Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου – Θεσσαλονίκη
Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη – Θεσσαλονίκη
Εισαγωγική Τοποθέτηση
Καλό μεσημέρι από την Θεσσαλονίκη,
Η Υποδιεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος, μέσα στους επτά μήνες λειτουργίας της, έχει καταγράψει σημαντικά αποτελέσματα, πλήττοντας καίρια εγκληματικά δίκτυα.
Πιο συγκεκριμένα, έχουν εξαρθρωθεί 60 εγκληματικές οργανώσεις, έχουν συλληφθεί 920 άτομα και έχουν κατασχεθεί περισσότερα από 3,5 εκατομμύρια ευρώ.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ζήτημα υποθέσεων που σχετίζονται με τις διαδρομές των χρημάτων, καθώς είναι η πιο ασφαλής μέθοδος για να οδηγηθεί κανείς στην εξάρθρωση εγκληματικών οργανώσεων. Μάλιστα η εκτιμώμενη ζημιά, οι διαφυγόντες φόροι και δασμοί, από τη δραστηριότητα αυτών των οργανώσεων υπερβαίνει τα 147 εκατομμύρια ευρώ.
Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης στην πρόσφατη παρουσίαση του απολογισμού έργου της Διεύθυνσης, εδώ, στη Θεσσαλονίκη, υπογράμμισε πώς η ίδρυσή της ήταν η απάντηση για την αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος με τρόπο μεθοδικό, αποφασιστικό και αποτελεσματικό, ο οποίος συμβάλλει στην εξάρθρωση εγκληματικών οργανώσεων που στερούν από το Δημόσιο έσοδα.
Στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου εγκρίθηκε η εισήγηση του Υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου, για τη μεταρρύθμιση του συστήματος εποπτείας της αγοράς και προστασίας του καταναλωτή.
Αποφασίστηκε η ίδρυση μιας νέας ανεξάρτητης αρχής, όπως είναι η ΑΑΔΕ και αντίστοιχες αρχές σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Σουηδία, η Δανία, η Ιταλία, κ.ά.
Η νέα αρχή θα συνενώσει το σύνολο των αρμοδιοτήτων του Συνηγόρου του Καταναλωτή, των ελεγκτικών διευθύνσεων της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και της ΔΙΜΕΑ, με στόχο τη διευκόλυνση του πολίτη σε όλα τα θέματα που έχουν να κάνουν με τη λειτουργία της αγοράς.
Θα συμβάλλει στην ενίσχυση και αναβάθμιση των ελεγκτικών μηχανισμών, καθώς θα της διατεθούν πρόσθετοι πόροι και τεχνολογικές υποδομές.
Θα έχει διοικητή και υποδιοικητές στο πρότυπο της ΑΑΔΕ, με αρμοδιότητες ανάλογες των ελεγκτικών μηχανισμών της ΓΓΕ και της ΔΙΜΕΑ, του Συνηγόρου του Καταναλωτή και την απαιτούμενη διοικητική και οικονομική υποστήριξη, ενώ θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε ακόμη τις εισηγήσεις του Υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου για τα εξής θέματα:
- τη δυνατότητα δημιουργίας λαϊκών αγορών από την αυτοδιοίκηση, αποκλειστικά για παραγωγούς
- τη δημιουργία ψηφιακής εφαρμογής για την παρακολούθηση των τιμών και την ενημέρωση των καταναλωτών σε πραγματικό χρόνο
- την απαγόρευση της συρρίκνωσης των προϊόντων χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και αλλαγή τιμής
- την υποχρεωτική ανακοίνωση της συρρίκνωσης συσκευασίας, ώστε να ελέγχεται αν γίνεται αντίστοιχη μείωση τιμής και
- την αλλαγή του τρόπου εμπορίας των αγροτικών προϊόντων με την υποχρεωτική κοπή τιμολογίου
Στόχος της μεταρρύθμισης, όπως είπε και ο Πρωθυπουργός, είναι η ενίσχυση της φαρέτρας του Κράτους για την αντιμετώπιση φαινομένων ακρίβειας που συνεχίζουν να πολιορκούν το μέσο και μικρό εισόδημα.
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης, σε συνεργασία με το Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτιρίων, ανακοίνωσαν την παραχώρηση της χρήσης ακινήτων των καταργηθέντων Ειρηνοδικείων, σε 13 Δήμους και σε δύο Αστυνομικές Διευθύνσεις της χώρας.
Πρόκειται για 15 κτιριακές εγκαταστάσεις συνολικά, αντικειμενικής αξίας περί τα 4 εκατ. ευρώ, η λειτουργία των οποίων καταργήθηκε, μετά την υλοποίηση του Νέου Δικαστικού Χάρτη.
Αξίζει να σημειωθεί πως η πραγματική τους αξία είναι πολλαπλάσια, όπως ανυπολόγιστη είναι η ιστορική, η πολιτισμική και η αρχιτεκτονική τους σημασία.
Τα κτίρια θα αξιοποιηθούν από τις δημοτικές αρχές για τη στέγαση κοινωνικών υπηρεσιών, που θα διευκολύνουν το έργο των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τους πολίτες.
Ωφελούμενοι Δήμοι είναι οι εξής: Αιγιαλείας, Κύμης – Αλιβερίου, Ζαχάρως, Αρχαίας Ολυμπίας, Πηνειού, Αλεξάνδρειας, Χαλκηδόνος, Ξυλοκάστρου – Ευρωστίνης, Πύδνας – Κολινδρού, Λοκρών, Αριστοτέλη, Γορτυνίας και Καρύστου.
Παράλληλα, θα ενισχυθεί σημαντικά το έργο της Ελληνικής Αστυνομίας, με την παραχώρηση δύο κτιρίων για τη στέγαση αστυνομικού τμήματος και αστυνομικού σταθμού στο Ηράκλειο Κρήτης και στο Άστρος Κυνουρίας.
Την αναμόρφωση του πλαισίου και των διαδικασιών επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών παρουσίασε ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Μάκης Βορίδης στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Το νομοσχέδιο έχει τριπλή στόχευση, η οποία αφορά στα εξής:
α) στη θέσπιση μίας αποτελεσματικότερης και ταχύτερης διαδικασίας επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών, οι οποίοι δεν πληρούν ή δεν πληρούν πλέον τις προϋποθέσεις εισόδου ή παραμονής στη χώρα. Για το σκοπό αυτό εισάγονται σαφείς, σύγχρονοι και απλουστευμένοι κανόνες, που καλύπτουν παράλληλα νομικά και διαδικαστικά κενά του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου,
β) στην πρόβλεψη απαραίτητων εργαλείων, προκειμένου να απλουστευθούν, να διευκολυνθούν και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες επιστροφής, και
γ) στην αποτροπή της καταστρατήγησης των κανόνων από τους παρανόμους διαμένοντες και της διαφυγής κατά τη διαδικασία επιστροφής.
Σε 178 εκατ. ευρώ διαμορφώνεται ο προϋπολογισμός του Μέτρου 23, το οποίο αφορά στην έκτακτη προσωρινή στήριξη ρευστότητας στους γεωργούς, που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, μετά την 1η Ιανουαρίου 2024.
Το μέτρο υποβλήθηκε επίσημα, στις 23 Μαΐου, στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έπειτα από σχετική διαβούλευση που προηγήθηκε και σύντομα αναμένεται η έγκρισή του.
Στο πλαίσιο του μέτρου, προβλέπεται εφάπαξ οικονομική ενίσχυση, ως κατ’ αποκοπή ποσό ανά εκμετάλλευση, με βάση το μέγεθος της ζημιάς.
Μια σειρά από σημαντικά έργα υποδομής υλοποιούνται με συνέπεια στην Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία, με στόχο την αναβάθμιση της περιοχής, την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού που έχει ήδη αναβαθμιστεί λόγω της λειτουργίας του μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.
17 νέες σχολικές μονάδες κατασκευάζονται στην Κεντρική Μακεδονία από τις Κτιριακές Υποδομές, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Η διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης ορίζεται σε 27 έτη και προβλέπει:
- την ανέγερση των διδακτηρίων σε χρονικό διάστημα 24 μηνών, και
- την τεχνική διαχείριση των σχολικών μονάδων για τα επόμενα 25 έτη.
Εκτιμάται ότι το έργο αυτό θα καλύψει τις ανάγκες 5.000 μαθητών σε 9 Δήμους (Νεάπολης Συκεών, Παύλου Μελά, Λαγκαδά, Ωραιοκάστρου, Θέρμης, Αμπελοκήπων Μενεμένης, Καλαμαριάς, Πυλαίας Χορτιάτη και Κατερίνης).
Η πρόοδος κατασκευής του Flyover έχει ήδη ξεπεράσει το 20%. Ολόκληρο το έργο προβλέπεται να περατωθεί σε δύο χρόνια από τώρα, δηλαδή τον Μάιο του 2027. Η υπερυψωμένη οδός ταχείας κυκλοφορίας συνολικού μήκους 13 χιλιομέτρων, αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο στην πόλη κατά τις τελευταίες δεκαετίες.
