Τρέχων Άρθρο
Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Καλό μεσημέρι,

Χθες στην ομιλία του o Πρωθυπουργός μίλησε για την υλοποίηση των πρωτοβουλιών της κυβέρνησης για την ανασυγκρότηση των περιοχών της Θεσσαλίας και του Έβρου αλλά και την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής κρίσης.

Όπως τόνισε: «οι νέες συνθήκες ξεπερνούν πλέον τις αντοχές των υποδομών που ως σήμερα είχαν όλες οι χώρες και τελικά χρέος της πολιτικής σήμερα είναι να επεξεργαστεί νέα μέτρα αντίδρασης και να διασφαλίσει την ανθεκτικότητα απέναντι στις νέες προκλήσεις».

«Με προτεραιότητα στην ανθρώπινη ζωή, υπερασπιζόμαστε το έργο χιλιάδων κρατικών λειτουργών, αλλά και εθελοντών, που έδρασαν στην πρώτη γραμμή».

Η Κυβέρνηση έχει θέσει 3 βασικές προτεραιότητες:

  1. Την πιο άμεση κινητοποίηση για την διάσωση ζωών στις μεγάλες θεομηνίες
  2. Τη μεγαλύτερη εξασφάλιση πόρων για την αποκατάσταση καταστροφών
  3. Ένα συνολικό σχέδιο άμυνας στην κλιματική “επίθεση”.

Στον Έβρο ήδη συνεργαζόμαστε με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο για την αποκατάσταση της Δαδιάς, για το πρόβλημα της διαχείρισης των υδάτων στη Θεσσαλία, έχουμε ήδη ζητήσει τη συνδρομή εξειδικευμένης Ολλανδικής εταιρείας και το Φεβρουάριο θα έχουμε το ολοκληρωμένο Master Plan, ενώ, άμεσα νομοθετείται Φορέας διαχείρισης υδάτων Θεσσαλίας.

O μηχανισμός της κρατικής αρωγής, έτσι όπως έχει θεσμοθετηθεί από αυτή την Κυβέρνηση, είναι μια κατάκτηση και σίγουρα μια σημαντική πρόοδος σε σχέση με το τι συνέβαινε στο παρελθόν.

Σε χρόνο- ρεκόρ, 120 εκατομμύρια ευρώ έχουν ήδη εκταμιευθεί και βρίσκονται στους λογαριασμούς 33.000 νοικοκυριών. Οι καταβολές συνεχίζονται κάθε εβδομάδα ενώ διεξάγουμε συνέχεια νέες διασταυρώσεις και νέες αυτοψίες.

Μέχρι σήμερα έχουν γίνει πάνω από 36.000 απογραφικές αυτοψίες και έλεγχοι σε 339 κοινότητες και περιοχές.

Η καταβολή του επιδόματος ενοικίου και συγκατοίκησης ξεκινά τις επόμενες μέρες με διάρκεια έως και δύο έτη.

Έχουν εγκριθεί ήδη 116.000.000 ευρώ προκειμένου να καλυφθεί το 80% της αποκατάστασης κάθε πλημμυρισμένου κτιρίου ενώ το υπόλοιπο 20% μπορεί να καλυφθεί με άτοκο δάνειο. Παράλληλα, με μια απλή διαδικασία και με 100% κρατική αρωγή (χωρίς το σκέλος του δανείου) καλύπτεται επισκευή ζημιών σε οικίες με ποσά έως 22.000 ευρώ.

Το Υπουργείο Εσωτερικών έχει διαθέσει 119.000.000 ευρώ προς τους οικείους ΟΤΑ.

Τέλος, έχουν χορηγηθεί 2,8 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση ειδικού σκοπού στους εργαζόμενους που έχουν ενταχθεί στο καθεστώς των αναστολών των συμβάσεων εργασίας για τις επιχειρήσεις που επλήγησαν από τις πλημμύρες.

Ακόμα 500 εκ. ευρώ θα δοθούν προς τους αγρότες από τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ 260.000.000 ευρώ ήδη εγκρίθηκαν από τον ΕΛΓΑ. 124 εκατομμύρια ευρώ αποζημιώσεων έχουν κατατεθεί ήδη στους δικαιούχους.

Για τις επιχειρήσεις, προχωρούμε πριν από τις γιορτές στην προκαταβολή του 35% της αποζημίωσης από το 70% που θα καλυφθεί, διευκολύνοντας την αποκατάσταση και την επαναλειτουργία τους.

Σε συνεννόηση με την Ένωση Εφοπλιστών, θα ανακατασκευαστούν 25 σχολεία.

Το κόστος για την αποκατάσταση ζημιών φτάνει τα 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ και θα καλυφθεί κυρίως από ευρωπαϊκούς πόρους μετά τις συνομιλίες του Πρωθυπουργού με την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τους αρμόδιους Επιτρόπους.

Επιπλέον διπλασιάζονται τα κονδύλια της κρατικής αρωγής από τα 300 στα 600 εκατομμύρια ευρώ, στο πλαίσιο του κρατικού προϋπολογισμού που κατατέθηκε στη Βουλή.

Προωθούμε παράλληλα, την ταχεία υλοποίηση του προγράμματος  «Αιγίς», εκτιμώντας ότι πριν από το τέλος του χρόνου θα έχουμε δημοπρατήσει έργα που θα ξεπερνούν τα 800.000.000 ευρώ.

Μέσα στο 2024, θα αξιοποιήσουμε πιλοτικά σε πρώτη φάση, τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες.  Από drones- τα οποία ήδη δοκιμάζονται- αισθητήρες θερμοκρασίας, κάμερες που θα λειτουργούν σε αρχαιολογικούς χώρους σε δάση.

Κατατέθηκε στη Βουλή ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2024 ο οποίος περιλαμβάνει μόνιμες παρεμβάσεις ενίσχυσης του εισοδήματος ύψους 1,6 δισ. ευρώ για το 2024.

Βασικά χαρακτηριστικά του Προϋπολογισμού είναι:

  1. H άσκηση μιας αναπτυξιακής και παράλληλα ουσιαστικής κοινωνικής πολιτικής, με:

Αυξήσεις στους µισθούς των Δημοσίων Υπαλλήλων

Άρση του παγώματος των τριετιών στους μισθωτούς

Αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες µε παιδιά

Αύξηση 8% του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος από τον Δεκέμβριο του 2023

Νέα αύξηση (+ 3%) των συντάξεων από 1/1/2024

  1. H μονιμοποίηση των φοροελαφρύνσεων. Συγκεκριμένα:

Μονιμοποίηση µειωµένου συντελεστή ΦΠΑ σε μεταφορές, γυμναστήρια και σχολές χορού, κινηματογράφους και αγαθά σχετιζόμενα µε τη δημόσια υγεία

Μείωση κατά 10% του ΕΝΦΙΑ για κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές

Κατάργηση παρακράτησης 30% στους εργαζόμενους συνταξιούχους

  1. Πέραν της μονιμοποίησης του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ (13%), επεκτείνουμε τον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ για το α’ εξάμηνο του 2024 σε καφέ και ταξί.

