Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου
Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη
Εισαγωγική Τοποθέτηση
Καλό μεσημέρι,
Πριν λίγη ώρα ο Πρωθυπουργός πραγματοποίησε συνάντηση εργασίας στο Υπουργείο Εσωτερικών με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών αλλά και του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Όπως τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης: «Με μια σειρά από πρωτοβουλίες το Δημόσιο αλλάζει και αλλάζει προς το καλύτερο. Και για να μπορέσουμε να πετύχουμε τους φιλόδοξους στόχους τους οποίους έχουμε θέσει χρειάζονται δύο συστατικά στοιχεία. Το πρώτο είναι η πολιτική βούληση και το δεύτερο η χρήση της τεχνολογίας η οποία πια μας επιτρέπει να δούμε την επαφή του κράτους με τον πολίτη με πολύ διαφορετικό τρόπο, το οποίο εξάλλου το έχουμε ήδη αποδείξει μέσα από το gov.gr και βρισκόμαστε μπροστά σε μια φάση υλοποίησης πολλών έργων τα οποία θα βελτιώσουν την απόδοση του δημοσίου αλλά και τον τρόπο με τον οποίο ο πολίτης, η επιχείρηση συναλλάσσεται με το δημόσιο».
Αναφερόμενος στις προτεραιότητες ο Πρωθυπουργός μίλησε για την επιτάχυνση των προσλήψεων, για τις οποίες όπως ανέφερε έχει γίνει μια σημαντική δουλειά, τονίζοντας, όμως, την ανάγκη αυτές να ολοκληρώνονται εντός του έτους αλλά και για την αξιολόγηση των υπαλλήλων.
Επεσήμανε πως σήμερα για πρώτη φορά έχουμε ένα σύστημα αξιολόγησης που μπορεί να ξεχωρίσει τους πραγματικά άριστους δημοσίους υπαλλήλους, να τους επιβραβεύει και παράλληλα να μας δίνει τα απαραίτητα εργαλεία για εκείνους που δεν έχουν τις προσδοκώμενες επιδόσεις, να παρέμβουμε και να βελτιώσουμε την απόδοσή τους.
Ακόμα, ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε σε μια σημαντική πρωτοβουλία που θα υλοποιηθεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα: την οριζόντια αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών από τους ίδιους τους πολίτες. Μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα 4 εκατομμύρια πολίτες θα λάβουν ένα αναλυτικό ερωτηματολόγιο αξιολόγησης των δημοσίων υπηρεσιών το οποίο θα είναι εξαιρετικό χρήσιμο για να δούμε που θα εστιάσουμε την προσοχή μας και να εγκαθιδρύσουμε μια ουσιαστική κουλτούρα λογοδοσίας.
Άλλωστε, είναι δέσμευσή μας ότι με την επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση θα προτείνουμε την ουσιαστική θεσμοθέτηση της αξιολόγησης στο Δημόσιο Τομέα.
Δεν είναι, όμως, το πρώτο βήμα που γίνεται για την αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης. Ήδη, έχει δρομολογηθεί ένα πλέγμα μεταρρυθμίσεων με στόχο:
- Την αναβάθμιση των διοικητικών εργαλείων και την ενσωμάτωση τεχνογνωσίας από το εξωτερικό, την ακαδημαϊκή έρευνα και τον ιδιωτικό τομέα,
- Την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών και της Τεχνητής Νοημοσύνης στην καθημερινότητα της δημόσιας διοίκησης,
- Την στοχοθεσία, την αξιολόγηση και την παρακολούθηση σε ετήσια βάση του παραγόμενου έργου και
- Κυρίως την υποστήριξη με κάθε μέσο του ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης.
Για αυτό στοχεύσαμε στην αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, ταυτόχρονα με την αλλαγή της διοικητικής νοοτροπίας με ένα:
- Ενιαίο & σύγχρονο πλαίσιο για την εφαρμογή της αξιολόγησης και της στοχοθεσίας και ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων για την εκπλήρωση των καθηκόντων του υπαλλήλου
- Κατάργηση βαθμολογίας για τους υπαλλήλους η οποία λόγω της προηγούμενης ρύθμισης που ίσχυε πριν το 2019 και βασιζόταν σε καθαρά υποκειμενικά κριτήρια, καθιστούσε την αξιολόγηση μη αξιολόγηση. Με αποτέλεσμα να εμφανίζονται ως «άριστοι» στις αξιολογήσεις το 97% των υπαλλήλων.
- Διατήρηση βαθμολογίας για τους προϊσταμένους από 1 έως 5 με τρεις κατηγορίες κριτηρίων: Κατά 50% για την επίτευξη ή μη της Στοχοθεσίας, κατά 40% για την εκπόνηση και παρακολούθηση του Ατομικού Σχεδίου Ανάπτυξης του κάθε υπαλλήλου και κατά 10% από τις αξιολογήσεις των μελών της ομάδας του για τον ίδιο.
- Για την αξιολόγηση των προϊσταμένων απαραίτητο προαπαιτούμενο και υποχρεωτικός στόχος η σύνταξη και παρακολούθηση της υλοποίησης του «Ατομικού Σχεδίου Ανάπτυξης» για κάθε δημόσιο υπάλληλο
- Θεσμός Συμβούλου Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού
- Πρόβλεψη για Τριμελείς Επιτροπές Αξιολόγησης με συμμετοχή του ΑΣΕΠ, της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για τη διασφάλιση της ποιότητας των αξιολογήσεων.
Κατόπιν ενεργειών του Υπουργείου Εξωτερικών, η Ευρωπαΐκή Επιτροπή ενέκρινε την ανανέωση για ένα επιπλέον έτος, από 1η Απριλίου 2025, του προγράμματος χορήγησης θεωρήσεων βραχείας διαμονής σε νησιά του Αιγαίου για Τούρκους πολίτες και μέλη των οικογενειών τους.
Η Επιτροπή καλωσόρισε την επιτυχή εφαρμογή του προγράμματος το προηγούμενο δωδεκάμηνο και αναγνώρισε τη θετική συμβολή του στην προώθηση των επαφών μεταξύ των δύο λαών.
Το πρόγραμμα αφορά συνολικά 12 ελληνικά νησιά και συγκεκριμένα την Κάλυμνο, το Καστελόριζο, την Κω, την Λέσβο, τη Λέρο, τη Λήμνο, τη Ρόδο, τη Σάμο, τη Σύμη, τη Χίο και επεκτείνεται σε επιπλέον δύο, την Πάτμο και τη Σαμοθράκη. Η διάρκεια της θεώρησης θα είναι επτά ημέρες και θα χορηγείται στα σημεία εισόδου στα λιμάνια των νησιών.
Δημοσιεύθηκε η προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη 2.500 ιδιωτών ως Πυροσβεστών εποχικής απασχόλησης με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, για την κάλυψη παροδικής φύσης αναγκών σε προσωπικό στο Πυροσβεστικό Σώμα.
Η πρόσληψη των εποχικών πυροσβεστών θα έχει διάρκεια 8 μηνών αντί για 6 που ήταν μέχρι σήμερα λόγω της πραγματικής επέκτασης της αντιπυρικής περιόδου. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι αυξάνεται και το όριο ηλικίας σε κάποιες κατηγορίες, όπως για παράδειγμα τους οδηγούς. Με αυτόν τον τρόπο, αξιοποιείται η «δεξαμενή» των εποχικών πυροσβεστών που ήδη υπηρετούν και στην ουσία, πριμοδοτούνται αυτοί οι οποίοι τα προηγούμενα χρόνια ήταν εποχικοί, καθώς η πλειοψηφία τους θα παραμείνει και φέτος.
Επιπλέον, σύμφωνα με νέα διάταξη που ψηφίστηκε στη Βουλή, δίνονται 10 επιπλέον μόρια σε κάθε εποχικό πυροσβέστη που έχει επιχειρήσει ανά περίοδο, ώστε να έχουν προβάδισμα στην προκήρυξη.
Συνολικά φέτος θα έχουμε 18.000 άτομα. Επιπλέον, φέτος, για πρώτη φορά, θα φτάσουμε περίπου τους 1.600 «δασοκομάντος», ενώ μέχρι πέρυσι ήταν 1.150. Πριν από μερικά χρόνια, ο αριθμός αυτός ήταν μηδενικός. Αυτές οι ομάδες, οι γνωστές ΕΜΟΔΕ, αποτελούν μόνιμους υπαλλήλους και φέτος αυξάνονται κατά 4 ομάδες, φτάνοντας συνολικά τις 20. Τονίζεται ότι μέχρι το 2019, οι εποχικοί ήταν μόλις 900.
Η ενδυνάμωση του πυροσβεστικού σώματος είναι ιδιαίτερα σημαντική σε μια εποχή που η κλιματική κρίση μαστίζει τον πλανήτη, όμως, η πρόληψη και η αυξημένη προσοχή από όλους μας, πολίτες και φορείς, είναι κρίσιμη.
Από την 1η έως και την 30η Απριλίου θα είναι ανοιχτή η πλατφόρμα για τις δηλώσεις καθαρισμών οικοπέδων, τα οποία πρέπει οι ιδιοκτήτες να διατηρούν καθαρά καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου ενώ και οι Δήμοι πρέπει να συμβάλλουν σε αυτήν την προσπάθεια και να ενισχύσουν τους ελέγχους ως οφείλουν. Πέρσι συνολικά είχαν δηλωθεί 830.000 καθαρισμοί οικοπέδων, που είδαμε ότι κατάφεραν να κρατήσουν τη φωτιά μακριά από περιουσίες ακόμη και σε τεράστιες πυρκαγιές όπως αυτή στον Βαρνάβα. Δεν μπορούμε να εφησυχάσουμε. Οφείλουμε όλοι να συμβάλλουμε στην προστασία της ανθρώπινης ζωής, των περιουσιών των συμπολιτών μας και του φυσικού περιβάλλοντος.
Με εντολή του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου Μάκη Βορίδη κλείνουν 3 από τις 33 δομές φιλοξενίας που είναι ενεργές σήμερα σε όλη τη χώρα.
Πιο συγκεκριμένα, έως το τέλος Απριλίου αναμένεται να κλείσει η δομή της Ελευσίνας στην οποία φιλοξενούνται αυτή τη στιγμή 84 διαμένοντες, υπήκοοι Ουκρανίας στη συντριπτική τους πλειοψηφία, για τους οποίους η Γενική Γραμματεία Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς, μεριμνά ως προς την τοποθέτησή τους σε άλλες ενεργές δομές.
Με το κλείσιμο της συγκεκριμένης δομής, απελευθερώνεται και το κτίριο που ανήκει στα Ελληνικά Ναυπηγεία και είχε παραχωρηθεί στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, συμβάλλοντας έτσι και στη δική τους εξυγίανση.
Σε σύντομο χρονικό διάστημα αναμένεται να ακολουθήσει το κλείσιμο των δομών σε Βόλο και Δυτική Λέσβο. Το συνολικό οικονομικό όφελος από τη διακοπή της λειτουργίας των τριών δομών ξεπερνά τα 3,5 εκατ. ευρώ.
Το προσεχές Σάββατο 29 Μαρτίου το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης διοργανώνει στο Λονδίνο τη δράση εξωστρέφειας «Rebrain Greece», με στόχο τη διασύνδεση Ελλήνων υψηλής εξειδίκευσης που διαβιούν και εργάζονται στη Μεγάλη Βρετανία με επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και αναζητούν εξειδικευμένο προσωπικό.
Στην εκδήλωση συμμετέχουν 26 επιχειρήσεις οι οποίες προσφέρουν εκατοντάδες υψηλόβαθμες θέσεις εργασίας. Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να συνομιλήσουν σε πραγματικό χρόνο με τις εταιρείες και να ενημερωθούν για τις ευκαιρίες που παρέχει πλέον η ελληνική αγορά εργασίας.
Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης πραγματοποίησε ανάλογες δράσεις τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2024 σε Άμστερνταμ και Ντίσελντορφ αντίστοιχα με τη συμμετοχή περισσότερων των 2.700 ενδιαφερόμενων.
Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στο Πρωτοδικείο Αθηνών η πρώτη εικονοτηλεδιάσκεψη στο πλαίσιο της ποινικής δίκης. Συγκεκριμένα, εξετάστηκε, μέσω εικονοτηλεδιάσκεψης, από τον 5ο Ανακριτή Αθηνών κατηγορούμενος που κρατείται στις φυλακές Κορυδαλλού, χωρίς να μεταταχθεί στο γραφείο του Ανακριτή.
Η επιτυχής έναρξη της εικονοτηλεδιάσκεψης και στα ποινικά δικαστήρια αποτελεί μεγάλο βήμα εξυπηρέτησης και προόδου για την ασφάλεια και την εξοικονόμηση σημαντικών οικονομικών και ανθρώπινων πόρων, με την αποφυγή μεταγωγών και άσκοπων μετακινήσεων των εμπλεκομένων στη λειτουργία των ελληνικών δικαστηρίων.
Η επέκταση του θεσμού των εικονοτηλεδιασκέψεων σε όλο το εύρος των ελληνικών δικαστηρίων θα συμβάλλει αποφασιστικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό των λειτουργιών τους και γενικότερα στην ποιότητα και ταχύτητα απονομής της δικαιοσύνης.
Σε στενή συνεργασία βρίσκονται το Υπουργείο Ανάπτυξης και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με φόντο τις αυξημένες ανάγκες σε αμνοερίφια ενόψει της πασχαλινής περιόδου.
Βασικός στόχος είναι η προστασία του καταναλωτή και η στήριξη της ελληνικής παραγωγής, μέσα από στοχευμένες ενέργειες που αποτρέπουν αδικαιολόγητες ανατιμήσεις και φαινόμενα αισχροκέρδειας.
Στο τραπέζι τέθηκαν όλα τα δεδομένα της αγοράς, καθώς και οι επόμενες κινήσεις για τη διασφάλιση ομαλών συνθηκών ενόψει των εορτών. Στο επόμενο διάστημα, μάλιστα, θα δρομολογηθούν ενισχυμένοι έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές των δύο Υπουργείων, τόσο στο στάδιο της χονδρεμπορικής όσο και της λιανικής πώλησης, με στόχο την τήρηση του προβλεπόμενου ποσοστού κέρδους και την αποτροπή στρεβλώσεων στην αγορά.
Η Kυβέρνηση θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις, με στόχο ένα πασχαλινό τραπέζι με προσιτές τιμές και χωρίς αιφνιδιασμούς για τους καταναλωτές.
Την επόμενη εβδομάδα, θα εκδοθεί από το Υπουργείο Ανάπτυξης η υπουργική απόφαση για το Καλάθι του Πάσχα και τα προϊόντα που θα περιλαμβάνει στο πλαίσιο της προσπάθειας να κρατηθούν χαμηλά οι τιμές για το ευρύ καταναλωτικό κοινό.
Αύριο, Τρίτη στις 10:00 ο Πρωθυπουργός θα παραστεί στην δοξολογία για τον εορτασμό της Εθνικής Επετείου της 25ης Μαρτίου στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών και κατόπιν θα παραστεί στην στρατιωτική παρέλαση.
Την Τετάρτη 26 Μαρτίου στις 16:00 θα συνεδριάσει υπό τον Πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου το Υπουργικό Συμβούλιο. Για τα θέματα της συνεδρίασης θα ακολουθήσει νεότερη ενημέρωση.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι, κ. Υπουργέ. Ήθελα να σας ρωτήσω για την αύξηση του κατώτατου μισθού, την ανακοίνωση την οποία περιμένουμε. Υπάρχουν δημοσιεύματα τα οποία λένε ότι με τη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού θα διπλασιαστεί και ο φόρος. Ισχύει κάτι τέτοιο; Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, να πούμε ότι στην προσεχή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου την Τετάρτη -θα ανακοινωθεί η ημερήσια διάταξη- βασικό θέμα θα είναι μία νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, που θα ισχύσει από 1η Απριλίου του 2025, δηλαδή σε λίγες ημέρες από σήμερα. Έχουμε πει ότι στόχος μας είναι ο κατώτατος μισθός να φτάσει στο τέλος της τετραετίας στα 950 ευρώ. Ήδη τον έχουμε πάει από τα 650 στα 830 και μένει να δούμε τι θα αποφασιστεί στο Υπουργικό Συμβούλιο για τη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, που να πούμε ότι φέτος έχει μία διπλή αξία γιατί θα συμπαρασύρει και τους δημοσίους υπαλλήλους. Κυκλοφόρησε το Σαββατοκύριακο, επιχειρήθηκε, βασικά, το Σαββατοκύριακο μία παραποίηση μιας κάρτας η οποία βγήκε σε τηλεοπτική εκπομπή το Σάββατο. Η κάρτα αυτή παρουσίαζε τον τωρινό κατώτατο μισθό και τον κατώτατο μισθό ο οποίος θα προκύψει μετά το Υπουργικό Συμβούλιο, είχαν ένα υποθετικό σενάριο οι άνθρωποι με 880 ευρώ – δεν γνωρίζω πού θα πάει ο κατώτατος μισθός. Και ενώ ήταν μηνιαίος ο μισθός, από κάτω ήταν ο ετήσιος φόρος. Και όποιος διάβαζε τις κάρτες αυτές, χωρίς, βέβαια, να ακούσει την εξήγηση των ανθρώπων που ήταν κανονική η εξήγηση, νόμιζε ότι ενώ ο μισθός μπορεί να αυξηθεί 50 ευρώ, ο φόρος θα αυξηθεί παραπάνω, άρα ουσιαστικά θα ζημιωθούν οι εργαζόμενοι. Στην πραγματικότητα, συγκρίνουν κάποιοι στο διαδίκτυο – θεωρώ σκοπίμως, με την ευρύτερη, ας πούμε, αντιπολιτευτική προσπάθεια που εκτείνεται και σε κάποια μέσα και στο διαδίκτυο και κάποια συγκεκριμένα sites – μήλα με πορτοκάλια. Δηλαδή, είναι άλλο πράγμα ο μηνιαίος μισθός και άλλο πράγμα ο ετήσιος φόρος. Το ένα είναι τον μήνα, το άλλο είναι τον χρόνο. Ο μηνιαίος μισθός στον ιδιωτικό τομέα, όπως όλοι γνωρίζουμε, πρέπει να πολλαπλασιαστεί επί 14, για να συγκριθεί με τον ετήσιο φόρο. Σύμφωνα με την εκτίμηση, με τον υπολογισμό του υποθετικού σεναρίου, είτε των 870 είτε των 880 ευρώ – έστω ότι πάει εκεί ο κατώτατος μισθός, μένει να δούμε πού θα πάει – λόγω του ότι από ένα ποσό και πάνω ξεφεύγει του αφορολόγητου και η κλίμακα πηγαίνει στο 22%, πράγματι ο φόρος, ο ετήσιος φόρος, θα αυξηθεί σε κάποιες περιπτώσεις, που δεν υπάρχουν παιδιά, όπως προκύπτει από κάποια παραδείγματα. Παραδείγματος χάρη, μπορεί να πάει από 170 στα 270 – 280 ευρώ. Αλλά, αυτό τον μήνα, όπως αντιλαμβάνεστε, εκεί που ήταν 9 ευρώ, θα πάει από 18 έως 19 ευρώ το μήνα. Ενώ η αύξηση του κατώτατου μισθού θα είναι 30, 40, 50 ευρώ, δεν ξέρω πόσα ακριβώς θα είναι, μένει να το δούμε, επαναλαμβάνω. Άρα, στην πραγματικότητα θα αυξηθεί σίγουρα ο μικτός μισθός, θα αυξηθεί σίγουρα και αισθητά και ο καθαρός μισθός και θα συμπαρασυρθούν και πολλά επιδόματα, όπως προβλέπεται σε αυτές τις περιπτώσεις και αντίστοιχα θα έχουμε σχετική αύξηση, μία ακόμα, θα πω εγώ, στον δημόσιο τομέα. Όλα αυτά θα μπορούμε, προφανώς, να τα απαντήσουμε αναλυτικά και στην επόμενη Ενημέρωση Πολιτικών Συντακτών, που έπεται του Υπουργικού Συμβουλίου της Τετάρτης. Αλλά συνιστώ στους συμπολίτες μας, όπως και σε αυτή την περίπτωση, έτσι και σε άλλες περιπτώσεις, προσοχή στους διακινητές fake news, προσοχή σε αυτούς που από μία κάρτα προσπαθούν να φτιάξουν μια άλλη πραγματικότητα. Και, δυστυχώς, δεν είναι μόνο ανώνυμα ή επώνυμα προφίλ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, είναι και κάποιοι οι οποίοι υποτίθεται ενημερώνουν τους πολίτες μέσω ιστοσελίδων και παραποιούν την πραγματικότητα, με στόχο μόνο και μόνο να κάνουν κακό, νομίζουν ότι κάνουν κακό στην Κυβέρνηση, αλλά στην πραγματικότητα κάνουν κακό συνολικό.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, η φυλάκιση του Εκρέμ Ιμάμογλου έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις και στην Τουρκία, αλλά και στην Ευρώπη, διότι τίθεται ένα θέμα δημοκρατικής λειτουργίας. Με αυτά τα δεδομένα, μπορεί να πραγματοποιηθεί το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας – Τουρκίας και να έχουμε συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις στην Τουρκία, όπου η κατάσταση ρευστή και ανησυχητική. Σχετικά με όσα συμβαίνουν με τον δήμαρχο Κωνσταντινούπολης, η θέση μας παραμένει αταλάντευτη και συνεπής. Ότι παραχωρήσεις στο Κράτος Δικαίου και τις πολιτικές ελευθερίες, δεν μπορεί να γίνονται ανεκτές και οφείλονται πάντοτε πειστικές απαντήσεις για κάθε επικαλούμενη παραβίασή τους. Υπό αυτές τις συνθήκες, καθίσταται δυσχερές, όπως αντιλαμβάνεστε, να οργανωθεί άμεσα στην Άγκυρα το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Οι δύο Υπουργοί Εξωτερικών, Ελλάδας και Τουρκίας, θα συμπέσουν στο πλαίσιο του Συμβουλίου Υπουργών του ΝΑΤΟ, το οποίο θα λάβει χώρα 3 και 4 Απριλίου στις Βρυξέλλες, όπου ενδέχεται να συζητηθούν τα σχετικά θέματα.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα, κ. Εκπρόσωπε. Ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, σε συνέντευξή του, σας κατηγορεί πως ο χειρισμός της Προανακριτικής από την Κυβέρνηση καταστρατηγεί το Σύνταγμα. Και λέει πως, ουσιαστικά, μεθοδεύσεις οδηγούν σε μια τυπική μόνο δίωξη, με στόχο την απαλλαγή του κ. Τριαντόπουλου με βούλευμα. Μία απάντηση, και κυρίως όχι τόσο για τον κ. Βενιζέλο, όσο για τους πολίτες που ακούν τον πρώην συγκυβερνήτη σας να σας κατηγορεί για κάτι τόσο βαρύ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν πρόκειται να μπούμε στη διαδικασία ούτε να σχολιάζουμε απόψεις επιστημονικές -θα μπορούσα να έχω κάνει επίκληση άλλων αντίθετων απόψεων επιστημονικών τις προηγούμενες εβδομάδες, όπως είδατε δεν έκανα σχετική επίκληση, υπάρχουν συγκεκριμένες, αναφέρθηκα αόριστα σε ποινικολόγους και συνταγματολόγους, χωρίς να κάνω ακριβή αποτύπωση όσων έχουν πει – ούτε να απαντάμε σε ανθρώπους οι οποίοι εκφράζουν την επιστημονική τους άποψη, όπως προφανώς προβλέπεται στη Δημοκρατία μας και έχουν κάθε δικαίωμα. Η ουσία, όπως την έχουμε αποτυπώσει, νομίζω, με ξεκάθαρη σαφήνεια, είναι ότι η πρόταση Τριαντόπουλου – μένει να δούμε την απόφαση της Προανακριτικής Επιτροπής και στη συνέχεια της Ολομέλειας της Βουλής – είναι απολύτως νόμιμη. Δεν παραβιάζεται κανένα σημείο, κανένα άρθρο, κανένα εδάφιο του Συντάγματος. Είναι δεδομένο ότι μέριμνα της Προανακριτικής Επιτροπής θα είναι η τήρηση όλων των διαδικασιών. Και, όπως και να έχει, η ίδια η πρόταση του ΠΑΣΟΚ – γιατί τα γραπτά μένουν, καλά για τα προφορικά δεν το συζητάμε, κάναμε εκτενέστατες αναφορές και στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ και στον εκπρόσωπο Τύπου του ΠΑΣΟΚ και σε σειρά στελεχών στην προηγούμενη Ενημέρωση Πολιτικών Συντακτών – η ίδια η πρόταση του ΠΑΣΟΚ λέει στη σελίδα 16 – σας τη διάβασα την προηγούμενη φορά, τώρα σας αποτυπώνω το νόημα – ότι, με βάση την προκαταρκτική που είχε γίνει για τα τέσσερα πρόσωπα τα οποία έχουν παραπεμφθεί, αν ο κ. Τριαντόπουλος δεν είχε την υφυπουργική ιδιότητα, δηλαδή την ιδιότητα που προσκρούει στο άρθρο 86 του Συντάγματος, θα είχε πάει να δικαστεί μαζί με τους υπόλοιπους. Αυτό τώρα, ως προς το περιεχόμενο της πρότασης, έχουμε πει ότι εμείς διαφωνούμε και ότι στερείται τεκμηρίωσης και μαρτυρικών καταθέσεων. Εδώ είναι δεδομένο ότι είναι σε μία αμηχανία η αντιπολίτευση – στην αντιπολίτευση απαντάω και όχι στις επιστημονικές αναλύσεις. Φαίνεται ότι «πάνε περίπατο» τα πρώτα επιχειρήματα που έψαξαν να βρουν, ότι δήθεν δεν θα μπορεί να γίνει επέκταση δίωξης, ενώ στην άλλη περίπτωση θα μπορεί να γίνει επέκταση δίωξης, ενώ απάντησα κι εγώ αναλυτικά ότι είναι ακριβώς το ίδιο που πρέπει να γίνει, είτε στο Δικαστικό Συμβούλιο είτε στην Προανακριτική, πρέπει να σταλεί, δηλαδή, αίτημα στη Βουλή για μια άλλη δίωξη, είτε κακουργηματική, είτε άλλων προσώπων. Μετά μας είπαν ότι δεν θα μπορεί να κάνει έρευνα, δεν θα γίνει έρευνα, που θα γινόταν στην Προανακριτική, ενώ και το Δικαστικό Συμβούλιο κάνει έρευνα, απλά την έρευνα εκεί την κάνουν ανώτατοι δικαστές και όχι τα κόμματα, που και εμείς έχουμε την πλειοψηφία.
Επαναλαμβάνω, λοιπόν, ότι νομίζω πως πρέπει να σταθούμε στη μεγάλη εικόνα, γιατί για τον τύπο θα μεριμνήσουν αυτοί οι οποίοι διενεργούν την Προανακριτική και θεωρώ ότι θα λάβουν κάθε μέριμνα, ούτως ώστε να τηρήσουν τον τύπο σε όποια απόφαση λάβουν. Ας μην προδικάζουμε και το περιεχόμενο των αποφάσεων. Η ουσία είναι ότι διαλύθηκε με κρότο – θα πω εγώ – το αφήγημα της αντιπολίτευσης για συγκάλυψη και τους χαλάσαμε τα σχέδια για σόου, που ήθελαν να κάνουν στη Βουλή δύο και τρεις μήνες. Δεν νομίζω ότι μπορεί λογικός άνθρωπος να μιλήσει για συγκάλυψη, όταν, το ίδιο το φερόμενο πρόσωπο ως ύποπτος, λέει «εγώ δέχομαι να μου ασκηθεί δίωξη επί τη βάσει της πρότασης, που έχει γίνει από την αντιπολίτευση», με την οποία δεν συμφωνεί ο άνθρωπος, δηλώνει αθώος, για να εξεταστεί η υπόθεση εξονυχιστικά από τους τακτικούς δικαστές – δηλαδή δικαστές από την ανώτατη Δικαιοσύνη – και εκείνοι να κρίνουν αν πρέπει να ζητηθεί και κάποια άλλη δίωξη, αν πρέπει να κληθεί να καταθέσει ο οποιοσδήποτε. Και, ξέρετε, πέραν του ότι αυτό γκρεμίζει την οποιαδήποτε συγκάλυψη, διαλύει και κάποια επιχειρήματα της αντιπολίτευσης τα οποία στερούνται στοιχειώδους σοβαρότητας. Τι λέει η αντιπολίτευση; «Ναι, αλλά έτσι δεν θα έρθει να καταθέσει μέχρι και ο Πρωθυπουργός», που λένε. Το ποιος θα καταθέσει ή όχι στην Προανακριτική, είναι αποτέλεσμα και απόφαση της Προανακριτικής που έχει σχετική πλειοψηφία. Αν σε καλέσει να καταθέσεις το Δικαστικό Συμβούλιο – και αναφέρομαι στον οποιονδήποτε – δεν μπορείς να θέσεις αυτό το αίτημα σε ψηφοφορία, πας υποχρεωτικά στη Δικαιοσύνη. Θα μπορούσε πολύ απλά η αντιπολίτευση να πει το αυτονόητο, ότι τέτοιες κινήσεις, όπως η πρόταση Τριαντόπουλου, μειώνουν έστω και λίγο την απόσταση, αυτό το χάσμα που υπάρχει ως προς τη σχέση εμπιστοσύνης του πολιτικού συστήματος και της κοινωνίας. Επέλεξε με αυτή την αμηχανία να αντιδράσει. Επαναλαμβάνουμε, λοιπόν, ότι η πρόταση Τριαντόπουλου είναι μια γενναία πρόταση, είναι μία πρόταση που είναι καλό να ακολουθείται σε περιπτώσεις που η Δικαιοσύνη πέφτει πάνω σε τέτοιες περιπτώσεις πολιτικών. Μόνο έτσι θα αποκατασταθεί η σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες. Και μένει να δούμε το περιεχόμενο των αποφάσεων και της Προανακριτικής και της Βουλής, για να είμαστε εδώ για να τα αξιολογήσουμε.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συμπληρωματικά, πρώτον, μου γεννήθηκε τώρα έτσι όπως τα αναφέρατε στο τέλος, μπορεί κάποιος άλλος πολίτης να ζητήσει παράκαμψη του Συντάγματος «για καλό σκοπό»; Και δεύτερον, υπάρχει κάποιος άλλος, εκτός από τον κύριο Αλιβιζάτο, στον οποίο αναφέρεστε, που υπερασπίζεται τις απόψεις σας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ δεν θα κάνω επίκληση σε κανέναν Συνταγματολόγο συγκεκριμένα, ονομαστικά, υπάρχουν πολλοί νομικοί. Το παράκαμψη του Συντάγματος είναι δική σας, θεωρώ εγώ, λανθασμένη ερμηνεία.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κάθε άλλο, παρά δική μου, την περιγράφουν Συνταγματολόγοι. Εγώ μεταφέρω τα ερωτήματα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουμε απαντήσει, είναι καθ’ όλα νόμιμο, δεν παραβιάζεται κανένα σημείο, εδάφιο, του Συντάγματος. Και από κει και πέρα, ας αφήσουμε τους ανθρώπους οι οποίοι έχουν την ευθύνη της προανακριτικής, να πάρουν τις σχετικές αποφάσεις, να τις δικαιολογήσουν, μη βάζουμε το κάρο μπροστά από το άλογο. Και δεν αναφέρομαι σε εσάς, εσείς μεταφέρετε διάφορα τα οποία λέει η αντιπολίτευση. Αυτή η αμηχανία της αντιπολίτευσης δημιουργεί όλο και περισσότερα επιχειρήματα, τα οποία καταρρίπτονται και φαίνεται τι προσπάθησαν να κάνουν. Το ξαναλέω, η μεγάλη εικόνα για τον Τριαντόπουλο είναι ότι δείχνει ότι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα συγκάλυψης, δεν θέλει να συγκαλύψει αυτός ο οποίος λέει, «εδώ, έρχομαι να δικαστώ, να μου ασκηθεί ποινική δίωξη από ανώτατους δικαστές» και το δεύτερο είναι ότι χαλάει τα σχέδια της αντιπολίτευσης για σόου. Μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Η αντιπολίτευση περίμενε πώς και πώς αυτήν την προανακριτική, όχι για την αλήθεια, δεν τους νοιάζει η αλήθεια, εάν τους ένοιαζε η αλήθεια, θα χαίρονταν ότι η υπόθεση αυτή πάει στο φυσικό δικαστή. Τους νοιάζει το σόου. Θέλανε να δημιουργήσουνε τεχνητές εντάσεις, φωνές, να καταστρατηγήσουν μια οποιαδήποτε διαδικασία, μόνο και μόνο για να παραμείνουν στην επικαιρότητα για ένα χρονικό διάστημα. Δεν βλέπουν στην αντιπολίτευση τα Τέμπη, ως μία αφετηρία για κάθαρση, ως μία αφετηρία για να μπορέσουμε, επιτέλους, να μην έχουμε πολίτες δύο κατηγοριών, ως μία πρώτης τάξεως αφορμή για να δούμε τα λάθη του παρελθόντος, το «ποτέ ξανά», να έχει νόημα, ως μία επιταγή για δικαιοσύνη και αλήθεια. Η αντιπολίτευση τα Τέμπη τα είδε και τα βλέπει ως μια ευκαιρία για πολιτική εκμετάλλευση. Είναι τραγικό που το λέμε, αλλά είναι η αλήθεια και όσο περνάνε οι ημέρες, οι εβδομάδες, οι μήνες και βγαίνουν πράγματα στο φως της δημοσιότητας και φαίνεται πως καταρρίπτονται. Παράδειγμα η πρόταση Τριαντόπουλου καταρρίπτει αυτό το αφήγημα· ποιος θέλει να συγκαλύψει τον εαυτό του, που λέει αποδέχομαι την πρόταση, ο Τριαντόπουλος λέει, αποδέχομαι την πρόταση, όπως την έχετε καταθέσει. Χειρότερο δεν θα μπορούσε να γίνει για τον Τριαντόπουλο μετά την προανακριτική. Χειρότερη δίωξη από αυτήν δεν θα μπορούσε να γίνει. Θα έπρεπε να σταλεί νέο αίτημα στη Βουλή και θα αποφάσιζε η Βουλή. Άρα, αποδέχεται για τον ίδιο το χειρότερο δυνατό σενάριο, για να πάει στο φυσικό δικαστή. Αυτήν είναι η αλήθεια, το ξέρω ότι ενοχλεί την αντιπολίτευση, τα σχέδιά τους χάλασαν, αλλά εμάς δεν μας νοιάζουν τα σχέδια της αντιπολίτευσης, μας νοιάζει η δικαιοσύνη, η αλήθεια και όλα αυτά ν’ απαντηθούν από τη Δικαιοσύνη και μόνο.
Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, τα σενάρια επιστροφής του Αλέξη Τσίπρα σε πρωταγωνιστικό ρόλο στην πολιτική ζωή του τόπου, πώς τα σχολιάζετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, στο ποδόσφαιρο, καμιά φορά, οι επιστροφές βγαίνουν σε καλό. Δηλαδή, θυμάμαι ότι ο Ολυμπιακός είχε κάνει το πρώτο του διπλό στην Ευρώπη, με την επιστροφή του Τάκη Λεμονή. Στην πολιτική, συνήθως, οι επιστροφές παραπέμπουν σε ένα γνωστό λαϊκό άσμα «επιστροφές, καταστροφές» και προφανώς το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω. Ο κύριος Τσίπρας θέλει, προφανώς, να επιστρέψει αμετανόητος, αλλά τα έργα και οι ημέρες του είναι εδώ και μας θυμίζουν ότι η Ελλάδα βρέθηκε στο χείλος του γκρεμού, η Ελλάδα ήταν ο παρίας, το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης, σε μια περίοδο που η Ευρώπη αναπτυσσόταν με πολύ μεγάλους βαθμούς, η Ελλάδα ήταν στα όρια της ύφεσης, μας θυμίζει τις ουρές, μας θυμίζει τον ΕΝΦΙΑ που δεν καταργήθηκε ποτέ, αλλά αυξήθηκε, μας θυμίζει το νόμο Κατρούγκαλου. Καλό είναι αυτό να τα θυμάται ο κόσμος, για να βλέπει ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο και ότι οι θυσίες των ιδίων των πολιτών δεν είναι δεδομένο ότι δεν θα πάνε στράφι. Δική μας δουλειά είναι να δουλεύουμε, να σκύβουμε το κεφάλι, να υλοποιούμε κάθε λέξη του προγράμματός μας, κάθε υπόσχεση την οποία έχουμε δώσει, να γίνουμε ακόμα ταχύτεροι στην αποτελεσματικότητά μας και από κει και πέρα, όποιος θέλει, δημοκρατία έχουμε, μπορεί να επιστρέψει, μπορεί ν’ απευθυνθεί στους πολίτες, αλλά νομίζω ότι αυτή η επιστροφή δεν νομίζω ότι μπορεί να βγει σε καλό στη χώρα.
ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Μιλήσατε πριν για την αντιπολίτευση, σε σχέση με την Προανακριτική, όμως υπάρχουν πολλοί άνθρωποι του νομικού κόσμου, επιστήμονες, οι οποίοι το καταγγέλλουν. Θα αναφέρω χαρακτηριστικά τον Χαράλαμπο Τσιλιώτη, καθηγητής πανεπιστημίου είναι ο άνθρωπος, διδάσκει Συνταγματικό Δίκαιο, και λέει μεταξύ άλλων: «Δεν μπορεί να παρακαμφθεί η διαδικασία προκαταρκτικής εξέτασης ή κύριας ανάκρισης από τον ύποπτο τελέσεως ποινικών αδικημάτων ή τον κατηγορούμενο κατά τον ΚΠΔ». Επίσης, λέει και κάτι ακόμα και θα ήθελα το σχόλιό σας: «Εάν το Σύνταγμα ήθελε να δώσει μια τέτοια δυνατότητα στον εγκαλούμενο υφυπουργό, θα τα είχε προβλέψει ρητά, όπως κάνει σε ανάλογη περίπτωση στην παράγραφο 5 του άρθρου 86». Εσείς, πώς τα σχολιάζετε αυτά; Είναι μόνο η αντιπολίτευση, δηλαδή, που αντιδρά;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ε, νομίζω, ότι απάντησα αναλυτικότατα, μάλλον δεν ακούσατε την προηγούμενη απάντηση και επί της ουσίας και ως προς τη μεγάλη εικόνα. Επαναλαμβάνω την ίδια την πρόταση την οποία εκλήθη η Βουλή να ψηφίσει και στη συνέχεια να γίνει Προανακριτική, την πρόταση του ΠΑΣΟΚ, αν τη διαβάσετε την πρόταση αυτή, διαβάσετε τη 16η σελίδα, δείτε αν έγινε προκαταρκτική εξέταση για τα υπόλοιπα πρόσωπα που δεν είναι πολιτικά πρόσωπα, βάλτε τα όλα αυτά, δείτε και το Σύνταγμα στα επίμαχα άρθρα και διαπιστώστε ότι δεν παραβιάζεται κανένα άρθρο, θα βγάλετε την απάντηση. Όπως και να έχει, όμως, νομίζω απάντησα στο συνάδελφό σας που έτυχε να προηγηθεί από εσάς, αναλυτικότατα και δεν έχω κάτι παραπάνω να προσθέσω, ήμουν σαφής, η συγκεκριμένη πρόταση και όλη αυτή η διαδικασία είναι απολύτως νόμιμες.
ΜΙΛΤ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας ρωτήσω για την Απόφαση του ΣτΕ για το μεταναστευτικό, που ακύρωσε την Κοινή Απόφαση των υπουργών Εξωτερικών Μετανάστευσης και Ασύλου με την οποία χαρακτηρίζει την Τουρκία, ως ασφαλή τρίτη χώρα. Λέει, παράλληλα, ότι οι αιτούντες διεθνές άσυλο από πέντε χώρες δεν θα προωθούνται, πλέον, στην Τουρκία. Πώς το σχολιάζετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι δεδομένο ότι το Υπουργείο λαμβάνει πάντοτε, υπόψιν του, όπως και συνολικά η Κυβέρνηση, τις αποφάσεις του ΣτΕ και συνολικά της Δικαιοσύνης. Θα εκδώσει άμεσα νέα Απόφαση που θα συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις αιτιολογίας που έθεσε το Δικαστήριο και με την απόφαση αυτή η Τουρκία θα χαρακτηρίζεται ασφαλής χώρα.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά τη Θεσσαλονίκη, μεσαιωνικές αντιδράσεις για την παράσταση του Χριστόφορου Ζαραλίκου, «κι εγώ υπάλληλος είμαι», προκλήθηκαν και στη Λάρισα. Όλα αυτά λίγες εβδομάδες, μετά απ’ όλα αυτά που έγιναν στην Εθνική Πινακοθήκη. Τι σχολιάζετε γι’ αυτές τις πρακτικές;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχω απαντήσει, νομίζω.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Απλά είναι καινούργιο, έγινε…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω τα ίδια ισχύουν και με τις προηγούμενες αντιδράσεις, ό,τι απάντησα σε προηγούμενες αντίστοιχες ερωτήσεις ισχύουν και γι’ αυτές τις αντιδράσεις.
Χ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Αποκαλύψαμε ότι σήμερα στελεχώνονται στον ΟΣΕ, λιγότερες οργανικές θέσεις, από ότι την νύχτα των Τεμπών, το διαψεύσατε και μας είπατε ότι θα λάβετε ενημέρωση από το αρμόδιο Υπουργείο, οπότε θα θέλαμε αν γίνεται να μας πείτε αυτά τα νούμερα, δηλαδή πόσες οργανικές θέσεις καλύπτονταν τον Φεβρουάριο του 2023 και πόσες καλύπτονται σήμερα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας διαβάζω την επίσημη ενημέρωση που λάβαμε για τις προσλήψεις από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Στον ΟΣΕ αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο τελικό στάδιο της εκπαίδευσης, 59 σταθμάρχες και 50 κλειδούχοι, σύνολο 109 άτομα, που έχουν προσληφθεί τον Σεπτέμβριο του 2024 και αναμένεται να αναλάβουν υπηρεσία το προσεχές διάστημα, μετά το Πάσχα οι κλειδούχοι και τέλη Ιουλίου οι σταθμάρχες. Όσον αφορά στο μόνιμο προσωπικό, εξελίσσεται η πρακτική δοκιμασία για ειδικότητες πεδίου, που περιλαμβάνει η ενιαία προκήρυξη ΑΣΕΠ για πρόσληψη 140 ατόμων με βάσει την ΠΥΣ 50/4-11-2021, επειδή μου είχατε ζητήσει και ΦΕΚ και 31/27-9-2022. Συνεχίζεται η πρακτική δοκιμασία για τους σταθμάρχες, τους κλειδούχους και ηλεκτρολόγους, ενώ έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για ηλεκτρονικούς και χειριστές μηχανημάτων έργων, 34 άτομα. Λόγω της ενιαίας προκήρυξης απαιτείται η πλήρωση του συνόλου των θέσεων, ώστε να περαιωθεί τυπικά η διαδικασία και εκτιμάται ότι ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί στα τέλη Απριλίου. Με την ΠΥΣ 50/4-11-2021, εγκρίθηκε η πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ, 140 ατόμων που βρίσκεται σε τελικό στάδιο, στους οποίους περιλαμβάνονται 57 σταθμάρχες και 49 κλειδούχοι, που θα καλύψουν πάγιες ανάγκες προσωπικού και κυκλοφορίας πανελλαδικά. Επίσης έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών με τον αριθμό 51/30-9-2024, νέα αύξηση του προσωπικού, κατά 100 επιπλέον μόνιμους υπαλλήλους, πάλι μέσω ΑΣΕΠ. Οι θέσεις για τους χειριστές μηχανημάτων, ΔΕ χειριστές μηχανημάτων έργου, έχουν προκύψει προσληπτέοι και για τις 9 θέσεις. Οι θέσεις για τους τεχνίτες ηλεκτρονικούς, έχουν προκύψει προσληπτέοι και για τις 9 θέσεις. Οι θέσεις για τους ΔΕ τεχνίτες ηλεκτρολόγοι, έχουν προκύψει προσληπτέοι από τις 16 θέσεις, οι 10 θέσεις. Στις 22 Μαρτίου του 2025 υπάρχει πρακτική δοκιμασία 33 ατόμων, έχει προγραμματιστεί και άλλη πρακτική δοκιμασία, τέλος του μήνα. Για τις θέσεις, για τους ΔΕ σταθμάρχες έχουν προκύψει προσληπτέοι για τις θέσεις: ΚΘ 226, δηλαδή στην Κόρινθο 2 θέσεις, στην Λάρισα 4 θέσεις, στην Φθιώτιδα 2 θέσεις, στον Έβρο 5 θέσεις, στο Κιλκίς 3 θέσεις, στην Πέλλα 2 θέσεις, στην Ξάνθη 1 θέση, στην Δράμα 1 θέση, στην Αθήνα από τις 7 θέσεις εκκρεμούν οι 4. Από τις 7 θέσεις, στην Δ. Αττική εκκρεμούν 3, στον Πειραιά από τις 4 θέσεις εκκρεμεί 1, στην Α. Αττική από τις 3 θέσεις εκκρεμούν και οι 3. Στην Βοιωτία από τις 3 θέσεις εκκρεμούν οι 2. Από τις 13 θέσεις στην Θεσσαλονίκη εκκρεμούν οι 4. Εάν δεν έρθουν όλοι στην πρακτική δοκιμασία ή αποτύχουν θα υπάρξει επανάληψη της πρακτικής δοκιμασίας με κλήσεις από την λίστα κατάταξης των επιλαχόντων. Για τις θέσεις για τους ΔΕ προσωπικού ελιγμών κλειδούχων, η διαδικασία είναι σε εξέλιξη.
Χ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Κύριε Μαρινάκη σας ρωτήσαμε κάτι συγκεκριμένο. Πόσες θέσεις καλύπτονταν τον Φεβρουάριο του 2023, οργανικές και πόσες καλύψατε σήμερα; Δύο νούμερα είναι αυτά.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας απάντησα με την επίσημη ενημέρωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Εάν δεν σας καλύπτει η απάντηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που είναι αναλυτικότατη, μπορείτε να κάτσετε να την μελετήσετε, μπορείτε να επανέλθετε με αίτημα στο αρμόδιο Υπουργείο, έχει γραφείο Τύπου, αν δεν σας καλύπτει η ενημέρωση να πάρετε και άλλες απαντήσεις. Τέτοια αναλυτική ενημέρωση δεν νομίζω ότι έχουμε ξαναδεί, είναι ενημέρωση πολιτικών συντακτών, μπορείτε να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα. Εσείς είχατε πει ότι δεν έχουν γίνει προσλήψεις και ότι δεν υπάρχει το ΦΕΚ. Σας απάντησα αναλυτικά, δείτε τις προσλήψεις, δείτε τα ΦΕΚ, διαβάστε τα και αξιολογείστε τα.
Χ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Μας είπατε 20 Φεβρουαρίου…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Παρακαλώ, δεν επανέρχομαι…
Χ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: …αυτολεξεί, θα επανέλθω να σας πω …
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας παρακαλώ, δεν έχετε τον λόγο.
Χ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: ….ακριβώς, την διαφορά αποχωρήσεων – προσλήψεων ..
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχετε τον λόγο. Σας είπα ακριβώς όλα τα στοιχεία τα οποία ζητήσατε, μελετήστε τα και αξιολογείστε τα, ότι συμπέρασμα θέλετε βγάλτε.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, τι γίνεται με το καλώδιο Κρήτης-Κύπρου, το έχουμε εγκαταλείψει; Και θα ήθελα με την ευκαιρία και μια διευκρίνιση ως προς την απόφαση του ΣτΕ, για το αν είναι ασφαλής χώρα η Τουρκία. Είπατε ότι με την νέα απόφαση του Υπουργείου Μετανάστευσης, θα συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του Δικαστηρίου και η Τουρκία θα χαρακτηρίζεται ασφαλής χώρα ή δεν θα χαρακτηρίζεται ασφαλής χώρα; Πως θα γίνει αυτό θα μας το εξηγήσετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Βεβαίως. Θα εκδοθεί νέα… επαναλαμβάνω την απάντηση μου. Θα συμμορφωθούμε με την απόφαση του ΣτΕ και θα εκδώσουμε νέα, το Υπουργείο δηλαδή, θα εκδώσει νέα απόφαση με την ορθότερη αιτιολογία, ούτως ώστε να χαρακτηρίζεται ασφαλής χώρα η Τουρκία. Ως προς την αιτιολογία είχε ζήτημα το ΣτΕ, άρα χρειάζεται καλύτερη αιτιολογία και αυτό θα φροντίσει να κάνει το Υπουργείο. Τώρα ως προς το καλώδιο, έχω πει πάρα πολλές φορές, ότι η έρευνα του καλωδίου και η πόντιση του καλωδίου, θα γίνει σύμφωνα με τις ανάγκες του έργου και τον προγραμματισμό της εταιρίας. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Διεθνές Δίκαιο η έρευνα και η πόντιση επιφανειακών καλωδίων είναι ελεύθερη μη υποκείμενη σε καθεστώς άδειας.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή και εγώ μπερδεύτηκα, είναι θέμα νομικίστικο το αν είναι ασφαλής χώρα η Τουρκία; Δηλαδή έχει να κάνει με τη δική μας συμμόρφωση για να χαρακτηριστεί ασφαλής χώρα και ρωτώ κατ’ επέκταση και όσον αφορά την μεταναστευτική πολιτική για τις αλλαγές που επέρχονται και όσον αφορά τους μετανάστες γης και τα προβλήματα στον αγροτικό τομέα. Είναι μια επιμέρους ερώτηση, αν θέλετε να μου απαντήσετε δηλαδή και σε αυτό, αλλά το πρώτο, αυτό. Πως θα συμμορφωθούμε εμείς για να αλλάξει ο χαρακτηρισμός της Τουρκίας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπάρχει μια απόφαση του ΣτΕ. Η απόφαση αυτή λέει ότι χρειάζεται καλύτερη αιτιολογία. Άρα συμμορφώνεται το αρμόδιο Υπουργείο με την απόφαση του ΣτΕ. Οφείλει λοιπόν να εκδώσει νέα απόφαση, λεπτομερέστερη, επαρκέστερη και νομικά αποδεκτή από το ΣτΕ, μένει αυτό να κριθεί εκ νέου από το ΣτΕ, αιτιολογία. Αυτό το οποίο λέει η απόφαση, αυτό θα κάτσει να μελετήσει η Νομική Υπηρεσία του Υπουργείου και το Υπουργείο συνολικά, για να εκδώσει νέα απόφαση. Τόσο απλά. Τώρα ως προς τους εργάτες γης, απάντησε ο Υπουργός στη Βουλή, απάντησα και εγώ σε προηγούμενη ενημέρωση πολιτικών συντακτών, ότι εξαιρούνται οι εργάτες γης από την απόσυρση αυτής της παράτασης, όπως ακριβώς τα είπε ο Υπουργός στη Βουλή αναφέρομαι και στην προηγούμενη απάντηση μου.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Ο βουλευτής Μεσσηνίας της Ν.Δ., Μίλτος Χρυσομάλλης, σε παρέμβασή του χαρακτήρισε τον κ. Τσάφο ανιστόρητο και συμπλήρωσε ότι δεν έχει την ευθιξία να κάνει το σωστό, εννοώντας προφανώς να παραιτηθεί. Τι έχετε να σχολιάσετε γι’ αυτή τη δήλωση.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι έχω απαντήσει σε πολλές ερωτήσεις για τον κ. Τσάφο. Δεν έχω κάτι να προσθέσω, ούτε θέλω να κάνω κάποιο σχόλιο. Εξέφρασε την άποψή του ο βουλευτής της Ν.Δ. και δεν θέλω να πω κάτι περισσότερο.
ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Δημοσιεύσαμε στοιχεία με βάση τα οποία οι στελεχωμένες οργανικές θέσεις στον Σιδηρόδρομο, τον Φεβρουάριο του 2023, ήταν 730, ενώ σήμερα είναι περίπου 550. Μπορείτε να ρωτήσετε συγκεκριμένα το Υπουργείο πάνω σε αυτό και να μας δώσετε μια απάντηση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας μετέφερα την απάντηση του Υπουργείου. Αν έχει κάτι περισσότερο το Υπουργείο, θα σας μεταφέρω και το περισσότερο.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Με τον βουλευτή που ανέφερε ο συνάδελφος, νομίζω ότι οι βουλευτές που έχουν τοποθετηθεί κατά του κ. Τσάφου, δημόσια τουλάχιστον, είναι πέντε, αν δεν κάνω λάθος, συν τον κ. Αντώνη Σαμαρά. Περιμένετε κάποια ομαδική αντίδραση, κάποια ερώτηση βουλευτών; Υπάρχουν ενοχλήσεις από άλλους βουλευτές;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω ενημέρωση για κάποια «ομαδική» αντίδραση.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν υπάρχει, δηλαδή, θέμα Τσάφου σήμερα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουμε απαντήσει για τον κ. Τσάφο αναλυτικά και δεν έχουμε κάτι να προσθέσουμε. Δεν υπάρχει θέμα.
ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Τις τελευταίες ημέρες πολλοί σιδηροδρομικοί προχώρησαν σε δηλώσεις. Ο Πρόεδρος των Μηχανοδηγών δήλωσε, σε συγκέντρωση στο Σύνταγμα, ότι το ETCS δεν λειτουργεί πουθενά. Ο Γενικός Γραμματέας των Σιδηροδρομικών δήλωσε στο «ΚΟΝΤΡΑ» ότι το ETCS δεν λειτουργεί ούτε σε ένα μέτρο και μάλιστα, κατήγγειλε ότι αυτό συμβαίνει γιατί δεν είναι τοποθετημένο πάνω στη μηχανή στα τρένα της Hellenic Train. Δεν θα σας ρωτήσουμε εάν λειτουργεί το ETCS αυτή τη φορά, νομίζω όλοι έχουν καταλάβει, το ερώτημα είναι, ποιος ευθύνεται που δεν λειτουργεί το ETCS; Είναι η ΓΑΙΑΟΣΕ στην οποία ανήκουν τα τρένα ή η Hellenic Train που τα νοικιάζει;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν ισχύει αυτό που λέτε. Τα έχω απαντήσει πολλές φορές και για τη σηματοδότηση και για την τηλεδιοίκηση ότι έχει εγκατασταθεί πλήρως και αποκαθίσταται μόνο το κομμάτι του Ντάνιελ. Για το ETCS ότι παραλάβαμε εγκατεστημένο 209 χιλιόμετρα και τώρα είναι εγκαταστημένο σε 387 χιλιόμετρα. Τα έχουμε απαντήσει όλα αυτά. Άρα, προφανώς, πολλές ερωτήσεις σας βασίζονται σε δεδομένα, τα οποία δεν ισχύουν.
ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Επειδή με βάση τους σιδηροδρομικούς και τη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν πρόσφατα, δύο χρόνια μετά τα Τέμπη δεν λειτουργεί ούτε το σύστημα επικοινωνίας, το GSM-R -δεν σας έχουμε ρωτήσει γι’ αυτό ποτέ- δεν λειτουργεί μεταξύ μηχανοδηγών και σταθμαρχών. Ο Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας έκανε μια πολύ σοβαρή καταγγελία ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ ζητούσε από την Hellenic Train να προγραμματίσει τις μηχανές, να έρθει μία-μία, να αρχίσει να τοποθετείται το σύστημα και το πρόβλημα είναι πως δεν το προγραμμάτιζε η Hellenic Train, με βάση την καταγγελία. Ευθύνεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, δηλαδή το κράτος γι’ αυτό ή η Hellenic Train ή και οι δύο, που δεν έχει μπει αυτό το πολύ σημαντικό σύστημα επικοινωνίας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για το τελευταίο που με ρωτάτε, θα λάβω ενημέρωση. Για τα προηγούμενα σας έχω απαντήσει και σας επανέλαβα σε λίγες γραμμές αυτά τα οποία έχω απαντήσει.
ΧΡ. ΜΥΤΙΛΙΝΙΟΣ: Την προηγούμενη εβδομάδα υπήρχαν κάποιες τεχνολογικές αρρυθμίες στο Χρηματιστήριο των Αθηνών, όπου βλέπουμε ότι και τώρα ο διευθύνων Σύμβουλος επί της ουσίας δεν αναλαμβάνει κάποιες ευθύνες, παρά μόνο ρίχνει το πρόβλημα στη μετάβαση από την παλαιά στη νέα ιστοσελίδα του Χρηματιστηρίου. Τι ακριβώς συνέβη; Και αν το Χρηματιστήριο, αυτή τη στιγμή, είναι ασφαλές και δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα στην ελληνική οικονομία.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω ενημέρωση ότι υπάρχει κάποιος κίνδυνος. Αν υπήρξαν κάποια τεχνικά ζητήματα, φαντάζομαι επιλύθηκαν αλλά, με επικοινωνία που θα έχω με τον αρμόδιο Οργανισμό και με το Γραφείο Τύπου του, θα σας ενημερώσω στο 100%.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Είδαμε τις προηγούμενες ημέρες την εξέλιξη αυτή με τη βύθιση της γραμμή του ΟΣΕ στο Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Εντάσσεται αυτό στην έννοια των ασφαλών τρένων;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αναφέρεστε στην περίπτωση που έχει βγει και ανακοίνωση στις 20 Μαρτίου, σε μήκος 50 μέτρων; Σε αυτό λέτε;
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ναι, νομίζω έχει βγάλει μια ανακοίνωση για ζημιά.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το συμπέρασμα είναι ότι υπάρχει πλέον σταθερότητα, δεν έχει σημειωθεί περαιτέρω καθίζηση. Αναφέρομαι σε ανακοίνωση, στις 21 Μαρτίου του 2025, του ΟΣΕ που λέει ότι «από χθες, Πέμπτη 20 Μαρτίου του 2025, λόγω εντοπισμένης βύθισης σε μικρό μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής καθόδου στην περιοχή της νότιας εισόδου της σήραγγας Όθρυος, ο ΟΣΕ αποφάσισε τη μονοδρόμηση της κυκλοφορίας μέσω της γραμμής ανόδου στο τμήμα Λιανοκλάδι-Άγιος Στέφανος. Το τμήμα που επηρεάζεται από τη βύθιση εκτείνεται για 100 μέτρα και σε αυτό έχει επιβληθεί βραδυπορία με ταχύτητα 40 χιλιομέτρων. Το φαινόμενο φαίνεται να οφείλεται πιθανότατα σε φυσικά αίτια που συνδέονται και με το γεγονός ότι η περιοχή είχε πληγεί από τον μεσογειακό κυκλώνα ΙΑΝΟ, όμως διερευνώνται και άλλα κατασκευαστικά αίτια. Η περιοχή της βύθισης παρακολουθείται επί 24ώρου βάσεως μέσω κατάλληλων οργάνων από εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Κάθε έξι ώρες πραγματοποιούνται μετρήσεις στο έδαφος από ειδική ομάδα σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Όλα τα μέτρα αντιμετώπισης του φαινομένου έχουν ήδη ληφθεί για την ασφαλή κυκλοφορία».
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Έχετε ζητήσει εγγυήσεις ότι τέτοια προβλήματα δεν υπάρχουν σε άλλα σημεία του δρομολογίου;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι προφανές ότι όταν υπάρχει κάποιο τέτοιο ζήτημα, άμεσα ακολουθείται η διαδικασία και για την ασφάλεια των εργαζομένων και για την ασφάλεια των πολιτών, οι οποίοι μεταφέρονται. Όπως είδατε, έχει μια λεπτομερέστατη απάντηση ο ΟΣΕ και για τα μέτρα ασφαλείας που έλαβε και για τα αίτια και για ό,τι άλλο, τέλος πάντων, διερευνάται πέραν των προφανών αιτιών.
ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Είδαμε, προχθές, ξανά τους άνδρες των ΜΑΤ στις αντιρατσιστικές διαδηλώσεις χωρίς διακριτικά. Πριν δύο εβδομάδες μας είπατε ότι θα έχετε αναλυτική ενημέρωση από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, οπότε θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε, αν ήρθε η ενημέρωση, γιατί δεν έχουν μπει τα διακριτικά και πότε αναμένεται να μπουν οριστικά σε όλους τους άνδρες των ΜΑΤ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να δω τις ενημερώσεις που έχω για τα διακριτικά, διαφορετικά θα επανέλθω. Είχαν δώσει πριν από δύο εβδομάδες ενημέρωση, δεν την έχω μαζί μου, θα σας την επισυνάψω γραπτώς.
****** ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΕΤΑΙ Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ: Προς ενίσχυση της διαφάνειας της δημόσιας δράσης του ένστολου προσωπικού του Σώματος και της εγκαθίδρυσής του στη συνείδηση του πολίτη ως ένα ολοκληρωμένο και οργανωμένο σύνολο επαγγελματιών, με οριοθετημένους κανόνες εμφάνισης, συμπεριφοράς και πειθαρχίας, κρίθηκε απαραίτητο να φέρεται διακριτικό δηλωτικό ταυτότητας και από το ένστολο προσωπικό. Υπάρχει περίπτωση, λόγω του είδους της στολής που φέρει, αλλά και της χρήσης προστατευτικού εξοπλισμού επί αυτής, να καθιστούν το διακριτικό δηλωτικό ταυτότητας με τη μορφή του πλακιδίου (Α.Γ.Μ.Σ.) μη ορατό.
Εφόσον πολίτης προβεί σε σχετική καταγγελία σε βάρος ένστολου προσωπικού, ακουλουθείται η προβλεπόμενη πειθαρχική έρευνα σε βάρος του.
ΧΡ. ΜΥΤΙΛΙΝΙΟΣ: Στο Ριάντ ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις για το Ουκρανικό. Την Πέμπτη είναι η νέα Σύνοδος Κορυφής. Η Ελλάς θα συμμετέχει και πώς βλέπει η ελληνική πλευρά τις εξελίξεις στο Ουκρανικό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν ξέρω αν υπάρχει κάποια επίσημη ενημέρωση για την Πέμπτη. Υπάρχει μια πληροφορία, η οποία μέχρι πριν τις προηγούμενες ώρες δεν ήταν επιβεβαιωμένη. Είναι σαφέστατη η θέση μας για αποκατάσταση της ειρήνης, αλλά με όρους συμμετοχής της Ουκρανίας στην απόφαση αυτή. Είναι σαφές κάτι τέτοιο και επειδή βλέπω ότι διάφορες διατυπώσεις και από πολιτικούς μας αντιπάλους και από πρώην διατελέσαντες Πρωθυπουργούς στη χώρα, στην άποψή μας αυτή παραμένουμε προσηλωμένοι. Προφανώς θέλουμε να επέλθει μια κατάσταση απόλυτης κατάπαυσης και να αποτυπωθεί η ειρήνη, αλλά δεν μπορεί σε κάτι τέτοιο να μην είναι προφανώς παρούσα η Ουκρανία και πάντοτε πιστεύουμε στον ενεργότατο ρόλο των ΗΠΑ, που για εμάς είναι στρατηγικής σημασίας σύμμαχος και αυτή η σχέση που κρατάει στον χρόνο θέλουμε να εμβαθυνθεί ακόμα περισσότερο.
ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Μας αναφέρατε έναν αριθμό Φ.Ε.Κ., δεν ξέρω αν μπορείτε να τον αναφέρετε ξανά, γιατί χάθηκε μέσα στη λίστα των ανθρώπων που πρόκειται να συνεργαστούν με τον ΟΣΕ και θέλω να ρωτήσω, αν αυτός αφορά τους 120 που εκπαιδεύονται αυτή τη στιγμή ή τους 140 που κάποια στιγμή θα προσληφθούν μόνιμοι.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, βέβαια υπάρχουν και γραπτώς αυτά που λέω, θα τα δείτε και γραπτώς. Θα τον ξαναπώ τον αριθμό: Π.Υ.Σ. 50/4-11-2021 και 31, δύο δηλαδή, είναι 31/27-9-22. Είναι δηλαδή από το 2021 και το 2022. Έχουν βέβαια επιμέρους πολλές διαδικασίες, γι’ αυτό και τυπικά δεν έχει ολοκληρωθεί, γιατί κάποιες έχουν ολοκληρωθεί, κάποιες δεν έχουν ολοκληρωθεί και έχω αναφέρει και το Π.Υ.Σ. 51/30-9-2024.
Σας ευχαριστώ πολύ.