Με την ολοκλήρωση του έργου, ο Περιφερειακός υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα ανά ώρα -διπλάσια ικανότητα δηλαδή, σε σχέση με τη σημερινή, που αγγίζει τα 5.000 οχήματα.
Όπως ανακοινώθηκε, καταργείται ο ΟΠΕΚΕΠΕ και ενσωματώνονται οι λειτουργίες πληρωμών και ελέγχων στην ΑΑΔΕ, όπου θα μεταφερθεί και το προσωπικό του Οργανισμού.
Η Κυβέρνηση, σε συνεργασία με τις Ευρωπαϊκές Αρχές και προσηλωμένη στη δημιουργία ενός διαφανούς και ολοκληρωμένου συστήματος πληρωμών, φιλικού προς τους αγρότες, προχωρά στην οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος.
Βάζοντας οριστικό τέλος σε κακές πρακτικές και παθογένειες δεκαετιών, που στερούσαν από τους συνεπείς αγρότες, πόρους και δυνατότητες, το σύστημα Αγροτικών Ενισχύσεων και Πληρωμών περνάει σε μία νέα εποχή.
Η διαδικασία ξεκινά άμεσα, με τη συνεργασία των Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και της ΑΑΔΕ, υπό την εποπτεία του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης.
Στόχος είναι η πλήρης ενσωμάτωση να έχει ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2026. Γι’ αυτό το λόγο, μέχρι τον Ιούλιο θα κατατεθούν οι νομοθετικές ρυθμίσεις, οι οποίες θα εστιάζουν στην καλύτερη εξυπηρέτηση των αγροτών, στη διαφάνεια και τη λογοδοσία με την αναβάθμιση των διαδικασιών πληρωμών, την ανάπτυξη νέων ψηφιακών υπηρεσιών, την ενίσχυση του εσωτερικού ελέγχου, τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων ΟΠΕΚΕΠΕ και ΑΑΔΕ, τον πολλαπλασιασμό των φυσικών ελέγχων με χρήση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων και την τυποποίηση και πιστοποίηση των διαδικασιών.
Η ανεξαρτησία της Αρχής και οι σημαντικές της επιτυχίες στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και την ενίσχυση της διαφάνειας στις συναλλαγές των πολιτών με τη φορολογική διοίκηση, αποτελούν εχέγγυα, προκειμένου να αναμορφωθεί το σύστημα Αγροτικών Ενισχύσεων και Πληρωμών, υπέρ των αγροτών και του πρωτογενούς τομέα, αλλά και συνολικά της ελληνικής οικονομίας και της εικόνας της χώρας.
Αύριο, Παρασκευή 30 Μαΐου, ο Πρωθυπουργός θα έχει συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου με τους Περιφερειάρχες των 13 Περιφερειών της χώρας.
Θα ήθελα να μου επιτρέψετε πριν ξεκινήσουμε με τις ερωτήσεις να εκφράσω και από το βήμα αυτό, επειδή είναι και η πρώτη ενημέρωση εδώ στη Θεσσαλονίκη μετά την τραγική αυτή είδηση, τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια για την απώλεια της δημοσιογράφου, της μαχητικής ρεπόρτερ Σούζυς Καζαντζίδου, που ήταν και εδώ πολλές φορές μαζί μας, που πάλεψε γενναία επί χρόνια απέναντι στον καρκίνο. Η απώλειά της αφήνει μεγάλο κενό. Τα συλλυπητήριά μας στους οικείους της και τους συναδέλφους της.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καλησπέρα. Στον ΟΠΕΚΕΠΕ θέλω να μείνω για λίγο. Επειδή και ο Πρωθυπουργός χτες έκανε κάποιες αναφορές και μίλησε για «γόρδιο δεσμό» που πρέπει κάποια στιγμή να σπάσουμε, αλλά και όλοι οι αρχηγοί των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, κατά κάποιον τρόπο, του άσκησαν σκληρή κριτική, εσείς είστε ευχαριστημένοι από τον τρόπο που η Κυβέρνηση χειρίστηκε αυτό το θέμα εδώ και έξι χρόνια και πώς θα διαβεβαιώνεται, κατά κάποιον τρόπο, ότι αυτά που είπατε προηγουμένως θα εφαρμοστούν και στην πράξη; Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ξεκινώ με το ότι πράγματι η απόφαση αυτή κατάργησης και μεταφοράς στην ΑΑΔΕ είναι μια απόφαση δραστική που ο στόχος είναι να λυθεί αυτός ο «γόρδιος δεσμός», να μην υπάρχει κανένα έστω και μικρό παραθυράκι, καμία χαραμάδα, να συνεχιστούν τέτοια φαινόμενα. Και είναι μία ιστορική απόφαση, η οποία θα εφαρμοστεί άμεσα. Πραγματικά είναι τεράστια η υποκρισία της Αντιπολίτευσης. Και ξεκινάω από το ΠΑΣΟΚ, γιατί προσπαθεί κατά καιρούς το ΠΑΣΟΚ να εμφανιστεί ως ένα νεοϊδρυθέν κόμμα, αλλά έχει ιστορία το ΠΑΣΟΚ και, ειδικά, οι μεγαλύτεροι τη θυμούνται. Το να μιλάει το ΠΑΣΟΚ για τις αγροτικές επιδοτήσεις είναι το λιγότερο υποκριτικό, για να μην πω κάτι χειρότερο, σεβόμενος και τον δημόσιο διάλογο. Για να μην μπούμε στη διαδικασία που πολλές φορές κάνει το ΠΑΣΟΚ, χρησιμοποιεί χαρακτηρισμούς. Για όνομα του Θεού! Το πρόβλημα αυτό, δεν είναι ούτε τωρινό ούτε των τελευταίων ετών ούτε μόνο ελληνικό, των ευρωπαϊκών επιδοτήσεων και, μάλιστα, η Κυβέρνηση στη συγκεκριμένη περίπτωση από την πρώτη στιγμή είχε απόλυτη συνεργασία με τις ευρωπαϊκές αρχές. Κάτι το οποίο, όμως, ξεπερνά και τα όρια της υποκρισίας είναι η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ. Πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος ότι πηγή του προβλήματος είναι η υπουργική απόφαση επί των ημερών του ΣΥΡΙΖΑ, που έδινε τη δυνατότητα να χρηματοδοτούνται βοσκοτόπια χωρίς ζώα. Αυτό ο κόσμος πρέπει να το καταλάβει, να του το πούμε, γιατί δεν του το έχουμε πει όσο θα έπρεπε. Είναι μια υπουργική απόφαση, η οποία ελήφθη επί των ημερών του ΣΥΡΙΖΑ και καταργήθηκε από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Επί τη βάσει, λοιπόν, αυτής της απόφασης, το ξαναλέω, χρηματοδότηση βοσκοτόπων χωρίς ζώα, αυτό έλεγε η απόφαση, δημιουργήθηκαν όλα αυτά τα οποία δημιουργήθηκαν. Υπάρχουν δύο διαστάσεις: Η ποινική διάσταση, δουλειά της Δικαιοσύνης, και εκεί περιμένουμε να δούμε πού θα φτάσει η έρευνα και, προφανώς, πρέπει να φτάσει όπου πρέπει να φτάσει και η πολιτική διάσταση που είναι αυτό το οποίο σας περιέγραψα. Και δεν είναι οι πρώτες κινήσεις, δεν είναι η μόνη κίνηση, κατάργησης αυτής της απόφασης. Εφαρμόζεται ήδη σχέδιο δράσης για την πλήρη εκπλήρωση όλων των κριτηρίων διαπίστευσης της Ε.Ε. από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, σε συνεργασία με την Γενική Διεύθυνση Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αυτά έχουν ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζονται από την Κυβέρνησή μας. Εντατικοποιήθηκαν οι επιτόπιοι διοικητικοί και διασταυρωτικοί έλεγχοι, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την αξιοπιστία του συστήματος. Έχω εδώ κάποια στοιχεία. Ελέγχθηκαν για τα καθεστώτα βασικής αναδιανεμητικής νεαρής ηλικίας και ορεινών περιοχών 12.846.000 αγροτεμάχια μέσω σύγχρονων μεθόδων παρακολούθησης γης και 915.569 αγροτεμάχια για συνδεδεμένα καθεστώτα. Επιβεβαιώθηκε η πολιτική βούληση για εξυγίανση του Οργανισμού Πληρωμών με επίσημη ενημέρωση όλων των ευρωπαϊκών αρχών. Και προωθήθηκε η υλοποίηση των σχετικών συμβάσεων για την αναβάθμιση του πληροφοριακού συστήματος του ΟΠΕΚΕΠΕ, προκειμένου να επιτευχθεί η ταχύτερη δυνατή προσαρμογή του στα ευρωπαϊκά κριτήρια διαπίστευσης. Έχουν ψηφιστεί μια σειρά από διατάξεις και, βέβαια, το μεγάλο βήμα, το αποφασιστικό βήμα, είναι το ότι περνάει όλη αυτή η διαδικασία σε μια ανεξάρτητη αρχή, κοινώς αποδεκτή, γιατί πολύ μεγάλη σημασία έχει, πέραν από τον εντοπισμό ενός προβλήματος και τη διερεύνηση όλων των πτυχών του, η επόμενη μέρα.
ΧΡ. ΤΣΑΛΙΚΙΔΗΣ: Ο κ. Ανδρουλάκης αποκάλεσε χτες τον Πρωθυπουργό «ενορχηστρωτή του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ». Πώς το σχολιάζετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σαν να το έχουμε ξανακούσει αυτό το «ενορχηστρωτής», του αρέσει του κ. Ανδρουλάκη. Φαίνεται δεν αρέσει στον κόσμο, άμα δει κανείς από τις δημοσκοπήσεις. Παρατηρώ αυτή την ρητορική και αυτό το οργισμένο ύφος του κ. Ανδρουλάκη. Ο κ. Ανδρουλάκης έχω την εντύπωση ότι προσπαθεί να μπει στα παπούτσια του κ. Τσίπρα και, μάλιστα, του κ. Τσίπρα του 2012 – 2015, τότε που θα ερχόταν στην εξουσία. Υπάρχουν, όμως, δύο επιπλέον προβλήματα για τον κ. Ανδρουλάκη και για το ΠΑΣΟΚ του κ. Ανδρουλάκη. Πρώτον, η Ελλάδα του 2025 δεν είναι η Ελλάδα του 2015. Δεν λέμε ότι έχει γίνει ένας παράδεισος, αλλά είναι μια χώρα εντελώς διαφορετική, με υψηλότερους μισθούς και, παρά την ακρίβεια, αυτό αρχίζει και φαίνεται, με μισό εκατομμύριο παραπάνω δουλειές από το 2019 μέχρι σήμερα, είναι η πρώτη χώρα σε ρυθμούς μείωσης του χρέους, με ψηφιακό κράτος, με πολύ πιο ισχυρή εξωτερική πολιτική. Δεν είναι η μαύρη χώρα που προσπαθεί να περιγράψει ο κ. Ανδρουλάκης και η δεύτερη μεγάλη διαφορά είναι, ότι πάντοτε το κακέκτυπο είναι χειρότερο από το πρωτότυπο. Άρα αυτή η προσπάθεια του κ. Ανδρουλάκη, σύμφωνα και με τις μετρήσεις, φαίνεται ότι πέφτει στο κενό. Κακώς, δηλαδή, προσπαθεί να επαναλάβει το έργο, που προσπάθησε -τέλος πάντων- να παίξει ο ΣΥΡΙΖΑ και ο κ. Τσίπρας το 2015, χρησιμοποιώντας αυτή την ρητορική. Για τις λεπτομέρειες του ΟΠΕΚΕΠΕ απάντησα νομίζω στον συνάδελφό σας και για το πόσο υποκριτικό είναι το ΠΑΣΟΚ να κουνάει το δάχτυλο για πολλά πράγματα στην μεταπολιτευτική Ελλάδα. Μεταξύ αυτών και τις αγροτικές επιδοτήσεις.
Φ. ΚΛΙΑΤΣΗ: Θα ήθελα λίγο να σας πάω στο θέμα της πρότασής σας για την προανακριτική. Φοβάστε κάτι και ζητάτε από τους βουλευτές της αντιπολίτευσης να ψηφίσουν το δικό σας κατηγορητήριο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν φοβόμαστε τίποτα, το είπα κιόλας χθες στη συνέντευξή μου, ότι οι βουλευτές μας θα υπερψηφίσουν την πρόταση της δικής μας κοινοβουλευτικής ομάδας. Όμως, επειδή πρέπει τα πράγματα να λέγονται με το όνομά τους και όπως είναι, δεν είναι εναλλακτική ψηφοφορία. Οι βουλευτές, 300 εκπρόσωποι των Ελλήνων πολιτών στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, δεν ψηφίζουν ή τη μία ή την άλλη πρόταση, μπορεί να ψηφίσουν των υπόλοιπων κομμάτων, και δεν αναφέρομαι μόνο στο ΠΑΣΟΚ, και τις προτάσεις των κομμάτων τους, αν κατατεθούν, όσα έχουν καταθέσει ή θα καταθέσουν και τη δική μας πρόταση. Αυτό γιατί το λέω; Αν θέλουν να μην υπάρχει καμία πιθανότητα, όπως εκείνοι πιστεύουν ότι θα γίνει ―εμείς δεν βάζουμε αυτό το ερώτημα στον δημόσιο διάλογο, μπαίνει από κάποιους συναδέλφους σας και από την αντιπολίτευση― και να πάει σίγουρα ο κύριος Καραμανλής στο Δικαστικό Συμβούλιο, τότε δεν έχουν παρά να ψηφίσουν όλες τις προτάσεις. Τότε, λοιπόν, ο κύριος Καραμανλής θα πάει στο Δικαστικό Συμβούλιο, έστω, όπως λένε εκείνοι, με τη μισή δική μας πρόταση και το Δικαστικό Συμβούλιο, που έχει τον ρόλο ανακριτή, μπορεί και να τους δικαιώσει, όπως λένε. Αφού είναι τόσο σίγουροι για τη νομική βάση αυτών που λένε ―εμείς τις έχουμε αντικρούσει τις προτάσεις τους και την επιχειρηματολογία τους― αλλά αφού είναι τόσο σίγουροι για την επιχειρηματολογία τους, γιατί δεν ψηφίζουν υπέρ και της δικής μας πρότασης, για να μην υπάρχει κανένας κίνδυνος, όπως εκείνοι διαδίδουν, και από κει και πέρα το Δικαστικό Συμβούλιο που έχει το ρόλο ανακριτή, αφού είναι τόσο σίγουροι, θεωρητικά θα τους δικαιώσει και θ’ αλλάξει την κατηγορία και θα γυρίσει πίσω την υπόθεση. Άρα, ο μόνος τρόπος, για να μην υπάρξει καμία συγκάλυψη, είναι να ψηφιστούν όλα τα κατηγορητήρια από την αντιπολίτευση. Εμείς δεν ψηφίζουμε το δικό τους κατηγορητήριο, του ΠΑΣΟΚ, γιατί θεωρούμε ότι είναι ένα κατηγορητήριο που δεν έχει καμία νομική βάση, που δεν είναι συνέχεια όλων όσων λέει η Δικαιοσύνη, αλλά μ’ ένα κομματικό «φίλτρο», γιατί μέχρι τώρα αυτό έχουμε κατατεθειμένο επίσημα, το ΠΑΣΟΚ προσπαθεί να δημιουργήσει ένα κακούργημα και μάλιστα πάνω σ’ ένα άρθρο του Ποινικού Κώδικα, που δεν έχει καμία σχέση ούτε με τις αρμοδιότητες του κυρίου Καραμανλή, ούτε με όσα περιγράφονται από την ίδια τη Δικαιοσύνη. Εμείς τι είχαμε πει; Ό,τι πει η Δικαιοσύνη, όχι ό,τι πουν τα κόμματα. Εδώ πέρα, επίσης, ξανά λέω: τα Τέμπη είναι μια εθνική τραγωδία. Ένα συλλογικό τραύμα. Αλλά, άλλο να μιλάμε για τις πολιτικές ευθύνες, που δεν τις συζητάει κανείς ότι είναι μεγάλες και διαχρονικές ή τ’ ανθρώπινα λάθη και άλλο να μιλάμε για τις ποινικές ευθύνες. Όταν μιλάμε για τις ποινικές ευθύνες, βασιζόμαστε σε πραγματικά δεδομένα, σε όσα λέει η νομική επιστήμη και όχι σε όσα υπαγορεύει το κομματικό καθήκον, όπως δυστυχώς κάνει η αντιπολίτευση. Αλλά, το ξανά λέω, «αμ’ έπος, αμ’ έργον». Ας ψηφίσουν και το δικό μας κατηγορητήριο, για να μη γίνεται καν αυτή η συζήτηση.
ΧΡ. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Επειδή αναφερθήκατε στην αρχή σε κάποιες αστυνομικές επιτυχίες, είναι ικανοποιημένη η κυβέρνηση από το χθεσινό περιστατικό που είχαμε εδώ στη Θεσσαλονίκη με τους πυροβολισμούς;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αναφέρεστε με την ΕΥΠ; Κοιτάξτε, είναι κάτι το οποίο, σύμφωνα με την ενημέρωση που είχα, την πρωινή ενημέρωση, το έχει αναλάβει η Ελληνική Αστυνομία, για να δει τι συνέβη ακριβώς και θα περιμένουμε από εκείνη σχετικές ανακοινώσεις, για να είμαστε ακριβείς και σε αυτά τα οποία θα πούμε.
Ν. ΡΟΥΜΠΟΣ: Για πότε σχεδιάζεται η συνάντηση του κυρίου Μητσοτάκη με τον Τούρκο Πρόεδρο, τον κύριο Ερντογάν; Τι προσδοκά από αυτό η ελληνική κυβέρνηση; Και πώς αντιμετωπίζεται η συμμετοχή της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ασφάλεια;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η συνάντηση, όταν οριστικοποιηθεί από τις δύο πλευρές, θα ανακοινωθεί, το είπε και ο Πρωθυπουργός στην πρόσφατη συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ. Έβγαλε μία, νομίζω, πολύ κατατοπιστική ανακοίνωση χθες το υπουργείο Εξωτερικών, μέσω διπλωματικών πηγών, που απαντάει σε μια σειρά από αιτιάσεις. Θα ήθελα να σταθώ σε τρεις εξ’ αυτών, απαντώντας και σε όσα είπε και χθες ο κύριος Ανδρουλάκης και συνολικά τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Δεν ήταν αυτονόητος ο όρος της ύπαρξης απαραιτήτως ομοφωνίας, για συμφωνίες με τρίτες χώρες στο Πρόγραμμα SAFE. Δεν ήταν η κρατούσα άποψη στα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό ήταν μια ελληνική διπλωματική επιτυχία. Δηλαδή, το ν’ αποφασίζουμε εμείς για εμάς, ως ένα κυρίαρχο κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να μπορεί, έστω κι ένα κράτος να μη δώσει τη συμφωνία του, για τη διαδικασία αυτή με μια τρίτη χώρα, όπως είναι η Τουρκία, είναι αποτέλεσμα χειρισμών της ελληνικής πλευράς. Και είναι πολύ μίζερο και πάρα πολύ μικρό πολιτικά, το να το απαξιώνει αυτό η αντιπολίτευση. Δεύτερον, αυτό το οποίο συμβαίνει με το Πρόγραμμα SAFE, δεν σημαίνει ότι θα συμβεί στα υπόλοιπα, ούτε σημαίνει ούτε προβλέπεται από πουθενά. Είναι κάτι το οποίο ισχύει μόνο για το συγκεκριμένο Πρόγραμμα, με τους όρους αυτούς που δεν είναι μόνο η απαραίτητη ομοφωνία, με τους όρους που έχει βάλει η Ελλάδα. Πρέπει, όπως ρητώς αναφέρεται, τα προγράμματα αυτά, να το γνωρίζουν και οι εταιρείες και τα τρίτα κράτη, να μη στρέφονται εναντίον των συμφερόντων των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άρα, δεν είναι και μοναδικός ο όρος. Η εξωτερική πολιτική δεν ασκείται, ούτε με ευχολόγια, ούτε με ψευτο-πατριωτικές κορώνες. Η εξωτερική πολιτική ασκείται στο πεδίο και η ελληνική πλευρά, η ελληνική κυβέρνηση, όπως ανέλυσε πριν από μία εβδομάδα ο πρωθυπουργός σε ραδιοφωνική του συνέντευξη, πέραν του ότι κατάφερε κάτι τέτοιο να μπορεί γίνει μόνο και με τη δική μας σύμφωνη γνώμη, βρήκε και μία ευκαιρία ν’ αναδείξει ένα θέμα το οποίο ξέρουμε ότι μας πληγώνει όλους για 30 χρόνια, το casus belli. Τελικά, είναι ή δεν είναι σημαντικό η άρση του casus belli από την τουρκική πλευρά; Γιατί σε μια συνέντευξή του πριν από ένα μήνα, ο κύριος Ανδρουλάκης μιλούσε για την Τουρκία του casus belli και σωστά το έλεγε, ότι εν πάση περιπτώσει, όλο αυτό είναι προβληματικό. Τριάντα χρόνια προσπαθούμε να βρούμε μία λύση σε αυτό και να το πάρει πίσω η Τουρκία. Και έρχεται η στιγμή που αν θέλει η γείτονα χώρα να προχωρήσει μια τέτοια διαδικασία, μεταξύ άλλων που προβλέπονται, πρέπει να πάρει αυτήν την απόφαση. Ας μην υποτιμούμε, λοιπόν, κάποια πράγματα τα οποία είναι δεδομένα και σας παραπέμπω και για περισσότερες λεπτομέρειες στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών.
Τ. ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ: Ήθελα να ρωτήσω, μας δώσατε ένα χρονοδιάγραμμα για τη μετακίνηση του ΟΠΕΚΕΠΕ, την κατάργηση και μετακίνηση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ. Σε αυτό το μεσοδιάστημα, μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του 2026, η Κυβέρνηση έχει διασφαλίσει ότι, όλο το έργο που έκανε μέχρι σήμερα ο ΟΠΕΚΕΠΕ και αφορούσε στις πληρωμές, δηλαδή το πιο κρίσιμο κομμάτι, τις επιδοτήσεις και κ.λ.π. προς τους αγρότες, θα συνεχιστεί απρόσκοπτα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, αυτό είναι από τις υποχρεώσεις και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και συνολικά της Κυβέρνησης και είναι αυτονόητο, πρέπει να υπάρχει συνέχεια στο Κράτος, να μην χαθεί ούτε ένα ευρώ. Και, μάλιστα, ένα από τα θετικά αυτών των πρωτοβουλιών, είναι ότι χρήματα τα οποία σπαταλούνταν σε δικαιούχους που δεν ήταν στην πραγματικότητα δικαιούχοι, θα πηγαίνουν στους πραγματικούς δικαιούχους.
Ρ. ΛΕΠΙΔΟΥ: Ήθελα να μείνουμε λίγο για την υπόθεση της ΕΥΠ με τους Τούρκους μαφιόζους, αν έχει ενημερωθεί η τουρκική πλευρά για την εμπλοκή υπηκόων της σε επίθεση που έγινε εντός ελληνικής επικράτειας, αν υπάρχει συνεργασία με τις τουρκικές υπηρεσίες και, επίσης, για τη δυνατότητα της Τουρκίας να ενταχθεί στο χρηματοδοτικό εργαλείο SAFE για τις αμυντικές προμήθειες. Τι νόημα έχει η αναφορά στον κανονισμό που προβλέπει ότι ένα κράτος που συμμετέχει στις αμυντικές προμήθειες της Ευρώπης, δεν πρέπει να απειλεί άλλο Κράτος; Κάτι που εμείς το έχουμε νιώσει πολύ έντονα εδώ στην Ελλάδα. Δεν θα έπρεπε να αποκλειστεί εκ των προτέρων η Τουρκία, όταν έχει ενεργή απειλή προς την πατρίδα μας με το casus belli;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ουσιαστικά αυτό το οποίο με ρωτάτε, το δεύτερο σκέλος, δικαιώνει αυτό το οποίο είπε ο Πρωθυπουργός και απαξιώνει η αντιπολίτευση. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη απόδειξη συνετής και αποτελεσματικής εξωτερικής πολιτικής, υπεύθυνης εξωτερικής πολιτικής, από τον όρο που έχει θέσει ήδη επισήμως ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Έλληνας Πρωθυπουργός. Δεν μπορούμε να συζητάμε για ένα τέτοιο πρόγραμμα, μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Τουρκίας, όσο υπάρχει ακόμα το casus belli, η απειλή του casus belli. Πάρα πολύ σωστά, λοιπόν, είναι ένας όρος που αν δεν ικανοποιηθεί, δεν μπορούμε να συζητάμε για οτιδήποτε άλλο. Υπάρχουν, όμως, και γενικές διατυπώσεις, παράλληλα με αυτό, το οποίο, όμως, δεν μπορεί να το προσπεράσουμε, ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται τα οποιαδήποτε εξοπλιστικά προγράμματα, δηλαδή τα όπλα που προκύπτουν από τα εξοπλιστικά προγράμματα, κατά συμμαχικών χωρών και στο ΝΑΤΟ και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό ισχύει γενικά για τις Συμφωνίες. Επίσης, επειδή κάποιοι ανακάλυψαν εσχάτως από την αντιπολίτευση «τον τροχό» ή την «Αμερική», όπως θέλετε, ένα οποιοδήποτε κράτος της Ευρώπης μπορεί να προχωρήσει με ένα τρίτο κράτος σε μία διμερή συμφωνία εξοπλισμού, αμοιβαίου εξοπλισμού. Αυτό είναι γνωστό. Πάντοτε με τους γενικούς όρους που ισχύουν και δεν μπορεί κανείς να παραβιάσει. Εδώ, επειδή είναι ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα, ισχύουν και ειδικότεροι όροι και περιορισμοί. Υπάρχει πλέον με τις δικές μας παρεμβάσεις η ομοφωνία, κάτι το οποίο μας κατοχυρώνει πλήρως και δεν μπορεί να γίνει κάτι χωρίς τη δική μας σύμφωνη γνώμη και έρχεται επιπλέον για να υπάρξει ομοφωνία, πέραν των άλλων όρων, και ο όρος της άρσης του casus belli. Τι περισσότερο και τι ασφαλέστερο για τη χώρα μας και τι πιο συμφέρον για την εξυπηρέτηση των διαχρονικών μας εθνικών συμφερόντων.
Τώρα, κοιτάξτε, σας είπα ότι έχουμε ενημέρωση από την Αστυνομία, η οποία χειρίζεται το θέμα και κάνει όλες τις κατά τον νόμο ενέργειες -σχετικά με το πρώτο σκέλος της ερώτησής σας απαντώ- και όλες τις διαδικασίες για αυτές τις περιπτώσεις. Όταν υπάρχει κάτι το οποίο μπορεί να ανακοινωθεί, νομίζω ότι θα γίνει αυτή η ανακοίνωση από την Ελληνική Αστυνομία.
Δ. ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ: Εγώ θα σας πάω στα θέματα της Θεσσαλονίκης και στη Διεθνή Έκθεση της πόλης, που είναι, θεωρητικά, ένα από τα δυνατά χαρτιά για την ανάπτυξή της. Είναι στα σχέδια της Κυβέρνησης η συνεργασία της Δ.Ε.Θ.HELEXPO με κάποιον διεθνή εκθεσιακό φορέα, με οποιονδήποτε τρόπο, είτε με την παραχώρηση του management ή και με την είσοδό του στο μετοχικό της κεφάλαιο; Διότι, προφανώς, η ανάπλαση από μόνη της δεν αρκεί για την παραγωγή συνεδριακού και εκθεσιακού προϊόντος από τη Δ.Ε.Θ., που, προφανώς, αυτό είναι και το ζητούμενο για τον όποιον επενδυτή έρθει να επενδύσει στο project.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η τελευταία ενημέρωση που έχω, σε συνέχεια όσων έχει απαντήσει ήδη ο Υπουργός Επικρατείας, ο κ. Σκέρτσος, στο πλαίσιο επίσκεψής του στη Θεσσαλονίκη, είναι ότι το έργο βρίσκεται σε μία τελική φάση ωρίμανσης, ούτως ώστε να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό. Και αυτό το οποίο γίνεται αυτές τις τελευταίες ημέρες, είναι κάποιες σημειακές παραμετροποιήσεις για την προσαρμογή του κόστους, με σκοπό να προχωρήσει όπως ακριβώς έχει εξαγγελθεί χωρίς αλλαγή του σκοπού και του τρόπου που θα λειτουργήσει η Έκθεση. Είναι ένα εμβληματικό έργο, όπως και όλα τα υπόλοιπα τα οποία έχουν προχωρήσει και κάποια έχουν ολοκληρωθεί και υπάρχει και η βούληση και το σχέδιο και είμαστε και κοντά στο να ξεκινήσει αυτό το έργο να υλοποιείται.
ΜΑΡΙΑ ΣΑΜΟΛΑΔΑ: Κύριε εκπρόσωπε, ενημερωθήκαμε για την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία θεωρείται άκυρη η εκλογή του κ. Φείδα και πως το δικαστήριο αναπέμπει ξανά στο ΑΠΘ την εκλογή νέου πρύτανη. Υπενθυμίζω ότι, το πρόβλημα με το μοίρασμα αυτό της θητείας μεταξύ του κ. Φείδα και του κ. Αποστολίδη ήταν αυτό που οδήγησε στο συγκεκριμένο αποτέλεσμα με πρώτον να προσφεύγει ο κ. Στυλιανίδης και δεύτερος ο κ. Αναστασιάδης. Πως επηρεάζει την αλλαγή του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου για την εκλογή των πρυτανικών αρχών μετά την απόφαση του ΣτΕ και με αποδεδειγμένο, δηλαδή, το πρόβλημα στις προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες; Προτίθεται η κυβέρνηση να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο και προς ποια κατεύθυνση; Και επιτρέψτε μου και μία δεύτερη που αφορά τους χώρους τους πανεπιστημιακούς. Πόσο σίγουρη είναι η κυβέρνηση ότι, ο υποχρεωτικός έλεγχος εισόδου στα πανεπιστήμια δεν θα επιτρέψει τον εντοπισμό και άλλων υπόγειων χώρων με μολότοφ, όπως έγινε πρόσφατα στην πολυτεχνική σχολή του Αριστοτελείου; Σας ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, οι αποφάσεις της δικαιοσύνης πρέπει να γίνονται σεβαστές από όλους, πολλώ δε μάλλον από την εκτελεστική εξουσία κι ούτε τη σχολιάζουμε. Και αν υπαγορεύουν, όπως στην περίπτωση του ΝΟΚ για παράδειγμα, κάποιες νέες αποφάσεις από το κράτος, από την κυβέρνηση, αυτές–ή παρατηρήσεις, δεν την έχουμε διαβάσει την απόφαση και το σκεπτικό της– πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν. Εδώ η απόφαση είναι για μία συγκεκριμένη διαδικασία εκλογής, όχι συνολικά για τη διαδικασία εκλογής. Αλλά, ας δούμε την απόφαση και να δούμε, αν είναι κάτι το οποίο πρέπει να προσαρμόσουμε στο νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει σήμερα για την εκλογή πρυτάνεων. Τώρα, για τα πανεπιστήμια. Για εμένα είναι μία από τις κορυφαίες μάχες που έχει ξεκινήσει να δίνει από ’19 και συνεχίζει να δίνει η κυβέρνηση. Μία από τις μάχες που θεωρώ ότι, είναι ταυτοτικής σημασίας και για την κυβέρνηση αλλά και για την παράταξη της Νέας Δημοκρατίας. Πιστεύω πολύ ότι, αυτά τα οποία έχει ήδη ανακοινώσει και θα νομοθετήσει άμεσα η υπουργός συγκεκριμένα Παιδείας, η κυρία Ζαχαράκη, θα βοηθήσουν ακόμα περισσότερο στο να ξεσκεπαστούν όλες αυτές οι εγκληματικές δραστηριότητες συμμοριών ή και εγκληματικών οργανώσεων στα πανεπιστήμια, που είναι και προβλήματα σε συγκεκριμένα πανεπιστήμια μεταξύ αυτών και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Πιστεύω βαθύτατα ότι, τον δρόμο δείχνουν όλες αυτές οι επιχειρήσεις εκκένωσης των καταλήψεων και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη και σε κάποιες άλλες πόλεις. Τα αντανακλαστικά που έδειξε η αστυνομία και στην περίπτωση της Νομικής και του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και σε πρόσφατες περιπτώσεις στο Αριστοτέλειο. Είναι εντυπωσιακό πως, όσο περνάνε τα χρόνια όλο και περισσότεροι πολίτες, όλο και μεγαλύτερη πλειοψηφία της κοινωνίας θέλει το αυτονόητο. Θέλει ασφάλεια στα πανεπιστήμια. Άρα, αυτός είναι ο δρόμος. Πολύ απλά, τι άλλο κάνουμε; Συνέπειες και σε επίπεδο πανεπιστημίου, δηλαδή, συλλαμβάνεσαι, αναστολή για δύο χρόνια, καταδικάζεσαι αμετάκλητα –για να το επαναλάβουμε- τέλος η φοιτητική ιδιότητα χωρίς δεύτερη συζήτηση, σπας, καταστρέφεις, πληρώνεις και αν δεν πληρώσεις σου βεβαιώνεται στο ΑΦΜ σου, επίσης χωρίς δεύτερη συζήτηση και σε ποινικό επίπεδο που, ήδη, έχουν αυστηροποιηθεί οι ποινές κλείνουν τα παραθυράκια των αναστολών, που ουσιαστικά οδηγούσαν σε μία πιο συνηθισμένη εκ νέου τέλεση.
Τώρα, κοιτάξτε, δεν υπάρχει κυβέρνηση που τους εγκληματίες θα τούς κάνει να σταματήσουν να εγκληματούν. Όμως πλέον οι εγκληματίες, όχι μόνο στα πανεπιστήμια, αλλά και στα πανεπιστήμια θα ξέρουν ότι, είναι πολύ πιο κοντά για εκείνους, εφόσον το αποφασίσει η δικαιοσύνη, ο δρόμος της φυλακής, της πληρωμής και της παύσης της φοιτητικής ιδιότητας.
***Επισημαίνεται ότι με νομοθετική πρωτοβουλία της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘΑ διορθώθηκε το ζήτημα της ισοψηφίας στην περίπτωση της οποίας μετράει διπλή η ψήφος του πρώτου, κατά τη διαδικασία επιλογής των 5 εξωτερικών μελών.
ΕΥΤΥΧΙΑ ΒΑΤΑΛΗ: Το τελευταίο χρονικό διάστημα διαβάζουμε όλο ένα και περισσότερα δημοσιεύματα για το μέλλον του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Διακρίνεται μία πίεση για αλλαγή συσχετισμών σχετικά με τα ποσοστά των μετόχων. Ποια στάση κρατάει η κυβέρνηση; Είναι θετική σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο αλλαγής ισορροπιών, αλλαγής συσχετισμών;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω αυτά είναι σε επίπεδο δημοσιευμάτων. Δεν υπάρχει κάτι, ούτε ανακοινώσιμο ούτε κάτι το οποίο γνωρίζω εγώ από το αρμόδιο υπουργείο. Άρα καλό είναι, να μην μπούμε σε αυτή τη διαδικασία, γιατί θα νομιμοποιήσουμε κάποιες φήμες, οι οποίες δεν προκύπτουν από το αρμόδιο υπουργείο.
ΑΝΝΑ ΑΝΑΝΙΑΔΟΥ: Τη Δευτέρα στην ενημέρωση που έγινε στην Αθήνα ερωτηθήκατε, αν ισχύουν δημοσιεύματα για σχέδιο της κυβέρνησης να στείλει για τέσσερις μήνες, οκτώ μαχητικά με τα όπλα τους και τους προβλεπόμενους χειριστές και τεχνικούς σε αποστολή του ΝΑΤΟ στη Ρουμανία. Είπατε τότε ότι, θα αναζητούσατε ενημέρωση από το υπουργείο Άμυνας για να επανέλθετε στην επόμενη ενημέρωση, δηλαδή σήμερα. Έχουμε κάτι νεότερο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι. Η ενημέρωση που λάβαμε σας τη διαβάζω, λέει τα ακόλουθα: Έχει υποβληθεί αίτημα του ΝΑΤΟ στο πλαίσιο δραστηριοτήτων ειρηνικής περιόδου, όπως εναέρια αστυνόμευση και εκπαιδευτικές δραστηριότητες για μεταστάθμευση οκτώ μαχητικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας για τέσσερεις μήνες στη Ρουμανία. Επί του παρόντος δεν υπάρχει ειλημμένη απόφαση. Υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία η οποία προβλέπεται σύμφωνα με την οποία θα υπάρξει εισήγηση του Συμβουλίου των αρχηγών γενικών επιτελείων επί του αιτήματος και απόφαση του ΚΥΣΕΑ. Όταν υπάρχει κάποια απόφαση θα σας ενημερώσουμε.
ΒΑΓΓ. ΜΩΥΣΗΣ: Ήθελα να επανέλθω λίγο στο θέμα του προγράμματος SAFE. Το ένα που θέλω να ρωτήσω είναι το κατά πόσο το θέμα της ομοφωνίας, όπως το λέτε ότι το κατακτήσατε, καλύπτει και τη συμμετοχή της Τουρκίας δια της συμμετοχής σε εταιρικά σχήματα που είναι στην Ευρώπη ήδη. Ξέρουμε παραδείγματα συμμετοχής τουρκικών συμφερόντων σε εταιρεία της Ιταλίας, για παράδειγμα, με μικρότερα ποσοστά από 35%, 15% – 20%. Και κατά δεύτερον, θα ήθελα να ρωτήσω, αν το θέμα του casus belli είναι η μοναδική μας προϋπόθεση. Δηλαδή, αν αύριο βγει η Τουρκία και πει ότι αίρουμε το casus belli, θεωρούμε ότι έχει γίνει … Νορβηγία για εμάς και παραχωρούμε τη σύμφωνη γνώμη μας για τη συμμετοχή της στο SAFE;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν είναι ο μοναδικός όρος. Το ανέφερα και πριν, το λέει αναλυτικά η χθεσινή ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών, έχω απαντήσει και σε προηγούμενη ενημέρωση των πολιτικών συντακτών. Υπάρχει ρητός όρος, ούτως ώστε να μην μπορούν να χρησιμοποιηθούν εναντίον συμμάχων, γενικός όρος και ρητός όρος, τον οποίο μπορούμε να επικαλεστούμε. Και μάλιστα, είναι το άρθρο 16 του Κανονισμού SAFE, σχετικά με τους κανόνες επιλεξιμότητας εταιρειών και οντοτήτων τρίτων χωρών ως προϋπόθεση, η συνεκτίμηση των συμφερόντων ασφαλείας και άμυνας της Ε.Ε. και των κρατών-μελών. Άρα, υπάρχει ρητός όρος, πέραν της απαραίτητης ύπαρξης ομοφωνίας, και σε επίπεδο εταιρειών, όχι μόνο σε επίπεδο κρατών. Άρα, αυτό είναι καθαρό και προβλέπεται, σας είπα, από το άρθρο 16. Τώρα, θυμίστε μου το άλλο σκέλος της ερώτησής σας.
ΒΑΓΓ. ΜΩΥΣΗΣ: Για τη συμμετοχή μέσω εταιριών σε άλλες χώρες…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας απάντησα. Άρα, είναι καθαρό, δεν υπάρχει τέτοιος κίνδυνος. Και -το ξαναλέω- όλα αυτά μπήκαν συνολικά και ειδικά το ζήτημα της ομοφωνίας, μετά από ενέργειες της ελληνικής πλευράς, χωρίς να ήταν αυτή η πλειοψηφούσα άποψη των υπόλοιπων κρατών-μελών της Ευρώπης. Γιατί δεν είμαστε μόνοι μας σε αυτό τον κόσμο, όμως καταφέραμε και μπήκε αυτό το οποίο μας συνέφερε και μας κατοχυρώνει πλήρως.
ΔΗΜ. ΜΑΚΡΗ: Εδώ και ένα μήνα έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια από πολίτες της Θεσσαλονίκης για συγκέντρωση υπογραφών, έτσι ώστε να γίνει δημοψήφισμα για το μέλλον της Δ.Ε.Θ.. Ήδη έχουν φτάσει τις 14.000 αυτές οι υπογραφές. Είναι μια καθ’ όλα νόμιμη διαδικασία, γιατί ξέρουμε πολύ καλά ότι η Θεσσαλονίκη έχει την ελάχιστη αναλογία κατοίκου σε πράσινο και ο κόσμος θεωρεί, τουλάχιστον αυτοί που έχουν υπογράψει ήδη, ότι ο χώρος της Έκθεσης θα μπορούσε να είναι ο καταλληλότερος για να μπορέσει να είναι βιώσιμη και ανθεκτική η πόλη. Ποια είναι η γνώμη σας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αναφέρομαι στην απάντηση που έδωσα για την Έκθεση σε συνάδελφό σας. Υπάρχει η πολιτική βούληση να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί το έργο, όπως ακριβώς έχει εξαγγελθεί. Ήταν στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης το 2023 και για τη Θεσσαλονίκη. Το θεωρούμε ένα εμβληματικό έργο, το οποίο έχει και πάρα πολύ μεγάλη και σημαντική περιβαλλοντική διάσταση, πολύ μεγάλη. Άρα, θεωρούμε ότι εκπληρώνει και αυτό τον σκοπό.
Κ. ΚΟΠΤΣΙΟΥ: Οι εργασίες για την επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά συνεχίζονται με ορίζοντα παράδοσης τον Φεβρουάριο. Ωστόσο, την ίδια στιγμή φαίνεται να έχει παγώσει η όποια συζήτηση για επέκταση του Μετρό δυτικά, ένα έργο που θα έδινε μεγάλη ανάσα στην πόλη. Ποια είναι η στόχευση της Κυβέρνησης για τη συγκεκριμένη επέκταση και για ποιους λόγους έχει μείνει πίσω ακόμα και ως προς τον σχεδιασμό της; Επίσης, η πληρωμή με POS στο Μετρό, αν και έχουν παρέλθει οι ημερομηνίες που αναμένονταν να ξεκινήσει, δεν έχει ακόμα επιτευχθεί. Ποιοι είναι οι λόγοι των καθυστερήσεων και πότε αναμένεται τελικά να μπορούν οι Θεσσαλονικείς να αγοράσουν εισιτήριο για το Μετρό με την κάρτα τους;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η επέκταση, όπως πολύ σωστά είπατε, προς Καλαμαριά, οι πέντε νέοι σταθμοί θα ολοκληρωθούν στο χρονοδιάγραμμα που είπατε. Θα γίνουν και κάποιες τεχνικές δοκιμές στη συνολική λειτουργία του Μετρό λίγο πριν την οριστική παράδοση τον Φεβρουάριο. Για την πληρωμή με ηλεκτρονικό τρόπο, με POS, η ενημέρωση που έχω σήμερα από τον Υφυπουργό, κ. Ταχιάο, είναι ότι είναι ζήτημα των επόμενων εβδομάδων, δηλαδή στις προσεχείς ημέρες-εβδομάδες. Τώρα, για την επέκταση στα δυτικά, ισχύει ό,τι έχει ειπωθεί μέχρι σήμερα από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου. Θεωρώ ότι ενόψει και της Δ.Ε.Θ. θα παρατεθούν και περισσότερες λεπτομέρειες από την Κυβέρνηση συνολικά.
Τ. ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ: Η Κυβέρνηση έχει καλή συνεργασία με τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, τον κ. Αγγελούδη. Ο Δήμαρχος φαίνεται και από σημερινή δημοσκόπηση να είναι ιδιαίτερα δημοφιλής. Έχει δηλώσει ότι θα είναι εκ νέου υποψήφιος και στις επόμενες δημοτικές εκλογές. Σκέφτεστε να τον στηρίξετε για τις επόμενες εκλογές και να μην ψάχνετε κομματικό υποψήφιο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εδώ έχουμε ακόμα δύο χρόνια ακόμα για τις βουλευτικές εκλογές. Κοιτάξτε, όλοι οι αυτοδιοικητικοί, οι Περιφερειάρχες, οι Δήμαρχοι, τώρα μιλάμε για έναν εκ των μεγαλύτερων Δήμων της χώρας, είναι οι πιο σημαντικοί σύμμαχοι της Κυβέρνησης. Εμείς, λοιπόν, είμαστε στην ίδια σελίδα με τον κ. Αγγελούδη και συνολικά με τους αυτοδιοικητικούς, ούτως ώστε να προχωρήσουν όλα όσα έχει ανάγκη ο τόπος. Και μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλο μας, ειδικά οι Θεσσαλονικείς και οι κάτοικοι της Μακεδονίας, της Βορείου Ελλάδος, έχουν υπάρξει πάρα πολλές φορές θύματα της ανατροπής των υποσχέσεων σε σχέση με αυτά που έχουν δει στην πράξη. Προσπαθούμε, λοιπόν, εμείς να ανατρέψουμε αυτή την άποψη. Υπάρχει ακόμα καχυποψία. Θεωρώ ότι με τα έργα που παραδίδονται, αυτή μειώνεται. Και δεν θα μπορούσαμε να μην έχουμε εκ των κορυφαίων μας συμμάχων στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και τον Δήμο προφανώς και την Περιφέρεια και όλους τους Δημάρχους. Τώρα, τα περί χρισμάτων, νομίζω ότι είναι μια εξαιρετικά πρόωρη συζήτηση. Δεν είναι δουλειά του Κυβερνητικού Εκπροσώπου, ούτε της Κυβέρνησης. Έχουμε πολύ καιρό μέχρι τότε να κάνουμε και αυτές τις συζητήσεις, καλά να είμαστε.
ΔΕΣΠ. ΚΡΗΤΙΚΟΥ: Συμπληρωματικά στη συνάδελφο για το Αριστοτέλειο. Την Δευτέρα βρήκαν 49 μολότοφ στο υπόγειο του Πολυτεχνείου. Το Αριστοτέλειο είναι από τα πρώτα πανεπιστήμια που έστειλε σχέδιο φύλαξης. Δεν ολοκληρώθηκε, δεν έχουν χρήματα να το κάνουν. Η Κυβέρνηση ζητά να πάρει σχέδια φύλαξης από όλα τα πανεπιστήμια. Είναι διατεθειμένη να δώσει χρήματα για να εφαρμοστούν ακριβώς αυτά και ποιο είναι το ταβάνι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το ότι γίνονται συλλήψεις, το ότι συλλέγεται αυτό το «πολεμικό», αν μου επιτρέπετε, υλικό, προϊόν εγκληματικών ενεργειών, είναι κάτι το οποίο δυστυχώς στη χώρα μας δεν μπορούσε να συμβεί μέχρι το 2019. Και είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας της ΕΛΑΣ και της βούλησης της Πολιτείας και της νομοθετικής αλλαγής του 2019. Έχουν δοθεί λεφτά για τα σχέδια ασφαλείας και πολύ σωστά λέτε ότι το Αριστοτέλειο ήταν από τα πρώτα πανεπιστήμια που έσπευσαν να προχωρήσουν το σχέδιο ασφαλείας. Όπου χρειάζεται περισσότερη χρηματοδότηση, σε συνεννόηση το Υπουργείο Παιδείας με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, θα γίνει σχετική προσπάθεια για να δοθεί. Δεν θα γίνουν εκπτώσεις στο μέτρο του λογικού, δεν μοιράζουμε λεφτά που δεν υπάρχουν. Αλλά έχουν δοθεί λεφτά για τα σχέδια ασφαλείας. Πράγματι, το Αριστοτέλειο ήταν από τα πανεπιστήμια τα οποία έσπευσαν να συμμορφωθούν με τους κανόνες που έθεσε το κράτος πριν από κάποια χρόνια. Και γι’ αυτό και πιστεύουμε ότι αυτό μπορεί να γίνει και στο σύνολο των πανεπιστημίων για να μην χρειαστεί να εφαρμοστούν οι κυρώσεις που έχει ανακοινώσει ήδη και θα νομοθετήσει η Υπουργός Παιδείας, η κυρία Ζαχαράκη.
Μ. ΣΑΜΟΛΑΔΑ: Με αφορμή την εξαγγελία της σύστασης Εθνικής Αρχής κατά της Ακρίβειας, δώσατε αρκετές πληροφορίες. Θα ήθελα να ρωτήσω, αν μπορείτε και λίγες περισσότερες για το οργανόγραμμα και τη λειτουργία της και αναρωτιέμαι αν θα έχει παράρτημα και στη Θεσσαλονίκη.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι Εθνική Αρχή κατά της Ακρίβειας. Σίγουρα μια εκ των βασικών της αποστολών είναι η αντιμετώπιση αιτιών που οδηγούν σε περισσότερη ακρίβεια από τις εισαγόμενες αιτίες. Είναι μια Εθνική Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή. Και δεν εκτείνεται μόνο στα σουπερμάρκετς, εκτείνεται και σε διάφορες περιπτώσεις, για παράδειγμα δανειοληπτών, συμπεριφορών servicers και σε διάφορες ερωτήσεις που έχω δεχτεί και εγώ ως Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, που θεωρεί το Υπουργείο -και πολύ σωστά προχωράει ο Υπουργός, κ. Τάκης Θεοδωρικάκος- ότι αυτό πρέπει να γίνεται κεντρικά ως διαχείριση. Άρα, ναι, προφανώς θα υπάρχει και σχετική Υπηρεσία που θα λειτουργεί στη Θεσσαλονίκη. Μιλάμε για το σύνολο των δραστηριοτήτων της ΔΙΜΕΑ, της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου. Χρειάζεται, όμως, μια κεντρική εποπτεία, ένας κεντρικός συντονισμός, γιατί η ακρίβεια, που είναι αποτέλεσμα του εισαγόμενου πληθωρισμού, έχει σε κάποιες περιπτώσεις και αιτίες εσωτερικές, δηλαδή κάποιων συγκεκριμένων συμπεριφορών, κάποιων λίγων παραβατικών. Γι’ αυτό και οι έλεγχοι δεν ξεκινούν τώρα, έχουν ξεκινήσει εδώ και χρόνια στη χώρα. Δεν υπήρχε, θα σας πω, οργανωμένη Υπηρεσία πριν το 2020, δεν υπήρχε. Η ΔΙΜΕΑ ουσιαστικά δεν υπήρχε, δεν λειτουργούσε, δεν ήταν στελεχωμένη. Η περαιτέρω στελέχωσή της δεν γίνεται τώρα, έχει ήδη ξεκινήσει και συνεχώς φροντίζει το Υπουργείο να ζητάει περισσότερες θέσεις και καλύτερη στελέχωση. Αυτό το οποίο, όμως, θα συμβεί μετά την ψήφιση του χθεσινού νομοσχεδίου που εισηγήθηκε ο κ. Θεοδωρικάκος, είναι μια κεντρική διαχείριση. Και κάποια επιμέρους, τα οποία σας είπα στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, σε συνέχεια αυτού του νομοσχεδίου. Παράδειγμα, αυτό που βλέπουμε σε κάποια σουπερμάρκετ, να μειώνεται η ποσότητα, αλλά να μην μειώνεται η τιμή. Αυτό πρέπει να γίνεται παράλληλα. Γι’ αυτό και πρέπει να υπάρχει και σχετική αναγραφή ότι μειώθηκε η ποσότητα και αντίστοιχα να δούμε αν έχει μειωθεί η τιμή. Και κάποια υπόλοιπα, όπως οι λαϊκές αγορές από την Τοπική Αυτοδιοίκηση μόνο για παραγωγούς. Ναι, η ακρίβεια, δεν χρειάζεται να το πούμε ξανά, είναι δεδομένο, είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα -το λένε και όλες οι δημοσκοπήσεις- που αντιμετωπίζουν οι πολίτες. Δεν αντιμετωπίζεται ούτε με καταγγελτικό λόγο χωρίς προτάσεις, ούτε με λεφτά που δεν υπάρχουν. Περιορίζεται, θα πω εγώ, με τρεις τρόπους: Συνεχής αύξηση του εισοδήματος από λεφτά που υπάρχουν όμως και τα οποία βρίσκονται από τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Αντιμετωπίζεται με πρόστιμα όταν υπάρχουν παραβάσεις και με στοχευμένες κινήσεις, όπως αυτή που ανακοινώθηκε χθες από τον Υπουργό.
Δ. ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ: Δύο ερωτήσεις αν μου επιτρέπετε. Ισχύει ότι χθες ο Υπουργός Μετανάστευσης προανήγγειλε αυστηροποίηση των ποινών για παράνομη είσοδο στη χώρα, σε σημείο που θα υπάρχει υποχρεωτική φυλάκιση; Αυτό δεν καταπατά τα ανθρώπινα δικαιώματα; Και ένα δεύτερο, για να συνεχίσω την ερώτηση του συναδέλφου. Διαπιστώνεται από το ρεπορτάζ πως μέλη της λεγόμενης τουρκικής μαφίας, έχουν ζητήσει πολιτικό άσυλο στη χώρα μας, ως πολιτικά διωκόμενοι από την Κυβέρνηση Ερντογάν. Μπορεί το καθεστώς πολιτικού ασύλου, να είναι αυτό που τελικά τροφοδοτεί αυτά τα εγκληματικά κυκλώματα στη Βόρεια Ελλάδα και σκέφτεστε να κάνετε κάτι προς αυτή την κατεύθυνση, ώστε να μην υπάρχουν ούτε τουρκική μαφία ή άλλες μαφίες;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επί της αρχής να σας απαντήσω για το δεύτερο σκέλος, για να καταλήξω στο πρώτο ερώτημα σας, ότι ακόμα και το αίτημα για άσυλο, το οποίο εξετάζεται αυτοτελώς, δεν αποτελεί δικαιολογία για μια εγκληματική ενέργεια. Τα δύο αυτά εξετάζονται ξεχωριστά. Ακόμα και αν κάποιος δικαιούται, σε κάποιες περιπτώσεις, άσυλο, πολλώ δε μάλλον όταν αυτό το αίτημα είναι καταχρηστικό και προδήλως αβάσιμο, δεν τον απαλλάσσει από τη διερεύνηση ποινικών ευθυνών, όταν υπάρχουν. Πολλώ δε μάλλον όταν μιλάμε για τέτοια εγκληματική δραστηριότητα. Άρα αυτό νομίζω ότι είναι…
Δ. ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ: Προφανώς, αλλά με αυτό το πρόσχημα ζουν και «δραστηριοποιούνται» στη χώρα μας.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό είναι κάτι που θα το απαντήσουν οι αρμόδιες Υπηρεσίες, αλλά είναι πρόσχημα, όπως είπατε, άρα δεν θα αλλάξει την τύχη της διερεύνησης από την Δικαιοσύνη μιας τέτοιας υπόθεσης. Τώρα, στο πρώτο σκέλος του ερωτήματος σας, ισχύει ακριβώς αυτό το οποίο είπατε. Έκανε μια εκτενή παρουσίαση ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου και εδώ μιλάμε για την παράνομη μετανάστευση, όχι για αυτούς, οι οποίοι δικαιούνται άσυλο, όχι για τους νόμιμους μετανάστες. Για να το καταλάβουμε σε τίτλους και για να στείλουμε και το μήνυμα εκτός συνόρων, όταν κάποιος εισέρχεται παράνομα στη χώρα θα είναι δύο τα ενδεχόμενα: Ή φυλάκιση ή επιστροφή. Δηλαδή η επιστροφή, η οικειοθελής επιστροφή θα είναι ο μόνος τρόπος να ανασταλεί η εκτέλεση της ποινής κάποιου. Θα αυξηθεί το αξιόποινο, δηλαδή το πλαίσιο ποινής θα αλλάξει προς τα πάνω, ούτως ώστε να μην μετατρέπεται και να μην αναστέλλεται. Άρα όποιος εισέρχεται παράνομα στη χώρα, είτε θα φυλακίζεται είτε θα γυρίζει πίσω. Δεν θα μπορεί να κυκλοφορεί ελεύθερος. Το ξαναλέω, ο παράνομος μετανάστης, όχι αυτός ο οποίος δικαιούται άσυλο, προστασίας και όλων των υπολοίπων. Αλίμονο. Είναι ένα ζήτημα λοιπόν η παράνομη μετανάστευση και ένα άλλο ζήτημα η νόμιμη μετανάστευση, η οποία είναι επίσης πολύ σοβαρή υποχρέωση για την Κυβέρνηση, λόγω και των αναγκών που έχουν οι επιχειρήσεις και του αγροτικού τομέα και του τουριστικού κλάδου. Είναι όμως άλλη πολιτική αυτή, η οποία για μας είναι εξίσου σημαντική και εκεί επεξεργαζόμαστε μια σειρά από πρωτοβουλίες. Και βέβαια, το ξαναλέω, εφαρμόζουμε μια αυστηρή, αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική. Έχει γίνει φοβερή δουλειά, έχουν υπερβάλει εαυτούς, οι γυναίκες και οι άνδρες της Αστυνομίας, του Στρατού, του Λιμενικού. Η Ελλάδα πλέον φυλάει τα σύνορα της, επεκτείνει τον φράχτη στον Έβρο. Αυτό όμως το οποίο αναφέρεται ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου και είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, είναι τι συμβαίνει όταν κάποιος μπαίνει. Όταν κάποιος μπαίνει πρέπει να ξέρει και με την κατάργηση της Διάταξης για τα 7 χρόνια και την νομιμοποίηση και αυτό είναι ένα μήνυμα που θέλουμε να στείλουμε. Τι ίσχυε τα τελευταία, λίγο παραπάνω από 10 χρόνια, στα 7 χρόνια προχωρούσε η διαδικασία παραμονής και νομιμοποίησης. Και αυτό θα καταργηθεί, όπως και θα αλλάξουν και οι ποινές για να υπάρχει αυτό το οποίο σας είπα. Το ξαναλέω, για τους παράνομους μετανάστες.
Β. ΜΩΥΣΗΣ: Και μια ερώτηση θα ήθελα κ. Εκπρόσωπε, σε σχέση με την Αμερικανίδα Πρέσβειρα, την κ. Γκίλφοϊλ, που σύμφωνα, αρχικά με πληροφορίες αναμενότανε στις αρχές καλοκαιριού να έρθει στην Ελλάδα. Νεότερες πληροφορίες την θέλουν να έρχεται στην Ελλάδα, προς το τέλος του καλοκαιριού, ίσως και μετά από αυτό, αν αυτό αξιολογείται κάπως από την Κυβέρνηση ή αν σημαίνει κάτι για σας, αν το ερμηνεύετε, αν υπάρχει κάποια ερμηνεία για αυτή την καθυστέρηση και αν έχετε κάτι νεότερο σε σχέση με το θέμα του Προξενείου των ΗΠΑ στην Θεσσαλονίκη, που συγκαταλέγεται σε αυτά που θεωρητικά θα κλείσουν και φαντάζομαι ότι υπάρχουν διπλωματικές πιέσεις ως προς αυτό.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, για το δεύτερο θα ζητήσω επίσημη ενημέρωση από το Υπουργείο Εξωτερικών, για να μην σας πω κάτι που δεν γνωρίζω, με την λεπτομέρεια που πρέπει για να σας απαντήσω. Για το πρώτο, ούτε έχω ακούσει κάποιο πρόβλημα ούτε υπάρχει κάποιο πρόβλημα, ίσα-ίσα περιμένουμε την νέα Πρέσβη των ΗΠΑ, του στρατηγικού μας συμμάχου, στη χώρα, για μια εποικοδομητική συνεργασία και είναι θέμα των επόμενων εβδομάδων, μηνών, για να ξεκινήσει αυτή η συνεργασία.
Μ. ΣΑΜΟΛΑΔΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Ελλάδα βρίσκεται στη 19η θέση παγκοσμίως ως προς τον κίνδυνο εμφάνισης λειψυδρίας και ακούω και κατά τόπους δημάρχους να εκφράζουν τις ανησυχίες τους, ειδικά και ενόψει της τουριστικής περιόδου. Ποια είναι η κυβερνητική μέριμνα για να μην μετατραπεί η χώρα σε Σαχάρα και πούμε το νερό, νεράκι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μια σειρά από πρωτοβουλίες, κυρίως του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του Υπουργείου Εσωτερικών, για την λειτουργία των ΔΕΥΑ, έχουν γίνει σχετικές συζητήσεις, μια σειρά από παρεμβάσεις. Ναι είναι ένα τεράστιο θέμα, δεν πρέπει να εφησυχάσουμε σε καμία περίπτωση. Δεν είναι μόνο ελληνικό, αλλά και ελληνικό το πρόβλημα. Θέλει μια ολιστική αντιμετώπιση και συνέργειες των Υπουργείων. Έχουνε γίνει ήδη αρκετά και σίγουρα θα γίνουν και περισσότερα, τις επόμενες εβδομάδες, τους επόμενους μήνες.
Ευχαριστώ πολύ.