Τρέχων Άρθρο
Eνημέρωση (briefing) πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπo 28 Ιουνίου 2017

Eνημέρωση (briefing) πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπo 28 Ιουνίου 2017

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον υπουργό Επικρατείας και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Δημήτρη Τζανακόπουλο

Κυρίες και Κύριοι,

Η πορεία της ελληνικής οικονομίας επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις μας σε σχέση με την απόφαση του Eurogroup της 15ης Ιουνίου. Από την πρώτη στιγμή είχαμε επισημάνει ότι με την συμφωνία, πέρα από την ολοκλήρωση της β΄ αξιολόγησης, η ελληνική πλευρά απέσπασε και σαφείς δεσμεύσεις σε σχέση με την ρύθμιση του ελληνικού χρέους.

Συγκεκριμένα, η απόφαση περιλαμβάνει για πρώτη φορά τη ρήτρα ανάπτυξης, σύμφωνα με την οποία τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος επεκτείνονται ανάλογα με τις επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας.

Επίσης, περιλαμβάνει και έναν συγκεκριμένο αλγόριθμο για τον υπολογισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, με επιμηκύνσεις ωριμάνσεων και περίοδο χάριτος επιτοκίων μέχρι και για 15 έτη, αλλά και την δημιουργία αποθεματικού ρευστότητας για την υποστήριξη του Ελληνικού Δημοσίου και την απόκτηση οριστικής πρόσβασης στις αγορές χρήματος.

Οι θέσεις και εκτιμήσεις αυτές, παρά την κακόπιστη στάση της αντιπολίτευσης, επιβεβαιώνονται από τη συμπεριφορά των αγορών, τις επιτυχείς εκδόσεις ομολόγων ελληνικών επιχειρήσεων με ιστορικά χαμηλά επιτόκια για την περίοδο της κρίσης, την εισροή κεφαλαίων στο ελληνικό χρηματιστήριο αλλά και από τις αποφάσεις του οίκου Moody’s που αναβάθμισε το αξιόχρεο της ελληνικού δημοσίου αλλά και των ελληνικών τραπεζών και μάλιστα με θετική προοπτική. Την ίδια στιγμή, την προηγούμενη εβδομάδα τα ελληνικά ομόλογα σημείωναν χαμηλά κρίσης με καθημερινή μείωση των επιτοκίων, ενώ η πορεία αυτή συνεχίστηκε και αυτή την εβδομάδα με την μείωση των spreads, καθώς τα ελληνικά ομόλογα  παρέμειναν σταθερά τη στιγμή που το σύνολο των ομολόγων της Ευρωζώνης σημειώνει αύξηση επιτοκίων.

Με δεδομένη αυτή τη θετική πορεία, τα καταστροφολογικά σενάρια που προσπάθησε επί οχτώ συνεχείς μήνες να εξυφάνει η ΝΔ έχουν καταρρεύσει. Το αφήγημα περί διάλυσης της ελληνικής οικονομίας πλέον, δεν μπορεί να στηριχτεί ούτε καν στη διαστρέβλωση των γεγονότων και εξ αυτού του λόγου η ΝΔ που δεν θέλει να παραδεχτεί την ολική της διάψευση, επιλέγει να αντιπολιτευτεί με έναν ακόμη πιο ακραίο και επικίνδυνο τρόπο.

Επιλέγει να αλλάξει το πεδίο της αντιπαράθεσης και να ασκήσει μια πρωτοφανή πολεμική έχοντας στο πλευρό της, ως συνήθως, μεγάλη μερίδα των μέσων ενημέρωσης. Οι πολιτικές της τοποθετήσεις και η στάση της, κινούνται πλέον στο όριο της προβοκάτσιας.

Πρώτο επεισόδιο της νέας αντιπολιτευτικής γραμμής της ΝΔ, η στάση της στο θέμα των συμβασιούχων στην καθαριότητα. Μετά τη χθεσινή συνάντηση της ΠΟΕ – ΟΤΑ με τον Πρωθυπουργό και την πρόοδο που σημειώθηκε στη συζήτηση μεταξύ κυβέρνησης και ομοσπονδίας, η συνδικαλιστική παράταξη της ΝΔ, μετά από εντολές της ίδιας της ηγεσίας της, άλλαξε την πάγια θέση της στο ΔΣ της ΠΟΕ – ΟΤΑ και παρά την αντίθετη εισήγηση, οδηγηθήκαμε στο να μην ανασταλούν οι κινητοποιήσεις. Είναι προφανές, ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση η απεργία δεν αφορά πλέον την υπεράσπιση των συμφερόντων των συμβασιούχων αλλά ούτε και την διεκδίκηση δίκαιων αιτημάτων. Αντίθετα, στοχεύουν στην πρόκληση πολιτικού κόστους στην κυβέρνηση με κύρια θύματα τους πολίτες, τη Δημόσια Υγεία αλλά και τους ίδιους τους συμβασιούχους.

Από τη δική μας μεριά, δηλώνουμε ότι η λύση που έχει δώσει η κυβέρνηση με την ρύθμιση για την υπογραφή νέας σύμβασης αλλά και την προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη μόνιμων υπαλλήλων στην καθαριότητα από τους Δήμους, δίνει οριστικό τέλος στην ομηρεία χιλιάδων ανθρώπων και εγγυάται, στο μέτρο του δυνατού και με τήρηση των σχετικών Συνταγματικών κανόνων, την αποκατάσταση της κανονικότητας στις εργασιακές σχέσεις του κλάδου.

Η απεργία επομένως είναι πλέον αλυσιτελής ενώ θέλω να τονίσω ότι η επιλογή να συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις, χωρίς συγκεκριμένο επίδικο, εξυπηρετεί τα σχέδια της αξιωματικής αντιπολίτευσης και όλων εκείνων που επιδιώκουν  την παράδοση του χώρου της καθαριότητας στους ιδιώτες εργολάβους.

Η κυβέρνηση, δεν πρόκειται να επιτρέψει  την διακινδύνευση της δημόσιας υγείας αλλά ούτε και την παράδοση μιας δημόσιας και ευαίσθητης υπηρεσίας σε ιδιωτικά συμφέροντα.

Δεύτερο επεισόδιο της νέας αντιπολιτευτικής γραμμής της ΝΔ, είναι φυσικά η στάση που τηρεί στο θέμα των ερευνών για την υπόθεση του “Noor 1”. Στην απέλπιδα προσπάθειά τους να αποσταθεροποιήσουν την κυβέρνηση, δεν διστάζουν να επαναλαμβάνουν κατηγορίες εναντίον της κυβέρνησης που εκπορεύονται από συγκεκριμένα μέσα ενημέρωσης, τα οποία χρησιμοποιούν προδήλως παράνομες μεθόδους, οι οποίες παραπέμπουν σε παρακρατικές πρακτικές. Δημοσιεύουν παρανόμως αποκτηθείσες συνομιλίες, που σημειωτέον δεν αποδεικνύουν απολύτως τίποτα, ανακαλύπτουν δήθεν σκευωρίες και όλα αυτά για να εμπλέξουν την ελληνική κυβέρνηση σε υποτιθέμενα σκοτεινά σενάρια πολιτικών διώξεων. Πρόκειται φυσικά περί γελοίων ισχυρισμών που η ΝΔ υιοθετεί, υποπίπτοντας σε μέγιστο πολιτικό και θεσμικό ατόπημα. Η ταύτιση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με τέτοιου τύπου ισχυρισμούς το μόνο που επιτυγχάνει είναι να δηλητηριάσει την πολιτική αντιπαράθεση και να δυσχεράνει το έργο της διαλεύκανσης, της μεγαλύτερης υπόθεσης εμπορίας ναρκωτικών στην Ευρώπη. Μιας υπόθεσης, η οποία περιπλέχτηκε περαιτέρω με τους ύποπτους θανάτους βασικών μαρτύρων. Πράγματι λοιπόν, είναι να απορεί κανείς με τη βιασύνη αλλά και το φανατισμό με τον οποίο τόσο ο Πρόεδρος της ΝΔ όσο και βασικά στελέχη της, προστρέχουν να υποστηρίξουν τέτοιου τύπου ισχυρισμούς.

Η θέση της κυβέρνησης και για το συγκεκριμένο ζήτημα παραμένει σαφής: Θα κάνουμε ότι είναι δυνατόν, εντός του πλαισίου των συνταγματικών κανόνων και της νομοθεσίας, για να δημιουργήσουμε τις συνθήκες  εκείνες που θα επιτρέψουν στην ελληνική δικαιοσύνη και τις ελληνικές αρχές να λειτουργήσουν  απερίσπαστες και να προχωρήσουν στην πλήρη και οριστική διαλεύκανση της συγκεκριμένης υπόθεσης.

Επεισόδιο τρίτο: Αύριο όπως ξέρετε, προγραμματίζεται από συνδικαλιστική οργάνωση των αστυνομικών η διενέργεια εκδήλωσης στην πλατεία Εξαρχείων με την διακριτική, αλλά σαφή, στήριξη της ΝΔ. Η επιλογή αυτή, είναι προφανές ότι γίνεται για λόγους εντυπωσιασμού, για λόγους επικοινωνιακούς και σκοπεύει να δημιουργήσει όρους έντασης μεταξύ της Ελληνικής Αστυνομίας και συγκεκριμένου πολιτικού χώρου. Η Ελληνική Αστυνομία, όμως, γνωρίζει ότι δεν δρα σε κενό αέρος. Υπάρχουν συγκεκριμένες ιστορικές συνθήκες μέσα στις οποίες η πολιτεία καλείται να εγγυηθεί τη νομιμότητα. Και δουλειά της Αστυνομίας δεν είναι να δημιουργεί βεντέτες με πολιτικούς χώρους αλλά να διασφαλίζει την τήρηση των νόμων και την ασφάλεια των πολιτών.

Τα επεισόδια αυτά σκιαγραφούν λοιπόν, τη βασική κατεύθυνση μέσα στην οποία έχει επιλέξει να κινηθεί η αξιωματική αντιπολίτευση και η οποία θυμίζει τις πιο σκοτεινές περιόδους της δεξιάς:

Πρόκληση κοινωνικής έντασης για την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων, προσπάθεια να δημιουργηθούν εντυπώσεις για δήθεν παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη και επιχείρηση να δημιουργηθεί αίσθηση ανασφάλειας και συγκρούσεων στους πολίτες. Η στρατηγική της έντασης με προβοκατόρικες ενέργειες και προπαγάνδα άνευ ορίων, με τελευταίο παράδειγμα τις δηλώσεις του κυρίου Μητσοτάκη ότι η βία στην Ελλάδα προέρχεται δήθεν από την αριστερά, δηλώσεις που ξεπλένουν την εγκληματική δράση της Χρυσής Αυγής, δεν είναι απλώς προβληματική. Είναι ανιστόρητη και είναι επικίνδυνη.

Εμείς, θα συνεχίσουμε παρά τις δυσκολίες, τη μεγάλη προσπάθεια να επαναφέρουμε την εμπιστοσύνη και την κανονικότητα στην ελληνική πολιτεία, να βάλουμε τέλος στις πρακτικές της διαφθοράς και της παρανομίας, να εγγυηθούμε την νομιμότητα και την ασφάλεια όλων των πολιτών.

ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, δεδομένων των στοιχείων των θετικών της ελληνικής οικονομίας που παραθέσατε και ενόψει της συνάντησης του κ. Τσίπρα με τον κ. Ρέγκλινγκ, ποιο είναι το αντικείμενο αυτής της συνάντησης; Και η κυβέρνηση έχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο με χρονοδιάγραμμα για έξοδο στις αγορές;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η συζήτηση με τον κ. Ρέγκλινγκ και η συνάντηση, προφανώς θα έχει στην ατζέντα τη διαχείριση του ελληνικού δημόσιου χρέους και την αποτίμηση των πρόσφατων αποφάσεων του Eurogroup, καθώς και το σχεδιασμό για την από εδώ και πέρα πορεία, που θα οδηγήσει στην εφαρμογή των μεσοπρόθεσμων μέτρων στο τέλος του προγράμματος, το 2018, έτσι ώστε το ελληνικό χρέος να καταστεί, πλέον, και στην πράξη βιώσιμο και να δημιουργηθεί η συνθήκη που θα επιτρέψει στην ελληνική οικονομία να αποκτήσει οριστική πρόσβαση στις αγορές για την αναχρηματοδότηση του χρέους της χωρίς τη στήριξη του επίσημου τομέα.

Σε ό,τι αφορά τις προθέσεις της ελληνικής κυβέρνησης, είναι δεδηλωμένο ότι και από την πλευρά του Πρωθυπουργού, αλλά και από τη μεριά του υπουργείου Οικονομικών, παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στο πεδίο των ελληνικών ομολόγων και των δευτερογενών αγορών και στη βάση των συμπερασμάτων, που καθημερινά εξάγουμε, θα επιλέξουμε τον καταλληλότερο χρόνο για έξοδο στις αγορές. Είναι προφανές ότι μια τέτοια έξοδος δεν μπορεί να προεξοφληθεί, ούτε να προανακοινωθεί, γιατί σχετίζεται με πολύ συγκεκριμένες τεχνικές μελέτες που πρέπει να γίνουν, αλλά και με μια σειρά από διαδικαστικές ενέργειες προπαρασκευαστικές της συγκεκριμένης εξόδου. Αυτό το οποίο μπορούμε να διαβεβαιώσουμε είναι ότι η έξοδος δεν θα γίνει βιαστικά, αλλά αντιθέτως θα γίνει με τέτοιους όρους, ώστε να μην αποτελεί ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα, αλλά να ακολουθήσουν και άλλες έξοδοι, οι οποίες θα προετοιμάσουν τελικά το έδαφος για την οριστική επανάκτηση της πρόσβασής μας στις αγορές στο τέλος του προγράμματος.

ΣΒΕΡΚΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα ένα σχόλιο σχετικά με την απόφαση του ΣτΕ, που δημοσιοποιήθηκε, γνωστοποιήθηκε χθες το απόγευμα, και κρίνει αντισυνταγματική την παράταση της παραγραφής για τα φορολογικά αδικήματα. Θα ήθελα και ένα πολιτικό σχόλιο, γιατί η κυβέρνηση έχει εκλεγεί και έχει βάλει πολύ υψηλά στην ατζέντα της το προηγούμενο διάστημα το ζήτημα της πάταξης της φοροδιαφυγής και του ελέγχου των υπόπτων για φορολογικά αδικήματα. Μπαίνει, έτσι, μια τρικλοποδιά από το ΣτΕ στις προσπάθειες της κυβέρνησης;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Σβέρκο, δεν θέλω να κάνω αυτή τη στιγμή πολιτική ερμηνεία της απόφασης του ΣτΕ. Δεν θέλω να κάνω εικασίες, ούτε θέλω να εντάξω τη συγκεκριμένη απόφαση σε ένα ερμηνευτικό σχήμα που θα τη συνδέει με άλλες αποφάσεις του ΣτΕ, που φαίνονται σε πολλούς ότι δημιουργούν εμπόδια στο κυβερνητικό έργο. Δεν πρόκειται να κάνω –ξαναλέω- τέτοιου τύπου ερμηνευτικές προσπάθειες. Αυτό το οποίο μπορώ να πω είναι ότι πολλές φορές το ΣτΕ, όταν καλείται να σταθμίσει τον περιορισμό πιθανών ατομικών δικαιωμάτων με την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, έχει επιχειρηματολογήσει ότι το δημόσιο συμφέρον κρίνεται πιο σημαντικό. Σε αυτή την περίπτωση, δεν προχώρησε σε μια στάθμιση, παρά το γεγονός ότι γνωρίζει το ΣτΕ, όπως γνωρίζει και ολόκληρη η ελληνική κοινωνία, ότι το θέμα της φοροδιαφυγής ήταν ένα από τα βασικά αίτια, εξαιτίας των οποίων η ελληνική οικονομία οδηγήθηκε στα πρόθυρα της κατάρρευσης το 2010. Επίσης, όπως όλη η ελληνική κοινωνία γνωρίζει, θα όφειλαν και οι ΄Ελληνες δικαστές να γνωρίζουν –και νομίζω ότι το γνωρίζουν- ότι τα προηγούμενα χρόνια έγιναν μια σειρά από πράξεις ή παραλείψεις εκ μέρους προηγούμενων κυβερνήσεων, οι οποίες καθυστέρησαν διαδικασίες ελέγχου που βασίζονταν σε στοιχεία που εμπεριέχονταν σε συγκεκριμένες λίστες φοροδιαφυγής, τα οποία η ελληνική κυβέρνηση έχει αποκτήσει από ξένες κυβερνήσεις ή από ξένους αξιωματούχους. Από τη δική μας πλευρά κάναμε και συνεχίζουμε να κάνουμε το παν, ώστε αυτά τα στοιχεία να εξεταστούν ενδελεχώς, να εξεταστούν εξονυχιστικά και να βεβαιωθούν πιθανές οφειλές μεγάλων φοροφυγάδων. Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο, προφανώς, των δεσμευτικών αποφάσεων των δικαστηρίων, θα συνεχίσει τη μεγάλη προσπάθεια για την πάταξη της φοροδιαφυγής, αλλά και για τον έλεγχο των λιστών, οι οποίες πηγαίνουν πίσω στο παρελθόν, λαμβάνοντας βεβαίως υπόψη τους χρονικούς περιορισμούς που δημιουργούν οι αποφάσεις των δικαστηρίων. Συνεχίζουμε τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής. Και ήδη, νομίζω ότι έχουμε επιφέρει αποτελέσματα. Σας καλώ να θυμηθείτε ότι την περίοδο της διακυβέρνησής μας έχουν αυξηθεί κατά περίπου 500% έως 600% οι βεβαιώσεις οφειλών που προέρχονται από τις λίστες της φοροδιαφυγής. Στην ίδια κατεύθυνση θα συνεχίσουμε, πάντα λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές αποφάσεις του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, έρχομαι στην αυριανή συγκέντρωση της ΠΟΑΣΥ, θα ήθελα σας ρωτήσω, με δεδομένο τη συγκέντρωση που έχει εξαγγείλει στα Εξάρχεια, αλλά και μια συγκέντρωση που έχουν εξαγγείλει οι αναρχικοί στο Κολωνάκι, υπάρχουν δημοσιεύματα το πρωί ότι το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και Δημόσιας Τάξης σκέφτεται να απαγορεύσει τις συγκεντρώσεις και να λάβει μια τέτοια απόφαση μέχρι το απόγευμα. Το επιβεβαιώνετε αυτό; Το γνωρίζετε;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη θα κάνει ό,τι είναι απαραίτητο, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια και η τήρηση της νομιμότητας. Αυτή τη στιγμή, δεν είναι η ώρα για να γίνουν οποιεσδήποτε ανακοινώσεις. Θα σταθμιστούν πιθανοί κίνδυνοι για την ασφάλεια των πολιτών και από εκεί και πέρα, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη είμαι βέβαιος ότι θα επιλέξει τη βέλτιστη λύση για την τήρηση των νόμων.

ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε νωρίτερα ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να επιτρέψει τη διακινδύνευση της δημόσιας υγείας και τα λοιπά. Αυτό, τι μπορεί να σημαίνει; Πώς θα λύσετε το πρόβλημα; Θα προχωρήσετε σε επιστράτευση;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όπως ξέρετε, κυρία Σαββοπούλου, αν δεν κάνω λάθος, το επισημάναμε και χθες, η επιστράτευση έχει καταργηθεί από την παρούσα κυβέρνηση. Ο νόμος, ο οποίος ρύθμιζε τη δυνατότητα της Πολιτείας να επιστρατεύει απεργούς, έχει καταργηθεί και δεν υπάρχει καμία απολύτως πρόθεση, σας διαβεβαιώ γι’ αυτό, να επανέλθει. Επομένως, δεν υπάρχει θέμα επιστράτευσης και αυτό μπορώ να το ξεκαθαρίσω με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο και με τη μεγαλύτερη δυνατή σαφήνεια. Από εκεί και πέρα, η Πολιτεία θα σταθμίσει την κατάσταση, μετά την απεργιακή κινητοποίηση της Πέμπτης, και αναλόγως με τις εξελίξεις, θα χρησιμοποιήσει όλους τους διαθέσιμους κρατικούς μηχανισμούς, ώστε να μην τεθεί σε διακινδύνευση η δημόσια υγεία, όπως εξάλλου τόνισε και χθες ο αρμόδιος υπουργός Εσωτερικών, ο κ. Σκουρλέτης.

ΑΛΕΙΦΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Επ΄ αυτού, κ. Εκπρόσωπε: Η κυβέρνηση, σε περίπτωση που οι συνδικαλιστές, τα σωματεία δηλαδή και οι σύλλογοι αποφασίσουν να συνεχίσουν την απεργία τους, σκέφτεται τη λύση της αποκομιδής των απορριμμάτων από το στρατό;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτή τη στιγμή, δεν έχω να κάνω κάποια συγκεκριμένη ανακοίνωση για τα σχέδια, τα οποία υπάρχουν στο υπουργείο Εσωτερικών για τη διαχείριση της κρίσης. Σας είπα ότι θα χρησιμοποιήσουμε όλους τους διαθέσιμους κρατικούς μηχανισμούς, που θα μπορούσαν να βοηθήσουν, έτσι ώστε να μην υπάρξει διακινδύνευση της δημόσιας υγείας. Αυτό, όμως, στο οποίο πρέπει να σταθώ είναι ότι έχουμε μια απεργιακή κινητοποίηση. Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση, όπως είπα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση, έχει βρει την καλύτερη δυνατή λύση, η οποία διασφαλίζει και τα συμφέροντα των συμβασιούχων, δίνει άμεση λύση στο πρόβλημα με τη νέα σύμβαση, η οποία δεν έχει τους περιορισμούς που θα είχε μια παράταση μιας παλαιότερης σύμβασης. Όλα αυτά, έχουν γίνει σε στενή συνεργασία και συνεννόηση και με τον ΑΣΕΠ. Νομίζω ότι μέσω αυτής της ρύθμισης διασφαλίζονται και τα συμφέροντα των συμβασιούχων. Αποκαθίστανται, στο μέτρο του δυνατού, οι εργασιακές σχέσεις στον ευαίσθητο κλάδος της καθαριότητας στους δήμους. Εκτιμώ ότι σε αυτή τη φάση δεν υπάρχει λόγος συνέχισης των κινητοποιήσεων.

ΑΤΖΟΛΕΤΟΣ: Θέλω να ρωτήσω, αν μπορεί η κυβέρνηση να δώσει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα σε σχέση με την άρση των capital controls.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ξέρετε ότι η άρση των capital controls είναι σταδιακή, γίνεται σε συνεννόηση φυσικά με την Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία με τη σειρά της συνεννοείται με το ευρωσύστημα. Έχω τη βεβαιότητα ότι σιγά-σιγά, σταδιακά δηλαδή, θα υπάρξουν νέες χαλαρώσεις των capital controls. Ωστόσο, δεν μπορώ να προεξοφλήσω συγκεκριμένους χρόνους, οι οποίοι δεν εξαρτώνται μόνο από τη βούληση της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά και από τον Έλληνα κεντρικό τραπεζίτη, ο οποίος θα πρέπει να βρίσκεται σε στενή επικοινωνία και με τον διοικητή της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αλλά και με όλους τους μηχανισμούς εποπτείας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος. Το βέβαιο είναι ότι στόχος είναι η σταδιακή απομείωση των κεφαλαιακών ελέγχων μέχρι να φτάσουμε στην ολική κατάργησή τους, καθώς η ελληνική οικονομία επανέρχεται σε μια κατάσταση σταθερότητας και αποκατάστασης της εμπιστοσύνης.

ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Ο κ. Χουλιαράκης νωρίτερα, στο Συνέδριο του Economist, ανέφερε ότι κανείς δεν περίμενε περαιτέρω μέτρα. Σας το διαβάζω ακριβώς: «κανείς δεν περίμενε περαιτέρω μέτρα για το χρέος σε αυτή τη φάση». Αυτή η δήλωση είναι σε αρμονία με τα όσα έλεγε η κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός το προηγούμενο διάστημα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχω ακούσει ακριβώς το σύνολο της ομιλίας του κ. Χουλιαράκη για να μπορέσω να τη σχολιάσω. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω όμως, -τα έχουμε, εξάλλου, ξαναπεί αρκετές φορές και από αυτό το βήμα και σε αυτή την αίθουσα- είναι το εξής: Η συζήτηση, η οποία γινόταν, αφορούσε τη συγκεκριμενοποίηση, τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος που θα εφαρμοστούν με τη λήξη του προγράμματος. Αυτό το οποίο ανέμενε η ελληνική κυβέρνηση ήταν ακριβώς μια συγκεκριμενοποίηση τέτοια που θα έδινε τη δυνατότητα για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, διότι οι αγορές πλέον θα είχαν ένα σαφή οδικό χάρτη, αλλά και μια σαφή περιγραφή για το ποια μέτρα πρόκειται να εφαρμοστούν από τον Αύγουστο του 2018 και πέρα, υπό την προϋπόθεση, βέβαια, της επιτυχούς ολοκλήρωσης του προγράμματος. Στο Eurogroup, λοιπόν, αυτό το οποίο έγινε –σας το είπα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση, επίσης- ήταν ότι προσδιορίστηκαν αυτά τα μεσοπρόθεσμα μέτρα. Πώς έγινε αυτό;
Πρώτον, με τον προσδιορισμό των πρωτογενών πλεονασμάτων που πρέπει να έχει η ελληνική οικονομία από τώρα και στο μεσοπρόθεσμο διάστημα, τα οποία ορίστηκαν μετά το 2022 στο 2% του ΑΕΠ.
Δεύτερον, με την επανάληψη της δέσμευσης του Μαΐου του 2016 ότι οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 15% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα. Και για να γίνει αυτό, δηλαδή με δεδομένα τα πρωτογενή πλεονάσματα και με δεδομένο το όριο των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας, αυτό το οποίο ειπώθηκε είναι ότι, αναλόγως με την ανάπτυξη, θα έχουμε επιμηκύνσεις ωριμάνσεων μέχρι και 15 έτη, αλλά και περίοδο χάριτος για τα επιτόκια, επίσης μέχρι και 15 έτη. Πλέον είναι στο χέρι όλων όσοι συμμετέχουν στην αγορά και γνωρίζουν τις τεχνικές λεπτομέρειες, με βάση αυτά τα στοιχεία, να υπολογίσουν το ύψος των μεσοπρόθεσμων μέτρων, ανάλογα και με τις προβλέψεις που θα κάνει ο καθένας για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Έχουμε, λοιπόν, αυτό το οποίο μπορούμε να ονομάσουμε έναν «κλειδωμένο αλγόριθμο». Έχουμε μια απλή ακολουθία μαθηματικών πράξεων, που προσδιορίζει συνολικά και με πολύ μεγάλη ακρίβεια τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος. Εκεί που υπάρχουν διαφωνίες είναι στο πεδίο των προβλέψεων για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Δηλαδή, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί λένε ότι η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας στο μεσοπρόθεσμο διάστημα θα είναι 1,3%, το ΔΝΤ λέει ότι η ανάπτυξη θα είναι μικρότερη. Επομένως, θέλει μια μεγαλύτερη περίοδο για την επιμήκυνση των ωριμάνσεων. Ωστόσο, αναμένουμε να δούμε στις 27 Ιουλίου ποια θα είναι και η τελική του απόφαση, καθώς τότε θα έχουμε και την τελική αποτίμησή του μέσα από τη μελέτη βιωσιμότητας του χρέους που θα κάνει.
Επίσης, θεωρώ ότι οι αγορές έχουν εκτιμήσει ότι ο προσδιορισμός αυτών των μεσοπρόθεσμων μέτρων είναι αρκετά ακριβής και αρκετά συγκεκριμένος, ώστε σιγά-σιγά να αρχίσουν αποκαθιστούν τη δυνατότητα της Ελλάδας να έχει πρόσβαση στις αγορές. Και νομίζω ότι αυτό είναι και το πιο θετικό σημάδι, το οποίο έχουμε μετά την απόφαση του Eurogroup της 15ης Ιουνίου. Χαρακτηριστική, όπως σας είπα και προηγουμένως, είναι η πορεία των ελληνικών ομολόγων, τα οποία σημειώνουν διαρκή μείωση των επιτοκίων τους, ενώ τις δύο τελευταίες ημέρες έχουν μειωθεί περαιτέρω τα spreads, δηλαδή η διαφορά με το ύψος του επιτοκίου του γερμανικού ομολόγου. Όλα αυτά, θεωρούμε ότι είναι θετικά σημάδια και με αυτή την έννοια μπορούμε να πούμε με μεγάλη βεβαιότητα ότι η απόφαση του Eurogroup ήταν θετική για την ελληνική οικονομία και αποτέλεσε και μια διαπραγματευτική καλή είδηση για την ελληνική κυβέρνηση.

ΦΑΣΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ξεκίνησε σήμερα στο Crans -Montana στην Ελβετία ο δεύτερος γύρος των συνομιλιών, είχαμε τη Γενεύη 1 – Γενεύη 2, για το Κυπριακό. Θέλω να μου σχολιάσετε, κατ΄ αρχήν το πώς βλέπει η Αθήνα την απόσυρση του εγγράφου Άιντε από τη μια και από την άλλη, ποιο είναι το μήνυμα της Αθήνας, με αφορμή και τη σημερινή έναρξη των συνομιλιών στην προσπάθεια να βρεθεί λύση.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν θέλω να κάνω τώρα σχόλια σε σχέση με τις διαπραγματεύσεις, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Ο ΟΗΕ θεώρησε ότι στη βάση του συγκεκριμένου εγγράφου είναι δύσκολο να υπάρξει πρόοδος και το απέσυρε. Νομίζω ότι οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν σε καλό κλίμα. Από την άλλη μεριά, η θέση της ελληνικής κυβέρνησης είναι γνωστή, είναι πάγια και είναι και σαφής. Δηλαδή, συνεχίζουμε προσηλωμένοι στην προσπάθειά μας να βρεθεί μια δίκαιη και βιώσιμη λύση στο Κυπριακό, η οποία θα είναι συμβατή με τις αποφάσεις του ΟΗΕ, αλλά και με την ιδιότητα της Κύπρου ως κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από αυτή τη γενική αρχή εκπορεύονται και οι επιμέρους τοποθετήσεις μας στις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις.

ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Θέλω να ρωτήσω, εάν ο Πρωθυπουργός γνώριζε για τις αλλεπάλληλες τηλεφωνικές επικοινωνίες του υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Πάνου Καμμένου με τον ισοβίτη Γιαννουσάκη στην υπόθεση του Νοοr 1.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν καταλαβαίνω τώρα πιο είναι το ακριβές επίδικο της ερώτησης αυτής. Εμείς, έχουμε ξεκαθαρίσει από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης ότι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας έπραξε αυτό το οποίο θα έπραττε κάθε πολίτης. Δηλαδή, από τη στιγμή που ενημερώθηκε για τις προθέσεις του κ. Γιαννουσάκη, ενημέρωσε τον υπουργό Δικαιοσύνης και από εκεί και πέρα, ο υπουργός Δικαιοσύνης ενημέρωσε τις αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές. Ο Πρωθυπουργός, όσο και το σύνολο της κυβέρνησης, κάνουν αυτό το οποίο οφείλουν, στο πλαίσιο της συνταγματικής τάξης και των νόμων, έτσι ώστε να διαλευκανθεί μια υπόθεση εμπορίας ναρκωτικών. Νομίζω ότι αυτό είναι και το βασικό στοιχείο της συγκεκριμένης υπόθεσης. Σε σχέση με την ερώτηση που μου κάνετε, δεν γνωρίζω αν ο κ. Καμμένος είχε ενημερώσει τον Πρωθυπουργό. Το βέβαιον είναι ότι ο Πρωθυπουργός τώρα γνωρίζει, όπως γνωρίζει και το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, ότι από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης πράχθηκαν τα δέοντα στη βάση του θεσμικού πλαισίου και στη βάση των υποχρεώσεων που θα είχε κάθε Έλληνας πολίτης. Δηλαδή, να ενημερώσει άμεσα τους αρμοδίους για να προχωρήσουν στις διαδικαστικές ενέργειες, οι οποίες καθορίζονται με βάση το νόμο.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω τι γίνεται με το θέμα του QE. Είδαμε μία απάντηση του κυρίου Ντράγκι πριν από μερικές ημέρες, ο οποίος έβαλε, για άλλη μια φορά, φρένο και ήθελα να μας πείτε εάν για την ελληνική κυβέρνηση παραμένει ακόμη βασικός στόχος, όπως όλους τους προηγούμενους μήνες που περιμέναμε ότι θα είχαμε μπει είτε τέλη Ιουνίου είτε μέσα στον Ιούλιο.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η απάντηση του κυρίου Ντράγκι -αν δεν κάνω λάθος- με επιστολή του σε Έλληνα ευρωβουλευτή, περιγράφει αυτό που σας είπα προηγουμένως: Ότι έχουν γίνει θετικά βήματα ως προς τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, ότι έχουν συγκεκριμενοποιηθεί τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος. Ωστόσο, απομένουν να γίνουν και άλλα βήματα, ώστε εμπράκτως πια μετά τη λήξη του προγράμματος το 2018 το ελληνικό χρέος να καταστεί βιώσιμο. Αναμένεται, δηλαδή, η εφαρμογή αυτών των μέτρων και η συγκεκριμένη ποσοτικοποίησή τους. Σε αυτή τη φάση δεν θέλω να προχωρήσω σε εκτιμήσεις ή σε εικασίες για το τι πρόκειται να πράξει η ΕΚΤ κατά τη μελέτη βιωσιμότητας του χρέους. Αυτό το οποίο μπορώ να πω είναι ότι η εκτίμηση της ελληνικής κυβέρνησης είναι πως υπάρχουν οι όροι και οι προϋποθέσεις για θετικές μελέτες βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, τόσο από το ΔΝΤ -το οποίο πρέπει να αναθεωρήσει προς τα πάνω τις προβλέψεις του για την ανάπτυξη στη χώρα- όσο και από όλους τους υπόλοιπους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Ωστόσο, η ΕΚΤ θα κάνει τη δική της ανεξάρτητη ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους και, στη βάση των αποτελεσμάτων που θα προκύψουν από αυτή την ανάλυση, θα αποφασίσει για το εάν και κατά πόσο θα ενταχθούν τα ελληνικά ομόλογα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Αυτό μένει να αποδειχθεί τους επόμενους μήνες και σε κάθε περίπτωση μετά τη δημοσίευση της σχετικής ανάλυση του ΔΝΤ.

ΤΣΙΓΟΥΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αποδώσατε ευθύνες στη ΝΔ για το συνεχιζόμενο αδιέξοδο στο θέμα των απορριμμάτων. Νομίζω ότι αυτό αποφασίστηκε μετά, δηλαδή, με τη συγκεκριμένη στάση μερίδας συνδικαλιστών. Μέχρι τη χθεσινή ημέρα, που είχαμε την επίμαχη συνεδρίαση, χρειάστηκε να φτάσει η χώρα στο και πέντε, στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου, ώστε να αναλάβει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός πρωτοβουλία να άρει το αδιέξοδο. Θέλω να ρωτήσω εάν, μέχρι και τη χθεσινή ημέρα, πιστεύετε ότι υπάρχουν ευθύνες ή έλλειψη αποτελεσματικότητας από την κυβέρνηση για να φτάσουμε σε αυτή την κατάσταση.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η ελληνική κυβέρνηση είχε κάνει μια προσπάθεια να δημιουργήσει όρους ομαλότητας των εργασιακών συνθηκών και να μην επαναλάβει πρακτικές που οδηγούσαν σε ομηρία χιλιάδων συμβασιούχων μέσω της λήξης των συμβάσεών τους και των διαρκών νέων διαγωνισμών, που οδηγούσαν χιλιάδες ανθρώπους στην ανεργία, προσλάμβαναν κάποιους άλλους, αυτοί οι άλλοι στη συνέχεια οδηγούνταν και αυτοί στην ανεργία, έρχονταν κάποιοι άλλοι. Δηλαδή, είχαμε μία διαρκή κατάσταση ομηρίας των ανθρώπων εκείνων οι οποίοι καλούνταν να παρέχουν μία εξαιρετικά ευαίσθητη υπηρεσία. Κάναμε αυτό που θεωρούσαμε σωστό. Μεσολάβησε μια απόφαση ενός δικαστηρίου, η οποία έκρινε ότι αυτή η προσπάθεια που έκανε η ελληνική κυβέρνηση δεν ήταν σε πλήρη εναρμόνιση με το Σύνταγμα. Από εκεί και πέρα, προσπαθήσαμε να βρούμε τη βέλτιστη δυνατή λύση και νομίζω ότι τα καταφέραμε. Χθες, οι εργαζόμενοι θεώρησαν ότι καλύπτονται οι επιφυλάξεις τους, κατά τη συνάντηση με τον Πρωθυπουργό. Θεωρώ ότι μέσα σε μια Δημοκρατία αυτός είναι ο τρόπος που λύνονται τα προβλήματα: Με διάλογο μεταξύ των ανθρώπων που κινητοποιούνται και της κυβέρνησης, εφόσον υπάρχει πρόθεση και από τις δύο μεριές να βρεθεί λύση. Από τη δική μας μεριά, ξαναλέμε ότι πιθανόν θα μπορούσε να είχε λυθεί το θέμα πάρα πολύ γρήγορα, κάνοντας το εξής: Δίνοντας κατευθείαν, για παράδειγμα, την υπηρεσία αυτή σε ιδιώτες. Πράγμα το οποίο θα δημιουργούσε πρώτον, τεράστιο δημοσιονομικό κόστος, καθώς οι υπηρεσίες στους ιδιώτες δίνονται με πολύ υψηλότερη τιμή και δεύτερον, καταδικάζοντας χιλιάδες ανθρώπους σε συνθήκες εργασιακής «γαλέρας». Διότι, ξέρετε, ότι οι περισσότεροι από αυτούς τους ανθρώπους δουλεύουν σε τραγικές εργασιακές συνθήκες. Αντιθέτως, εμείς επιλέξαμε τον δύσκολο δρόμο. Ο δύσκολος δρόμος είναι ο δρόμος του διαλόγου, έτσι ώστε να αποκατασταθούν συνολικά οι εργασιακές σχέσεις, να υπάρχει σεβασμός σε ανθρώπους που προσφέρουν μια σπουδαία υπηρεσία και να μπορέσουμε να τελειώνουμε πια με αυτή την πανσπερμία εργασιακών σχέσεων που υπάρχει στον δημόσιο τομέα για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, διατήρησης εκλογικής πελατείας και πρόκλησης πολιτικών αποτελεσμάτων. Η γνώμη μας είναι ότι η καθαριότητα πρέπει να είναι μια δημόσια υπηρεσία και πρέπει το κράτος να εγγυάται πως αυτή θα παρέχεται με τους καλύτερους δυνατούς όρους, τόσο για αυτούς που εργάζονται σε αυτόν τον ευαίσθητο τομέα όσο και για τους πολίτες που ευνοούνται από την παροχή της συγκεκριμένης υπηρεσίας.

ΛΑΖΟΥ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω, τι εκτιμάτε ότι μπορεί να αλλάξει μέχρι την Πέμπτη, που ανακοίνωσε η ΠΟΕ-ΟΤΑ την παράταση των κινητοποιήσεων, με την πρόταση που έχετε καταθέσει, εκτός και αν σκέφτεστε συμπληρωματικά να καταθέσετε και κάτι άλλο.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θεωρούμε ότι η πρόταση που έχουμε καταθέσει καλύπτει τα αιτήματα της Ομοσπονδίας, αλλά κυρίως εξυπηρετεί τα συμφέροντα των συμβασιούχων. Τώρα, από εκεί και πέρα, σας εξήγησα ότι ο λόγος για τον οποίο, κατά τη γνώμη της κυβέρνησης, παρατάθηκαν οι κινητοποιήσεις έχουν να κάνουν με μία προσπάθεια πρόκλησης πολιτικού κόστους στην κυβέρνηση, μετά από μία περίεργη αλλαγή στάσης της ΔΑΚΕ, αλλά και από τους ανθρώπους εκείνους που, λίγες ώρες πριν, συμφωνούσαν ότι αυτή τη στιγμή έχουμε καταφέρει να βρούμε τη βέλτιστη λύση. Εν πάση περιπτώσει, ας περιμένουμε να ολοκληρωθεί η απεργία της Πέμπτης. Είναι και κατανοητό, σε μεγάλο βαθμό, ότι οι εργαζόμενοι μπορεί να θέλουν να ολοκληρώσουν έναν κύκλο κινητοποιήσεων πριν σταματήσουν, για να μπορέσουμε να σταθμίσουμε την κατάσταση και να προχωρήσουμε στις αναγκαίες ενέργειες –σας ξαναείπα- με βασική προτεραιότητα τη μη διακινδύνευση της δημόσιας υγείας σε αυτή τη φάση.
Σας ευχαριστώ.

Copyright © 2023-2024 - Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, All Rights Reserved, Media.Gov.gr