Ήδη το κενό ΦΠΑ , δηλαδή τα χρήματα που χάνει το κράτος από την είσπραξη του ΦΠΑ έχουν περιοριστεί από το 23% το 2018 στο 15% φέτος. Στόχος είναι να περιοριστεί περισσότερο το κενό αυτό και να φτάσουμε στο 9% το 2026.

4.Προωθούμε δράσεις σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής: σύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές τους πρώτους μήνες του 2024, υποχρεωτικότητα του συστήματος my Data, γενίκευση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, νέες ρυθμίσεις για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, μέτρα αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου και νέο δίκαιο σύστημα φορολόγησης για τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Αυξάνονται ακόμα σημαντικά οι δαπάνες για την Υγεία και την Παιδεία κατά 736 εκατομμύρια ευρώ.

Συγκεκριμένα θα υπάρξει αύξηση 20% της χρηματοδότησης των νοσοκομείων συνολικού ποσού 481 εκατ. ευρώ, καθώς επίσης και αύξηση των δαπανών για την Παιδεία ύψους 255 εκατ. ευρώ.

H ελληνική οικονομία έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα ανθεκτική τα τελευταία χρόνια παρά τις αλλεπάλληλες κρίσεις, ξεπερνώντας πολλές φορές τις προβλέψεις. Ανακτήσαμε την επενδυτική βαθμίδα από μια σειρά διεθνών οίκων αξιολόγησης, σημειώσαμε τον 3ο υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης (2,4%) στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καταγράψαμε μείωση της ανεργίας, πετύχαμε πρωτογενές πλεόνασμα που ξεπέρασε τις προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου προγράμματος και μειώσαμε το δημόσιο χρέος ως προς το ποσοστό του ΑΕΠ.

Σε συνέχεια της μείωσης των πάνω από 50 φόρων που έκανε η Κυβέρνηση την προηγούμενη τετραετία όπως μεταξύ άλλων η μείωση του ΕΝΦΙΑ,  του φόρου επιχειρήσεων, της προκαταβολής φόρου και την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, μειώνουμε ακόμα περισσότερους φόρους, αυξάνουμε το αφορολόγητο για τις οικογένειες με παιδιά, καταργούμε το πέναλτυ του 30% στους συνταξιούχους που θέλουν να εργάζονται.

Αυτή είναι η πάγια πολιτική της Κυβέρνησης και δεν πρόκειται να παρεκκλίνουμε από αυτήν, και γιατί έχουμε δεσμευθεί απέναντι στους πολίτες αλλά και γιατί η πολιτική αυτή έχει ουσιαστικά αποτελέσματα.

Χωρίς να αυξηθούν οι φόροι σημειώθηκε αύξηση των εσόδων κατά 9,1% τα οποία μας δίνουν την δυνατότητα να διοχετεύουμε ακόμα περισσότερα χρήματα στην βελτίωση των κρίσιμων κρατικών υποδομών και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Χθες και προχθές, η Ελλάδα πέτυχε ακόμα δύο σημαντικούς στόχους.

Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε τη θετική της αξιολόγηση για το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0, δίνοντας «πράσινο φως» για την τελική έγκριση του από το ECOFIN, το αμέσως προσεχές διάστημα.

Πλέον, το αναθεωρημένο Ελλάδα 2.0 ανέρχεται σε 36 δισ. ευρώ, και περιλαμβάνει 76 μεταρρυθμίσεις και 103 επενδύσεις.

Στην άλλη σημαντική εξέλιξη, χθες, η Ελλάδα, δια του αρμόδιου Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση, υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το τρίτο αίτημα πληρωμής για το δανειακό σκέλος του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 1,84 δισ. ευρώ.

Υπογράφηκε η Υπουργική Απόφαση για την εφαρμογή του ειδικού, πράσινου τιμολογίου το οποίο θα τεθεί σε ισχύ από 1.1.2024.

Στην Απόφαση εξειδικεύεται μία σειρά από βασικά ζητήματα. Πιο συγκεκριμένα:

  • Η τελική τιμή προμήθειας θα ανακοινώνεται έως την πρώτη ημέρα κάθε μήνα.
  • Το ειδικό τιμολόγιο θα μπορεί να εμπεριέχει και πάγια χρέωση προμήθειας, καθώς και εκπτώσεις.
  • Από τις βασικότερες καινοτομίες του είναι πως στο λογαριασμό κατανάλωσης, ο πάροχος θα αποτυπώνει ενιαία -μετά τον υπολογισμό τυχόν εκπτώσεων- την τελική τιμή προμήθειας σε €/μεγαβατώρα ανά μήνα τιμολόγησης.
  • Η βασική τιμή προμήθειας θα παραμένει σταθερή, κατ’ ελάχιστον για έξι μήνες, ενώ η πάγια χρέωση προμήθειας και οι εκπτώσεις θα μπορούν να τροποποιούνται κάθε μήνα, κατόπιν ανακοίνωσης
  • Οι πάροχοι υποχρεούνται να δημοσιεύσουν όλες τις τιμολογιακές παραμέτρους του ειδικού τιμολογίου, που θα ισχύει για κάθε κατηγορία πελατών.
  • Από την 1η Ιανουαρίου 2024 εισάγεται στους λογαριασμούς κατανάλωσης και σε κάθε ενημερωτικό μήνυμα των παρόχων στους πελάτες τους κωδικός QR ώστε ο καταναλωτής να μπορεί εύκολα να συγκρίνει και να επιλέγει.
  • Οι καταναλωτές που δεν θα επιλέξουν κάποιο από τα διαθέσιμα τιμολόγια θα μεταπέσουν, αυτομάτως, στο πράσινο τιμολόγιο. Παρόλα αυτά, θα υπάρχει η δυνατότητα να επιστρέψουν στην προηγούμενη σύμβαση με τον πάροχό τους.
  • Το ειδικό τιμολόγιο προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας θα προσφέρεται από τους παρόχους και μπορεί να επιλέγεται από τους καταναλωτές και μετά την 31.12.2024.

Στην Αλβανία μετέβη την Τρίτη ο Υπουργός Επικρατείας Σταύρος Παπασταύρου, όπου συναντήθηκε με τον δημοκρατικά εκλεγμένο και προφυλακισμένο, εδώ και 7 μήνες, δήμαρχο Χειμάρρας Φρέντι Μπελέρη.

Η επίσκεψη συμπαράστασης ήταν υψηλού συμβολισμού, καθώς πραγματοποιήθηκε εν όψει της χθεσινής δίκης, η οποία και αναβλήθηκε εκ νέου για τις 5 Δεκεμβρίου.

Όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την άφιξή του στη Σύνοδο Κορυφής της Διαδικασίας του Βερολίνου στα Τίρανα, είναι πολύ σημαντικό ο κ. Μπελέρη να ορκιστεί Δήμαρχος Χειμάρρας, έτσι ώστε να φύγει αυτή η σκιά, η οποία αναμφισβήτητα επηρεάζει τις ελληνοαλβανικές σχέσεις.

Ο κ. Παπασταύρου επεσήμανε ότι θέλουμε το τεκμήριο αθωότητας του κ. Μπελέρη να γίνει απόλυτα σεβαστό από την αλβανική Δικαιοσύνη. Πρέπει να βρεθεί μία δίκαιη λύση, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού κεκτημένου, του κράτους δικαίου και της αρχής καλής γειτονίας, ώστε να αποκατασταθεί η δημοκρατική κανονικότητα στη Χειμάρρα.

Είναι ο μόνος Δήμος σε όλη την Ευρώπη, όπου ο εκλεγμένος Δήμαρχος στερείται το δικαίωμα να ορκιστεί, ενώ ο καταψηφισμένος Δήμαρχος ασκεί ακόμα εξουσία.

Η συμφωνία η οποία επιτεύχθηκε στη Μέση Ανατολή για την απελευθέρωση μιας πρώτης ομάδας ισραηλινών ομήρων, η οποία συνδυάζεται με μια προσωρινή ανακωχή απολύτως απαραίτητη για την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Λωρίδα της Γάζας είναι  κάτι το οποίο εξ αρχής επεδίωκε η ελληνική διπλωματία με όλες τις πρωτοβουλίες της, όπως ανέφερε και ο Πρωθυπουργός στην χθεσινή ομιλία του στη Βουλή.

H Ελληνική Κυβέρνηση θα συνεχίσει να αποτελεί πυλώνα ειρήνης και σταθερότητας στη Μεσόγειο, αναλαμβάνοντας σημαντικές διπλωματικές πρωτοβουλίες ως αξιόπιστος συνομιλητής.

Αύριο, Παρασκευή 24 Νοεμβρίου, ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί με τον Αντιπρόεδρο της Ινδονησίας Μαρούφ Αμίν, ενώ

στις 10:15 θα πραγματοποιηθεί υπό τον Πρωθυπουργό η συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ.

Ο Πρωθυπουργός θα βρίσκεται στο Λονδίνο από τις 26 ως τις 28 Νοεμβρίου, επίσκεψη κατά την οποία θα έχει επαφές με επενδυτές, μέλη της ελληνικής ομογένειας, καθώς και συναντήσεις με τον Πρωθυπουργό Rishi Sunak, αλλά και με τον ηγέτη του Εργατικού Κόμματος Keir Starmer.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού θα ανακοινωθεί την Δευτέρα.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς βλέπει η Κυβέρνηση τις εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑ μετά την ανεξαρτητοποίηση εννέα βουλευτών; Ξέρω ότι δεν σχολιάζετε τα εσωκομματικά άλλου κόμματος, αλλά εδώ μιλάμε για την Αξιωματική Αντιπολίτευση.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, το έχω πει πολλές φορές: Δεν είναι δική μας δουλειά να σχολιάσουμε τις εξελίξεις σε έναν άλλο πολιτικό χώρο, σε ένα άλλο κόμμα. Σίγουρα, όμως, η σημερινή εξέλιξη μας κάνει να σκεφτούμε και να αναλογιστούμε τελικά ποια ήταν η κατάληξη όλου αυτού που ξεκίνησε πριν από κάποια χρόνια, αυτοί οι οποίοι θα έσωζαν τη χώρα, την Ευρώπη, τον κόσμο. Που έταζαν στους πάντες τα πάντα, που χρησιμοποίησαν ως «όπλο» τους τον μηδενισμό, τον έντονο λαϊκισμό, τις επιθέσεις, τι κατάληξη είχε όλο αυτό. Αυτό, νομίζω, είναι ένα σημαντικό νέο, ένα σημαντικό μάθημα για όλους μας, για το πού οδήγησε τελικά αυτή η τακτική. Και στο τέλος της ημέρας, κάθε επιλογή, κάθε απόφαση οποιουδήποτε βουλευτή, οποιουδήποτε κόμματος την κρίνουν οι Έλληνες πολίτες. Αυτοί είναι οι τελικοί κριτές.

Π. ΜΙΧΟΣ: Καλημέρα, κ. Εκπρόσωπε. Το 2015, τον Οκτώβριο, μέχρι την εκλογή του κ. Μητσοτάκη στην ηγεσία της Ν.Δ., υπήρξε ένας σπαραγμός στο εσωτερικό της παράταξής σας, εσωκομματικός, μέχρι να αναδειχθεί ο νέος Πρόεδρος. Τότε, ο ΣΥΡΙΖΑ και τα φιλικά προς αυτόν τρολ, μιλάγανε για THE END, δηλαδή για το τέλος της Ν.Δ. και την εξαφάνισή της. Στην πραγματικότητα, η Ν.Δ. ισχυροποιήθηκε, έγινε Κυβέρνηση δύο φορές. Τρεις νίκες στις Εθνικές Εκλογές και η μεγαλύτερη κεντροδεξιά παράταξη στην Ευρώπη. Σχόλια όπως το χτεσινό του Πρωθυπουργού ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ είναι κόμμα Black Friday», είναι χρήσιμα; Θέλω να πω ότι η Ν.Δ. διατείνονταν ότι όταν έρθει στην εξουσία δεν θα είναι σαν τον ΣΥΡΙΖΑ. Βοηθούν αυτά τα σχόλια το προφίλ της Κυβέρνησης; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, δεν υπήρξε κανένας σπαραγμός. Υπήρξε μια εσωκομματική διαδικασία για τη Ν.Δ., όπως συμβαίνει κάθε φορά, η οποία ανέδειξε τον Κυριάκο Μητσοτάκη Πρόεδρο και στη συνέχεια, το κόμμα ακόμη πιο ενωμένο, οδηγήθηκε σε αυτές τις πολύ σημαντικές νίκες, λόγω της εμπιστοσύνης, της πολύ τιμητικής εμπιστοσύνης των Ελλήνων πολιτών. Ο Πρωθυπουργός στη Βουλή, στη δευτερολογία του, απαντώντας σε άλλο ένα κρεσέντο μηδενισμού και ισοπέδωσης της Αντιπολίτευσης, αποτύπωσε την πραγματικότητα εκείνης της στιγμής στην αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής. Και αυτή η φράση νομίζω ήταν η πιο ακριβής αποτύπωση για την κατάσταση που συνέβαινε εκείνη τη στιγμή, εκείνη την ημέρα, σε μια πολύ σημαντική συζήτηση για τα ζητήματα της Θεσσαλίας και, συνολικά, των φυσικών καταστροφών. Αυτό ακριβώς έκανε ο Πρωθυπουργός και νομίζω ότι ήταν με πολύ μεγάλη ακρίβεια.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, παραδέχτηκε το πρωί, ο κ. Τριαντόπουλος, συναρμόδιος Υφυπουργός εκεί για τις αποζημιώσεις ότι τα πρώτα χρήματα, τα 534 ευρώ, πιστώθηκαν σε λογαριασμούς δικαιούχων πλημμυροπαθών χτες. Όχι όλων, αλλά ενός μεγάλου μέρους. Επίσης, ότι υπάρχει ζήτημα και με τον ΕΛΓΑ και με την Περιφέρεια, γιατί δεν έχουν προχωρήσει ακόμη και δεν έχουν ολοκληρωθεί οι έλεγχοι στις 33.000 περίπου περιπτώσεις, με αποτέλεσμα αρκετοί να μην έχουν αποζημιωθεί κατά κάποιον τρόπο. Τι συμβαίνει; Υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα που πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή για να μπορέσουν να πληρωθούν αυτοί οι άνθρωποι και πότε θα πληρωθούν;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό που συνέβη στη Θεσσαλία δεν έχει προηγούμενο ως προς την ένταση του φυσικού φαινομένου και οι χρόνοι αποκατάστασης, υλοποίησης όλων όσων έχουμε πει και, κυρίως, καταβολής των αποζημιώσεων σε πρώτο, αλλά και στη συνέχεια, σε δεύτερο επίπεδο στους πολίτες, είναι πολύ πιο σύντομη σε σχέση με τις προηγούμενες περιπτώσεις. Τώρα, κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή. Άλλη είναι η περίπτωση που αφορά το Υπουργείο, τον Υφυπουργό, τον κ. Τριαντόπουλο, άλλη είναι η περίπτωση που αφορά τους αγρότες. Σας παρέθεσα και σήμερα και χτες ο Πρωθυπουργός με πολύ αναλυτικό τρόπο -αναλύθηκαν όλα τα επιμέρους χρηματοδοτικά εργαλεία πώς έχουν προχωρήσει, είτε αυτό αφορά την πρώτη αρωγή, είτε αυτό αφορά τους αγρότες, τους κτηνοτρόφους. Αυτό το οποίο κάνουν οι αρμόδιες Υπηρεσίες είναι να εξετάζουν και τυχόν τεχνικές δυσκολίες ή κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις που υπάρχει, ενδεχομένως, μια καθυστέρηση. Υπάρχουν και τα ζητήματα διασταύρωσης των στοιχείων, υπάρχουν και οι περιπτώσεις κάποιων προβληματικών αιτήσεων. Αυτό συμβαίνει. Είναι μια καθημερινή διαδικασία και την «τρέχουμε» με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αυτό είναι και το καθήκον μας απέναντι στους ανθρώπους αυτούς.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είστε ικανοποιημένοι, δηλαδή, με τους χρόνους;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν θα ακούσετε από εμάς ποτέ εκφράσεις ικανοποίησης ή πανηγυρισμού, όταν έχουμε κληθεί να διαχειριστούμε το πιο έντονο φυσικό φαινόμενο και τις επιπτώσεις του, που έχει συμβεί ποτέ στην Ευρώπη. Αυτό το οποίο συνέβη στη Θεσσαλία πριν από κάποιους μήνες, όπως καταγράφεται από τους ειδικούς, δεν έχει προηγούμενο στην έντασή του. Και, προφανώς, για αυτό κι εμείς προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό. Αυτό που σίγουρα είναι σημαντικό για τη χώρα μας, μια κατάκτηση πλέον της χώρας μας και κάτι που μένει ως παρακαταθήκη, είναι ότι η ταχύτητα καταγραφής και καταβολής των αποζημιώσεων είναι υπερπολλαπλάσια σε σχέση με αυτό που συνέβαινε πριν από κάποια χρόνια. Προφανώς, εχθρός του καλού είναι το καλύτερο.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να ρωτήσω για το φορολογικό των ελεύθερων επαγγελματιών, αν μου επιτρέπετε, και επειδή είναι ακόμη σε διαβούλευση το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, θέλω να ρωτήσω εάν θα πρέπει να αναμένουμε κάποιες μεγαλύτερες των οριακών – έτσι όπως τις έχετε περιγράψει εσείς – βελτιώσεων στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, είναι μια πολύ σημαντική διαβούλευση, όπως είναι σημαντική η διαδικασία της διαβούλευσης για κάθε νομοσχέδιο. Αλλά εδώ, λόγω και της συμμετοχής και των φορέων και των πολιτών, αυτή η διαδικασία έχει ξεχωριστή σημασία. Και όπως έχει αποδείξει η Κυβέρνηση, ακούει τα αιτήματα, τα εξετάζει σοβαρά και στη συνέχεια βγάζει τα αντίστοιχα πορίσματα. Έτσι θα συμβεί και τώρα. Επαναλαμβάνω ξανά ότι δεν παρεκκλίνουμε από την κεντρική φιλοσοφία του νομοσχεδίου αυτού, που δεν αφορά μόνο την παρέμβαση αυτή για τους ελεύθερους επαγγελματίες, είναι μία συνολική παρέμβαση για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Σας ανέλυσα και  πώς φτάσαμε από το κενό του ΦΠΑ 23 εκατομμυρίων, να έχουμε πέσει κατά πολύ και με στόχο να πέσουμε κάτω από τα 10, προσεγγίζοντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ξεκινάμε από την παραδοχή ότι δεν γίνεται κάποιος εργοδότης επιχειρηματίας να έχει λιγότερα έσοδα από τους εργαζομένους του. Και αυτό νομίζω είναι κάτι το οποίο συμφωνεί  η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών, συμπεριλαμβανομένων  και των ελεύθερων επαγγελματιών. Από εκεί και πέρα, προφανώς, κατόπιν της λήξης της δημόσιας διαβούλευσης και ενόψει της ψήφισης του νομοσχεδίου στη Βουλή, το Υπουργείο Οικονομικών θα ανακοινώσει ποιες θα είναι αυτές οι σημειακές παρεμβάσεις, με πολύ αναλυτικό τρόπο, ούτως ώστε να αποφύγουμε  την οποιαδήποτε αδικία. Στόχος είναι να μην υπάρξει, όπως το έχουμε αποδείξει σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις, ότι δεν θέλουμε ποτέ να συμβαίνει αυτό, ισοπεδωτική λογική, «τσουβάλιασμα» του συνόλου των ελεύθερων επαγγελματιών ή οποιασδήποτε επαγγελματικής ομάδας.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας πάω σε ένα άλλο θέμα. Διαβάζουμε από χθες, σε κάποιες ιστοσελίδες, δημοσιεύματα τα οποία κάνουν λόγο για νέα «λίστα Πέτσα» από το «ζεστό» χρήμα του Προϋπολογισμού. Αναφέρονται στον Προϋπολογισμό του 2024 και στέκονται τα δημοσιεύματα σε πρόβλεψη ότι  θα διαθέσει συνολικά η Κυβέρνηση για επικοινωνία και ενημέρωση το τεράστιο ποσό των 211 εκατομμυρίων ευρώ. Τι απαντάτε σε αυτά τα δημοσιεύματα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: «Άνθρακες ο θησαυρός». Σε αυτό το οποίο αναφέρεστε είναι ο προϋπολογισμός της ΕΡΤ, του ΑΠΕ για το τρέχον έτος, μισθοδοσία και λοιπά. Δεν υπάρχει καμία λίστα για οτιδήποτε. Δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Είναι προφανές.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Τα στοιχεία της φοροαπαλλαγής του 2023 είναι ενδεικτικά. Δηλαδή, είναι 15,5 δις,  7% του ΑΕΠ. Επειδή, πριν από λίγες ημέρες, ο κ. Στουρνάρας είπε ότι πρέπει να επανεξετάσει η Κυβέρνηση τις φοροαπαλλαγές. Υπάρχει κάτι τέτοιο στον ορίζοντα, με δεδομένο ότι είναι αυτή τη στιγμή στο 7% του ΑΕΠ;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση δεν εξετάζει καν το ενδεχόμενο αλλαγής των φοροαπαλλαγών. Καμία αλλαγή δεν θα γίνει στις φοροαπαλλαγές, το ξεκαθαρίζουμε με τον πιο επίσημο τρόπο. Το έχω πει άλλη μια φορά, το επαναλαμβάνουμε και τώρα, με αφορμή αρκετά δημοσιεύματα για την ερώτηση που μου κάνατε. Τι κάνει η Κυβέρνηση; Η Κυβέρνηση προσπαθεί να συνεχίσει στη λογική της μείωσης των φόρων. Σας ανέφερα μια σειρά από φόρους που μειώνονται και τα ήδη νομοθετημένα στο οικονομικό μας νομοσχέδιο – η αύξηση του αφορολόγητου, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας που καταργεί την φορολογική επιβάρυνση 30%, την επιβάρυνση στους συνταξιούχους που εργάζονται, η μονιμοποίηση προσωρινών μειώσεων ΦΠΑ σε πάρα πολύ σημαντικά αγαθά και υπηρεσίες, όπως είναι οι μεταφορές του συνόλου των πολιτών, τα γυμναστήρια και όλα τα υπόλοιπα τα οποία αναφέραμε – το οποίο είναι σε συνέχεια μείωσης ή κατάργησης πάνω από 50 φορολογικών συντελεστών.  Αυτό είναι το ένα σκέλος της φορολογικής μας πολιτικής. Το δεύτερο σκέλος της φορολογικής μας πολιτικής, είναι η όσο το δυνατόν πιο επιτυχημένη αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Γιατί όσοι ζουν σε αυτή τη χώρα, και ειδικά περισσότερα χρόνια,  η αλήθεια είναι ότι έχουν βαρεθεί να ακούν κυβερνήσεις να λένε ότι θα πατάξουν τη φοροδιαφυγή. Εμείς δεν θα πούμε ότι θα την πατάξουμε από τη μια μέρα στην άλλη, όμως αρχίζουμε και παρουσιάζουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα. Έχουμε και μία νομοθετική πρωτοβουλία, το φορολογικό νομοσχέδιο, που γίνεται μεγάλη συζήτηση με πάρα πολλές πτυχές. Αυτές, λοιπόν, είναι οι δύο κατευθύνσεις και καμία συζήτηση για την οποιαδήποτε παρέμβαση στο καθεστώς των φοροαπαλλαγών. Και, ξέρετε, θα ήταν και οξύμωρο τη στιγμή που αναλαμβάνουμε δράσεις για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, να εξετάζαμε την αύξηση του βάρους πυρόπληκτων, των ΑμΕΑ ή μονογονεϊκών οικογενειών. Δεν υπάρχει καμία τέτοια συζήτηση, καμία περαιτέρω επιβάρυνση, οπότε νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο πλέον είναι σαφές.

Π. ΜΙΧΟΣ: Τρία σημεία, ένα ερώτημα.  Από τις 19 μέχρι τις 22 Νοεμβρίου καταγράφονται, εκ νέου, παραβάσεις κανόνων εναέριας κυκλοφορίας από την Τουρκία στο Αιγαίο. Ο κουρδικής καταγωγής Υπουργός Εξωτερικών της γειτονικής χώρας αποκάλεσε τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης τουρκική μειονότητα της Δυτικής Θράκης και τη μουσουλμανική κοινότητα των Δωδεκανήσων ως ομογενείς της Τουρκίας. Χθες, ο Τούρκος Πρόεδρος μίλησε, περιλάμβανε μάλλον τη Θεσσαλονίκη στη «γεωγραφία της καρδιάς τους». Αλήθεια, 7 Δεκεμβρίου στο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας, Αθήνα και Άγκυρα τι θα συζητήσουν; Γιατί βλέπουμε ότι η γειτονική χώρα έχει την ατζέντα της, τη διατηρεί, είναι πάγια η πολιτική η επεκτατική. Εμείς τι θα πούμε μαζί τους; Μπορείτε να μας διαφωτίσετε λίγο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν θα σας αναλύσω την ατζέντα, γιατί δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή ούτε κάποια ενημέρωση, ούτε για το πρόγραμμα, ούτε για την ατζέντα. Όποτε υπάρχει κάτι θα ανακοινωθεί επισήμως και από το Υπουργείο Εξωτερικών και από εμάς εδώ στην αρμόδια ενημέρωση. Επαναλαμβάνω ξανά και ξανά. Εμείς πιστεύουμε στον διάλογο, θέλουμε να θωρακίσουμε τον διάλογο, αλλά δεν υπάρχει η οποιαδήποτε βούληση ή διάθεση υποχώρησης στα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Καμία τέτοια συζήτηση. Άρα, κι εμάς οι θέσεις μας είναι ξεκάθαρες, πάγιες, διατυπωμένες, όπως έχουν διατυπωθεί και διατυπώνονται διαχρονικά, και από τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη και την Ελληνική Κυβέρνηση. Το είπα και την προηγούμενη φορά: Η διαδικασία του διαλόγου, την οποία θέλουμε να θωρακίσουμε και είναι μια σημαντική εξέλιξη για τις δύο χώρες, είναι μια διαδικασία, είναι μια άσκηση με δύο πλευρές. Και συνεχώς αυτή η διαδικασία κρίνεται καθημερινά.

Είναι μια σημαντική, λοιπόν, επίσκεψη και μια σειρά από συναντήσεις που θα γίνουν τον Δεκέμβριο με την έλευση του Τούρκου Προέδρου. Θα είμαστε εδώ για να δούμε την πορεία των συζητήσεων επί τη βάσει όσων έχουν ειπωθεί από την πρώτη στιγμή. Χωρίς να παρεκκλίνουμε, δηλαδή, από την ατζέντα όπως έχει ανακοινωθεί από την αρχή. Είναι μία και μοναδική η διαφορά μας με την Τουρκία. Καθορισμός ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, αλλά και πολλά άλλα σημαντικά ζητήματα των διμερών σχέσεων. Θα έρθει, λοιπόν, η στιγμή που θα τα σχολιάσουμε ξανά. Αλλά επαναλαμβάνω: Οι ελληνικές θέσεις είναι ξεκάθαρες, δεν υποχωρούμε σε αυτές. Και νομίζω ότι η μεγαλύτερη απόδειξη από τα λόγια είναι οι ίδιες οι πράξεις. Η χώρα μας είναι πιο ισχυρή από ποτέ και αμυντικά και διπλωματικά και οικονομικά.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να ρωτήσω για την πρωτοβουλία της Κυβέρνησης σε αυτή τη μόνιμη μείωση τιμής κατά 5%. Εάν έχει αρχίσει να αποδίδει αυτό το μέτρο, εάν υπάρχουν έλεγχοι, έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις και πού βρισκόμαστε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι νομίζω ένα πανευρωπαϊκό, αλλά δικό μας πρόβλημα η ακρίβεια, το μεγαλύτερο πρόβλημα και προφανώς η πρώτη μας προτεραιότητα. Καθημερινά λαμβάνουμε  ενημερώσεις από το Υπουργείο, 906 είναι οι κωδικοί, τα προϊόντα τα οποία έχουν μπει σε αυτή την πολύ σημαντική πρωτοβουλία. Μία ακόμη πρωτοβουλία που και αυτή έχει την αξία της και όλες μαζί μειώνουν τις συνέπειες της εισαγόμενης ακρίβειας. Τριάντα επτά βασικές κατηγορίες προϊόντων που αφορούν πολύ το καλάθι των πολιτών, με το «Καλάθι του Νοικοκυριού» να συνεχίζει να υφίσταται. Τουλάχιστον 5% χαμηλότερες τιμές, κάτι το οποίο ελέγχεται πολύ αυστηρά από τις αρμόδιες Υπηρεσίες, για τουλάχιστον έξι μήνες. Αυτή είναι η φιλοσοφία αυτής της παρέμβασης. Στόχος να ξεπεράσουμε τα χίλια. Καθημερινά προστίθενται προϊόντα. Ως προς τους ελέγχους, επίσης έχουμε συνεχή ενημέρωση. Αυτή τη στιγμή οι έλεγχοι συνολικά είναι 20.639. Οι παραβάσεις επί αυτών των ελέγχων είναι 1.629 και έχουν οδηγήσει συνολικά σε πρόστιμα, ύψους 9.327.600 ευρώ, εκ των οποίων έχουν εξοφληθεί 3.220.000 και έχουν βεβαιωθεί, άρα είναι προς εξόφληση, 2.120.000.  Δηλαδή, 5.348.000 είναι τα ποσά τα οποία εξοφλούνται και βεβαιώνονται προς εξόφληση. Ακολουθεί στα υπόλοιπα η διαδικασία των ενστάσεων και μόλις ολοκληρωθεί, υπάρχει εξόφληση. Γιατί τα αναφέρω αυτά; Γιατί πρέπει να υπάρχει λογοδοσία στους πολίτες. Να πούμε ότι η ΔΙ.Μ.Ε.Α. είναι μια Υπηρεσία που στήθηκε μετά το 2019 και λειτουργεί από το 2020. Γιατί δεν νομίζω ότι υπάρχει κανείς εδώ μέσα και κανένας από τους συμπολίτες μας που πιστεύει ότι είτε η αισχροκέρδεια είτε οι εικονικές εκπτώσεις γεννήθηκαν μαζί με την εισαγόμενη πληθωριστική κρίση. Προϋπήρχαν. Πόσες φορές, τώρα είναι και επίκαιρη λόγω και της Black Friday, και σε κάθε περίοδο εκπτώσεων έχουμε ακούσει ένα ψυγείο, μια τηλεόραση, να εκτοξεύεται η τιμή του λίγες ημέρες πριν μπει σε μία φοβερή δήθεν έκπτωση. Αυτά τα ακούγαμε για πάρα πολλά χρόνια, αλλά, δυστυχώς, για πάρα πολλά χρόνια και κυρίως την περίοδο 2015-2019, οι έλεγχοι ήταν μηδέν. Είναι, λοιπόν, σημαντικό να γίνουν ακόμα περισσότεροι έλεγχοι, γιατί οι έλεγχοι αποδίδουν. Αποδίδουν αρκετά έως πολύ. Μειώνονται οι τιμές στη συνέχεια στα προϊόντα που έχουν γίνει έλεγχοι, έχουν επιβληθεί πρόστιμα. Τα πρόστιμα είναι πολλαπλάσια των εσόδων από την οποιαδήποτε παραβατική συμπεριφορά. Και υπάρχουν περιπτώσεις που εταιρείες έχουν βάλει περισσότερους κωδικούς στις πρωτοβουλίες, όπως η σταθερή μείωση τιμής, μετά την επιβολή ενός προστίμου.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Υπάρχουν σε όλο τον κόσμο χονδρικά δύο σχολές οικονομικής σκέψης, η φιλελεύθερη, η οποία μειώνει τους φόρους, γιατί έτσι εκτιμά ότι ο παραγόμενος πλούτος θα μετακυληθεί τελικά στους πολίτες και η σοσιαλδημοκρατική, σοσιαλιστική, η οποία αυξάνει τους φόρους για να ενισχύσει, να κυβερνήσει το κοινωνικό κράτος. Η Ν.Δ. όντως μείωσε πολλούς φόρους την πρώτη τετραετία. Τώρα, φέρνει ένα νομοσχέδιο, το οποίο καταγγέλλεται και από την αριστερή αντιπολίτευση ότι αυξάνει τους φόρους. Θα ήθελα επ΄ αυτού το πολιτικό σας σχόλιο. Και θα ήθελα το σχόλιό σας για μια πολιτική δεύτερη ερώτηση. Ανησυχεί την Κυβέρνηση η πιθανότητα το κίνημα της γραβάτας που, ούτως ή άλλως, όπως είχε αποκληθεί, υποστήριξε σε γενικές γραμμές το κόμμα σας, να στραφεί εναντίον σας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επειδή καλύτερες από τα λόγια είναι οι πράξεις, επαναλαμβάνω ότι σε συνέχεια των περισσότερων από 50 μειωμένων ή καταργημένων φόρων της προηγούμενης τετραετίας από την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, σήμερα έκανα μια αναφορά με αφορμή την κατάθεση του Προϋπολογισμού. Σε μια σειρά από φορολογικές παρεμβάσεις, όλες οδηγούν στη μείωση φόρων. Παράδειγμα, η αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά, η μονιμοποίηση μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α., που ήταν για μια έκτακτη συνθήκη λόγω της πανδημίας. Και ερχόμαστε και μονιμοποιούμε μια σειρά από προσωρινές μειώσεις φόρων που αφορούν όλες ξεχωριστά, πολύ σημαντική μερίδα της ελληνικής κοινωνίας. Και είναι πολύ σημαντικό ότι αυτές μένουν ως μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές. Αυτό που ανέφερα για τους συνταξιούχους, η μείωση κατά 50% και 25%, αναλόγως την κατηγορία του τέλους επιτηδεύματος, που ήταν και η τελευταία μας εκκρεμότητα. Άρα, ως προς το ερώτημα, σε ποια σχολή ανήκουμε, νομίζω ότι η απάντηση έρχεται μέσω της πράξης. Εμείς μόνο μειώνουμε ή καταργούμε φόρους. Άλλοι ήταν αυτοί, οι οποίοι επέβαλαν ή αύξησαν 27 φορολογικούς συντελεστές και εκείνοι μας ασκούν αυτή την κριτική. Νομίζω ότι είναι και υποκριτικό. Αλλά το σημαντικό, το αξιοσημείωτο, για να σας πάω και στο φορολογικό νομοσχέδιο γι΄ αυτό που με ρωτάτε, είναι ότι και μειώνουμε φόρους και έχουμε καταφέρει, λόγω της ανάπτυξης της οικονομίας, να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα, να αυξηθεί το ΑΕΠ της χώρας. Γιατί έχουμε νέες θέσεις εργασίας, περισσότερο παραγόμενο πλούτο, μεγαλύτερο ΑΕΠ και ταυτόχρονα δύο πράγματα, που στη χώρα μας είχαμε πολλά χρόνια να τα ακούσουμε ταυτόχρονα. Να μειώνεται το χρέος της χώρας ως προς το ΑΕΠ, άρα να μην υποθηκεύουμε τις επόμενες γενιές και ταυτόχρονα μπορεί η Κυβέρνηση αυτή, από το περίσσευμα της ανάπτυξης και τα περισσότερα χρήματα που μπορεί να δώσει, να τα επιστρέφει σε αυτούς που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη και να κάνει ουσιαστική κοινωνική πολιτική. Ξέρετε, με λίγα λόγια, περάσαμε από την κοινωνική πολιτική των πορειών, των καταλήψεων, των πανό και των συνθημάτων, στην ουσιαστική κοινωνική πολιτική. Σε αυτή τη λογική θα συνεχίσουμε. Αύξηση των εισοδημάτων, με λίγα λόγια. Αυτή είναι η λέξη κλειδί, η φράση κλειδί, είτε με μειώσεις φόρων, είτε με παρεμβάσεις, όπως αύξηση των εισοδημάτων των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων, η αύξηση των συντάξεων, η επικείμενη ακόμη μια αύξηση του κατώτατου μισθού. Όχι στα λόγια, όπως γινόταν παλιά, αλλά στην πράξη. Τώρα, για να πω ξανά για το φορολογικό νομοσχέδιο, γιατί είμαι και εγώ ελεύθερος επαγγελματίας, η αλήθεια είναι ότι προσπαθώ με όλες μου τις δυνάμεις και εγώ να αποφύγουμε την οποιαδήποτε συζήτηση ισοπέδωσης και οριζόντιας λογικής. Δεν είναι οριζόντια αυτή η παρέμβαση. Πρώτον, γιατί έχει πολύ σημαντικές εξαιρέσεις. Εξαιρούνται οι νέοι ελεύθεροι επαγγελματίες για τρία χρόνια και για τέσσερα και πέντε χρόνια ουσιαστικά έχουν μια πολύ σημαντική έκπτωση που, μαζί με τη μείωση του τέλους επιτηδεύματος, ουσιαστικά είναι σε καλύτερη μοίρα φορολογικά. Δεύτερον, εξαιρούνται όσοι δουλεύουν με μπλοκάκι μέχρι δύο εργοδότες. Όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες που δουλεύουν με μπλοκάκι μέχρι δύο εργοδότες, εξαιρούνται από αυτή την παρέμβαση. Τρίτον, το τεκμήριο είναι μαχητό. Και στη συζήτηση αυτή θα μπούμε και μετά τη δημόσια διαβούλευση ακόμη πιο αναλυτικά. Άρα, το ξαναλέω. Ελεύθερος επαγγελματίας είναι και αυτός, ο οποίος και ανήκει στο 71% που δηλώνει έσοδα κάτω από τον κατώτατο μισθό. Σε αυτό, λοιπόν, το 71% είναι και αυτός που έχει μια επιχείρηση με 10 εργαζόμενους, οι οποίοι παίρνουν τον κατώτατο μισθό και εκείνος δηλώνει έσοδα κάτω από τους εργαζόμενούς του ή το 50% που δηλώνουν ζημιές για τρία χρόνια. Πώς ζουν αυτοί οι άνθρωποι; Ή θεωρούμε λογικό να το αφήσουμε να εξελίσσεται, κάποιος να έχει μια επιχείρηση και να βγάζει λιγότερα για πολλά χρόνια μάλιστα από τους εργαζόμενούς του; Είναι ξεκάθαρο ότι δεν αυξάνεται κάποιος φορολογικός συντελεστής, αλλά αντιμετωπίζεται μια παθογένεια, η οποία, στο τέλος της ημέρας, αδικεί τους υπόλοιπους φορολογούμενους και όχι μόνο τους μη ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά και πολλούς ελεύθερους επαγγελματίες που πληρώνουν περισσότερα. Πού θα οδηγήσει αυτή η παρέμβαση; Σε ακόμη περισσότερα έσοδα από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, όπως και όλες οι υπόλοιπες παρεμβάσεις, οι οποίες ποιον στόχο έχουν; Ακόμα περισσότερες μειώσεις φόρων, ακόμα περισσότερα χρήματα στην υγεία και την παιδεία.

Τι σας είπα σήμερα; 736 εκατομμύρια παραπάνω σε υγεία και παιδεία. Πόσα χρόνια ακούτε για την υποχρηματοδότηση της παιδείας, για υποχρηματοδότηση της υγείας; Από άλλους πολιτικούς χώρους, δεν είδαμε ποτέ μια τέτοια συνεχιζόμενη ενίσχυση σε αυτά τα πεδία. Εμείς την κάνουμε πράξη. Αυτή είναι η λογική μας και σε αυτή τη λογική θα συνεχίσουμε.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Πριν στην τοποθέτησή σας κάνατε αναφορά για το «πράσινο» τιμολόγιο. Μήπως η Κυβέρνηση έχει κάποια εκτίμηση ή ποια τιμή με την οποία θα ήταν ικανοποιημένη ως μέση τιμή ανά κιλοβατώρα για την 1η Δεκεμβρίου. Το δεύτερο που θέλω να θέσω, είναι ότι η Κυβέρνηση έχει ανεβάσει πολύ τον πήχη των προστίμων, αλλά το επίπεδο του ενός εκατομμυρίου αντιστοιχεί στο 5% και 6% των κερδών ή των μερισμάτων που δίνουν εταιρείες που πιάστηκαν να κάνουν παραβάσεις. Η Κυβέρνηση έχει προβληματιστεί αν πρέπει να δώσει στη δημοσιότητα τους κωδικούς για τους οποίους έγινε η παράβαση και τον αριθμό των προϊόντων;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Στο πρώτο σκέλος, καλό θα ήταν να μην κάνουμε εκτιμήσεις και προβλέψεις. Εμείς θέλουμε το χαμηλότερο δυνατό ρεύμα στον καταναλωτή και προφανώς αυτό έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία και γιατί οι καταναλωτές είναι σημαντικό να πληρώνουν τα λιγότερα δυνατά και όταν έχουμε υπέρμετρες αυξήσεις «να μην πληρώνουν αυτοί τη νύφη» στο τέλος της ημέρας, να καλύπτεται η διαφορά. Αυτό είναι νομίζω κάτι στο οποίο συμφωνούμε όλοι και θα συνεχίσουμε αυτή τη λογική. Είναι μια παρέμβαση σημαντική το «πράσινο» τιμολόγιο. Γιατί είναι σημαντική η παρέμβαση; Γιατί αυξάνει τον ανταγωνισμό και στην πραγματικότητα ο καταναλωτής μπορεί να δει ποια είναι η χαμηλότερη τιμή για να επιλέξει μήνα-μήνα τον χαμηλότερο πάροχο. Και δεν είναι η μόνη παρέμβαση τα ειδικά αυτά τιμολόγια. Είναι και όλα τα υπόλοιπα, τα οποία έχουν ανακοινωθεί. Και ειδικά στην αντιμετώπιση της ακρίβειας στο ρεύμα, έχουμε δώσει πάνω από 13 δισεκατομμύρια ευρώ. Και θα συνεχίσουμε να είμαστε πάνω από το πρόβλημα, με βάση το επίπεδο των τιμών και να δούμε, με βάση και τα δημοσιονομικά μας δεδομένα, πώς θα στηρίζουμε τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Τώρα, στο δεύτερο σκέλος, τα πρόστιμα δεν μπαίνουν με βάση τον τζίρο των εταιρειών. Τα πρόστιμα μπαίνουν με βάση την παραβατική συμπεριφορά της κάθε εταιρείας ανά προϊόν, ανά κωδικό. Παράδειγμα, αν μια εταιρεία σε 20 κωδικούς παραβιάσει τον νόμο για το πλαφόν στο μέγιστο περιθώριο κέρδους και τα έσοδα από αυτή την παραβατική συμπεριφορά είναι Χ, το πρόστιμο είναι πολλαπλάσιο αυτού του ποσού. Αυτή είναι η φιλοσοφία των προστίμων. Γι΄ αυτό και τα πρόστιμα έχουν επιβληθεί και σε πολύ μεγάλες εταιρείες, έχουν ανακοινωθεί τα ονόματα, αλλά και σε μικρότερες εταιρείες. Δεν ποινικοποιούμε τα έσοδα. «Ποινικοποιούμε» την παραβατική συμπεριφορά. Ο νόμος το ποινικοποιεί αυτό. Δηλαδή, αν μπορεί κάποιος να κερδίζει, σεβόμενος τους καταναλωτές, τον νόμο, χωρίς να αισχροκερδεί, χωρίς να εμφανίζει εικονικές εκπτώσεις, επειδή μπορεί να έχει καλύτερα προϊόντα, επειδή μπορεί να πουλά περισσότερο, αυτό δεν μπορεί να το ποινικοποιήσει μια Κυβέρνηση ή τουλάχιστον η δική μας η Κυβέρνηση. Εμείς αυτό το οποίο κάνουμε είναι, όταν βλέπουμε ότι έχουμε εικονικές εκπτώσεις, με βάση το τι προβλέπει ο νόμος, η αρμόδια Υπηρεσία να επιβάλλει πρόστιμα. Όταν βλέπουμε ότι παραβιάζεται ο νόμος που εμείς ψηφίσαμε για το μέγιστο περιθώριο κέρδους, με βάση τα έσοδα από αυτή την παράνομη συμπεριφορά, να επιβάλλουμε το αντίστοιχο πρόστιμο. Τώρα, ως προς τη δημοσιοποίηση, δημοσιοποιούνται τα ονόματα των εταιρειών και ως προς τους κωδικούς, αυτό που μπορώ να σας πω εγώ, είναι ότι στις περιπτώσεις μεγάλων προστίμων, οι κωδικοί αυτοί μπαίνουν στην πρωτοβουλία για τη μόνιμη μείωση τιμής. Άρα, είναι διπλό το κέρδος. Και εισπράξεις από τα πρόστιμα, γιατί δεν γίνεται κάποιοι να κερδοσκοπούν στις πλάτες των καταναλωτών, αλλά και περαιτέρω μείωση των τιμών στη συνέχεια, με τη σταθερή μείωση τιμής, τουλάχιστον 5%. Είναι μια καθημερινή διαδικασία, μια καθημερινή μάχη. Δεν θα πω ότι θα τη λύσουμε από τη μία μέρα στην άλλη, αλλά προσπαθούμε συνεχώς να κάνουμε παρεμβάσεις που να μειώνουν τις συνέπειες για τους πολίτες.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή βλέπουμε ότι το κόστος της ενέργειας παραμένει υψηλό και το στοιχείο το δικό μου και άλλων, όχι μόνο το δικό μου, είναι ότι η τιμή της κιλοβατώρας σήμερα, σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021, είναι αυξημένη 130%. Υπάρχει περίπτωση η Κυβέρνηση να θέσει ένα στόχο για τους επόμενους μήνες, παρακολουθώντας τους προμηθευτές, να μειωθεί αυτό το κόστος για νοικοκυριά και για επιχειρήσεις;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Γενικά, προφανώς, ένα πολύ σημαντικό σκέλος της συζήτησης, είναι να αρθούν ή να μειωθούν όσο γίνεται οι αιτίες, που οδηγούν στις αυξήσεις, είτε των προϊόντων, είτε του ρεύματος. Προφανώς, αυτό είναι ένα μέρος της συζήτησης. Η Κυβέρνηση εξαντλεί πάντοτε τις δυνατότητες που έχει γι’ αυτά που μπορεί να επηρεάσει ή σε αυτά για τα οποία μπορεί να παρέμβει, με τους παράγοντες που μπορεί να επηρεάσει, για να μειωθεί το πρόβλημα αυτό, το οποίο, όμως, δεν είναι ελληνικό πρόβλημα. Γιατί, αν δείτε τον  πίνακα του τελευταίου έτους για τον πληθωρισμό τροφίμων, εν προκειμένω, που δείχνει τις διαφορές μέσα σε ένα χρόνο και επιμερίζεται μήνα – μήνα, έχουν όλες οι χώρες της Ευρώπης αυτό το πρόβλημα. Εμείς είμαστε λίγο κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε επίπεδο έτους, αλλά έχουμε κι εμείς το ίδιο πρόβλημα. Άρα, δεν είναι ένα δικό μας μόνο πρόβλημα, αλλά είναι και δικό μας πολύ μεγάλο πρόβλημα που πρέπει ν’ αντιμετωπίσουμε και αυτό κάνουμε.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στην υπόθεση Μπελέρη, θέλω να πω, κατά την εισαγωγική σας τοποθέτηση αναφερθήκατε, έχει αλλάξει θέση η Κυβέρνηση; Άκουσα προηγουμένως ότι είπατε ότι ζητεί ο Πρωθυπουργός να ορκιστεί ο Μπελέρης. Έχετε αποσυνδέσει το θέμα της αποφυλάκισής του; Γιατί, πώς θα ορκιστεί ένας άνθρωπος, δηλαδή, πώς θ’ ασκήσει διοίκηση ένας άνθρωπος, ο οποίος είναι προφυλακισμένος, πρώτον; Και δεύτερον, είναι προφυλακισμένος για αδικήματα σχετιζόμενα με την προεκλογική του δραστηριότητα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σε καμία περίπτωση δεν έχουμε αλλάξει τη θέση μας και μάλιστα η θέση μας αυτή έχει διατυπωθεί επανειλημμένως σε όλα τα επίπεδα, είναι πολύ σημαντική και η επίσκεψη του υπουργού Επικρατείας, του κυρίου Παπασταύρου, ανέφερα, μάλιστα, πολύ συνοπτικά μία τοποθέτηση του Πρωθυπουργού. Εμείς ζητάμε να γίνει σεβαστό το τεκμήριο αθωότητας του κατηγορουμένου και να ορκιστεί. Προφανώς, αυτό δεν είναι το μοναδικό μας αίτημα. Αλλά, νομίζω ότι η μεγαλύτερη αυτήν τη στιγμή παραφωνία, και είναι μία μοναδική περίπτωση σε όλη την Ευρώπη, είναι ότι αυτός οποίος εξελέγη, δεν ασκεί καθήκοντα, δεν έχει ορκιστεί δήμαρχος και ασκεί καθήκοντα αυτός ο οποίος καταψηφίστηκε. Αυτό είπα. Δεν σημαίνει, όμως, ότι έχει αλλάξει, αλίμονο εάν άλλαζε, στο παραμικρό η θέση μας.

Ευχαριστώ πολύ.

Copyright © 2023 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr