγονός που αποδεικνύει την αναξιοπιστία της Τουρκίας, αλλά και περιφρόνηση στα Συμπεράσματα του Συμβουλίου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 1ης και 2ας Οκτωβρίου 2020. Ευρωπαϊκό Συμβούλιο που συνεδριάζει εκ νέου σήμερα.

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης βρίσκεται ήδη στις Βρυξέλλες όπου τόσο ο ίδιος, όσο και ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης θα θέσουν προς τους Ηγέτες των χωρών μελών της Ένωσης τις τελευταίες τουρκικές προκλήσεις, με το άνοιγμα του παραλιακού μετώπου της Αμμοχώστου και τη νέα έξοδο του Oruc Reis σε περιοχές που επικαλύπτουν τμήματα της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Ιδίως, μάλιστα, το γεγονός ότι και οι δύο αυτές προκλητικές κινήσεις της Άγκυρας συγκρούονται ευθέως με συγκεκριμένες παραγράφους των Συμπερασμάτων του πρόσφατου Συμβουλίου Κορυφής.

Η Ελλάδα παραμένει σταθερά προσηλωμένη στη θέση που διατύπωσε ο Πρωθυπουργός από την πρώτη έξοδο του τουρκικού ερευνητικού και συνοψίζεται στη φράση «σταματούν οι προκλήσεις, αρχίζουν οι συζητήσεις». Όπως τότε, έτσι και τώρα υπογραμμίζουμε ότι επανάληψη των διερευνητικών δεν μπορεί να γίνει υπό καθεστώς απειλών και εκβιασμών. Δεν μπορεί να υπάρξουν διερευνητικές όσο το Oruc Reis παραμένει στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.

Δεν μπορεί η Τουρκία  να προκαταλαμβάνει τη συζήτηση με  ένα ερευνητικό σκάφος στην περιοχή που υποτίθεται ότι θέλει να οριοθετήσουμε.

Η Ελλάδα επιμένει με ψύχραιμη αυτοπεποίθηση στη διπλωματία. Και συνεχίζει την προσπάθεια ενίσχυσης των στρατηγικών συμμαχιών της. Διαπιστώνεται, ήδη, υιοθέτηση των θέσεών μας, όχι μόνο από την Ε.Ε., αλλά και από τις Η.Π.Α., που έχουν εγκαταλείψει την τακτική των ίσων αποστάσεων, καταγγέλλουν την Τουρκία ότι  αυξάνει μονομερώς τις εντάσεις στην περιοχή και την καλούν να τερματίσει αυτήν την προσχεδιασμένη πρόκληση και να ξεκινήσει αμέσως διερευνητικές συνομιλίες με την Ελλάδα. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα κάνει σε επιχειρησιακό επίπεδο -όπως έκανε και στην προηγούμενη έξοδο του Oruc Reis- ό,τι πρέπει. Οι Ένοπλες Δυνάμεις κινούνται στο πλαίσιο της αποστολής τους για την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων. Έχουν αποδείξει πολλές φορές φέτος, ότι είναι ικανές να φέρουν σε πέρας το έργο τους.

 Β. Σχέδιο Νόμου «Ρύθμιση οφειλών και παροχή 2ης ευκαιρίας»

Κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή των Ελλήνων, το νομοσχέδιο για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή 2ης ευκαιρίας σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Πρόκειται για μια μεγάλη μεταρρύθμιση που αντιμετωπίζει το μείζον ζήτημα του ιδιαίτερα υψηλού ιδιωτικού χρέους που συσσωρεύθηκε και διογκώθηκε κατά την πολυετή οικονομική κρίση στην Πατρίδα μας. Και που αποτελούσε βαρίδι τόσο για την οικονομία όσο και για την κοινωνία. Το Σχέδιο Νόμου είναι:

Ολιστικό, καθώς θεσπίζεται ένα ενιαίο πλαίσιο που θα αντιμετωπίζει συνολικά το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους.

Επιχειρηματικά γόνιμο, καθώς προσφέρει τη δυνατότητα επανεκκίνησης της επιχειρηματικότητας, μέσω της δεύτερης ευκαιρίας, ενώ καταπολεμά το φαινόμενο των επιχειρήσεων «ζόμπι».

Κοινωνικά ευαίσθητο και δίκαιο, καθώς ξεκαθαρίζει «η ήρα από το στάρι» -δηλαδή τους κρυμμένους «στρατηγικούς κακοπληρωτές»- και λαμβάνεται μέριμνα για τις πραγματικά ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Καινοτόμο, καθώς εισάγεται προληπτικός μηχανισμός έγκαιρης προειδοποίησης του οφειλέτη ώστε να μην χρεοκοπήσει.

Κατά συνέπεια, είναι εθνικά αναπτυξιακό, καθώς θεσπίζει ένα συνεκτικό και δυναμικό πλαίσιο για την ενίσχυση του κόσμου της εργασίας και της κοινωνικής συνοχής, προστατεύοντας στον μέγιστο δυνατό βαθμό τον παραγωγικό ιστό της εθνικής μας οικονομίας. Απαλλάσσει επιχειρήσεις και νοικοκυριά από το μόνιμο στίγμα της οικονομικής αποτυχίας, παρέχοντάς τους ουσιαστικά διέξοδο από μια οικονομική «φυλακή», μέσω της δεύτερης ευκαιρίας.

Σημειώνονται μεταξύ άλλων τα εξής:

1ον. Η προστασία της 1ης κατοικίας θεσμοθετείται πλέον ως μια πάγια πολιτική κοινωνικής προστασίας των ευάλωτων νοικοκυριών.

2ον. Παρέχεται συνολική λύση στο πρόβλημα της υπερχρέωσης των νοικοκυριών, καθώς θεσπίζεται εξωδικαστικός μηχανισμός με αποπληρωμή σε έως 240 δόσεις, για χρέη προς τράπεζες, διαχειριστές δανείων και Δημόσιο. Συνεπώς, ο οφειλέτης, εφόσον αποπληρώσει τα χρέη του σε έως 20 χρόνια, διασώζει ολόκληρη την περιουσία του και όχι μόνο την 1η κατοικία του και προστατεύει τους τραπεζικούς λογαριασμούς, τον μισθό, τη σύνταξη, τα εισοδήματά του.

3ον. Παρέχεται κρατική επιδότηση των δανείων 1ης κατοικίας των ευάλωτων νοικοκυριών για 5 χρόνια, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στη συνολική ρύθμιση χρεών και να διασώσουν ολόκληρη την περιουσία τους.

4ον. Προβλέπεται διαγραφή όλων των χρεών σε περίπτωση πλήρους οικονομικής αδυναμίας ή μη βιώσιμου χρέους, με ταυτόχρονη παροχή δεύτερης ευκαιρίας, με ταχείες διαδικασίες, με τη διαγραφή χρεών, κατόπιν ρευστοποίησης του συνόλου της περιουσίας.

Γ. Για την οικονομική πολιτική και τον Προϋπολογισμό του 2021

O Προϋπολογισμός για το 2021 -και το προσχέδιό του- καταρτίστηκε σε περιβάλλον πρωτοφανούς αβεβαιότητας, σε παγκόσμιο επίπεδο, λόγω του απροσδιόριστου χρόνου λήξης της σοβαρότερης υγειονομικής κρίσης των τελευταίων εκατό ετών. Πέρα από την αβεβαιότητα που συνδέεται με την πανδημία του κορονοϊού, η Πατρίδα μας αντιμετωπίζει τις -επίσης εξωγενείς- προκλήσεις που αφορούν τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και τις μεταναστευτικές ροές, καθώς και φυσικές καταστροφές που πλήττουν χιλιάδες συμπολίτες μας, τους οποίους η Κυβέρνηση -όπως ήδη απέδειξε- οφείλει να στηρίζει.

Στην πρωτόγνωρη αυτή συγκυρία, το εισόδημα των Ελλήνων προβλέπεται στο βασικό σενάριο του Προϋπολογισμού να παραμείνει σχεδόν αμετάβλητο για το σύνολο της διετίας 2020-2021. Η Κυβέρνηση στοχεύει στην υπέρβαση της κρίσης, με την οικονομία σε λειτουργία και την κοινωνία όρθια, και παράλληλα θέτει τις βάσεις για ταχεία ανάκαμψη και υψηλή, διατηρήσιμη, έξυπνη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη. Ισχυρός σύμμαχός μας είναι η εμπιστοσύνη των αγορών και των επενδυτών στην Ελληνική Δημοκρατία, γεγονός που αντανακλάται αφενός στο κόστος δανεισμού της χώρας, το οποίο έχει μειωθεί σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, και αφετέρου στην προσέλκυση μεγάλων άμεσων ξένων επενδύσεων, όπως ο υπερσύγχρονος κόμβος data center που θα κατασκευάσει η Microsoft στην Ελλάδα.

Σημαντική επίσης θα είναι η οικονομική δύναμη πυρός που παρέχει το Ταμείο Ανάκαμψης. Η Ελληνική οικονομία αναμένεται να ωφεληθεί με 32 δισ. ευρώ έως το 2026, εκ των οποίων, 19,3 δισ. ευρώ αφορούν επιχορηγήσεις και 12,7 δισ. ευρώ δάνεια, με ευνοϊκό επιτόκιο και όρους. Τους πόρους αυτούς δεν θα τους σπαταλήσουμε, αλλά θα τους επενδύσουμε για να μεταμορφώσουμε την Ελλάδα. Μέσα στο 2021 εκτιμάται ότι θα απορροφηθούν 5,5 δισ. ευρώ, ενισχύοντας κατά δύο επιπλέον ποσοστιαίες μονάδες την ανάπτυξη. Σημαντικό ρόλο έχουν οι εμβληματικές πρωτοβουλίες γύρω από την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, τη δίκαιη μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή, την πράσινη οικονομία, τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό και τις ψηφιακές δεξιότητες.

Μέσα από το ολοκληρωμένο και συνεκτικό Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο, θεμελιώνουμε ισχυρή και βιώσιμη ανάπτυξη για όλους τους  Έλληνες. Αναπροσαρμόζουμε τον παραγωγικό ιστό της χώρας στις ανάγκες της εποχής που έρχεται και στηρίζουμε τον κόσμο της εργασίας. Επιταχύνουμε τις μεταρρυθμίσεις που υποσχεθήκαμε στους Έλληνες με το Κυβερνητικό μας πρόγραμμα. Μειώνουμε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, που έβαζαν τα προηγούμενα χρόνια φρένο στην πραγματική οικονομία και τροφοδοτούσαν την παραοικονομία. Φέρνουμε νέες επενδύσεις, νέες επιχειρήσεις και νέες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις δουλειάς. Η Κυβέρνηση θα εξακολουθήσει, με συνέχεια και συνέπεια, να κάνει ό,τι χρειαστεί για να ξεπεράσουμε οι Έλληνες ενωμένοι την πρωτοφανή φετινή κρίση. Για να αναγεννηθούν οι προσδοκίες των πολιτών. Για να θεμελιωθεί η πορεία που οραματιζόμαστε για μια καλύτερη Ελλάδα.

Δ. Κορονοϊός

Κλείνω με δύο λόγια για τον κορονοϊό. Η χθεσινή απόφαση του Γάλλου Προέδρου να επιβάλει νέα σκληρά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης κυκλοφορίας μετά τις 9 το βράδυ στο Παρίσι, είναι μια αποκαλυπτική φωτογραφία της στιγμής. Που δείχνει ότι κατάσταση είναι δραματική στην Ευρώπη. Και ότι στην Ελλάδα, παρά την αύξηση των κρουσμάτων τις τελευταίες εβδομάδες, παραμένουμε σε πολύ καλύτερη επιδημιολογική κατάσταση. Κι αυτή την επιτυχία την πιστώνεται κάθε Έλληνας και κάθε Ελληνίδα που τηρούν τα μέτρα που συνιστούν οι ειδικοί και εφαρμόζει η Κυβέρνηση. Καλούμε λοιπόν ξανά όλους τους Έλληνες να συνεχίσουν την πιστή εφαρμογή των υφιστάμενων μέτρων, ώστε να αποφύγουμε νέα.

Κλείνοντας, εκφράζω τα συλλυπητήρια μου για την απώλεια ενός σημαντικού ανθρώπου της Αριστεράς, του, δημοσιογράφου και συγγραφέα Γιώργου Δελαστίκ.

Ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Γ. ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, στο πλαίσιο της τουρκικής προκλητικότητας, πληροφορηθήκαμε σήμερα το πρωί για ένα επεισόδιο στον εναέριο χώρο ανάμεσα στην Τουρκία και στο Ιράκ, που αφορούσε το κυβερνητικό αεροσκάφος που μετέφερε τον κ. Δένδια. Θα μπορούσατε να μας εξηγήσετε, παρακαλώ, τις λεπτομέρειες αυτού του συμβάντος; Τι έγινε; Αν είχαμε καταθέσει όλα τα σχέδια πτήσης και ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις; Γιατί εδώ είναι σαφές ότι η Τουρκία παίζει στα άκρα και ενδεχομένως εγκυμονεί ο κίνδυνος ή ενός ατυχήματος ή ενός θερμού επεισοδίου στο πεδίο.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως γνωρίζετε, έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες από το Υπουργείο Εξωτερικών και σχετικό διάβημα. Είναι μια ακόμη πρόκληση  στις συνεχιζόμενες προκλήσεις της τουρκικής πλευράς Θα ήθελα να μείνω στο γεγονός ότι δόθηκαν διάφορες εξηγήσεις από τουρκικής πλευράς και ελπίζουμε παρόμοιο συμβάν να μην επαναληφθεί ποτέ στο μέλλον. Για όλα τα υπόλοιπα έχουν δοθεί οι απαραίτητες διευκρινίσεις από το Υπουργείο Εξωτερικών.

ΕΙΡ. ΜΠΕΛΛΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, όπως έχουν προαναγγείλει Τούρκοι αξιωματούχοι το Oruc Reis πρόκειται να ποντίσει καλώδια και να διεξάγει έρευνες. Εάν αυτό συμβεί, ποια θα είναι η δική μας αντίδραση; Θα επιμείνουμε μόνο στη διπλωματική οδό ή θα προσπαθήσουμε να υπάρξει μια επιχειρησιακή εμπόδισή του;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Αυτή τη στιγμή, βρισκόμαστε στο σημείο, στο οποίο κινούμε όλα τα διπλωματικά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας και δείχνουμε την αποφασιστικότητά μας να προασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Και θα μείνω σήμερα σ’ αυτό.

ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Σε σχέση με τη Σύνοδο Κορυφής και με δεδομένο ότι η γερμανική πλευρά προβάλλει αντιρρήσεις στην οποιαδήποτε συζήτηση για κυρώσεις, για το χρονοδιάγραμμα αυτών των κυρώσεων απέναντι στην Τουρκία, τι είναι αυτό που θα ζητήσει ο Πρωθυπουργός;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως ξέρετε, από το προηγούμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μέχρι και σήμερα, είχαμε δύο θεμελιώδεις ενέργειες από πλευράς της Τουρκίας, που έρχονται, σε αντίθεση με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 1ης και 2ας Οκτωβρίου. Επομένως, όλοι οι ηγέτες καλούνται να σταθμίσουν τη συμπεριφορά της Τουρκίας και να δουν και το βασικό χρονοδιάγραμμα που είχαν θέσει οι ίδιοι, το χρονοδιάγραμμα που προέβλεπε δύο μήνες από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Οκτωβρίου μέχρι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου, για να δουν τη συμπεριφορά της Τουρκίας και ανάλογα να προχωρήσουν, είτε στην οικονομική ενίσχυση της Τουρκίας, αν συμμορφώνεται, είτε στην επιβολή κυρώσεων στον βαθμό που δεν συμμορφώνεται. Έχουμε το πλαίσιο των κυρώσεων, που είναι τα άρθρα 29 και 215 της Συνθήκης και αναμένεται και στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, αυτή την ώρα, αλλά και από το απόγευμα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να συζητηθεί το ζήτημα των κυρώσεων αυτών καθαυτών, αλλά και του χρονοδιαγράμματος και των σταδίων που μπορεί να ακολουθήσουν μέχρι την εφαρμογή τους. Αυτά είναι ζητήματα που θα συζητηθούν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο με καταληκτικό ορίζοντα την αυριανή ημέρα, γιατί, όπως ξέρετε, υπάρχουν και σήμερα πολύ σημαντικά θέματα στην ατζέντα. Περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα αυτά, πάντα με γνώμονα να είναι η στάση της Ευρώπης αποφασιστική, ενιαία και να στέλνει το κατάλληλο μήνυμα στην πλευρά της Τουρκίας.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μας προβληματίζει ως αποστολή, ως προετοιμασία το γεγονός ότι χθες το βράδυ, όπως μεταδόθηκε από τον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ, η κυβέρνηση της Γερμανίας δεν φαίνεται να συγκλίνει προς την κατεύθυνση των κυρώσεων και μάλιστα εμπροσθοβαρώς με δεδομένες και τις τελευταίες προκλήσεις; Μας προβληματίζει αυτό ή είναι ενταγμένο, αν θέλετε, στο ευρύτερο πλαίσιο του συσχετισμού των δυνάμεων που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Από τη στιγμή που ξεκινά σε λίγη ώρα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, δεν θα ήθελα να κάνω μεμονωμένες αναλύσεις για τη στάση κρατών – μελών. Σημασία έχει η ενιαία αποφασιστική στάση της Ευρώπης στο σύνολό της στο τέλος της ημέρας, κάτι το οποίο το είδαμε και στην προηγούμενη Σύνοδο Κορυφής. Αλλιώς ξεκίνησε το Σχέδιο των Συμπερασμάτων και αλλιώς κατέληξε. Είναι θέμα διεργασιών, συνομιλιών και κατανόησης όλων των πλευρών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, προκειμένου να καταλήξουν σε μια κοινή συνισταμένη, η οποία θα εκφράζει αυτό που είπαμε και πριν: Την ενότητα και την αποφασιστικότητα της Ε.Ε. απέναντι σε προκλήσεις.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, επομένως, δεν θα ζητήσουμε ή δεν περιμένουμε, σήμερα και αύριο, να αποφασιστούν κυρώσεις άμεσα στην Τουρκία; Και μια δεύτερη ερώτηση: Οι εξηγήσεις, επομένως, που έδωσε η Τουρκία για το περιστατικό με το αεροσκάφος του κ. Δένδια, κρίνονται ικανοποιητικές ή θα προβούμε σε κάποιες άλλες ενέργειες;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Έχει προβεί, ήδη, σε ενέργειες το Υπουργείο Εξωτερικών. Σημασία έχει να μην επαναλαμβάνονται τέτοια γεγονότα. Είναι λυπηρό, το αναδείξαμε και πριν. Ήταν μια ακόμα πρόκληση, στη σειρά άλλων προκλήσεων. Ελπίζουμε να μην επαναληφθεί στο μέλλον.

Όσον αφορά στο ζήτημα των κυρώσεων, είναι πάντα στο τραπέζι. Το μίγμα, ο χρόνος και ο τρόπος υλοποίησης και εφαρμογής τέτοιου είδους κυρώσεων, εναπόκειται στους ηγέτες. Από εκεί και πέρα, εμείς έχουμε πει -και το επαναλαμβάνουμε κάθε φορά- ότι   θέλουμε να επιλυθούν τα ζητήματα που μας ταλαιπωρούν, εν προκειμένω μόνο ένα ζήτημα, με  επανέναρξη των διερευνητικών επαφών για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών μεταξύ των χωρών. Και προτιμούμε να επιλυθεί αυτό το ζήτημα, παρά να επιβάλλονται κυρώσεις. Αν, όμως, δεν συμμορφώνεται η άλλη πλευρά, θα αντιμετωπίσει τις κυρώσεις.

ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Η αποσαφήνιση αυτών των ενδιάμεσων βημάτων και σταδίων από τώρα έως τον Δεκέμβριο, υπό ποια κατεύθυνση θα μπορούσε να ικανοποιήσει την ελληνική πλευρά; Να δοθεί μια εντολή στις αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες να εξειδικεύσουν και άλλο τον κατάλογο των κυρώσεων; Να κλείσουν εκκρεμότητες, ώστε να μην υπάρχουν τον Δεκέμβριο, αν αποφασίσουν οι ηγέτες τότε να τις επιβάλουν; Τι θα μας ικανοποιούσε;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όλα αυτά είναι μέσα στο μενού των επιλογών. Δεν θα ήθελα να προκαταλάβω το αποτέλεσμα.

ΔΗΜ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Η πρώτη ερώτηση είναι για το νομοσχέδιο Χατζηδάκη. Πότε θα έρθει στη Βουλή; Η κυρία Πελώνη, όταν την είχα ρωτήσει, μας είχε πει ότι θα είναι πριν το Υπουργικό Συμβούλιο του Οκτωβρίου. Δεν ξέρω τώρα τι έχει γίνει. Και η δεύτερη ερώτηση και μια ενημέρωση: Αυτό που έκανε η Γαλλία, που και εμείς θα πρέπει κάποια στιγμή να το κάνουμε μετά τις 12 τη νύχτα, είναι γιατί; Έχει παρατηρηθεί ότι τα περίπτερα κάνουν delivery με τηλέφωνα που έχουν δώσει και πάνε στις πλατείες και πηγαίνουν μπύρες και ό,τι άλλο θέλουν. Αυτό θα πρέπει να σταματήσει. Δεν πρέπει να το κάνουμε και εμείς μετά τις 12; Υπάρχει ένα τέτοιο σχέδιο;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως ξέρετε, έχουν τεθεί οι περιορισμοί, όσον αφορά τη λειτουργία τέτοιου είδους καταστημάτων. Απαγόρευση της κυκλοφορίας δεν εξετάζεται. Όσον αφορά το πρώτο σκέλος της ερώτησής σας, είναι ένα νομοσχέδιο, το οποίο έχει τεθεί σε διαβούλευση. Δεν έχω ακόμα ακριβή ημερομηνία για την κατάθεσή του.

Λ. ΜΠΟΛΑ: Θα ήθελα να ρωτήσω για το θέμα της Χρυσής Αυγής. Είχαμε την ανακοίνωση των ποινών. Αν υπάρχει κάποιο σχόλιο από εσάς που μπορούμε να έχουμε.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν θα ήθελα να κάνω κάποιο παραπάνω σχόλιο. Μένω σε αυτό που έχουμε πει ότι δηλαδή μετά την ανακοίνωση των ποινών και την ολοκλήρωση αυτής της εμβληματικής δίκης, φάνηκε ότι η Ελλάδα έχει στέρεους θεσμούς και η Δημοκρατία μας μπορεί και αμύνεται και σε επίπεδο Δικαιοσύνης, αλλά και το πολιτικό της σύστημα απέναντι σε τέτοιου είδους μορφώματα. Αυτό που μένει ως συμπέρασμα από αυτή τη διαδικασία, είναι ότι θα πρέπει να δούμε κάποιες αλλαγές, οι οποίες θα θωρακίζουν τα θέματα των πολιτικών δικαιωμάτων. Κάτι το οποίο θα το δούμε τις επόμενες ημέρες.

ΕΙΡ. ΜΠΕΛΛΑ: Μετά τη Σύνοδο Κορυφής, ποια είναι τα επόμενα βήματα που σχεδιάζει η Κυβέρνηση σε σχέση με την τουρκική προκλητικότητα; Δηλαδή, πώς σκοπεύετε να το χειριστείτε; Η Σύνοδος Κορυφής είναι ένα βήμα. Το επόμενο;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι μια διαρκής συζήτηση αυτή. Την κάνουμε ήδη από πέρυσι το Φθινόπωρο, με το παράνομο τουρκο-λιβυκό μνημόνιο. Επομένως, όταν έχουμε έναν γείτονα, ο οποίος επιδίδεται σε προκλητικές ενέργειες, πρέπει να είμαστε και εμείς σε διαρκή εγρήγορση. Η Σύνοδος Κορυφής, η σημερινή και η αυριανή, είναι ένα κατάλληλο forum για να συζητηθούν τέτοια θέματα και να παρθούν αποφάσεις. Δεν σημαίνει ότι θα τελειώσουμε με αυτό το ζήτημα. Μακάρι η τουρκική πλευρά να δείξει τη διάθεση που εμείς επιθυμούμε, του διαλόγου, στο πλαίσιο των διερευνητικών επαφών, για να λύσουμε τη μοναδική μας εκκρεμότητα και να έχουμε μια εξομάλυνση, όχι συνεχείς εντάσεις. Αυτή είναι η επιθυμία μας. Σε αυτό προσκαλούμε και την απέναντι πλευρά.

Γ. ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ: Ποια είναι η «κόκκινη» γραμμή; Και το ρωτώ, γιατί ο κ. Τσίπρας έχει ζητήσει την επέκταση των 12 ναυτικών μιλίων, αρχικά νοτίως και ανατολικώς της Κρήτης. Η κυρία Γεννηματά, χθες στην Ε.Ρ.Τ., είπε ότι η «κόκκινη» γραμμή πρέπει να είναι τα 12 ναυτικά μίλια. Ο κ. Γεραπετρίτης, χθες, αν δεν κάνω λάθος, στο δελτίο του «Alpha», επί της ουσίας προσδιόρισε ως «κόκκινη» γραμμή τα 6 ναυτικά μίλια, τα οποία είναι, αυτή τη στιγμή, ελάχιστα εκτός της Navtex της Τουρκίας. Άρα, ποια είναι η «κόκκινη» γραμμή;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η «κόκκινη» γραμμή είναι απλή. Η Ελλάδα υπερασπίζεται την κυριαρχία της, αλλά και τα κυριαρχικά της δικαιώματα. Το απέδειξε πάρα πολλές φορές και στο πρόσφατο παρελθόν. Η διαφορά είναι ότι η κυριαρχία αφορά στα χωρικά ύδατα, που είναι σαφώς προσδιορισμένα στα 6 ναυτικά μίλια, ενώ τα κυριαρχικά δικαιώματα αφορούν την υφαλοκρηπίδα που δεν είναι οριοθετημένη και δεν αφορά τα υπερκείμενα ύδατα. Τέλος, η Ελλάδα διατηρεί το δικαίωμα επέκτασης των χωρικών της υδάτων έως τα 12 ναυτικά μίλια. Το δικαίωμά της αυτό θα το ασκήσει στο μέλλον όποτε η ίδια το κρίνει σκόπιμο.

Και όσον αφορά για τις αιτιάσεις, είτε της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, είτε του ΚΙΝΑΛ, τι μπορεί να πει κανείς; Σε αυτές τις περιπτώσεις, όπως αυτή που διάγουμε σήμερα, χρειάζεται σοβαρότητα. Όταν ο κ. Τσίπρας δεν γνώριζε ότι η θάλασσα έχει σύνορα, ξαφνικά φτάνει στο άλλο άκρο και λέει «να επεκτείνουμε τα χωρικά μας ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια», τον κρίνουν οι πολίτες για τη σοβαρότητα αυτών των επιχειρημάτων του ή των αιτιάσεών του.

Όσον αφορά την κυρία Γεννηματά, έχει και η ίδια διατελέσει Υπουργός προηγούμενων κυβερνήσεων και Αναπληρώτρια Υπουργός Εθνικής Άμυνας στην Κυβέρνηση Σαμαρά και θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτική σε αυτά τα θέματα.

Σας ευχαριστώ πολύ.

 

Δείτε τα γραφήματα που παρουσιάστηκαν εδώ και εδώ 

 

Copyright © 2023-2025 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr